LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017
5776 svar till detta ämne
Postad 28 November 2017 - 20:54
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Har inte hängt med på länge ang. TV så gick in här och kollade runt inför köp och köpte sen en LG C7.
Har precis kört igång den och fibblat med inställningar men är inte jätteimponerad. Har kollat lite olika serier på Netflix som använder Dolby Vision bl.a. och himlen i serien Punisher i första avsnittet några minuter in såg ju för risig ut, nästan pixligt.
Men, det är inte mitt största problem. Det jag stör mig mest på är att det är så himla dålig kontrast. Det finns ju liksom inga grader av svärta, det blir bara becksvart eller inte känns det som. Ser ju inga detaljer eller nåt överhuvudtaget när det är mörkt utan det är bara svart. Enklast är ju att kolla någon som har väldigt mörkt hår t.ex. som blir helt kolsvart så fort det inte är "dagsljus" och väldigt nära. Mörka scener är helt enkelt rätt trista då det är något som är upplyst i mitten och sen är det bara kolsvart runtomkring.
Finns det någon inställning att fibbla med eller bör jag gå tillbaka till LCD helt enkelt?
du får specificera mer vad du kollar på o med vad annars blir det svårt att ge några tips ..
Postad 28 November 2017 - 20:58
Frodo Bagger
-
Frodo Bagger
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Missa leverans ftån elgiganten på min Lg 65 c7, nästa leverans om två veckor, går ej att hämta någonstans, tvungen att ta ut en semesterdag för att ta emit den,
Vad trött man bli
Postad 28 November 2017 - 20:59
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Missa leverans ftån elgiganten på min Lg 65 c7, nästa leverans om två veckor, går ej att hämta någonstans, tvungen att ta ut en semesterdag för att ta emit den,
Vad trött man bli
Ok...
Postad 28 November 2017 - 21:00
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Bortsett från att RGB Gain/Low är individuella för varje exemplar och måste tas fram mätinstrument är övriga förslag väldigt rimliga.
Nja kontrast på 80 så har du högre kontrast på en modifierad 9G Kuro än på OLEDen
kontrast 100 är ett måste för att maxa OLEDens kontrast.
inga detaljer klips.
Postad 28 November 2017 - 21:03
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Fortfarande sjukt nöjd med min 55C och alla problem som uppstått har varit beroende på källan.
Till er som tvekar på köp och sitter med tv-apparater som är 10 år gamla förstår jag helt ärligt inte vad ni väntar på 
Jag har däremot börjat fundera en del kring bilden och mina inställningar. Har haft två stycken LG-led förr, och har förmodligen haft väldigt tokiga inställningar, exempelvis väldigt ljus bild och snarare grått än svart. När jag nu kikar på filmer kan jag tycka att bilden är lite mörk (jag tror framförallt att det kan vara omställning i byte av tv). Och visst kan jag leka med inställningarna för att få det ljusare men tänker att jag ska försöka vänja mig. Har inställningar från rtings kombinerat från olika användare här på forumet.
Till själva frågan, om jag går från en LED-tv men ganska mycket kontrast och snarare grå/blå färg än svart. Kan jag då uppleva OLED som mörk vid mörka scener? Har som inga problem att se bilden, men just det faktum i mörka scener i filmer och sådant kan jag tycka att det är extremt mörkt. Men det är väl samtidigt det som ska vara styrkan med OLED, eller?
Rtings använder väldigt låg oled ljus i sin inställning. Kör du på 100 blir det ljusast. Höja till 50 kan vara lagom. Kör själv 42 på b6 på sdr, gamma 2.2, 50 brightness och 85 contrast.
Redigerat av axion84, 28 November 2017 - 22:34.
Postad 28 November 2017 - 21:03
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlägg
I 2016 års lg oled modeller tråd här på forumet är det nyligen två som postat om inbränningar. En annan hade fått Tv 10 märket inbrännt.
Akikkal och nimrods poster https://www.minhembi...34#entry4470825
Tråkigt för de som har drabbats om det nu är permanent och inte tillfällig inbränning, det kanske är så att 2016 års OLED är känsligare.
Postad 28 November 2017 - 21:08
Tomgot
-
Tomgot
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Vad trött man bli
Ska själv få en C7:a levererad från Elgiganten nästa vecka.
Vad gick fel?
Ska dom inte ringa 30min innan?
Postad 28 November 2017 - 21:13
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ska själv få en C7:a levererad från Elgiganten nästa vecka.
Vad gick fel?
Ska dom inte ringa 30min innan?
Jo, dom ringer 30 min innan, tolkar det som han missade det.
Postad 28 November 2017 - 21:16
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Tittar inte mycket på TV förutom fotboll. Usch vad många statiska loggotyper det finns på bilden, vågar man titta på fotboll med TVn? 
Postad 28 November 2017 - 21:17
XFire
-
XFire
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Har inte hängt med på länge ang. TV så gick in här och kollade runt inför köp och köpte sen en LG C7.
Har precis kört igång den och fibblat med inställningar men är inte jätteimponerad. Har kollat lite olika serier på Netflix som använder Dolby Vision bl.a. och himlen i serien Punisher i första avsnittet några minuter in såg ju för risig ut, nästan pixligt.
Men, det är inte mitt största problem. Det jag stör mig mest på är att det är så himla dålig kontrast. Det finns ju liksom inga grader av svärta, det blir bara becksvart eller inte känns det som. Ser ju inga detaljer eller nåt överhuvudtaget när det är mörkt utan det är bara svart. Enklast är ju att kolla någon som har väldigt mörkt hår t.ex. som blir helt kolsvart så fort det inte är "dagsljus" och väldigt nära. Mörka scener är helt enkelt rätt trista då det är något som är upplyst i mitten och sen är det bara kolsvart runtomkring.
Finns det någon inställning att fibbla med eller bör jag gå tillbaka till LCD helt enkelt?
Läs delen om Gamma. Tror det är vad du letar efter.
http://www.rtings.co...#comparison_152
Postad 28 November 2017 - 21:19
Frodo Bagger
-
Frodo Bagger
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Jo mycket riktigt dom ringde 30 ninuter innan , bara det jag visste inte vilken dag dom skulle komma, men jag får väl skylla mig själv lite, skulle kostat på mig det dyrare alternativet för leverans,
Men den som väntar på något gott...
Postad 28 November 2017 - 21:24
Tomgot
-
Tomgot
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Jo mycket riktigt dom ringde 30 ninuter innan , bara det jag visste inte vilken dag dom skulle komma, men jag får väl skylla mig själv lite, skulle kostat på mig det dyrare alternativet för leverans,
Men den som väntar på något gott...
Ok, då är jag med.
Jag lider med dig, själv skulle jag bli skogstokig om jag blev tvungen att vänta ytterligare två veckor.
Å andra sidan har man väntat i snart 11 månader (CES 2017) så vad är väl två veckor? 
Postad 28 November 2017 - 22:06
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
En sak man undrat över om man skaffar C7 inte får "professionellt inställt" hur pass bra bilden blir då?
Postad 28 November 2017 - 22:08
nisseläsk
-
nisseläsk
-
Forumräv
-
-
742 inlägg
En sak man undrat över om man skaffar C7 inte får "professionellt inställt" hur pass bra bilden blir då?
Helt fantastiskt! Ställ den i ISF expert mörk läge och stäng av lite bildförbättringar så blir du nöjd!
Redigerat av nisseläsk, 28 November 2017 - 22:11.
Postad 28 November 2017 - 22:15
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Använd länken som postades innan, från AVforums. Bilden blir riktigt naturlig och bra med de inställningarna.
Postad 28 November 2017 - 22:31
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Mjukvaran i USA släpptes för några dagar sen, de är redan uppe på .30. Ni som varit med i gamet ett tag, kan man installera de på sin TV eller måste man vänta på en EU-uppdatering?
Postad 28 November 2017 - 22:32
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jössses nu är den igånv. Har ju sett den i butik många gånger men i hemmamiljö blev det otrolig skillnad. Sicken otrolig bild.
Det enda jag gjort är att ändra bildläge till isf expert ljust rum
Supernöjd.
Men tycker det är konstigt att den inte hittar ny firmware. Har kopplat den på wifi och den säger att det är den senaste. Men det står ju 03.60.09 som känns supergammal. Eller?
Måste man uppdatera manuellt med usb?
Postad 28 November 2017 - 22:38
Howlinskogge
-
Howlinskogge
-
Användare
-
-
128 inlägg
Howlinskogge, den 28 Nov 2017 - 16:59, skrev:
Fortfarande sjukt nöjd med min 55C och alla problem som uppstått har varit beroende på källan.
Till er som tvekar på köp och sitter med tv-apparater som är 10 år gamla förstår jag helt ärligt inte vad ni väntar på 
Jag har däremot börjat fundera en del kring bilden och mina inställningar. Har haft två stycken LG-led förr, och har förmodligen haft väldigt tokiga inställningar, exempelvis väldigt ljus bild och snarare grått än svart. När jag nu kikar på filmer kan jag tycka att bilden är lite mörk (jag tror framförallt att det kan vara omställning i byte av tv). Och visst kan jag leka med inställningarna för att få det ljusare men tänker att jag ska försöka vänja mig. Har inställningar från rtings kombinerat från olika användare här på forumet.
Till själva frågan, om jag går från en LED-tv men ganska mycket kontrast och snarare grå/blå färg än svart. Kan jag då uppleva OLED som mörk vid mörka scener? Har som inga problem att se bilden, men just det faktum i mörka scener i filmer och sådant kan jag tycka att det är extremt mörkt. Men det är väl samtidigt det som ska vara styrkan med OLED, eller?
Vad har du på OLED light? den justerar ljusstyrkan, ratings har säkert något lågt värde på den ..
30, har testat höja med vet inte om jag tycker det löser mitt "problem".
Har istället börjat fundera om det är min apple tv4 k som bråkar med mig..
Det är som i överlag en grådassig bild när jag kör via AT4K. När jag går från ps4pro och drar igång en fotbollsmatch på ATV4k är det extra tydligt.
Det är snarare en grå fotbollsplan än en grön..
Redigerat av Howlinskogge, 28 November 2017 - 22:39.
Postad 28 November 2017 - 22:38
Frodo Bagger
-
Frodo Bagger
-
Lärjunge
-
-
303 inlägg
Jag har fått min nuvarande tv kalibrerad( Sony 65 8509) av Mediamarkt, dom var hemma hos mig en timme, betalade 2000kr för det, men så mycke bättre blev den inte, tycker jag, så när jag får hem LG:n så får jag läsa lite här i tråden,
Men annars kan man få den kallibrersd av MM( ISF kallibrerad)
Postad 28 November 2017 - 22:54
Howlinskogge
-
Howlinskogge
-
Användare
-
-
128 inlägg
Tusen tack! Ska gå igenom detta.
Som jag skrev ovan har jag börjat fundera på om det är min apple tv4k som bråkar med mig..
Postad 28 November 2017 - 22:57
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Howlinskogge, den 28 Nov 2017 - 16:59, skrev:
30, har testat höja med vet inte om jag tycker det löser mitt "problem".
Har istället börjat fundera om det är min apple tv4 k som bråkar med mig..
Det är som i överlag en grådassig bild när jag kör via AT4K. När jag går från ps4pro och drar igång en fotbollsmatch på ATV4k är det extra tydligt.
kontrasten på OLEDn är vida överlägsen LED så nä det är nog något annat i din kedja som inte är rätt isf, alternativt har du haft dina LED helt felinställda så du tror att det ska se ut som de såg ut på dem och när du ser en mer naturlig bild tror du det är felaktgt istället 
Postad 28 November 2017 - 23:05
johsel
-
johsel
-
Användare
-
-
103 inlägg
du får specificera mer vad du kollar på o med vad annars blir det svårt att ge några tips ..
Jag skrev ett exempel, "på Netflix som använder Dolby Vision bl.a. och himlen i serien Punisher i första avsnittet några minuter in såg ju för risig ut, nästan pixligt."
Men som sagt är det svärtan jag stör mig på mest. I Punisher tycker jag den är olidlig, nån med mörk jacka blir helt becksvart även i dagsljus, ser ju inga detaljer alls. Det är som det antingen är på eller av. En scen i andra avsnittet ex. står dom ute i dagsljus och det går ändå inte se var hans skägg slutar och jackan tar vid, bara kolsvart.
Postad 28 November 2017 - 23:07
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Men hur får man igång netflix 6 mån? Jag har ingen promotion banner på min home meny enligt den här sidan
http://www.lg.com/se...lix/netflix.jsp
Har nu även uppdaterat firmware och netflix appen men ingen skillnad
Postad 28 November 2017 - 23:10
johsel
-
johsel
-
Användare
-
-
103 inlägg
Ok tack, ska försöka en sväng till med inställningarna
Postad 28 November 2017 - 23:15
johsel
-
johsel
-
Användare
-
-
103 inlägg
Postad 28 November 2017 - 23:18
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Howlinskogge, den 28 Nov 2017 - 16:59, skrev: Till själva frågan, om jag går från en LED-tv men ganska mycket kontrast och snarare grå/blå färg än svart. Kan jag då uppleva OLED som mörk vid mörka scener? Har som inga problem att se bilden, men just det faktum i mörka scener i filmer och sådant kan jag tycka att det är extremt mörkt. Men det är väl samtidigt det som ska vara styrkan med OLED, eller?
30, har testat höja med vet inte om jag tycker det löser mitt "problem". Har istället börjat fundera om det är min apple tv4 k som bråkar med mig.. Det är som i överlag en grådassig bild när jag kör via AT4K. När jag går från ps4pro och drar igång en fotbollsmatch på ATV4k är det extra tydligt. Det är snarare en grå fotbollsplan än en grön..
Du kanske har felinställd black level, den ska vara på low. Är den felinställd blir det grå bild.
Postad 28 November 2017 - 23:29
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Men hur får man igång netflix 6 mån? Jag har ingen promotion banner på min home meny enligt den här sidan http://www.lg.com/se...lix/netflix.jsp
Har nu även uppdaterat firmware och netflix appen men ingen skillnad
Fungerade inte för mig heller, Netflix bad mig ringa LG Sverige.
Postad 29 November 2017 - 06:26
Unregistered864bbb5e
-
Unregistered864bbb5e
-
Användare
-
-
219 inlägg
Tror att det var till 10.nov 2017. Det står jo LG-s på websidan "kampanjen utgått"
Redigerat av Unregistered864bbb5e, 29 November 2017 - 06:29.
Postad 29 November 2017 - 06:37
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Tror att det var till 10.nov 2017. Det står jo LG-s på websidan "kampanjen utgått"
Nej, det gällde fram till i torsdags 23/9 23.59. Man ska ha köpt sin TV innan dess. Aktivera Netflix ska man ha gjort innan 23/12 23.59
Redigerat av RitteT, 29 November 2017 - 06:38.
Postad 29 November 2017 - 07:29
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Nej, det gällde fram till i torsdags 23/9 23.59. Man ska ha köpt sin TV innan dess. Aktivera Netflix ska man ha gjort innan 23/12 23.59
Rutan med netflix på sex fria månader visas enbart när netflix app och tvn är uppdaterade till senaste version. Visas längst till vänster när du väljer Home på fjärrkontroll. Och den förblir där tills den 23/12 även om du har aktiverat dina sex fria månader.
Är tv och netflix app uppdaterade och du har en uppkoppling så får ni ringa LG. Antagligen behöver ni ha tvns serienummer till hands samt kvitto där det står att ni köpte den innan eller till och med 23/11.
Redigerat av Foxxy, 29 November 2017 - 07:31.
Postad 29 November 2017 - 07:41
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag loggade in på Netflix innan jag uppdaterade TVn, förmodligen är det kört för mig? Är på jobbet så kan inte prova, men tänkte ringa LG istället. Har serienumret till hands.
Edit: Läste att du skrev att det förblev där, skumt då jag inte sett den. Du menar där det står ”my content” vanligtvis?
Citatet försvann, var riktat till dig foxxy
Redigerat av RitteT, 29 November 2017 - 08:07.
Postad 29 November 2017 - 07:52
Unregistered864bbb5e
-
Unregistered864bbb5e
-
Användare
-
-
219 inlägg
Jag vet inte. Köpte tv 24/10 och allt gick enkelt när jag ställde in tvn. Har nu 6mån gratis Netflix premium
Postad 29 November 2017 - 07:53
XFire
-
XFire
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Jag loggade in på Netflix innan jag uppdaterade TVn, förmodligen är det kört för mig? Är på jobbet så kan inte prova, men tänkte ringa LG istället. Har serienumret till hands.
Edit: Läste att du skrev att det förblev där, skumt då jag inte sett den. Du menar där det står ”my content” vanligtvis?
Testat återställa TVn och testa igen med senaste firmware? Lite långsökt men skadar inte att testa. 
Postad 29 November 2017 - 07:58
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
LG marknadsföringsgenier körde en omvänd Black Friday på just Netflix erbjudandet, som flera skrivit här gällde det enbart till 23/11. En något udda strategi kan jag tycka, verkar förvillat en del köpare. ;-)
Om någon av er som köpt TVn under Black Friday helgen ändå till slut lyckas få erbjudandet så vänligen skriv om det här
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 29 November 2017 - 08:04.
Postad 29 November 2017 - 08:05
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
LG marknadsföringsgenier körde en omvänd Black Friday på just Netflix erbjudandet, som flera skrivit här gällde det enbart till 23/11. En något udda strategi kan jag tycka, verkar åtminstone lyckat en del köpare. ;-)
Om någon av er som köpt TVn under Black Friday helgen ändå till slut lyckas få erbjudandet så vänligen skriv om det här
Jag köpte min TV 23/11 23.24 så jag tog fördel av båda. Dessutom är det omöjligt för LG att veta om den hade sålts 40min senare såvida de inte får inte från EG vilket jag inte tror att de gör.
Postad 29 November 2017 - 08:21
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Citatet försvann, var riktat till dig foxxy
Jag loggade också in på Netflix innan jag uppdaterade Netflix-appen. Fick på så sätt en extra fri månad (deras vanligaste erbjudande och jag hade inte Netflix innan). Efter jag hade uppdaterat Netflix-app och Tvn så kom rutan upp med 6 fria månader.
För att uppdatera Netflix-app: Home på fjärrkontroll, LG Content, Min Sida och klicka på Netflix. Välj uppdatera.
Redigerat av Foxxy, 29 November 2017 - 08:23.
Postad 29 November 2017 - 08:47
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1590 inlägg
Även Com Hem har godkänt LG 65C7V för att användas med CA modul/kort in i TVn.
En aning förvillande det här för mig. Har ju inte haft Com Hem HD kanaler tidigare, nu när jag köpte Oled TVn tog jag samtidigt abonnemang Com Hem + Tivo och drog nytta av lite black friday rabatt där också (inkl. 1000 kr rabattkort som kunde användas på TVn).
Frågan är nu: Får man bättre bild med Com Hem Tv-modul/kort för HD (CI+) vs att köra med Tivo box eller är skillnaden helt försumbar??
Enligt den här tråden ger TV-modul bättre bild vs Tivo frågan är dock hur liten skillnaden är och om personerna i tråden verkligen jämfört.
https://www.minhembi...howtopic=331466
Fördel med TV-modul/kort är så klart också att man inte behöver box alls och att man enbart får ett menysystem i TVn istället för både LGns & Tivons att hålla reda på (just nu tvingas jag till två separata fjärrkontroller, lyckas ej få upp LG menyn från Tivons fjärr).
Nackdel är kanske framförallt att man inte kan spela in? Funktionen att också kunna spela in remote på Tivon via Com Hem Play (android, iphone, pc) är ju rätt snygg/cool. Kan eventuellt vara en fördel vid sällsynta tillfällen också att kunna se på ett program men samtidigt spela in något annat. Vet inte heller om man har rätt att nyttja Com Hem Play utan Tivo men det antar jag att man kan.
Hört rykte om att man enkelt kan spela in program till USB minne via TVn ändå, stämmer det för LGn? Använder man en speciell app då för schemaläggning etc?
Angående vissa playtjänster etc som kanske nu enbart finns i Tivon går väl de att lägga till LGn också?
TIVOs enda fördel och användningsområde är ju att kunna spela in. Det är vad som gör gammelTvn tolerabel. Att välja bort den möjligheten med dyra abbonemang är ju att slänga pengar tycker jag. Vem låter sig styras av sändningstider och utsätter sig frivilligt för reklampauser i dagens TV-värld om man inte är en nihilist?
Man blir ju lite trött! Beställde 55B7V från Netonnet med Express vid midnatt på BF. Nu verkar Postnord slarvat bort tv-n! Senaste uppdateringen är fortfarande: 2017-11-24 18.10 "PostNord har hämtat försändelsen och den är på väg"
Pratat med PostNords kundtjänst som la ett ärende på det, får se hur lång tid det tar innan de hör av sig.. Står just nu i telefonkö på Netonnets kundtjänst för att se vad de säger om det. Måste väl i alla fall få tillbaka fraktkostnaden?
Jag har också beställt samma från NetonNet och min TV är också försenat. Jag har inget problem med det men är väldigt nojig över att de inte kommer kontakta mig via SMS så jag kan välja leveranstid eftersom de har missat att skicka SMS tidigare. Jag har absolut ingen möjlighet att hämta på upphämtningsställe.
Precis som dig beställde jag en 55b7v från netoonet med express vid midnatt. Dröjde till igår kl 14:28 innan det hände något mer, "Borås, försändelsen är på väg. "Din försändelse kan bli försenad" står det bara. Bor i Härnösand. Om jag inte missminner mig så tar express pall 2-5 vardagar normalt. Tar det längre så får man tillbaka fraktkostnaden.
Fast det är ju ingen fraktkostnad för de som beställt från NetonNet?
Postad 29 November 2017 - 09:00
Howlinskogge
-
Howlinskogge
-
Användare
-
-
128 inlägg
Howlinskogge, den 28 Nov 2017 - 16:59, skrev: Till själva frågan, om jag går från en LED-tv men ganska mycket kontrast och snarare grå/blå färg än svart. Kan jag då uppleva OLED som mörk vid mörka scener? Har som inga problem att se bilden, men just det faktum i mörka scener i filmer och sådant kan jag tycka att det är extremt mörkt. Men det är väl samtidigt det som ska vara styrkan med OLED, eller?
30, har testat höja med vet inte om jag tycker det löser mitt "problem". Har istället börjat fundera om det är min apple tv4 k som bråkar med mig.. Det är som i överlag en grådassig bild när jag kör via AT4K. När jag går från ps4pro och drar igång en fotbollsmatch på ATV4k är det extra tydligt.
Du kanske har felinställd black level, den ska vara på low. Är den felinställd blir det grå bild.
Jag har den på low och ATV4k:n inställd på YCbCr 1080-SDR-50hz. (1080 för att jag inte har beta-versionen ännu).
Redigerat av Howlinskogge, 29 November 2017 - 09:00.
Postad 29 November 2017 - 09:25
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Enligt Vincent så är LG kalibrerar så för att inte tappa vid ljusa scener medan Sony a1 kör ljusare bild men riskerar att klippa vid mkt HDR. Här för mig att LG kör gamma 2.2 mot 2.4 på Sony. Jag hade nog föredragit Sonys ljusinställning och motionhantering, men LG vinner på lägre pris och att den går att montera snyggt på väggen.
Vet inte om det går att ställa om LGn så man får mer åt gamla 2.4 håller. Någon?
"Gamma" enligt 2.2 resp. 2.4 existerar inte i HDR10-standarden. Gamla gamma-standarden mäter ljuset vid 100% intensitet och ger sen ett utfall över en logaritmisk kurva mot mörkare toner vad de ska bli. Så i gamla standarden så anpassas tonkurvan efter vad TV'n klarar i max ljushet. I HDR10 och Dolby Vision är det istället ett fixt värde som gäller. Dvs vid ex x% intensitet på videonivån så ska ljusstyrkan i TV'n ha y% intensitet (i nits) o.s.v. Så det är en fast skala oavsett vad TV'n har som peak brightness. Och det finns ingen anpassning till tittande vid olika ljusstyrkor i rummet, dvs samma intensitet gäller oavsett om det är kolsvart eller solljus i rummet... I alla fall såvitt jag kan utröna.
Det är här förvirringen (uppenbarligen) kommer in från tillv. sida. De applicerar olika tolkningar på hur bilden ska processas iom att de ljusaste nivåerna i videon inte kan visas på nån TV idag. Det finns ingen standard för hur tonemappningen ska göras i HDR till displayerna. Det finns alltså ett gap mellan standarden och tillämpningen där ingen vet vad som är rätt.
Det reder väl ut sig över tid kan jag anta, och vad gäller TV'ns processning så är det väl inte mer än en ny FW som behövs för att justera den (från tillverkarnas sida om det nu kommer nån bättre lösning).
Postad 29 November 2017 - 09:27
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag loggade också in på Netflix innan jag uppdaterade Netflix-appen. Fick på så sätt en extra fri månad (deras vanligaste erbjudande och jag hade inte Netflix innan). Efter jag hade uppdaterat Netflix-app och Tvn så kom rutan upp med 6 fria månader.
För att uppdatera Netflix-app: Home på fjärrkontroll, LG Content, Min Sida och klicka på Netflix. Välj uppdatera.
Gött, då testar jag det och får förhoppningsvis 7 månader gratis Netflix.
Postad 29 November 2017 - 10:00
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Gött, då testar jag det och får förhoppningsvis 7 månader gratis Netflix.
Jag köpte min Oled i lördags, hade Netflix konto sedan tidigare men inte sett röken av något 6 månaders erbjudande vilket kanske inte är så konstigt eftersom erbjudandet åtminstone officiellt gällde t.o.m. 23/11?
Vet inte ens om det går att använda Netflix på LGn utan att uppdatera den först så det gör man ju per automatik?
Man undrar hur LG byggt in den här datumkontrollen med köp innan 23/11.
Postad 29 November 2017 - 10:03
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag köpte min Oled i lördags, hade Netflix konto sedan tidigare men inte sett röken av något 6 månaders erbjudande vilket kanske inte är så konstigt eftersom erbjudandet åtminstone officiellt gällde t.o.m. 23/11?
Vet inte ens om det går att använda Netflix på LGn utan att uppdatera den först så det gör man ju per automatik?
Man undrar hur LG byggt in den här datumkontrollen med köp innan 23/11.
De kan inte göra det, de har inget som vet när TVn är inköpt såvida inte EG säger det åt de vilket de inte gör. Det hela bygger på att Netflix kan kontrollera ditt inköpsdatum och då måste du kunna visa att du köpte den senast 23/12.
Mitt misstag var att jag uppdaterade netflix utan att uppdatera TVn, därför såg jag inget erbjudande om 6 månader. Jag ska kolla efter jobbet ifall jag ser 6 månaders erbjudandet annars ringer jag LG.
Postad 29 November 2017 - 10:05
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
TIVOs enda fördel och användningsområde är ju att kunna spela in. Det är vad som gör gammelTvn tolerabel. Att välja bort den möjligheten med dyra abbonemang är ju att slänga pengar tycker jag. Vem låter sig styras av sändningstider och utsätter sig frivilligt för reklampauser i dagens TV-värld om man inte är en nihilist?
Men visst går det utmärkt att spela in TV program, schemalägga etc via LG Oled även om man inte har en Tivo box? Allt som behövs är att man kopplar till en usb disk in i TVns USB uttag eller hur ligger det till? (Dock så förstår jag att man går miste om remote inspelningsfunktionaliteten via com hem play appen som ju egentligen är jäkligt cool och snabb att använda.)
En annan nackdel med Tivon om jag nu förstår allt korrekt är att en Com Hem CA-modul i TVn ger bättre bild jämfört med Tivon? Åtminstone när man har en modern TV som tex en LG Oled och kör mycket HD signal etc, diskuteras bland annat i nedanstående tråd:
Måste säga att jag är missnöjd med säljaren, gillar inte att de inte tydligt berättar om fördelar och nackdelar med Tivo vs CA-modul. Undrar lite hur många som skulle gå på Tivo alternativet för en ny modern TV om bildkvalitén då blir sämre vs en CA-modul, vem f-n vill frivilligt välja ett alternativ som ger sämre bildkvalité? Tycker också det vore schysst att förtydliga att man får två skiljda menysystem att hantera om man går på Tivon (både LGs menysystem + Tivons) vilket i och för sig fungerar rätt bra ihop nu, ok. Dock stör det mig lite att man inte kan använda "Live tv" funktionen eller Programguiden i LGs menysystem också.
Visst borde jag tagit reda på detta själv innan men det hade jag inte gjort. Ibland är man naiv och litar på att säljarna ska ha tillräckligt mycket kompetens. Jag var i och för sig nöjd med allting förutom att de borde varit tydligare med Tivo vs CA-modul.
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 29 November 2017 - 10:18.
Postad 29 November 2017 - 10:08
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
De kan inte göra det, de har inget som vet när TVn är inköpt såvida inte EG säger det åt de vilket de inte gör. Det hela bygger på att Netflix kan kontrollera ditt inköpsdatum och då måste du kunna visa att du köpte den senast 23/12.
Mitt misstag var att jag uppdaterade netflix utan att uppdatera TVn, därför såg jag inget erbjudande om 6 månader. Jag ska kolla efter jobbet ifall jag ser 6 månaders erbjudandet annars ringer jag LG.
"Det hela bygger på att Netflix kan kontrollera ditt inköpsdatum och då måste du kunna visa att du köpte den senast 23/12."
Men vet du hur Netflix gör denna kontroll och om erbjudandet egentligen gällde även för befintliga Netflix abonnemang också?
Försöker bara reda ut om det överhuvudtaget är lönt att lägga någon kraft på detta eftersom jag ju ändå köpte min TV för sent (lördagen 25/11).
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 29 November 2017 - 10:12.
Postad 29 November 2017 - 10:14
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Men vet du hur Netflix gör denna kontroll och om erbjudandet egentligen gällde även för befintliga Netflix abonnemang också?
Erbjudandet gällde för befintliga abonnemang också. För min del så las det en kreditsumma på mitt konto i Netflix. 864 kr totalt, som räknas av för varje månad tills det är tömt och sen får man börja pröjsa igen.
Postad 29 November 2017 - 10:14
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
"Det hela bygger på att Netflix kan kontrollera ditt inköpsdatum och då måste du kunna visa att du köpte den senast 23/12."
Men vet du hur Netflix göra denna kontroll och om erbjudandet egentligen gällde även för befintliga Netflix abonnemang också?
Försöker bara reda ut om det överhuvudtaget är lönt att lägga någon kraft på detta eftersom jag ju ändå köpte min TV för sent (lördagen 25/11).
Som jag tolkar det är det någon form av att de kan kontrollera ditt inköpsdatum, och isåf måste du kunna styrka det iform av kvitto,
Men sen kan man fråga sig, ifall man har 6-månaders bannern och anmäler sig gratis via den utan att ha vetat om att det finns en kampanj som tagit slut, kommer Netflix verkligen att jaga en då?
I mitt fall vet jag att jag har rätt till erbjudandet. Men säg att en person köper TVn om 2 veckor, loggar in på netflix och blir erbjuden 6 månader gratis...gör personen verkligen fel? Personen är ju inte medveten om kampanjen. Så därför tror jag Netflix ser mellan fingrarna lite. LG hade förmodligen tidsbegränsad erbjudande för att sälja lite TVn innan black friday.
Postad 29 November 2017 - 10:16
RogerL65
-
RogerL65
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
PDF fil hos LG http://www.lg.com/se...mo_Nordics2.pdf
Där finns i alla fall villkoren. Står ju inte exakt hur det funkar, men iaf att det gällde till 23/11 23:59
Redigerat av RogerL65, 29 November 2017 - 10:17.
Postad 29 November 2017 - 10:19
RitteT
-
RitteT
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Precis, men du kan aktivera Netflix fram till 23/12. Alltså finns bannern fram tills dess.
Postad 29 November 2017 - 10:20
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Men visst går det utmärkt att spela in TV program, schemalägga etc via LG Oled även om man inte har en Tivo box? Allt som behövs är att man kopplar till en usb disk in i TVns USB uttag eller hur ligger det till? (Dock så förstår jag att man går miste om remote inspelningsfunktionaliteten via com hem play appen som ju egentligen är jäkligt cool och snabb att använda.)
En annan nackdel med Tivon om jag nu förstår allt korrekt är att en Com Hem CA-modul i TVn ger bättre bild än Tivon? Åtminstone när man har en modern TV som tex en LG Oled och kör mycket HD signal etc, diskuteras bland annat i nedanstående tråd:
En CA-modul ger ingen bild i sig. Den avkodar den krypterade TV-signalen, och det är sen TV'ns (eller boxens) bildbahandling som avgör hur bra bilden blir. Så det blir en bildkvalitet i paritet med andra digitala bildsändningar som man tar emot i TV'n helt enkelt.
Det går utmärkt att spela in kanaler med en ansluten USB-disk. Men du kan bara spela in en kanal åt gången, och det går inte att titta på något annat under den tid som inpelningen pågår. Det finns bara en mottagare...
med en Tivo får du ev. en mottagare till och kan därför spela in på en kanal och titta på en annan. Det kan ev vara en finess som avgör åt boxens håll, beroende på vad man har för behov.
Postad 29 November 2017 - 10:24
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Som jag tolkar det är det någon form av att de kan kontrollera ditt inköpsdatum, och isåf måste du kunna styrka det iform av kvitto,
Men sen kan man fråga sig, ifall man har 6-månaders bannern och anmäler sig gratis via den utan att ha vetat om att det finns en kampanj som tagit slut, kommer Netflix verkligen att jaga en då?
I mitt fall vet jag att jag har rätt till erbjudandet. Men säg att en person köper TVn om 2 veckor, loggar in på netflix och blir erbjuden 6 månader gratis...gör personen verkligen fel? Personen är ju inte medveten om kampanjen. Så därför tror jag Netflix ser mellan fingrarna lite. LG hade förmodligen tidsbegränsad erbjudande för att sälja lite TVn innan black friday.
Jag har dock inte fått upp bannern.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|