Postad 21 april 2015 - 11:11

Postad 22 april 2015 - 12:26
Jag tror inte Oled är färdig än för den riktigt kräsne bildentusiasten. Det beror helt på dig om du vill vänta. Jag tänker vänta tills Oled mognat lite till.
Och när blir det ungefär?
Postad 22 april 2015 - 16:28
Har ingen aning när Oled mognat. Kunde jag se in i framtiden så hade du fått ett bättre svar..
Postad 23 april 2015 - 11:10
HDTVTest och Avforums testar 55EG960:
http://www.hdtvtest....01504224046.htm
https://www.avforums...4k-review.11301
UHolm>> Baserat på review av EG960, när EF950 släpps. 3:e september mao, enl ElGiganten.
edit: Om nu inte "färdig för den riktigt kräsne" innebär "full" support för UHD Blu-ray (tänker främst på HDR och Wide Gamut). I så fall är det oklart eftersom vi inte vet om EF-serien kan/kommer mjukvaruuppdateras för att stödja detta senare iår. Om inte så är det nästa års modell som "gäller" i så fall.
Redigerat av pacman, 23 april 2015 - 11:35.
Postad 23 april 2015 - 12:22
HDTVTest och Avforums testar 55EG960:
http://www.hdtvtest....01504224046.htm
https://www.avforums...4k-review.11301
UHolm>> Baserat på review av EG960, när EF950 släpps.
3:e september mao, enl ElGiganten.
edit: Om nu inte "färdig för den riktigt kräsne" innebär "full" support för UHD Blu-ray (tänker främst på HDR och Wide Gamut). I så fall är det oklart eftersom vi inte vet om EF-serien kan/kommer mjukvaruuppdateras för att stödja detta senare iår. Om inte så är det nästa års modell som "gäller" i så fall.
Inte visste jag att LG använde IPS-panel i sina OLED Kolla specen på elgigantens hemsida, sicket misstag av elgiganten.
Redigerat av hugeman, 23 april 2015 - 12:23.
Postad 23 april 2015 - 23:33
Och när blir det ungefär?
Utan att sitta på fakta så dröjer det några år. Jag menar OLED är i startgroparna, företagen har knappt börjat tillverka apparaterna. Det finns så fruktansvärt mycket mer för OLED att ge och mycket utvecklingspotential att kunna spänna musklerna med rejält. Så OLED har ju knappt börjat och man kommer kunna skratta gott åt dagens "usla" skärmar om ett par år och så är det alltid med nya grejer:)
Postad 24 april 2015 - 22:48
Postad 25 april 2015 - 04:49
Göra bort sig och göra bort sig. Jag tänker tex vänta tills Oled mognat lite. Jag tycker inte jag gör bort mig när jag tittar på min plasmateve under tiden Oled mognar. Kommer HDR bli en succé? Det återstår att se. När det gäller HDR kollar jag in Avs-forum och frågorna där.
Scott Wilkinson som har en podcast på Avs berättar lite då och då om HDR. Han är rätt förtjust i det. Frågan är hur stressande det är att köpa en Oled idag för att få reda på att det kan bli ännu ballare imorgon. Något som industrin alltid sysslar med. Att göra balla saker alltså..
Postad 25 april 2015 - 06:30
Nej, köp nu och njut! Bry dig inte om vad som kommer imorgon, det kommer ju alltid komma nåt "nytt". Oled är med bara ett drygt år på marknaden betydligt mer moget än både lcd och plasma.
Postad 25 april 2015 - 07:11
De brister som en OLED lider av, är i jämförelse med en LCD inget att gråta över.
Bilden är så bra att man istället börjar gråta av glädje

Jag köpte en 930 nu, då jag inte har bruk för 4K i dagsläget. Men planerar att uppgradera, när alla standarder m.m. är helt spikade, och man vet om 4K Blu-Ray floppat eller ej. Om man får en 65-70 tummare till ett vettigt pris om typ 3 år, DÅ hoppar jag på 4K tåget.
Hellre en Full HD OLED än en 4K LCD, då jag prioriterar bild kvalité framför högre upplösning.
Köp nu, du kommer inte att ångra dig

Redigerat av Svante Skoog, 25 april 2015 - 07:12.
