HBO Nordic
3030 svar till detta ämne
Postad 27 April 2016 - 09:37
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Tror att vi har haft denna diskussion tidigare. Jag är medveten om skillnaderna på "riktigt" surround och annat som receivern själv fuskar ihop. Det jag menade var att jag får ut DD som AppleTV'n forcerar det till. Får även samma ljud ur högtalarna om jag bara väljer "bästa tillgängliga kvalitet" varpå det står PCM på förstärkaren så klart.
Apple TV ska inte "forcera något". Sätt den på auto så att den skickar ut det som sänds och inget annat.
Ja, jag har en optisk kabel mellan TV (Samsung UE55F6515) och Playbar.
Ja, det antar jag att jag har gjort. Ljudet är inställd på "Bästa tillgängliga kvalitet" eller något liknande. Och som sagt, så lirar det med Netflix och SVTPlay.
Problemet kan vara i TVn. Kolla vad den är satt till gällande ljud ut. Typ att passthrough ska vara satt till auto så att den bara skickar vidare signalen som tas emot och inte görs om till PCM.
(Jag har ingen aning om vad det finns för inställningar i en Playbar så där kan jag inte uttala mig.)
Postad 27 April 2016 - 12:33
bagarfrun
-
bagarfrun
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Apple TV ska inte "forcera något". Sätt den på auto så att den skickar ut det som sänds och inget annat.
Med forcera så menar jag så klart att den väljer att föredra Dolby, på precis samma sätt som playstation gör om du väljer det i menyn. Sätter du den på auto så skickar den igenom ljudet som pcm utan att bry sig om vad det är, och då får man ut surround (dock utan att receivern säger vad det är för signal annat än 6 kanalig pcm). HBO Nordic skickar ut DD+ på alla övriga plattformar, så jag har svårt att tro att det är DD de skickar ut på AppleTV (varför jag använde uttrycket "forcera").
Postad 27 April 2016 - 12:36
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Med forcera så menar jag så klart att den väljer att föredra Dolby, på precis samma sätt som playstation gör om du väljer det i menyn. Sätter du den på auto så skickar den igenom ljudet som pcm utan att bry sig om vad det är, och då får man ut surround (dock utan att receivern säger vad det är för signal annat än 6 kanalig pcm). HBO Nordic skickar ut DD+ på alla övriga plattformar, så jag har svårt att tro att det är DD de skickar ut på AppleTV (varför jag använde uttrycket "forcera").
Sätter man ATV på Dolby Digital "ON" och Signal Out till "Auto" så ska den skicka ut Dolby Digital om det finns en sådan signal, annars blir det PCM.
I vilket fall har jag svårt att tro att det skulle vara i Apple TV som problemet ligger.
Postad 27 April 2016 - 15:18
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Ja, jag har en optisk kabel mellan TV (Samsung UE55F6515) och Playbar.
Ja, det antar jag att jag har gjort. Ljudet är inställd på "Bästa tillgängliga kvalitet" eller något liknande. Och som sagt, så lirar det med Netflix och SVTPlay.
Har SVT äntligen börjat streama i 5.1 på Apple TV?
På min Sony receiver står det tex :
DD 5.1 på TV3 genom IPTV (spdif)
PCM 3.1.2 på HBO och Netflix genom Apple TV (HDMI)
PCM 2.0 på SVT genom Apple TV (HDMI)
Postad 27 April 2016 - 19:51
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Hej!
Jag kan inte se Fear of the walking dead S02E3, det senaste avsnittet på min ATV3 via Ipad. Jag försökte se det i måndags när inget fungerade på HBO Nordic men då fungerade det inte, andra HBO Nordic program kan jag se på ipaden så det är inget fel i övrigt. Det känns som något kraschade lokalt i min Ipad i måndags när jag försökte se Fear of..
Jag kan se på min android men behöver Ipad för att se på TV:n. Gissar att jag behöver rensa nån cache eller liknade i ipaden. Testade att ta bort appen och lägga tillbaka men det hjälpte inte. Någon som har tips?
Postad 27 April 2016 - 20:31
Unregisteredd2e2f1f5
-
Unregisteredd2e2f1f5
-
Rookie
-
4 inlägg
Appl
Problemet kan vara i TVn. Kolla vad den är satt till gällande ljud ut. Typ att passthrough ska vara satt till auto så att den bara skickar vidare signalen som tas emot och inte görs om till PCM.
(Jag har ingen aning om vad det finns för inställningar i en Playbar så där kan jag inte uttala mig.)
Problemet verkar som du är inne på ligga i TVn. Om jag fattar det rätt så kan min Samsung tydligen inte skicka annat än PCM om det inte är från en intern källa (Smart TV).
På min Sony receiver står det tex :
DD 5.1 på TV3 genom IPTV (spdif)
PCM 3.1.2 på HBO och Netflix genom Apple TV (HDMI)
PCM 2.0 på SVT genom Apple TV (HDMI)
Jag vet inte. Jag kan inte med säkerhet säga att det är riktigt 5.1 jag får via ATV. Jag vet egentligen bara att jag får en "surround-upplevelse" med Netflix och SVT. HBO Nordic får jag det inte med. Det begriper jag inte varför.
En (tråkig) lösning på mitt problem verkar vara att köra via en switch typ: http://www.kjell.com...udutgang-p69145
Låter det rimligt?
Postad 27 April 2016 - 21:53
Unregistered1b385464
-
Unregistered1b385464
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Just nu är HBO Nordic i en bra seriepreriod. De visar nya säsongen av Sillicon Valley med sin träffsäkra humor. Game of Thrones har börjat och första avsnittet drog in en snabbt i Westeros igen. Fear the walking dead som har blivit bättre än sin ganska usla inledning på första säsongen kör sin andra säsong nu. Badlands är också ganska underhållande och lite annorlunda actionserie. Nu är ju också John Oliver riktigt varm i kläderna.
Postad 28 April 2016 - 07:58
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Nej
Postad 04 May 2016 - 19:18
tuna74
-
tuna74
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Jag blev förbannad på att det var så dålig kvalitét på GoT så jag tankade hem en TV-rip istället. Då kunde man få engelska undertexter också!
Postad 06 May 2016 - 06:56
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag blev förbannad på att det var så dålig kvalitét på GoT så jag tankade hem en TV-rip istället. Då kunde man få engelska undertexter också!
Via Air Play på Apple TV har jag alldeles utmärkt bild och DD 5.1-ljud.
Postad 06 May 2016 - 14:15
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Via Air Play på Apple TV har jag alldeles utmärkt bild och DD 5.1-ljud.
Utmärkt är nog inte det jag tänker på, kör med samma airplay som du till min 65" plasma. Just GoT verkar ha extra dåligt bild, tycker Vikings ser bättre ut. Dock har de båda väldigt långt kvar till netflixklass på bilden.
Om man skulle jämföra lite skulle netflix se ut som bluray (vet, inte alls samma), Vikings typ dvd, GoT halv dvd.
Dock har bilden blivit betydligt bättre på Hbo nordic efter förra sommarens uppdatering, innan dess såg allt ut som fultankat.
Postad 06 May 2016 - 15:02
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Utmärkt är nog inte det jag tänker på, kör med samma airplay som du till min 65" plasma. Just GoT verkar ha extra dåligt bild, tycker Vikings ser bättre ut. Dock har de båda väldigt långt kvar till netflixklass på bilden.
Om man skulle jämföra lite skulle netflix se ut som bluray (vet, inte alls samma), Vikings typ dvd, GoT halv dvd.
Dock har bilden blivit betydligt bättre på Hbo nordic efter förra sommarens uppdatering, innan dess såg allt ut som fultankat.
Jag gissar att det har med belastning och tidpunkt att göra.Testa att kolla GoT vid en tid när inte alla andra kollar (dvs inte kvällstid) och se om du märker någon skillnad?
Postad 06 May 2016 - 18:32
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
är nog inte så känslig för har kollat på billions och två säsonger av game of thrones och har inte tänkt en enda gång på att det skulle vara dålig bildkvalitet. tittar på 60" plasma om det spelar någon roll.
Postad 06 May 2016 - 21:51
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
är nog inte så känslig för har kollat på billions och två säsonger av game of thrones och har inte tänkt en enda gång på att det skulle vara dålig bildkvalitet. tittar på 60" plasma om det spelar någon roll.
Vad tycker du om serierna då?
Postad 06 May 2016 - 23:01
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag gissar att det har med belastning och tidpunkt att göra.Testa att kolla GoT vid en tid när inte alla andra kollar (dvs inte kvällstid) och se om du märker någon skillnad?
Det kan nog ligga en del i det du skriver. Jag jobbar natt och kollar ofta tv på tider då andra jobbar eller sover och jag har inte upplevt någon speciellt dålig kvalitet på dessa tider men däremot en försämring om jag kollar på vanlig tv-tid. Någon blu-raykvalitet är det ju dock inte fråga om. Sen tror jag att jag är mindre kräsen än många här vad gäller kvalitet på ljud och bild
Postad 07 May 2016 - 18:32
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Vad tycker du om serierna då?
jo serierna är bra. billions är något av det bästa jag sett 
Postad 08 May 2016 - 20:02
tuna74
-
tuna74
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Det skulle kanska vara av akademiskt intresse, men jag anser att HBO Nordic borde kunna leverera en bättre tjänst närhelst man tittar. Netflix verkar inte ha några problem med det.
Postad 09 May 2016 - 07:07
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Det skulle kanska vara av akademiskt intresse, men jag anser att HBO Nordic borde kunna leverera en bättre tjänst närhelst man tittar. Netflix verkar inte ha några problem med det.
Det finns ingen annan tjänst i Sverige som kan matcha de resurser som Netflix har. Tittar man på den tekniska lösningen så spelar HBO i plaskdammen medan Netflix simmar i havet.
Redigerat av agpath, 09 May 2016 - 07:08.
Postad 09 May 2016 - 12:20
Unregistered706504e9
-
Unregistered706504e9
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Det finns ingen annan tjänst i Sverige som kan matcha de resurser som Netflix har. Tittar man på den tekniska lösningen så spelar HBO i plaskdammen medan Netflix simmar i havet.
Jag vet att alltele har skaffat en netflix-proxy/cache nu. Dvs, den cachar upp netflixprogram och med all säkerhet blir det mindre belastning på netflix servrar och internetanslutning. Det är med stor sannolikhet inte bara alltele som gjort detta heller. Därmed blir det automatiskt enklare för Netflix i Sverige att leverera en bra tjänst, jämfört med konkurrenter som inte cachas upp.
Postad 09 May 2016 - 12:47
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag vet att alltele har skaffat en netflix-proxy/cache nu. Dvs, den cachar upp netflixprogram och med all säkerhet blir det mindre belastning på netflix servrar och internetanslutning. Det är med stor sannolikhet inte bara alltele som gjort detta heller. Därmed blir det automatiskt enklare för Netflix i Sverige att leverera en bra tjänst, jämfört med konkurrenter som inte cachas upp.
Jag antar att du syftar på Netflix Open Connect:
https://openconnect.netflix.com/sv_se/
Det är fritt för varje operatör med mycket Netflix-trafik att ansluta sig.
Postad 09 May 2016 - 13:52
Unregistered706504e9
-
Unregistered706504e9
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Verkar som så, ja. Smart av operatören att köra i och med att peeringen mot andra operatörer (eller den som levererar netflix) blir väsentligt mindre. Jag vet att Alltele valde den där lösningen istället för att öka bandbredden mot Internet.
Riktigt smart av Netflix också då man slipper uppgradera sin maskinpark och sin egen internetlänk samtidigt. Det kan förklara varför Netflix inte alls drabbas av samma problem som HBO Nordic för de operatörer som kör den där openconnect.
Postad 09 May 2016 - 19:13
tuna74
-
tuna74
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Netflix är i grunden ett IT-företag som har en viss kultur (eller core competences om man vill snacka managementspråk). De bygger sin tjänst helt själva.
HBO Nordic känns som ett typiskt mediaföretag som köper in produkter och konsulter för att bygga sina program/tjänster. Jag tror inte det beror på resurserna utan på kulturen.
Postad 10 May 2016 - 08:15
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Netflix är i grunden ett IT-företag som har en viss kultur (eller core competences om man vill snacka managementspråk). De bygger sin tjänst helt själva.
Dock har Netflix hyrt själva distributionen av Amazon. Netflix utvecklar programvaran och Amazon står för hårdvaran. Med undantag för Open Connect-proxyn som leverantörerna får köpa från Netflix och installera själva.
Postad 12 May 2016 - 20:11
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Med undantag för Open Connect-proxyn som leverantörerna får köpa från Netflix och installera själva.
Om din ISP är ansluten till Netflix Open Connect, behöver man då köra på sin ISP's DNS för att få nytta av det? Jäcklar vad dåligt HBO Nordic har funkat med Chromecast de senaste dagarna, buffringar och totalfrysningar hela tiden.
Postad 13 May 2016 - 07:53
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Om din ISP är ansluten till Netflix Open Connect, behöver man då köra på sin ISP's DNS för att få nytta av det?
Jäcklar vad dåligt HBO Nordic har funkat med Chromecast de senaste dagarna, buffringar och totalfrysningar hela tiden.
Det beror på hur den är inkopplad hos din ISP. Även om du kör en DNS-tjänst så går du ju först genom din ISPs router som du får din adress från.
Postad 17 May 2016 - 17:50
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Skall man ha 50 eller 60 Hz på chromecast eller Apple tv om man spelar upp nåt från HBO Nordic ?
Postad 18 May 2016 - 09:22
Unregistered1b385464
-
Unregistered1b385464
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
jo serierna är bra. billions är något av det bästa jag sett 
Har försökt att titta på den serien men har inte fastnat. Hur utvecklas den? För hedgefonder osv intresserar mig inte nämnvärt men en maktkamp kan ju alltid vara intressant. Skådespelarna är ju bra och produktionen verkar välgjord.
Postad 18 May 2016 - 10:02
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Skall man ha 50 eller 60 Hz på chromecast eller Apple tv om man spelar upp nåt från HBO Nordic ?
50 Hz är det som gäller för Apple TV
Postad 18 May 2016 - 10:02
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Amerikanska serier är 60 hz. SVT Play 50 Hz. Netflix olika beroende på ursprungsland på serien.
Postad 18 May 2016 - 10:17
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Amerikanska serier är 60 hz. SVT Play 50 Hz. Netflix olika beroende på ursprungsland på serien.
När det gäller HBO Nordic och där är allt konverterat till 50 Hz. Jag har i alla fall inte hittat något som inte är det.
Helt rätt att Netflix förmedlar sitt material i rätt frekvens, men det är i princip totalt oväsentligt på Apple TV då den inte stöder 24p. Om man ska vara ärlig så är Apple TV/Chromecast underbara produkter men samtidigt totalt värdelösa då de inte stöder automatiskt frekvensbyte samt 24p. Ett jädra ändrande i menyerna för att det ska bli rätt eller någorlunda rätt.
Finns betydligt bättre streaming-apparater för Viaplay, HBO etc. Har tagits upp i tråden tidigare.
Postad 18 May 2016 - 10:19
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
När det gäller HBO Nordic och där är allt konverterat till 50 Hz. Jag har i alla fall inte hittat något som inte är det.
Helt rätt att Netflix förmedlar sitt material i rätt frekvens, men det är i princip totalt oväsentligt på Apple TV då den inte stöder 24p. Om man ska vara ärlig så är Apple TV/Chromecast underbara produkter men samtidigt totalt värdelösa då de inte stöder automatiskt frekvensbyte samt 24p. Ett jädra ändrande i menyerna för att det ska bli rätt eller någorlunda rätt.
Finns betydligt bättre streaming-apparater för Viaplay, HBO etc. Har tagits upp i tråden tidigare.
Jag kör HBO via Airplay och min ATV3 står på 50 hz, optimalt för SVT Play. Det funkar bra för HBO jag har inte märkt några problem med flytet.
Postad 18 May 2016 - 10:21
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Jag kör HBO via Airplay och min ATV3 står på 50 hz, optimalt för SVT Play. Det funkar bra för HBO jag har inte märkt några problem med flytet.
Nee SVT Play och HBO funkar galant när dem ATV:n är inställda på 50 Hz, men det blir inte lika kul när du drar igång en amerikansk serie på Netflix. Svensk/nordisk/engelsk serie går däremot utmärkt =)
Postad 18 May 2016 - 10:23
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Nee SVT Play och HBO funkar galant när dem ATV:n är inställda på 50 Hz, men det blir inte lika kul när du drar igång en amerikansk serie på Netflix. Svensk/nordisk/engelsk serie går däremot utmärkt =)
Precis! Man får antingen byta eller stå ut med att amerikanska serier ser sämre ut. Men hellre det för SVT på 60 Hz blir ännu värre. Det varnar t o m SVT själva för i sitt forum.
Postad 19 May 2016 - 10:49
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Märkt att det blir bättre överlag med streaming av playkanaler etc om HTPCn står på 50hz, blir mindre judder... så låter den va så. 
Postad 19 May 2016 - 18:05
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Ok tack för svar. Får sätta min Chromecast på 50 Hz manuellt då den inte gör det automatiskt.
Så har jag fattat det rätt så måste jag ställa om till 60 Hz när jag ser på Netflix och 50 Hz på HBO Nordic?
Redigerat av Unregistered4bb67943, 19 May 2016 - 18:11.
Postad 20 May 2016 - 07:42
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Ok tack för svar. Får sätta min Chromecast på 50 Hz manuellt då den inte gör det automatiskt.
Så har jag fattat det rätt så måste jag ställa om till 60 Hz när jag ser på Netflix och 50 Hz på HBO Nordic?
Nej, kör på 50 hz generellt. Netflix ger mindre problem av någon anledning.
Postad 20 May 2016 - 08:09
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Håller med agpath... blir mindre judder vid 50hz på netflix...
Skulle va autorefreshrate på netflix... finns vissa bd spelare med netflix som har det...
Finns det program till windowsbaserade pc/htpc som skulle kunna känna/ändra Hz per automatik beroende på vad man kollar på? Hade vart riktigt Nice:)
Postad 20 May 2016 - 08:21
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Om du äger en ATV3 hade jag kört SVT Play och TV4 Play via den. Äger du inte en tycker jag du ska köpa en ATV4 och nedanstående samsungspelare. DPlay verkar vara på gång nu på ATV4 (släppts i Norge nyligen). Det är vad som krävs för att du enkelt ska få alla play-tjänster och vill att dem enkelt ska spelas upp korrekt.
För HBO (kan spelas upp via ATV4), Viaplay och Netflix så hade jag om jag hade plats investerat i Samsung BD-H6500. Slipp allt trassel med frekvenser, lite bättre ljud på Viaplay nu när dem börjat köra vissa filmer i 5.1 (DD+ mot DD på ATV).
ATV/Chromecast är fantastiska produkter om du inte ställer så höga krav att det ska bli rätt =)
Postad 20 May 2016 - 09:09
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Om du äger en ATV3 hade jag kört SVT Play och TV4 Play via den. Äger du inte en tycker jag du ska köpa en ATV4 och nedanstående samsungspelare. DPlay verkar vara på gång nu på ATV4 (släppts i Norge nyligen). Det är vad som krävs för att du enkelt ska få alla play-tjänster och vill att dem enkelt ska spelas upp korrekt.
För HBO (kan spelas upp via ATV4), Viaplay och Netflix så hade jag om jag hade plats investerat i Samsung BD-H6500. Slipp allt trassel med frekvenser, lite bättre ljud på Viaplay nu när dem börjat köra vissa filmer i 5.1 (DD+ mot DD på ATV).
ATV/Chromecast är fantastiska produkter om du inte ställer så höga krav att det ska bli rätt =)
Det är en kostnadsfråga också. CC är väldigt prisvärd. ATV dyrare men inte som en BD-spelare.
Postad 20 May 2016 - 09:15
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Det är en kostnadsfråga också. CC är väldigt prisvärd. ATV dyrare men inte som en BD-spelare.
Naturligtvis är det en kostnadsfråga också. Jag skrev det mer som en liten hint om vad man behöver för att får streaming så smidigt som möjligt och vill ta det här med streaming till en mer seriös nivå. Även om det aldrig kan sägas vara allt för smidigt när man i dagsläget behöver 2 olika streaming-enheter =)
Redigerat av hugeman, 20 May 2016 - 09:15.
Postad 20 May 2016 - 10:06
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Naturligtvis är det en kostnadsfråga också. Jag skrev det mer som en liten hint om vad man behöver för att får streaming så smidigt som möjligt och vill ta det här med streaming till en mer seriös nivå. Även om det aldrig kan sägas vara allt för smidigt när man i dagsläget behöver 2 olika streaming-enheter =)
Varför skulle det vara mer "seriöst" att streama via en Smart-BD-spelare än via tex en Apple TV? Apple TV är så smidigt som det kan vara.
Postad 20 May 2016 - 10:15
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Varför skulle det vara mer "seriöst" att streama via en Smart-BD-spelare än via tex en Apple TV? Apple TV är så smidigt som det kan vara.
Just på grund av det som hela denna diskussionen handlat om, att kunna spela upp materialet i rätt frekvens per automatik (om det ens går manuellt med AppleTV/Chromecast) samt slippa casta vissa tjänster som inte finns i Apple TV.
Många verkar inte bry sig men jag blir helt bäng i bollen av 3:2 judder och skippade/tillagda "tomma" bildrutor som det kan bli om man kör fel frekvens.
Postad 20 May 2016 - 12:49
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Just på grund av det som hela denna diskussionen handlat om, att kunna spela upp materialet i rätt frekvens per automatik (om det ens går manuellt med AppleTV/Chromecast) samt slippa casta vissa tjänster som inte finns i Apple TV.
Många verkar inte bry sig men jag blir helt bäng i bollen av 3:2 judder och skippade/tillagda "tomma" bildrutor som det kan bli om man kör fel frekvens.
Apple TV använder 3:2 pulldown. Om detta sedan ser bra ut eller inte beror på din TV. Vissa TV-apparater klarar av att ta bort de tillagda rutorna och återskapa 24p-bilden. Andra apparater klarar det inte och det är förmodligen de som har dessa som klagar över judder.
Postad 20 May 2016 - 13:25
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Apple TV använder 3:2 pulldown. Om detta sedan ser bra ut eller inte beror på din TV. Vissa TV-apparater klarar av att ta bort de tillagda rutorna och återskapa 24p-bilden. Andra apparater klarar det inte och det är förmodligen de som har dessa som klagar över judder.
Absolut finns det TV-apparater som klarar att plocka ut den rätta 24p-signalen men det brukar vara sig och så med det, tycker snarare det brukar vara fler modeller som misslyckas med det än som lyckas med det. Kvarstår gör dock 50/60 Hz-problemet. Därför är det betydligt bättre att ha en uppspelningsenhet som gör rätt från början!
Men det känns om detta är lite väl off-topic för tråden =)
Postad 26 May 2016 - 11:17
Unregistered1b385464
-
Unregistered1b385464
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Game of thrones är riktigt bra nu, Hodor avsnittet var rörande.
Postad 26 May 2016 - 12:18
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Game of thrones är riktigt bra nu, Hodor avsnittet var rörande.
Jag tycker att vi ska hålla tråden spoilerfri, åtminstone tills senaste säsongen av valfri serie sänts klart.
Nu kanske några tycker att det här inte var mycket till spoiler, men när man får små små hintar om senaste avsnittet från olika källor så kan man pussla ihop informationen till vad som skett.
Postad 26 May 2016 - 12:56
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag tycker att vi ska hålla tråden spoilerfri, åtminstone tills senaste säsongen av valfri serie sänts klart.
Nu kanske några tycker att det här inte var mycket till spoiler, men när man får små små hintar om senaste avsnittet från olika källor så kan man pussla ihop informationen till vad som skett.
Fast har man HBO så har man väl sett det senaste avsnittet om man följer serien?
Postad 26 May 2016 - 12:57
emoffster
-
emoffster
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Fast har man HBO så har man väl sett det senaste avsnittet om man följer serien?
Nej. Själv sparar jag tills alla sänts, för att kunna se den i följd.
Postad 26 May 2016 - 13:22
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Nej. Själv sparar jag tills alla sänts, för att kunna se den i följd.
Då får man skylla sig själv. Det är ditt val. Det räcker ju att gå till jobbet på tisdagen så är man spoilad om man inte har sett det på måndagen. För att inte tala om Facebook, Instagram och andra forum där de senaste avsnitten spoilas och diskutteras direkt som de sänds, amerikansk tid. Denna tråd är det minsta problemet sett till spoilers.
Postad 26 May 2016 - 13:31
emoffster
-
emoffster
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Då får man skylla sig själv. Det är ditt val. Det räcker ju att gå till jobbet på tisdagen så är man spoilad om man inte har sett det på måndagen. För att inte tala om Facebook, Instagram och andra forum där de senaste avsnitten spoilas och diskutteras direkt som de sänds, amerikansk tid. Denna tråd är det minsta problemet sett till spoilers.
Jaså, det får man? Tro mig, det är lättare att titta bort eller bläddra snabbare i ett Twitter-/Facebookflöde, där jag ser att någon skriver om GoT, än om jag får ett mail från "Minhembio", ang ny post, där jag inte tror att posten kommer handla om en händelse i serien.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|