![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 11 november 2009 - 14:30
Evigheter att starta? njea sånn stor skillnad e det inte mot att starta upp ubuntu tycker jag.Kan inte för mitt liv fatta vad det är som så många tycker är bra med windows!!
Tar evigeter att starta, program låser och chrashar konstant, inga bra system monitors, massor med virus och annat trist, svårt att reparera om något strular, tar en MASSA onödiga systemresurser till ingen ting. Och standard vertionen är låst till intels X86 arkitektur (förmodligen detta som gör så att vi förhoppningsvis slipper se windows 7 i mobiler!!) Och det är knappast någon större hemlighet att både apple och linux burkar är stabilare, brukar minder resurser till OS mm. Varför vill man ha det som är sämst?!
Senast ett program låste sig(och jag inte var orsaken) eller när datorn krashade senast kan jag inte änns minnas. Lever du kvar i tankarna om win 95/98? För xp kraschade aldrig heller för mig vid normal användning, det var enbart när jag höll på att överklocka som den kunde dö. Jag får väl typ max 5 virus/år som antivirusprogrammet tar bort men jag kan väl säga att de gångerna jag minns är också mitt fel, jag har alltid trott att jag ska få virus innan jag fick de(roliga warez-sidor)
Ska vi ta något dåligt om linux? Jag började här nere i linköping på IT och trodde vi skulle behöva kunna mer linux än vad som var verkligheten så jag installerade ubuntu på min dator och efter det lilla jag använt mig utav det har jag lärt mig att det är skitsvårt med drivrutiner(fick inte mitt wlan att fungera), för att göra vissa saker(som att installera Qt/hildon) skulle jag behöva ha en strandsatt linux-support varje gång jag ska göra något och ubuntu är ju inte snyggt någonstans(känns som win95 i många sammanhang) och sen det viktigaste... Jag har haft problem EN gång med windows när jag skulle installera program och det var just att köra maemo program som jag utveckla. Med linux så... Ja internet fungerar som man tror det ska(fast även här har vi massa problem med flash så det räknas väl inte).
Så enligt mig som kanske inte är världens mest avancerade användare men en bra bit över medel(bland ungdomar, medel bland vuxna är bara pinsamt) är linux inte ens tänkbart. Tänker man bland alla medelanvändare så är linux lika svårt som att skapa energi. Så att påstå att det är sämst går inte även om ni linux hackers så gärna vill detta. Anledningen till att maemo(som är linux) kommer att användas av normala personer är för att det är enkelt och snyggt! Kommer inte uttala mig om mac os men det verkar mycket enklare och snyggare och de verkar vara många program som stödjer detta.
För att gå tillbaka till tråden...
Jag uppfattade det som alla med 3 skulle vänta men att bara sverige är missfostret är pinsamt. Även om jag ska vänta tills slutet av månaden så vill man bara åka till nokia sverige och slå ner alla som kan tänkas ha något inflytande vad gäller denna försening. Har inte maemo automatiska uppdateringar? Vad är standardinställningarna? Kan de inte bara sätta det som standard och sedan så "tvingas" alla svenssons att installera uppdateringen för 3. Om inte det så borde folk kunna ringa in och sedan säga att de vet problemet och sedan få den iaf
Postad 11 november 2009 - 15:29
Jag uppfattade det som alla med 3 skulle vänta men att bara sverige är missfostret är pinsamt. Även om jag ska vänta tills slutet av månaden så vill man bara åka till nokia sverige och slå ner alla som kan tänkas ha något inflytande vad gäller denna försening. Har inte maemo automatiska uppdateringar? Vad är standardinställningarna? Kan de inte bara sätta det som standard och sedan så "tvingas" alla svenssons att installera uppdateringen för 3. Om inte det så borde folk kunna ringa in och sedan säga att de vet problemet och sedan få den iaf
Hur skulle en automatisk uppdatering gå till när man inte har kontakt med nätet på nåt sätt när man har 3-simkort i? Är väl tveksamt om 'svenssons' orkar eller vill köra med wlan enbart i flera veckor. Inga med 3-simkort kommer ju att kunna använda telefonen som telefon.
Verkar i bästa fall bli en julklapp av denna telefon här (om nu mjukvaran är klar v49 så tror jag inte det bara 'tar några dagar' att tillverka och frakta telefonerna till butikerna som det stod i mobil-artikeln). Början på januari är väl mest troliga tiden att hitta den i butik :/
Postad 11 november 2009 - 15:41
<br />Hur skulle en automatisk uppdatering gå till när man inte har kontakt med nätet på nåt sätt när man har 3-simkort i? Är väl tveksamt om 'svenssons' orkar eller vill köra med wlan enbart i flera veckor. Inga med 3-simkort kommer ju att kunna använda telefonen som telefon.<br /><br />Verkar i bästa fall bli en julklapp av denna telefon här (om nu mjukvaran är klar v49 så tror jag inte det bara 'tar några dagar' att tillverka och frakta telefonerna till butikerna som det stod i mobil-artikeln). Början på januari är väl mest troliga tiden att hitta den i butik :/<br />
Har du inte tänkt på att det finns WLAN och det bör nog vara det mest logiska/billigaste sättet att uppgradera över!
Postad 11 november 2009 - 15:47
Klart att saker e krångliga när man inte kan dom. Men är man ny för linux så rekommenderar jag "mint" istället för "ubuntu", så funkar alla filmer/ljud ZIP rar flash mm out of the box.Ska vi ta något dåligt om linux? Jag började här nere i linköping på IT och trodde vi skulle behöva kunna mer linux än vad som var verkligheten så jag installerade ubuntu på min dator och efter det lilla jag använt mig utav det har jag lärt mig att det är skitsvårt med drivrutiner(fick inte mitt wlan att fungera), för att göra vissa saker(som att installera Qt/hildon) skulle jag behöva ha en strandsatt linux-support varje gång jag ska göra något och ubuntu är ju inte snyggt någonstans(känns som win95 i många sammanhang) och sen det viktigaste... Jag har haft problem EN gång med windows när jag skulle installera program och det var just att köra maemo program som jag utveckla. Med linux så... Ja internet fungerar som man tror det ska(fast även här har vi massa problem med flash så det räknas väl inte).
Eller så skriver man in "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" i terminalen och Presto!! (lite annorlunda än med M/S där man måste ut på nätet och leta codecs program mm) "3g uppkopplingar" är med en dröm sen 8.10 kom ut då ubuntu har stöd för det på "os-nivå" dvs du har inget program som hackar låser och trilskas, och ja uppkopplingen är snabbare då!
Personligen så har jag mycket dåliga erfarenheter av vista (och tidigare versioner). Ubuntu har inte häller varigt en dans på rosor, när drivers inte finns så är det svårt att få hårdvaran att fungera. Men det är ju tillverkarna som inte stödjer Linux pga avtal med Microsoft.
Uch vilken OT, sorry boys (& girl?)
(Det jag anknyter till N900 och Maemo är en förhoppning att det kommer finnas så många bra linux-onley dator program till n900 så att många väljer att åtminstone testa och sätta sej in i Linux)
Postad 11 november 2009 - 15:47
Varför kan inte återförsäljare/butiker varna om dessa begränsningar och varför finns dessa "Svenssons" bara i Sverige?
Lite som Sossarnas folkhem, medborgarna är så dumma så det är bäst att vi håller dem i handen och inskränker deras frihet och valmöjligheter så mycket vi kan....
Puh, jag blir så trött!
Postad 11 november 2009 - 16:08
Jag kanske fick det att verka som att jag ville att ms alltid ska regera men hade linux varit mycket snyggare och enklare så hade det kunnat bli mainstream. linux måste fixa mer likheter med användarbarhet som windows för att kunna slå igenom. Men när det nu gäller n900an och maemo så är det en ny start och jag tror skarpt på denna ide!Uch vilken OT, sorry boys (& girl?)
(Det jag anknyter till N900 och Maemo är en förhoppning att det kommer finnas så många bra linux-onley dator program till n900 så att många väljer att åtminstone testa och sätta sej in i Linux)
Sossarna är lika korkade som moderatorernaJag blir sen så himla trött på allt snack om "Svenssons" som kommer köpa denna telefon och självklart ha 3-abonnemang med alla tummar mitt i handen!!
Varför kan inte återförsäljare/butiker varna om dessa begränsningar och varför finns dessa "Svenssons" bara i Sverige?
