Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2009 - 14:35

FMBio
  • FMBio
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Tänker ev köpa denna box...ser dock det ni skriver om "buggar" som osynk och 29minbugg. Detta gör mig tveksam.

Kommer det gå att rätta till de buggar som finns via typ firmwareuppgrade eller måste man köpa ny box när de är fixade? Kommer Comhem kalla in boxar och byta kanske? Kostnad?

Man kanske skall vänta och köpa boxen tills buggarna är fixade helt?

Ni verkar dock nöjda med HD-bilden vilket ju är kanonkul! Någon som jämfört med andra HD-leverantörer i kvalité?

Mvh - FMBio

Postad 16 February 2009 - 14:53

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Kommer det gå att rätta till de buggar som finns via typ firmwareuppgrade eller måste man köpa ny box när de är fixade?

Förmodligen kan de två problem fixas via FW, fast ingen vet till 100%.

Kommer Comhem kalla in boxar och byta kanske? Kostnad?

Baserat på hur det gick till med gamla boxen, skulle jag inte räkna med någon kostandsfri boxbyte, förutom om du är beredd att köra ett fall hela vägen via ARN.

Man kanske skall vänta och köpa boxen tills buggarna är fixade helt?

Om du vill vara säker på att få en box utan de fel du nämt, ja, absolut - så gör jag.

Postad 16 February 2009 - 15:51

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Svaret (om man kan kalla det ett svar) från ComHem angående 29-minuters buggen:

Din fråga:
Jag vill beställa HDTV med HDPVR från er, fast väntar på att problemet med HVPVR:en som bi listade på hemsidan 081218 (se neda) är fixat. Jag undrar hur det går, och om ni har någon aning när lösningen kommer?

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

I nuläget har vi inte den informationen.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Postad 16 February 2009 - 16:56

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Hehe nu ringde nån gubbe från ComHem. "Hej! Jag ser att du har vår analog tv idag - är du nöjd med den?" "Nej, det är jag inte, jag vill har HDTV med en HDPVR" "Aha, men vad bra! Det kan jag fixa på direkten!!!" "Ok, toppen, så ni har fixat problemet med HDPVR:en, så att den kan spela in på standby utan problem nu?" "Ahhh ... vilket problem?" Jag berättade om problemet, ahn förklarade att han började förra veckan, han kollade med kollegan, och:

"Ja, det finns en fix på gång, men tyvärr kommer det dröja några månader innan vi skickar ut den"

Jag sa att han får återkomma när problemet är löst, och han sa att han skulle göra det.

Postad 16 February 2009 - 17:04

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Hehe nu ringde nån gubbe från ComHem. "Hej! Jag ser att du har vår analog tv idag - är du nöjd med den?" "Nej, det är jag inte, jag vill har HDTV med en HDPVR" "Aha, men vad bra! Det kan jag fixa på direkten!!!" "Ok, toppen, så ni har fixat problemet med HDPVR:en, så att den kan spela in på standby utan problem nu?" "Ahhh ... vilket problem?" Jag berättade om problemet, ahn förklarade att han började förra veckan, han kollade med kollegan, och:

"Ja, det finns en fix på gång, men tyvärr kommer det dröja några månader innan vi skickar ut den"

Jag sa att han får återkomma när problemet är löst, och han sa att han skulle göra det.

Har tyvär svårt att ta telefonförsäljare på allvar då de oftast inte arbetar hos firman dom ringer från utan från sk Callcenters, så om han säger några månader så betyder det nog att han inte har någon som helst koll på vad som faktiskt är på gång :)

Postad 16 February 2009 - 23:00

BjörnL
  • BjörnL
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Kan ni kolla om ni precis som jag har problem med ljudet på svtHD, det står 5.1 på recievern men när jag lyssnar kommer det bara ut stereo!?!?!

nån annan med samma problem? Varför? Andra kanaler funkar med 5.1 som canal+, även HD.

Postad 16 February 2009 - 23:01

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Kan ni kolla om ni precis som jag har problem med ljudet på svtHD, det står 5.1 på recievern men när jag lyssnar kommer det bara ut stereo!?!?!

nån annan med samma problem? Varför? Andra kanaler funkar med 5.1 som canal+, även HD.

Är du säker på att det du får ut inte är Dolby Digital 2.0?

Postad 17 February 2009 - 13:39

Johan-A
  • Johan-A
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Man tycker ju att Comhem borde ha lärt sig en läxa efter allt strul med gamla boxen...?

Kul att man har betalat 3.500kr plus 24mån bindningstid för en box som;

1. Inte kan spela in från stand by
2. Har sjukt dålig sync mellan bild och ljud på HD-kanaler

(Dessutom har min box trasig display).

När jag ringer Comhem support börjar tjejen med att fråga om jag har satt i HDMI-kabeln. Vad fan är det för fråga? Sen att jag skall läsa manualen eftersom det står hur man korrigerar syncproblem. Sämsta j*vla supporten i stan.

Är det någon som har e-postadress eller telefonnr till någon som är ansvarig för Comhems produkter/tjänster. Vill göra en felanmälan men Comhem hänvisar till ONOFF där boxen köptes.

Postad 17 February 2009 - 14:08

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Man får skriva vanligt brev (snigelpost med frimärke) till:

ComHem
Kundrelationer
Box 43
871 21 Härnösand

...enligt de erfarenheter jag har, efter att hösten 2007 försökt få tag i någon ansvarig gällande de pixellåsningar jag då hade på min gamla box. Innan jag fick svar hade jag ringt 12 telefonsamtal, skrivit 2 mail och ett långt brev för att få kontakt med någon som engagerade sig i ärendet på ComHems reklamationsavdelning (Kundrelationer). Detta tog 3 månader. Därefter var problemet löst på mindre än en vecka!

/ Ulf

Redigerat av Unregistered7cd61031, 17 February 2009 - 15:45.

Postad 17 February 2009 - 14:11

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Man tycker ju att Comhem borde ha lärt sig en läxa efter allt strul med gamla boxen...?

Kul att man har betalat 3.500kr plus 24mån bindningstid för en box som;

1. Inte kan spela in från stand by
2. Har sjukt dålig sync mellan bild och ljud på HD-kanaler

(Dessutom har min box trasig display).

När jag ringer Comhem support börjar tjejen med att fråga om jag har satt i HDMI-kabeln. Vad fan är det för fråga? Sen att jag skall läsa manualen eftersom det står hur man korrigerar syncproblem. Sämsta j*vla supporten i stan.

Är det någon som har e-postadress eller telefonnr till någon som är ansvarig för Comhems produkter/tjänster. Vill göra en felanmälan men Comhem hänvisar till ONOFF där boxen köptes.

När det gäller 29-min-problemet och den trasiga displayen så är det säljaren du skall kontakta, dvs Onoff. Syncen mellan bild/ljud får du felanmäla till Comhem eftersom det väl bara uppträder på vissa kanaler.

Postad 17 February 2009 - 19:45

thomas65
  • thomas65
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Man får skriva vanligt brev (snigelpost med frimärke) till:

ComHem
Kundrelationer
Box 43
871 21 Härnösand

...enligt de erfarenheter jag har, efter att hösten 2007 försökt få tag i någon ansvarig gällande de pixellåsningar jag då hade på min gamla box. Innan jag fick svar hade jag ringt 12 telefonsamtal, skrivit 2 mail och ett långt brev för att få kontakt med någon som engagerade sig i ärendet på ComHems reklamationsavdelning (Kundrelationer). Detta tog 3 månader. Därefter var problemet löst på mindre än en vecka!

/ Ulf

Det går nog att maila oxå, [email protected] ska fungera enl. uppgift...Comhems ledning finns på hemsidan:
http://www.comhem.se/portal/comhem/comhem_...j!234373756

Lycka till!

Postad 17 February 2009 - 22:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
alltså nu får vi nog skärpa till oss ska inte bli en klago tråd som det va med gamla boxens tråd!!.. förstår inte Sync problemen har inga såna alls här dock gamla boxen va hemsk med det. De buggar som finns är o förblir några månader till lev med de felen de fixas inte över en dag och det är inte CH som sköter det. Humax det är dem som gör FW sen ska den testas hos CH och det tar tid låt oss vänta i stället och se vad som händer har bara gått 2 månader enu...

Redigerat av Duckface21, 17 February 2009 - 22:04.

Postad 17 February 2009 - 23:14

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

alltså nu får vi nog skärpa till oss ska inte bli en klago tråd som det va med gamla boxens tråd!!.. förstår inte Sync problemen har inga såna alls här dock gamla boxen va hemsk med det. De buggar som finns är o förblir några månader till lev med de felen de fixas inte över en dag och det är inte CH som sköter det. Humax det är dem som gör FW sen ska den testas hos CH och det tar tid låt oss vänta i stället och se vad som händer har bara gått 2 månader enu...

JVisst! Och jag är väldigt nyfiken på bilder från mattisborgen73 om installation av 1 TB-disken ......

Vill dock påpeka att enligt Konsumentköplagen kan en handlare avvisa en reklamation om den inte framföres i tid. Och tidsgränsen råkar vara just 2 månader från att man uptäckte felet. Så det kan vara viktigt att agera idag för att kunna sova lugnt imorgon (och invänta ev mjukvarufix). Utan reklamation idag missar man kanske sin möjlighet att i framtiden begära hävning av köpet om fixen inte ordnar till felet. Detta är naturligvis inte kul, men kanske en bra info för de som vill ta till sig den...

Jag håller annars med om att teknisk info är roligare och tycker att boxen ger en fantastisk bild och bra ljud. Upplever själv inga allvarligare syncproblem.

/ Ulf

Postad 18 February 2009 - 04:31

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Vill dock påpeka att enligt Konsumentköplagen kan en handlare avvisa en reklamation om den inte framföres i tid. Och tidsgränsen råkar vara just 2 månader från att man uptäckte felet. Så det kan vara viktigt att agera idag för att kunna sova lugnt imorgon (och invänta ev mjukvarufix). Utan reklamation idag missar man kanske sin möjlighet att i framtiden begära hävning av köpet om fixen inte ordnar till felet. Detta är naturligvis inte kul, men kanske en bra info för de som vill ta till sig den...

Ett förtydligande kan vara på sin plats angående Konsumentköplagen:
En reklamation som görs inom två månader från det att DU ( = "Köparen") har upptäckt felet anses alltid vara gjord "i rätt tid".

Bara för att felet anses allmänt känt bland läsarna i detta forum betyder det inte nödvändigtvis att en annan köpare ännu upptäckt/upplevt detta problem.

Rätten till reklamation enligt konsumentköplagen har man som köpare i upp till tre år räknat från den dag man mottagit varan. Alla fel (förutom felaktigt handhavande/bruk och vanvård) som visar sig inom sex månader anses vara ursprungliga, och kan därmed reklameras till säljaren för avhjälpande. Ett fel som upptäcks efter sex månader (upp till tre år) kan naturligtvis också reklameras, men det åligger då köparen att kunna påvisa att det är frågan om ett ursprungligt fel.

Postad 18 February 2009 - 14:49

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Tja!

Funderar på att köpa boxen nu i dagarna. Men är det fler som har syncproblem, än dom som inte har det? Dom som har problem brukar ju höras högst. Och hur mycket är det som skiljer? 0,1s eller 10s?

Mvh Morrice

Postad 18 February 2009 - 16:08

mattisborgen73
  • mattisborgen73
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

JVisst! Och jag är väldigt nyfiken på bilder från mattisborgen73 om installation av 1 TB-disken ......
....
....
/ Ulf

Ber om ursäkt för att jag inte lagt upp bilderna tidigare men jag har precis flyttat och sladden kom till rätta först i går kväll.

Bifogar några detaljbilder på hårddiskvaggan, gummibussningarna, den hårddisk jag monterat m.m.
Hoppas ni får tillräckligt med info.

Jag är jättenöjd med min box, har inte testat att spela in från standby-läget. Har dock upptäckt att synkroniseringen mellan ljud och bild varit dåligt vid ett tillfälle. Det konstiga var att samma program (film på TV1000) var i synk på TV1000 Plus One... Jag har kopplat in min plasma med via HDMI och ljudet går optiskt till min Pioneer receiver.

Om jag tillåts att komma med lite kritik så är det främst att OPT+ och Wide knapparna sitter lite otillgängligt. Borde inte finnas bakom luckan då de behövs för att kunna utnyttja boxens funktioner optimalt.

Däremot har jag inga problem med att olika program sänder i olika upplösning. Märker inte av att boxen upplösning och själva kanalbytet går snabbt.

/Mathias

Bifogad fil(er)

Postad 18 February 2009 - 17:30

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Tja!

Funderar på att köpa boxen nu i dagarna. Men är det fler som har syncproblem, än dom som inte har det? Dom som har problem brukar ju höras högst. Och hur mycket är det som skiljer? 0,1s eller 10s?

Mvh Morrice

Bilden ligger runt sekunden före ljudet när det varit som värst uppskattar jag det till.

På Canal+ Sport HD när Inter mötte Milan nyligen låg ljudet ett par sekunder före bilden i början av matchen, men det tror jag var ett fel hos Canal+ själva. Fast man vet aldrig, för jag hade samtidigt på en inspelning på annan kanal i bakgrunden som kanske ställde till det. Kan någon annan med kanalen som såg matchen bekräfta att ljudet låg kraftigt före bild i början?

Postad 18 February 2009 - 18:46

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Bilden ligger runt sekunden före ljudet när det varit som värst uppskattar jag det till.

På Canal+ Sport HD när Inter mötte Milan nyligen låg ljudet ett par sekunder före bilden i början av matchen, men det tror jag var ett fel hos Canal+ själva. Fast man vet aldrig, för jag hade samtidigt på en inspelning på annan kanal i bakgrunden som kanske ställde till det. Kan någon annan med kanalen som såg matchen bekräfta att ljudet låg kraftigt före bild i början?

Japp ljudet var ur sync i början hos mig med.

Postad 18 February 2009 - 19:43

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Ok, men ligger det rätt oftare än det ligger fel? Och gäller det alla hd-kanaler?

Japp ljudet var ur sync i början hos mig med.

Har det löst sig hos dig?

Postad 18 February 2009 - 19:52

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Ok, men ligger det rätt oftare än det ligger fel? Och gäller det alla hd-kanaler?

Har det löst sig hos dig?

Det ligger konstant fel på HD-kanalerna skulle jag vilja påstå. Inom dessa är det sedan olika mycket från kanal till kanal och program till program verkar det som. I början tyckte jag att det bara var på HD-kanalerna det var osynk, men nu när jag tittar/lyssnar lite mer noga så upplever jag att även SD-kanalerna har bilden aningen före ljudet, men inte lika mycket som HD-kanalerna.

Den andra frågan, som du egentligen frågade en annan, rörde bara ett visst program Inter-Milan på Canal+ Sport HD. Där inleddes sändningen med kraftig osynk, men vi sluter oss till att det inte beror på boxen eller Com Hem.

Postad 18 February 2009 - 20:14

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Finns det någon här som har haft problem med ljud sync som inte använder en receiver/surround? Dvs, någon som spelar ljudet direkt från tv:ns högtalare som har haft problem med ljud sync?

Postad 18 February 2009 - 21:15

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Finns det någon här som har haft problem med ljud sync som inte använder en receiver/surround? Dvs, någon som spelar ljudet direkt från tv:ns högtalare som har haft problem med ljud sync?

Alla mina problem är ljudet direkt ut till tv:n via HDMI.
För att klargöra eventuella följdfrågor så är det samma problem även med hembioreceiver.
Det kvittar alltså hur man har kopplat.

Postad 18 February 2009 - 21:22

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Det kvittar alltså hur man har kopplat.

Doh

Postad 18 February 2009 - 21:36

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

kopplat direkt via hdmi till min panasonic th-42 pv600.

Postad 19 February 2009 - 09:39

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Ett förtydligande kan vara på sin plats angående Konsumentköplagen:
En reklamation som görs inom två månader från det att DU ( = "Köparen") har upptäckt felet anses alltid vara gjord "i rätt tid".

Bara för att felet anses allmänt känt bland läsarna i detta forum betyder det inte nödvändigtvis att en annan köpare ännu upptäckt/upplevt detta problem.

Rätten till reklamation enligt konsumentköplagen har man som köpare i upp till tre år räknat från den dag man mottagit varan. Alla fel (förutom felaktigt handhavande/bruk och vanvård) som visar sig inom sex månader anses vara ursprungliga, och kan därmed reklameras till säljaren för avhjälpande. Ett fel som upptäcks efter sex månader (upp till tre år) kan naturligtvis också reklameras, men det åligger då köparen att kunna påvisa att det är frågan om ett ursprungligt fel.

29-minuters buggen måste väl anses allmänt känt även utanför detta forum?
Com Hem la ju ut sin text om felet just den 18 december 2008 (i dag 2 månader och 1 dag sedan) och alla som ringde/ringer kundtjänst/supporten på Com Hem får ju information om den texten så nog är det allmänt känt alltid.

Postad 19 February 2009 - 11:35

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Det ligger konstant fel på HD-kanalerna skulle jag vilja påstå. Inom dessa är det sedan olika mycket från kanal till kanal och program till program verkar det som. I början tyckte jag att det bara var på HD-kanalerna det var osynk, men nu när jag tittar/lyssnar lite mer noga så upplever jag att även SD-kanalerna har bilden aningen före ljudet, men inte lika mycket som HD-kanalerna.

Ok. Tack som fan för svaren.
Man känner ju lite tvekan, när det ALLTID är i osync, och även på SD-kanalerna.

Finns det någon som vet om nån affär har den för demo i butik i stockholmsområdet? Eller dom kanske inte vågar dema den när det buggar så pass med ljudet.

Mvh Morrice

Postad 19 February 2009 - 11:37

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
har inga ljud sync problem kör ljudet via reciver med optisk och hdmi direkt till tv

Redigerat av Duckface21, 19 February 2009 - 11:38.

Postad 19 February 2009 - 11:41

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

har inga ljud sync problem kör ljudet via reciver med optisk och hdmi direkt till tv

Inget knas på HD-kanalrena heller?

Kan det vara så att det e sync-problem om man kör ljudet via hdmi, men inte via optisk?

Postad 19 February 2009 - 13:35

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Inget knas på HD-kanalrena heller?

Kan det vara så att det e sync-problem om man kör ljudet via hdmi, men inte via optisk?

Körljudet optiskt via min förstärkare men jag är inte nöjd. Alldeles för mycke osynk på HD kanalerna fortfarande. Att Duckface21 inte har några sync problem kan jag inte förstå. Kan bara bero på att han inte kör några HD kanaler eller att han inte ser skillnaden helt enkelt.

Postad 19 February 2009 - 13:39

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Körljudet optiskt via min förstärkare men jag är inte nöjd. Alldeles för mycke osynk på HD kanalerna fortfarande. Att Duckface21 inte har några sync problem kan jag inte förstå. Kan bara bero på att han inte kör några HD kanaler eller att han inte ser skillnaden helt enkelt.

OK. Då känns det nästan som att jag kommer att avvakta med ett inköp. Det finns väl inget, vad jag har förstått, datum satt för en uppgradering av fw ännu? Kan ju ta precis hur lång tid som helst. Pallar ju inte sitta med osync i ett år =(

Postad 19 February 2009 - 13:40

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Ok. Tack som fan för svaren.
Man känner ju lite tvekan, när det ALLTID är i osync, och även på SD-kanalerna.

Finns det någon som vet om nån affär har den för demo i butik i stockholmsområdet? Eller dom kanske inte vågar dema den när det buggar så pass med ljudet.

Mvh Morrice

Problemet är inte så stort att det skulle stoppa en demo. För det första är det sällan man får höra ljudet så värst noga i en butik, för det andra är bilden så pass överjävligt bra så de skulle absolut tjäna på att dema boxen. Sen måste man också vara medveten om graden av problem. Något som en del efter noggrant provlyssnande kommit fram till kanske andra aldrig skulle märkt av alls. Jag påstår att vanliga tittare inte märker av några problem med SD-kanaler. På HD-kanaler märks det av ibland, på vissa program på vissa kanaler. Det är inte hela tiden så därför är det svårt att felsöka och specificera problemet.

Problemet måste sitta i mjukvaran som behandlar signalerna som på något sätt fördröjer ljudet under vissa omständigheter. Det "vanliga" problemet med ljudsynk på platta tv-apparater är på grund av långsam bildbehandling i tv:n, därför har många förstärkare och även den här boxen en inställning där man kan fördröja ljudet så det synkar med tv:ns behandling av bilden. Fast problemet här är ju att bilden kommer före ljudet, alltså åt "fel" håll. Dessutom varierar det mellan programmen och kanalerna så jag tvivlar på att en statisk inställning skulle kunna hjälpa till. Jag har till och med en gång fått förstärkt problem när jag snabbspolade i ett inspelat program. När jag stoppade och spelade upp igen försvann problemet. Därför utgår jag ifrån att det är en mjukvarugrej som Humax kan åtgärda.

Kan det vara så att de som inte märker av problemet alls har en "långsam" tv som så att säga kompenserar boxens ljudfördröjning...? Bara ett långskott från min sida.

Jag själv har inte testat jättenoga med olika kopplingar men de gånger jag bytt harjag inte märkt någon skillnad från ljud via HDMI till tv och ljud via optiskt till reciver. Man borde väl också kolla om problemet är lika stort om man kör ljudet via Scart. Jag ska försöka dyka ner bakom tv-möbeln och pillra med kablarna så jag kan jämföra nästa gång jag stöter på problem med ljudsynk.

Postad 19 February 2009 - 14:11

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Problemet är inte så stort att det skulle stoppa en demo. För det första är det sällan man får höra ljudet så värst noga i en butik, för det andra är bilden så pass överjävligt bra så de skulle absolut tjäna på att dema boxen. Sen måste man också vara medveten om graden av problem. Något som en del efter noggrant provlyssnande kommit fram till kanske andra aldrig skulle märkt av alls. Jag påstår att vanliga tittare inte märker av några problem med SD-kanaler. På HD-kanaler märks det av ibland, på vissa program på vissa kanaler. Det är inte hela tiden så därför är det svårt att felsöka och specificera problemet.

Problemet måste sitta i mjukvaran som behandlar signalerna som på något sätt fördröjer ljudet under vissa omständigheter. Det "vanliga" problemet med ljudsynk på platta tv-apparater är på grund av långsam bildbehandling i tv:n, därför har många förstärkare och även den här boxen en inställning där man kan fördröja ljudet så det synkar med tv:ns behandling av bilden. Fast problemet här är ju att bilden kommer före ljudet, alltså åt "fel" håll. Dessutom varierar det mellan programmen och kanalerna så jag tvivlar på att en statisk inställning skulle kunna hjälpa till. Jag har till och med en gång fått förstärkt problem när jag snabbspolade i ett inspelat program. När jag stoppade och spelade upp igen försvann problemet. Därför utgår jag ifrån att det är en mjukvarugrej som Humax kan åtgärda.

Kan det vara så att de som inte märker av problemet alls har en "långsam" tv som så att säga kompenserar boxens ljudfördröjning...? Bara ett långskott från min sida.

Jag själv har inte testat jättenoga med olika kopplingar men de gånger jag bytt harjag inte märkt någon skillnad från ljud via HDMI till tv och ljud via optiskt till reciver. Man borde väl också kolla om problemet är lika stort om man kör ljudet via Scart. Jag ska försöka dyka ner bakom tv-möbeln och pillra med kablarna så jag kan jämföra nästa gång jag stöter på problem med ljudsynk.

Sitter å slits mellan hopp och förtvvlan =)

Har nog inte "turen" i detta fall att ha en långsam tv. Men enligt dig har du inga problem med SD-kanalerna? Det är ju ändå mestadels dom man tittar på, men man köper ju boxen för att få ut det gottaste. Som när samma program visas på svt och svt-hd, då vill man ju inte bli tvingad till sd-sändningen för att man blir galen på ljudet.

Postad 19 February 2009 - 14:36

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Har nog inte "turen" i detta fall att ha en långsam tv. Men enligt dig har du inga problem med SD-kanalerna? Det är ju ändå mestadels dom man tittar på, men man köper ju boxen för att få ut det gottaste. Som när samma program visas på svt och svt-hd, då vill man ju inte bli tvingad till sd-sändningen för att man blir galen på ljudet.

Tycker absolut du skall skaffa boxen.
När du väl sett bilden den ger så blir man STARKT beroende OCH inte att förglömma man får SAMMA bra bild på det man spelar in på hårddisken = ser ingen som helst skillnad på livesänding och inspelat.
Sedan älskar jag att man kan spela in FLERA kanaler smatidigt och även se på ett inspelat progam på en och samma gång.
Går boexn sönder och måste in på reparetion så köper jag bums en till.... -:)
Jo en sak till: Har INTE några sync-problem med SD-kanler, det händer ibland (välidgt sällan) på HD-kanaler men så farligt stör det inte.

Postad 19 February 2009 - 14:58

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Tycker absolut du skall skaffa boxen.
När du väl sett bilden den ger så blir man STARKT beroende OCH inte att förglömma man får SAMMA bra bild på det man spelar in på hårddisken = ser ingen som helst skillnad på livesänding och inspelat.
Sedan älskar jag att man kan spela in FLERA kanaler smatidigt och även se på ett inspelat progam på en och samma gång.
Går boexn sönder och måste in på reparetion så köper jag bums en till.... -:)
Jo en sak till: Har INTE några sync-problem med SD-kanler, det händer ibland (välidgt sällan) på HD-kanaler men så farligt stör det inte.

Du har övertygat mig =)

Som jag skrev i ett par inlägg tillbaka, så tenderar dom som är missnöjda att höras mest. Hur som helst så borde ju Humax komma med nån form av åtgärd till detta.

Fast å andra sidan kommer jag inte köpa boxen förren slutet på nästa vecka. Mycket kan hända innan dess.

Mvh Morrice

Postad 19 February 2009 - 14:59

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Anledningen att jag märker av osynket på SD-kanalerna så mycket kan kanske bero på att jag innan hade Samsungs PVR (icke HD) och då upplevde jag att det många gånger var ljudet som låg aningen före (då jag aldrig kopplade in via receiver och korrigerade osynket via den), och när det nu är aningen åt andra hållet blir det trots allt en stor skillnad från hur jag upplevde det innan.

Postad 19 February 2009 - 15:17

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Du har övertygat mig =)

Bra! Morrice - du få testa, och sen övertyga mig :)

Postad 19 February 2009 - 15:22

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Helt underbar HDPVR-box tycker jag. Rekommenderas!

Inga problem med ljudsynk på HD- eller SD-kanalerna, ingen 29-minuters bugg i standby. Kör hela tiden i 1080i och har testat med alla tänkbara kopplingsvarianter exkl scart (har kastat de kablarna).

Har en prestanda-TV, Sony X3000… har även en HTPC med FloppyDTV. På dagarna brukar jag sätta in programkortet i HTPC och ha ett öppet fönster med CNBC medans jag bevakar och tradar aktier. Har tittat/spelat in SVT HD i HTPC och inte något synkproblem, kan naturligtvis inte testa de övriga HD-kanalerna i datorn.

Noterat! Duckface och jag bor i Luleå och har inga problem med ljudsynk (ifall detta är ett problem hos Comhem på vissa orter). Men det kanske är långsökt eller en slump...

Postad 19 February 2009 - 16:01

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Du har övertygat mig =)

Som jag skrev i ett par inlägg tillbaka, så tenderar dom som är missnöjda att höras mest. Hur som helst så borde ju Humax komma med nån form av åtgärd till detta.

Fast å andra sidan kommer jag inte köpa boxen förren slutet på nästa vecka. Mycket kan hända innan dess.

Mvh Morrice

Håller med dig i det du skriver om att dom som är missnöjda tenderar att höras mest.
Tycker personligen att denna forumtråd mest har blvit ett klagorforum snarare än ett kunskapsforum tyvärr.

Kan ingen öppna/skapa ett separat klagorforum så att vi som är positiva får dela med oss av våra kunskaper i positiv anda. :)

Glömde lite fler positiva saker i mitt förra inlägg:
Jättebra EPG, klar och tydlig layout (speciellt under gröna knappen), superlätt att registrera program för inspelning.
Rikigt bra snabbspolning när man t.ex. vill hoppa över reklam i ett inspelat program.
Mycket snabba kanalbyten.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 19 February 2009 - 17:48.

Postad 19 February 2009 - 16:34

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Kan bekräfta att jag inte heller har problem med ljudsynk på SD-kanalerna. Det är endast på HD-sändningar som detta uppstår men inte alltid, så var exempelvis På Spåret i fredags utan problem men det har varit problem tidigare med detta programmet. Kör med HDMI-anslutning och TV:ns högtalare. Detta är ju ett märkligt problem som är svårt att förstå hur det uppkommer så vi får kanske rapportera här hur olika program fungerar i detta avseendet.

Postad 19 February 2009 - 18:53

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Får tacka alla inputs, positiva som negativa. Känner ändå att det här e boxen som gäller.

Får man fråga vad ni som har den fick betala? Var på giganten igår och hörde mig för. 2995 om man tecknade 24 månader 8 favoriter HD.

Postad 19 February 2009 - 20:20

Bjoran
  • Bjoran
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har osynk både via HDMI direkt till TVn men även via optisk utgång från Humax-boxen till hembioreceivern.

Postad 19 February 2009 - 20:20

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

har alla kanaler tittar mycket på bl canal plus hd men jag har inte några sync problem förstår inte själv vad alla pratar om funkar kanon
enda buggen är 29min annars kanon

Redigerat av Duckface21, 19 February 2009 - 20:35.

Postad 19 February 2009 - 20:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Helt underbar HDPVR-box tycker jag. Rekommenderas!

Inga problem med ljudsynk på HD- eller SD-kanalerna, ingen 29-minuters bugg i standby. Kör hela tiden i 1080i och har testat med alla tänkbara kopplingsvarianter exkl scart (har kastat de kablarna).

Har en prestanda-TV, Sony X3000… har även en HTPC med FloppyDTV. På dagarna brukar jag sätta in programkortet i HTPC och ha ett öppet fönster med CNBC medans jag bevakar och tradar aktier. Har tittat/spelat in SVT HD i HTPC och inte något synkproblem, kan naturligtvis inte testa de övriga HD-kanalerna i datorn.

Noterat! Duckface och jag bor i Luleå och har inga problem med ljudsynk (ifall detta är ett problem hos Comhem på vissa orter). Men det kanske är långsökt eller en slump...

jag har haft i tankarna att felen ligger inte i boxen utan i nätet antingen lokalt i det comhem hus eller utanför men det är bara spekulationer

Postad 19 February 2009 - 20:37

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Får tacka alla inputs, positiva som negativa. Känner ändå att det här e boxen som gäller.

Får man fråga vad ni som har den fick betala? Var på giganten igår och hörde mig för. 2995 om man tecknade 24 månader 8 favoriter HD.

Betalade samma som du, på Expert Väla (Helsingborg) för 24 mån Large+HD-kanalerna. Fick pga att jag tecknade mig för 24 mån rabatt på kortavgiften med 600 kr :)
Har en relativt felfri box som inte ens har 29-minuters buggen och är väldigt nöjd hittills. Jag tycker att du och alla som inte än har köpt boxen ska skriva in på kvittot att om den har 29-minutersbuggen så ska det gå att byta ut den direkt.
Tittar nu på Antikrundan och det är inga problem med läppsynk alls.

Postad 19 February 2009 - 20:49

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Hos mig är det mer regel än undantag att HD kanalerna(HD-paketet) visar upp osynk, SD kanalerna däremot funkar bra.

Kör HDMI(ljud/bild) från Humaxen till förförstärkaren och sedan till bildvisaren.

Mvh.
Mats

Postad 20 February 2009 - 08:19

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

jag har haft i tankarna att felen ligger inte i boxen utan i nätet antingen lokalt i det comhem hus eller utanför men det är bara spekulationer

Håller helt med dig, tror också att sync-problemen inte har ett dugg med boxen att göra.
Jag hade samma sync-problem på samma HD-kanaler (väldigt sällan problemen uppstår som sagts i tidigare inlägg från mig) med förra hd-boxen (den utan hårddisk) och inga som helst problem med SD-kanaler med bägge boxarna.

Postad 20 February 2009 - 08:24

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Jag har hyfsad "jämn osynk" på Canal+ HD, alltså den verkar vara likadan på alla elitseriematcher. Det är någon tiondels sekund eller två som bilden kommer före ljudet. Under spelet märker man det inte men tittar man noga under studiosnacket så är inte kommentatorernas läppar helt synkade med ljudet.

Det är ingen skillnad mellan optiskt genom min förstärkare och HDMI direkt till TV:n. Däremot förvinner problemet helt när jag kör genom Scart. Nu vet jag inte exakt vad som händer i boxen när den skickar ut HD-kanaler lågupplöst och analogt genom Scart men ljud och bild synkar i alla fall. Då borde inte felet kunna ligga i sändningen tycker jag. Jag tillhör det fåtalet som har Comhem i Umeå. Ni andra kan väl också koppla in en scart-sladd och testa? Man skulle också testat att ta ut ljudet analogt och köra genom reciever.

En grej jag kom på nu är ju att matcherna även går på vanliga Canal+ i SD-upplösning. Jag ska kolla upp om det skiljer i "osynket" mellan kanalerna. Därefter ska jag ringa in och framföra detta till Comhems kundtjänst.

Postad 20 February 2009 - 08:40

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Det är ingen skillnad mellan optiskt genom min förstärkare och HDMI direkt till TV:n. Däremot förvinner problemet helt när jag kör genom Scart. Nu vet jag inte exakt vad som händer i boxen när den skickar ut HD-kanaler lågupplöst och analogt genom Scart men ljud och bild synkar i alla fall.

Det kanske är precis detta det handlar om! Man kan väl anta att det tar en viss tid för de flesta boxar att göra om den digitala signalen till en analog bild som går att skicka ut på scart-kontakten och ljudet är kanske betydligt enklare. Därför har man kanske lagt in en fördröjning av ljudet redan från början i alla digitala utsändningar? Det är möjligen rena tillfälligheter att det blir bra synkat ibland och det vore intressant att se hur bra synkat det blir över scart när det är synkat över hdmi. Då borde man kunna höra att ljudet kommer före bilden. Om det däremot blir synkat samtidigt över hdmi/spdif och scart så faller naturligtvis mitt resonemang. Stämmer det däremot så har vi ett stort problem: Vem skall få synkad bild/ljud, de som ser via scart eller de som ser via hdmi?

Redigerat av hakanh65, 20 February 2009 - 08:41.

Postad 20 February 2009 - 15:03

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Det kanske är precis detta det handlar om! Man kan väl anta att det tar en viss tid för de flesta boxar att göra om den digitala signalen till en analog bild som går att skicka ut på scart-kontakten och ljudet är kanske betydligt enklare. Därför har man kanske lagt in en fördröjning av ljudet redan från början i alla digitala utsändningar? Det är möjligen rena tillfälligheter att det blir bra synkat ibland och det vore intressant att se hur bra synkat det blir över scart när det är synkat över hdmi. Då borde man kunna höra att ljudet kommer före bilden. Om det däremot blir synkat samtidigt över hdmi/spdif och scart så faller naturligtvis mitt resonemang. Stämmer det däremot så har vi ett stort problem: Vem skall få synkad bild/ljud, de som ser via scart eller de som ser via hdmi?

Känns som att köpa boxen, för att sedan koppla den med scart, är lite som pärlor för svin. Så vi får väl helt enkelt hålla tummarna för att en lösning finns i antågande. Jag ser iaf fram mot att koppla in den. Om 1 vecka har jag den hemma.

Postad 20 February 2009 - 18:24

7.1
  • 7.1
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Häromdagen slocknade hushållets Humax CXHD-1000C och vid konatkt med Comhem så får undertecknad veta att det är 16 dagar efter att garantitiden har gått ut. En felsökning och reparation skulle man alltså stå för själv. Ett snabbt beslut gör att den nya Humax HDPVR-1000 C införskaffas och döm min förvåning om bildens kvalitet är klart sämre med den nya boxen :( Det gäller såväl de vanliga kanalerna som HD-kanalerna.

Är det något man kan ha missat??

Borde man inte få bästa bilden på direkten?

Är det någon som har några tips om vad det kan vara...

En klar skillnad även mot den förra CXHD 1000 boxen är att ljudet fördröjs som påpekats förut i tråden.

Har förut kört HDMI-HDMI direkt från digitalbox till tv'n, LX5090, eftersom ljudet inte funderade på alla kanalerna förut, när jag körde HDMI-HDMI både från Humax till SC-LX81 och från SC-LX81 till plasma. men nu med den nya digitalboxen skall jag försöka få ljudet att fungera via förstärkaren och därefter till TV'n.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.