Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 05 January 2012 - 18:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Nja, ville ha en spelare som var helautomatisk, inte speciellt stor, DD och gärna bra. Då passa denna in väldigt bra och ska nog köpa en ny pick-up till den nästa månad.

Postad 05 January 2012 - 19:10

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Nja, ville ha en spelare som var helautomatisk, inte speciellt stor, DD och gärna bra. Då passa denna in väldigt bra och ska nog köpa en ny pick-up till den nästa månad.

Från The Vintage Knob: "Unlike many of the early 1980s "square" TTs, the SL-10 was no gadget and is an excellent sounding turntable :
Stereo Sound Best Product in early 1980,
Stereo Sound State of the Art in late 1980,
and a japanese Good Design award, too.
"

Postad 06 January 2012 - 00:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, den är förvånansvärt välbyggd och har massa sköna funktioner, som den inbyggda 45 rpm adaptern! Helt briljant.

Postad 06 January 2012 - 01:22

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Ja, den är förvånansvärt välbyggd och har massa sköna funktioner, som den inbyggda 45 rpm adaptern! Helt briljant.

Smart köp som återfallsförbrytare! Om den är i fint skick och mekaniken inte krånglar så är den ju extremt praktisk och enkel att hantera. Tangentialarm som aldrig ger vinkelfel (iaf i teorin), T4P-fäste för PU, aldrig något att ställa in, bara att snäppa i och spela.

Det här är lite coolt också: "Perhaps the SL-10's most striking feature was its ability to play records in any position, even vertical. With the lid closed, the SL-10's internal disc clamp held the record in place, and the tonearm, being dynamically balanced, maintained a consistent tracking force regardless of the turntable position."

Postad 06 January 2012 - 14:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Har du kvar Riaa´t från förr, Karlsson?

Postad 06 January 2012 - 18:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det här är lite coolt också: "Perhaps the SL-10's most striking feature was its ability to play records in any position, even vertical. With the lid closed, the SL-10's internal disc clamp held the record in place, and the tonearm, being dynamically balanced, maintained a consistent tracking force regardless of the turntable position."

Jo, jag vet men han hitta inte de "fötterna" som skall vara med då. Frågan är även hur det påverkar rumble/wow när den står på väggen.

Har du kvar Riaa´t från förr, Karlsson?

Njet, sålt. Kör med phono-ingången på Denon 3312, den lär räcka för mig.

Postad 09 January 2012 - 22:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Har varit i kontakt med Ortofon och deras OMP 10 (för T4P montering) går att bestycka med OM-40 nålen. Trevligt :)

Postad 09 January 2012 - 23:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Har varit i kontakt med Ortofon och deras OMP 10 (för T4P montering) går att bestycka med OM-40 nålen. Trevligt :)

Jo så är det väl med både OM och OMP-serien att huset är detsamma, bara att välja lämplig "nivå" på nål sen.

Postad 11 January 2012 - 23:15

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Kunde bara inte låta bli att publicera följande som jag råkade snubbla över i jakt på acoustic solid handlare. Speciellt det fetmarkerade är ju skönt att läsa.

"
Vinyl doesn't last and anyway, it's always noisy even if it isn't scratched, right?

Vinyl is in fact very durable and is really only damaged by heat which can warp records and scratching or gauging with sharp items. Stored properly, your records will last almost indefinitely. Although gauges can't be repaired, mould and muck can be cleaned off to reveal a clean, quiet surface.

Which sounds best, CD, music files or vinyl, after all, it's the same recording?

Vinyl records are potentially better than CDs or digital music files as they contain more information. In fact, vinyl records contain more information than even the best turntables can resolve. However, this does not mean CD players or media players are incapable of good sound or that they sound the same as each other.

A properly setup and correctly sited turntable with clean vinyl in good condition will equal, and then outperform CD and digital music files by an ever increasing margin as price increases.

You can't buy new records anymore and older records are always worn out aren't they?

You can buy new vinyl and the quality is now better than ever! New records may not be in every High Street Store, but a quick search on line produces a surprising choice available via mail order. Older records can be damaged or worn out if played often enough on a badly setup turntable!

Most damage occurs at the top of the record groove due to a badly aligned stylus not being able to track deep into the groove. Some older records are of course are a lost cause, but most can be at least improved if not transformed once the record is cleaned. A good quality stylus when correctly aligned is able to retrieve information from the undamaged deeper part of the groove and you'd be amazed by the lack of surface noise and the overall sound quality."

Postad 12 January 2012 - 12:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Vilket nonsens!
-Vinyl är extremt lätt att påverka så det ger ett försämrat ljud. Man måste vara döv eller vinylfanatiker om man inte hör allt knaster, knäpp, etc som vinylen har oavsett behandling.
-Vinyl är inte bättre än CD, på lång väg. Redan över 10 khz så ökar disten kontra musikinformationen på vinyl, där en CD kan återge utan någon påverkan. I basen är vinyl ofta riktigt usel, där man generellt monokopplar basen och där disten gör sig påmind ganska snabbt. Samtidigt som riktig låg djupbas är stort sett omöjlig att få till på vinyl utan massa dist.

Postad 12 January 2012 - 18:16

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Är det någon som testat en akryltallrik på en Rega RP1? En tallrik som den här http://viewitem.eim....0458417245/item?

Passar den på bland annat P2 och RP3-24 borde den också passa på RP1 eftersom glasstallrikarna gör det.

Jag har läst en del på nätet och det finns tydligen förespråkare för akryl liksom för glas, och ytterligare andra som propagerar för metall. Kort sagt är det som med så mycket annat, en evighetsdiskussion om för och emot olika tallriksmaterial. Jag är mest nyfiken på om den passar. :)

Pro-Jects spelare säljs ju med akryltallrikar, så det kan ju inte vara helt galet. Personligen tvivlar jag på att det blir någon skillnad på ljudet, men kanske är den stadigare än den wobblande originaltallriken som sitter på RP1 (som jag redan luftat mina åsikter om i Rega-tråden B) ).

Redigerat av Mange36, 12 January 2012 - 18:18.

Postad 12 January 2012 - 20:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Är det någon som testat en akryltallrik på en Rega RP1? En tallrik som den här http://viewitem.eim....0458417245/item?

Passar den på bland annat P2 och RP3-24 borde den också passa på RP1 eftersom glasstallrikarna gör det.

Jag har läst en del på nätet och det finns tydligen förespråkare för akryl liksom för glas, och ytterligare andra som propagerar för metall. Kort sagt är det som med så mycket annat, en evighetsdiskussion om för och emot olika tallriksmaterial. Jag är mest nyfiken på om den passar. :)

Pro-Jects spelare säljs ju med akryltallrikar, så det kan ju inte vara helt galet. Personligen tvivlar jag på att det blir någon skillnad på ljudet, men kanske är den stadigare än den wobblande originaltallriken som sitter på RP1 (som jag redan luftat mina åsikter om i Rega-tråden B) ).

Nja, jag har börjat revidera mitt intresse för skillnader i ljudåtergivning med vinyl.

Det finns massor av lyriska entusiaster som blåser liv i myter om hur material kan påverka avspelning av vinyl.

Ok, jag medger hur jag själv fallit för frestelsen att experimentera med diverse plintar osv. Men med handen på hjärtat måste jag medge att skillnaderna är försumbara, det är mer av en rolig hobby snarare än vad man får igen i form av verkliga ljudmässiga förbättringar.

Jag tror inte att det är kringelektorniken som sätter begränsningarna, utan snarare mediet i sig självt

Visst finns det lite besatta människor som experimenterar med små gimmicks, men frågan är vad dessa egentligen tillför i relation till vad man betalar: Lite Mods Länk

Men för att betona följande: Denna tråd behandlar inte skillnader mellan vinyl vs cd, utan då hänvisar jag till en annan tråd där dessa diskussioner kan avhandlas.

Tack för att ni respekterar detta, klicka därför på länken nedan och fortsätt diskussionen där.

Vinyl vs cd

Redigerat av Glidtassen, 12 January 2012 - 20:35.

Postad 12 January 2012 - 21:34

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Nja, jag har börjat revidera mitt intresse för skillnader i ljudåtergivning med vinyl.

Det finns massor av lyriska entusiaster som blåser liv i myter om hur material kan påverka avspelning av vinyl.

Ok, jag medger hur jag själv fallit för frestelsen att experimentera med diverse plintar osv. Men med handen på hjärtat måste jag medge att skillnaderna är försumbara, det är mer av en rolig hobby snarare än vad man får igen i form av verkliga ljudmässiga förbättringar.

Jag tror inte heller att en akryltallrik gör någon ljudmässig skillnad. Men jag har svårt att sluta irritera mig på att regatallriken, och därmed pickupen, gungar upp och ner. Egentligen är det väl så att jag helt enkelt borde sluta irritera mig och bara lyssna. Fast det är svårt.

Vinyl på 2000-talet är lite som golf eller segling, det kräver både tid och pengar. Släpper man på uppgraderingsivern behövs nästan bara tid. Idag var jag på loppis och hittade några skivor för 10kr styck. Trots att de inte alls är i perfekt skick är de trevliga att ha på tallriken. :)

Postad 12 January 2012 - 22:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har ett naturligt intresse för: film, konst, musik och givetvis design.

