Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Iphone 3gs *

4188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Är du nöjd med di Iphone 3gs? (446 medlem(mar) har röstat)

Lägg din röst på det alternativ du tycker stämmer in

1. Jag tycker att telefonen är överskattad. (41 röster [23.03%])

Procent av omröstning: 23.03%

2. Jag är riktigt missnöjd med min telefon. (3 röster [1.69%])

Procent av omröstning: 1.69%

3. Tycker att den är helt ok. (23 röster [12.92%])

Procent av omröstning: 12.92%

4. Det är klart den bästa telefonen jag har haft. (70 röster [39.33%])

Procent av omröstning: 39.33%

5. Det är den coolaste pryl jag ägt. (41 röster [23.03%])

Procent av omröstning: 23.03%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 01 September 2009 - 07:11

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Ni som köpt mobilen från Phonehouse och sedan sagt upp/reklamerat abonnemanget, vilken operatör och vilket abonnemang valde ni att teckna? Det skiljer sig ganska mycket i pris beroende på vilket man väljer har jag sett.
Kan man lita på att man kan ångra abonnemanget och att man får behålla iPhonen?
Kommer man få en räkning i efterhand på något belopp efter att man reklamerar abonnemanget?

Postad 01 September 2009 - 07:34

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Det går bara att teckna Telia obundet på Phonehouse och telefonen är fortfarande operatörslåst i ett år även om du säger upp abbonemanget.

Postad 01 September 2009 - 08:26

Linko
  • Linko
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Det går bara att teckna Telia obundet på Phonehouse och telefonen är fortfarande operatörslåst i ett år även om du säger upp abbonemanget.

Nejdå, det går även att välja tre

Postad 01 September 2009 - 09:58

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Du har helt rätt

Postad 01 September 2009 - 10:02

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Jobbar du på Telenor?? he he he

Okej då vet jag vad som väntar!!!! Tror nog att jag väntar med att kontakta Telenor ang detta då för ANOVO ska inte få lägga sina händer på denna lur!!!
Aldrig mer ANOVO, sämre service finns inte på denna planet!!!! och det är sant!!!

Tack för ditt svar!!!

Mvh

Nej, jag jobbar inte för någon operatör men jag vet att alla svenska operatörer har detta avtal med Apple. Alla svenska iPhones ska skickas till Anovo när det gäller garantiärenden.

Postad 01 September 2009 - 10:15

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Nej, jag jobbar inte för någon operatör men jag vet att alla svenska operatörer har detta avtal med Apple. Alla svenska iPhones ska skickas till Anovo när det gäller garantiärenden.

Då hoppas jag att man aldrig behöver skicka in sin iPhone för större skämt än Anovo finns ju inte. Skickade in min Touch Pro som jag ägde tidigare till dem och den var fyra veckor gammal och hade spräckt högtalare - kunde inte höra vad folk sa utan det bara sprakade om den. Vet ni vad de gör. Först har de luren i fyra veckor sen får man tillbaka den utan att de bytt något. Istället står det att jag ska dra ner volymen så låter den inte spräckt. Ja, på nivå ett på volymen så sprakade den inte men då är ljudet så lågt så man iaf inte kan höra något. Var så förbannad så jag kokade, tog sen ytterligare fyra veckor att få den fixad. Har skickat in flertalet lurar till Anovo och varje gång blir man lika förvånad hur kassa de är på att fixa saker

Postad 01 September 2009 - 10:40

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0

Allt korrekt så när som sista meningen. Avtalet som operatörerna och då även operatörernas kunder har med Apple är att Anovo ska hantera all service av iPhone. Kontakten med Anovo i garantiärenden för service ska ske från försäljningsstället och kan inte ske direkt från användaren (kunden).

Vem Apple anlitar som verkstad är inte kundernas huvudvärk, rikta era garanti-ärenden mot Apple om försäljningsstället inte vill hjälpa till.

Postad 01 September 2009 - 11:05

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Vem Apple anlitar som verkstad är inte kundernas huvudvärk, rikta era garanti-ärenden mot Apple om försäljningsstället inte vill hjälpa till.

Fel.

Försäljningställena hjälper ju till då de följer avtalet. Apple har inget med garantiärendena i Sverige att göra, vid service gäller det avtalet som operatörerna/försäljningsställena har med Apple. Det är att alla iPhones ska skickas till Anovo vid service- och garantiärenden.

Man kan tycka vad man vill om det men så är det.

Postad 01 September 2009 - 11:24

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Och eftersom Tre friskriver sig alla garantiärenden då de låst upp telefonen så hamnar alla garantiärenden hos tillverkaren enligt gällande lagar och bestämmelser. Var sen Apple väljer att skicka telefonen är inget som konsumenten ska behöva ta reda på - så är det.

- Först försäljningsstället
- Sen Tillverkaren

Så är gången när man ska få igenom ett garantiärende, fungerar inte första ledet så går man vidare

Postad 01 September 2009 - 11:34

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Och eftersom Tre friskriver sig alla garantiärenden då de låst upp telefonen så hamnar alla garantiärenden hos tillverkaren enligt gällande lagar och bestämmelser. Var sen Apple väljer att skicka telefonen är inget som konsumenten ska behöva ta reda på - så är det.

- Först försäljningsstället
- Sen Tillverkaren

Så är gången när man ska få igenom ett garantiärende, fungerar inte första ledet så går man vidare

1) Detta handlade inte om Tre och upplåsta telefoner vad jag vet, var har du fått det ifrån?
2) Jag är fullständigt övertygad om att försäljningsstället måste hantera garantiärenden iaf, även om den är upplåst, just för att det är en Apple-produkt och de har det speciella avtalet med Apple. I alla andra fall så kan det vara kontakt med tillverkaren som gäller.

Så jo, det gäller att kontakta butiken där man köpte den och sedan kommer de att skicka den till Anovo i Nacka.

Postad 01 September 2009 - 11:40

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0

Jag vägrar fortfarande att tro att operatörens butik, i detta fallet Tre, har möjligheten att strunta i den garantin som Apple lämnar på produkten. Apple ger ett års garanti och sedan har man själv två (tre t o m?) enligt komsumentköplagen. Detta måste de hantera, garantin är på produkten och har inget med ev. abonnemang att göra.

Dessutom har alla svenska operatörer avtalet med Apple att deras telefoner ska skickas till Anovo när det är aktuellt med service och det är inget som operatören betalar.

Du svarar ju själv på det i ditt inlägg den 27 Aug :)

Postad 01 September 2009 - 12:37

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

2) Jag är fullständigt övertygad om att försäljningsstället måste hantera garantiärenden iaf, även om den är upplåst, just för att det är en Apple-produkt och de har det speciella avtalet med Apple. I alla andra fall så kan det vara kontakt med tillverkaren som gäller.

Så jo, det gäller att kontakta butiken där man köpte den och sedan kommer de att skicka den till Anovo i Nacka.

Apple tar inte i garantifrågan alls så det är inget alternativ, kunden är utlämmnad till åf och om de har frånskrivit sig garanti vid upplåsning så står kunden där utan garanti. Ringer du till Apple kundtjänst får du redan reda på i telefonen vid menyval att de enbart har kundtjänst för tillbehör till Iphone. Skiter man i det och knappar vidare så hänvisar de bara till att det är åf = operatören man får vända sig till då de inte har något med garantifrågan till kund att göra. Telia Tre etc har köpt rättigheterna punkt

Beprövat =)

Postad 01 September 2009 - 13:43

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Än en gång.....det är ingen rymdfärja vi pratar om utan en telefon och i Apples övriga sortiment även datorer och dylikt. Det går inte att "köpa" garantihanteringen av en tillverkare utan det är tillverkarens ansvar att handha fel som uppkommer inom garantitiden.

Som i de flesta andra fall gällande produkter som säljs till privatpersoner så är det försäljningsstället som i första hand hanterar garantiärenden mot kund men när den instansen inte fungerar så är det ALLTID tillverkarens ansvar att se till att deras produkts garantiärenden hanteras rätt. Tillverkaren kan ha avtal med diverse servicestationer, serviceverkstäder och dyl men i slutänden är det producenten av produkten som har det yttersta ansvaret.

Saxat från Apples "iPhone 3GS garanti" :

"Apples garantiansvar för denna maskinvara är begränsat enligt följande villkor:
Apple, såsom definierat i tabellen nedan garanterar att denna Apple-märkta maskinvara är fri från fel i
material och utförande under ett (1) år från den ursprungliga inköpsdagen (”Garantiperiod”). Om ett fel uppkommer
och ett giltigt krav enligt garantin tas emot inom Garantiperioden, kommer Apple efter eget val och i den utsträckning
det är tillåtet enligt lag att (1) kostnadsfritt reparera maskinvarufelet med nya utbytesdelar eller delar som är likvärdiga
nya prestandamässigt och i tillförlitlighet, (2) byta ut produkten mot en produkt som är ny eller som minst är
funktionellt likvärdig med originalprodukten eller (3) återbetala produktens inköpspris. Apple kan begära att du byter
ut felaktiga delar mot nya eller renoverade delar, som kan installeras av användaren, som Apple tillhandahåller för att
uppfylla sitt garantiansvar. En utbytesprodukt eller en utbytesdel, även en som kan installeras av användaren och som
har installerats i enlighet med Apples anvisningar, övertar den återstående garantiperioden för det som bytts ut eller,
om detta ger dig längre garantiperiod, nittio (90) dagar från dagen för utbyte eller reparation. Utbytesprodukter eller
utbytesdelar blir din egendom och utbytta produkter eller delar blir Apples egendom. Delar som tillhandahålls av
Apple för att uppfylla garantiansvaret måste användas i den produkt för vilken garantiservice begärs. Vid
återbetalning måste produkten återlämnas till Apple och blir Apples egendom."

Notera uttrycket "enligt lag" i texten.

Vill ni läsa hela finns den på en uppsjö av språk här : http://images.apple....GS_warranty.pdf

Redigerat av Loo755, 01 September 2009 - 13:45.

Postad 01 September 2009 - 14:35

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Än en gång.....det är ingen rymdfärja vi pratar om utan en telefon och i Apples övriga sortiment även datorer och dylikt. Det går inte att "köpa" garantihanteringen av en tillverkare utan det är tillverkarens ansvar att handha fel som uppkommer inom garantitiden.

Hmm ok hur kan man då ha olika garantivillkor i olika länder? Den som verkar generalagent för en produkt/märke i ett land anpassar nog garantin bäst de vill efter landets lagar och tillverkarens tillstånd. DU antar ju bara ovanstående, skulle Apple sköta garantihanteringen så skulle de förmodligen ha en kundtjänst för det.

Notera uttrycket "enligt lag" i texten.

Jo och det som står är följande:

kommer Apple efter eget val och i den utsträckning
det är tillåtet enligt lag att (1) kostnadsfritt reparera maskinvarufelet
med nya utbytesdelar eller delar som är likvärdiga
nya prestandamässigt och i tillförlitlighet, (2) byta ut produkten mot en produkt som är ny eller som minst är
funktionellt likvärdig med originalprodukten eller (3) återbetala produktens inköpspris. "

Inte att de enligt lag måste göra det utan om de får enligt lagen reparera det kostnadsfritt så gör dom det.

Postad 01 September 2009 - 14:35

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Tillverkaren kan ha avtal med diverse servicestationer, serviceverkstäder och dyl men i slutänden är det producenten av produkten som har det yttersta ansvaret.

Och varför särskiljer du Tillverkare och producenten? Båda två är Apple.

När det gäller service på en svensksåld iPhone så ska du ta den till butiken där du köpte den och de ska skicka in den på service. När den är skickad så går den till Anovo i Nacka. That's it, svårare än så är det inte.

Postad 01 September 2009 - 18:38

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Tillverkare ÄR Producent :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Producent

Och du har helt rätt som säger att det är butiken som ska handha garantiärenden, men uppenbarligen vill inte Tre och då är det bara att vända sig till Apple som har det sista ansvaret.

Om man hårddrar det så är det Apple som ber tex Telia att skicka den till Anovo - detta har de löst genom olika avtal.

Vi pratar ju inte om en jailbreakad telefon utan en lagligt upplåst operatörsfri lur. Ringer man Apple så kommer de med största sannolikhet att kontakta Tre och säga "Ajajbaja, klart grabben ska ha sin garanti"

Postad 01 September 2009 - 18:45

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Fick min iphone idag... den verkar funka fint.
Men... jag har någon inställnings fråga...

När jag använder mig av tex en web läsare skulle jag villja att telefonen frågade mig om den fick ansluta mot
nätet och sedan att den frågade mig vilken anslutning jag vill använda? går det att fixa? i så fall hur?.

//Micke

Postad 01 September 2009 - 19:36

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Nån mer som har problem med att luren hänger sig emellanåt, alltså att ikonerna inte reagerar när man touchar dom?

Postad 01 September 2009 - 20:21

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Vi pratar ju inte om en jailbreakad telefon utan en lagligt upplåst operatörsfri lur. Ringer man Apple så kommer de med största sannolikhet att kontakta Tre och säga "Ajajbaja, klart grabben ska ha sin garanti"

Just det som jag frågat Apple kundtjänst om men återigen hävdade de endast att de inte hade något med garantin att göra utan att Telia, Tre etc köpt rättigheterna.

Tre kundtjänst (förvisso inte opartiska alls men värt att nämna) talade snällt om att detta vara den policy som råder hos samtliga operatörer vilket man kanske kan läsa mellan raderna eftersom de andra jag förfrågat inte vill låsa upp den förän efter 12 månader = garantitiden.

Inte helt otänkbart att Apple godtar denna regel hos operatörerna, de har ju förmodligen fått förhandla fram ett avtal (inte helt gratis) om att få sälja dessa lurar för att kunna just ragga kunder, annars skulle ju var och varannan elektronikkedja sälja dem utan någon låsning med tanke på efterfrågan. Någon morot vill de väl då ha och så blir spelreglerna delvis efter operatörernas önskemål.

Men visst, hittar du något med substans att garantin fortfarande skulle gälla trots en upplåsning av Tre själva så är jag den förste att vilja veta =) Det räcker inte med att säga "bara vända sig till Apple direkt" för hur gör man det i praktiken i ett sådant ärende? Alltifrån att kontakta, att lämna in till att det faktiskt går på garantin.

Postad 01 September 2009 - 23:01

aspire
  • aspire
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta lilla problem!

Jag sitter i Itunes och försöker skapa en ringsignal av en låt som jag lydigt har köpt i just Itunes. Men varje gång jag försöker så får jag fram ett felmeddelande: "Itunes kunde inte ansluta till Itunes Store. Ett okänt fel uppstod (11556) Kontrollera att du är ansluten till nätverket och försök igen."

(För övrigt en av de töntigaste funktionerna som jag stött på. Varför måste man göra om en låt till en ringsignal på datorn?! Och varför måste en ringsignal vara köpt i Itunes? Suck, Apple alltså..

Vad är nu detta? Är det någon som har stött på samma problem? Snälla hjälp mig så jag får till ett par ringsignaler!

// aspire

Postad 01 September 2009 - 23:09

frajje
  • frajje
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Nu kan jag inte lösningen på just de där problemet, men man behöver inte köpa en låt för att få en custom ringsignal.
De går att lösa ändå, utan jailbreak.
Google is your friend :D

Ha en trevlig kväll. Natti natt

Redigerat av frajje, 01 September 2009 - 23:11.

Postad 01 September 2009 - 23:18

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Men visst, hittar du något med substans att garantin fortfarande skulle gälla trots en upplåsning av Tre själva så är jag den förste att vilja veta =) Det räcker inte med att säga "bara vända sig till Apple direkt" för hur gör man det i praktiken i ett sådant ärende? Alltifrån att kontakta, att lämna in till att det faktiskt går på garantin.

Så länge man inte behöver skriva på ytterligare ett avtal som i princip säger "härmed frånsäger jag mig min garanti på min iPhone 3GS i och med att Ni (Tre) låser upp den åt mig" så kan de inte neka service/garanti då det inte någonstans i deras allamänna och särskilda villkor står att garantin försvinner vid en operatörsupplåsning.

Jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta lilla problem!

Jag sitter i Itunes och försöker skapa en ringsignal av en låt som jag lydigt har köpt i just Itunes. Men varje gång jag försöker så får jag fram ett felmeddelande: "Itunes kunde inte ansluta till Itunes Store. Ett okänt fel uppstod (11556) Kontrollera att du är ansluten till nätverket och försök igen."

(För övrigt en av de töntigaste funktionerna som jag stött på. Varför måste man göra om en låt till en ringsignal på datorn?! Och varför måste en ringsignal vara köpt i Itunes? Suck, Apple alltså..

Vad är nu detta? Är det någon som har stött på samma problem? Snälla hjälp mig så jag får till ett par ringsignaler!

// aspire

Har du Mac är det bara att öppna vilken ljudfil som helst (typ) i Garageband och konvertera den till en ringsignal.

Har du PC är finns mängder med program som gör om ljudfiler/låtar till ringsignaler åt dig. T.ex. http://www.iringer.net/.

Postad 01 September 2009 - 23:26

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Går även att teckna obundet abg. i alla Telias buiker.

Postad 01 September 2009 - 23:30

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Hejsan!!!

Någon mer som märkt om ni fått damm bakom displayen! har haft min snart en vecka och märkte igår att det kommit i rätt mycket damm redan!!
Vet någon hur Apple ställer sig till detta? eller om Telenor byter ut den utan att den måste in på service!
Tycker det är dåligt på en så pass dyr telefon!!!!

mvh

I Telenorbutiken jobbar det säljare, telefonen måste skickas till Anovo för bedömning av auktoriserad tekniker.
Har väldigt svårt att tänka mig att Telenor byter den över disk, det kan finnas andra problem med telefonen som gör att den inte går under garanti som en lindrig fuktskada då är det minus 6000:- för Telenor, en risk en butik ogärna tar.

Postad 01 September 2009 - 23:31

aspire
  • aspire
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen! Jag trodde i min enfald att Itunes kunde lösa detta men icke. Skönt, nu behöver jag inte lägga mig besviken på detta program ännu en kväll ;-)

iringer funkar för övrigt perfekt!

// aspire

Postad 01 September 2009 - 23:39

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Nu är jag lite irriterad på Telia.

Jag beställde min 3GS via Telias hemsida och fick min faktura igår.

Då har man dels lagt på 250 kr i engångsavgift för mobilsurf - vilket är helt fel.

Men sedan har man debiterat mig för fasta avgifter för hela året ut!! Dvs. från att jag fick mobilen 090812 till 091231!

Tack för den fakturan på drygt 2000 kr att betala i september.

Jag ringde kundtjänst som medgav att de 250 kr var fel (mänskliga faktorn). Konstigt att det hände precis samma sak förra gången jag tecknade avtal med Telia på internet....

Sedan säger de att: abonnemanget ligger på kvartal, och det kan vi inte ändra till månadsfaktura. Jag säger, men på hemsidan nämns bara kostnad per månad, var står det att vi kommit överrens om att betala per kvartal? Mitt andra abonnemang ligger ju på månadsavgift? Telia säger att det inte går att ändra till månadsavgift.

Jag anser att jag inte informerats om att Telia "automatiskt" lägger avtalet per kvartal. Har jag missat något som ni andra har insett? Och vem vill ha kvartalskostnad på så pass dyra avtal? Varför ska det vara omöjligt att betala per månad? Har någon annan teliakund samma upplevelse?

Hur betalar du bilskatten? TV-licensen? I Telias allmänna villkor framgår det att det är förskottsbetalning som gäller, däremot kan jag tycka att informationen borde vara tydligare på hemsidan då första fakturan ofta är märkbart högre än nästkommande fakturor. Detta beror på att du dels betalar i efterskott tills det sker en fakturering och på den fakturan betalar du även ett kvartal i förskott. Du kan självklart ha månadsfaktura, ring kundtjänst igen. Själv fördrar jag att ha fakturan på kvartal så slipper kan man lägga 1/3 så mycket energi på att betala dom, men självklart ska behovet anpassas efter individen.

Postad 02 September 2009 - 05:05

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0

Går även att teckna obundet abg. i alla Telias buiker.

Det vet vi, men frågan gällde vilka abb man kunde teckna obundna på Phonehouse och det gällde både Telia och Tre :D

Postad 02 September 2009 - 11:17

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Tillverkare ÄR Producent :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Producent

...och det är precis det jag sa i mitt inlägg. Du däremot, du nämnde det i ditt inlägg och på ett sådant sätt som att de skulle vara olika personer.

Om man hårddrar det så är det Apple som ber tex Telia att skicka den till Anovo - detta har de löst genom olika avtal.

De ber ingen skicka den. Apple tillåter inte operatörerna och deras personal, oavsett kompetens, att avgöra tekniska spörsmål i garantiärenden. Apple har slutit ett avtal, som du också nämner, med operatörerna att alla telefoner ska skickas till Anovo i Nacka för service. Detta gäller oavsett om du har köpt en lur med 2572 månaders bindningstid eller du har köpt den rakt av och låst upp den. Operatörens butik har ansvaret att hantera garantiärendet gentemot Anovo oavsett vilket.

Postad 02 September 2009 - 12:22

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Du upprepar ju hela tiden precis det jag redan sagt så eftersom vi har samma uppfattning så tycker jag att vi kan lämna detta ämne nu :)

Postad 02 September 2009 - 12:43

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Du upprepar ju hela tiden precis det jag redan sagt så eftersom vi har samma uppfattning så tycker jag att vi kan lämna detta ämne nu :)

Nej, du påstår följande :

Det är ditt påstående och det är felaktigt. Då har vi alltså inte samma uppfattning ;)

Postad 02 September 2009 - 12:54

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Hehe, och din lösning på "om försäljningsstället inte vill hjälpa till." är då....?

Postad 02 September 2009 - 13:02

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Hehe, och din lösning på "om försäljningsstället inte vill hjälpa till." är då....?

Enkelt - de har inget val. De är skyldiga att hantera garantiärenden gällande iPhone. That's it.

Postad 02 September 2009 - 14:19

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Vem vänder du dig till om säljstället vägrar fast de är skyldiga att hantera garantiärendet?

Redigerat av Loo755, 02 September 2009 - 14:19.

Postad 02 September 2009 - 14:22

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Kan ni ta det där via PM nu. Det räcker tack.

Postad 02 September 2009 - 14:36

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Vill bara meddela alla om att MacWorld har idag gett ut en tidning som heter "Allt om iPhone" och är 196 sidor.
Står en massa nyttigt för den som funderar på att köpa telefonen. Även dom som redan har den och vill ha lite tips på div. funktioner, och även applikationer och tillbehör. Den kostar dock 99kr, men detta tycker jag den var värd.
Finns nu i dom flesta tidningshyllorna. Köpte min från Ica. Det är Tidsam som ger ut den, om det är till ngn nyttig information. :)

Redigerat av Electrified, 02 September 2009 - 14:37.

Postad 02 September 2009 - 14:42

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Kan ni ta det där via PM nu. Det räcker tack.

Bra där, du har helt rätt och jag skrev utan att tänka efter. Jag kör vidare i PM.

För övrigt, har det kommit något speciellt releasedate för Spotify för iPhone?