Lite som Sossarnas folkhem, medborgarna är så dumma så det är bäst att vi håller dem i handen och inskränker deras frihet och valmöjligheter så mycket vi kan....
Puh, jag blir så trött!

Postad 11 november 2009 - 16:18
Postad 11 november 2009 - 16:29
<br />Fick precis ett automatisk genererat mejl från Nokia som sa att den har släppts och är redo att skickas!!! Vågar man hoppas att de skickar den nu?<br />
Kan du kolla i "mailsourcen" vilken IP-adress de skickar i från (jag har inte fått något mail än)
Postad 11 november 2009 - 16:34
Redigerat av lostsoul, 11 november 2009 - 16:37.
Postad 11 november 2009 - 16:37
Men linux e ju enklare än windows, T E R M I N A L E N ! !Jag kanske fick det att verka som att jag ville att ms alltid ska regera men hade linux varit mycket snyggare och enklare så hade det kunnat bli mainstream. linux måste fixa mer likheter med användarbarhet som windows för att kunna slå igenom. Men när det nu gäller n900an och maemo så är det en ny start och jag tror skarpt på denna ide!
Men linux ÄR inte som windows, Har kernel:n support för hårdvaran så behöver du inte bry dej om drivers, dom finns där! När det kommer nya så uppdateras det automatiskt, lika så program uppdateringar mm Du slipper ha ett virus program (nästan). Registret är alltid fritt från skräp, HDD behöver du inte defragmentera mm. Och vad gäller "snygghet" så vet jag att ubuntu 10.04 som kommer till våren ska ge sej efter att vara snyggare än OSX (leopod, eller vad apple nu kör) så det kommer

DEN HAR KOMMIT!!!!
Fick också mail, från nokia.com
Fick precis ett automatisk genererat mejl från Nokia som sa att den har släppts och är redo att skickas!!! Vågar man hoppas att de skickar den nu?
Gött!! Nokia tig sitt förnuft till fånga ändå! =D
Postad 11 november 2009 - 16:37
vad exakt står i mailet ???? saxa in det på forumet!!!
Står bara samma sak som i pressreleasen ungefär.
Typ "den finns att köpa, surfa till din nokiashop i ditt land för att köpa". Antar att det är det mail som man skulle få om man signade upp för att få just ett mail när N900 släpptes, har inget att göra med att den svenska nokiashopen tex (det är ett engelskt mail osv).
Postad 11 november 2009 - 16:41
Postad 11 november 2009 - 16:47
Bifogad fil(er)
Redigerat av Mofaza, 11 november 2009 - 16:48.
Postad 11 november 2009 - 17:01
crap, vart glad där för någon sekundFalskt larm! Förändrar inget för Sveriges del förrän Nokia Sverige kan tala om vad som verkligen gäller.
Postad 11 november 2009 - 17:12
om samma nolla går in i en butik och köper en tre låst lur
funkar inte den med någon annan
skriv en lapp på lurarna
"låsta till allt annat än tre"
obs till v49
jag kommer att hata tre pga detta
och det är tre:s fel det är deras skit som inte funkar
konstia är att vi ska bromsa när inte alla andra länder som har tre gör det!!!!
klas ta ett nytt beslut "gör om gör rätt!!!"
Shit, kan inget annat än att hålla med! J**** TRE!!! LANSERA mobilen och låt TRE ta smällen för sitt skit! Är själv TRE-Kund (kunde inte vara mer missnöjd) och bunden till ett pott abonnemang självklart behöver jag att n900 funkar med TRE's j**** sim-kort, men är det bara mjukvara är jag MER ÄN VILLIG att köra på te.x Comviq tills fixen är färdig!
Dumma dumma mig som ändå bidrar till framgång för TRE .... skäms*
Föresten, vad är felet?? Om jag inte helt misstolkat det så är problemet att TRE inte kan lägga in sina skräp program i telefonen så att den te.x inte kan använda w-lan till att surfa osv. Så var det med min w995 iaf innan den blev stulen. USCH vad jag ogillar TRE!!
Postad 11 november 2009 - 17:14
Falskt larm! Förändrar inget för Sveriges del förrän Nokia Sverige kan tala om vad som verkligen gäller.
Eller om Nokia Shop kunde svara att alla som förbeställt den och fortfarande vill ha den får den i kommande veckan...
Och jag kan gå med på att skriva under att jag inte skall försöka använda SIM-kort från 3 i år!
Postad 11 november 2009 - 17:33
Ska resa bort en vecka så nästa Torsdag kan jag packa upp den o komma med info.
Postad 11 november 2009 - 17:36
Haha yeah right... ^^Har vart o hämtat min nu .Hade förbeställt och i dag låg den på ICA.
Här är någon från flashback som tydligen fått svar på sms från klas.
smsade klas i dag:
Hej klas, en undrande kund här... Kommer n900 att lev till
nokia shop nu denna eller nästa vecka eftersom det inte berör 3 abonenter? mvh xxx
svar:
Hej, återkommer om det. PS - förstår att det är jobbigt att vänta. Mvh Klas
blev väldigt possetivt överaskad av ett svar ska tillägas. :-)
Postad 11 november 2009 - 17:37
vad yrar du om? har haft Tre flera år och aldrig har jag haft problem me wlan eller nå annat...de enda som Tre stoppat in i min tytn2 var en bakgrundsbild.....
bra att nå kan ge mig en mobil billigt :-)
Postad 11 november 2009 - 17:38
Har vart o hämtat min nu .Hade förbeställt och i dag låg den på ICA.
Glöm inte vår gentlemanna-tävling om vem får ett produktionsex av N900
...detaljerna för detta hittas här
Allt utom bevis är rykten...
Postad 11 november 2009 - 17:52
Problemet är (förmodligen) hur SIM aplication toolkit (SAT) hanteras, nästan alla operatörer använder det men TRE har inte SAT som är för GSM netet, utan det nyare USAT som är för 3G nätet. Tydligen så har någon MAEMO 5 utvecklare missat detta och en bugg fix kommer med version 5.1 som förväntas komma v49.Föresten, vad är felet?? Om jag inte helt misstolkat det så är problemet att TRE inte kan lägga in sina skräp program i telefonen så att den te.x inte kan använda w-lan till att surfa osv. Så var det med min w995 iaf innan den blev stulen. USCH vad jag ogillar TRE!!
Tre är inte som alla andra och Nokia har missat det. Där är problemet.
I'm with him

xenom
vad yrar du om? har haft Tre flera år och aldrig har jag haft problem me wlan eller nå annat...de enda som Tre stoppat in i min tytn2 var en bakgrundsbild.....
bra att nå kan ge mig en mobil billigt :-)
Postad 11 november 2009 - 18:17
Men linux e ju enklare än windows, T E R M I N A L E N ! !
Men linux ÄR inte som windows, Har kernel:n support för hårdvaran så behöver du inte bry dej om drivers, dom finns där! När det kommer nya så uppdateras det automatiskt, lika så program uppdateringar mm Du slipper ha ett virus program (nästan). Registret är alltid fritt från skräp, HDD behöver du inte defragmentera mm. Och vad gäller "snygghet" så vet jag att ubuntu 10.04 som kommer till våren ska ge sej efter att vara snyggare än OSX (leopod, eller vad apple nu kör) så det kommertills dess så har du kompriz som ger lite härliga effekter
Ýoutuba lite så ska du få se..
Ifs så kan du mycket väl få fragmentering i linux iallafall med ext-filsystemen. Däremot saknas det bra verktyg för att defragmentera under körning (som i OSX) för ext4 i dagsläget, det påstås vara på väg men ska ännu inte vara helt pålitliga om jag förstått det rätt.
Ubuntus utseende är väll mera beroende på vad gnome får för sig en vad Ubuntu själva gör. Det ända som skiljer ubuntu från standardgnome är väll human-temat och några egna ikoner?
Detta är förövrigt ensamt en god motivering till att ha resistiv skärm på n900
http://maemo.org/dow...OS2008/openttd/
Här körs det med kapacitiv
http://www.youtube.c...h?v=n-c1Mq7uq8A
Ett av de bästa spelen någonsin förövrigt

Redigerat av FFaael, 11 november 2009 - 18:20.
Postad 11 november 2009 - 18:25
<br />Tydligen så har någon MAEMO 5 utvecklare missat detta och en bugg fix kommer med version 5.1 som förväntas komma v49.
Och av erfarenhet tror du verkligen att de håller V49, inte jag iaf.....
Vi skall vara glada om en kommer ut i mitten av januari!
Postad 11 november 2009 - 18:33
Hur tänker du nu?, N900 har ju börjat skickas till butiker...Och av erfarenhet tror du verkligen att de håller V49, inte jag iaf.....
Vi skall vara glada om en kommer ut i mitten av januari!
Postad 11 november 2009 - 18:35
Coolt, visste inte att de vara någon spelade TTD ännu, mitt favorit spel. Finns installerat på samtliga datorer här hemma.
Problemet e bara börjar jag spela slutar jag inte förrän nästa morgon, så jäkla beroende framkallande

"Clob"
Varför skulle de inte hålla
De gick till och med snabbare än vad Nokia först pratade om vid förseningen till release. Dom meddelade den 28.10 att mobilen är försenad en månad, den 10.11 meddelar dom att man börjat leverera, det är snabbare än vad som först sades.
Jobbigt negativa svenskar, förstår vad den där Klas Ström menar om att ge ut den först v49
Redigerat av Icee, 11 november 2009 - 18:41.
Postad 11 november 2009 - 18:36
Jag håller helt med. Visst ur våra tekniknörd-perspektiv är Nokia j*** i***, men försöker man titta ur Klas affärsperspektiv är det inte alls så konstigt. Han har trots allt följande alternativ
* Lansera telefonen nu
- Några få hundra tekniknördar k*** i brallan
- Det skrivs överallt att Nokias värsting inte funkar för en av de stora operatörerna som har vem vet hur många kunder i SE
* Vänta med lanseringen (ordna fixen)
- Några få hundra tekniknördar suckar å skriver massa i forum men väntar ändå på lanseringen
- Det blir inga skriverier och Telefonen funkar klockrent och nokias aktie skjuter i höjden
hmmmmmm, vad hade man själv gjort tro?
"titta ur klas affärsperspektv". Om det vore det bäst ur ett affärsperspektiv borde väl det här beslutet tas av nokia internationellt eftersom three finns i flera länder. Men nej där ska telefonerna säljas!
Postad 11 november 2009 - 18:36
Hur tänker du nu?, N900 har ju börjat skickas till butiker...
I Sverige?
Dessutom vill jag ha min rabatt från Nokia Shop!
Och det var Release av uppdatering med 3-stöd mm, som jag tror kommer ta mer tid än "innan året slut" eller V49.
Redigerat av Clob, 11 november 2009 - 18:39.
Postad 11 november 2009 - 18:44
Vänta o se, bör väl skickas ut i slutet av veckan eller nästa vecka. 3 stöd.?, vem bryr sig om 3I Sverige?
Dessutom vill jag ha min rabatt från Nokia Shop!
Och det var Release av uppdatering med 3-stöd mm, som jag tror kommer ta mer tid än "innan året slut" eller V49.

Postad 11 november 2009 - 18:44
Redigerat av Unregistered6144aa51, 11 november 2009 - 18:44.
Postad 11 november 2009 - 18:45
Hur tänker du nu?, N900 har ju börjat skickas till butiker...
Vänta o se, bör väl skickas ut i slutet av veckan eller nästa vecka. 3 stöd.?, vem bryr sig om 3
Hallå där! Varför säger du så? Om det blir som Nokia Sverige antyder så skickas inga telefoner förrän tidigast vecka 49!
Redigerat av lostsoul, 11 november 2009 - 18:48.
Postad 11 november 2009 - 18:47
https://www.minhembi...s...t&p=2653283Varför säger du så? Om det blir som Nokia Sverige antyder så skickas inga telefoner förrän tidigast v.49!
Och senast nästa vecka enligt nokiashop
Postad 11 november 2009 - 18:52
https://www.minhembi...s...t&p=2653283
Och senast nästa vecka enligt nokiashop
Och? Någon påstår att han fått ett SMS av Klas Ström där han ber att få återkomma. Vad gäller Nokia Shop så har det inte kommit någon entydig information därifrån än. De verkar osäkra.