Visst håller jag med om att vinyl är en lite av en obskyr snobbsport, kanske inte helt olikt golf?

Varje gång jag skriver ett inlägg kanske jag kan ge sken av att vara lite cynisk, men försöker att behålla en ödmjuk inställning till att folk har olika värderingar. En av anledningarna till att jag startade denna tråden för några år sedan var pga. att jag upptäckt en häpnadsväckande marknad av tillbehör, som ingen egentligen visste huruvida de tillförde någonting utöver det estetiska?

Det är därför som vi konsumenter kan handla tomarmar av märket: SME och Clearaudio för 30 000:- kronor styck. Det är rätt löjeväckande när man tänker på det!

Om jag någonsin landar i sitsen att jag köper en tonarm för dessa pengar så hoppas jag att min omgivning påminner mig om: Hur min konsumtion bottnar i brist på fantasi i min vardag, och att pengarna bättre skulle kunna försörja en drabbad familj i ett u-land på andra sidan jordklotet.
Hifi-intresset är en hobby som uppvaktas av många medelålders män, ofta singlar som behöver fylla sitt andliga tomrum med en meninglös konsumtion, och jag är en ibland dessa ungkarlar.

Vi låter oss bli lurade för att vi väljer det!

Ingen person med ett sund självdistans köper en pick-up för ett femsiffrigt belopp, och sedan hävdar att prylen förgyller deras vardag på ett speciellt sätt som de inte kan hitta någon annanstans.

Att jag lade mina pengar på en finare vinylspelare ångrar jag inte, men det är för att affektionsvärdet bottnar i mer design och hantverk snarare än ett svårslaget välljud.

Redigerat av Glidtassen, 12 January 2012 - 22:33.

Postad 12 January 2012 - 22:36

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Har inte inte provat något annat än akryltallriken som satt på min spelare ny, det vobbel jag upplever är bara om vinylen är lite skev. Mest är den tjusig och funkar bra utan matta, tycker det är estetiskt tilltalande och är ett skäl gott nog för mig.
Kan ibland nästan bli lite stressad över att sitta med spellistor på spotify och hårddisken och välja låtar, det har ju artisten redan gjort när den gjorde skivan... :blush:

Postad 12 January 2012 - 23:40

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Visst håller jag med om att vinyl är en lite av en obskyr snobbsport, kanske inte helt olikt golf?

Hehe, jag passar nog in i fördomsprofilen då. Dyr svarv och hcp 9. ^_^

Gonatt! I natt kommer jag att drömma om avgassystem till min nästa mc. (passar nog
in i profilen, det I-lands problemet också!)

Redigerat av Bongo_Mongo, 12 January 2012 - 23:42.

Postad 13 January 2012 - 00:11

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
En annan form av välljud :)

Postad 13 January 2012 - 01:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Något som man kan tänka på är vinylens egna begränsningar. Många uppgraderingar, som kan ha en teknisk förklaring, kan vara så små att de "drunknar" i vinylens egenbrus. Saker som pick-upen och riaa steget, kan verkligen ge stora skillnader, både tekniskt och upplevelsemässigt.

För 5 år sedan så gjorde jag lite test med min VPI HW19 mk4. Jag la nålen på en skiva som var stilla och spelade in återkopplingen när jag spelade en CD skiva riktigt högt. Sen tog jag ljudfilen och kollade upp den i audacity. Jag gjorde detta både med locket på och av och sen tog och och spelade in "tystnaden" på en väldigt fin och tyst vinylskiva. När jag jämförde detta så fick jag fram lite resultat.
1. Locket på minskade återkopplingen mer än locket av.
2. Återkopplingen låg en bra bit under vinylens egenljud.

Postad 13 January 2012 - 08:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Har inte inte provat något annat än akryltallriken som satt på min spelare ny, det vobbel jag upplever är bara om vinylen är lite skev. Mest är den tjusig och funkar bra utan matta, tycker det är estetiskt tilltalande och är ett skäl gott nog för mig.
Kan ibland nästan bli lite stressad över att sitta med spellistor på spotify och hårddisken och välja låtar, det har ju artisten redan gjort när den gjorde skivan... :blush:

Wobbelfritt och tilltalande - ja, det räcker långt.

Postad 13 January 2012 - 17:52

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Orsak och verkan, min gode broder Tass. Du har inte den vinylbestyckning ännu,
som gör dig berättigad att prata om små subtila skillnader. Tyvärr måste du upp
i en viss nivå (och här pratar jag inte om pris) för att avgöra huruvida underlag,
plintmaterial osv gör någon skillnad. Du pratar om vår besatthet av tillbehör. I min lilla
värld är tillbehören jag skaffat till för att hålla skiten rent.

Jag håller med Karlsson i tråden att vinylen som sig är en begränsning. Men det är det
vår lilla hobby handlar om. Att i alla fall minimera inverkan av hårdvaran. Jag fick
en ljudchock när jag böt från Rega P3-24 till min VPI. I övrigt samma Riaa och Pu.
Ljudbilen minskade drastiskt (mindre dist) men samtidigt hörde jag mer detaljer
och nyanser i musiken. Och helt plötsligt spelade underlaget roll. Och helt plötsligt
spelade det roll vilken höjd tonarmen hade.

Rätt hastighet, rätt underlag för just den plint/tonarm du har, rätt inriktad Pu i alla
håll och ledder. Inga subtila små skillnader!

Jag får en känsla av att du är så snål så du ojar dig när du skiter. Dessa "små subtila
skillnader" inlägg du gör, är ett försök att rättfärdiga detta.

Om du:

- är fattig studened
- har andra dyrbara hobbys

... så kan du bortse från mitt det!

Ingen smiley.

Postad 13 January 2012 - 18:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det man kan göra, om man vill veta om påverkan är liten, stor eller inte hörbar, är att spela in samma skiva på datorn utan tweaken och sen med tweaken.

Postad 13 January 2012 - 18:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Åren geggar samman. Hade jag VPI´n när du hälsade på. Karlsson? I så fall
har jag inte tweakat på 3 år nu. Svensk Roger brukar kolla inställningarna
när han hälsar på. Städdy as a Rock. Dags att smörja upp VPI skrället kanske.

Postad 13 January 2012 - 20:31

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Varje gång jag skriver ett inlägg kanske jag kan ge sken av att vara lite cynisk, men försöker att behålla en ödmjuk inställning till att folk har olika värderingar. En av anledningarna till att jag startade denna tråden för några år sedan var pga. att jag upptäckt en häpnadsväckande marknad av tillbehör, som ingen egentligen visste huruvida de tillförde någonting utöver det estetiska?

Måste bara, så här på fredagskvällen, få säga att jag uppskattar att du tar dig tid att svara på inlägg från oss vinylnybörjare som våndas över petitesser i vår instegsutrustning. Det tyder snarare på tålamod och omtanke än något annat.

Trevlig helg till alla er alla!

Postad 13 January 2012 - 21:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det handlar inte om att vara snål, eller en fråga om ekonomi.

Jag envisas inte med att rättfärdiga någonting alls, absolut inte. Vidare har jag inte nämnt någon användare vid namn som skulle göra oansvariga inköp.

Jag skrev däremot gravt generaliserade, men det är inte liktydigt med en stor sanning. Jag skrev följande:

"Om jag någonsin landar i sitsen att jag köper en tonarm för dessa pengar så hoppas jag att min omgivning påminner mig om: Hur min konsumtion bottnar i brist på fantasi i min vardag, och att pengarna bättre skulle kunna försörja en drabbad familj i ett u-land på andra sidan jordklotet.

Hifi-intresset är en hobby som uppvaktas av många medelålders män, ofta singlar som behöver fylla sitt andliga tomrum med en meninglös konsumtion, och jag är en ibland dessa ungkarlar".

Snarare gav jag mig själv en känga eftersom jag tillskriver mig själv som "en av dessa konsumenter".

Om vi vet av erfarenhet att majoriteten av dagens inspelningar på vinyl har en digital master, och hur vinylmediet har sina kända begränsningar så kanske det kan vara rättvist att påstå att det är ett dilemma? Ett dilemma så till vida att (mediet sätter begränsningarna och inte mastern), och jag känner därför att man kanske skall tänka efter "varför" man spenderar pengarna.

Jag binder inte en prestige i anläggningen som jag äger, men menar åtminstone jag många ggr förälskat mig i "Vinylens mystifierade hypoteser". Detta har lett mig att blåsa en hel del pengar på produkter som jag sedan utvärderat, och kommit fram till

"Lagen om den avtagande nyttan"

Redigerat av Glidtassen, 13 January 2012 - 21:19.

Postad 13 January 2012 - 21:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Måste bara, så här på fredagskvällen, få säga att jag uppskattar att du tar dig tid att svara på inlägg från oss vinylnybörjare som våndas över petitesser i vår instegsutrustning. Det tyder snarare på tålamod och omtanke än något annat.

Trevlig helg till alla er alla!

Tack för den vänliga kommentaren

Pröva diverse tweaks, shoppa det du tror på och dela sedan med dig av dina erfarenheter i tråden.

Mvh Tassen

Postad 13 January 2012 - 21:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Åren geggar samman. Hade jag VPI´n när du hälsade på. Karlsson?

Ja, det hade du men tror du väntade på phonosteget som var på uppgradering. :)

Postad 14 January 2012 - 10:22

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Ja, det hade du men tror du väntade på phonosteget som var på uppgradering. :)

Grattis till nya spelaren Karlsson, Coolt köp.

Har slagit till på denna uppgradering på tal om vinyltillbehör.
http://www.vpiindust...essories/priph/

Redigerat av Sidelakebob, 14 January 2012 - 10:24.

Postad 14 January 2012 - 12:36

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag var onödigt hård mot dig Tassen. Men till slut brast det. Jag har medvetet hållt
igen med mina erfarenheter av vinylåtergivning, för att inte uppfattas som en snobb.

Min resa inom knastrets värld gav mig insikten om att man tyvärr måste upp i en viss nivå
för att det ska hända saker. Min personliga uppfattning är att det kostar mkt mer att få tydligt hörbara förbättringar jämfört med den digitala världen. Mao ser grafen över den avtagande nyttan inte ut som du tänker dig den.

Jag har köpt begagnat och letat bra dealer för att det inte skulle
knäcka mig ekonomiskt. Nu sitter jag nöjd sedan tre år och känner att nu handlar de om att
hitta så bra pressar som möjligt. För visst är knaster mm ett störmoment som förtar nöjet.

Postad 14 January 2012 - 13:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Du har helt rätt Bongo, det är ok :)

För att kasta lite ljus över kontexten vi befinner oss i: Vi är ljudnördar på ett forum och delger varandra våra erfarenheter.
Om vi stred för demokrati, människors lika värde så vore det berättigat att bli upprörd.

Jag bjuder på det faktum att jag kan skratta åt mig själv och ironisera över mina inköp, det gör jag gärna.

Roligt att se att du göra trevliga fynd därute

Men ni vet att ni håller på att tappa Herr Tass till "The Dark Side" eftersom jag köpte en DAC igår ha, ha!

:D

Tack Bongo för att du hjälper till att hålla tråden vid liv, det är efterallt ett stycke musikhistoria vi behandlar tillsammans med ett rikt kulturutbyte.

Postad 14 January 2012 - 13:21

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Det är därför som vi konsumenter kan handla tomarmar av märket: SME och Clearaudio för 30 000:- kronor styck. Det är rätt löjeväckande när man tänker på det!

Vi låter oss bli lurade för att vi väljer det!

Ingen person med ett sund självdistans köper en pick-up för ett femsiffrigt belopp, och sedan hävdar att prylen förgyller deras vardag på ett speciellt sätt som de inte kan hitta någon annanstans.

Detta skriver du också! Du utalar dej utan bakgrund till vad ev dessa komponenter kan tilføra i sammanhanget, slår endast ner på
att det kostar allt mycket. Jag har själv kostat på en hel del på vinyl riggen och fått ut mycket av varje investering, köpt till bra priser och haft
möjlighet att prova före också.
En dyr pick-up är inget som spottas ut av en maskin i mängder, men om det rättferdigar priserna är nått annat, förekommer säkert i din konst och design värld också.

Postad 14 January 2012 - 14:08

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Ja, det är en hobby vi diskuterar, en hobby som för många av oss är bland våra allra största intressen. Man kanske t.om skulle kunna kalla det för en livsstil för en del.

När det gäller sådana ting så är den tid o de pengar som man lägger ner på sin hobby ofta av den proportionen att det inte går att rättfärdiga med vanlig måttstock (logik?). Det gäller hifi likväl som ex.vis golf, resor, mat/vin, fiske, jakt, bilar, fågelskådning mm, mm.

Sedan är det ju så här i världen att människor har olika ekonomiska förutsättningar, av olika anledningar. Att x-antal tusen för t.ex en CD-spelare ter sig groteskt att spendera för hifi-herr Y, ter sig samma inköp högst logiskt o vettigt för hifi-herr Z som kanske nyss vann 800.000 på lotto (lr tjänar 50.000/mån.).

Vetskapen om att det finns lidande o svält lite varstanns i vår omvärld är väl för de flesta något som gnager på samvetet så fort man spenderar pengar på ting som inte hör till livets nödtorft. De allra flesta väljer att leva med det gnagandet o unnar sig viss "lyxkonsumtion" i någon form, förhoppningsvis lägger då man även en del till s.k välgörande ändamål.

Postad 14 January 2012 - 14:37

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Hur vet man att en specifik PU funkar ihop med tonarmen/skivspelaren ?

Var inne på att montera en AT95E på min gamla Dual CS 505-3, men de tyska ÅF vill kränga en OM10 alt OM5.
Analogue Seduction tyckte att AT95E skulle funka utmärkt.
Skall bara ha Dualen i fullt fungerande skick med ny PU, eftersom priset på AT95E är löjligt lågt just nu så varför inte ?

Postad 14 January 2012 - 14:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Sedan är det ju så här i världen att människor har olika ekonomiska förutsättningar, av olika anledningar.

Ja, det är ju så i de flesta fallen och därför jag återkommer med en mer vetenskaplig grundsyn på återgivning. Där finns mycket pengar att spara och fortfarande få ett grymt bra ljud.

Postad 17 January 2012 - 08:55

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Hoppas att det är ok att jag lånar tillbehörstråden till en fråga om en spelare. Är det någon som har testkört en Music Hall MMF 2.2. http://www.hifi-punk...nfo.asp?ID=5601 Ska man prata tillbehör lär den ha en pickup tillverkad av Goldring och justerbara fötter. Jag kan inte konfirmera det på Music Halls hemsida, informationen om pickup och fötter är hämtad här: http://www.soundandv...budget?page=0,1.

Jag letar ett alternativ till min Rega RP1 och googlandet landar till slut alltid på en Music Hall. Men jag hittar ingen tråd om deras spelare och det finns inga användarkommentarer på Prisjakt.

Postad 17 January 2012 - 09:43

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
MH har vad jag vet ett gott rykte men är inte så vanliga här hemma (har väl nyss fått en generalagent?). Byggs i samma fabrik som Pro-Ject och bygger också till viss del på Pro-Jects spelare. Tror dock att MH har lagt ner ytterligare lite möda på sina konstruktioner. MMF2.2 har tex en mer avancerad och förmodligen bättre tallrik än Debut III (som den verkar bygga på). Deras dyrare modeller har mer avancerade plintar. Ser ut att vara monterad med en Goldring Elektra.

Postad 17 January 2012 - 13:27

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Tack tomano58! Det låter ju positivt, en lite mer bearbetad variant av Pro-Ject, men i samma prisklass. När jag googlar Goldring Elektra får jag upp endast positiva omdömen. Det låter helt enkelt som att Music Hall MMF 2.2 är ett bra alternativ till Regas och Pro-Jects instegsmodeller i prisklassen upp en bit över 3000kr.

Postad 20 January 2012 - 12:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tråkigt för de som haft otur med Regas instegsmodeller.

Men jag vet att Pro-Ject har lovande budgetspelare som t.ex Debut 3. Jag tror inte att det är så mycket ljudmässigt som skiljer dessa åt i denna prisklassen.

Postad 20 January 2012 - 13:05

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Min erfarenhet är att Rega generell är lite mer "kött och blod". Project lite slankare (och kanske mer korrekt?).

En polare köpte Project 1.3. Sen fick han låna min Technics 1210á med Goldring 1042 pickup.
Vilket lyft! Hans son fick Projecten och 1210án har han på långlån sedan 1 år.

Med det vill jag har sagt att en Technics till bra pris runt 2000 - 3000 kr är en killer! :)

Postad 20 January 2012 - 15:35

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Tråkigt för de som haft otur med Regas instegsmodeller.

Men jag vet att Pro-Ject har lovande budgetspelare som t.ex Debut 3. Jag tror inte att det är så mycket ljudmässigt som skiljer dessa åt i denna prisklassen.

Jag har ägt båda - Rega lät bäst, alla kategorier - har dock aldrig haft nån billigare Rega än P2 . Kanske har man sparat in för mycket på P1 - och därmed bjudit in Pro-ject i den lägsta prisklassen.

Postad 20 January 2012 - 18:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag har ägt båda - Rega lät bäst, alla kategorier - har dock aldrig haft nån billigare Rega än P2 . Kanske har man sparat in för mycket på P1 - och därmed bjudit in Pro-ject i den lägsta prisklassen.

Men spelade du dem jämte varandra? Det är sällan som man har två spelare hemma med identiska puppor monterade?

Postad 20 January 2012 - 19:08

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Men spelade du dem jämte varandra? Det är sällan som man har två spelare hemma med identiska puppor monterade?

Nix, några veckors mellanrum.
Skillnaden dem emellan var dock så stor att jag inte kunde gå miste om hur mkt bättre Regan var - faktiskt så jag retade mig lite på att jag 2 år tidigare stått i valet mellan just P2 & Pro-ject Xpression II och valt den senare...
Missförstå nu inte:
Projecten var absolut inte dålig på nåt vis, tvärtom. Hade fin kolfiberarm som gick att justera på alla håll och kanter, men kunde ändå inte matcha Regan vars taktkänsla & helhetsljud lätt var flera strå vassare.
Det so mspelades var rock från 70 /80 tal = skivor som jag hört 100-talsgånger sen det begav sig - alltså perfekta referensskivor där jag lätt hör skillnad i framförandet. Till just rock känns Pro-ject som det lite tråkigare valet - till annan musikstil kan det mycket väl vara tvärtom...

Postad 20 January 2012 - 22:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det kan mycket väl stämma att Regan var förträfflig.

Men som jag har skrivit om otal gånger förut så har jag gjort jämförelsen mellan en Rega P1 och Rega P3-24. Den sistnämnda kostade då ut till kund
ca: 8000:- Praktiskt taget allt var förbättrat på Rega P3-24 inklusive en finare puppa.

På min RP1 satt en Ortofon OM10 monterad i jäförelse med min P3-24 som var utrustad med en Goldring 2200.

Skillnaderna fanns där vi lyssningstillfället, men inte storslagna. P3-24 gav mer basinformation, ett djupare och lugnare ljud.

Men sedan jag börjat använda mig av en DAC till vardags (Musical Fidelity's M1) så blir skillnaderna större, fast för mindre pengar. Det är absolut inte min mening att starta en jämförelse mellan analogt/digitalt, utan var bara mest glad över en mindre uppgradering.

Pengarna jag lagt på vinyl har jag blivit kompenserad för, men kanske inte i ljudkvalitet snarare: fina byggen, design, handhavande, konvolut och mycket roligt plock.

;)

Redigerat av Glidtassen, 20 January 2012 - 22:10.

Postad 21 January 2012 - 10:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Vinylspelare och DAC är olika genrer och allt ska ju bedömas inom sin genre. Exempelvis är det orimligt att fråga sig om Star Wars är bättre än Sound of Music. Personligen tycker jag att omväxling förnöjer, ibland lite Star Wars och ibland lite Sound of Music. Trots allt är det väl kontrasterna som ger den där extra udden. (Kunde inte låta bli att läsa om MF M1 och måste erkänna att jag blev väldigt sugen. Verkar vara ett plus att man kan köra både dator och CD-spelare via DAC:en. Högupplöst från t.ex. hdtracks.com är ju rätt trevligt ibland.)

Min Rega RP1 har tagit sig i ljudkvalitet, som om pickup-julklappen Rega Bias 2 har "släppt" lite grand (eller också har jag bara vant mig vid ljudet B) ). Tyvärr har jag svårt att bortse från de där småsakerna som lätt gungande tallrik och hummande motorljud. Motorn gav också ifrån sig ett tickande som jag lyckades få bort genom att pressa ner och samtidigt vrida den del av motorn där man fäster remmen. Spaken till tonarmen har dessutom ett litet glapp när man fäller ner den. Det är som om RP1:an är både kvalitet och skräp på en och samma gång. Just därför känns det som att jag vill byta ut den. Men jag velar. Trots allt är den väl oerhört prisvärd, i alla fall om man ser till ljudkvalitet.

Ha-begäret pendlar mellan Music Hall MMF 2.2, Pro-Ject Debut III Esprit och att försöka piffa upp min RP1:a. Flera har ju blivit nöjda med glastallriken för 700kr. Den kan kanske mota bort lite av skräp-känslan. På Ebay hittar man ju också en del acryl-tallrikar som påstås passa till RP1. En annan variant är en begagnad Planar 2. Enligt Rega ska RP1 ersätta P1 och P2, men när man läser vad folk skriver på nätet får man ändå känslan av att P2 är en mer lyckad konstruktion än RP1.

Ny spelare eller nya tillbehör - det är frågan. Gissar att jag inte är den första att brottas med den.

Postad 21 January 2012 - 10:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vi blåser själva liv i en romantisk vurm inför vad en uppgradering skulle ge.

Jag vidmakthåller hur det inte är kvalitén på LP-spelaren som sätter begränsningarna, utan mediet i sig självt. Visst låter en Rega P2 bättre än en kompaktstereo från Claes Ohlsson med matchande vinylsvarv, men när man väl spenderat några tusen på riktig skivspelare så avtar nyhetens behag, och det händer liksom inte så mycket mer?

När det kommer till: skivtallrikar, bakvikter, tonarmar, puckar så får man ta varje marknadsföring med en nypa salt. Ta in i beräkningen att varje firma som marknadsför dessa tweaks har för ambition att sälja så mycket de kan av dem.

Om Rega stannade upp, slutade uppgradera sitt utbud med påstådda förbättringar skulle försäljningen sannolikt avta. Det är därför som firman introducerar skivspelare som Rega P6 med en balk, fäst under skivtallriken för att ge mer stadga. Men om dessa uppgraderingar egentligen tillför mycket ljudmässigt betvivlar jag starkt, men det är inte det konsumenten köper. Konsumenten shoppar ”En hypotes kring vad en magisk balk skulle kunna tillföra”, och det är just det som många av oss gillar. Jag är liks hooked som ni när det kommer till vackra: tonarmar, skräddarsydda bakvikter, färgglada skivmattor och för att inte tala om alla handsnidade skivpuckar i mahogny eller masurbjörk.

Känner mig som elakingen som sabbar festen, men det är inte mitt mål. Men som tidigare nämnt startade jag denna tråd för några år sedan för att behandla ovanstående frågor, men sade aldrig på vilket sätt?

Jag skulle fortfarande inte vilja vara utan min skivklämma från Michell Engineering, det låter faktiskt lite bättre med den monterad.

Redigerat av Glidtassen, 21 January 2012 - 10:48.

Postad 21 January 2012 - 11:38

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Det du, Glidtassen, ofta återkommer till, och som jag sympatiserar med, är estetik i samband med vinylspelare. Ljudmässigt, skriver du, är det ingen enorm skillnad mellan spelaren för 2700kr och den för 8000kr (fast skillnad finns och blir förmodligen än större i ännu högre prisklasser). Skillnaden ligger i byggkvalitet. CD-spelare, DAC:ar och förstärkare kan vara mer eller mindre snygga. Jämförelsevis ger vinylspelare mer utrymme för kvalitetskänsla och för något tilltalande att njuta av. Detta oavsett om tallrikar och skivklämmor förbättrar ljudet eller inte.

Förmodligen är detta anledningen till att man kan ha svårt att ha fördragsamhet med RP1;ans byggkvalitet. Jag har aldrig sett eller känt på en P2:a, men antar att den har en helt annan kvalitetskänsla.

Eller också hoppas jag bara, konsumerar efter "hypotesen om" att en annan modell är bättre eller att en ny skivtallrik ger det där lilla extra som saknas.

Visst är jag offer för konsumismen, vilket ger en något tvetydig känsla av vällust uppblandad med obehag.

Redigerat av Mange36, 21 January 2012 - 11:49.

Postad 21 January 2012 - 12:40

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan få tag på glastallriken till Pro-ject spelarna?. Har kollat på flera sidor men hittar bara acrylvarianten och den har jag redan.

Postad 21 January 2012 - 12:58

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Det kan mycket väl stämma att Regan var förträfflig.

Men som jag har skrivit om otal gånger förut så har jag gjort jämförelsen mellan en Rega P1 och Rega P3-24. Den sistnämnda kostade då ut till kund
ca: 8000:- Praktiskt taget allt var förbättrat på Rega P3-24 inklusive en finare puppa.

På min RP1 satt en Ortofon OM10 monterad i jäförelse med min P3-24 som var utrustad med en Goldring 2200.

Skillnaderna fanns där vi lyssningstillfället, men inte storslagna. P3-24 gav mer basinformation, ett djupare och lugnare ljud.

Men sedan jag börjat använda mig av en DAC till vardags (Musical Fidelity's M1) så blir skillnaderna större, fast för mindre pengar. Det är absolut inte min mening att starta en jämförelse mellan analogt/digitalt, utan var bara mest glad över en mindre uppgradering.

Pengarna jag lagt på vinyl har jag blivit kompenserad för, men kanske inte i ljudkvalitet snarare: fina byggen, design, handhavande, konvolut och mycket roligt plock.

;)

Nä du,- jag skulle nog vilja säga att förbättringarna som en vinylspelare i högre prisklass medför är så mycket mera påtagliga än när man går upp i klasserna i den digitala världen. Min erferenhet säger dessutom att man kommer till en högre nivå om man köper en finare spelare istället för att extrautrusta en billigare modell! En massa tweaks samt dyr PU på en budget modell blir lite av "kasta pärlor åt svin"
Känns som om du egentligen verkligen skulle vilja köpa en finare spelare, men måste gång på gång övertyga dig själv om att det inte gör nån skillnad - kanske borde du tillåta dig spendera pengar på din hobby.

Postad 21 January 2012 - 13:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Noop, vill inte köpa en dyrare spelare. Det är inte vad jag söker just nu utan är tillfreds med det jag har.

Postad 21 January 2012 - 13:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
+1 Jörgen. Personligen har jag försökt tagit i när jag uppgraderat. Istället för
fler mindre steg.

Postad 21 January 2012 - 13:57

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Noop, vill inte köpa en dyrare spelare. Det är inte vad jag söker just nu utan är tillfreds med det jag har.

Då är det nog dax att du slutar anta en massa ang. mid end/high end-spelare...

Redigerat av Jörgen A., 21 January 2012 - 15:39.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.