Postad 25 april 2015 - 13:37
Nej, köp nu och njut! Bry dig inte om vad som kommer imorgon, det kommer ju alltid komma nåt "nytt". Oled är med bara ett drygt år på marknaden betydligt mer moget än både lcd och plasma.
Tycker inte jag. Jag är säker på att man kan klämma ut bättre bildkvalitet ur Oled. Det som skiljer Oled från plasma är att Oled kan bjuda på absolut svärta, och kan ha högre upplösning. Färger och annat trams är Oled precis lika bra/dåliga på som Lcd och plasma.
Dock har jag högre förhoppningar om Oled då den kan ha absolut svärta och kunna ha större färgrymd. Den kommer ju också kunna bli mycket plattare om bara tillverkarna fattar att man kan ha alla signaler i en kabel som Apple har fixat fram till sina datorer. Det är ju helsmart ju!
Då skulle man slippa se den tramsiga tjocka botten som Oled-tevena får på grund av alla bildutgångar.
Men jag håller med om att man inte behöver vänta. Jag är bara inte överens att Oled är mer mogen.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 25 april 2015 - 13:38.
Postad 25 april 2015 - 15:40
Håller med dig helt i ditt inlägg
Postad 26 april 2015 - 06:27
Tycker inte jag. Jag är säker på att man kan klämma ut bättre bildkvalitet ur Oled. Det som skiljer Oled från plasma är att Oled kan bjuda på absolut svärta, och kan ha högre upplösning. Färger och annat trams är Oled precis lika bra/dåliga på som Lcd och plasma.
Dock har jag högre förhoppningar om Oled då den kan ha absolut svärta och kunna ha större färgrymd. Den kommer ju också kunna bli mycket plattare om bara tillverkarna fattar att man kan ha alla signaler i en kabel som Apple har fixat fram till sina datorer. Det är ju helsmart ju!
Då skulle man slippa se den tramsiga tjocka botten som Oled-tevena får på grund av alla bildutgångar.
Men jag håller med om att man inte behöver vänta. Jag är bara inte överens att Oled är mer mogen.
Säljs plasmatv ens längre?
Finns väl inte en själ som hellre köper lcd än oled?
Postad 26 april 2015 - 09:53
Det roliga är att ingen köpte plasma även i slutet när de var billigare än en LED. Tror det är bra tid att köpa OLED om man inte vill vänta på UHD men det lär dröja länge tills det är på plats. Skulle tippa på den här tiden nästa år tidigast innan det är värt att köpa. Och när vi äntligen har UHD är det inte ens säkert att vi kommer ha kvar HDMI utan antagligen Super MHL eller Displayport.
Postad 26 april 2015 - 10:16
Men de som är intresserad av bild borde ju välja oled nu när de ligger så bra till i pris..
Postad 27 april 2015 - 15:06
Nu har mediamarkt sänkt priset på 930v till 19990:- samt att de kör halva priset kampanjen en vecka till så nu kan man alltså få loss 930v för 14992,50kr!!! (om man köper två)
Dock så är jag mera sugen på den oböjda 870v.
Det finns extremt lite info om denna TV men som jag fattar det så är det i princip en 880W utan tavelram?
Finns det några nackdelar vad gäller bilden gällande denna i jämförelse med 930v som verkar ha en nyare panel?
Redigerat av Petter Lindgren, 27 april 2015 - 15:23.
Postad 27 april 2015 - 16:04
Man blir ju sugen..men samtidigt sugen på lite större bild än 55". Frågan är om ångrar sig om man köper en billigt proj istället men får typ 100" bild.
Postad 27 april 2015 - 16:56
Jag har kört proj i vardagsrummet ett tag nu men jag tycker det är trötsamt att behöva mörklägga och släcka alla lampor varje gång man ska kolla något. Högkontrastduk är inget för mig då jag är allergisk mot shine/glitter. Projektor kommer jag endast att köra i ett optimalt rum hädanefter.Man blir ju sugen..men samtidigt sugen på lite större bild än 55". Frågan är om ångrar sig om man köper en billigt proj istället men får typ 100" bild.
