Redigerat av Bulldog76, 19 april 2015 - 13:43.
Postad 19 april 2015 - 15:00
Får nog bli en 3000. Lampa kan man vara utan, brödhylla går att köpa till och piezotändning funkar nog utmärkt.Utöver det, lampa och brödhylla
Postad 19 april 2015 - 16:22
Ni som kör med gasol, hur ofta byter ni flaska? Känns som om flaskstorlek med 5 kg gasol är rätt så normal storlek. Bör man kanske ha en miniflaska som reserv ifall gasen tar slut ?
Postad 19 april 2015 - 16:25
Ni som kör med gasol, hur ofta byter ni flaska? Känns som om flaskstorlek med 5 kg gasol är rätt så normal storlek. Bör man kanske ha en miniflaska som reserv ifall gasen tar slut?
Jag kör med en PC-10, den brukar oftast räcka en hel säsong, har hänt att den tagit slut lite innan beroende på.
Jag skulle iaf inte vilja ha en mindre, i sånt fall 2 st 5or.
Postad 19 april 2015 - 16:49
Kör slut på en PC-10:a om året. räcker över sommaren och efterkommande vår. Varje försommar är det dags att byta.
Nackdelarna med en stor flaska är väl att den kan vara knepig att frakta hem stående vilket man rekommenderar samt att den är lite klumpigare när man flyttar runt grillen. Annars är det bara plus.
Postad 19 april 2015 - 16:51
Kör slut på en PC-10:a om året. räcker över sommaren och efterkommande vår. Varje försommar är det dags att byta.
Nackdelarna med en stor flaska är väl att den kan vara knepig att frakta hem stående vilket man rekommenderar samt att den är lite klumpigare när man flyttar runt grillen. Annars är det bara plus.
Själv har jag alltid fraktat mina flaskor liggandes, aldrig varit nåt problem.
Postad 20 april 2015 - 09:04
Nej men nu är det väl dags att fylla tråden med köttbilder! Blir en lugn vecka för mig, men kommande helg ska nog bli en grillhelg deluxe.
Tips på rökig marinad att slänga lite älg eller oxe i?
Postad 20 april 2015 - 12:15
Jag tar gärna tips på enkla fisk och kycklingrecept (eller veg), blir alldeles för mkt kött
Postad 20 april 2015 - 15:11
Bifogad fil(er)
Redigerat av Buddypresley, 20 april 2015 - 15:12.
Postad 20 april 2015 - 16:34
Jag tar gärna tips på enkla fisk och kycklingrecept (eller veg), blir alldeles för mkt kött
Jag och en kompis köpte hem hel gris ihop i lördags. Stycket och vacumpackat 98.9kg

Postad 21 april 2015 - 07:43
På Webers hemsida så dyker frågan upp om hur man rengör ett porslinsemaljerat gjutjärnsgrillgaller och svaret är stålborste. Det känns lite brutalt att gå på gallret med stålborste och jag tänkte närmare på en mässingsborste som alternativ. Hur har ni andra gjort som har ett sånt galler?
Postad 21 april 2015 - 07:52
På Webers hemsida så dyker frågan upp om hur man rengör ett porslinsemaljerat gjutjärnsgrillgaller och svaret är stålborste. Det känns lite brutalt att gå på gallret med stålborste och jag tänkte närmare på en mässingsborste som alternativ. Hur har ni andra gjort som har ett sånt galler?
Jag har hela tiden kört med Webers egna stålborste, funkar utmärkt.
Postad 21 april 2015 - 16:44
Körde ett test på 10 min och kom upp i 150 grader.
Ska prov grillas nån dag.

Bifogad fil(er)
Postad 21 april 2015 - 16:52
Har moddat min go anywhere med termometer och gjutjärn.
Coolt!
Postad 21 april 2015 - 17:49
Hej någon som har tips på några bra/snygga grillbestick, en sats med 6-8 st knivar/gafflar skulle vara bra.
Postad 21 april 2015 - 17:58
Coolt!
Tack, det tyckte jag med.

Hej någon som har tips på några bra/snygga grillbestick, en sats med 6-8 st knivar/gafflar skulle vara bra.
Weber's är ju ursnygga!
Postad 21 april 2015 - 18:26
http://www.hultens.s...ak-set-12-delar
Ja Webers grillbestick ser ju trevliga ut, bra att dom är helt i stål också. Dom vi har nu är riktigt gamla med trähandtag som börjar se ofräscha ut.
Postad 21 april 2015 - 18:37
Jag kan oerhört varmt rekommendera dessa bestick från tyska WMF som är både riktigt snygga, är helt i stål och håller sin finish väldigt bra! Haft våra i typ 10 år och dom är lika snygga idag.
Det bästa med dom är att dom är så snyggt och diskret gjorda att de passar till all mat om du fattar?
http://www.tretti.se.../wmf-1280239990
50534.jpg 106,9K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av masse70, 21 april 2015 - 18:39.
Postad 21 april 2015 - 18:43
Jag kan oerhört varmt rekommendera dessa bestick från tyska WMF som är både riktigt snygga, är helt i stål och håller sin finish väldigt bra! Haft våra i typ 10 år och dom är lika snygga idag.
Det bästa med dom är att dom är så snyggt och diskret gjorda att de passar till all mat om du fattar?
Tack för tips
Postad 22 april 2015 - 07:39
Tack för tips! Brorsan fyller år på fredag och detta kommer passa perfekt till hans Weber
Postad 22 april 2015 - 09:23
Ni med gasolgrillar.
Kör ni och bränner av efter varje grillning eller tar ni det i samband med nästa grillning när grillen ändå helst ska stå i 10 minuter för att bli varm?
Känns som slöseri på Gasol att bränna av tiotal minuter efter varje grillning?
Jag har de nya emaljerade järnen och har kört med stålborste efter rekommendation, ska diska av dem för att se ordentlgit på dem, men jag kan nog tycka att de tappat emaljen av behandlingen med stålborsten. maten bränner fast lättare nu.
Sen köpte jag webers röklåda till grillen, men den verkar inte fungera bra alls, testade att lägga in några flisor i den, men det blir inte tillräckligt varmt för att det ska ryka, höjer man värmen så blir maten klar för snabbt.
Postad 22 april 2015 - 09:28
Läs mitt svar på samma fråga ang avbränning lite högre upp i tråden.
Vad gäller röklådan, hade du den på gallret?
För det funkar inte bra, jag brukar lägga min direkt på brännarna i ena kortsidan.
Samt se till att blötlägga dom ordentligt.
Redigerat av masse70, 22 april 2015 - 09:28.
Postad 22 april 2015 - 10:24
Jag har hela tiden kört med Webers egna stålborste, funkar utmärkt.
Svarade du på frågan om emaljerade galler nu? Blev det nåt missförstånd? Du skrev ju så här förut:
"Sen ser jag mest nackdelar med dessa emaljerade galler, svårare att göra rena då dom imte tål stålborste eller kraftigare verktyg pga reprisken."
Postad 22 april 2015 - 10:35
Jag menade inte just dessa galler som Q-serien har utan såna jag sett på andra grillar som verkar vara mer känsliga.
Så ja, jag svarade på frågan om lämplig borste till Q-serien iom att det är en sån jag har själv?
Postad 22 april 2015 - 11:05
Jag har de nya emaljerade järnen och har kört med stålborste efter rekommendation, ska diska av dem för att se ordentlgit på dem, men jag kan nog tycka att de tappat emaljen av behandlingen med stålborsten. maten bränner fast lättare nu.
Det är nog ok att använda stålborste om den är av rätt typ och används på rätt sätt. Ta tex den typ av borste som är uppbyggd av en tvinnade stålvajer. Trycker man för hårt med den så kanske själva vajern vidrör gallret och skadar porslinet. Man får nog vara lätt på handen så att bara själva borststråna vidrör gallret.
Jag har tänkt skaffa en mässingsborste i trä till mina nya porslinsemaljerade galler för att vara på den lite mer säkra sidan.
Redigerat av Buddypresley, 22 april 2015 - 11:13.
Postad 22 april 2015 - 11:55
men nya q serien har emaljerat gjutjärn, tror inte de hade det innan?Jag menade inte just dessa galler som Q-serien har utan såna jag sett på andra grillar som verkar vara mer känsliga.
Så ja, jag svarade på frågan om lämplig borste till Q-serien iom att det är en sån jag har själv?
ska läsa sen,.har haft den på brännaren på långsidan. Ryker de mer om de är blöta?på kolgrillen har jag alltsomoftast inte blötlagda dem.Läs mitt svar på samma fråga ang avbränning lite högre upp i tråden.
Vad gäller röklådan, hade du den på gallret?
För det funkar inte bra, jag brukar lägga min direkt på brännarna i ena kortsidan.
Samt se till att blötlägga dom ordentligt.
Postad 22 april 2015 - 11:57
Som jag redan skrivit, jag menar andra sorters galler......nog om det nu.men nya q serien har emaljerat gjutjärn, tror inte de hade det innan?
ska läsa sen,.har haft den på brännaren på långsidan. Ryker de mer om de är blöta?på kolgrillen har jag alltsomoftast inte blötlagda dem.
Postad 22 april 2015 - 12:00
Nja Masse70...vi måste få rätsida på detta nu. Har du porslinsemaljerade galler?
Redigerat av Buddypresley, 22 april 2015 - 12:01.
Postad 22 april 2015 - 12:20
Tänkte köpa gasolgrill nu, men tycker jag hittar ingen som passar mig, och vilka har rrotasserie? inkluderat eller som kan köpas till?
Krav:
minst 4 brännare
"tjock" plåtkonstruktion
Inbyggd termometer...
Landmann ser jag helst inte på min altan nå mera! tycker alla verkar vara så dyra!? ingen lust att ge runt 10k för en gasolgrill. finns det inga vettiga för 3-5k?
Postad 22 april 2015 - 12:38
Många grillgallerborstar har en metallskrapa monterat på borsthuvudet. Har man emaljerat galler så känns det som en god idé att montera bort skrapan så att man inte oavsiktligt kommer åt gallret med den eller att nån hjälpsam ovetande besökande ger sig på gallret med den.
Jag har läst i andra forum att vissa använt skrapan och bittert fick ångra detta.
Postad 22 april 2015 - 13:06
Tänkte köpa gasolgrill nu, men tycker jag hittar ingen som passar mig, och vilka har rrotasserie? inkluderat eller som kan köpas till?
Krav:
minst 4 brännare
"tjock" plåtkonstruktion
Inbyggd termometer...
Landmann ser jag helst inte på min altan nå mera! tycker alla verkar vara så dyra!? ingen lust att ge runt 10k för en gasolgrill. finns det inga vettiga för 3-5k?
Krav på minst 4-brännare och som inte är Landmann och har en gedigen konstruktion känns nog lite att begära för mycket
Rotisserie-kit finns till de flesta av Webers grillar, antingen som original eller som man kan köpa till.
Bortsett från kravet på just 4 brännare uppfyller ju den grill som mest diskuterats på sistone alla andra, dvs Weber Q-3000 serien.
Men om du kan tänka dig att gå upp lite i pris, typ 5-8k kommer du ju åt Webers Spirit-serie som ju också har rotisseri, men dock inte 4 brännare.
Varför just kravet på 4 brännare?
Om jag vore dig skulle jag inte stirra mig blind på det, då får du också en grill som klarar alla dina andra krav med hyfsad budget.
Om man kan klara det mesta, inkl indirekt grillning och långgrillning för stora köttstycken på en Q-grill som bara har 2 brännare, borde ju 3 räcka mer än nog.
Om jag skulle uppgradera idag så skulle jag slå till på denna, dock kan jag inte försvara den kostnaden just nu
Finns dock hos Lindarn för 7.695:- men konstigt nog listas inte det på PJ.
http://www.lindarn.s...out.asp?ID=3679
Redigerat av masse70, 22 april 2015 - 13:17.
Postad 22 april 2015 - 13:11
Tack för det tipset, farsan fyller 65 snart och han älskar att grilla, så detta får bli en av presenterna till honom, grymt snygga, och verkar vara av bra kvalite!
Redigerat av Garrett, 22 april 2015 - 13:11.
Postad 22 april 2015 - 13:15
Tack för det tipset, farsan fyller 65 snart och han älskar att grilla, så detta får bli en av presenterna till honom, grymt snygga, och verkar vara av bra kvalite!
Vad kul!
Ja, dom är riktigt fina och vi använder dessa dagligen som "vanliga" bestick och när vi för matgäster även när det inte är grillmat.
Så dom passar ju även till "fine dining" men har samtidigt en vass och bra kniv till kött.
Faktiskt en av de bästa köpen av köksutrustning jag gjort.
Postad 22 april 2015 - 18:22
Nån som vet om Gekås har q3000 eller q3200? kanske riskerar att tvingas dit i helgen (ja, löningshelgen, med 2 barn.. )
Var brukar ni köpa kryddblandningar/glazer osv online?
