Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 april 2008 - 20:43

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Det fungerar fint med bra resultat, bäst blir om man ställer om den till att ge RGB på SCART utgången. Inspelningen sker i realtid, och du kan inte se på något annat under tiden (tyvärr).

Tackar för svaret. Jag kan tänka mig att det duger alldeles utmärkt för mitt ändamål.
Ska man spara nåt på en skiva så får man planera lite. Det händer ju inte varje dag precis.

Jag har förresten också äntligen beställt en box. Jag nappade till slut på erbjudandet om 189.-/mån ytterligare 24 månader. Återkommer med serienummer och ljudnivå när paketet landat. Enligt uppgift ska det vara en av de nya boxarna och det ska ta 2-3 veckor. (1-2 veckor kvar då)

Postad 07 april 2008 - 21:04

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Beställde den 31/3, fick också mitt paket på posten idag trots två-tre veckors utlovad leverans tid, inget emot mig vara boxen är okej var min tanke!

Inte hunnit koppla in något ännu men serienumret är 0230xxx så jag hoppas på det bästa! Editerar inlägget när jag provstartat boxen. :)

När ni säger att det är 0230xxx är det serienumret från slutet? För jag skulle tro att alla boxar börjar på 0230, det gör t.ex min box som är 5 månader gammal

Somliga har boxar som börjar på 0199xxx och låter irriterande högt. Men 230-serien är helt okej!

/W

Postad 07 april 2008 - 21:14

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Beställde den 31/3, fick också mitt paket på posten idag trots två-tre veckors utlovad leverans tid, inget emot mig vara boxen är okej var min tanke!

Har nu provstartat boxen som har ett 0230xxx serienummer och kan kostantera att den låter enligt mig mycket mer än min PS3:a så jag vet inte riktigt om jag är nöjd men den ljudnivån.

Jag beställde den 30/3 och fick en utmärkt box i 230-serien. Den låter mycket mindre än min hemsnickrade pc, och aningens mer än min knäpptysta Delldator.

Själv är jag jättenöjd! :)

/W

Postad 08 april 2008 - 08:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Lite oväsentligt vetande:
Vid abbonemangsuppdateringen nu vid månadsskiftet så har HD-paketet aktiverats på mitt gamla kort (som jag flyttat till en gammal ComboBox med Familjepaketet). CD har alltså inte flyttat in HD-kanalerna i Familjepaktet utan de ligger fortfarande, rent tekniskt, i ett separat paket.
Att jag sedan inte kan se dem med en ComboBox är ju en annan historia...

Postad 08 april 2008 - 09:34

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
En fruktansvärt dum fråga men man får alltså ett nytt kort när man får HD-boxen??

I annat fall kan man ju använda den gamla comboboxen till sovrumstv:n utan extraabonnemang? Det låter för bra för att vara sant :wacko:

Postad 08 april 2008 - 10:06

Unregisteredb2af6e1a
  • Unregisteredb2af6e1a
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

En fruktansvärt dum fråga men man får alltså ett nytt kort när man får HD-boxen??

I annat fall kan man ju använda den gamla comboboxen till sovrumstv:n utan extraabonnemang? Det låter för bra för att vara sant :wacko:

de kommer nog att funka parallelt bara en månad, högst två

Postad 08 april 2008 - 10:09

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Tänkte väl det. Fast det var ju ändå ett litet + som man inte räknat med. Eftersom så många verkar ha fått sin box redan så får man väl hoppas at det ligger en liten avi där hemma när man kommer hem :wacko:

Postad 08 april 2008 - 14:20

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Då kan vi väl inte mer än konstantera att vi tycker att boxarna låter olika mycket beroende på person?
Helt okej för en kan vara inte alls okej för en annan. Ingen idé att älta det fram och tillbaks.

Min box låter defenetivt mycket mer än min hemsnickare PC och mer än min PS3:a, ska möblera om snarast och får sedan se om jag nöjer mig med ljudnivån på boxen eller om jag får vänta ett tag och hoppas på att ett utbyte av den hjälper.

Postad 08 april 2008 - 15:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Då kan vi väl inte mer än konstantera att vi tycker att boxarna låter olika mycket beroende på person?
Helt okej för en kan vara inte alls okej för en annan. Ingen idé att älta det fram och tillbaks.

Min box låter defenetivt mycket mer än min hemsnickare PC och mer än min PS3:a, ska möblera om snarast och får sedan se om jag nöjer mig med ljudnivån på boxen eller om jag får vänta ett tag och hoppas på att ett utbyte av den hjälper.

Så rätt så, men kom ihåg att det inte är ATT den låter som vi har klagat på utan att det kan bli ett resonansljud i chassit vilket är (var) ett konstruktionsfel.
Fläktljudet i sig slipper man rätt bra i ett skåp med glasluckor. Bara man har borrat lufthål eller tagit bort bakstycket på skåpet :wacko:

Redigerat av agpath, 08 april 2008 - 15:13.

Postad 08 april 2008 - 15:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Som jag skrev tidigare så har Sagem använt 023xx i början av s/n från start, min box som är 5 månader och ibland låter som ett landade rymdskepp har 023 i starten. Titta istället vad de sista siffror är. Det verkar som om man ska upp i tex 220000 från slutet eller mer så har de tystnat, stämmer detta? Dvs ange istället siffrorna från slutet såsom 220xxx. Där har jag tex 059xxx

T.ex. den som angav att 0199xxx låter det var också de 6 siffrorna från slutet. En angav att 227xxx från slutet var tyst, så vi ligger kanske där att man ska upp i närhet av 227000???

Redigerat av Unregistered124686ac, 08 april 2008 - 15:58.

Postad 08 april 2008 - 17:18

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Jag snor en fråga från tråden om Sagems markboxar "vet någon om det är möjligt att få displayen på boxen att visa klockan när boxen är igång, istället för vald kanalplats " och ändrar den till:

Vet någon om det är möjligt att få displayen på boxen att alltid visa klockan när man tittar på en inspelning istället för Play eller Rec.

Postad 08 april 2008 - 17:38

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Som jag skrev tidigare så har Sagem använt 023xx i början av s/n från start, min box som är 5 månader och ibland låter som ett landade rymdskepp har 023 i starten. Titta istället vad de sista siffror är. Det verkar som om man ska upp i tex 220000 från slutet eller mer så har de tystnat, stämmer detta? Dvs ange istället siffrorna från slutet såsom 220xxx. Där har jag tex 059xxx

T.ex. den som angav att 0199xxx låter det var också de 6 siffrorna från slutet. En angav att 227xxx från slutet var tyst, så vi ligger kanske där att man ska upp i närhet av 227000???

Min box som jag fick den 10/3 har nr 201xxx och den har resonans ljud och vibrationer i skalet.
Ni som säger att Er box är "knäpptyst"....
Om ni har tv ljud mm avstängt och boxen står öppet( ej glasdörrar),
hör ni då boxen från ungefär 3m ?
Lite nyfiken på hur tyst "knäpptyst" är... :)
Mvh/ Player

Postad 08 april 2008 - 17:43

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Min box som jag fick den 10/3 har nr 201xxx och den har resonans ljud och vibrationer i skalet.
Ni som säger att Er box är "knäpptyst"....
Om ni har tv ljud mm avstängt och boxen står öppet( ej glasdörrar),
hör ni då boxen från ungefär 3m ?
Lite nyfiken på hur tyst "knäpptyst" är... :)
Mvh/ Player

På 3 meter måste jag anstränga mig för att höra den. Om det bara är ytterst lite ljud i omgivningen hörs den inte alls.

//mackan

Postad 08 april 2008 - 17:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

På 3 meter måste jag anstränga mig för att höra den. Om det bara är ytterst lite ljud i omgivningen hörs den inte alls.

//mackan

Vad har du för siffror Y, om man ser det YYYxxx från slutet, är det också uppe i de 227xxx?

Postad 08 april 2008 - 18:19

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Vad har du för siffror Y, om man ser det YYYxxx från slutet, är det också uppe i de 227xxx?

272xxx

Men det verkar som inte heller denna box är helt ok. Jag har horisontella linjer som löper längs tv bilden från höger till vänster. Kuntjänst sa att jag skulle byta scart. men det hjälpte inte. Är det någon som vet om det försvinner om man använder hdmi på en plasma tv. Jag hade tänkt byta ut min tjock tv inom kort och det vore onödigt att byta boxen om det löser sig med en hdmi kabel.

//mackan

Redigerat av Unregisteredadfb60ea, 08 april 2008 - 18:19.

Postad 08 april 2008 - 18:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har lyckats ta en bild av de horisontella strecken! Man upplever dom betydligt starkare i verkligheten. Ni ser dom till vänster om svarta bågen ända uppifrån o ner. Där ser de mörka ut o höger om blixten är de ljusa!
Strecken finns över hela bilden men syns bara om det är "rätt" färg på bakgrunden.

Känner nån annan igen detta??

Lundis

Mackan är det något liknade detta, över hela bilden. Eller är det i underkant av bilden?

Verkar vara stora hopp i serienummer eller kan de tillverka så många boxar under någon vecka? 227xxx till 272xxx det är många boxar det :) Men då har vi i alla fall ett område där det kan finnas tysta boxar, är det någon som den senaste veckan/or har fått en "tyst" box utanför detta område?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered124686ac, 08 april 2008 - 18:39.

Postad 08 april 2008 - 18:39

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Mackan är det något liknade detta?

Nej Ränderna går från toppen till botten av bilden och flyter från höger till vänster. men nu verkar det som jag löst det. sökte på det, och jag prövade att stänga av HD utsingnal. Verkar som det funkar. Men jag är orolig för vad som händer när min platt tv kommer och jag vill koppla på HD.

//mackan

Redigerat av Unregisteredadfb60ea, 08 april 2008 - 18:40.

Postad 08 april 2008 - 18:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nej Ränderna går från toppen till botten av bilden och flyter från höger till vänster. men nu verkar det som jag löst det. sökte på det, och jag prövade att stänga av HD utsingnal. Verkar som det funkar. Men jag är orolig för vad som händer när min platt tv kommer och jag vill koppla på HD.

//mackan

Kopplade du då också om till RGB eller försvann det bara för att du kopplade bort HD? Kan vara att HDMI interfacet ligger öppet, att det kanske kan störa om det är på utan att det är inkopplat :)

Postad 08 april 2008 - 18:59

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

//mackan

Trodde inte boxen kunde vara så tyst att man knappt hör den.
En sån box vill jag ha :)
Ni som bytat box, räcker det att nämna vibrationer och resonansljud som anledning för en reklamation ?

Mvh Player

Postad 08 april 2008 - 19:02

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Verkar vara stora hopp i serienummer eller kan de tillverka så många boxar under någon vecka? 227xxx till 272xxx det är många boxar det :) Men då har vi i alla fall ett område där det kan finnas tysta boxar, är det någon som den senaste veckan/or har fått en "tyst" box utanför detta område?

Min nya box har serienummer 218xxx och det hörs ett svagt fläkt sus från 3 meter håll när TV ljudet är avstängt, men ingen resonans ljud som förut. Alltså störs jag inte av boxen längre när jag tittar på TV.

Jag tror inte att det går att få bort fläkt ljudet helt. Kanske bara om Sagem fixar så att man kan stänga av automatisk inspelning av programmet man tittar på och på så sätt kan fläkten och HDDn gå till viloläge. Men det är väl för mycket begärt av Sagems inkompetenta programmerare. ;) Men man kan ju alltid hoppas.

Postad 08 april 2008 - 19:25

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
herregud 74 sidor om denna box. vad kom ni fram till? Ska man köpa den? är den prisvärd i förhållande till andra boxar för 3000:- ?

Postad 08 april 2008 - 19:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

herregud 74 sidor om denna box. vad kom ni fram till? Ska man köpa den? är den prisvärd i förhållande till andra boxar för 3000:- ?

så vad gör du skapar sidan 75 :)

Om du vill läsa problem titta på sidan 1 inlägg 3. Svar på din fråga är Ja, om man får den modifierade tystare boxen. Det finns fortfarande en del förbättringar som kan göras med mjukvara, samt att göra den lite rappare i kanalbyte/bläddring i menyer, inspelningslistor, EPG etc, samt att minska risken för hängningar.

Ser man till bildkvalité och möjlighet med inspelningar etc, så är det en utmärkt box. Önskar man inte denna kvalité så finns det nog snabbare och stabilare boxar.

Min nya box har serienummer 218xxx och det hörs ett svagt fläkt sus från 3 meter håll när TV ljudet är avstängt, men ingen resonans ljud som förut. Alltså störs jag inte av boxen längre när jag tittar på TV.

Jag tror inte att det går att få bort fläkt ljudet helt. Kanske bara om Sagem fixar så att man kan stänga av automatisk inspelning av programmet man tittar på och på så sätt kan fläkten och HDDn gå till viloläge. Men det är väl för mycket begärt av Sagems inkompetenta programmerare. ;) Men man kan ju alltid hoppas.

se ett område 218xxx till 272xxx från slutet, någon som fått en högljud box i detta område?

Postad 08 april 2008 - 20:32

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Boxen jag fick hem igår har nr 272xxx och jag är helt nöjd med ljudnivån. På 3 meters håll hörs den inte alls enligt mina öron.

På fredag kommer montören och sätter upp allting åt mig. Det kommer att bli en kul och spännande helg! :)

/W

Postad 08 april 2008 - 20:42

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

så vad gör du skapar sidan 75 :)

Om du vill läsa problem titta på sidan 1 inlägg 3. Svar på din fråga är Ja, om man får den modifierade tystare boxen. Det finns fortfarande en del förbättringar som kan göras med mjukvara, samt att göra den lite rappare i kanalbyte/bläddring i menyer, inspelningslistor, EPG etc, samt att minska risken för hängningar.

Ser man till bildkvalité och möjlighet med inspelningar etc, så är det en utmärkt box. Önskar man inte denna kvalité så finns det nog snabbare och stabilare boxar.

se ett område 218xxx till 272xxx från slutet, någon som fått en högljud box i detta område?

Ok tack för ditt svar, hur undviker man en box av fel serie då? Gällande dessa uppdateringar som gör boxen snabbare och stabilare; sker detta med automatiska updateringar via satelit då eller måste man meka själv/lämna in boxen?

Postad 08 april 2008 - 21:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Det borde vara så att det nu endast ska skicka ut modifierade boxar. Tror att modiferingen just nu endast rör fläktljudet. Nya uppdateringar skickas ut regelbundet, och det har utlovats en uppdatering i april. Det har tidigare i år släpps två uppdateringar. Vet inte vad de nya uppdateringarna innehåller.

Postad 08 april 2008 - 21:51

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Tog en titt på min box 275xxx, väntar med spänning på att få den installerad så jag kan börja testa lite mer. :)

Postad 08 april 2008 - 22:05

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Min box har varit tyst sedan leveransen i höstas. Mitt serienummer slutar på 010xxx.

Den har sedan starten stått ovanpå en äldre Sagem-box, har haft 2 gamla videokassetsfodral som
avskiljare och den är banne mig knäpptyst! Jag måste haft en j-kla röta med tanke på hur vissa
andra boxar väsnas.

PS3 fläkten låter bra mycket högre.

/oibmeh

Postad 09 april 2008 - 08:02

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Min box har varit tyst sedan leveransen i höstas. Mitt serienummer slutar på 010xxx.

Den har sedan starten stått ovanpå en äldre Sagem-box, har haft 2 gamla videokassetsfodral som
avskiljare och den är banne mig knäpptyst! Jag måste haft en j-kla röta med tanke på hur vissa
andra boxar väsnas.

PS3 fläkten låter bra mycket högre.

/oibmeh

Jo, det är ju så att det är långt ifrån alla av den gamla batchen som låter, troligen beroende på tillverkningstoleranser olika sätt att fixera fläkten i produktion. Problemet har varit att fläkten har legat löst och överfört vibrationer till chassit, detta är nu bättre fixerat på nya boxar, så där får man väl hoppas att man för alltid är av med problemet. För de gamla boxarna så har och är vissa tillverkade med bra passform och kan förmodligen bli så, men att det också är en stor spridning inom dessa och att kankse 25-50% låter mer än vad användaren tycker är acceptabelt. Många av dessa var kanske bra innan de skickades ut men skakades runt under transporten, man ska nog vara försiktig med boxarna från den tidigare batchen, då den troligen är mer känslig. Kommer fläkten i kontakt med chassit så börjar den säkert leva runt. Å andra sidan finns det ingen anledning att byta ut en "tyst" box. Om den skulle börja väsnas så måste det gå på 3 års garantin, eftersom det är ett designrelaterat fel

Postad 09 april 2008 - 10:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tog en titt på min box 275xxx, väntar med spänning på att få den installerad så jag kan börja testa lite mer. :)

Vet inte vad man ska tro, du borde ju ha en så kallad tyst box med det s/n :P

En tyst box borde ju inte låta som en PS3'a :D

Postad 09 april 2008 - 12:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Idag måste jag tipsa om TV14 som följer med som bilaga till Expressen. De har från och med detta nummer med de mest kända HD-kanalerna :)
Jag blev glad för detta eftersom jag för några veckor sedan talade med chefredaktören för tidningen om hur de skulle kunna göra med HD-kanalerna och nu så har de äntligen fått med dem.

Postad 09 april 2008 - 13:59

joe545
  • joe545
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag skaffat PVR -boxen några dagar sen och är ganska nöjd, men med EPG:en kan jag ser bara 3 dagar framåt. Är den normalt? Trodde jag at det skulle vara 7 dagar som Sky i Storbritanien (mitt hemland) men CD kundservice säger nu att det är bara 3 dagar. Är det bara jag som klagar om det?

Postad 09 april 2008 - 14:41

Plantium
  • Plantium
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
är det någon som har testat att köra med SmartWi och canal digital hd? fungerar det

Postad 09 april 2008 - 15:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag skaffat PVR -boxen några dagar sen och är ganska nöjd, men med EPG:en kan jag ser bara 3 dagar framåt. Är den normalt? Trodde jag at det skulle vara 7 dagar som Sky i Storbritanien (mitt hemland) men CD kundservice säger nu att det är bara 3 dagar. Är det bara jag som klagar om det?

Bugglista inlägg#3 och önskemål 9b (i slutet av listan)

Postad 09 april 2008 - 18:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Så då har man även fått hem sin 6:e box. Har haft en hel del hängningar de sista veckorna med 5:an samt att den också de sista månaderna har börjat låta lite mer.

6:an verkar bra så långt, den har s/n 287xxx och med 1.4.1 installerad från start. Den är ju inte knäpptyst men acceptablet tyst, den ger ifrån sig ett lätt brum, betydligt bättre än den gamla. Denna ljudnivån är helt OK och jag har den 2 m ifrån där jag sitter samt utan några inglasningar etc. Ljudet från boxen ligger långt under normalt TV-ljud.

Postad 09 april 2008 - 18:30

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Sådär.

Nu är boxen installerad och är igång bakom min rygg :)
+ Ljudnivån är inte alls farlig. Helt ok.
+ Bilden är bra på icke-hd kanalerna
- Fortfarande buggig. Har redan hängt sig en gång bla.
- HD-kanalerna är än så länge lite av...jaså, jaha..var det inte mer??

Jag skall naturligtvis ge boxen en chans men är inte bilden mycket bättre än så här så vete sjutton om den blir kvar. Jag har en HD-ready 50" så det borde ju bli en ganska stor skillnad egentligen.
En märklig grej är att boxen ville köra 4:3 format istället för 16:9 på dom flesta "vanliga" kanalerna. När jag sedan kopplade in en scartkabel också så gör den inte så. Skumt :P

Nåväl. Nu skall jag kika lite på bugglistan samt testa lite olika inställningar. Återkommer.

Postad 09 april 2008 - 18:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Sådär.

+ Ljudnivån är inte alls farlig. Helt ok.
+ Bilden är bra på icke-hd kanalerna
- Fortfarande buggig. Har redan hängt sig en gång bla.
- HD-kanalerna är än så länge lite av...jaså, jaha..var det inte mer??

Jag skall naturligtvis ge boxen en chans men är inte bilden mycket bättre än så här så vete sjutton om den blir kvar. Jag har en HD-ready 50" så det borde ju bli en ganska stor skillnad egentligen.
En märklig grej är att boxen ville köra 4:3 format istället för 16:9 på dom flesta "vanliga" kanalerna. När jag sedan kopplade in en scartkabel också så gör den inte så. Skumt :P

Nåväl. Nu skall jag kika lite på bugglistan samt testa lite olika inställningar. Återkommer.

Tryck på on-demand knappen så får du 16:9. Men de sändningar som går i 4:3 på HD kanalerna kan du inte tvinga till 16:9.
Det är en stor blandning av kvaliten på HD kanalerna, bäst är direktsändningar samt Woom och Naturkanalerna. Kan var mycket svårt att se skillnad mellan SD och HD på en film, kan också vara så att SD kanalerna är riktigt bra.

Postad 09 april 2008 - 19:01

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Sådär.

---
- HD-kanalerna är än så länge lite av...jaså, jaha..var det inte mer??... Jag har en HD-ready 50" så det borde ju bli en ganska stor skillnad egentligen.

Precis min tanke också fast jag har en 32 yummare och 2,3 m till skärmen. Men när man tittat på några HD-filmer vill man inte titta på SD fast skillnaden inte är så stor. Tv4:as uppskalad program går knappt skilljas från deras riktiga HD-sändningar. Fick låna ett US-avsnitt av Lost i HDTV TS (mpg2), runt 4-5 Gb, där bilden var mycket bättre än 4:ans Lost och då kommer frågan till HDTV-veteranerna som hade den gamla MPG2-boxen: Var inte bilden mycket bättre med den tekniken? För maken till ahaupplevelse över mpg2.avsnittet har jag aldrig upplevt med CD och deras mpg4. Kan ju komma ihåg fel också eftersom man vänjer sig med fin bild.

Hade en Pinnacle Schowcenter på den tiden och streamade från den och den lånade Laptoppen för filmen gick inte kopiera över till min datorför framtida sparande.

Redigerat av ruva, 09 april 2008 - 19:04.

Postad 09 april 2008 - 19:29

inji
  • inji
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Då har även min box kommit hem :)

Serienummret var 274... och den är helt klar i en acceptabel ljudnivå, och eftersom jag dessutom har glasade dörrar på TV-bänken så märker jag den inte alls. Temperaturen ligger på ungefär 42 grader.

Det jag blev positivt överraskad av var att TextTV'n fungerade på HDMI vilken jag inte hade fått uppfattningen av när jag har följt denna tråden. (TextTV-knappen funkar på Digitalboxens fjärrkontroll, men ej med TV'n fjärrkontroll)

Sen kan man ju gärna se att vissa saker förbättras, t.ex. att den bör bli snabbare att växla mellan kanaler samt i menyer mm.

ni som tvekar tycker jag bör slå till :P

Redigerat av inji, 10 april 2008 - 16:59.

Postad 09 april 2008 - 19:38

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Så då har man även fått hem sin 6:e box. Har haft en hel del hängningar de sista veckorna med 5:an samt att den också de sista månaderna har börjat låta lite mer.

6:an verkar bra så långt, den har s/n 287xxx och med 1.4.1 installerad från start. Den är ju inte knäpptyst men acceptablet tyst, den ger ifrån sig ett lätt brum, betydligt bättre än den gamla. Denna ljudnivån är helt OK och jag har den 2 m ifrån där jag sitter samt utan några inglasningar etc. Ljudet från boxen ligger långt under normalt TV-ljud.

Som jag redan har sagt i ett tidigare inlägg, så går det ju inte att få bort fläkt ljudet helt eftersom den måste gå så länge HDDn jobbar.
Vi får väl tjata mer på CD så att Sagem fixar möjligheten att stänga av 1 timmes buffring på programmet man tittar på.
På de 6 månader jag har haft boxen har jag nästan aldrig behövt använda buffrings funktion.

Postad 09 april 2008 - 19:45

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Som splitterny ägare av PVR-boxen läste jag i manualen att den buffrar 30 minuter. Vilket är sanning?
Själv skulle även jag helst kunna välja på att buffra eller inte. En helt onödig funktion för min del. Det är bildkvalitén jag är ute efter. Som boende i ett Comhem hus! :D

Boxen är ej kopplad till parabolen ännu men montören kommer i övermorgon. Det blir lilla Julafton i helgen! :)

/W

Redigerat av Unregistered7ae15c99, 09 april 2008 - 19:55.

Postad 09 april 2008 - 20:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Som jag redan har sagt i ett tidigare inlägg, så går det ju inte att få bort fläkt ljudet helt eftersom den måste gå så länge HDDn jobbar.
Vi får väl tjata mer på CD så att Sagem fixar möjligheten att stänga av 1 timmes buffring på programmet man tittar på.
På de 6 månader jag har haft boxen har jag nästan aldrig behövt använda buffrings funktion.

Ändå efter att ha "lyssnat" på boxen nu i några timmar så är jag helnöjd, tänk vilken skillnad från de första boxarna jag hade, som hördes tre rum bort. Den förra var ändå skapligt tyst men den här är nog en 3x tystare.

Jag håller dock med att kunna stänga av HDD'n är ett starkt önskemål, bara det att boxen då kan var på hela tiden är ett klart +

Tiden beror på typ av sändning, kan nog ligga på 0,30-1tim för HD och 1-2 timmar för SD.

Postad 09 april 2008 - 20:25

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Det ska bli spännande att se om boxen ger bättre bild än uppskalad DVD via min lilla Sony NS-78:a. Den är rätt ok på den biten. Men jag får ge mig till tåls tills allt är kopplat och klart här hemma! :D

/W

Postad 09 april 2008 - 20:28

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Oue har ju helt rätt som vanligt :D

Jag kollade på TV4 HD och tyckte att det var sådär liksom. När jag sedan zappade över till National Geografik HD och till Discovery HD då jäklar :D

Woom är ju också en kanal med grym bild. Det var någon tävling nyss i en djungel och dom drog jeepar uppför en lerig backe inne i djungeln. Snacka om kanonbild.. :)

Trist bara att man missar alla roliga bulgariska kanaler. Typ när dom står och sjunger i folkdräkt eller militärkläder och så men men lite får man väl offra :lol:

Sista kanalen verkar vara Kanal 5 HD. Fast det är väl inte våran svenska kanal 5 eller???

Postad 09 april 2008 - 20:37

scoter72
  • scoter72
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag har inte just denna box men jag fick problem med EPG:n när jag skapade en egen kanallista - såg bara 2 program framåt. När jag gick tillbaka till att visa alla kanaler så funkade EPG:n normalt.

Kanske det är samma problem för dig

Postad 09 april 2008 - 21:04

inji
  • inji
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag kollade på TV4 HD och tyckte att det var sådär liksom. När jag sedan zappade över till National Geografik HD och till Discovery HD då jäklar :D

Beror nog på att TV4HD inte sänder HD hela tiden, förutom när TV4HD-logon syns istället för den vanliga.

Sista kanalen verkar vara Kanal 5 HD. Fast det är väl inte våran svenska kanal 5 eller???

Det är den norska tror jag, har tagits upp här och i andra trådar förut.

Någon som vet vad som har hänt med DiTV?

Postad 09 april 2008 - 21:50

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Någon som vet vad som har hänt med DiTV?

DiTV är nerlagt sedan en månad eller så. CD uppmar att kolla deras hemsa istället.

/W

Postad 09 april 2008 - 23:27

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Fick hem min andra box idag efter att första slocknat i helgen, suck det verkar inte vara som boxen utan nätagget som är trasigt så CD skickar ett nytt...

Men något som jag inte tänkt på tidigare är ChipID som står under S/N...

Min gamla 060xxx box hade ChipID 2887 medans den nya 269xxx har 447.

Någon som har koll på vad dessa nummer står för?

by the way...undrar om det är OK att behålla den gamla boxen som kanske inte är trasig... 2500kr vill CD ha i avgift...Kunde ersätta min combobox där jag har familjepaketet... hmmmmmmmm

Postad 10 april 2008 - 04:17

Unregistered2fca91dd
  • Unregistered2fca91dd
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Fick mitt paket idag och blev lite orolig måste jag säga. Påsen som boxen låg i såg "uppklippt" ut i bakkant. Påsen var inte ihoptejpad eller nåt utan helt öppen. Serienumret började på 230xxx vilket också tyder på att jag fått en använd box. Tittar man väldigt noga på displayen så kan man urskilja en liten repa. Har inte haft tid att koppla upp den än så jag vet inte hur det är med fläktljudet.

Vad tror ni. Har jag fått en inskickad box. Alla som fått sina boxar de senaste dagarna här på forumet har ju ett serienummer som är betydligt högre än mitt. Hur har era påsar som boxen ligger i sett ut?

Tacksam för svar.

Postad 10 april 2008 - 06:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
t lundh, jag tror du tittar på fel siffror, ditta på dom 6 sista siffrorna, alla sn verkar ha 230 som dom 3 första

Postad 10 april 2008 - 06:59

Maths
  • Maths
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Fick mitt paket idag och blev lite orolig måste jag säga. Påsen som boxen låg i såg "uppklippt" ut i bakkant. Påsen var inte ihoptejpad eller nåt utan helt öppen. Serienumret började på 230xxx vilket också tyder på att jag fått en använd box. Tittar man väldigt noga på displayen så kan man urskilja en liten repa. Har inte haft tid att koppla upp den än så jag vet inte hur det är med fläktljudet.

Vad tror ni. Har jag fått en inskickad box. Alla som fått sina boxar de senaste dagarna här på forumet har ju ett serienummer som är betydligt högre än mitt. Hur har era påsar som boxen ligger i sett ut?

Tacksam för svar.

Jag fick min tredje box förra veckan. Den är betydligt tystare men visst hörs fläkten lite väl mycket. Det jag reagerat på är att box nr två och denna nr tre har haft en front som varit smårepig, typ dammrepor precis som fronten torkats av med någon trasa som repat den. Så var det inte på box nr ett. Hur har fronten sett ut på era som fått boxar de senaste veckorna? Sitter på jobbet nu så har tyvärr inte serienr med mig.

/Mats

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.