Nu är bara frågan vem i Skåne trakten som är intresserad av ett gruppköp.?

Postad 27 april 2015 - 21:53
http://www.elgigante...led-tv-65ef950v
I webblager 2015-09-03
Går den inte att köpa fören i september eller vadå ?
Postad 28 april 2015 - 07:09
Är det någon som vill ha en tv för 360k?
Tv? Näe men jag hade tänkt ha den som fläkt i sommar när det är varmt. Den flyttar rätt mkt luft om man ställer den i Flat <-> Curved läget.
Postad 28 april 2015 - 09:24
Är det någon som vill ha en tv för 360k?
Jag väntar tills den går ner ca 95% i pris
Postad 28 april 2015 - 09:35
Håll utkik på Blocket den 20:e Maj år 2033 då vettja:
Säljer min trotjänare EG990; fladder motorn behöver bytas; svag inbränning av COD 15 HUD:en och visst gulstick (de blå dioderna börjar tröttna) men annars fin-fint skick. Endast 7000 balobas! Skickas ej, snackare undanbedes. Svar till: Ska köpa quantum-dot tapet-tv, nu!
Redigerat av pacman, 28 april 2015 - 09:39.
Postad 28 april 2015 - 09:44
Säljer min trotjänare EG990; fladder motorn behöver bytas; svag inbränning av COD 15 HUD:en och visst gulstick (de blå dioderna börjar tröttna) men annars fin-fint skick. Endast 7000 balobas! Skickas ej, snackare undanbedes. Svar till: Ska köpa quantum-dot tapet-tv, nu!
haha och tapet-tv kostar 6999 balobas för 108 tum
Postad 28 april 2015 - 10:44
Är det ingen som vet om det är bättre/sämre panel i 55EA870V/55EA880V/55EA880W i jämförelse med 55EC930V?
Jag läste någon stans att det finns lite skilnader i hur punkterna är uppbygda men jag kom inte fram till vad som var bäst?
930V är ju en EC (nyare) modell men jag vill inte ha en banantv.
Postad 28 april 2015 - 10:51
Var nog i den här tråden du läste det för det har vi diskuterat tidigare. EA-serien har ett lätt gulstick om man betraktar dem från sidan medans EC har ett tydligare grön-stick; så nån skillnad på panel och/eller frontfilter är det iaf.
Vill minnas att Ringblixt prata om att rörelsehanteringen var lite olika (EC något bättre) mellan modellerna men om det jämnats ut med nyare firmwares är okänt.
EA870V är förövrigt en EA880W utan tavelram ja; i gengäld så har EA870V en liten inbyggd högtalare,
Redigerat av pacman, 28 april 2015 - 10:51.
Postad 28 april 2015 - 12:36
Hur stort är problemet med Sample and Hold på nuvarande OLED's?
Att det skulle bli bättre med BFI är ju en sak men är det märktbart sämre på en 870v/880w än en äldre plasma?
Ser mycket fotboll på min nuvarande LG PG6000 och man vill ju inte att rörelsehanteringen skall bli märkbart sämre?
Får väl försöka spela in en seqvens och ta med mig till Mediamarkt och testa.
Redigerat av Petter Lindgren, 28 april 2015 - 12:37.
Postad 28 april 2015 - 14:22
Tror det är ungefär lika illa som LCD tyvärr. 300 linjers upplösning vid panoreringar och deras truemotion verkar ganska skräp tyvärr.
Postad 28 april 2015 - 23:11
Vad i hela friden är en fladdermotor?
Postad 29 april 2015 - 07:44
Göra bort sig och göra bort sig. Jag tänker tex vänta tills Oled mognat lite. Jag tycker inte jag gör bort mig när jag tittar på min plasmateve under tiden Oled mognar. Kommer HDR bli en succé? Det återstår att se. När det gäller HDR kollar jag in Avs-forum och frågorna där.
Scott Wilkinson som har en podcast på Avs berättar lite då och då om HDR. Han är rätt förtjust i det. Frågan är hur stressande det är att köpa en Oled idag för att få reda på att det kan bli ännu ballare imorgon. Något som industrin alltid sysslar med. Att göra balla saker alltså..
Jag håller med. Eller rättare sagt, ska man köpa OLED just nu så ska man se till att beställa från någon kedja med bra öppet köp/returpolicy så ni kan prova den hemma ordentligt, för så vitt jag kan se finns det stora utvecklingsområden när det gäller uniformitet på OLED. Kanske beror dessa problem på att skärmarna görs så tunna som möjligt eller för att tekniken inte riktigt är mogen, men jag kan inte förstå hur man kan ha överseende med att en TV för 20 000 kr eller mer färgar bilden rosa eller grön på olika delar av skärmen.
http://www.avsforum....93&d=1419415104
... och då anses exemplet ovan vara exempel på ett OLED-exemplar med BRA uniformitet.
Själv ska jag sitta på min mediokra 6000-kronorsplasma från 2011 tills OLED-teknik har mognat till den grad att den kan leverera i båda ljusa och mörka scener.
Redigerat av Unregistered2fdb2834, 29 april 2015 - 07:46.
Postad 29 april 2015 - 07:59
Tror det är ungefär lika illa som LCD tyvärr. 300 linjers upplösning vid panoreringar och deras truemotion verkar ganska skräp tyvärr.
Har du sett/jämfört detta i verkligheten?
På avsforum så bråkar de fram/tillbaka om detta och min känsla är att många argumenterar utan att ha sett tex sett sport på den. Många ägare verkar dock tycka den har bra motionhantering
http://www.avsforum....thread-299.html
Sedan så kan ju allt givetvis göras bättre men det enda jag personligen är ute efter är att den inte ska vara sämre än min nuvarande plasma (LG PG6000).
I normala fall så hade man ju bara lämnat tillbaka men nu tänkte jag och en kompis köpa 2st på mediamarkts kampanj så då blir det lite struligt om tex jag vill lämna tillbaka och inte han...
Postad 29 april 2015 - 08:30
http://www.avsforum....93&d=1419415104
... och då anses exemplet ovan vara exempel på ett OLED-exemplar med BRA uniformitet.
Nja, det ser klart bättre ut på min tv.
Redigerat av Legion, 29 april 2015 - 08:30.
Postad 29 april 2015 - 08:39
Vad i hela friden är en fladdermotor?
Det är den som möjliggör att tv:n kan fladdra (se min bild ovan); vilket är den stora poängen med EG990.
(ja jag vet, LG kallar det "bendable" men jag kallar det fladder)
Redigerat av pacman, 29 april 2015 - 08:40.
Postad 29 april 2015 - 17:28
Har du sett/jämfört detta i verkligheten?
På avsforum så bråkar de fram/tillbaka om detta och min känsla är att många argumenterar utan att ha sett tex sett sport på den. Många ägare verkar dock tycka den har bra motionhantering
http://www.avsforum....thread-299.html
Sedan så kan ju allt givetvis göras bättre men det enda jag personligen är ute efter är att den inte ska vara sämre än min nuvarande plasma (LG PG6000).
I normala fall så hade man ju bara lämnat tillbaka men nu tänkte jag och en kompis köpa 2st på mediamarkts kampanj så då blir det lite struligt om tex jag vill lämna tillbaka och inte han...
Jag har sett den men bara med LGs egna demoklipp men man behöver ju inte se den för att veta att den bara har 300 linjers upplösning utan interpolering. Hur bra deras interpolering funkar vet jag ju ej men det jag hört är att den är sådär. Men förstå mig inte fel jag tycker fortfarande LGs OLEDs är vad man borde köpa i dagsläget oavsett.
Postad 03 maj 2015 - 19:31
Den platta lyxvarianten 65EF980V har lagts upp på hembiobutiken:
https://www.hembiobu...50-lg-65ef980v/
3-8 dagar leveranstid. Kan det stämma? Eller har LG sverige snurrat till det? Dessa sägs ju komma först i höst.
Redigerat av Bonzichrille, 03 maj 2015 - 19:37.
Postad 03 maj 2015 - 19:38
Postad 04 maj 2015 - 10:42
Jag har sett den men bara med LGs egna demoklipp men man behöver ju inte se den för att veta att den bara har 300 linjers upplösning utan interpolering. Hur bra deras interpolering funkar vet jag ju ej men det jag hört är att den är sådär. Men förstå mig inte fel jag tycker fortfarande LGs OLEDs är vad man borde köpa i dagsläget oavsett.
Kan vara bra att fundera lite kring det faktum att den "siffermässigt usla rörelseupplösningen" i princip bara gör sig gällande där den "naturliga rörelseoskärpan" gör att upplösningen ändå i stort sett kvittar.
Fenomenet är mest av akademisk karaktär och man får helt enkelt göra en okulär besiktning och se om man upplever något problem med det material man kikar på.
Alla displaytekniker har sina nackdelar, men en hel del "defekter" maskeras av materialets beskaffenhet och våra sinnens egenskaper, och tur är väl det...
Postad 05 maj 2015 - 15:18
Redigerat av pezertio, 05 maj 2015 - 15:40.
Postad 05 maj 2015 - 15:55
Någon annan som har ljudsynkproblem med 970w och HTPC (Intel NUC 5e gen)? Jag har ingen förstärkare. Problemet verkar inte var HTPCn utan TVn.Om jag tar ljudet från HTPCns hörlursutgång måste jag ha ~300 ms fördröjning för 24p. Om jag använder TVns högtalare eller hörlursutgång behövs ingen fördröjning för 24p. 25p (t.ex. SVT Play) har jag inte riktigt lyckats lösa. Det verkar ibland som om synken är ok med vissa 25p-källor men inte andra. Ibland behövs ingen fördröjning ibland behövs ~200 ms, och då med samma ljudkälla. Ibland verkar det som om samma 25p video bara är i synk en del av tiden. Kabeltv, direkt via antennkabel, verkar vara i synk. Problemet med 24p är inte kanske egentligen så enkelt som ingen/300 ms fördröjning, kanske har jag bara inte upptäckt större problem ännu.Suck, varför kan inte elektronik bara fungerar...Mitt öppet köp utgår snart så jag måste bestämma mig.edit: Hmm, testat 25p lite mer. Det varierande problemet med 25p är ev. problem med själva videon och inte TVn. Jag är inte riktigt säker.
Bästa hade nog varit ifall du kan testa med en receiver och låta den sköta kommunikationen med tvn där brukar lip synch funka bra tycker jag.
Postad 05 maj 2015 - 16:25
Bästa hade nog varit ifall du kan testa med en receiver och låta den sköta kommunikationen med tvn där brukar lip synch funka bra tycker jag.
Tror inte det vore så mycket bättre. Med Kodi går det ha olika synk för t.ex. 24 & 25p. En receiver är har väl bara synk/utgång.
Postad 05 maj 2015 - 19:58
Ja du kan ha rätt.
För jag antar att bara för att jag kopplar in en receiver mellan HTPCn och TVn så försvinner inte ljudfördröjningen eller att ljudfördröjningen blir lika för både 24p och 25p.
Postad 05 maj 2015 - 20:15
Men alla tv har ju nån form av bildbehandling så kommer alltid bli släpande bild jag har för mig min reciver ligger på 190ms för xbmc ingången. finns även en lipsync funktion men kände att jag fick till det bättre manuellt.
Även tv-apparater kan ha en lipsync funktion.
Postad 05 maj 2015 - 21:39
Om du använder Xbmc/kodi använder du dig då av Adjust refresh rate to display och sync playback display? Det kan hjälpa att hålla allt i sync, i Xbmc (hittade ej i kodi sitter på laptopen nu) så kunde man även välja hur ljudet skulle syncas på olika sätt, som jag vet av erfarenhet kunde påverka ljudfördröjningen. Så vida du inte vet att det är tv:en som är problemet.
Men alla tv har ju nån form av bildbehandling så kommer alltid bli släpande bild jag har för mig min reciver ligger på 190ms för xbmc ingången. finns även en lipsync funktion men kände att jag fick till det bättre manuellt.
Även tv-apparater kan ha en lipsync funktion.
"Adjust refresh rate to display" använder jag, men HTPCn är inställd på 23p så det ändras bara vid t.ex. 25p. "Sync playback display" hjälpte inte så det har jag avstängt.
Ja, TVn har inbyggd synkning också.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar