Tror inte de går. Går iaf inte att smsa kontakter till sin iphone, då får man bara ett knasigt sms:\ Försökte föra över mina kontakter så först då jag hade fria sms på mitt gamla nummer också.En annan sak med, går det att vidarebefodra en kontakt man har i telefonboken via sms som man kan med äldre telefoner?
Hittar inte hur man gör isf.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 14 augusti 2008 - 15:36
Postad 14 augusti 2008 - 15:50
va? när jag går in på "spellistor" kommer det bara upp "on-the-go" å sen kan jag välja att lägga musik där bara?
Har du valt i iTunes att den ska synkronisera spelistor då?
För i iTunes finns det väll ett antal spelistor i början.
Postad 14 augusti 2008 - 16:17
"Metro presenterade förra veckan information från två supporttekniker hos Telia att Apples nya mobiltelefon Iphone 3 G har ett hårdvarufel som gör att mobilen har svårt att överföra data via 3 G-nätet.
Varken Apple eller Telia vill ännu ge någon information kring vilka som drabbas och varför. Men de senaste dygnen har problemet dykt upp i medier i bland annat USA och Holland, samt ökat på nätforum.
– Vi misstänker att det är ett hårdvaru/-mjukvaruspecifikt problem hos Iphone själva, skriver den holländska operatören T-Mobile på en ny blogg speciellt upprättad för att användare ska rapportera kring Iphones 3 G-problem.
Analytikern Richard Windsor på Nomura Securities menar att problemet beror på ett hårdvarufel i chippet som Apple använt i Iphone. I så fall kan de tvingas återkalla felaktiga mobiler.
Amerikanska CNet rapporterar att operatören AT & T, liksom Telia, tiger om 3 G-problemet.
– Vi har hittills inte fått in några uppgifter om att det finns något problem, svarar Irene Krohn på Telia, när Metro ringer henne igen med anledning av de många nya uppgifterna. ".
Vilket skämt! Det är alltid såhär man företag att -Nä vi har inte hört ngt om problem med våran produkt!
Kanske dags att flera vänder sig till butikschefen i varje Telia butik istället. Vänd Er till ARN också !!!
Mvh
Postad 14 augusti 2008 - 16:42
öppet 09.00 - 12.00 kan man vända sig till också..
har dock själv uppfattningen att de enda som kan trycka på är media, typ uppe på stora amerkanska sajter/tidningar överallt...men inte i sverige...man kan ju lätt undra varför

framförallt expressen och ab som skriver om vilken skit som helst...men inte detta ??!!
aftonbladet rapporterar idag att det går att köpa extra batterier...expressen har artikeln om att man inte
ska kunna bilder utan att det låter...och har rapporterat tidigare när herr o fru dum dum skickar iväg 15 laxar
till nått obskyrt företag för att få iphones...men när tusentals användare rapporterar problem med iphone
så nämns inte i...
och som telias pressnisse uttlar sig, låter mer som silbersky.....och om man skall ta henne på ordet...så blir ju inte
problemet varken större eller mindre beroende på hur många som hör av sig...antingen finns det ett fel eller så finns det inte ett fel...
och det är uppenbarligen inte lätt att få en kommentar av apple...när tunga amerkanska finanstidningar ej
lyckas få en kommentar...ja då
vi får skicka ARN och dra Steve J i örat kanske..
Postad 14 augusti 2008 - 16:50
Postad 14 augusti 2008 - 16:53
Postad 14 augusti 2008 - 17:07
Vi borde skriva ihopp något vettigt och uppmana folk att skicka mail till t.ex Irene Krohn på Telia ang dessa problem och bemötandet vi har fått. Kanske dom fattar innebörden av problemet.
japp, jag testar och skicka ett mail lite senare...
ref http://wpy.waymaker....mp;pagenumber=1
Postad 14 augusti 2008 - 17:31
japp, jag testar och skicka ett mail lite senare...
ref http://wpy.waymaker....mp;pagenumber=1
Vi borde skriva något tillsammans så vi kan skicka samma mail, mail spam när den är som bäst =)
Postad 14 augusti 2008 - 17:37

