Har man Kia följer man serviceintervaller slaviskt, vem vågar chansa på sin nybilsgaranti?Kör ni verkligen 3000 mil utan mellanservice?
Postad 14 October 2016 - 23:27
Postad 14 October 2016 - 23:29
Vilket som kommer först .
Min har gått nästan 18k nu med de intervallerna utan problem.
24k första kamremsbyte
Postad 15 October 2016 - 00:35
2 år 😉Tror de är 3000 mil eller 1 är.
Vilket som kommer först .
Min har gått nästan 18k nu med de intervallerna utan problem.
24k första kamremsbyte
Postad 15 October 2016 - 07:51
Fan va skumt...
Bugg eller saknar Sportage bara den funktionen?
Saknas helt enkelt. Fick det förklarat av säljaren med som skämdes när han berättade det. Vet verkligen inte varför det inte finns och hittar ingen info på nätet heller.
Nej, det varnar inte i för service. Vår Sportage har nu gått 3200 mil och vid 3000 mil lämnade jag in den, utan nån som helst indikator tänd.
Ja. Jag kör 3000 mil utanför mellanservice. 7 års nybilsgaranti och ska ha bilen tre år, så varför inte?
Postad 15 October 2016 - 08:18
Med 3000mil/2år intervall på dieseln så blir inte ingen större kostnad snarare tvärtom trots få mil under ett år. I alla fall för mig! ![]()
Postad 15 October 2016 - 09:33
Har det intervallet på min Touran diesel också.2 år på samma olja?
Låter länge .
Postad 15 October 2016 - 10:12
Själv byter jag olja minst 2ggr. om året på våra 2 bilar! (kvalitetsolja med såklart) båda spinner som happy cats
(riktmärke att dom får gå max 1000mil innan byte och alltid byta strax innan minusgraderna kommer och sedan efter vintern)
Köper man olja och filter själv så är det en ickekostnad ett byte kostar max 300:- inkl. filter (Catrol egde Titanium osv.) och en timmes jobb.
Kul anekdot: Va inne o pratade bilar hos skoda (via bekant) o oljebyten kom på tal, jag berättade att jag bytte oftare än vad intervallen säger! då kläcker säljaren ur sig att det är ABSOLUT INTE BRA att göra så, utan han ansåg motorn mådde bäst att köra oljan till sina 3000mil innan byte!
Jag vände på klacken och beordrade bekanten att nu går vi ![]()
Postad 15 October 2016 - 10:34
Min gamla passat med longlife service kleggade igen hela motorn.
Farsans några år gamla wv samma sak,kostade han 30k.
På hans bil ändrade de intervallen till 1ggr/år
Tror klimat och körsätt spelar in också.
Kallt klimat och mycket korta körningar så skulle jag byta 1ggr/ år..
Men byter man bil var 3e år eller när garantin går ut så är de väl skit samma ☺️
Postad 15 October 2016 - 10:36
på min bil verkar dom köra med long.life olja. pratade med dom om det och även om det står att den ska hålla i 3000 mil så rekommenderar dom att man gör det oftare. så jag gör service 1ggr per år eller max 1500mil
Postad 15 October 2016 - 11:06
Postad 15 October 2016 - 11:09
2 år på samma olja?
Låter länge .
Vill gärna ha den 7 åriga garanti kvar, så något olje byte mellan lär det inte bli ![]()
Redigerat av mcmike, 15 October 2016 - 11:09.
Postad 15 October 2016 - 11:20
Vill gärna ha den 7 åriga garanti kvar, så något olje byte mellan lär det inte bli
Så garantin försvinner om du lämnar in den för extra oljebyte..var bland det underligaste jag läst på år och dar
Postad 15 October 2016 - 11:26
Så garantin försvinner om du lämnar in den för extra oljebyte..var bland det underligaste jag läst på år och dar
Läser för ofta ganska underliga citat😉
Bifogad fil(er)
Postad 15 October 2016 - 11:58
helt sjukt att man inte får ta hand om bilen för att garantin ska gälla.
dock blir det ju billigt med service då man gör det så sällan ![]()
Postad 15 October 2016 - 12:00
Det gör du bara om du kör för många mil eller inte kommer in på service.
Ring KIA å fråga.
Helt säker att de skulle ta in din bil på oftare oljebyte utan att garantin försvinner
Är ju inte skadligt att byta olja
Postad 15 October 2016 - 12:17
Att överskrida i detta fallet måste ju innebära att man inte får låta det gå över tiden med intervallerna såklart.
Inte det omvända.
Postad 17 October 2016 - 14:18
på min bil verkar dom köra med long.life olja. pratade med dom om det och även om det står att den ska hålla i 3000 mil så rekommenderar dom att man gör det oftare. så jag gör service 1ggr per år eller max 1500mil
Jag försöker också hålla mig till max 1500mil/1år.
Postad 19 October 2016 - 02:41
¨Varit sugen på en S80 V8 ett tag nu men funderar på om man skulle sikta på en xc90 istället och vrål sänka den som typ den här!

Postad 19 October 2016 - 08:56
Gillade inte min andrabil och det började bli hög tid att investera i den (nej skicket var inte bra iförh till ålder/miltal) om den skulle haft ett fortsatt liv. Och investera i nått man inte gillar är ju inte så kul...
Eftersom jag inte tänkt handla nästa bil från lokal firma så ville jag helst undvika "inbyte vid köp" och Blocket lockade inte. Vad göra? Jo, sprang på viköperdinbil.se och eftersom de gör en undersökning (inkl provkörning) helt kostnadsfritt så tänkte jag att man lika gärna kunde prova dem. Om inte annat för att få ett mått på vad firmor tycker bilen är värd.
Undersökning, inkl provkörning, tar ca 30-45 minuter. Därefter skickas en sammanställning till en "värde-bedömare" och efter några minuter får man ett bud. Döm av min förvåning när de gav ett bud som låg HÖGRE än vad jag hade gissat firmor ger och mer eller mindre i nivå med vad jag hade tänkt slänga ut den för på Blocket.
Så i mitt fall så blev det väldigt lyckat. Man har 5 dagar på sig efter de lagt sitt bud (kommer man tillbaka senare lär de ge lägre bud). Minimalt med krångel och pengar på kontot efter några dagar (tar några bankdagar eftersom pengarna kommer från europeisk bank), smidigt som bara den.
Det online-pris de ger är dock helt åt h**vete, rent lock-vara! Men det borde alla förstå, bara att ignorera. Men förutom det så kan jag rekommendera dem för de som inte vill sälja privat eller inte vill "vara i händerna" på den handlare man vill köpa nästa bil av. Kanske speciellt om man sitter på ett objekt som inte är världens mest lätt-sålda.
Möjligt att andra inte blir nöjda av de bud de får men skulle man inte vara det så är det ju bara att ignorera dem, kostar ju inget som sagt.
Redigerat av pacman, 19 October 2016 - 09:17.
Postad 19 October 2016 - 09:14
Att överskrida i detta fallet måste ju innebära att man inte får låta det gå över tiden med intervallerna såklart.
Inte det omvända.
Givetvis är det så.
Tror man får överskrida gränsen hos KIA med 200 mil också innan det blir problem.
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 19 October 2016 - 09:16.
Postad 19 October 2016 - 11:07
Givetvis är det så.
Tror man får överskrida gränsen hos KIA med 200 mil också innan det blir problem.
+/- 200 mil står det i serviceboken. Hur man då tolkar detta är ju en annan fråga (dvs om man byter olja oftare så är man ju före schemat).
Postad 19 October 2016 - 14:35
+/- 200 mil står det i serviceboken. Hur man då tolkar detta är ju en annan fråga (dvs om man byter olja oftare så är man ju före schemat).
Tja antagligen att man har lite mil att röra sig med så man inte måste stå på ett rullband med bilen (eller köra runt kvarteret hundra ggr) för att hamna på exakt 1000mil eller vilken service det nu är.
Postad 19 October 2016 - 20:58
Gillade inte min andrabil och det började bli hög tid att investera i den (nej skicket var inte bra iförh till ålder/miltal) om den skulle haft ett fortsatt liv. Och investera i nått man inte gillar är ju inte så kul...
Eftersom jag inte tänkt handla nästa bil från lokal firma så ville jag helst undvika "inbyte vid köp" och Blocket lockade inte. Vad göra? Jo, sprang på viköperdinbil.se och eftersom de gör en undersökning (inkl provkörning) helt kostnadsfritt så tänkte jag att man lika gärna kunde prova dem. Om inte annat för att få ett mått på vad firmor tycker bilen är värd.
Undersökning, inkl provkörning, tar ca 30-45 minuter. Därefter skickas en sammanställning till en "värde-bedömare" och efter några minuter får man ett bud. Döm av min förvåning när de gav ett bud som låg HÖGRE än vad jag hade gissat firmor ger och mer eller mindre i nivå med vad jag hade tänkt slänga ut den för på Blocket.
Så i mitt fall så blev det väldigt lyckat. Man har 5 dagar på sig efter de lagt sitt bud (kommer man tillbaka senare lär de ge lägre bud). Minimalt med krångel och pengar på kontot efter några dagar (tar några bankdagar eftersom pengarna kommer från europeisk bank), smidigt som bara den.
Det online-pris de ger är dock helt åt h**vete, rent lock-vara! Men det borde alla förstå, bara att ignorera. Men förutom det så kan jag rekommendera dem för de som inte vill sälja privat eller inte vill "vara i händerna" på den handlare man vill köpa nästa bil av. Kanske speciellt om man sitter på ett objekt som inte är världens mest lätt-sålda.
Möjligt att andra inte blir nöjda av de bud de får men skulle man inte vara det så är det ju bara att ignorera dem, kostar ju inget som sagt.
Liknande erfarenhet här. Bilen var i dåligt skick för sin ålder och jag förstod redan innan att onlinevärderingen var långt över sanningen.
Bokade tid, fick ett bud som t o m var högre än jag vågat begära på Blocket, gjorde affär och hade pengarna på kontot två dagar senare. Grymt nöjd!
Postad 20 October 2016 - 03:06
Usch!
Det där var bland det mest smaklöst fula jag sett.
Ser det här bättre ut då?

Postad 20 October 2016 - 04:43
Postad 20 October 2016 - 04:53
Inte det minsta, men huvudfrågan är väl varför någon vill toksänka en bil så och hur man kan tycka det ser bra ut?Ser det här bättre ut då?
Tänker mest på 17 åringar med bakvänd keps när jag ser sånt där.
Redigerat av masse70, 20 October 2016 - 05:51.
Postad 20 October 2016 - 06:53
Inte det minsta, men huvudfrågan är väl varför någon vill toksänka en bil så och hur man kan tycka det ser bra ut?
r.
Turtle skämtar ju förstås elller.......🤔
Postad 20 October 2016 - 07:07
Alla har la olika smak?Inte det minsta, men huvudfrågan är väl varför någon vill toksänka en bil så och hur man kan tycka det ser bra ut?
Tänker mest på 17 åringar med bakvänd keps när jag ser sånt där.
Kan inte du ge ett exempel, med bild, på en bil du tycker är galet frän!
Inte för att jag försvara vrålsänkta SUVar, men på vissa modeller kan det se bra ut.
Tyskstukade bilar är ju aningen låga, dessa är hemska enligt dig med?
Postad 20 October 2016 - 07:15
Alla har la olika smak?
Kan inte du ge ett exempel, med bild, på en bil du tycker är galet frän!
Inte för att jag försvara vrålsänkta SUVar, men på vissa modeller kan det se bra ut.
Tyskstukade bilar är ju aningen låga, dessa är hemska enligt dig med?
Ja, självklart får väl alla ha sin smak?
Men nu var det ju ett svar på vad jag anser och inget annat.
Postad 20 October 2016 - 07:40
Nytt väldigt mkt svenskt bilmärke: Lync & Co!
(uttalas typ "lynkå")

http://teknikensvarl...eri/lynk-co-01/
Baserad på Volvo/Geelys CMA-plattform (lillebror till SPA som används för XC90/V90 etc). Utvecklas i Sverige. Byggs i Kina.
Rätt ful (även om den hade varit heeelt ok om de skalat bort en hel radda spretande detaljer) men jag är knappast den tilltänkta kunden ändå (jag kommer garanterat föredra CMA-kusinen XC40) så hoppas det går bra ändå.
Vilka som avses med "& Co" förtäljer dock inte historien...tänker mest på Kalle Anka & Co.
Redigerat av pacman, 20 October 2016 - 07:47.
Postad 20 October 2016 - 07:53
Liknande erfarenhet här. Bilen var i dåligt skick för sin ålder och jag förstod redan innan att onlinevärderingen var långt över sanningen.
Bokade tid, fick ett bud som t o m var högre än jag vågat begära på Blocket, gjorde affär och hade pengarna på kontot två dagar senare. Grymt nöjd!
Kul!
De hade helt gått under min radar av nån anledning, sprang på dem av en slump vid precis rätt tidpunkt.
Postad 20 October 2016 - 07:54
Billig skit skulle jag tro.
Alla detaljer var extra fula.
Kalle anka var nog rätt ord 😁
Postad 20 October 2016 - 08:01
Asiater gillar fula bilar så den är nog väldigt rätt designad, skulle jag tro.
Men i den här vinkeln skulle det räcka med att ta bort "fem-hörningen" i baklysena och smetet framför framdörren för att få ordning på den.

Fronten kräver dock fler ingrepp...

Redigerat av pacman, 20 October 2016 - 08:13.
Postad 20 October 2016 - 08:27
Kul med annorlunda design men svårt att tro att den kommer att sälja så bra här.
Tror tanken med några olika utrustningspaket är bra.
Postad 20 October 2016 - 10:37
Personligen gillar jag utseendet på bilen. Smaken är ju bekant som baken...
Postad 20 October 2016 - 11:37
Estoque kopia!
Jag tycker alla bilar liknar varann nu för tiden så detta är nog ingen mer kopia än någon annan modell.
Redigerat av andreassofus, 20 October 2016 - 11:37.
Postad 20 October 2016 - 11:39
Ja precis, men det hade varit kul att veta vad du går igång på för typ av bilar.Ja, självklart får väl alla ha sin smak?
Men nu var det ju ett svar på vad jag anser och inget annat.
Postad 20 October 2016 - 14:17
Postad 20 October 2016 - 15:22
Ja precis, men det hade varit kul att veta vad du går igång på för typ av bilar.
Ok, här kommer några drömbilar på begäran.

Postad 21 October 2016 - 02:05
Turtle skämtar ju förstås elller.......
Nej faktiskt inte! ![]()
Men som man brukar säga smaken är som baken.
När första Volvo XC70 kom så var jag jävligt nära att köpa en och montera på vanlig V70 hjulupphängning på den.
Och givet vis sänka den men inte så mycket som keps killarna gör idag.
Postad 21 October 2016 - 06:30
Nytt väldigt mkt svenskt bilmärke: Lync & Co!
(uttalas typ "lynkå")
Är det bara jag men det känns inte som att dörren tillhör denna bil med den svarta/oranga delen som sitter på plåten framför dörren. Känns som att de oranga strecken i orginal har fortsatt in på dörren likaså det svarta fältet, samt att denna plåt över däcket så går den gråa lacken över det gråa på dörren. Känns knasigt på något sätt.
Redigerat av Johan_i_burken, 21 October 2016 - 06:32.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?