Har kört en del Stubbs rubs/kryddblandningar innan, men de är slut nu.
Deras såser står dock alltid i skafferiet.
Postad 22 april 2015 - 20:52
Var brukar ni köpa kryddblandningar/glazer osv nline?
Kryddblandningar, rubs och glazes finns det ju hur mycket som helst att läsa om för den som orkar använda Google några minuter.
Dvs, man kan lika gärna göra sina egna med vanliga kryddor istället för att alltid förlita sig till färdigköpt.
Detsamma gäller såser, marinader, bastingsåser etc.
Postad 23 april 2015 - 05:37

Men man kanske skulle ta tag i att göra lite själv, är tiden som är problem med småbarn

Postad 23 april 2015 - 05:56
Problemet med Google är att med bara lite ansträngning kan hindra dåliga saker även med de bästa sakerna
Men man kanske skulle ta tag i att göra lite själv, är tiden som är problem med småbarn
Här har du en riktigt bra sida full med tips och recept som jag fått mycket inspiration från.
Dom har också massor med youtube videos där dom demonstrerar olika saker.
http://bbqpitboys.com
Postad 23 april 2015 - 08:21
Säger som masse70, testa att göra dina egna. Men om du nu absolut vill köpa hittar du en del intressant hos Grillhouse. Köp dig annars ett par bra kokböcker, jag kan iaf tycka att det ibland är mer inspirerande att bläddra i en riktig bok än sitta vid datorn eller med en platta och läsa. Jonas Cramby har en del trevliga böcker, har själv "Texmex från grunden" och den innehåller en del grillrelaterade recept men titta framför allt på Texas BBQ.
Postad 23 april 2015 - 08:54
Japp kan rekommendera Grillhouse mycket gotta i den affären och snabba leveranser.
Postad 23 april 2015 - 11:01
Nån som vet om Gekås har q3000 eller q3200? kanske riskerar att tvingas dit i helgen (ja, löningshelgen, med 2 barn.. )
Jag brukar handla på www.Extremefood.se
De har en hel del goa amerikanska BBQ såser och kryddblandningar. Finns även riktigt starka grejor för dem som gillar det.
Köpte Mexikansk spiskummin sist, jäklar vilken kvalité. Stor skillnad på det som säljs på Ica.
Redigerat av Bulldog76, 23 april 2015 - 11:02.
Postad 23 april 2015 - 11:34
ah extreme food, de har ju key lime juice som jag behöver köpa med. så gör jag två flugor på smällen på en gång
föredrar med böcker, börjar dock bli fullti hyllorna
Postad 23 april 2015 - 14:20
Jag handlar mycket kryddor på www.zmaka.se.
Stort urval och man kan blanda som man vill.
Postad 23 april 2015 - 14:24
Jag är ute efter en bra grillpress samt en inte allt för dyr gjutjärnsplatta. Är det någon som har nått förslag?
Såg en på grillhouse(http://www.grillhous...rill-press.html) som verkade trevlig.
Vad skall man tänka på när det gäller pressar?
Postad 23 april 2015 - 21:49
Kvällens wokning i weberpannan, ser kanske inte så jättegott ut men det var det. Båda sönerna ville gärna ha det i matlåda till jobbet.
Vad hade vi i då ptja lite strimlad/hackad kycklinfile, finstrimlad vitkål, morot som jag strimlade med potatisskalaren, chilifrukt/några hackade vitlökar, sesamfrön, ostrånsås mm mm. Gott som skröen iaf
Postad 25 april 2015 - 13:04
Har moddat min go anywhere med termometer och gjutjärn.
Vart köpte du termometern och gallret? Väger den inte hemskt mkt med gjutjärnsgallret i?
Postad 25 april 2015 - 13:41
Vart köpte du termometern och gallret? Väger den inte hemskt mkt med gjutjärnsgallret i?
Termometern köpte jag på EBay och gallret på Grillhouse.se.
Ett par kilo tyngre men det är det värt med gjutjärn!

Postad 26 april 2015 - 07:19
Postad 26 april 2015 - 10:28
Frugan vill slänga ut vår Weber klotgrill (kol) och ha en gasolgrill istället. Hon har någon arbetskamrat som lovordat gasolgrill med sidobrännare.
Finns det någon vettig sådan för runt 5-6000kr?
Låter annars som att det är Q3xxx-grillarna som är "the shit"?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar