Whiskytråden
4731 svar till detta ämne
Postad 02 November 2012 - 18:36
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Summan av kardemumman: Nothing certain but death and taxes 
Touché! Snyggt jobbat.. då blev vi andra förhoppningsvis lite klokare.
Postad 05 November 2012 - 16:54
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Förresten,det var någon här på tråden som lurade mig att köpa en Springbank 15. Skall hälsa från plånboken,SHAME ON YOU!
Det var nog jag.  Såret i plånboken läker men vad sa gomen då?
Postad 06 November 2012 - 16:47
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Det var nog jag. Såret i plånboken läker men vad sa gomen då?
Den sa att plånboken skall sköta sitt!Väldigt bra! men Springbank e ju generellt väldigt bra  Dom enda jag inte gillat e konstigt(tur) nog de äldsta o dyraste. 3 olika fat från -74 28y chieftain's choice.Tur att det bara var samples!
Redigerat av Unregistered0d487954, 06 November 2012 - 16:57.
Postad 06 November 2012 - 22:48
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Den sa att plånboken skall sköta sitt!Väldigt bra! men Springbank e ju generellt väldigt bra  Dom enda jag inte gillat e konstigt(tur) nog de äldsta o dyraste. 3 olika fat från -74 28y chieftain's choice.Tur att det bara var samples!
Pengar är till för att spenderas!  Har ett gammalt smakprov från Springbank på 27 eller 28 år som stått i skåpet ett par månader. Väntar på rätt tillfälle att smaka den. Men vill ju försöka toppa formen för ett sånt dyrt smakprov! Någon som testat Hazelburn? Både Hazelburn och Longrow görs ju i ganska begränsade upplagor. Har hunnit samla på mig lite Longrow, men ännu ingen Hazelburn. Blev nästan lite besviken att Frank McHardy inte hade med någon på Springbank-provningen. Men å andra sidan borde han ju ha lite koll på vad som är värt att prova och inte.
Postad 07 November 2012 - 16:20
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Pengar är till för att spenderas!  Har ett gammalt smakprov från Springbank på 27 eller 28 år som stått i skåpet ett par månader. Väntar på rätt tillfälle att smaka den. Men vill ju försöka toppa formen för ett sånt dyrt smakprov!
Någon som testat Hazelburn? Både Hazelburn och Longrow görs ju i ganska begränsade upplagor. Har hunnit samla på mig lite Longrow, men ännu ingen Hazelburn. Blev nästan lite besviken att Frank McHardy inte hade med någon på Springbank-provningen. Men å andra sidan borde han ju ha lite koll på vad som är värt att prova och inte.
Blev lite jobbigt när pengarna nästan var slut o månaden precis börjat( dålig koll!) Har hittills kommit fram till att jag uppskattar yngre whisky(upp till ca18-20år) framför äldre med några undantag(främst rökiga)vilket plånboken gillar mycket. Jag har bara provat en Hazelburn, sauternes wood som e riktigt bra, önskar att jag köpt fler flaskor då den e slut på SB. Hittar du den någonstans KÖP!
Redigerat av Unregistered0d487954, 07 November 2012 - 16:21.
Postad 07 November 2012 - 16:46
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jo det var nog tur det. Annars är det nog många(inklusive jag) som har salig 21:åringen som alla tiders favorit. Den lär ju till slut, pga fatbrist, ha innehållit en del riktigt gammal whisky. En annan av mina favoriter är betydligt yngre "vintage batch no. 2" tror jag den hette. 10 år gammal och fatstark var den en riktig höjdare.
Postad 08 November 2012 - 16:37
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Jo det var nog tur det. Annars är det nog många(inklusive jag) som har salig 21:åringen som alla tiders favorit. Den lär ju till slut, pga fatbrist, ha innehållit en del riktigt gammal whisky. En annan av mina favoriter är betydligt yngre "vintage batch no. 2" tror jag den hette. 10 år gammal och fatstark var den en riktig höjdare.
Jo 21an e väl en annan man gärna skulle vilja ha i glaset, då helst en tidig variant då jag hört att de nyare tappningarna inte håller samma höga standard som de tidigare men det skall väl slinka ner oavsett antar jag.  Men det får bli sample då den ju kostar en del. Campletown e hur som helst en rätt nyupptäckt region som blivit en favorit o som kommer att provas av redigt då jag försöker komma över så många samples som möjligt ifrån. Mycket gott att se fram emot. Ni får gärna komma med tips på sånt som ej får missas
Postad 10 November 2012 - 13:51
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Ikväll smäller det! Den efterlängtade provningen av Bowmore Laimrig!!! 
# 1
# 2
# 3
Samt jokern Bowmore 1990 16y sherry matured.
Chansen att få ställa dom mot varandra blint skall bli hur spännande som helst då Laimrigen e en favorit.
Kul att testa sina sinnen vs yttre påverkan.
Postad 10 November 2012 - 18:19
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Ni får ursäkta "likör"-frågan (den ligger ju under likör på systemet) men är det någon som smakat Jim Beam Honey?
Bara jag som blir sugen på den när man ser reklamen?
Postad 11 November 2012 - 10:42
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Ni får ursäkta "likör"-frågan (den ligger ju under likör på systemet) men är det någon som smakat Jim Beam Honey? Bara jag som blir sugen på den när man ser reklamen?
Jim Beam Honey e en whiskeylikör jag ej smakat o kommer om jag får bestämma ej att göra någonsin då den har allt jag tycker illa om när det gäller sprit. Men smaken e ju som sagt olika så gå in på Peat.se o sök på den så finns där smaknoter som kanske hjälper dig till beslut.
Postad 11 November 2012 - 11:04
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ni får ursäkta "likör"-frågan (den ligger ju under likör på systemet) men är det någon som smakat Jim Beam Honey? Bara jag som blir sugen på den när man ser reklamen?
Har inte smakat den själv ännu. Gillar JB om det bjuds eller om det inte finns något vettigare att beställa på krogen men det är nog inget jag sitter och umgås med en längre tid när man myser framför TV'n t.ex. Tror den kan vara bra som drinkbas. Finns riktigt goda bourbondrinkar märkte jag under min senaste USA tripp.
Postad 11 November 2012 - 11:18
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Ikväll smäller det! Den efterlängtade provningen av Bowmore Laimrig!!!  # 1 # 2 # 3 Samt jokern Bowmore 1990 16y sherry matured. Chansen att få ställa dom mot varandra blint skall bli hur spännande som helst då Laimrigen e en favorit. Kul att testa sina sinnen vs yttre påverkan.
# 1  # 2 16y sherry matured # 3 Så blev slutställningen på kvällens test.Men inte någon hade behövt skämmas för sig i whiskyhyllan då kvällen mest bestod av glada utrop o idel leenden som så här i efterhand blev lite väl breda vartefter kvällen gick då det e sämre med den varan nu i dag.Det "provades" ju lite annat också efteråt som kanske inte analyserades lika grundligt ( om ens något),minns inte så noga. Gonatt!
Redigerat av Unregistered0d487954, 11 November 2012 - 11:20.
Postad 15 November 2012 - 13:10
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Fick en farsdagpresent som jag var och spenderade idag, blev en klassiker. Att tänka på om ni handlar på bolaget och står och kliar er i skallen som jag gjorde idag, är att dom har ändrat förpackningen till en i plåt och snöre upptill. Visst nytt sedan en vecka tillbaka enligt personalen.
Postad 15 November 2012 - 16:56
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Mums!
En av dom mest prisvärda whiskies som finns!!!
Postad 15 November 2012 - 19:15
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Riktigt fin faktiskt, klart godkänd 
Fick för ett par helger sedan smaka på Auchentoshan (tror det var 12åringen ) och då jag smakade på den så trodde jag den var dyrare än vad jag såg på bolaget idag. Var väldans nära på att klippa på en sådan, men Taliskern lockade mer denna gången, men men nästa gång så
Postad 15 November 2012 - 20:30
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
e du ute efter bra whisky i den prisklassen kan jag tipsa om några (enligt min smak)minst lika bra(läs bättre!)sorter:
Balvenie 12y dubble wood 429:-
Dalwhinnie 15y 409:-
Aberlour 10y 349:-
Macallan 10y fine oak 399:-
Om inte annat så för framtiden
Postad 15 November 2012 - 20:59
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Balvenie och Dalwhinnie är skitbra, står i skåpet och kommer absolut handlas igen.
Postad 16 November 2012 - 22:28
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Glöm inte Old Pulteney om ni letar billigt och bra.
Postad 16 November 2012 - 22:36
Unregisteredc17c0c25
-
Unregisteredc17c0c25
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Testa Ileach om ni är ute efter en rökig billigare whiskey tycker den är riktigt bra för priset 355:-
Postad 16 November 2012 - 22:40
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Testa Ileach om ni är ute efter en rökig billigare whiskey tycker den är riktigt bra för priset 355:- 
Undrar om de använder samma leverantör som från början... eller de köper in fat som passar stilen lite varstans ifrån.
Postad 16 November 2012 - 23:38
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Fick en flaska honungswiskey av farsan, Jack Daniels .
Den smakade typ likör tycker ja. Väldigt söt, men ganska god att sitta och sippa på.
Nån som smakat?
Postad 17 November 2012 - 09:49
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Det är en likör på whiskeybas. Verkar av någon anledning blivit populärt då även Mackmyra släppt en liknande: Mackmyra Bee.
Enligt andra skall Jack vara bättre än Jim men sötsliskiga likförbannat
Redigerat av Unregistered0d487954, 17 November 2012 - 11:37.
Postad 18 November 2012 - 01:28
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Undrar om de använder samma leverantör som från början... eller de köper in fat som passar stilen lite varstans ifrån.
Då den lanseras som singelmalt och att dom säkerligen vill ha någon sorts kontinuitet så tror jag att dom köper in från samma destilleri hela tiden. Det skulle bli alldeles för stor variation om dom köpte från olika destillerier.
Postad 22 November 2012 - 11:41
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Köpte Nikka "All Malt" igår på Border Shopen i Köpenhamn. 260 danska för 70 cl. magi på flaska. En vatting av icke namngivna Nikkasorter och jäklar vilken pärla.
Postad 22 November 2012 - 13:16
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Köpte Nikka "All Malt" igår på Border Shopen i Köpenhamn. 260 danska för 70 cl. magi på flaska. En vatting av icke namngivna Nikkasorter och jäklar vilken pärla. 
Kul.. har haft den för några år sedan. Själv köpte jag Nikka From the barrel för ungefär samma pris när jag var där i somras. Vågar knappt öppna den med de förväntningar man fått då den vann "Best in show" på öl & whiskymässan!  Hade dom nått mer roligt och prisvärt i butiken när du var där?
Postad 22 November 2012 - 13:18
Unregisteredca15b0a9
-
Unregisteredca15b0a9
-
Forumräv
-
-
703 inlägg
Gick även på den där blundern o beställde en springbank whiskey för dyra kulor.
Men ack så god den var =)
Beställde förövrigt en engelbrekt 10 yrs som skall bli intressant att sätta tänderna i.
Lite Offtopic men kunde inte låta bli att beställa en Ron de Jermey Rum också
Postad 22 November 2012 - 15:32
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag var dum nog att smaka av min sample av Springbank 27år Cheiftains 1974 igår! 
Nu har jag suttit och tittat vad det kommer att kosta om man skall köpa en likadan... och då råkade jag hitta en 30 åring!
Ojoj...vad dyrt det kan bli!
Postad 22 November 2012 - 19:55
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
# 1  # 2 16y sherry matured # 3 Så blev slutställningen på kvällens test.Men inte någon hade behövt skämmas för sig i whiskyhyllan då kvällen mest bestod av glada utrop o idel leenden som så här i efterhand blev lite väl breda vartefter kvällen gick då det e sämre med den varan nu i dag.Det "provades" ju lite annat också efteråt som kanske inte analyserades lika grundligt ( om ens något),minns inte så noga. Gonatt! 
Hoppas att du vaknade utvilad! Du verkar ha koll på Bowmore - något omdöme om Wine Cask 16 yo? Eller har någon annan provat den kanske? Tänkte bygga vidar på min B´more-samling
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 22 November 2012 - 19:56.
Postad 22 November 2012 - 20:10
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Hoppas att du vaknade utvilad! Du verkar ha koll på Bowmore - något omdöme om Wine Cask 16 yo? Eller har någon annan provat den kanske? Tänkte bygga vidar på min B´more-samling 
Det var ingen rolig dag efteråt men det var det värt! jag har inte provat den själv men sett en recension på Peat.se Gå in o kolla, så får du åtminstone smaknoter. Såg ut att passa väldigt bra i en B'more samling Lycka till
Postad 22 November 2012 - 21:14
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Det var ingen rolig dag efteråt men det var det värt! jag har inte provat den själv men sett en recension på Peat.se Gå in o kolla, så får du åtminstone smaknoter. Såg ut att passa väldigt bra i en B'more samling Lycka till
Tack för tipset! Recensionen och kommentarerna ser lovande ut. Jag är väldigt förtjust i lite mer smakkomplexa wiskeys på vinfat, så det här ser lovande ut. 8 leveransdagar
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 22 November 2012 - 21:15.
Postad 22 November 2012 - 22:18
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Tack för tipset! Recensionen och kommentarerna ser lovande ut. Jag är väldigt förtjust i lite mer smakkomplexa wiskeys på vinfat, så det här ser lovande ut. 8 leveransdagar 
Här har du några smaskiga vinlagringar! Longrow Red cabernet sauvignon finish Hazelburn sauternes wood Mortlach 1998 chateau palmer wine finish
Postad 23 November 2012 - 17:16
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Köpte en 16:årig Bowmore som var lagrad på vinfat när jag var där fjor. Det var dock en special release som släpptes för några år sedan. Kan inte kolla just nu då flaskan inte är inom armlängds avstånd men tror den var från 2006-2008 ca. Det behöver inte vara samma alltså. Vad tycker jag då? Jo, mycket annorlunda whisky som inte smakar som en vanlig. Är men inte inställd på att den skall göra det är den mycket god med bra balans mellan rök och vinsmak. Lång och intressant eftersmak. Jag föredrar nog ändå när de är lagrade på sherryfat men det är en helt annan dryck. Vill du prova "annorlunda" rökig whisky kan också Octomore comus 4.2 rekommenderas. Den är också lagrad på vinfat men av annan sort. Jag föredrar nog Bowmore då.
Postad 24 November 2012 - 12:35
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Kul.. har haft den för några år sedan. Själv köpte jag Nikka From the barrel för ungefär samma pris när jag var där i somras. Vågar knappt öppna den med de förväntningar man fått då den vann "Best in show" på öl & whiskymässan!  Hade dom nått mer roligt och prisvärt i butiken när du var där?
"From the Barrel" har jag missat, låter spännande. Däremot har jag haft Nikka Black ett par gånger. Han verkar veta vad han talar om den där Jim Murray får jag säga. Var bara inne som hastigast på bottleshopen. Men ett rätt hyfsat sortiment de fått och valutakursen har åter gjort priserna vettiga. Överlag några tior billigare men en del, som min Nikka, riktigt billigt. Fanns en del vi inte har på hyllan på bolaget. Tex Big Peat, Arran, Cragganmore DE, lite olika Nikka mm.
Postad 25 November 2012 - 22:05
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
"From the Barrel" har jag missat, låter spännande. Däremot har jag haft Nikka Black ett par gånger. Han verkar veta vad han talar om den där Jim Murray får jag säga. Var bara inne som hastigast på bottleshopen. Men ett rätt hyfsat sortiment de fått och valutakursen har åter gjort priserna vettiga. Överlag några tior billigare men en del, som min Nikka, riktigt billigt. Fanns en del vi inte har på hyllan på bolaget. Tex Big Peat, Arran, Cragganmore DE, lite olika Nikka mm. 
Jo, jag märkte att priserna där inte skiljer så extremt mycket överlag, men jag drog ut en liste på de sorter där priserna skiljer mer än 100,- samt några sorter som inte fanns i Sverige men verkade intressanta. Körde ändå mer än 150 mil enkel väg, så då är det lika bra att förbereda sig ordentligt.  Benromach var nog en av de största överraskningar. Dom drog jag mest på chans för att fylla ut varukorgen.
Redigerat av _Lucifer_, 25 November 2012 - 22:06.
Postad 26 November 2012 - 09:32
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jo, jag märkte att priserna där inte skiljer så extremt mycket överlag, men jag drog ut en liste på de sorter där priserna skiljer mer än 100,- samt några sorter som inte fanns i Sverige men verkade intressanta. Körde ändå mer än 150 mil enkel väg, så då är det lika bra att förbereda sig ordentligt.  Benromach var nog en av de största överraskningar. Dom drog jag mest på chans för att fylla ut varukorgen.
150 mil enkel väg? Då måste du bo långt upp i landet. Själv har jag ca 10min. från mitt arbete till brofästet. Benromach ja, det hade de ju en del. Har haft "Traditional" som var en maltig och pepprig 5,5 åring, skall jag ha igen. Sedan har jag provat den där med gul burk som är gjord på Golden Promise-korn och väldigt cherrylagrad, den gillade jag inte. Men flera av de nya släppen har ju fått fin kritik så man får väl prova fler. Några tips?
Postad 26 November 2012 - 16:02
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
150 mil enkel väg? Då måste du bo långt upp i landet. Själv har jag ca 10min. från mitt arbete till brofästet. Benromach ja, det hade de ju en del. Har haft "Traditional" som var en maltig och pepprig 5,5 åring, skall jag ha igen. Sedan har jag provat den där med gul burk som är gjord på Golden Promise-korn och väldigt cherrylagrad, den gillade jag inte. Men flera av de nya släppen har ju fått fin kritik så man får väl prova fler. Några tips? 
Jo, jag bor som i helt fel landsända tyvärr. Så man kanske inte gör en dagsutflykt till Köpenhamn precis  Origins tyckte jag var ganska spännande. Provade den på mässan. Skulle jag hitta den så skulle jag plocka med den hem. 10 åringen absolut, den är väldfigt fin! Organic samt om dom råkar ha någon lite äldre tappning till bra pris. Sen skulle jag vilja prova Peat Smoke. Dom brukar ha en del roligt från A.D Rattray, så det kan också vara värt att kolla upp. Såg att utbudet i butik kontra deras webbsida var inte helt 100% lika. Men det kan ändå vara värt att kolla in före man åker.
Postad 27 November 2012 - 21:00
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Laddie15,
hmm, kul att du gillar Benromach. De hade ju stängt ned produktionen i ett antal år men är ju sedan ett par år tillbaka på scenen. Om du gillar deras varianter får du inte missa chansen att smaka deras gamla 19 port wood. Enligt mig det bästa destilat de någonsin gjort. Fick tag på två flaskor på ett välrenomerat ställe på Hope Street 154, Glasgow. Hälsa från Micke så får du en dram gratis. Hehe. Annars så är alltid den föreslagna Organic alldeles underbar.
Vad gäller egna favoriter så har jag slutat leta. Den förra ägaren(nu bortgångne Ken Storrie) till ovan nämnda hak gav mig två buteljer av ovärderlig whisky och sade: Du får dessa enbart för att jag vet att du dricker den och inte sparar för att sälja vidare. Den tesen har jag tagit vara på. Annars så kan man aldrig, aldrig vara fel ute med Lagavulin Destillers Edition. Favoriten är ännu den från 1984. Med undantaget för den som kom -97, inte ens värd tanken att köpas.
Ny resa är planerad till sista helgen i April. Mumma för själen.
Postad 30 November 2012 - 19:23
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
Systemet tog bara 3 dagar på sig att leverera så igår kunde jag inte hålla mig. Bowemores 16 yo -92 Wine Casked Mature är en mörk, söt, rökig o salt en rackare. Klockren nu när vintermörkret o kylan kommit. 54 % brukar för mig innebära att den är "simkunnig" men den klarar sig utan  Ingen whiskey man tar varje dag men när vinterdepressionen smyger på så sitter den. Bild finns i mitt galleri. Av någon anledning så går det inte längre att bifoga bilder i tråden?
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 30 November 2012 - 19:25.
Postad 01 December 2012 - 15:25
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Laddie15,
hmm, kul att du gillar Benromach. De hade ju stängt ned produktionen i ett antal år men är ju sedan ett par år tillbaka på scenen. Om du gillar deras varianter får du inte missa chansen att smaka deras gamla 19 port wood. Enligt mig det bästa destilat de någonsin gjort. Fick tag på två flaskor på ett välrenomerat ställe på Hope Street 154, Glasgow. Hälsa från Micke så får du en dram gratis. Hehe. Annars så är alltid den föreslagna Organic alldeles underbar.
Vad gäller egna favoriter så har jag slutat leta. Den förra ägaren(nu bortgångne Ken Storrie) till ovan nämnda hak gav mig två buteljer av ovärderlig whisky och sade: Du får dessa enbart för att jag vet att du dricker den och inte sparar för att sälja vidare. Den tesen har jag tagit vara på. Annars så kan man aldrig, aldrig vara fel ute med Lagavulin Destillers Edition. Favoriten är ännu den från 1984. Med undantaget för den som kom -97, inte ens värd tanken att köpas.
Ny resa är planerad till sista helgen i April. Mumma för själen.
Förmodar att nämnda 19-åring kostar en slant då? Men skall hålla ögonen öppna. Lär dröja innan jag kommet till Skottland så får väl se om det går att maila och hälsa från dig.  Organic är ju standard på Bolaget så den är ju given. Lagavulin DE har jag ännu inte provat efter otaliga flaskor av std. tappningen, måste inhandlas snarast möjligt. Är heller ingen samlare utan smakar alltid, eller i alla fall öppnar och luktar tämligen direkt när jag får hem en flaska. Vilke nytta skulle flaskorna göra om de bara stod och samlade damm? Låter härligt med resan. Måste ta mig dit någon gång. Får tjata lite på frugan.
Postad 02 December 2012 - 07:33
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Laddie15,
det sjukaste var puben säljer buteljer på listpris. Dvs standardpris om du skulle finna någon du gillade. Det betyder att jag bara betalat 42pund för vardera flaska Benromach 19port. hehehehe  . Numer är det en kille som heter Frank Murphy som tar hand om stället. Kanonkille.
Postad 05 December 2012 - 18:53
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Lucifer!såg att The Devil's punch bowl finns tillfälligt på bolaget. Du var ju intresserad
Postad 05 December 2012 - 19:14
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ash då... vilken dålig timing!
Skickade just iväg en julklappsbeställning. Två till mig och en till någon annan. Vågar inte skriva vem, om nu "någon annan" skulle råka läsa på det här forumet.
Macduff 12 years 2000 Exclusive Malts
Macduff 11 years 2000 Jack Wieber Brass & Mining Collection
Benrinnes 25 years Bladnoch Forum
Inte bestämt vem som får vad ännu, men jag gissar att jag behåller Benrinnes iaf.
Postad 05 December 2012 - 21:16
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag e nöjd med vilken som 
Låter som du snart kan köra ett Macduffrace
Själv har jag varit så snäll att tomten skall vara på väg med en hel drös härliga sherrybaljor som förhoppningsvis skall få plats i min nya whiskyhylla i mitt nya whiskyrum. Gästrummet fick stryka på foten efter att ha tröttnat på o ha flaskor i garderober o div skåp. Mycket trevligare att ha dom framme o vad e bättre än ett kombinerat flugbindning /whiskyrum , fattas bara att få in lite musik så blir det perfekt. Ev gäster får sova i hallen ( efter att ha låst ordentligt!)
Postad 05 December 2012 - 23:30
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag e nöjd med vilken som  Låter som du snart kan köra ett Macduffrace Själv har jag varit så snäll att tomten skall vara på väg med en hel drös härliga sherrybaljor som förhoppningsvis skall få plats i min nya whiskyhylla i mitt nya whiskyrum. Gästrummet fick stryka på foten efter att ha tröttnat på o ha flaskor i garderober o div skåp. Mycket trevligare att ha dom framme o vad e bättre än ett kombinerat flugbindning /whiskyrum , fattas bara att få in lite musik så blir det perfekt. Ev gäster får sova i hallen ( efter att ha låst ordentligt!) 
Hehe... låter nästan som om "you are living the dream"!  Skulle själv behöva ett större boende så att man fick skapa sitt eget lilla whiskyhörn. Allt var mycket enklare när man bodde ensam! Men vem skulle annars skrika på dammråttor och ifrågasätta ens alkoholsinne när man vaknar upp bakis om man inte hade en sambo?? Jag har ännu inte smakat min Macduff, men med tanke på recensioner och div. publicerade smaknoter så tror jag att dom kommer falla mig i smaken. En rejäl chansning, men ibland måste man leva lite farligt!  Jag vet inte varför, men jag har hamnat i ett riktigt sherry-träsk just nu. Måste vara den kalla vintern kanske?
Postad 06 December 2012 - 16:56
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag e singel sen några år tillbaka o det har väl sina sidor, men livet e hur som helst väldigt mycket enklare o med lite fantasi o trevliga hobbys (typ lösnummer)så kan jag väl inte klaga då man kan köra sitt eget race utan att behöva kompromissa eller behöva slösa pengar på husgeråd o annat onödigt krims krams, samt tystare.
Med en växande whiskysamling o numer gott om plats för den i kombination med fiske när jag vill tror jag rent av att jag e skapt för detta liv.
Har som sagt själv lagt en beställning på några sherrylagringar jag dreglat över ett tag. Har inte kunnat hitta något direkt om dom utan bara gått efter utseende så det skall bli nog så spännande att få prova när/om dom dyker upp.
Jag e själv lyckligt tillbakalutad i sherryträsket då jag inte riktigt fått någon känsla för bourbonlagrat (endast ett fåtal jag riktigt gillat) men har börjat kolla mer o mer efter vinlagringar som jag börjat få smak på.
svenska elvattens Macduff i glaset!!! Perfekt efter en kall dag i ett lerschakt.
Postad 06 December 2012 - 23:15
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Klash57,
Grattis till friheten. Både whisky och högtalare får stå där de verkligen hör hemma...
Postad 07 December 2012 - 12:02
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
har inte smakat sprit på 30 år.hållt mig till öl men nu så skall jag få en julklapp av frugan en chivas regal 12 yo en liter .skall bli intresannt att att smaka och se om jag får mersmak på tungan .vad anser ni om chivas regal är den drick bar
Postad 07 December 2012 - 12:39
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
har inte smakat sprit på 30 år.hållt mig till öl men nu så skall jag få en julklapp av frugan en chivas regal 12 yo en liter .skall bli intresannt att att smaka och se om jag får mersmak på tungan .vad anser ni om chivas regal är den drick bar
Om jag skulle välja en whisky i syfte att väcka ett slumrande intresse med är nog Chivas kanske inte det första valet. Jo, den är drickbar men ta för guds skull inte dina intryck av denna som att "jaha det är så här whisky smakar" om vi säger så. Utan forska vidare i den enorma skatt som whiskyintresset har att erbjuda. Kan rekommendera två whiskys som både du, hustrun och andra nybörjare lär uppskattta, Redbreast 12 och Ballantines 17. Här har du milda relativt lätta whiskys, vilket tenderar tilltala många, men också enorm komplexitet. Välkommen i gänget.
Postad 07 December 2012 - 13:14
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
tackar för detta. jo har kollat på nätet nu och det finns en upsjö av whisky att välja på skall bli kul att testa olika sorter .
Postad 07 December 2012 - 13:25
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
nån som testat monkey shoulder
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|