Tänkte mest om du testar samma fil via nätverket och direkt på shielden så vet du var problemet ligger någonstans.
nVidia Shield Pro Android TV 500GB
(Mediaspelare)
|
5
|
(11)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 500GB (2017)
(Mediaspelare)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017)
(Mediaspelare)
|
7
|
(38)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017) (Remote Only)
(Mediaspelare)
Rapporterad
|
5
|
(15)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 16GB (2019)
(Mediaspelare)
|
3
|
(94)
|
2 390:- |
Postad 14 March 2017 - 19:27
Tänkte mest om du testar samma fil via nätverket och direkt på shielden så vet du var problemet ligger någonstans.
Yes!
Redigerat av Micca, 14 March 2017 - 19:29.
Postad 15 March 2017 - 10:19
Jag har skaffat mig en Shield V2 och har testat att både köra 4K material från Kodi och min Mac som agerar server.Macen är en macmini Late 2012 2,3 GHz Core i7 med SSD och 16GB minne. Mitt problem är att jag får lagg både på Plex och Kodi när jag kör större filer (30-60GB) med 4K material.Mina Nasar är anslutna via SMB. När jag kör Plex varnar den att min server inte klarar det och det vore ju okej om det bara vore det, men det händer även när jag kör Kodi samt ibland på mindre 1080p filmer (8-10GB) via Plex.Då jag har min tjänstfördelare, TV och mediaspelare på bottenvåningen men min dator och mina Nasar på övervåningen så är funderar jag på att det är min installation som är det som fuckar upp det. Skickar med en skiss hur mitt nätverk är uppbyggt och om något har några tips eller idéer på lösning så tar jag emot det med öppna armar.
Några tips:
- Kolla att du verkligen kör Gigabit på alla kablar, syns i regel på switchen, ibland kan dålig kontakt, kabel, vägguttag etc dra ner hastigheten till 100Mb/s...
- Kolla att du verkligen kör trådad nätverksanslutning på alla grejor, ibland råkar det bli trådlöst utan att man vill det.
- Det är ju inte filernas storlek som är problemet utan bitraten, bitraten kan du kolla med t ex Media Inspector (Mac-app)
Sen undrar jag om du verkligen har två nätverksuttag på TVn, det har jag aldrig sett tidigare...beroende på TV-inkopplingen kan du ju även ha strul med VLAN etc men det framgår inte riktigt av din skiss...
Postad 15 March 2017 - 10:59
Några tips:
- Kolla att du verkligen kör Gigabit på alla kablar, syns i regel på switchen, ibland kan dålig kontakt, kabel, vägguttag etc dra ner hastigheten till 100Mb/s...
- Kolla att du verkligen kör trådad nätverksanslutning på alla grejor, ibland råkar det bli trådlöst utan att man vill det.
- Det är ju inte filernas storlek som är problemet utan bitraten, bitraten kan du kolla med t ex Media Inspector (Mac-app)
Sen undrar jag om du verkligen har två nätverksuttag på TVn, det har jag aldrig sett tidigare...beroende på TV-inkopplingen kan du ju även ha strul med VLAN etc men det framgår inte riktigt av din skiss...
Jag ska kolla noggrannare i helgen då jag har mer tid men tror att allt ser bra ut, switcharna visar att jag har 1000Mb/s anslutning. Får kolla vidare på Media Inspector.. Ska även testa det som jimjans tipsade om tidigare.
Jag har naturligtvis bara en nätverksanslutning i min TV. Det är från tjänstefördelaren som det är kopplat från, den har dedikerad port för TVn ![]()
Redigerat av Micca, 15 March 2017 - 10:59.
Postad 15 March 2017 - 14:31
Jag ska kolla noggrannare i helgen då jag har mer tid men tror att allt ser bra ut, switcharna visar att jag har 1000Mb/s anslutning. Får kolla vidare på Media Inspector.. Ska även testa det som jimjans tipsade om tidigare.
