[Dagens bild] Tema: Natur & Landskap
Postad 13 oktober 2010 - 18:44
Postad 14 oktober 2010 - 06:48

Pentax K200D +DA40 Ltd
Redigerat av GroKKen, 14 oktober 2010 - 06:49.
Postad 14 oktober 2010 - 11:12
Jag tycker den är några steg för mörk.Försöker mig på en höstbild jag med. Ska dock poängtera att jag har redigerat den på en skärm med upplösningen 1024x600 så har egentligen ingen aning om den ser bra ut eller inte
Vad säger ni med lite bättre skärmar?
Postad 14 oktober 2010 - 11:54
Tycker också den är för mörk.Vad säger ni med lite bättre skärmar?
Läcker bakgrundChips?
Snygg redigering, passar till motivetPentax K200D +DA40 Ltd
Redigerat av Mikael_R, 14 oktober 2010 - 17:55.
Postad 15 oktober 2010 - 09:26

Postad 15 oktober 2010 - 10:25

Originalet (som visserligen är tillräckligt höstigt i sig):

(Hoppas ok med en andra bild på samma dag, den är så liten och den förra inte heller så stor).
Redigerat av knobloch, 15 oktober 2010 - 10:28.
Postad 15 oktober 2010 - 12:23
Vackert!Barcelona
Pentax K200D +DA40 Ltd
Gillar också redigeringen, snyggt utan att bli för mycket.Hagaparken igen.
Sista björk bilden....
Tar liiiite mindre storlek, de stående blir så höga (för er som inte har riktig skärm

Postad 16 oktober 2010 - 08:17

Bifogad fil(er)
Postad 16 oktober 2010 - 08:20
Ett träd från i lördags då solen faktiskt var framme
. Bild direkt ur kameran bara resize
Pentax K200D +DA40
hade precis samma tanke i måndags efter jobbet klarblå himmel och 2 st fina gula träd bredvid varann. men han tyvär inte ta kort på dom hade jobbets lastbil med mig hem hade köpt nytt bord så hade fullt upp med att lasta och köra tippen. sen vart d tyvär mörkt ute. annars tror jag nog jag hade fått en fin bild. men måste säga att din va grym.
Postad 16 oktober 2010 - 09:07
tack Que!Fina bilder Mikael, skönt att du har kommit bort från din uppstädningsperiod och att vi nu igen bjuds på några nya fina bilder
. En bild från i morse

mycket trevlig bild
Postad 16 oktober 2010 - 10:24
men när man fotograferar natur nudå använder ni oftast stor bländare ser jag mellan f4-6 när man kollar era bilder. men vad kör ni på för fokusering? auto? manuellt och vad fokuserar ni på då vid manuellt?
Postad 16 oktober 2010 - 10:35
Liten fråga bara om naturfotografering nu när hösten börjar närma sig också. aa elle snart är den väl slut finns inte mycke löv kvar på träden snart ju.
men när man fotograferar natur nudå använder ni oftast stor bländare ser jag mellan f4-6 när man kollar era bilder. men vad kör ni på för fokusering? auto? manuellt och vad fokuserar ni på då vid manuellt?
Bländare beror på vad som ska fotograferas samt hur man vill att det ska se ut. Om man generaliserar lite så kan man säga att ska du fota ett landskap vill du ha så mycket som möjligt skarpt och då räcker inte sällan en bländartal på 4-6 som du nämner utan man måste blända ner något mer, alltså ett högre bländartal krävs.
Gällande fokus så kör jag alltid i princip alltid auto om kameran ej är på stativ då brukar jag köra manuellt, detta med hjälp av live-view. Undantag även för närbilder..
Postad 16 oktober 2010 - 11:10
Bländare beror på vad som ska fotograferas samt hur man vill att det ska se ut. Om man generaliserar lite så kan man säga att ska du fota ett landskap vill du ha så mycket som möjligt skarpt och då räcker inte sällan en bländartal på 4-6 som du nämner utan man måste blända ner något mer, alltså ett högre bländartal krävs.
okej men som när man tittar på d flesta landskapsbilder på detta forum så är dom oftast tagna med ganska lågt bländartal.
Gällande fokus så kör jag alltid i princip alltid auto om kameran ej är på stativ då brukar jag köra manuellt, detta med hjälp av live-view. Undantag även för närbilder..
Jo jag menade inte fokuseringen just nu kom på det när jag läste ditt svar

Postad 16 oktober 2010 - 13:03
okej men som när man tittar på d flesta landskapsbilder på detta forum så är dom oftast tagna med ganska lågt bländartal.
Det beror ju på vad fotografen vill ha för skärpedjup, som Malkovic skrev.
Ju mer du bländar ner ju skarpare blir hela bilden är principen.
Jo jag menade inte fokuseringen just nu kom på det när jag läste ditt svar
jag menade fokuspunkter vad ni kör där om ni kör specifik punkt och väljer själv eller om ni kör automatisk Autofokus.
Förstår att det är knepigt med termerna ibland, men autofokus har bara med skärpan att göra, (fokus = skärpa) och du menar förmodligen automatisk fokuspunkt/punkter (punkt/punkter för fokus, skärpa). Återigen beror det helt på vad man vill med sin bild, vill man ha motivet fokuserat någonstans mitt i bilden så spotmäter min kamera det jag vill. Annars är det bara att experimentera på och välja olika fokusalternativ tills du upptäcker vad som funkar för dig. Kämpa på

"Dagens bild" försöker vi hålla så rena som möjligt på text och kommenterar egentligen bara andras bilder.
Redigerat av Unregistereda84af05a, 16 oktober 2010 - 13:13.
Postad 16 oktober 2010 - 13:20
"Dagens bild" försöker vi hålla så rena som möjligt på text och kommenterar egentligen bara andras bilder.
sant så sant, ber om ursäkt

Postad 16 oktober 2010 - 13:24
Fina bilder Mikael, skönt att du har kommit bort från din uppstädningsperiod och att vi nu igen bjuds på några nya fina bilder
. En bild från i morse
Mycket trevlig bild que, mäktig stillhet, härlig färg & komposition.
Gick förbi ett ställe och ljuset fick mig att plocka upp kameran..

Redigerat av Unregistereda84af05a, 16 oktober 2010 - 13:31.
Postad 16 oktober 2010 - 18:56
Liten fråga bara om naturfotografering nu när hösten börjar närma sig också. aa elle snart är den väl slut finns inte mycke löv kvar på träden snart ju.
Jag kör på ganska liten bländare vid just landskap men om det är typ nåt speciellt i naturen som jag vill lyfta fram mer så gör jag det med större bländare (kortare skärpedjup). Jag kör oftast AF på "Single Shot" vid landskapsfoto och med liten bländare så är ju det mesta i fokus så är det inte så noga var jag sätter fokus.
Här en bild från idag med polfilter, f/10 och knappt nån redigering i Adobe Camera Raw, Adobe standard och satte ner skärpan på 0 och förminskade den i PS och la på lite oskarp mask men är lite tveksam till om den inte blev lite för uppskärpt..hmm..
Bifogad fil(er)
Postad 16 oktober 2010 - 19:02
'Jag kör på ganska liten bländare vid just landskap men om det är typ nåt speciellt i naturen som jag vill lyfta fram mer så gör jag det med större bländare (kortare skärpedjup). Jag kör oftast AF på "Single Shot" vid landskapsfoto och med liten bländare så är ju det mesta i fokus så är det inte så noga var jag sätter fokus.
Här en bild från idag med polfilter, f/10 och knappt nån redigering i Adobe Camera Raw, Adobe standard och satte ner skärpan på 0 och förminskade den i PS och la på lite oskarp mask men är lite tveksam till om den inte blev lite för uppskärpt..hmm..
Tjusigt! Inte för mycket uppskärpt.
Mättad solnedgång

Postad 16 oktober 2010 - 19:11
Jag kör på ganska liten bländare vid just landskap men om det är typ nåt speciellt i naturen som jag vill lyfta fram mer så gör jag det med större bländare (kortare skärpedjup). Jag kör oftast AF på "Single Shot" vid landskapsfoto och med liten bländare så är ju det mesta i fokus så är det inte så noga var jag sätter fokus.
tjusig bild.
krävs egentligen inte mycket av naturen för att det ska bli ett fint kort, det gäller bara se hur man ska ta kortet för att det ska bli bra. använder du alltid polaisfilter vid fotografering av natur eller bara vid vattendrag och solsken för att minska reflexerna? ska införskaffa mig ett polaisfilter och ett ND filter tills nästa år sen j*vlar ska ut och fotograferas. tiden räcker knappt till nu fick barn precis för 2 månader sen 12Augusti

skickar med en för skoj.
känns nu lite i efterhand kanske skulle kört lite mindre bländare för att kanske framhäva bakgrunden något inte mycket men kanske lite.
Bifogad fil(er)
Redigerat av mega-x, 16 oktober 2010 - 19:13.
Postad 16 oktober 2010 - 20:26
'
Tjusigt! Inte för mycket uppskärpt.
Mättad solnedgång
Tjusig! Inte för mycket mättad.

Postad 18 oktober 2010 - 15:33
Läcker bild och vy.Santa Monica:
Tack! Den gör så...helt av sig självtRiktigt mycket blått i den bilden Mikael, snyggt!

Tycker färger och kontrast verkligen står ut, direkt ur kameran och lika så tycker jag se samma typ av färger och kontrast från din DA 40 Ltd. Så det är nog nåt speciellt med dom allt

DA 15 Ltd
Postad 18 oktober 2010 - 20:26
Bifogad fil(er)
Postad 19 oktober 2010 - 07:47
Håller helt med där!Tycker färger och kontrast verkligen står ut, direkt ur kameran och lika så tycker jag se samma typ av färger och kontrast från din DA 40 Ltd. Så det är nog nåt speciellt med dom allt
Får en att vilja ha mer, och att faktiskt fota mer!

Också Barcelona, kul som lite jämförelse med DA15 motljusegenskaper

Pentax K200D +DA40 Ltd
Postad 19 oktober 2010 - 07:57
Håller helt med där!
. Tycker att redigeringsbiten blir lättare också när det ser bra ut redan från början.
Också Barcelona, kul som lite jämförelse med DA15 motljusegenskaper. Tror detta var vid f22 också
Pentax K200D +DA40 Ltd

Jag vet att du vill ha en, den kontrollerar snart din hjärna med

Postad 19 oktober 2010 - 13:46
Jag gillar valet av bländare, tycker den blev bra i svartvitt dessutom.har vart och tagit lite höstkort. fick några fina ändå.
skickar med en för skoj.
känns nu lite i efterhand kanske skulle kört lite mindre bländare för att kanske framhäva bakgrunden något inte mycket men kanske lite.
Jävligt mysig bild.Fina bilder Mikael, skönt att du har kommit bort från din uppstädningsperiod och att vi nu igen bjuds på några nya fina bilder
. En bild från i morse
Du måste vara överlägsen etta på detta forum när det kommer till den procentuella andelen "sjukt bra bilder" haha. Gillar B/W-konverteringen också.
Tack
Santa Monica:
Som du säger, färgerna som ditt objektiv ger dig är helt otroliga. Jag hoppas verkligen att pentax får för sig att släppa en mindre kamera a la GF1an, för då kommer jag stå i kö för att köpa den och en hel drös med DA ltd (eller ja, jag har väl råd med ett iaf....)Tycker färger och kontrast verkligen står ut, direkt ur kameran och lika så tycker jag se samma typ av färger och kontrast från din DA 40 Ltd. Så det är nog nåt speciellt med dom allt
Får en att vilja ha mer, och att faktiskt fota mer!
DA 15 Ltd
Mycket snyggt! Är färgerna mycket förstärka?Mycket blå himmel här. Snygga bilder men tänkte klippa till med en röd en.

En Skottlandbild från arkiven, taget från ett tåg i riktigt ruskigt väder.
Redigerat av Unregistered2d8d729c, 19 oktober 2010 - 14:03.
Postad 19 oktober 2010 - 16:10
Mycket snyggt! Är färgerna mycket förstärka?
Postad 19 oktober 2010 - 16:32
Snygga färger där!Snygga bilder men tänkte klippa till med en röd en.
Tackar!Wow Micke. Den var verkligen något annat.
Jag tror tyvär inte att det går att göra en tunnare/mindre kamera till dessa objektiv än vad K-x/K-r redan är. Registrering avståndet är som det är (Tror Fogel70 kan förklara bättre). Däremot så går det att göra adapters, som Sony gjort. Men då är vitsen borta tycker jag. Så om Pentax ger sig in i "lille putt" formatet så hoppas jag snarare på ett nytt gäng Limiteds till det systemet. Skulle dock helst se att dom gjorde nåt speciellt som en digital rangefinder som Leica eller Oly visade upp på Photokina.Jag hoppas verkligen att pentax får för sig att släppa en mindre kamera a la GF1an, för då kommer jag stå i kö för att köpa den och en hel drös med DA ltd (eller ja, jag har väl råd med ett iaf....)
En Skottlandbild från arkiven, taget från ett tåg i riktigt ruskigt väder.
Fick lov att lufta mitt macro...fast det inte vart macro....

1/800 @ f4,5 @ 100mm @ ISO-200
Redigerat av Mikael_R, 19 oktober 2010 - 16:59.
Postad 19 oktober 2010 - 18:01
Mikael_R egentligen är det staffbart att presentera sådana bilder som kan äventyra andras ekonomi!

Redigerat av RedMarathon, 19 oktober 2010 - 18:03.
Postad 19 oktober 2010 - 18:14

Hmm.. hösten och eller nästan vinter kom alldeles för snabbt..
6 minus härom morgonen här i blekinge

Riktigt fina bilder från er alla..

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 19 oktober 2010 - 18:19.
Postad 19 oktober 2010 - 22:41
Postad 20 oktober 2010 - 00:53
Du måste vara överlägsen etta på detta forum när det kommer till den procentuella andelen "sjukt bra bilder" haha. Gillar B/W-konverteringen också.
Som du säger, färgerna som ditt objektiv ger dig är helt otroliga. Jag hoppas verkligen att pentax får för sig att släppa en mindre kamera a la GF1an, för då kommer jag stå i kö för att köpa den och en hel drös med DA ltd (eller ja, jag har väl råd med ett iaf....)

Gillar din bild, dramatiskt men ändå infinner sig visst lugn.
Angående en mindre kamera kan jag bara hålla med, vore trevligt med något riktigt kompakt och tillgång till grymma gluggar(utan adapters och allt vad det heter) Skulle inte direkt tacka nej till något i stil med Leica M9 men med ett anständigt pris.
Postad 20 oktober 2010 - 12:07
Malkovic: Och riktigt ball bild och samtidigt snygg! Speciell färg på den där pariserhjulet!
Postad 20 oktober 2010 - 12:41
+1GroKKen: Ball bild! Riktigt häftigt objekt du har hittat!
Malkovic: Och riktigt ball bild och samtidigt snygg! Speciell färg på den där pariserhjulet!
Postad 20 oktober 2010 - 16:51
TackGroKKen: Ball bild! Riktigt häftigt objekt du har hittat!

Det där är en riktigt bra bild Malko!
Postad 20 oktober 2010 - 17:34
Mycket fint tagen bild! Bra perspektiv också.En svamp
Snyggt, och intressant ställe. Vad är det för nåt?Pentax K200D +DA40
Härligt ljus i den bilden! Särskilt själva ljusen också.Santa Monica Pier #2
Fäbod grejs

1/400 @ F5,6 @ 100mm @ ISO-100
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar