![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 10 november 2009 - 22:14
Postad 10 november 2009 - 22:20
Nå, tur man inte bor i Sverige vissa gånger

Postad 10 november 2009 - 22:25
Måste vara något slags nytt rekord med 72 sidor och produkten har inte ens kommit ut ännu.
Nå, tur man inte bor i Sverige vissa gånger
Äh, 72 sidor är väl ingenting. Kolla in tråden "N900 shipping delayed" på maemo.org istället!

Postad 10 november 2009 - 22:29
Sedan säger han ju:"Den kan man i och för sig ladda ner själv, men för att svenska användare inte ska få problem kommer vi nog vänta till vecka 49 då version 1.1 av mjukvaran till N900 är klar, säger Klas Ström på Nokia
Han säger ju NOG, så ett klargörande vore på sin plats.
Postad 10 november 2009 - 22:42
Redigerat av Alien08, 10 november 2009 - 22:43.
Postad 10 november 2009 - 23:05
Men här är demonstration av firefox på n900.
http://www.youtube.c...h?v=Ih5SrhCJukI
Redigerat av FFaael, 10 november 2009 - 23:07.
Postad 10 november 2009 - 23:08
Ehh detta är ju bara löjligt Nokia verkar tro att svenska kunder inte klarar att uppdatera sina telefoner själva.
Jag har för mig att jag läste lite rolig statistik på hur många procent av användarna som faktiskt uppdaterar sina telefoner efter de fått dem och det var inte många, en bit under 10 om jag inte missminner mig. Med det sagt är det ju inte alls applicerbart i just den här situationen då enheten riktar sig till de lite mer avancerade användarna.
Men kontentan är ju fortfarande att släpper de telefonen i Sverige (vilket jag tycker de borde göra oavsett om den fungerar med en viss operatör eller inte) så finns det en risk att Janne-Banan glider in på Elgiganten och köper en bara för att senare upptäcka att den inte alls fungerar med hans USIM. Det här är ju ett litet dilemma för Nokia primärt för att skiten kommer falla på dem och inte på försäljningsstället. Ripple-effekten från det scenariot är nog något de tagit hänsyn till i det här fallet.
Personligen tycker jag att vi ska vänta tills stormen lagt sig innan vi börjar dra allt för stora växlar på hela den här situationen. Troligen kommer det komma mer exakt information om vad som gäller inom en snar framtid. Som jag ser det finns det tre troliga vägar för Nokia att gå, (1) släppa telefonen nu och bortse från kompabilitets problemen, (2) vänta till uppdateringen kommer iväg eller (3) den kanske mest fördelaktiga för alla involverade parter, att helt enkelt se till att lösa problemet fortare. Sätt en mindre armé superkodare på skiten och se till att få det att funka så fort det bara går.
Oavsett tror jag det kommer klarna under de närmsta dagarna, speciellt efter frukostmötet imorgon då hela den svenska organisation får klara besked om vad de ska meddela sina presumtiva kunder.
Postad 10 november 2009 - 23:21
å längst ner på sidan står det:
Buy N900 from Nokia Online Store
the Nokia N900 is now available at premium retailers worldwide
å bland länder man kan köpa från så är Svergie med så...
Postad 10 november 2009 - 23:25
på http://maemo.nokia.com/ står det N900 out now.
å längst ner på sidan står det:
Buy N900 from Nokia Online Store
the Nokia N900 is now available at premium retailers worldwide
å bland länder man kan köpa från så är Svergie med så...
Men Sverige är lite speciellt. Har alltid varit. Vad som är normalt i andra delar av världen går inte för sig här.

Postad 10 november 2009 - 23:28
Sedan är det ju inget nytt problem. det är ju nästan det som stör en mest. Har ju snackat om det mer än en månad på maemo.org.
Postad 10 november 2009 - 23:40
jobbar du på nokia? vadå frukostmöte. Är ju lite sent nu. vad de borde gjort borde ju vara att släppa en ordentlig pressrelease och inte något defust utalande på mobil.se. Klara puckar verkar inte vara deras still. Varför inte planera hur release ska gå till. hade det varit klara puckar så hade, man visst blivit lite sne. men inte på samma sätt som nu med olika besked från olika person+att produktchefen släpper tvetydig info i kombination med att det bara gäller sverige när samma problem finns i flera länder.
Sedan är det ju inget nytt problem. det är ju nästan det som stör en mest. Har ju snackat om det mer än en månad på maemo.org.
Nej, jag jobbar inte på Nokia. Frukostmöten är dock något som är ganska vanligt förekommande. Givetvis menade jag inte att de skulle ha det idag (10/11) utan snarare imorgon. Hur som helst så kommer det ha läckt upp i organisationen att det finns ett problem, något som det ligger i Nokias intresse att hantera, därför tror jag att det kommer klarna allt efter som. Det är ju ingen som kan anse att det här får Nokia att stå i bättre dager vilket förhoppningsvis även de förstår. Därför bör de försöka samla sig och kommunicera så enat som möjligt i ett försök att hantera det här, alltså vi borde få klarare besked och inte så mycket olika information från olika källor.
Sen så är väl teknikföretag generellt helt värdelösa på att ge vettig information om något, iof inte helt utan anledning.
Det här är ju givetvis bara ren spekulation.
Personligen kan jag tycka att det är bedrövligt att problemet med USIM inte redan är löst.
Oavsett så är inget skrivet i sten och hur mycket vi än vill finns det nog väldigt lite vi kan göra för att påverka hur det här slutligen utspelar sig.
Postad 11 november 2009 - 00:00
Nej, jag jobbar inte på Nokia. Frukostmöten är dock något som är ganska vanligt förekommande. Givetvis menade jag inte att de skulle ha det idag (10/11) utan snarare imorgon. Hur som helst så kommer det ha läckt upp i organisationen att det finns ett problem, något som det ligger i Nokias intresse att hantera, därför tror jag att det kommer klarna allt efter som. Det är ju ingen som kan anse att det här får Nokia att stå i bättre dager vilket förhoppningsvis även de förstår. Därför bör de försöka samla sig och kommunicera så enat som möjligt i ett försök att hantera det här, alltså vi borde få klarare besked och inte så mycket olika information från olika källor.
Sen så är väl teknikföretag generellt helt värdelösa på att ge vettig information om något, iof inte helt utan anledning.
Det här är ju givetvis bara ren spekulation.
Personligen kan jag tycka att det är bedrövligt att problemet med USIM inte redan är löst.
Oavsett så är inget skrivet i sten och hur mycket vi än vill finns det nog väldigt lite vi kan göra för att påverka hur det här slutligen utspelar sig.
Sant
Postad 11 november 2009 - 00:21
Återkommer som sagt med information så fort jag får svar.
//Mobilproffs
Postad 11 november 2009 - 00:23
Jag har mejalt BrightPoint som egentligen är en av de största leverantörerna i Sverige och frågat om när telefonen kommer. Återkommer med svar från dem. Det verkar som att telefonen kommer under November iallafall vilket jag från början gissade på. Att dem nu är dumma i huvudet och försenar den för en sådan skit sak tycker jag är lite kasst men vi får helt enkelt stå ut med det.
//Mobilproffs
Vecka 49 innebär tyvärr att leveranserna sker en bit in i December. Om det inte blir ytterligare förseningar vill säga, vilket verkar vara mer regel än undantag när det gäller Nokia...

Redigerat av lostsoul, 11 november 2009 - 00:29.
Postad 11 november 2009 - 01:01
Jag har mejalt BrightPoint som egentligen är en av de största leverantörerna i Sverige och frågat om när telefonen kommer. Återkommer med svar från dem. Det verkar som att telefonen kommer under November iallafall vilket jag från början gissade på. Att dem nu är dumma i huvudet och försenar den för en sådan skit sak tycker jag är lite kasst men vi får helt enkelt stå ut med det.
//Mobilproffs
Jag kollar BrightPoints sida varje dag, ska få mail när de vet något datum. Postar så fort nåt händer.
Postad 11 november 2009 - 01:05
Pratade med dom tidigare idag och då visste dom inte att Nokia hade börjat leveransen idag. Han tippade på 2-3 veckor innan de hade den i lagerJag har mejalt BrightPoint som egentligen är en av de största leverantörerna i Sverige och frågat om när telefonen kommer. Återkommer med svar från dem. Det verkar som att telefonen kommer under November iallafall vilket jag från början gissade på. Att dem nu är dumma i huvudet och försenar den för en sådan skit sak tycker jag är lite kasst men vi får helt enkelt stå ut med det.
//Mobilproffs

Postad 11 november 2009 - 01:15
Men jag väntar ändå på svar och ser hur det ser ut. De kanske vet lite mer idag.
//Mobilproffs
Postad 11 november 2009 - 08:06
alltså skeppa enbart om man ringer in och ber om det.
för dom som gör det känner till problemet med vissa sim kort.
För det är en lösning
eikido
Redigerat av raptor18, 11 november 2009 - 08:06.
Postad 11 november 2009 - 08:16
kan inte man maila klas och fråga om nokia shop kan skicka telefonerna på begäran.
alltså skeppa enbart om man ringer in och ber om det.
för dom som gör det känner till problemet med vissa sim kort.
För det är en lösning
eikido
Jag har fått för mig att Nokias Webshop är "outsource'ad" och därmed förhoppningsvis inte inom Klas Ströms "sandlåda".
Jag kan ha fel.
Postad 11 november 2009 - 08:51

Postad 11 november 2009 - 09:46
Hej Daniel,
Vi har inte fått något datum på releasen av denna ännu. Så snart vi vet så kommer vi att ge information om detta.
Postad 11 november 2009 - 10:23
Redigerat av buxxer, 11 november 2009 - 10:36.
Postad 11 november 2009 - 12:10
Och Sverige då? Nada! Die Dumme Schweden...

Postad 11 november 2009 - 12:15
Ni har kanske redan sett videon
Men här är demonstration av firefox på n900.
http://www.youtube.c...h?v=Ih5SrhCJukI
Det där gjorde mej inte mindre sugen på luren precis. =)
Mozilla vet verkligen hur man tar saker och ting steget längre! Kul att dom också stöttar maemo! Finns samma app med samma features till android?
[edit]
Och fattade jag han rätt; att dom flesta ad-ons från PC kommer finnas tillgängligt?
Redigerat av Mortensen, 11 november 2009 - 12:17.
Postad 11 november 2009 - 12:22
"Tjena Mobilproffs,
Det är inte helt solklart med när denna kommer att levereras, jag får inget bekräftat
Från Nokia, jag har till och med hört rykten om att den kanske inte kommer att hinna
Släppas innan årets slut, men som sagt inget är bekräftat från Nokia.
Däremot så finns den upplagd på vår hemsida så det är bara att in och beställa, har du ordrar
Inne i systemet så har du större chans att få denna levererad.
Artikel: 106508"
Det verkar som att dem inte har någon större koll heller. vi får helt enkelt avvakta och se vad som händer.
//Mobilproffs
Postad 11 november 2009 - 12:27
"Tack för att du kontaktat Nokia Care kundsupport.Nej dessvärre har vi inte fått någon mer information än att de håller på att skeppas ut,men något exakt datum om när de kommer till Sverige har vi inte fått."
Hoppas dom får någon annan info under dagen. bara att maila vidare

Postad 11 november 2009 - 12:37
Redigerat av Clob, 11 november 2009 - 12:40.
Postad 11 november 2009 - 12:46
Hehe! Noterad just att Nokia X6, som presenterades samtidigt som N900, har 11 st inlägg i sitt forum. I detta forum är det nu 2173 inlägg. Det är en en viss skillnad i intresset för dessa två produkter kan man säga.
Ja iphone 3GS har 93 sidor vi har 76 så snart är vi ikapp också.
ca 2900 inlägg där
Ca 2100 inlägg här
//Mobilproffs
Postad 11 november 2009 - 12:53
Om det nu visar sig att det är sant tycker jag lika gärna att du kan avgå. Jag kommer troligen försöka boka min mobil från Finland eller liknande jag tål inte att en så snevriden syn på kunders synpunkter. Han verkar inte inse att vem i **** bryr sig om TRE's kunder.... Även om man nu är TRE kund så kan man ju alltid ha den under tiden.
Det är ju i princip bara teknikintresserad som komme rköpa mobilen...........
KLAS KLAS KLAS KLAS! AGERA! , TÄNK OM!!! VI BER DIG
Postad 11 november 2009 - 12:55
Vad tror ni om mobiltrenden, n900 tar första stegen mot ett mer "datorlikt" os med maemo-linux. Kan trenden då bli att när mobila enheter till slut blir så kraftfulla att man kan köra windows på dom så väljer folk enbart det

Redigerat av grabbengrus, 11 november 2009 - 12:56.
Postad 11 november 2009 - 13:01
Det är fortfarande skarpt läge på Klas Ströms utalande (för oss som beställt från Svenska Nokia Shop)!!!
Svenska Nokia Shop har med Nokia Sverige att göra och därmed kan det idiotiska beslutet bli verklighet i värsta fall.
Om de får igenom den ytterligare fördröjningen för "3-fixen" och bara i Sverige kommer jag:
1. Säga upp min beställning.
2. Gå över på Androidspåret.
3. Aldrig någonsin mer köpa någon Nokiaprodukt.
4. Inte låta någon i min familj eller släkt någonsin köpa någon Nokiaprodukt heller.
5. Alltid skriva ner och inte rekomendera Nokia i alla sammanhang.
Jag tror att jag inte är ensam om att reagera på ovanstående sätt vid det eventuella scenariot!
Är det någon som har någon masterplan för att få Nokia att ta tillbaka (åtminstånde delvis)?
Gör vi inget nu så är denna allt för långa väntan helt bortkastad!!!!!
Snygg jobbat Nokia, INTE!
Postad 11 november 2009 - 13:06
Nokia Shop har lika lite koll som vanligt på datum!
Det enda de visste var och kunde säga var att den var skeppad från fabrik....
Postad 11 november 2009 - 13:16
Fan!
Det är fortfarande skarpt läge på Klas Ströms utalande (för oss som beställt från Svenska Nokia Shop)!!!
Svenska Nokia Shop har med Nokia Sverige att göra och därmed kan det idiotiska beslutet bli verklighet i värsta fall.
Om de får igenom den ytterligare fördröjningen för "3-fixen" och bara i Sverige kommer jag:
1. Säga upp min beställning.
2. Gå över på Androidspåret.
3. Aldrig någonsin mer köpa någon Nokiaprodukt.
4. Inte låta någon i min familj eller släkt någonsin köpa någon Nokiaprodukt heller.
5. Alltid skriva ner och inte rekomendera Nokia i alla sammanhang.
Jag tror att jag inte är ensam om att reagera på ovanstående sätt vid det eventuella scenariot!
Är det någon som har någon masterplan för att få Nokia att ta tillbaka (åtminstånde delvis)?
Gör vi inget nu så är denna allt för långa väntan helt bortkastad!!!!!
Snygg jobbat Nokia, INTE!
Funderar allvarligt i dessa banor själv. Har du några förslag på andra mobiler?
Redigerat av lostsoul, 11 november 2009 - 13:16.
Postad 11 november 2009 - 13:17
Försök att förstå honom.
Tänk er någon som inte förstår något om teknik och vill köpa N900'an för att alla snackar om den (det finns mååååånga sådana).
Går in, köper, FUNKAR INTE!
JÄVLA NOKIA, så får de dåligt rykte.
Jag röstar fortfarande för en diskret lansering.
Ring in och be nokia shop skicka den.
/Raptor18
Postad 11 november 2009 - 13:25
<br /><br /><br /><br />Jag måste erkänna att jag håller med Klas lite.<br /><br />Försök att förstå honom.<br />Tänk er någon som inte förstår något om teknik och vill köpa N900'an för att alla snackar om den (det finns mååååånga sådana).<br />Går in, köper, FUNKAR INTE!<br /><br />JÄVLA NOKIA, så får de dåligt rykte.<br /><br />Jag röstar fortfarande för en diskret lansering.<br />Ring in och be nokia shop skicka den.<br /><br />/Raptor18<br />
Men hur svårt kan det vara?
1.Skicka ut ett mail till alla som har inneliggande förhandsbeställningar och fråga.
2.Informera vid nybeställning om att det inte fungerar ännu med "3".
Dvs det är bara en deal med "3" som ev. hindrar leverans nu!
Undrar bara om den dealen är bättre för Nokia än all den badwill som den kommer skapa?
Postad 11 november 2009 - 13:27
Jag måste erkänna att jag håller med Klas lite.
Försök att förstå honom.
Tänk er någon som inte förstår något om teknik och vill köpa N900'an för att alla snackar om den (det finns mååååånga sådana).
/Raptor18
Jag håller helt med. Visst ur våra tekniknörd-perspektiv är Nokia j*** i***, men försöker man titta ur Klas affärsperspektiv är det inte alls så konstigt. Han har trots allt följande alternativ
* Lansera telefonen nu
- Några få hundra tekniknördar k*** i brallan
- Det skrivs överallt att Nokias värsting inte funkar för en av de stora operatörerna som har vem vet hur många kunder i SE
* Vänta med lanseringen (ordna fixen)
- Några få hundra tekniknördar suckar å skriver massa i forum men väntar ändå på lanseringen
- Det blir inga skriverier och Telefonen funkar klockrent och nokias aktie skjuter i höjden
hmmmmmm, vad hade man själv gjort tro?
Postad 11 november 2009 - 13:28
funkar inte den med någon annan
skriv en lapp på lurarna
"låsta till allt annat än tre"
obs till v49
jag kommer att hata tre pga detta
och det är tre:s fel det är deras skit som inte funkar
konstia är att vi ska bromsa när inte alla andra länder som har tre gör det!!!!
klas ta ett nytt beslut "gör om gör rätt!!!"
Postad 11 november 2009 - 13:30
Men jag har en liten förståelse för hur Klas resonerar.
N900 verkar bli mer populär än man trodde på förhand.
Detta innebär också att fler "vanliga svensson" köper N900.
Dessa uppgraderar inte sin telefon så ofta, för att inte säga aldrig.
Nokia och 3 kommer då att få mycket klagomål från personer som inte får N900 att fungrar med 3.
Många av dessa hade säkert hellre väntat 3 veckor på telefonen och då sluppit strulet med att förstå varför det inte fungerar.
Men, jag tycker att de som är medvetna om detta borde få sina telefoner nu.
Tex genom att alla som säljer telefonen innan den är uppdaterad måste innan köpet genomförs informera kunden om detta. Kunden kan då välja att vänta och få sin telefon när den är uppdaterad eller själv ta ansvar för att installera uppdateringen.
Här är buggen som skall fixas
https://bugs.maemo.o...bug.cgi?id=5315
Redigerat av MagnusBio, 11 november 2009 - 13:34.
Postad 11 november 2009 - 13:31
n900 kommer att rita om kartan för mobila enheter. Min fundering, snart blir prylarna mer datorlika så till slut kanske det blir som med den korta netbook-hypen, dvs man började med linux-ubuntu men sedan blev de kraftfullare och man kör numera nästan bara med windows där.
Vad tror ni om mobiltrenden, n900 tar första stegen mot ett mer "datorlikt" os med maemo-linux. Kan trenden då bli att när mobila enheter till slut blir så kraftfulla att man kan köra windows på dom så väljer folk enbart det? Dvs att det blir windows och apple som regerar även där och att Anroid mm endast blir en parentes i mobilhistorien?
Hoppas verkligen inte att Windows flyttar in i mobiler!! Fan jag vill inte ens ha det på min laptop (4gig, AMD turion X2 2Gz) Har levt med Tr(v)ista nu i ca 6mån och har sällan haft så mycket dator bekymmer, till helgen så åker Ubuntu in! Som om man frågar mej är klart överlägset MS.
(ja, för mej så är windows M Mobiler en klar dealbraker)
Kan inte för mitt liv fatta vad det är som så många tycker är bra med windows!!
Tar evigeter att starta, program låser och chrashar konstant, inga bra system monitors, massor med virus och annat trist, svårt att reparera om något strular, tar en MASSA onödiga systemresurser till ingen ting. Och standard vertionen är låst till intels X86 arkitektur (förmodligen detta som gör så att vi förhoppningsvis slipper se windows 7 i mobiler!!) Och det är knappast någon större hemlighet att både apple och linux burkar är stabilare, brukar minder resurser till OS mm. Varför vill man ha det som är sämst?!
Maemo 5 är en fullfjädrad .debian linux distrution (samma som ubuntu) och jag som linux användare hoppas mycket på hur N900 kan komma att samspela med min Pc i framtiden, jag hoppas också att Maemo ska få fler att se möjligheterna med linux och att utvecklingen av program till den platformen ska ta fart på allvar!
Postad 11 november 2009 - 13:32
Postad 11 november 2009 - 13:33
Jag måste erkänna att jag håller med Klas lite.
Försök att förstå honom.
/Raptor18
Klas uttalande är kvalificerat skitsnack. Han är köpt. Ingen av de övriga länderna med 3 som operatör tänker skjuta upp leveranserna.
Postad 11 november 2009 - 13:43

Jag har skrivit till shop.nokia.se för att göra klart att jag vill ha min N900 utan denna uppdatering. Jag har informerat dem om buggen (5315), men har inte fått något svar ännu. De har väl fått en och annan reaktion kan jag tänka. Postar när de hör av sig.
Problemet är ju att Nokia, enligt artikeln, har stoppat N900 i Sverige för att invänta denna uppdatering, och hur mycket shop.nokia.se än lovar och bedyrar att den kommer så tror jag det först när jag har min(a) N900 i hand eller kan spåra försändelserna.
Jag hoppas de åtminstone gör ett undantag för oss som uttryckligen säger att vi vill ha den ändå. Att informera om problemet är IMO tillräckligt.
Det är ju för sjutton en enhet riktad till power users! Nokia har ju t.o.m. från början gjort en sak av detta, och upprepat det gång på gång. Och så stoppar Nokia lanseringen, bara i Sverige (!), för detta?!
Jag hoppas detta är ett övertramp gjort av den aktuella personen i fråga.
Informationen på Nokias officiella blog "Nokia Conversations", och som enligt denna gäller globalt, säger följande:
"When the N900 launches it’ll be compatible with most networks, although it won’t initially be available on new 3G SIM cards from 3 in the UK, Ireland, Sweden, Denmark and Austria – a software update is in the pipeline and is slated to become available before the end of the year."
Vilket ju ledde/leder en onekligen att tro att N900 ska komma ändå.
</RANT>
EDIT: Oops, missade en understrykning..
Redigerat av buan, 11 november 2009 - 13:45.
Postad 11 november 2009 - 14:04
Hoppas verkligen inte att Windows flyttar in i mobiler!! Fan jag vill inte ens ha det på min laptop (4gig, AMD turion X2 2Gz) Har levt med Tr(v)ista nu i ca 6mån och har sällan haft så mycket dator bekymmer, till helgen så åker Ubuntu in! Som om man frågar mej är klart överlägset MS.
(ja, för mej så är windows M Mobiler en klar dealbraker)
Kan inte för mitt liv fatta vad det är som så många tycker är bra med windows!!
Tar evigeter att starta, program låser och chrashar konstant, inga bra system monitors, massor med virus och annat trist, svårt att reparera om något strular, tar en MASSA onödiga systemresurser till ingen ting. Och standard vertionen är låst till intels X86 arkitektur (förmodligen detta som gör så att vi förhoppningsvis slipper se windows 7 i mobiler!!) Och det är knappast någon större hemlighet att både apple och linux burkar är stabilare, brukar minder resurser till OS mm. Varför vill man ha det som är sämst?!
Maemo 5 är en fullfjädrad .debian linux distrution (samma som ubuntu) och jag som linux användare hoppas mycket på hur N900 kan komma att samspela med min Pc i framtiden, jag hoppas också att Maemo ska få fler att se möjligheterna med linux och att utvecklingen av program till den platformen ska ta fart på allvar!
Precis, själv dumpade jag windows för ett tag sedan och skaffade en Macbook istället, inga som helst problem so far, startar upp snabbt och allt bara lirar. Tycker att netbook-hypen var lite ball tills de började bli vanliga mainstream-windows-burkar, då tog det död på nyfikenheten (visst man kan installera linux ändå).
Och nu tycker jag att mobilutvecklingen är grymt intressant med dels Apple som leverat ngt som alla försöker apa efter (iaf vad gäller gränssnitt och touchfunktionalitet) vs Symbian som försöker hålla näsan över vattnet och Android och nu Maemo.
Hoppas verkligen att Android mm hinner bli så pass stabilt att mobiltillverkarna inte upptäcker att windows kan bli ett säljalternativ.
Postad 11 november 2009 - 14:08
Och har vi inte fått några "postiva signaler" innan fredag kan det vara idé att försöka få något vettigt ur Nokia under deras Chatt med Mobil.se på fredag kl 15
Postad 11 november 2009 - 14:10
Det finns inte ord för hur korkat det här beslutet är.. Helsikes svordom!
Jag har skrivit till shop.nokia.se för att göra klart att jag vill ha min N900 utan denna uppdatering. Jag har informerat dem om buggen (5315), men har inte fått något svar ännu. De har väl fått en och annan reaktion kan jag tänka. Postar när de hör av sig.
Problemet är ju att Nokia, enligt artikeln, har stoppat N900 i Sverige för att invänta denna uppdatering, och hur mycket shop.nokia.se än lovar och bedyrar att den kommer så tror jag det först när jag har min(a) N900 i hand eller kan spåra försändelserna.
Jag hoppas de åtminstone gör ett undantag för oss som uttryckligen säger att vi vill ha den ändå. Att informera om problemet är IMO tillräckligt.
Det är ju för sjutton en enhet riktad till power users! Nokia har ju t.o.m. från början gjort en sak av detta, och upprepat det gång på gång. Och så stoppar Nokia lanseringen, bara i Sverige (!), för detta?!
Jag hoppas detta är ett övertramp gjort av den aktuella personen i fråga.
Informationen på Nokias officiella blog "Nokia Conversations", och som enligt denna gäller globalt, säger följande:
Vilket ju ledde/leder en onekligen att tro att N900 ska komma ändå.
</RANT>
EDIT: Oops, missade en understrykning..
Det tycker jag är märkligt.
Varför släpps den där men inte här om det även finns 3 med det problemet där också?
Den frågan skulle jag hemskt gärna se Klas Ström svara på.
Raptor18
Postad 11 november 2009 - 14:17
Tangentbordslayouten är samma, svenska finns så klart eftersom Finland är 2 språkigt.
Bara säger de finns alltid valmöjligheter ifall om den nu inte dyker upp.
Postad 11 november 2009 - 14:28
Man kanske vill att vi som beställt telefonen för 5100kr på Nokia Shop (med rabatten) skall cancelera och beställa dyrare.....
Men om det nu visar sig att Sverige inte får telefonen före vecka 49 har ni alltid möjlighet att beställa den från Finland som folk gjorde då 5800an kom ut senare i Sverige.
Tangentbordslayouten är samma, svenska finns så klart eftersom Finland är 2 språkigt.
Bara säger de finns alltid valmöjligheter ifall om den nu inte dyker upp.
Och hur drar jag momsen om jag köper från Finland då (förutom missad rabatt)?
Redigerat av Clob, 11 november 2009 - 14:31.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar