Emotiva Audio
3343 svar till detta ämne
Postad 29 January 2011 - 13:02
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Funderar på att köpa XPA-2 och XPA-5 när dom finns i lager igen.....Skulle behöva hjälp med att välja förstärkare/försteg som passar mina högtalare. Har MA GS20 som frontar, MA GSLCR center och MA RXFX som surround. Har varit och lyssnat på Denon AVR-431 men tyckte att ljudet var ganska platt, lyssnade samtidigt på NAD T785HD och tyckte att ljudet var grymt bra. Öppet och bra tryck i basen...Nackdelen var bara att det finns bara 1 hdmi ut, och jag behöver 2....Har i dagsläget en Pioneer VSX-1015 men tycker att den är lite ljus i karaktären...Vill ha lite mer varmare.......Vet inte hur dom nya Pioneeren är, kan det va nåt kanske..... Lyssnar 50/50 på musik o film....
Nad T785 uppdateras nu! Kommer få nya moduler, får namnet HD2 och kommer bl a ha 2 st hdmi 1.4 ut. Jag har Monitor Audio RX 5.1, baserat på MA RX8 som drivs av T785, passar mkt bra ihop, kommer bli bra med GS20!!
Postad 29 January 2011 - 14:38
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Helt riktigt 
Var även det råd jag fick från Emotiva... De tyckte att ett monoblock till varje högtalalare var lika mkt overkill som att tri-ampa dem med två XPA-3:or. Så, är det någon som har eller vet var det finns utförliga måttskisser på emotiva-stegen? XPA-2 och 3 i första hand, men chassit kanske ser likadant ut oavsett modell? Är framförallt intresserad av att veta hur långt in/isär fötterna sitter, både från sidorna och fram/bak.
Redigerat av Dave R, 29 January 2011 - 14:40.
Postad 29 January 2011 - 16:19
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Var även det råd jag fick från Emotiva... De tyckte att ett monoblock till varje högtalalare var lika mkt overkill som att tri-ampa dem med två XPA-3:or.
Så, är det någon som har eller vet var det finns utförliga måttskisser på emotiva-stegen? XPA-2 och 3 i första hand, men chassit kanske ser likadant ut oavsett modell? Är framförallt intresserad av att veta hur långt in/isär fötterna sitter, både från sidorna och fram/bak.
På min XPA-2 är det 6cm in till fötterna fram och bakifrån, 2,5cm in från sidan på dom vänstra fötterna samt höger fram, den högra bakre foten sitter 4,5cm in från sidan. 31cm mellan fötterna från sida till sida fram, du får den knepiga uppgiften att räkna ut hur brett det är mellan dom bakre fötterna. 27cm mellan fötterna fram och bak. Foten är ca: 3cm i diameter. Dessa mått är inte exakt på millimetern för det var bökigt att mäta så som stärkarna står. Så räkna ±5mm eller nåt sånt. Måtten är mätta mellan chassits utsida till utsidan av foten, inte till centrum på foten som vore det bästa. Behöver du exaktare mått får någon annan mäta åt dig som kan tippa upp stärken på sidan.
Postad 29 January 2011 - 18:19
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
ThomaX: räcker gott, tusen tack!
En annan fråga: På produktbilderna är flankerna på fronten i silver, men i gallerierna är de i svart...ibland.. Hur ser de ut egentligen?
Redigerat av Dave R, 29 January 2011 - 18:36.
Postad 29 January 2011 - 19:24
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
ThomaX: räcker gott, tusen tack!
En annan fråga: På produktbilderna är flankerna på fronten i silver, men i gallerierna är de i svart...ibland.. Hur ser de ut egentligen?
Vassego! Apparaterna skickas med silver dekor som standard. En del tar bort dom för att få apparaterna helsvarta vilket inte jag tycker är speciellt snyggt. Vill man ha helsvarta apparater tycker jag man ska beställa svart dekor som tillbehör.
Postad 29 January 2011 - 22:58
Kinglouie78
-
Kinglouie78
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Nad T785 uppdateras nu! Kommer få nya moduler, får namnet HD2 och kommer bl a ha 2 st hdmi 1.4 ut. Jag har Monitor Audio RX 5.1, baserat på MA RX8 som drivs av T785, passar mkt bra ihop, kommer bli bra med GS20!!
Ok....Lite sent med info....Köpte en Marantz AV7005 och har beställt XPA-2 och XPA-5.....Nu går man och väntar på att dom ska skeppas iväg..... Hoppas det blir en bra kombo.....
Postad 29 January 2011 - 23:15
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Vill man ha helsvarta apparater tycker jag man ska beställa svart dekor som tillbehör.
Det har jag köpt till mina och det blir mycket snyggare Ok....Lite sent med info....Köpte en Marantz AV7005 och har beställt XPA-2 och XPA-5.....Nu går man och väntar på att dom ska skeppas iväg..... Hoppas det blir en bra kombo.....
Det blir säkert en supercombo Lycka till Maveric
Postad 30 January 2011 - 23:23
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Lyssna på deras nyaste podcast från i fredags.
Inom en månad ska dom släppa nyheter om en avdelning för kunderna i EU-området och att
dom startar en enskild sektion för oss med service och support och beställningar och misstänker
att de hamnar i Tyskland och då blir de smidigare och snabbare.
Detta tyckte jag var glädjande nyheter och då kanske vi också kan få fraktfritt som dom får vid deras kampanjer
via Fedex och så slipper man 25 procent moms + tull kostnader men frågan är om inte detta kommer plussas på priset på deras kontor för EU men lär märkas.
Sedan kommer de komma information snart om XMC-1 funktioner m.m. inom inte en allt för lång tid , och en massa nya produkt lanseringar inom 1-2 månader och de mesta kommer till kund efter kinesiska nyåret i mars och vissa mot sommaren som ja kunde höra på podcasten.
Sedan inom en vecka skulle förhoppningsvis sista uppdateringen för UMC-1 komma som ska lösa
alla problem och därför XMC-1 kommit efter i planeringen.
Så nu hoppas ja på ett EU-kontor med Usa priser och att vi också får fraktfritt när dom kör
dessa kampanjer och massa nya produkter.
Postad 31 January 2011 - 00:19
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Lyssna på deras nyaste podcast från i fredags.
Inom en månad ska dom släppa nyheter om en avdelning för kunderna i EU-området och att dom startar en enskild sektion för oss med service och support och beställningar och misstänker att de hamnar i Tyskland och då blir de smidigare och snabbare.
Detta tyckte jag var glädjande nyheter och då kanske vi också kan få fraktfritt som dom får vid deras kampanjer via Fedex och så slipper man 25 procent moms + tull kostnader men frågan är om inte detta kommer plussas på priset på deras kontor för EU men lär märkas.
Sedan kommer de komma information snart om XMC-1 funktioner m.m. inom inte en allt för lång tid , och en massa nya produkt lanseringar inom 1-2 månader och de mesta kommer till kund efter kinesiska nyåret i mars och vissa mot sommaren som ja kunde höra på podcasten.
Sedan inom en vecka skulle förhoppningsvis sista uppdateringen för UMC-1 komma som ska lösa alla problem och därför XMC-1 kommit efter i planeringen.
Så nu hoppas ja på ett EU-kontor med Usa priser och att vi också får fraktfritt när dom kör dessa kampanjer och massa nya produkter.
Tackar för informationen Jonas! Om vi får en Europa filial så lär inte priserna vara samma som i usa, det lär bli påslag för gällande moms i det land dom säljs ifrån, är det ett EU land slipper vi tull, kanske blir billigare frakt beroende på fraktbolag. Men frågan är ju hur mycket påslag det blir på produkterna nu när dom ska bekosta en helt ny filial, det är ju inte gratis.
Postad 31 January 2011 - 01:05
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Tackar för informationen Jonas!
Om vi får en Europa filial så lär inte priserna vara samma som i usa, det lär bli påslag för gällande moms i det land dom säljs ifrån, är det ett EU land slipper vi tull, kanske blir billigare frakt beroende på fraktbolag. Men frågan är ju hur mycket påslag det blir på produkterna nu när dom ska bekosta en helt ny filial, det är ju inte gratis.
Får hoppas på Tyskland då......19 procent moms och oftast grymt bra fraktpriser från företag i tyskland när man handlat högtalare. betala själv 35 euro har ja för mig för mina frontar + center med en vikt på 52 kg från elektrowelt i köln och de är billigt kan ja säga och betala inte något mer när ja fick mina 4 surround bakhögtalare med fraktvikt på 45 kg via tyska dhl som blir svenska posten.
Postad 31 January 2011 - 08:42
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Då väntar jag väl med XDA-1 tills man ser hur det blir med Tyskland
Postad 31 January 2011 - 20:29
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag försöker få en överblick vad det är som skiljer dom olika modellerna åt när det gäller konstruktionen på elektroniken på stegen.
OBS bilderna är roterade och utdragna för att lättare kunna jämföra vad som sitter var (UPA-7, XPA-3, XPA-5)
Har hittat följande bilder
Board_UPA_7_.jpg 66.31K
0 Antal nerladdningar
UPA-7
Board_XPA3_XPA5.jpg 136.07K
0 Antal nerladdningar
XPA-5 (XPA-3)
Board_XPA3_XPA5_2.jpg 87K
0 Antal nerladdningar
XPA-3 (XPA-5)
Board_XPR_7.jpg 158.05K
0 Antal nerladdningar
XPR-7
XPA-3 och XPA-5 har samma slutsteg.
UPA-7 och XPA3/5 verkar vara mycket lika varandra.
Om någon har en annan modell eller kan fixa bättre bilder så skulle man kunna se vad det är som skiljer modellerna åt.
Redigerat av Ankan_G, 31 January 2011 - 20:33.
Postad 02 February 2011 - 21:31
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
När ni gjorde ett gruppköp, fick ni ner priset mycket? Tänkte om det blir ett nytt gruppköp nu när XPR serien kommer?
Postad 02 February 2011 - 22:24
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
När ni gjorde ett gruppköp, fick ni ner priset mycket? Tänkte om det blir ett nytt gruppköp nu när XPR serien kommer? 
Vi fick inte ner priset en spänn. Dom lurade oss dom motherfuckersarna !!! Jag fick en jävvla musmatta, en t-shirt, och ett par kablar som lite plåster på såren.. Skit..
Postad 02 February 2011 - 22:40
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Vi fick inte ner priset en spänn. Dom lurade oss dom motherfuckersarna !!!
Jag fick en jävvla musmatta, en t-shirt, och ett par kablar som lite plåster på såren..
Skit.. 
Ja höll i gruppköpet och vi trodde att vi fått bra priser men helgen efter gruppköpet så kom de en kampanj med exakt samma priser som vi fått via gruppköpet. Tog upp de med emotiva och dom trodde att denna skulle komma senare enligt dom. Ja fick också musmatta och kopphållare och ett par t-shirts men kablarna fick ja betala för. Så annars inga prissänkningar....så lite surt kändes de.
Postad 03 February 2011 - 13:17
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Fyfan vad surt :/
Men man kanske skulle försöka igen? Eller folk är less på det nu bara för Emotiva gjorde som de gjorde förra gången? Är själv lite sugen på att skaffa ett Emotiva steg  Dock verkar XPR stegen hamna lite väl dyrt i prisklass för min del. Men ingen kan ju ta ifrån dem att XPR också kommer bli en riktigt prisvärd serie!
Postad 03 February 2011 - 13:28
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Har varit på reservationslistan för XDA-1 sedan 3/12 och nu har jag fått beskedet att den skickas den 15:e februari!
Någon mer som är på G?
Postad 03 February 2011 - 18:46
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
Har varit på reservationslistan för XDA-1 sedan 3/12 och nu har jag fått beskedet att den skickas den 15:e februari! 
Någon mer som är på G?
Fick också samma besked nyss. Köpte alldeles nyss en HRT music streamer II som jag tänkte ha tills emotivan kom då jag trodde det skulle dröja mycket längre, typiskt då får jah väl sälja den då. Fast funderade på om man skulle vänta tills dem fick igång sin europa filial, vad nu det skulle tjäna till, borde väl inte bli nå billigare, eller?
Postad 04 February 2011 - 18:54
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Samma här... en ny burk i hyllan vid slutet av månaden. Under tiden är ett kit xlr, rca, digital och högtalarkablar beställda. Så går det när man inte orkar vänta.
Postad 04 February 2011 - 19:04
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Inte lönt Jag upptäckte att jag fått min sista sändning mycket billigare än de som köpte via gruppköp .. För det första så fick jag "julpriserna" sedan fick jag en mycket lägre frakt och ovanpå det, så slapp jag momsen på hela rasket och betalade bara moms på frakten och tullavgift. Många sköna tuselappar som blev sparade där  Mitt råd är att avvakta tills att vi vet mer om deras Europakontor Maveric
Postad 04 February 2011 - 19:25
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
En fråga till alla experter:
Funderar på ett byte av min Primare A30.3 till UPA7.
Har en Denon AVR-A100 receiver, just nu så driver Primare A30.3 frontar och center medans Denon receivern driver resterade 8 högtalarna.
Funderar på att låta Denon receivern drivar frontar, center och front wide medans UPA7 får driva resterade 6 kanalerna såsom front heigh, surround och back surround.
Kan jag tjäna något i kraft genom att byta bort Primare steget och köpa ett UPA7 och köra enligt ovan?
Postad 04 February 2011 - 19:54
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
En fråga till alla experter: Funderar på ett byte av min Primare A30.3 till UPA7.
Har en Denon AVR-A100 receiver, just nu så driver Primare A30.3 frontar och center medans Denon receivern driver resterade 8 högtalarna.
Funderar på att låta Denon receivern drivar frontar, center och front wide medans UPA7 får driva resterade 6 kanalerna såsom front heigh, surround och back surround.
Kan jag tjäna något i kraft genom att byta bort Primare steget och köpa ett UPA7 och köra enligt ovan?
Var det inte den denon modellen som vissa har fått lämna tillbaka för att det var så mycket buggar i dom. Kan iofs blanda ihop den med en annan Denon nu... Mr Maveric kan säkert svara på om det är jag som blandar ihop dom.
Postad 04 February 2011 - 20:17
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
En fråga till alla experter: Funderar på ett byte av min Primare A30.3 till UPA7.
Då kan jag tyvärr inte svara !
Postad 04 February 2011 - 20:29
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Oj vad mycket prylar som kommer. Utförsäljning av ash och nu matt satin ultra sub. Förhoppningsvis kommer 240 varianten snart. XSP-1; precis när man köpt USP-1 kommer ett försteg med balanserade kopplingar.
XMC-1. Vilka nya funktioner har den?
XDA-1 har jag en känsla av att den också kommer uppgraderas inom snar framtid... vågar dock inte tänka på kommande förbättringar på den när man nyss beställt...
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 04 February 2011 - 20:31.
Postad 04 February 2011 - 20:31
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Var det inte den denon modellen som vissa har fått lämna tillbaka för att det var så mycket buggar i dom. Kan iofs blanda ihop den med en annan Denon nu...
Mr Maveric kan säkert svara på om det är jag som blandar ihop dom.
Tja, jag har inga problem med min Denon receiver. Undrade bara om en Emotiva UPA7 kan driva 6 kanaler och resterade drivs av Denon receivern är bättre än att en Primare driver 3 kanaler och resterade 8 drivs av receivern vilket är den konfiguration som jag har idag. Antar att någon kanske kan ge råd på detta! Kanske det är svårt att svara på utan att äga en Primare och en Denon AVR-A100. Ifall ni får gissa, vad tror ni är bäst??
Postad 04 February 2011 - 20:43
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Du vinner inte ett dugg på att låta din Denon driva frontarna. Tvärtom gör du en stor förlust Utan att kalla oss experter, så har många oss samma erfarenhet att i princip alla Receivrar i den prisklassen som du har och neråt, mår bra av ett seprat slutsteg. Eftersom att jag haft samma som du, kan jag garantera att tex ett XPA-2 steg gör stor skillnad för 2 kanal. Men varför inte behålla ditt Primeresteg och köpa till ett UPA-7 Var det inte den denon modellen som vissa har fått lämna tillbaka för att det var så mycket buggar i dom.
Det är sant att många lämnat tillbaka och av de få som fått lev i Sverige så vet jag flera som haft stora problem och samma gäller runt om i världen. Men sen beror det på om man använder de funktioner som har uppvisat problem och ens kringutrustning. Jag upplever i alla fall stor tillfredställelse efter mitt byte på nästan alla plan. Maveric
Postad 04 February 2011 - 20:45
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Du vinner inte ett dugg på att låta din Denon driva frontarna. Tvärtom gör du en stor förlust Utan att kalla oss experter, så har många oss samma erfarenhet att i princip alla Receivrar i den prisklassen som du har och neråt, mår bra av ett seprat slutsteg. Eftersom att jag haft samma som du, kan jag garantera att tex ett XPA-2 steg gör stor skillnad för 2 kanal.
Men varför inte behålla ditt Primeresteg och köpa till ett UPA-7 Maveric
Tack för svaret, får fundera hur jag ska göra... Tillägg: Köpte just en UPA7 för $780 inkl. frakt. Funderar medans den är på väg hem till mig om jag ska behålla min Primare A30.3 eller inte...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 04 February 2011 - 22:08.
Postad 04 February 2011 - 22:45
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Tja, jag har inga problem med min Denon receiver.
Bara ett tips i all välmening, dagen du skall sälja och byta så är risken stor att du inte får en krona när dom ser alla problem den har dragits med. Så har du nyss köpt den så kanske det är läge att lämna tillbaka, men självklart gör du som du vill. Bara ett tips som sagt.
Postad 04 February 2011 - 23:27
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Bara ett tips i all välmening, dagen du skall sälja och byta så är risken stor att du inte får en krona när dom ser alla problem den har dragits med.
Så har du nyss köpt den så kanske det är läge att lämna tillbaka, men självklart gör du som du vill. Bara ett tips som sagt.
Okey, får tacka för tipset! Jag antar att du anser att jag ska sälja min receiver om jag har fattat dig rätt? Vi är nu i en Emotiva tråd så v.v. och skicka PM till mig och tala om vad som är fel på min Denon AVR-A100 receiver så att jag får reda på det så att jag kan sälja den innan den exploderar eller dylikt... Ändrat mig, avaktar med köp. Får se vad som händer senare i vår. Primaren duger bra så länge.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 08 February 2011 - 21:21.
Postad 05 February 2011 - 01:19
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ni som äger ett XPA-1 och kanske har jämfört med UPA-1 eller XPA-2. Vad är det för skillnader vi snackar om förutom kraft?
Äger själv UPA-1.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 05 February 2011 - 01:23.
Postad 05 February 2011 - 08:27
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Köpte just en UPA7 för $780 inkl. frakt.
Jag har fått ett pris av dom på $810 för en UPA-7 med frakt.
Postad 05 February 2011 - 13:55
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det låter ju lovande med ett Europakontor!  Bara hoppas att det blir i alla fall samma pengar som ifrån USA. Sen att det då innebär att de kan ordna garanti och liknande är ju ett stort plus!
Postad 05 February 2011 - 14:26
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Det låter ju lovande med ett Europakontor! Bara hoppas att det blir i alla fall samma pengar som ifrån USA. Sen att det då innebär att de kan ordna garanti och liknande är ju ett stort plus!
Varifrån kommer påståendet att man ska öppna filial i Europa? Det enda jag har hört är att man jobbar på ett "direct fulfillment program in Europe" tillsammans med FedEx - mig veterligen innebär det att tillverkaren skeppar direkt till kund. Men det är ju inte fy skam det heller, förhoppningsvis innebär det rejält reducerad fraktkostnad.
Postad 05 February 2011 - 15:13
jonas_79
-
jonas_79
-
Beroende
-
-
1085 inlägg
Varifrån kommer påståendet att man ska öppna filial i Europa? Det enda jag har hört är att man jobbar på ett "direct fulfillment program in Europe" tillsammans med FedEx - mig veterligen innebär det att tillverkaren skeppar direkt till kund. Men det är ju inte fy skam det heller, förhoppningsvis innebär det rejält reducerad fraktkostnad.
lyssnade på poscasten en gång till och då säger dom som du säger "direct fulfillment program in Europe" tillsammans med FedEx. Så är nog mig dom får Europakontor då ja uppfattade de så och via forumet i USA. Kommer detta innebära att vi slipper moms och tull då amrekanska kunder klarar sig från detta plus bättre fraktpris ??
Postad 05 February 2011 - 15:26
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
lyssnade på poscasten en gång till och då säger dom som du säger "direct fulfillment program in Europe" tillsammans med FedEx.
Så är nog mig dom får Europakontor då ja uppfattade de så och via forumet i USA.
Kommer detta innebära att vi slipper moms och tull då amrekanska kunder klarar sig från detta plus bättre fraktpris ??
Tull och moms måste man betala, det man kan spara in på är att skeppa direkt med båt ifrån kina till Europa och därefter skicka med Fedex.
Postad 06 February 2011 - 00:17
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Det där med att tull och moms måste betalas, spelar det då ingen roll vartifrån de är skickade då ursprungslandet är Kina?
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 06 February 2011 - 10:30.
Postad 06 February 2011 - 09:21
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Det där med att tull och moms måste betalas, spelar då ingen roll vartifrån de är skickade då ursprungslandet är Kina?
Nej det går inte att komma ifrån. Det skulle vara om du har lite tur och det skickas i ett omärkt paket, eller att paketet har ett deklarerat värde under gränsen för tull, det är 1400 kr exklusive frakt.
Postad 08 February 2011 - 03:38
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Fick kontakt med Lonnie som råkade befinna sig på forumet samtidgt som mig Så här säger han om XSP-1 The XSP from the beginning is to be a top notch pre-amp in every regard. The first design was really good, but fell short in a few areas, so we made some changes to certain parts of the system. The next one was even better, but still not up to what I want it to be so we made a few more changes. Bottom line is, it is very close to being the pre-amp everyone is expecting it to be and once it gets there, I will cut it loose for full production. I know a lot of you have been patiently waiting and when it is released, it will be worth the wait. So I can't give you a release date yet, I got the latest sample in just before I had to leave town again, so I need to run it through the lab and see if it is there. But I do expect to cut it loose very soon. So just hang in there a little longer, it is coming.
Han säger också att Phono Steget är full jämförbart med ett externt Riia Steg Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 08 February 2011 - 03:40.
Postad 08 February 2011 - 11:04
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Utan att kalla oss experter, så har många oss samma erfarenhet att i princip alla Receivrar i den prisklassen som du har och neråt, mår bra av ett seprat slutsteg. Eftersom att jag haft samma som du, kan jag garantera att tex ett XPA-2 steg gör stor skillnad för 2 kanal.
Maveric
Det här tycker jag själv är mycket intressant. Särskilt i ljuset av allt gott man läst om Emotivas XPA-steg. Bland massor med olika alternativ till en "andraanläggning" lurar jag själv på vad som skulle hända med 2-kanalsljudet om man skaffade ett hyfsat potent slutsteg och mer konkret i mitt fall kopplade det till min "gamla" pensionerade bioreciever Yamaha RX-V750? Då skulle man ju liksom dessutom få ett surroundljud så att säga på köpet. I så fall är väl också frågan om man ska nöja sig med ett XPA-2 eftersom det ju egentligen bara är 2-kanalsljudet som är riktigt viktigt för mig eller om man i så fall ska gå hela vägen även med bioljudet och snegla mot ett XPA-5 (eller möjligen XPA-3). Hur som helst börjar man ofrånkomligt att fundera över vilken form av flaskhals försteget i Yamahan/en bioreciever i den klassen utgör!? Även Dac:en har givetvis betydelse men där har man ju alltid möjligheten att senare lösa det med en extern Dac. Jag har sökt och läst som en galning på forumet och på nätet men egentligen inte kunnat bilda mig någon särskilt bra uppfattning. Klart är väl vad jag kan förstå att en riktigt ny och exklusiv bioreciever bör hålla måttet men sedan blir det väl lite svårar?!. Egentligen handlar mycket av min fråga kanske rent generellt om vilken betydelse för- respektive slutsteg egentligen har för ljudet (en kunskap som jag känner att jag själv just nu saknar). I frågan ligger givetvis också mer specifikt vad man kan förvänta sig från försteget i en lite enklare och inte helt ny bioreciever. Jag inser att det är svårt att ge några mer absoluta svar i en fråga om preferenser och kvalitet när det gäller mer specifika kombinationer men det våre intressant att få del av tankar, synpunkter och erfarenheter från Er som har erfarenheter av att koppla slutsteg till biorecievers. I den mån Ni har någon fundering Ni kan dela med Er tar jag välkommet emot den. Annars får jag helt enkelt klura vidare och se om jag kan komma på någon mer konkret fråga. Lite mer bakgrund om det är någon som har någora idéer: Jag har ett par Canton Karat 770 DC som grund för min "andra anläggning". Jag prioriterar 2-kanal men tycker det i och för sig är trevligt med bioljud. Jag har en "pensionerad" Yamaha RX-V750 som jag gärna skulle använda om den inte blir en alltför stor flaskals (i Dac och försteg). Jag har dessutom en uppsättnign center och surroundhögtalare i Cantons GLE-serie som just nu bara ligger och skräpar i förrådet. Får jag ett ordentligt ("tillräckligt") lyft i 2-kanalsljudet med ett XPA-2? Finns det i så fall, med mina 2-kanalspreferenser, någon anledning att gå på en XPA-3 eller tom. XPA-5 (just för att få ett riktigt trevligt bioljud samtidigt)? Tror Ni annars att den ändå inte helt exklusiva och nya recievern utgör en för stor flaskhals så jag med mina preferenser istället bör snegla t.ex. mot integrerade tvåkanalare i samma eller lite exklusivare prisklass (än XPA-2 mfl slutsteg)?
Postad 08 February 2011 - 19:27
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tycker Emotiva är något skumma angående frakten Vara / Pris / Frakt / Summa UPA-7 $599 $210 $809 Sub 12 $429 $67 $496 Sub 12 $379 $106 $485 = $1407 $383 $1790
UPA-7 $599 $210 $809 Sub 12 $429 $67 $496 = $1028 $277 $1305
UPA-7 $599 $210 $809 = $599 $210 $809
Om man köper 2st subbar så får man $50 i rabatt men frakten på sub 1 är $67 och frakten på sub 2 är $106, detta har jag både mailat och ring till dom utan att fått ett vettigt svar.
Postad 08 February 2011 - 20:55
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Frakten låter ju minst sagt rimlig om du summerar den. Men visst ser det ut som om de slog av rabatt på frakt av första subben.
Har du "beställt" subbar kompatibla med 220-240 volt, eller tänker du köra transformator imellan?
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 08 February 2011 - 21:14.
Postad 08 February 2011 - 21:52
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Frakten låter ju minst sagt rimlig om du summerar den. Men visst ser det ut som om de slog av rabatt på frakt av första subben.
Har du "beställt" subbar kompatibla med 220-240 volt, eller tänker du köra transformator imellan?
Man får $50 rabatt på Sub 2 men frakten råkar vara $39 mer för Sub 2 än Sub 1, det borde vara billigare för sub 2 än för sub 1. Tänkte använda en sådan här 230V till 110V till varje sub
Postad 09 February 2011 - 15:43
=JoNaZ=
-
=JoNaZ=
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Sitter det inte switchade nätagg i subbarna precis som i förstärkarna?
Känns som en transformator bara ger onödiga effekförluster.
Postad 09 February 2011 - 17:10
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Känns som en transformator bara ger onödiga effekförluster.
Troligtvis är det switchat i subbarna så det är konstigt att dom inte klarar 230V, eller så klarar dom 230 men av någon anledning så säger dom att det inte gör det. I förstärkarna sitter det en transformator (troligtvis av ringkärne typ)
Postad 09 February 2011 - 21:43
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Man får $50 rabatt på Sub 2 men frakten råkar vara $39 mer för Sub 2 än Sub 1, det borde vara billigare för sub 2 än för sub 1.
Tänkte använda en sådan här 230V till 110V till varje sub
Transformern är byggd för 300 watt men klarar den av de 500 watt som 12 tummaren peakar?
Postad 09 February 2011 - 22:13
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Transformern är byggd för 300 watt men klarar den av de 500 watt som 12 tummaren peakar?
När den peakar så laddar den ut kondensatorerna, det sitter en 3.15A 120V dvs 378VA och man brukar överdimensionera säkringen så jag tror inte att effektförbrukningen kan överstiga 300W och detta vid extremt hög ljudnivå.
Postad 09 February 2011 - 22:47
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Nej, inte om det är samma subbar som de som de fick från början. De vill einte sälja subbarna till Eu när jag frågade förra sommaren Maveric
Postad 10 February 2011 - 19:29
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Kom och tänka på att 50HZ kanske kan ställa till problem om inte konstruktionen är anpassad, så jag ställde en fråga om 115V 50Hz är olej.
Fick detta svar.
"Thank you for your interest in Emotiva. It is not advisable to run the Ultra Sub at 50Hz because the amp and power supply are tuned for 60Hz and you may get extra noise. We will be coming out with an international version soon that will work with 220-240v 50Hz. I do not have an exact timeline for them but we will make an announcement when they are available. I hope this helps."
Förstår inte varför det skulle bli mer brus, det kan vara så att han inte vet, så han försöker avskräcka en.
Sugen att beställa då priset är bra just nu (dessutom utgår UPA-7), men frågan är om man skall vänta på 240V och hoppas att dom kommer att ha USA priset + Moms + Tull och låg frakt när/om det finns ett Europa kontor.
Postad 10 February 2011 - 21:05
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Förstår inte varför det skulle bli mer brus, det kan vara så att han inte vet, så han försöker avskräcka en.
Avstörningskondingarna efter likriktarbryggan kan vara anpassade att täcka just frekvensen runt 60Hz. Så det kan vara ett fullt ok besked du får!!!
Postad 12 February 2011 - 00:00
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Den europeiska varianten förväntas i sommar enligt emotiva kontakt.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 12 February 2011 - 00:05.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|