vi kanske kan göra så senare, tror ändå att en egen konkret version av problemt är bäst till att börja med
Postad 14 augusti 2008 - 20:55
När det kommer till den usla batteritiden så har jag enligt tipsen här på forumet, stängt av alla funktioner som drar ström. Mobilen var fulladdad för 24 timmar sedan... idag har jag ringt fem samtal.... surfat vid två tillfällen samt sett ett youtubeklipp. Mobilen har varit igång hela dagen. I vanliga fall hade jag behövt ladda den nu då batteriet gått under 20%... men wow... batterisymbolen har bara droppat ner den där första lilla millimetern. Någon här inne hade klarat tre dagar och jag tror jag skall klara det jag med. Känns genast mycket mer okej med batteritiden med andra ord.
Avvaktar med spänning på vad Apple och/eller Telia skall yttra den dagen de tvingas ta bladet från munnen. Mer spännande än att invänta nästa episod av LOST eller Heroes. Haha

Postad 14 augusti 2008 - 20:58
Men, hur gör man på andra fabrikat, t ex Sony Ericsson och LG (som är de jag kan jämföra med här hemma)?
Jag har också noterat vid enkla side by side-jämförelser på jobbet med kollegors telefoner att värdet skiljer sig avsevärt. Någon kan ha hygglig mottagning och telefonen bredvid "Ingen service".
Redigerat av Kungagravar i Mesopotamien, 14 augusti 2008 - 21:00.
Postad 14 augusti 2008 - 21:07
Får väl böja min positiva inställning en aning och hålla med om att det känns ruttet att så många har problem med 3G nätet i sin iPhone. Jag har under veckan upplevt att även om där finns teckning så avstannar Safari helt och ingenting händer (dvs den kan inte ladda upp vald websida)... sen efter 10 minuter så kan det fungera igen. Har också märkt att Safari allt oftare stängs ner och man blir tillbakaskjutsad till huvudmenyn... oerhört frustrerande.
När det kommer till den usla batteritiden så har jag enligt tipsen här på forumet, stängt av alla funktioner som drar ström. Mobilen var fulladdad för 24 timmar sedan... idag har jag ringt fem samtal.... surfat vid två tillfällen samt sett ett youtubeklipp. Mobilen har varit igång hela dagen. I vanliga fall hade jag behövt ladda den nu då batteriet gått under 20%... men wow... batterisymbolen har bara droppat ner den där första lilla millimetern. Någon här inne hade klarat tre dagar och jag tror jag skall klara det jag med. Känns genast mycket mer okej med batteritiden med andra ord.
Avvaktar med spänning på vad Apple och/eller Telia skall yttra den dagen de tvingas ta bladet från munnen. Mer spännande än att invänta nästa episod av LOST eller Heroes. Haha
Hehe så kan man göra, men då använder du ju knappt mobilen?
jag däremot: full ljusstyrka (40 minuters film varje dag behöver bra ljus) och sen är mp3n på hela tiden på jobbet, altså kanske 6 timmar å sen måste jag ladda den när jag kommer hem för att den piper "10%" när jag tittar på film påvägen hem:)
Btw, tittar på Heroes S02 i pändeln och hoppas på att det kommer nya snart:D
och som jag ser det så har nog alla Iphone 3g samma fel å därmed lika dålig mottagning, men jag har lyckats få full mottagning på lunchen(huddinge) men inte fan funkade safari att titta på "tunga" aftonbladet. den bara tuggade å sen gav jag upp.....
Redigerat av Wiberg_D, 14 augusti 2008 - 21:10.
Postad 14 augusti 2008 - 21:08
Blir utan internet i 3 veckor när jag flyttar till hus.... så tänkte att det kan ju vara en lösning !
Postad 14 augusti 2008 - 21:11
Postad 14 augusti 2008 - 21:18
Vi har tidigare i tråden lärt oss hur man gör ett s.k. Field Test för att få fram ett absolut värde på mottagningen i dB, *3001#12345#*.
Men, hur gör man på andra fabrikat, t ex Sony Ericsson och LG (som är de jag kan jämföra med här hemma)?
Jag har också noterat vid enkla side by side-jämförelser på jobbet med kollegors telefoner att värdet skiljer sig avsevärt. Någon kan ha hygglig mottagning och telefonen bredvid "Ingen service".
Jag skulle också vilja ha uträtt en gång för alla - visst är det ett så negativt resultat som möjligt man bör ha? Det var ju det som sas av skribenten som kom med *3001#12345#* första gången.
Rätt eller fel?
Postad 14 augusti 2008 - 21:21
Hehe så kan man göra, men då använder du ju knappt mobilen?
Jodå!
Kom fram till att full ljusstyrka är overkill, att man kunde aktivera 3G snabbt innan surf för att direkt efter stänga av det. Samma gällande Wifi. Att Pushmail är lyx och att det går precis lika bra att snabbt gå in och kolla inboxen m.m m.m.
Lite jobbigare kanske men i slutändan kanske värt det ändå! Eller så har jag tröttnat om några dagar och kör fullt på allt och laddar mobilen, som innan, varje kväll!
Postad 14 augusti 2008 - 21:23
Netshare är nog ingen lösning för dig då iom att den endast fungerar för trafik över port 80 som jag förstått. Annars finns det tyvärr inte just nu någon annan lösning, om man inte hackar den.Går det att använda iphonen som 3g modem för tillfället ? Såg att applikationen netshare har funnits, men är numera borttagen ?
Blir utan internet i 3 veckor när jag flyttar till hus.... så tänkte att det kan ju vara en lösning !
För övrigt, kan man ju hoppa på att denna artikeln på MacFixIt är sann!
Redigerat av Phindus, 14 augusti 2008 - 21:24.
Postad 14 augusti 2008 - 21:31
Netshare är nog ingen lösning för dig då iom att den endast fungerar för trafik över port 80 som jag förstått. Annars finns det tyvärr inte just nu någon annan lösning, om man inte hackar den.
För övrigt, kan man ju hoppa på att denna artikeln på MacFixIt är sann!
Hmmm... okej... även om jag fullt ut behärskar det engelska språket så förstod jag inte riktigt grejen med artikeln. Är du Phindus snäll och förklarar!

Postad 14 augusti 2008 - 21:47
Denna kanske framställer det tydligare. Det som tas upp här är ju i främsta hand för de som har problem med tappade samtal. Dessutom var det ju lite kul i Appleinsiders artikel att de även refererar till Ny TeknikHmmm... okej... även om jag fullt ut behärskar det engelska språket så förstod jag inte riktigt grejen med artikeln. Är du Phindus snäll och förklarar!

Postad 14 augusti 2008 - 22:46
-50 to -88 is excellent to good signal strength, i.e. you shouldn't have any problem to make/receive calls.
-89 to -100 is poor signal, meaning that you may have bad voice quality, or sometimes dropped calls
o -101 and lower: it is likely that your calls will drop, or that your phone may lose 3g signal.
skulle vara intressant om telia hade ett forum...många tidningar nu från olika länder som rapporterar, dock ej de svenska

Postad 14 augusti 2008 - 23:23
spontant, det är tragiskt hur man behandlar sina kunder....chasha in kan dom sen skiter dom i en totalt
när det gäller sprickor i plasten är du ju inte ensam...bra att internet finns![]()
..men telia och presstalesman irene bör väl ha lite ont i magen nu iallfall...
http://www.nyteknik....ticle393845.ece
massor i utländsk press senaste 12 timmarna...
ett par exempel
http://www.ilounge.c...nection-issues/
http://hardware.slas...i...50&from=rss
http://gizmodo.com/5...y-lousy-chipset
vet ej om det har med saken att göra men lagerstatus är borttagen från telias websida
fanns definitivt den 9:aug
Gizmodo har denna just nu:
According to Businessweek, the solution to the iPhone 3G's chipset issues could be easier than most of us probably expected. They believe Apple has found a way to correct the problem with a simple software upgrade instead of a costly and annoying recall. Businessweek claims that Apple and chip maker Infineon are hard at work on the fix and it could be released as early as the end of this month.
Vi får väl hålla tummarna för att det är så, även om vi givetvis fortfarande tvekar på det.
Postad 14 augusti 2008 - 23:26
Jo, dock stod det väl i en av artiklarna jag länkade till att 2.1 inte förväntades komma förrän i slutet av september...Gizmodo har denna just nu:
According to Businessweek, the solution to the iPhone 3G's chipset issues could be easier than most of us probably expected. They believe Apple has found a way to correct the problem with a simple software upgrade instead of a costly and annoying recall. Businessweek claims that Apple and chip maker Infineon are hard at work on the fix and it could be released as early as the end of this month.
Vi får väl hålla tummarna för att det är så, även om vi givetvis fortfarande tvekar på det.
Postad 15 augusti 2008 - 00:14
Skribenten var jag, så jag känner mig manad att svara. Jag skrev inte, ett så negativt tal som möjligt utan tvärtom. Jag skrev "kom ihåg att talen är negativa". Men iaf här är ditt svar. En så låg siffra som möjligt är att föredra då talen är negativa. Alltså ju högre siffrorna blir (med minus framför) desto mindre är talet. Tänk dig signalmätaren som en termometer.Jag skulle också vilja ha uträtt en gång för alla - visst är det ett så negativt resultat som möjligt man bör ha? Det var ju det som sas av skribenten som kom med *3001#12345#* första gången.
Rätt eller fel?

Det blev respons och uppföljning på artikeln. Yippii!!
http://www.nyteknik....ticle395440.ece
Redigerat av 123456, 15 augusti 2008 - 00:48.
Postad 15 augusti 2008 - 00:52
Skribenten var jag, så jag känner mig manad att svara. Jag skrev inte, ett så negativt tal som möjligt utan tvärtom. Jag skrev "kom ihåg att talen är negativa". Men iaf här är ditt svar. En så låg siffra som möjligt är att föredra då talen är negativa. Alltså ju högre siffrorna blir (med minus framför) desto mindre är talet.
Det blev respons och uppföljning på artikeln. Yippii!!
http://www.nyteknik....ticle395440.ece
Ja, det är vad jag menar

Postad 15 augusti 2008 - 01:00
Jag skriver nu talen som en del i signalvisningen med en stigande mätare från vä till hö, dåligt till vä bättre till hö.Ja, det är vad jag menar
Ett lågt tal är t ex -80 men ett ännu lägre är -100. Här är då -100 ett mått på bättre mottagning än -80. Är detta nu inte korrekt så menar du att en högre siffra är att föredra.
dålig signal -110 -100 -90 -80 -70 -60 bra signal
OBS! Detta är inte hela skalan.
Redigerat av 123456, 15 augusti 2008 - 01:42.
Postad 15 augusti 2008 - 01:06
Någon som kommit på nåt bra sätt att få in hotmail i telefonen (förutom izymail som kostar 130kr i månadenvilket jag ej har lust att betala).
Säger bara Momail.se. Regga ett gratiskonto hos dem, följ deras guide för iPhone 3G, och skriv in dina användaruppgifter för ditt hotmail-konto. Sen är det bara att tuta och köra. Dock, som det är nu så måste du ändå logga in på hotmail "på det vanliga" sättet minst en gång/månad (/kvartal?), annars försvinner ditt hotmailkonto.
Men, kan inte annat än att starkt rekommendera Momail! Svenskt företag dessutom!
Postad 15 augusti 2008 - 01:49
Jag skriver nu talen som en del i signalvisningen med en stigande mätare från vä till hö, dåligt till vä bättre till hö.
dålig signal -110 -100 -90 -80 -70 -60 bra signal
OBS! Detta är inte hela skalan.
Du sa tidigare att en så låg siffra som möjligt är att föredra men nu säger du då tvärt om, det var därför jag blev tveksam. Detta eftersom just -100 är ett lägre värde än -80. Men men, du fick förklarat dig till sist