Postad 11 november 2009 - 18:55
Och alla tvivel om snar release kommer från otydligt citat på mobil.se...Och? Någon påstår att han fått ett SMS av Klas Ström där han ber att få återkomma. Vad gäller Nokia Shop så har det inte kommit någon entydig information därifrån än. De verkar osäkra.
Och alla andra uppgifter motsäger detta.
Postad 11 november 2009 - 18:57
har ju som tagits upp flera ggr funnits länge och borde ha fixats av Nokia.....
Aldrig haft bättre operatör än Tre
dom rånar inte en å kn***ar dig r**en som Felia :-)
Postad 11 november 2009 - 19:00
Ifs så kan du mycket väl få fragmentering i linux iallafall med ext-filsystemen. Däremot saknas det bra verktyg för att defragmentera under körning (som i OSX) för ext4 i dagsläget, det påstås vara på väg men ska ännu inte vara helt pålitliga om jag förstått det rätt.
Ubuntus utseende är väll mera beroende på vad gnome får för sig en vad Ubuntu själva gör. Det ända som skiljer ubuntu från standardgnome är väll human-temat och några egna ikoner?
Ja har man riktigt mycket data som passerar hdd (mail server t.ex) så kan du få fragmentering, men det ska mycket till innan normal användaren råkar ut för det.
Normal användare har det defragmenterings fritt i ext3&4, hur som hälst så är det inte tillnärmelsevis lika illa som med NTFS eller FAT. och det finns program till det, bara det att man får lägga in de själv om man tycker att det behövs.
Poängen jag vill komma till är att allt e lätt när man kan det och svårt annars.
Linux som plattform har i mina ögon större potential än windows. maemo, andriod mac ps3 (extra os) bygger på linux, eller dess föregångare/syster unix
Övergången från win till mac e inte häller helt smärt fri. Och jag har svårt att tro att min mamma skulle klara av att ringa ett samtal från n900an. Men det är ingen som tycker den e skit bara för den är annorlunda, och mycket svårare än en standard lur. istället så är alla lyriska över vad man kan komma att göra med den. Varför inte samma med linux i allmänhet?
Hehe! ja iphone-kille fick bekymmer ja, penna e trist, men bra ibland!

Postad 11 november 2009 - 19:11
någon som signade up för det här mailet längst ner till höger. Skulle komma när den släpptes. Någon som fått det eller var de det mailet som det snackades om innan i tråden???? JAg blev iallafall blåst på mitt mail.
Postad 11 november 2009 - 19:13
är väl knappat Tre fel? den här buggen
har ju som tagits upp flera ggr funnits länge och borde ha fixats av Nokia.....
Aldrig haft bättre operatör än Tre
dom rånar inte en å kn***ar dig r**en som Felia :-)
Håller helt med dig. Haft dem i 4år nu och inget att klaga på... Telefonen ingår när man binder sig med dem, inga "förhöjda månadsavgifter", vilket i praktiken är en avbetalning på telefonen, som andra operatörer använder sig av.
Förhöjd månadsavgift på 200kr när man tecknar 24mån abonnemang och du betalar 4 800:- som du inte får använda till något annat, helt värdelöst om ni frågar mig. Dessutom vill de(Telia, Telenor, Tele2) gärna ha en slant kontant för luren också...
Kan vara att själva abonnemangspriserna kan vara något dyrare i vissa fall, men du får telefonen och kan utnyttja HELA månadsbeloppet till 3:s tjänster, ringa, sms, surfa, mms, tv etc
3 är bra, men håller ju med om att det är olyckligt att det blivit så här. Är ju för att Nokia INTE har fixat så de nyare simkorten fungerar utan bara äldre varianter som 3 inte använder(inte i nyare kort iaf)
Postad 11 november 2009 - 19:17
Jag fick mitt mail idaghttp://maemo.nokia.com/
någon som signade up för det här mailet längst ner till höger. Skulle komma när den släpptes. Någon som fått det eller var de det mailet som det snackades om innan i tråden???? JAg blev iallafall blåst på mitt mail.

Postad 11 november 2009 - 19:21
Postad 11 november 2009 - 19:23
Jag fick mitt mail idag
ok.var det det som presenterades tidigare i tråden eller vad?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar