Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 08 February 2009 - 16:04
punktniklas
-
punktniklas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Utöver avsaknaden av att kunna hoppa exempelvis 30 sek/1 min med mera framåt eller bakåt direkt (utan att spola) som redan tagits upp
Men det kan man ju. Tryck på play-knappen så kommer en tidsmätare fram. Där kan trycka framåt/bakåt-pil för att hoppa framåt bakåt. Dock så är det precis som med kapitelindelningen att intervallen man hoppar är beroende av hela inspelningens längd.
Postad 09 February 2009 - 17:12
brisque
-
brisque
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Annars funkar det rätt bra i huvudsak, har dock irriterat mig på att boxen ofta glömmer att jag ska ha favorit listan uppe i EPG, helt plötsligt är den borta och så måste man in under den förhatliga luckan på fjärren.
Ja, det är irriterande. Man kan trycka på gröna knappen för att byta till favoritlistan direkt (utanför EPGn). Men det kan man ju. Tryck på play-knappen så kommer en tidsmätare fram. Där kan trycka framåt/bakåt-pil för att hoppa framåt bakåt. Dock så är det precis som med kapitelindelningen att intervallen man hoppar är beroende av hela inspelningens längd.
OK-knappen tar fram tidslinjen också.
Postad 10 February 2009 - 00:18
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Bor i Borås. Boxen inhandlad hos lokal expertbutik.
Jag har stora problem med lipsync. främst på hd-kanalerna.
29-min buggen har åxå dykt upp någon nång!
/M
Postad 10 February 2009 - 11:19
Unregistered7cd61031
-
Unregistered7cd61031
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Uppföljning angående 29-minutersbuggen:
Jag ringde idag till teknisk support på ComHem för uppföljning gällande buggen, eftersom jag tidigare fått besked från dem om att en särskild fix för detta fel förmodligen skulle skjutas ut i slutet av januari/början av februari. Idag 10/2 var beskedet att man kände till felet (naturligtvis!) och hade anmält det till Humax, men att man inte visste när det skulle vara åtgärdat.... dock trodde man fortfarande att det var ett mjukvarufel, så att skicka in boxen och få en ny var ingen framkomlig lösning.
Jag fick ett telefonnummer till Humax support och ringde dit. Deras supportkille skulle bara ta hand om anmälan av hårdvarufel dock och kunde heller inte svara på när mjukvarufix skulle komma. Han kände dock till buggen. Mjukvaran utvecklas (och fixas) i Korea, där boxarna tillverkas... Humax support i Sverige har kontakt med företaget Humax via mail (på engelska) till Korea, så någon "mjukvaruansvarig" i Sverige finns inte att prata med, förklarade han. Vad ComHem gjorde med mjukvaran när den levererades till dem från Korea, kunde inte denne hårdvarusupportkillen svara på...
Så om man inte accepterar 29-minutrsbuggen finns nog inget annat att göra än att göra en egen personlig reklamation enligt Konsumentköplagen hos säljaren man köpte boxen hos (i mitt fall ComHem direkt). En reklamation ska ju göras snarast och snarast anses vara inom 2 månader från att man upptäckte felet. Om felet är av väsentlig betydelse (för kunden) kan man sedan följa upp detta med begäran om hävning av köpet inom 3 år (reklamationsrätten är 3-årig på ursprungliga fel enligt Konsumentköplagen), om de inte kan åtgärda felet (mjukvarumässigt med uppdatering eller hårdvarumässigt med omleverans/reparation).
/ Ulf
Postad 10 February 2009 - 13:49
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Comhem erbjuder mig som redan är digital-TV kund boxen för endast 295 kr! under förutsättning att jag utökar mitt abonnemang till Com Bo. Lockande men jag tror inte jag vågar då jag läst på tok för mycket i denna tråd och andra recentioner om att fläkten hörs en hel del. Jag är extremt känsligt när det gäller ljud. Kommer bara störa mig på fläktljudet om det är som folk säger. Synd när erbjudandet är så bra och boxen verkar så bra i övrigt...
Postad 10 February 2009 - 13:58
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Comhem erbjuder mig som redan är digital-TV kund boxen för endast 295 kr! under förutsättning att jag utökar mitt abonnemang till Com Bo. Lockande men jag tror inte jag vågar då jag läst på tok för mycket i denna tråd och andra recentioner om att fläkten hörs en hel del. Jag är extremt känsligt när det gäller ljud. Kommer bara störa mig på fläktljudet om det är som folk säger. Synd när erbjudandet är så bra och boxen verkar så bra i övrigt... 
Om du har för vana att titta på TV utan att ha ljudet påslaget eller om du använder boxen som huvudkudde så tror jag inte att boxen är nåt för dig  Men med normal ljudnivå på TVn så kan jag omöjligt höra min box, trots att jag bara sitter 2,5m från den. Du verkar ha fått ett riktigt bra erbjudande, jag hade nog nappat på det.
Postad 10 February 2009 - 15:15
Unregisterede645e24b
-
Unregisterede645e24b
-
Användare
-
-
115 inlägg
Nu har jag ringt in till supporten/felanmälan och påpekat att det blir osynkat med bild före ljud på HD-kanalerna i första hand, med varierande grad av osynk (runt en sekund som värst känns det som).
Fanns inte så mycket att göra sades det, men om fler som har detta problem påpekar detta för Com Hem så kanske de kan göra en analys på om vissa boxar är felaktiga eller om det beror på utsändningarna och om det senare är relaterat till var man bor.
Så jag uppmanar nu alla som har bild före ljud-osynket att ringa in och lämna en felanmälan, och att tydligt klargöra att det är just bild före ljud, vilket inte går att lösa via någon inställning (vilket jag först fick till svar innan jag påpekade tydligt att den inställningen bara gäller om ljudet ligger före bilden). Ta gärna upp att det är fler som har detta problem, och antyd att det kanske har just med var man bor att göra, eller att det beror på att vissa boxar är defekta. Ju fler som hör av sig, desto större är chansen att det tas upp som ett riktigt problem för dem att lösa, och inte att det bara är vissa enstaka kunder som är petiga.
Postad 10 February 2009 - 15:52
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Om du har för vana att titta på TV utan att ha ljudet påslaget eller om du använder boxen som huvudkudde så tror jag inte att boxen är nåt för dig  Men med normal ljudnivå på TVn så kan jag omöjligt höra min box, trots att jag bara sitter 2,5m från den.
Du verkar ha fått ett riktigt bra erbjudande, jag hade nog nappat på det.
Hur är din box placerad? I eller på en tv-bänk?
Postad 10 February 2009 - 16:01
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Hur är din box placerad? I eller på en tv-bänk?
https://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=278089.jpg
Postad 10 February 2009 - 16:38
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
https://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=278089.jpg
Den bänken ser ut att vara från IKEA. Har också en tv-bänk därifrån. IKEAs material brukar ju tyvärr ha lätt för resonans. Borde ju dessutom bli rätt varmt för boxen därinne i din bänk. Men om du inte hör den verkar det ju rätt lovande trots det. Som du säket förstår så blir man tveksam när jag läste på en annan sida att en jämförde fläktljudet med XBOX, som hörs väldigt mycket. Men det du skrev gör ju att det är inte mycket att oroa sig över. Hmm.. inte lätt detta. Vill nappa...  Hur starkt lyser den blå lampan förresten när den är på?
Redigerat av Unregistered7f802c91, 10 February 2009 - 16:40.
Postad 10 February 2009 - 16:50
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Det stämmer bra, det är en Ikea Bestå. Jag struntade i att montera bakstycket eftersom min stärkare inte skulle rymts då, så värmen är inget problem  Jag satte en (1) möbeltass under vardera fot på boxen så jag upplever inget resonansljud heller.
Om någon tycker att Humaxen låter som en 360 så är det nog bara deras box som det är fel på, har en 360 som står i skåpet till höger om Humaxen och den hörs trots att det skåpet har en dörr, medans humaxen som står öppet är ljudlös...
Visst ser man den blå lampan, men det är inget som stör mig
Postad 10 February 2009 - 19:30
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Uppföljning angående 29-minutersbuggen:
Jag ringde idag till teknisk support på ComHem för uppföljning gällande buggen, eftersom jag tidigare fått besked från dem om att en särskild fix för detta fel förmodligen skulle skjutas ut i slutet av januari/början av februari. Idag 10/2 var beskedet att man kände till felet (naturligtvis!) och hade anmält det till Humax, men att man inte visste när det skulle vara åtgärdat.... dock trodde man fortfarande att det var ett mjukvarufel, så att skicka in boxen och få en ny var ingen framkomlig lösning. ...
Ett uttalande från CH om hur arbetet med 29-minutersbuggen fortskrider vore på sin plats. Nu har vi återigen fast med en annan box hamnat i ett läge av "tiger som muren".
Postad 10 February 2009 - 21:12
Unregisterede645e24b
-
Unregisterede645e24b
-
Användare
-
-
115 inlägg
Nån mer än mig som har en HDMI-ingång som verkar glappa en del?
När jag har en kabel i så kan jag få bild och ljud att försvinna helt bara genom att "flytta" lite på kontakten åt något håll (upp/ner/höger/vänter). När jag möblerade om lite bland alla apparater för att reda ut om ljudsynkproblemet även uppstod via digitalutgången för ljudet så fattade jag inte varför det hux flux blev helt svart i rutan (ingen insignal alltså) då och då trots att jag inte dragit ut vare sig HDMI-kabeln eller antennkabeln. Trodde det var något med störningar från andra kablar först, men sedan efter att jag helt plockat ut apparaten ur det trånga utrymmet så fann jag just att det var det ovan som var problemet. Det räckte alltså att bara komma åt HDMI-kabeln lite så att kontakten kom i ett annat läge så blev det svart i rutan. Känns inte riktigt tryggt, och ska det verkligen vara så känsligt med detta format (HDMI)? Kontakten sitter ju trots allt i när jag kan få det att svartna.
Vore intressant om någon annan kan testa detta på sin box med valfri HDMI-kabel för att se om det blir samma sak.
Postad 10 February 2009 - 21:18
Bjoran
-
Bjoran
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nu har jag ringt in till supporten/felanmälan och påpekat att det blir osynkat med bild före ljud på HD-kanalerna i första hand, med varierande grad av osynk (runt en sekund som värst känns det som). Fanns inte så mycket att göra sades det, men om fler som har detta problem påpekar detta för Com Hem så kanske de kan göra en analys på om vissa boxar är felaktiga eller om det beror på utsändningarna och om det senare är relaterat till var man bor.
Så jag uppmanar nu alla som har bild före ljud-osynket att ringa in och lämna en felanmälan, och att tydligt klargöra att det är just bild före ljud, vilket inte går att lösa via någon inställning (vilket jag först fick till svar innan jag påpekade tydligt att den inställningen bara gäller om ljudet ligger före bilden). Ta gärna upp att det är fler som har detta problem, och antyd att det kanske har just med var man bor att göra, eller att det beror på att vissa boxar är defekta. Ju fler som hör av sig, desto större är chansen att det tas upp som ett riktigt problem för dem att lösa, och inte att det bara är vissa enstaka kunder som är petiga.
Jag har precis samma fel som du, med osynk på framförallt HD-kanalerna. Jag har felanmält via mail till Kundservice och efter lite "frågor och svar" fick jag beskedet att avvakta mjukvaruuppdatering. Jag var i min beskrivning väldigt tydlig på att bilden ligger före ljudet, vilket då inte kan kompenseras via den inbyggda lipsync-funktionen.
Postad 10 February 2009 - 21:27
Unregisterede68df972
-
Unregisterede68df972
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag har problem med några av C+-kanalerna och vill utesluta boxen som bov i dramat (HD-kanalerna fungerar bra). Får bara svartruta och felmeddelandet "ingen signal eller svag signal" på kanalplats 76,79,80,82,83. På andra kanaler som strular lite (stundtals pixlig bild på bl.a. TV8, ESPN America och Viasat Fotboll) ligger signalstyrkan på mellan 25 och 30% och kvalitén ligger mellan 90 och 100%. Vad har ni för signalstyrka?
Postad 10 February 2009 - 21:28
Bjoran
-
Bjoran
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nån mer än mig som har en HDMI-ingång som verkar glappa en del? När jag har en kabel i så kan jag få bild och ljud att försvinna helt bara genom att "flytta" lite på kontakten åt något håll (upp/ner/höger/vänter). När jag möblerade om lite bland alla apparater för att reda ut om ljudsynkproblemet även uppstod via digitalutgången för ljudet så fattade jag inte varför det hux flux blev helt svart i rutan (ingen insignal alltså) då och då trots att jag inte dragit ut vare sig HDMI-kabeln eller antennkabeln. Trodde det var något med störningar från andra kablar först, men sedan efter att jag helt plockat ut apparaten ur det trånga utrymmet så fann jag just att det var det ovan som var problemet. Det räckte alltså att bara komma åt HDMI-kabeln lite så att kontakten kom i ett annat läge så blev det svart i rutan. Känns inte riktigt tryggt, och ska det verkligen vara så känsligt med detta format (HDMI)? Kontakten sitter ju trots allt i när jag kan få det att svartna. Vore intressant om någon annan kan testa detta på sin box med valfri HDMI-kabel för att se om det blir samma sak.
Jag har inte en glappande HDMI-kontakt. Min HDMI-kabel/kontakt snäpper in med ett "klick". När det gäller ljud från den optiska utgången i Humax-boxen så har jag testat med att koppla den till min hembioreceiver Yamaha RX-V1800 och lyssnat på ljudet genom den, samtidigt som jag tittat på TVn. Även då ligger bilden före ljudet vilket den även gjorde när bild och ljud gick via HDMI till TVn.
Postad 10 February 2009 - 22:45
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Jag har problem med några av C+-kanalerna och vill utesluta boxen som bov i dramat (HD-kanalerna fungerar bra). Får bara svartruta och felmeddelandet "ingen signal eller svag signal" på kanalplats 76,79,80,82,83. På andra kanaler som strular lite (stundtals pixlig bild på bl.a. TV8, ESPN America och Viasat Fotboll) ligger signalstyrkan på mellan 25 och 30% och kvalitén ligger mellan 90 och 100%. Vad har ni för signalstyrka?
Signalstyrka 55% Kvalitet 100% Prova med en annan antennkabel. hifi_fan
Postad 10 February 2009 - 23:18
Unregisterede645e24b
-
Unregisterede645e24b
-
Användare
-
-
115 inlägg
Börjar misstänka att det är något med HDMI-utgången som skapar osynket att bilden kommer före ljud. Kör jag via scart samtidigt och växlar mellan HDMI och denna så upplever jag att osynket är mindre med scart. Märkligt.
Postad 10 February 2009 - 23:43
Hassepro
-
Hassepro
-
Rookie
-
3 inlägg
Som så många andra har även jag problemet med ljudsynkningen. Som jag upplever det har det att göra med HD-kanalerna och för mig är det TV4 HD som är värst. Om detta har med boxen eller utsändningen att göra vet jag inte, men jag bor i Solna.
För övrigt har jag haft boxen i lite mer än en vecka och ska precis till att skicka in den på service eftersom den till och från låser sig vid inspelning. Detta händer både vid förprogrammerad inspelning samt vid inspelning direkt av den kanal man tittar på. En typisk situation är att en inspelning är påbörjad och sedan byter jag kanal varvid boxen låser sig. I samband med detta går också inspelningen ifråga och blir ”korrupt” och man kan därmed inte se den vid ett senare tillfälle trots att den ligger i "media-gruppen" och på ytan ser ok ut.
Jag har formaterat om hårddisken ett par gånger och direkt efteråt har boxen verkat lite mer stabil, men efter nån dag har problemet alltid kommit tillbaka.
Synd med problemen, för boxen ger en fantastisk bild både med HD och "vanligt" material.
Postad 11 February 2009 - 13:30
Unregistered5eb414a5
-
Unregistered5eb414a5
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag har ett väldigt irriterande problem med min box, som jag gissar att jag delar med alla er andra.
Jag har skapat en favoritlista, som jag alltid vill använda, och alltid ha aktiverad. Men det verkar som att boxen hela tiden vill byta tillbaka till standardlistan istället. Jag tror att det är när jag tittar på något inspelat, som den efter det är tillbaka på den vanliga kanalistan.
Oerhört irriterande! Någon som känner igen sig, och kanske har en lösning?
Postad 11 February 2009 - 13:36
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Jag har ett väldigt irriterande problem med min box, som jag gissar att jag delar med alla er andra.
Jag har skapat en favoritlista, som jag alltid vill använda, och alltid ha aktiverad. Men det verkar som att boxen hela tiden vill byta tillbaka till standardlistan istället. Jag tror att det är när jag tittar på något inspelat, som den efter det är tillbaka på den vanliga kanalistan.
Oerhört irriterande! Någon som känner igen sig, och kanske har en lösning?
Det har tagits upp flertalet gånger tidigare i tråden, problemet är rapporterat till Comhem.
Postad 12 February 2009 - 00:52
TVfoto
-
TVfoto
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har samma problem som många andra.... 29 minuters-grejjen... Synkfel.... Jag satte boxen att spela in reprisen av Melodifestivalen Göteborg på måndagen. Osynk och efter 29 minuter hade den stoppat inspelningen...
Dessa 29 minuter hoppas jag att de ordnar i någon uppdatering, och känner min inte allt för orolig eftersom det är ett fel som man med lätthet kan häva ett köp med.
Nu kommerjag till osynk i ljudet.
Jag jobbar på Meloditurnén och genom mina kollegor har jag full koll från mikrofonen, till ljudbussen vidare till OB-bussen som skickar det vidare till PK som sedan distribuerar ut sändningen till oss alla.
Från oss har det så klart inte varit osynk i sändningen. De flesta av mina kollegor som kollat i efterhand på inspelat, eller repriser har inte något synkproblem. Några har haft det, och alla har haft Comhem. Men några med Comhem har inte haft dessa problem... Kan det vara vår box??????
Jag ger mig inte här utan kommer att söka vidare längs hela kedjan. Återkommer!
Är boxen jag fick hem förra veckan bra???? .......
Postad 12 February 2009 - 11:19
Unregistered7cd61031
-
Unregistered7cd61031
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Dessa 29 minuter hoppas jag att de ordnar i någon uppdatering, och känner min inte allt för orolig eftersom det är ett fel som man med lätthet kan häva ett köp med.
Tänk dock på att man måste reklamera ett fel snarast (inom 2 månader från upptäckt) enligt Konsumentköplagen. Annars är det risk att reklamationen avvisas med att den är för sent inkommen. Reklamera ska man göra till den säljare man köpt boxen av. Rent praktiskt innebär detta att ni som vill ha kvar möjligheten att låta häva köpet enligt Konsumentköplagen framöver, var och en (personligen), måste reklamera enligt denna lag till handlaren. Ett fel måste vara av "väsentlig betydelse" för att hävning ska kunna bli aktuellt.Garanti är en annan sak och ger ofta inte möjlighet till hävning. Så se upp! Jag skall själv skriva ett reklamationsbrev till ComHem/Kundrelationer, eftersom jag köpte min box direkt av dem. I brevet skall jag skriva att jag inte accepterar en inspelningsbox som inte klarar av att spela in från stand-by. Dock är jag beredd att avvakta felavhjälpning/uppdatering ytterligare en tid, men därefter kommer jag att återkomma med begäran om hävning enligt Konsumentköplagen http://www.kov.se/ma...ngArticleId=147 , eftersom säljaren inte klarar av ett "reparera" och en omleverans inte löser problemet. Att man ska reklamera hos handlaren (som för en del av er är annan än ComHem direkt) beror på att säljaren har ett par åtgärdsförsök på sig innan kunden kan begära hävning och att vid hävning ska pengarna betalas tillbaka. Och vem kan betala tillbaka? Jo, den man betalade till! / Ulf
Redigerat av Unregistered7cd61031, 12 February 2009 - 16:52.
Postad 12 February 2009 - 15:48
Unregisteredba1e861f
-
Unregisteredba1e861f
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Ja då är man av med ett av fjärrisproblemen.( riktkänslig )
Köpte en ir-förlängare, funkar kanon!
Synd med ännu en sladd bara , men så är det!
Ha Det!
Postad 12 February 2009 - 17:41
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Kör du med antennsladden från Comhem med klumpen på så byt den, ringer du kundtjänst så får du en ny kostnadsfritt. Kvalitén ska alltid vara 100% signalstyrkan kan variera
Postad 13 February 2009 - 02:15
AndreWerdenskrieg
-
AndreWerdenskrieg
-
Användare
-
-
161 inlägg
1)
Det är garantert andre som har samme problem som jeg og flere av dem har sikkert talt om dett i denne tråden, men 73 sider är mycket att lese igjennom.
Mine SD-kanaler har utrolig lav ljudnivå, mens HD-kanalene er utrolig höga. Är det noe jeg kan gjöre med dett?
2)
När man spiller av noe från hardisken så kommer det opp en info-bar nederst. Denne vil jeg gjärne korte ned tiden på. Kan jeg det?
Jeg tycker bildekvaliteten var skarpare på min gamle Humax HDTV-box, men alt-i-alt så är jeg jättenögd med min Humax HDTV-PVR.
Postad 13 February 2009 - 07:21
Woodhacker
-
Woodhacker
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Kör du med antennsladden från Comhem med klumpen på så byt den, ringer du kundtjänst så får du en ny kostnadsfritt.
Kvalitén ska alltid vara 100% signalstyrkan kan variera
Måste man använda den antennsladd som följde med, den med klumpen på? Jag har en dyrare Suprakabel jag köpte för ett tag sen som jag använder då jag vill ha den bästa kvaliteten på signalen och som jag gärna vill fortsätta använda. Eller är det nog bra kvalitet på den medföljande? Vad gör klumpen för nytta?
Postad 13 February 2009 - 08:42
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Måste man använda den antennsladd som följde med, den med klumpen på? Jag har en dyrare Suprakabel jag köpte för ett tag sen som jag använder då jag vill ha den bästa kvaliteten på signalen och som jag gärna vill fortsätta använda. Eller är det nog bra kvalitet på den medföljande? Vad gör klumpen för nytta?
ja du ska använda den som följde med om du har en el kontakt på tv som är jordad så ska du använda den antenn som följde med då en vanlig kabel kan skapa strömkrypningar i tv och skapa brand har din tv en ojordad el kontakt så kan du dock använda antenn kabel av eget val.
Postad 13 February 2009 - 11:19
Unregisterede645e24b
-
Unregisterede645e24b
-
Användare
-
-
115 inlägg
ja du ska använda den som följde med om du har en el kontakt på tv som är jordad så ska du använda den antenn som följde med då en vanlig kabel kan skapa strömkrypningar i tv och skapa brand har din tv en ojordad el kontakt så kan du dock använda antenn kabel av eget val.
En följdfråga: Finns det längre sådana kablar med precis samma funktion från andra än just Com Hem? Vad heter detta om man ska leta runt lite? Jag vet att man kan förlänga dessa kablar från Com Hem med valfri antennkabel, men jag ser det som att det väl borde bli bättre med en lång sådan kabel på en gång istället för diverse skarvar som säkerligen påverkar signalstyrkan en aning.
Postad 13 February 2009 - 13:11
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
En följdfråga: Finns det längre sådana kablar med precis samma funktion från andra än just Com Hem? Vad heter detta om man ska leta runt lite? Jag vet att man kan förlänga dessa kablar från Com Hem med valfri antennkabel, men jag ser det som att det väl borde bli bättre med en lång sådan kabel på en gång istället för diverse skarvar som säkerligen påverkar signalstyrkan en aning.
Du ska ha en kabel med galvanisk avskiljning (Om TVn är ansluten till ett jordat uttag med en jordad shucko plugg) Kjell & Company www.kjell.com har kabel i olika längder. 30-490 Galvanisk avskiljare 0,1m för TV-antenn 99,00 30-491 Galvanisk avskiljare 1,5m Klass A antennkabel 129,00 30-492 Galvanisk avskiljare 3,0m Klass A antennkabel 139,00 30-493 Galvanisk avskiljare 5,0m Klass A antennkabel 149,00 30-494 Galvanisk avskiljare 10,0m Klass A antennkabel 179,00
Redigerat av TomasL, 13 February 2009 - 13:15.
Postad 13 February 2009 - 14:43
Seafront
-
Seafront
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Ja då är man av med ett av fjärrisproblemen.( riktkänslig ) Köpte en ir-förlängare, funkar kanon! Synd med ännu en sladd bara , men så är det! Ha Det!
Vilken IR-förlängare köpte du? Hur många apparater kan du ansluta? Hur långa är kablarna till sensorerna? / ha en trevlig helg
Postad 13 February 2009 - 16:46
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
jag gjorde så här med min kabel jag skalade av plasten på avskiljaren under den är det vanliga f-kontakter sen köpte jag högpresterade antennkabel och f-kontakter gängade dem på kabeln och sen gängade jag fast dem på avskiljaren klart så har man gjort sig en kabel  bra på detta sätt är att man slipper skarva
Redigerat av Duckface21, 13 February 2009 - 16:54.
Postad 13 February 2009 - 21:56
Unregisteredba1e861f
-
Unregisteredba1e861f
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Vilken IR-förlängare köpte du? Hur många apparater kan du ansluta? Hur långa är kablarna till sensorerna?
/ ha en trevlig helg
Hejsan! Köpte min på expert kan väl ansluta 3 apparater, inte alltför långa kablar dock! https://www.prisjakt...kt.php?p=136307/trevlig helg
Postad 13 February 2009 - 22:55
Unregistered863154f7
-
Unregistered863154f7
-
Användare
-
-
115 inlägg
Nya antennuttag från Com Hem har "klumpen" inbyggd, så har man sånt uttag så behöver man INTE använda den medföljande sladden alls.. vet inte exakt hur man ser skillnad på vilka uttag som har det o vilka som inte har det.. men mitt har det inbyggt o på mitt uttag är det en Com Hem logo iaf..
Postad 13 February 2009 - 23:28
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
så här ser "klumpen" ut under skalet.
IMG_1968.JPG 1.57MB
5 Antal nerladdningar
Postad 14 February 2009 - 12:58
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
så här ser "klumpen" ut under skalet.
IMG_1968.JPG 1.57MB
5 Antal nerladdningar
ska du göra egen kabel?
Redigerat av Duckface21, 14 February 2009 - 12:59.
Postad 14 February 2009 - 19:45
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
ska du göra egen kabel?
Nej. Det var fel på denna kunde inte kolla på PPV 4 o 5 och några kanaler till som ligger högt på frekvensbandet. Trodde han skämtade med mig på supporten när han sa att jag skulle byta antennkabel eftersom det var kanonbild på dom kanalerna som funkade. Han skickade en ny och allt funkade.  . Så när jag hade denna över kunde jag naturligtvis inte låta bli att skala den. När jag ändå skriver några rader så kan jag tala om att jag var tvungen att byta hårddisken i boxen. Har testat ca 30 inspelningar från standbyläge utan att drabbas av 29 minuters buggen. Vet inte om det har med hårddisken att göra, tror inte att jag fått boxen uppgraderad. Har version: HDPXCX 1.00.12
Postad 15 February 2009 - 14:26
mattisborgen73
-
mattisborgen73
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!
Nu har jag äntligen stoppat i min 1TB HDD i PVR:en och...det fungerar hur bra som helst!!!
Jag har dock inte hunnit testat att spelaa in flera kanaler samtidigt som jag tittar på något som är inspelat. Tror dock inte att det ska bli några problem då hårddisken är anpassad för videoinspelning, dock inte för PVR utan för videoövervakning o.dyl.
När jag ändå hade monterat av hårddiskvaggan så passade jag på att lägga gummibrickor mellan vaggan och chassit. Vet inte om det blev bättre men jag märker endast av hårddisken i samband med att PVR:en bootar upp. Min är i princip helt ljudlös...men som vanligt, vi har alla olika referenser på hur mycket utrustningen får låta och jag kanske är mer förlåtande (även om jag själv tycker att jag har höga krav...).
Har tagit några bilder men hittar inte den j*vla sladden till Ixus:en...  Har precis flyttat...
Kan lägga upp dem om någon önskar det.
/Mathias
Postad 15 February 2009 - 14:49
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hej!
Nu har jag äntligen stoppat i min 1TB HDD i PVR:en och...det fungerar hur bra som helst!!! Jag har dock inte hunnit testat att spelaa in flera kanaler samtidigt som jag tittar på något som är inspelat. Tror dock inte att det ska bli några problem då hårddisken är anpassad för videoinspelning, dock inte för PVR utan för videoövervakning o.dyl.
När jag ändå hade monterat av hårddiskvaggan så passade jag på att lägga gummibrickor mellan vaggan och chassit. Vet inte om det blev bättre men jag märker endast av hårddisken i samband med att PVR:en bootar upp. Min är i princip helt ljudlös...men som vanligt, vi har alla olika referenser på hur mycket utrustningen får låta och jag kanske är mer förlåtande (även om jag själv tycker att jag har höga krav...).
Har tagit några bilder men hittar inte den j*vla sladden till Ixus:en... Har precis flyttat... Kan lägga upp dem om någon önskar det.
/Mathias
Intressant låter som jag ska förbryta min garanti snart med  och sätta i en annan större HDD.. väntar spänt på bilder från dig  vad e det för märke på disken du satt i medel nr
Redigerat av Duckface21, 15 February 2009 - 14:50.
Postad 15 February 2009 - 15:58
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Hej!
Nu har jag äntligen stoppat i min 1TB HDD i PVR:en och...det fungerar hur bra som helst!!!
Tack för info!!!
Postad 15 February 2009 - 16:04
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Hej!
Nu har jag äntligen stoppat i min 1TB HDD i PVR:en och...det fungerar hur bra som helst!!! Jag har dock inte hunnit testat att spelaa in flera kanaler samtidigt som jag tittar på något som är inspelat. Tror dock inte att det ska bli några problem då hårddisken är anpassad för videoinspelning, dock inte för PVR utan för videoövervakning o.dyl.
Har tagit några bilder men hittar inte den j*vla sladden till Ixus:en... Har precis flyttat... Kan lägga upp dem om någon önskar det.
/Mathias
Tar gärna emot en länk till den hårddisken du plockat i
Postad 15 February 2009 - 19:13
mattisborgen73
-
mattisborgen73
-
Rookie
-
7 inlägg
Här är en länk... Seagate SV35.3 1TB Köpte min av Dustin tillsammans med gummibussningar. Befintlig hårddisk är fast monterad med liknande bussningar men de kändes något stela så jag bytte ut dem. Delade de gamla bussningarna och använde dem sedan som brickor mellan vaggan och chassit. Det enda man behöver göra är att: 1 - Öppna chassit. 5 svarta skruvar 2 - Ta loss SATA + strömkabeln (en kontakt) 3 - Skruva loss vaggan. 4 skruvar 4 - Byt hårddisk 5 - Skruva tillbaka vaggan, med eller utan "gummibrickor" 6 - Anslut SATA och strömkontakten 7 - Skruva fast höljet 8 - Koppla in antensladden 9 - Ström... 10 - Kör wizard:en. Ett meddelande säger att hårddisken behöver formateras... 11 - Färdigt! En detalj. Då min PVR var helt ny vid bytet, och aldrig uppstartad med mitt kort, så var jag tvungen att be Comhem göra en "pairing"...trots att de sa att det redan var gjort. Kan inte säga att det har med hårddiskbytet att göra eller inte men i värsta fall krävs det en ny "pairing". Hursomhelst så var detta det enda "problemet" jag hade med själva bytet. Bilder kommer när jag hittat sladden... /Mathias
Redigerat av mattisborgen73, 15 February 2009 - 23:00.
Postad 15 February 2009 - 23:00
Unregistered7cd61031
-
Unregistered7cd61031
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Mycket intressant mattisborgen73!!
Naturligtvis vill man se bilder... Jag undrar dessutom om 29-minutersbuggen försvinner i och med detta hårdiskbytet?
/ Ulf
Postad 16 February 2009 - 07:43
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Nu börjar jag bli fruktansvärt trött på 29-minutersbuggen. Hade ställt in 4 inspelningar under 1 vecka då jag var borta o 3 av 4 inspelningar blev 29 minuter långa. Detta är inte hållbart. Att inte Humax har fixat till problemet efter snart 3 månader ute på marknaden är ju ren skandal. Det värsta är ju att comhem fullständingt skiter i detta eftersom de vet att vi användare inte kommer att säga upp avtalet då vi har blivit så vana vid suverän bild o bra funktioner. Man borde helt enkelt väntat med att beställa tills man visste att den funkade som den ska.
Postad 16 February 2009 - 10:45
Unregistered64f891a5
-
Unregistered64f891a5
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Nu börjar jag bli fruktansvärt trött på 29-minutersbuggen. Hade ställt in 4 inspelningar under 1 vecka då jag var borta o 3 av 4 inspelningar blev 29 minuter långa. Detta är inte hållbart. Att inte Humax har fixat till problemet efter snart 3 månader ute på marknaden är ju ren skandal. Det värsta är ju att comhem fullständingt skiter i detta eftersom de vet att vi användare inte kommer att säga upp avtalet då vi har blivit så vana vid suverän bild o bra funktioner. Man borde helt enkelt väntat med att beställa tills man visste att den funkade som den ska.
Låt strömmen alltid vara på så kommer varenda inspelning att fungera perfekt. Det har faktiskt inte ens gått 2.5 månader sedan sboxen släpptes till försäljning än så det är en bra bit kvar till 3 månader Det har ju varit julhelg, nyårshelg och trettonhelg så det är faktiskt inte så många arbetsdagar mellan Com Hem erkände problemet 18 december och till dagens datum (34 stycken arbetsdagar). Det har alltså inte gått ens 2 månader sedan problemet blev officiellt av Com Hem så tat lungt. Notera att de inte gått ut och lovat någon uppgradering i månadsskiftet januari/februari som det har stått i vissa tidigare inlägg, detta är endast en hörsägen och inget annat. I och med att det fungerar perfekt med schemalagda inspelningar om man bara låter strömmen vara på så är denna s.k. bugg inte ett skvatt viktig för mig, det finns flera andra saker som jag prioriterar mer att de fixar.
Postad 16 February 2009 - 11:40
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Du kunde ha använt tidsstyrningen och säkrat några inspelningar om de gick på ungefär samma tid på dygnet. Man kanske inte vill ha boxen påslagen dygnet runt i en vecka men ett par timmar varje dag kan det vara värt för att få vara säker.
Postad 16 February 2009 - 12:01
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Du kunde ha använt tidsstyrningen och säkrat några inspelningar om de gick på ungefär samma tid på dygnet. Man kanske inte vill ha boxen påslagen dygnet runt i en vecka men ett par timmar varje dag kan det vara värt för att få vara säker.
Tack för tipset!!. Det var ju faktiskt en bra lösning på problemet. Grejjen var ju att jag hade bara råkat ut för den 2 gånger på 1,5 månads användning. Trodde att det inte skulle upprepa sig så ofta som det nu tyvärr gjorde. Kommer att använda mig utav det i framtiden. Något som alla användare borde tänka på. Skulle ju faktiskt CH kunna informera om oxå i samband med 29-minterbuggsklagomål.
Postad 16 February 2009 - 12:46
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Låt strömmen alltid vara på så kommer varenda inspelning att fungera perfekt. Det har faktiskt inte ens gått 2.5 månader sedan sboxen släpptes till försäljning än så det är en bra bit kvar till 3 månader Det har ju varit julhelg, nyårshelg och trettonhelg så det är faktiskt inte så många arbetsdagar mellan Com Hem erkände problemet 18 december och till dagens datum (34 stycken arbetsdagar). Det har alltså inte gått ens 2 månader sedan problemet blev officiellt av Com Hem så tat lungt. Notera att de inte gått ut och lovat någon uppgradering i månadsskiftet januari/februari som det har stått i vissa tidigare inlägg, detta är endast en hörsägen och inget annat.
I och med att det fungerar perfekt med schemalagda inspelningar om man bara låter strömmen vara på så är denna s.k. bugg inte ett skvatt viktig för mig, det finns flera andra saker som jag prioriterar mer att de fixar.
Ehhh...strömmen på säger du, menar du att man inte kan sätta den "stand-by" när man schemalagt inspelningar? EDIT: hittade det själv.
Redigerat av Unregistered4fe51e59, 16 February 2009 - 13:04.
Postad 16 February 2009 - 13:52
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
...det finns flera andra saker som jag prioriterar mer att de fixar.
Som?
Postad 16 February 2009 - 14:16
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Som?
Kan tänka att synk-problemet på HD kanalerna är något som verkligen borde prioriteras. Förstår inte varför det ska vara så svårt att fixa till. Sedan finns det ju en hel del andra smågrejjer som man skulle kunna önska sig men 29-buggen o synkproblemet är de viktigaste tycker jag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|