Postad 02 September 2009 - 15:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
En riktigt schyst nyhet. :)

GTA till iPhone: Rockstar tar Chinatown Wars till iPhone
Spelutvecklaren Rockstar berättade idag att man till hösten kommer med sitt populära Grand Theft Auto: Chinatown Wars till iPhone och iPod Touch.

Postad 02 September 2009 - 15:20

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Nja, inget för mig. Mer överskattat spel får man leta efter...mer strategispel om jag får välja, eller enklare brädspel.

Postad 02 September 2009 - 17:04

murklor
  • murklor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Nyfiken fråga: Finns det något UFO spel till iPhone (dvs X-Com)?
På min DIamond har jag bara ett enda spel, Pocket UFO (original UFO remake). Det är det enda jag behöver lol.

Postad 02 September 2009 - 17:15

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

Bra där, du har helt rätt och jag skrev utan att tänka efter. Jag kör vidare i PM.

För övrigt, har det kommit något speciellt releasedate för Spotify för iPhone?

Lugnt! :)

Tror inget datum är satt än, mer än "snart".

EDIT

"Mycket snart" var det visst ;) Lägger in länk oxå

http://www.iphoneinf...hone/#more-1371

Redigerat av Outrage, 02 September 2009 - 17:18.

Postad 02 September 2009 - 17:24

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Lugnt! :)

Tror inget datum är satt än, mer än "snart".

EDIT

"Mycket snart" var det visst ;) Lägger in länk oxå

http://www.iphoneinf...hone/#more-1371

Gissar på efter 090909 då Apple skall hålla en musik-event. Rykterna går att FW 3.1 kommer släppas tillsammans med iTunes 9 samt eventuell streaming av musik via iTunes Store till iPhone (likt Spotify).

Postad 02 September 2009 - 18:51

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
SÅ! Nu har jag ringt till Tre kundtjänst för att försöka få lite klarhet i det här med upplåsning från operatör kontra garanti, för övrigt ska de ha en eloge för trevligt bemötande, svarade innan första signalen gått fram (efter menyvalen) och gjorde det där lilla extra för att få fram den information jag ville ha, tummen upp!

Om en kund köper en Iphone med kontantkort och väljer tillägstjänsten att låsa upp telefonen sker följande:

Ett brev skickas ut till kunden där Tre förklarar att deras garantiåtagande, servicetjänster etc upphör. Skulle något fel på telefonen uppstå hänvisas kunden till antingen sin nya operatör om det är relaterat till denna alt tillverkaren, i det här fallet Apple. Sen om Apple själva inte vill hantera garantiärendet mot privatkund är deras huvudvärk, inte Tre´s. Alltså tillverkarens garanti gäller i den mån att Apple godkänner upplåsningen vilket kanske inte är helt lätt att få fram men enligt allmäna villkor så verkar det som att de godtar det eftersom de inte tar upp ämnet (vad jag kunnat få fram). Hur man ska kunna vända sig till Apple i ett garantiärende är dock högst oklart, Tre kommer med andra ord inte stå till tjänst med att skicka in telefonen på reperation vid ett scenario som detta.

Upplåsningen gör kunden själv via Itunes med instruktioner från brevet.

Citerat från brevet:

* Ditt tjänsteutbud är begränsat och styrs helt och hållet av operatören där du har ditt abonnemang.

* 3 kan inte längre ge någon support på hur den nya operatörens tjänster fungerar i din 3Mobil. För support, kontakta den operatör du använder.

* 3 kan inte längre ge någon support på 3Mobilen och dess funktioner efter upplåsning. Vi hänvisar istället till tillverkaren av mobilen, eller din nya operatör.

* 3 kan inte längre garantera 3Mobilens prestanda eller hur den kommunicerar med andra nät. Kvaliteten kan variera mellan olika mobilmodeller och operatörer.

Postad 02 September 2009 - 18:58

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Jättebra jobbat Oh Qrap!

Jag själv hade inte orkat ringa runt som du gjort och luskat fram det här. Nu ser vi alla att det är tillverkaren av en vara som är slutgiltig part i ett garanti-ärende.

Postad 02 September 2009 - 19:05

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Nu skulle man bara vilja ha en liknande redogörelse från Apple men det verkar småklurigt, kanske ex Macoteket kan ge några svar..?

Passade på att fråga hur det såg ut leveransmässigt när jag ändå hade dem på tråden, ställde frågan ungefär:

-Så hur det ser ut med Iphonen, oklart när ni får den eller?

Svaret var väl ungefär att det var ganska oklart, det senaste meddelandet de fått var den 15/7 och att det då skulle vara 3 veckors leveranstid. Alltså slutet på denna vecka då så tidigast nästa vecka skulle telefoner kunna levereras ut till kunder som beställt. Samtidigt är det ju ganska många i kö och hur många telefoner de skulle få in togs inte upp.

Postad 02 September 2009 - 19:07

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Det här öppnar ju för dig att köpa av Tre istället för att betala 10k till Macoteket för en olåst

Postad 02 September 2009 - 19:17

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Förvisso, men kan Macoteket få fram den inom 2 veckor (räknat från den 29/7) med oklanderlig garanti så pröjsar jag gärna de där 2243:- extra =) Vet inte exakt själv men låter ju som att åtminstone ett par tusen står i kö hos Tre för Iphonen så inte sådär våldsamt sugen på att ställa mig sist i kön där.

Postad 02 September 2009 - 19:33

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Ring och tjata dagligen till säljaren :)
Så löste jag problemet och gick före kön butiken hade

De ledsnar s.a.s rätt snabbt på dina telefonsamtal

Postad 02 September 2009 - 21:16

dojitheman
  • dojitheman
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Nu blir jag säkerligen dumförklarad och inet-halshuggen...
Men är det någon som skall till Australien (el. annat relativt billigt iPhone-land) inom närmaste månaden och är sugen på att frakta hem en iPhone 3Gs åt mig?

Vill du ha pengar för tjänsten, så är jag med på noterna :)

Ta det via PM, så slipper vi båda stalkers...

Postad 02 September 2009 - 22:22

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0

Nu blir jag säkerligen dumförklarad och inet-halshuggen...
Men är det någon som skall till Australien (el. annat relativt billigt iPhone-land) inom närmaste månaden och är sugen på att frakta hem en iPhone 3Gs åt mig?

Vill du ha pengar för tjänsten, så är jag med på noterna <_<

Ta det via PM, så slipper vi båda stalkers...

Australien är väl känt för att vara svindyrt?

Postad 03 September 2009 - 10:58

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Ett brev skickas ut till kunden där Tre förklarar att deras garantiåtagande, servicetjänster etc upphör. Skulle något fel på telefonen uppstå hänvisas kunden till antingen sin nya operatör om det är relaterat till denna alt tillverkaren, i det här fallet Apple. Sen om Apple själva inte vill hantera garantiärendet mot privatkund är deras huvudvärk, inte Tre´s. Alltså tillverkarens garanti gäller i den mån att Apple godkänner upplåsningen vilket kanske inte är helt lätt att få fram men enligt allmäna villkor så verkar det som att de godtar det eftersom de inte tar upp ämnet (vad jag kunnat få fram). Hur man ska kunna vända sig till Apple i ett garantiärende är dock högst oklart, Tre kommer med andra ord inte stå till tjänst med att skicka in telefonen på reperation vid ett scenario som detta.

Då vet vi hur Tre agerar och man bör ju då känna att Tre kanske inte är den operatör man ska köpa en sådan dyr telefon ifrån. Vi har inga Apple Stores i Sverige som kan hantera service och Apple lägger garantihanteringen på operatören/åf, vilket i fallet Tre och upplåst telefon innebär att man helt står utan servicemöjligheter.

Mycket dåligt av Tre.

disney >>

Det är fortfarande helt ointressant och OT att ha leveransinformation i denna tråden, det finns en separat tråd för det och den får du använda.

Redigerat av zinned78, 03 September 2009 - 11:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.