Jag har naturligtvis bara en nätverksanslutning i min TV. Det är från tjänstefördelaren som det är kopplat från, den har dedikerad port för TVn
Ytterligare tips:
- Kolla att filmerna verkligen streamas direkt (dvs utan transcodning), lätt hänt att denna inställning är fel i Plex om du inte haft en 4K-Plex-uppspelare tidigare...
- Kolla prestanda på dina NASar t ex med Black Magic Disk Speed test (Mac app)
Postad 15 March 2017 - 14:43
Tack alla! Grym hjälp med tips jag inte kände till. Hoppas det hjälper! ![]()
Redigerat av Micca, 15 March 2017 - 14:45.
Postad 16 March 2017 - 14:04
Test/S01/test.S01E01.mkv
Sen måste du välja en tv-tracker på seriemappen, precis som på film. Men där kanske du har IMDB, och serier kör du thetvdb eller något liknande.
Tack
hur gör jag om jag vill lägga till en till säsong ? för nu när jag gör det så hittar den inge info om det avsnittet men den hittar alla andra.
Postad 18 March 2017 - 07:48
Hej! Den dedikerade porten är för en tvbox, inte för tvn direkt. Iofs har tex Samsung vissa modeller som kan agera box i tex Telias mät men tror det projektet har avstannat. Den kabeln kan du alltså dra ur.Jag ska kolla noggrannare i helgen då jag har mer tid men tror att allt ser bra ut, switcharna visar att jag har 1000Mb/s anslutning. Får kolla vidare på Media Inspector.. Ska även testa det som jimjans tipsade om tidigare.
Jag har naturligtvis bara en nätverksanslutning i min TV. Det är från tjänstefördelaren som det är kopplat från, den har dedikerad port för TVn
Postad 18 March 2017 - 08:44
Såg på netflix hdr 10 på en uhd spelare (panasonic ub700) och den blå himlen på marco polo var mycket pixligt måste ju vara nåt fel tänker jag. Meningen med 4k hdr är ju att det ska vara helt pixelfritt. Dolby vision hdr på min b6 oled är helt pixel fritt.
Kanske har med att man inte kan välja 10 bit på ub700 ännu. Är det 10 bit output på sheilden?
https://youtu.be/llQnR4kalaE
Redigerat av axion84, 18 March 2017 - 08:45.
Postad 18 March 2017 - 08:48
Hej! Den dedikerade porten är för en tvbox, inte för tvn direkt. Iofs har tex Samsung vissa modeller som kan agera box i tex Telias mät men tror det projektet har avstannat. Den kabeln kan du alltså dra ur.
Jag formulerade mig fel. Kör naturligtvis en IP-Box där emellan
Redigerat av Micca, 18 March 2017 - 08:49.
Postad 18 March 2017 - 09:35
Är hdr 10 på den här helt pixel fritt?
Såg på netflix hdr 10 på en uhd spelare (panasonic ub700) och den blå himlen på marco polo var mycket pixligt måste ju vara nåt fel tänker jag. Meningen med 4k hdr är ju att det ska vara helt pixelfritt. Dolby vision hdr på min b6 oled är helt pixel fritt.
Kanske har med att man inte kan välja 10 bit på ub700 ännu. Är det 10 bit output på sheilden?
Det har väl med att göra att även om det är 4k, så är det komprimerat, då blir det artefakter, eller vad det heter, kan pixla sig när det är mörkgrått, eller när de går från svart till grått...
Jag kan välja 12bit 4:2:2, eller 8bit 4:4:4. 10 bit kan jag inte välja tror jag, vet inte varför... om det är förstärkaren som säger "Nope" ![]()
Redigerat av Garrett, 18 March 2017 - 09:37.
Postad 18 March 2017 - 11:10
Sökt runt lite i tråden här, men kände jag måste fråga.
Kör idag plex i alla tv-apparater i huset (med tvns inbyggda plex), alla klarar av att spela 4k utan problem, men ingen kan få ut Dolby Atmos, DTS X osv till recivern.
Så det jag undrar egentligen är om någon kör en Shield med plex och kan konfirmera att man får ut alla de senaste ljudformaten?
Letar efter den bästa, smidigaste hårdvaran för att kunna få ut alla de senaste bild och ljudformaten. Shield V2 verkar vara det jag söker hoppas jag, Vill inte ha en "vanlig" dator.
Postad 18 March 2017 - 16:17
Är hdr 10 på den här helt pixel fritt?
Om det är 8 eller 10bit påverkar inte om det ser pixligt ut då kan du få banding istället.
Postad 18 March 2017 - 19:55
Kör idag plex i alla tv-apparater i huset (med tvns inbyggda plex), alla klarar av att spela 4k utan problem, men ingen kan få ut Dolby Atmos, DTS X osv till recivern.
Så det jag undrar egentligen är om någon kör en Shield med plex och kan konfirmera att man får ut alla de senaste ljudformaten?
Letar efter den bästa, smidigaste hårdvaran för att kunna få ut alla de senaste bild och ljudformaten. Shield V2 verkar vara det jag söker hoppas jag, Vill inte ha en "vanlig" dator.
Fungerar utmärkt att få ut atmos,dts x med Plex i shielden,finns ju även spmc och kodi i shielden som klarar dom formaten.
Postad 18 March 2017 - 20:18
Härligt, det jag ville höra!Fungerar utmärkt att få ut atmos,dts x med Plex i shielden,finns ju även spmc och kodi i shielden som klarar dom formaten.
Får bli en på fredag.
Postad 18 March 2017 - 23:00
Fungerar felfritt från min PS4 Pro som är kopplad på samma vis. Är det en inställningsfråga? Och i såna fall, vilken inställning?
Kör Color Space 4.2.0 10bit. (Har testat alla, ingen fungerar
Postad 19 March 2017 - 00:15
Jag testa att köra 8 bit output på ub700 och då blev det 4k istället och ingen hdr men pixelfritt. Jag upplever allt 4k och hdr dv material som jag ser på b6 oled tevens inbyggda appar som pixelfria. Tror mer på att det är nåt som inte stämmer med ub 700 och 12 bit.Det har väl med att göra att även om det är 4k, så är det komprimerat, då blir det artefakter, eller vad det heter, kan pixla sig när det är mörkgrått, eller när de går från svart till grått...
Jag kan välja 12bit 4:2:2, eller 8bit 4:4:4. 10 bit kan jag inte välja tror jag, vet inte varför... om det är förstärkaren som säger "Nope"
Såg lite nyss på nya iron fist hdr och där var det pixelfritt också på daredevil. Så det kan ju ha att göra med lite olika kvalitet från netflixs sida.
Redigerat av axion84, 19 March 2017 - 01:02.
Postad 19 March 2017 - 00:19
Slått på ultra hd deep colour space för den hdmi ingången på tvn?Köpte en sån här i dag och har kopplat den via min Onkyo 656 (HDCP 2.2) till min LG B6V, men när jag kör HDR-material slår inte tvn om till HDR.
Fungerar felfritt från min PS4 Pro som är kopplad på samma vis. Är det en inställningsfråga? Och i såna fall, vilken inställning?
Kör Color Space 4.2.0 10bit. (Har testat alla, ingen fungerar)
Postad 19 March 2017 - 02:04
Slått på ultra hd deep colour space för den hdmi ingången på tvn?
Ja, den är igång på HDMI1 och HDMI2.
PS4an in i HDMI1 och resten in i HDMI2.
Postad 19 March 2017 - 10:48
Ja, den är igång på HDMI1 och HDMI2.
PS4an in i HDMI1 och resten in i HDMI2.
Testa att koppla in Shielden på exakt samma sätt som PS4an, funkar det inte då så ligger ju felet i Shielden eller app på Shielden..
Postad 19 March 2017 - 10:55
Jag köpte Shielden exakt av detta skäl och allt funkar bra. Nvidia verkar satsa ordentligt och det kommer ut uppdateringar frekvent även på apparna. Jag har nu skippat ATV4, Mac mini och Samsungs TV-appar och kör Shield istället. (T ex har jag några Samsung J-serie TV där man skrutit om HDR ett bra tag, de har fortfarande inte fått till en Netflix-app som klarar HDR, skandal...i USA har det kommit en firmware men inte i EU....)
Efter att ha använt Shield v2 ca 8 v så är jag mycket nöjd och burken verkar vara det bästa alternativet om man verkligen vill ha de senaste ljud- och bild-formaten...
Postad 19 March 2017 - 14:12
Testa att koppla in Shielden på exakt samma sätt som PS4an, funkar det inte då så ligger ju felet i Shielden eller app på Shielden..
Den var kopplad exakt likadant.
Men nu började det fungera, utan att jag rört en enda inställning. Så jag är glad, men vill ändå veta varför ![]()
Tack.
Postad 21 March 2017 - 06:59
Det är tydligen samma processor i nya Nintendo Switch som i Nvidia Shield ![]()
När kommer hacket så vi kan köra Zelda på Shield ? ![]()
Postad 27 March 2017 - 19:56
Ni som haft problem med Denon och 4K, har det löst sig?
Sitter idag med Denon1911 och 1080p TV med Shield1. Det fungar oftast bra förrutom ljudproblem med DD+ på Netflix.
Ska nu ha mediaspelare och TV i ytterligare rum och tänkte satsa på 4K TV och Denon AVR-X2300W eller liknande + Shield2a.
Det verkar som Sheilden inte riktigt trivs med Denon, men gillar ljudet på min 1911 så fortsätter gärna med Denon.
Postad 27 March 2017 - 20:51
Köpte mig en shield, riktigt nöjd, spelar upp allt utan problem! Alla bildformat, alla ljudformat, wunderbar!
Postad 27 March 2017 - 20:54
Köpte mig en shield, riktigt nöjd, spelar upp allt utan problem! Alla bildformat, alla ljudformat, wunderbar!
Samma här bara för några dagar sen, Alexa funkar också kanon med den vilket är trevligt behöver nästan inte ens röra fjärren i Plex :.-) samt kan köra Trials Frontier med handkontroll...
Openvpn funkar också bra vilket gör att Netflix US funkar (då smart DNS via getflix slutade funka på Samsung tvn för ett par veckor sen).
Inbyggd chromecast är heller inte dumt (då jag inte hade ngn sen tidigare).
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 28 March 2017 - 13:45.
Postad 29 March 2017 - 14:54
Jag har fått lite problem med min Shield tillsammans med Kodi (17.1).
Autoswitch av refreshrate har slutat fungera. Jag vet inte exakt när, men det är antingen nån av dom senare uppdateringarna av Kodi eller Shilden själv som har sabbat det. Det har alltid fungerat perfekt tidigare.
Nu måste jag manuellt gå in och ändra till 24p i Shielden innan jag kör igång Kodi med 24p material. och sen tillbaka till 60p innan jag startar tex Netflix.
Har nån annan uppfattat problem med detta?
Postad 29 March 2017 - 15:01
ni som har Nvidia Shield V2 (och V1), ska man uppdatera till 5.1 ? jag sitter fortfarande kvar på tidigare, då jag läste för ett tag sedan om strul, använder min mest för netflix med 5.1 DD+ ljud i receiver samt Kodi Bluray iso 5.1 PCM ljud ut till min receiver...
Redigerat av hundrakg, 29 March 2017 - 15:02.
Postad 29 March 2017 - 15:04
Läste också om det på forumet men jag har då inte stött på ngt problem alls (har dock bara haft den en vecka).
Postad 29 March 2017 - 15:07
Autoswitch av refreshrate har slutat fungera. Jag vet inte exakt när, men det är antingen nån av dom senare uppdateringarna av Kodi eller Shilden själv som har sabbat det. Det har alltid fungerat perfekt tidigare.
Nu måste jag manuellt gå in och ändra till 24p i Shielden innan jag kör igång Kodi med 24p material. och sen tillbaka till 60p innan jag startar tex Netflix.
Vet inte om det kan hjälpa... men vart med om det en gång, och det räckte med att ändra fram och tillbaka autorefreshrate i kodi, och sen starta om shielden...
Har förrresten en Kodifråga, sedan senaste versionen kan man inte se mb/s när man trycker på O... man ser hur mycket det tar på cpu etc, men vill se hur många bits filmen ligger på med... hur gör man det nu? ![]()
Edtit:Det är likadant på PC versionen.
Redigerat av Garrett, 29 March 2017 - 15:17.
Postad 29 March 2017 - 15:51
Har förrresten en Kodifråga, sedan senaste versionen kan man inte se mb/s när man trycker på O... man ser hur mycket det tar på cpu etc, men vill se hur många bits filmen ligger på med... hur gör man det nu?
Edtit:Det är likadant på PC versionen.
Verkar som det är designtalibaner som tagit över kodi sedan v17...
Postad 29 March 2017 - 16:33
Verkar som det är designtalibaner som tagit över kodi sedan v17...
Funkar det inte längre att kolla mediainfo via tex. KODI Remote?
Postad 29 March 2017 - 17:28
har du shield V2 och senaste update(5.1 tror jag det är)? är det i Kodi och SPCM du menar allt funkar, eller bara Plex?
Redigerat av hundrakg, 29 March 2017 - 17:28.
Postad 29 March 2017 - 17:54
Funkar det inte längre att kolla mediainfo via tex. KODI Remote?
ctrl+shift+o, men det är fortfarande till det sämre.
Tycker det har svängt åt det sämre hållet de sista åren... griniga devs som verkar syssla mest med maktstrider.
Redigerat av Unregistered577c6879, 29 March 2017 - 17:54.
Postad 29 March 2017 - 18:34
ctrl+shift+o, men det är fortfarande till det sämre.
Tycker det har svängt åt det sämre hållet de sista åren... griniga devs som verkar syssla mest med maktstrider.
Går det se info om bits i strömingen då? Har Alltid bara tryckt O... ![]()
Postad 29 March 2017 - 19:29
Går det se info om bits i strömingen då? Har Alltid bara tryckt O...
O funkar i SPMC eller äldre KODI versioner medans för att få typ samma info i 17+ så behöver du köra ctrl+shift+o (o funkar ju också som du märkt men utan just bitraten då).
Alternativt mappar man om detta själv så det är O även i nya.
Postad 30 March 2017 - 14:43
Vet inte om det kan hjälpa... men vart med om det en gång, och det räckte med att ändra fram och tillbaka autorefreshrate i kodi, och sen starta om shielden...
Tackar, Det var en bra idé. Jag ska testa det ikväll. Återkommer med resultat.
Postad 30 March 2017 - 14:58
Testade refreshrate autoswitch nyss i Plex, Kodi, SPMC och alla switchade korrekt bara som en FYI.
Postad 30 March 2017 - 15:05
O funkar i SPMC eller äldre KODI versioner medans för att få typ samma info i 17+ så behöver du köra ctrl+shift+o (o funkar ju också som du märkt men utan just bitraten då).
Alternativt mappar man om detta själv så det är O även i nya.
Tack för tipset med ctrl+shift+o, det hade jag ingen aning om... ![]()
Man vill gärna veta vad det blir för bitrate efter man lagt in BD filmer på servern... skadad som man är...
![]()
Undras när det kommer bli smidigt att rippa uhd? Har iofs bara TVn som är uhd, projjen är i 1080p, icke hdr... priserna på UHD/HDR projje lär ligga alldeles för högt för min budget på ett bra tag..
![]()
Och har bara 3 uhd filmer... men kommer nog beställa mer snart, bla Planet earth 2!
Redigerat av Garrett, 30 March 2017 - 15:08.
Postad 30 March 2017 - 15:31
Du får nog tacka ghostlink för den tgb genvägen (var en nyhet för mig också då jag inte använder Kodi så mycket längre).
Postad 30 March 2017 - 15:56
Vilken shield har du jag får samma problem själv och måste starta om den för att det skall funka igen har en Shield Pro
Postad 30 March 2017 - 18:59
Japp, tack till ghost med
![]()
_ _
| | | |
__ _| |__ ___ ___| |_
/ _` | '_ \ / _ \/ __| __|
| (_| | | | | (_) \__ \ |_
\__, |_| |_|\___/|___/\__|
__/ |
|___/ was here....
ang UHD så måste AACS 2.0 knäckas först.
Cyberlink har släppt oem-mjukvara för uppspelning av uhd och retail kommer snart, men jag tror nog att Shielden kommer gått i pension innan det går att spela privatkopior. På PC-sidan är det massa löjliga krav på senaste hårdvara för att det ens ska kunna gå att få bild... kommer inte bli någon storsäljare.
Postad 30 March 2017 - 19:17
_ _ | | | | __ _| |__ ___ ___| |_ / _` | '_ \ / _ \/ __| __| | (_| | | | | (_) \__ \ |_ \__, |_| |_|\___/|___/\__| __/ | |___/ was here....ang UHD så måste AACS 2.0 knäckas först.
Cyberlink har släppt oem-mjukvara för uppspelning av uhd och retail kommer snart, men jag tror nog att Shielden kommer gått i pension innan det går att spela privatkopior. På PC-sidan är det massa löjliga krav på senaste hårdvara för att det ens ska kunna gå att få bild... kommer inte bli någon storsäljare.
Men ska la kunna gå att spela in från sin UHD spelare på nåt sätt va? Så jäkla mycket smidigare att filmer/konserter på server istället. ![]()
Men ingen brådska än för min skull... har ju knappt några än... ![]()
Postad 30 March 2017 - 20:01
HDCP 2.2 är ju knäckt så man kan ju göra en capture på bildinformation som strömmas genom hdmi-porten, men då ska du säkert sitta och klippa ihop det med ljudspåret från BD-skivan. Orka...
Postad 31 March 2017 - 07:05
Testade refreshrate autoswitch nyss i Plex, Kodi, SPMC och alla switchade korrekt bara som en FYI.
Hmm... ja jag vet inte vad som hänt. Tidigare har det funkat ända sedan Shielden var ny, och jag köpte den när den släpptes för länge sen. Det är Gen 1 jag har.
Ingen annan hårdvara heller är bytt. Mycket konstigt.
Jag testade förslaget jag fick om att slå av funktionen i Kodi, starta om och sen slå på igen. Men det hjälpte inte heller.
Kanske ska försöka avinstallera Kodi och sen installera på nytt. För det är inte gjort på många generationer, den har bara uppdaterat och uppdaterat efter hand.
Postad 31 March 2017 - 07:55
Hmm... ja jag vet inte vad som hänt. Tidigare har det funkat ända sedan Shielden var ny, och jag köpte den när den släpptes för länge sen. Det är Gen 1 jag har.
Ingen annan hårdvara heller är bytt. Mycket konstigt.
Jag testade förslaget jag fick om att slå av funktionen i Kodi, starta om och sen slå på igen. Men det hjälpte inte heller.
Kanske ska försöka avinstallera Kodi och sen installera på nytt. För det är inte gjort på många generationer, den har bara uppdaterat och uppdaterat efter hand.
Jag hade också problem med detta och var tvungen att sätta 24Hz i Android OS och låsa Shielden till detta för att få 24Hz i SPMC (Körde inte Kodi då den då inte klarade passthrough). Problemet då var ju att allt körde i 24Hz vilket inte heller är optimalt.
Dock fungerar det nu klockrent med Kodi och jag kör 59,94Hz i AndroidOS och den byter numera klockrent.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm.
12 bilder
75 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?