Postad 15 augusti 2008 - 02:03
Du sa tidigare att en så låg siffra som möjligt är att föredra men nu säger du då tvärt om, det var därför jag blev tveksam. Detta eftersom just -100 är ett lägre värde än -80. Men men, du fick förklarat dig till sist
Detta är originalposten jag gjorde. Ja, jag kan se att det finns utrymme för misstolkning. Men jag skrev då, som jag gör nu. Men det beror på vilken horisont man iaktar problemet. Bra att det löste sig till sist.Knappa in service-kommandot *3001#12345#* i knappsatsen. Så får ni mottagningen i siffror och dB istället. Kom ihåg att det är negativa tal, så högre är sämre.

Redigerat av 123456, 15 augusti 2008 - 02:05.
Postad 15 augusti 2008 - 06:18
Denna kanske framställer det tydligare. Det som tas upp här är ju i främsta hand för de som har problem med tappade samtal. Dessutom var det ju lite kul i Appleinsiders artikel att de även refererar till Ny Teknik
.
Där fick man ju ett litet ljus i mörkret. Man kan ju verkligen hoppas att det stämmer. Men det är klart... de beskriver att "en liten procent" användare upplever problem med 3Gnätet och det kan ju knappast stämma! Måste vara många många fler procent?
Fast nu kan man ju klamra sig fast vid hoppet om att firmware 2.1 kommer att frälsa våra iPhones!!
Postad 15 augusti 2008 - 07:10
Btw, har -87 när telefonen ligger på bordet, tar jag upp den och håller i den så har jag bara -101, kan mottagaren vara så svag så den inte orkar ta emot info om handen e bakom?

Redigerat av Wiberg_D, 15 augusti 2008 - 07:13.
Postad 15 augusti 2008 - 07:15
kan man ha decibel talet konstat på telefonen, eller måste man slå numret varje gång?
Btw, har -87 när telefonen ligger på bordet, tar jag upp den och håller i den så har jag bara -101, kan mottagaren vara så svag så den inte orkar ta emot info om handen e bakom?
Ja. Antennen sitter i botten så försök hålla i telefonen i övre delen så blir det säkert bättre

Postad 15 augusti 2008 - 08:50

i själva verket är mobilen, även fast den har sina fel, klart den bästa mobilen på marknaden!
Så ni som funderar på att köpa iphone 3g, testa den i butiken, antingen älskar ni den eller hatar den:)
Postad 15 augusti 2008 - 08:55
Antennen sitter i metallringen runt skärmen, runt kameran samt runt hörlursutgången.Ja. Antennen sitter i botten så försök hålla i telefonen i övre delen så blir det säkert bättre
Postad 15 augusti 2008 - 09:08
Det finns fler än dem.Antennen sitter i metallringen runt skärmen, runt kameran samt runt hörlursutgången.
Postad 15 augusti 2008 - 09:55
Hoppas det håller i sig

Är det någon annan som upplever en markant ökning idag?
Postad 15 augusti 2008 - 10:13
De har antagligen uppgraderat din 3G-mast till Turbo3G. Så det är nog lokalt hos dig.I dag har det hänt grejer med 3g i den lilla staden där jag bor i Dalarna. Jag har haft runt 300kbps sedan jag fick min Iphone. Imorse när jag testade så låg det på ca:1500kbps. Det måste vara fel tänkte jag, men efter 15 tester så ligger det kvar på ca:1500kbps. Med mitt mobila bredband till datorn(telia) har jag haft urusla 0.3 Mbit/s enligt bredbandskollen, efter test idag ligger det på 3-4 Mbit/s , 10ggr snabbare.
Hoppas det håller i sig![]()
Är det någon annan som upplever en markant ökning idag?
Redigerat av 123456, 15 augusti 2008 - 10:14.
Postad 15 augusti 2008 - 10:16
Pennies 22 kr: En skönt program där du kan hålla koll på var du läggar alla din pengar på. Snygg design, lätt o använda.
Simplify media Free: Steama din/en kompis musik remote direkt i telefonen. Funkar på både PC/Mac/Linux http://www.simplifymedia.com/
Postad 15 augusti 2008 - 11:24
http://www.informati...cleID=210004323
mvh
Johan
Edit:onödig text.
Redigerat av Unregistered712d7093, 15 augusti 2008 - 11:24.
Postad 15 augusti 2008 - 12:36
Jag postade denna fråga på 99.se, men har inte fått något svar. Jag är väl medveten om att det är lite off-topic, men tillåter mig ända att lägga in den här, då det verkar finnas mycket bra kompetens (*fjäsk*) som följer denna tråden.
Vad säger ni, är det mljligt att göra det jag vill göra, eller är Itunes fel app att göra det med? Skulle vara så jä... nice att kunna köra Itunes på min htpc, och kontrollera den med Iphonen, så att jag slippar att sätta på tv'n varje gång jag vill byta kanal!
Ursprungliga frågan på 99.se:
Hej, jag är helt ny med Itunes, men i och med min nya fina Iphone, så är jag jo så illa tvungen, och ser jo faktisk en hel del fördelar med Itunes.
Jag har sökt en del på nätet, men inte hittat några svar. Är det så att detta har diskuterats 100 gångar före, så var snäll och länka till detta, istället för bara att be mig använda Sök. Jag vet då tydligen inte vad jag skall söka på för att få fram rätt lösning!
Vad jag vill åstadkomma är följande:
På mitt hemmanät har jag en server med, bl.a, alla mp3'or. Dessa vill jag skall vara grunden i mitt "Itunes univers", och kontrolleras frpn Itnues på min HTPC. Och allt som köpas via Itunes skall hamna på servern. Detta ser jag inte som något större problem (tror jag).
Sedermera vill jag att när jag downloader musik från annat håll, och läggar in på servern, så skall detta automatisk "fångas upp" av Itunes. Är det möjligt?
Och på toppen av allt, så vill jag att Itunes på min laptop (och eventuella andra datorer i hemmet), skall dela samma Itunes Library som finns på min server. Alltså typ 2 eller 3 Itunes som delar på samma Library?
Och sist av allt, så skulle jag vilje ha möjligheten att markera vissa saker i Itunes som skall "replikeras lokalt", alltså som skall följa med laptoppen när jag tar den med mig hemifrån.
Är jag ute och cyklar, eller är detta möjligt?
Är mycket tacksam för all feedback!
/J
Postad 15 augusti 2008 - 13:00
Hej Alla!
Jag postade denna fråga på 99.se, men har inte fått något svar. Jag är väl medveten om att det är lite off-topic, men tillåter mig ända att lägga in den här, då det verkar finnas mycket bra kompetens (*fjäsk*) som följer denna tråden.
Vad säger ni, är det mljligt att göra det jag vill göra, eller är Itunes fel app att göra det med? Skulle vara så jä... nice att kunna köra Itunes på min htpc, och kontrollera den med Iphonen, så att jag slippar att sätta på tv'n varje gång jag vill byta kanal!
Borde inte vara några problem. Smb från servern till din PC eller Mac. Sen sparar du ditt itunes bibliotek på servern.
Allt du importerar i Itunes sparas då till servern. Sen använder du Remote appen i din iphone för att styra itunes. Remote appen finns gratis i app store. Har inte provat själv dock. Jag har all min musik på en lokal disk.
Postad 15 augusti 2008 - 13:08
Ja, det borde vara möjligt.Hej Alla!
Gjorde en snabb google sök och fann följande artikel som håller koll på foldrar och lägger till musiken i iTunes.
Skapa sedan en nytt iTunesbibliotek som pekar till musiken på servern, dvs låt inte iTunes hantera filstrukturen, går att ställa in under inställningar. Eller så kan du ju lägga itunesbiblioteket på servern och i iTunes på HTPCn välja det biblioteket.
Varje iTunes kan ha flera bibliotek som du väljer när du startar om iTunes. På mac håller du nere option (alt), på PC är det alt eller shift. På så sätt kan du ju skapa ett lokalt bibliotek på den bärbara som du kan ta med eller välja det som finns på servern när du är hemma.
För att kopiera över filerna så är det nog enklast att markera filerna i iTunes, dra dem till en mapp på skrivbordet och sedan byta bibliotek och dra in dem där igen.
Fick jag med allt

Postad 15 augusti 2008 - 13:44
Men det får väl bli upp till bevis!
Och det andra: Hur får jag till det, så att vissa (och endast vissa) låtar/albums replikeras lokalt till min laptop. Är det möjligt med Itunes, eller måste jag ut i någon form av 3:part?
Postad 15 augusti 2008 - 13:50
Problemet som jag ser det, är väl huruvida att 2 olika Itunes kan dela på ett och samma bibliotek, och om den ena uppdateras, när den andra lägger till något?
Och det andra: Hur får jag till det, så att vissa (och endast vissa) låtar/albums replikeras lokalt till min laptop. Är det möjligt med Itunes, eller måste jag ut i någon form av 3:part?
Lättaste är att ha ett bibliotek lokalt på din laptop och ett på nätverket. Sen väljer du vilket du vill använda när du startar itunes.
Postad 15 augusti 2008 - 13:53
Se bara till att alla iTunes pekar på samma bibliotek, dvs det som ligger på servern, då är de ju alltid uppdaterade. Dock kan det bli problem om du kör båda iTunes samtidigt så klart. Kör du så sparas ingen information lokalt utan allt sparas på servern och du har endast en databasfil.Problemet som jag ser det, är väl huruvida att 2 olika Itunes kan dela på ett och samma bibliotek, och om den ena uppdateras, när den andra lägger till något?
Alltså, lägger du biblioteket på servern, så har du ju inget bibliotek, databas, på datorn. Vill du sedan ta med dig datorn måste du ju skapa ett bibliotek på datorn för har du inte kontakt med servern så hittar iTunes inget bibliotek och vill skapa ett nytt. Så du får helt enkelt kopiera över mp3orna till din dator och lägga in dem i det separata biblioteket som du kan skapa och växla till. Detta behöver du inget tredjeparts program till.
Precis.Lättaste är att ha ett bibliotek lokalt på din laptop och ett på nätverket. Sen väljer du vilket du vill använda när du startar itunes.
Postad 15 augusti 2008 - 15:41
Skapa sedan en nytt iTunesbibliotek som pekar till musiken på servern, dvs låt inte iTunes hantera filstrukturen, går att ställa in under inställningar. Eller så kan du ju lägga itunesbiblioteket på servern och i iTunes på HTPCn välja det biblioteket.
Fick jag med allt? Det blev lite rörigt så hojta igen om jag var otydlig.
Tack för era bra svar!
En fråga (som jag kanske kan googla mig till, men ändå):
När jag installerar Itunes på HTPC'n, så vill jag att Itunes tar hand om hela mitt befintliga bibliotek som ligger på servern. Alltså så vill jag att Itunes "äger" serverbiblioteket. (Eller vill jag det, vilka nackdelar/fördelar gir det entligen?).
Så hur gör jag enklast det? Börjar med ett lokalt library, och sedan importerar allt som finns på servern, för att sedan "flytta tillbaka det på servern?
Eller kan jag bara peka Itunes att den skall ha servern directory som "Itunes Music Folder Location", och sedan förlita mig på att den "städer upp" på servern?
/J
Postad 15 augusti 2008 - 15:45
Har du ett bibliotek liggandes på servern med databas och allt så håller du bara inne shift eller alt när du startar iTunes på HTPCn och väljer det iTunes biblioteket. Testa så förstår du nogTack för era bra svar!
En fråga (som jag kanske kan googla mig till, men ändå):
När jag installerar Itunes på HTPC'n, så vill jag att Itunes tar hand om hela mitt befintliga bibliotek som ligger på servern. Alltså så vill jag att Itunes "äger" serverbiblioteket. (Eller vill jag det, vilka nackdelar/fördelar gir det entligen?).
Så hur gör jag enklast det? Börjar med ett lokalt library, och sedan importerar allt som finns på servern, för att sedan "flytta tillbaka det på servern?
Eller kan jag bara peka Itunes att den skall ha servern directory som "Itunes Music Folder Location", och sedan förlita mig på att den "städer upp" på servern?
/J

Postad 15 augusti 2008 - 16:29
Jag är supernöjd med min iPhone verkligen, men har aldrg blivit kompis med iTunes riktigt.
Det jag vill göra är att föra över bilder på mina album till telefonen, vilket jag trodde man gjorde genom att markera "musik" under "iPhone", och välja "Hämta bildmaterial till album".
Men det funkar inte sen när jag tittar i min iPhone. Har jag missat något?
Postad 15 augusti 2008 - 20:39
Jag har surfat lite på olika websites under kvällen, men ingenstans hittar jag en bra översikt, som verkligen beskriver vad det innebär att jailbreaka Iphonen. Kan någon av Er vara snäll och tala om följande:
- Vilka fördelar ger det att jailbreaka 3G versionen? Vad är det jag får som jag inte kan få på App Store (för jailbreaking handlar väl mest om att kunna installera "egna" applikationer, eller?)?
- Vilka nackdelar har det att jailbreaka? Kan jag tex. återställa till original firmwaren om jag skulle behöva lämna in telefonen för service (3G problemet t.ex), eller är det kört den dagen jag jailbreaker?

Eyeball: Nej, jag tror inte att du har missat något.
Om du ser Album Art i Itunes, så skall du väl också se den i Iphone/Pod'en!
Postad 15 augusti 2008 - 23:50
Jailbreak:
Jag har surfat lite på olika websites under kvällen, men ingenstans hittar jag en bra översikt, som verkligen beskriver vad det innebär att jailbreaka Iphonen. Kan någon av Er vara snäll och tala om följande:
Jailbreak innebär att man låser upp telefonen så att osignerade tredjeparts applikationer kan köras på iPhone. När du jailbreakar din telefon genom programmet Pwnage så får du en "ny" appstore-liknande applikation där det hela tiden släpps applikationer som Apple inte har godkänt.
Vilka fördelar ger det att jailbreaka 3G versionen? Vad är det jag får som jag inte kan få på App Store (för jailbreaking handlar väl mest om att kunna installera "egna" applikationer, eller?)?
Ja, jailbreak ger dig möjlighet att lägga in applikationer som inte finns i Appstore och som inte skulle kunna finnas i appstore pga. apples krav och regler. T.ex. kan man lägga in ett program som heter Winterboard som gör det möjligt att ändra "teman" och göra en massa andra visuella förändringar (t.ex. ha en aktiv bakgrundsbild som fade:ar mellan x antal bakgrundsbilder).
Vilka nackdelar har det att jailbreaka? Kan jag tex. återställa till original firmwaren om jag skulle behöva lämna in telefonen för service (3G problemet t.ex), eller är det kört den dagen jag jailbreaker?
Jag, personligen, ser inga nackdelar med att jailbreaka då det bara är att återställa telefonen i iTunes om man vill ta bort jailbreaket.
Anledningen att jag är intresserat av att jailbreaka, är att jag kör min Iphone med ett Rebel Sim, och det klarar än så länge bara av att låsa upp Iphone 3G till 2G nätet
Dock så skall det gå att köra 3G, om man jailbreaker. Därav intresset. ]
Låter skumt att enbart att jailbreak:a skulle ge dig 3g-stöd...
Redigerat av shapic, 17 augusti 2008 - 00:05.
Postad 16 augusti 2008 - 00:05
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar