Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple TV 4K

3372 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 January 2019 - 15:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Ja felet ligger inte i trådprodukten :)

Postad 25 January 2019 - 22:40

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Har en Sony XE9305 och Dolby Vision fungerar utan problem på Netflix

Postad 27 January 2019 - 11:09

issebisse
  • issebisse
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej!

googlat och försökt hitta hur jag skall ställa in min atv4k för bildutmatning mot min samsung q758d.

Ställdes in per automatik mot 4k hdr 50 hz . är det rätt?   sen har jag ställt in att matcha omfång och frekvens automatiskt.   

men funkar detta på alla appar?   kör netflix/viaplay, svt play mm samt iplaytv/ iptv.  tycker att det blivit underlig bild när man kört iplaytv exvis.   eller skall man ha den inställd på sdr?  ändrar den till hdr då om man kör sånt material när man ställt in matcha omfång?

Eller skall man köra netflix/youtube app direkt i  tv för hdr material och använda atv4k för övriga appar som förmodligen inte har hdr eller??   (och då ställa in på sdr)

Hur gör ni?

Postad 27 January 2019 - 13:37

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Hej!

googlat och försökt hitta hur jag skall ställa in min atv4k för bildutmatning mot min samsung q758d.

Ställdes in per automatik mot 4k hdr 50 hz . är det rätt?   sen har jag ställt in att matcha omfång och frekvens automatiskt.   

men funkar detta på alla appar?   kör netflix/viaplay, svt play mm samt iplaytv/ iptv.  tycker att det blivit underlig bild när man kört iplaytv exvis.   eller skall man ha den inställd på sdr?  ändrar den till hdr då om man kör sånt material när man ställt in matcha omfång?

Eller skall man köra netflix/youtube app direkt i  tv för hdr material och använda atv4k för övriga appar som förmodligen inte har hdr eller??   (och då ställa in på sdr)

Hur gör ni?

Ställ in den på sdr och matcha omfång och frekvens.

Postad 27 January 2019 - 18:11

issebisse
  • issebisse
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ställ in den på sdr och matcha omfång och frekvens.

Då gör jag så , tack

50 eller 60 hz eller spelar ingen roll?

Postad 27 January 2019 - 19:23

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Då gör jag så , tack

50 eller 60 hz eller spelar ingen roll?

50hz om du ser på svt play och liknande

Postad 27 January 2019 - 21:22

issebisse
  • issebisse
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Verkar funka bättre nu, :)  för om jag hade inställt på hdr samt matcha omgång o frekvens så ändrade den inte till sdr när jag tittar på exvis iplaytvappen. (tycker bilden blev något mysko)

Däremot funkar det nu när jag kikar på netflix att den  ställer om från sdr till hdr på sådant material.

Youtube funkar inte  med hdr men har för mig att jag läst att de inte stödjer det via atv däremot i tvns app funkar det

Postad 29 January 2019 - 15:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Första beta versionen av 12.2 ute nu.. :)

https://www.macrumor...-public-beta-1/

Postad 29 January 2019 - 16:07

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Någon fler än mig som har märkt av jitter/hack på SVTPlay-appen senaste månaden? Jag märkte det första gången några veckor innan jul, innan det har jag inte haft några problem.

Har inställt på 50Hz som standard och det är inte lika frekvent som om man skulle ha helt fel inställning, t.ex. som när man spelar upp 24p@50Hz eller 25p@60Hz. Men det kommer ett hack/ryck i bilden en gång var 20-30 sekund eller något sådant. Tillräckligt ofta för att jag ska störa mig på det. :)

Har prövat att starta om AppleTV, göra om alla inställningar, testat ändra inställningar på TV etc. men oavsett vad jag testar blir det fortfarande hack/ryck i bilden i SVTPlay-appen.

Postad 29 January 2019 - 23:45

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

Någon fler än mig som har märkt av jitter/hack på SVTPlay-appen senaste månaden? Jag märkte det första gången några veckor innan jul, innan det har jag inte haft några problem.

Har inställt på 50Hz som standard och det är inte lika frekvent som om man skulle ha helt fel inställning, t.ex. som när man spelar upp 24p@50Hz eller 25p@60Hz. Men det kommer ett hack/ryck i bilden en gång var 20-30 sekund eller något sådant. Tillräckligt ofta för att jag ska störa mig på det. :)

Har prövat att starta om AppleTV, göra om alla inställningar, testat ändra inställningar på TV etc. men oavsett vad jag testar blir det fortfarande hack/ryck i bilden i SVTPlay-appen.

Det har varit så från allra första början jag köpte atv 4k för lite mer än 1 år sedan. Mycket märkligt. Flytet är kanon på chromcast ultra med 50hz. Jag tog upp det i svtplay tråden och anders herbert sa att dom skulle titta på det men inget har hänt. Skulle föredra att använda svt play på atv 4k.

Redigerat av axion84, 29 January 2019 - 23:47.

Postad 01 February 2019 - 10:55

Howlinskogge
  • Howlinskogge
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Jag vet att det tidigare har diskuterats om Apple tv 4K och dess funktion match content. 

Jag har min Apple TV inställd på att matcha content, sen är den inställd i 1080 SDR.

Allt har fungerat utmärkt och det fungerar fortfarande, den switchar till HDR och Dolby vision när jag ser den typen av källor.

Igår började jag dock försöka ta reda på om en film i 4k och Dolby vision verkligen spelades upp i 4k.

Jag köpte en film i 4k på Itunes och kollade sedan signalen på min LG OLED genom att klicka längst upp till vänster på HDMI1. Den visar då 1080 och Dolby vision. Testade sedan att få fram videoinformationen i min receiver (Denon x2500h) och den visade 1080p 24p och Dolby vision. När jag sedan ändrade inställningen i min Apple TV från 1080 SDR till 4k SDR (fortsatt inställt på match content) så visade både tv och reciever 4k 24p osv.

Betyder detta att den automatiska inställningen inte fungerar från Apple TV:n? Eller känner min tv och receiver av "grundinställningen (1080 sdr)" från Äpplet? Jag tänkte att något i min kedja kunde vara felande, så kopplade in Apple tv:n direkt in i min LG med en HDMI sladd som jag vet har de rätta märkningarna för high speed osv. Men fick exakt samma resultat som jag beskrivit ovan.

Postad 01 February 2019 - 11:39

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 0

om din tv inte tappar bilden för en kort sekund vid start av uppspelningen (för att ny upplösning/hz ska börja gälla) så är det kvar på 1080p.

Här funkar det perfekt. Pioneer reciever och samsung tv.  Om du har 4k tv varför kör du inte 4k sdr som grund?

Postad 01 February 2019 - 12:33

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag vet att det tidigare har diskuterats om Apple tv 4K och dess funktion match content. 

Jag har min Apple TV inställd på att matcha content, sen är den inställd i 1080 SDR.

Allt har fungerat utmärkt och det fungerar fortfarande, den switchar till HDR och Dolby vision när jag ser den typen av källor.

Igår började jag dock försöka ta reda på om en film i 4k och Dolby vision verkligen spelades upp i 4k.

Jag köpte en film i 4k på Itunes och kollade sedan signalen på min LG OLED genom att klicka längst upp till vänster på HDMI1. Den visar då 1080 och Dolby vision. Testade sedan att få fram videoinformationen i min receiver (Denon x2500h) och den visade 1080p 24p och Dolby vision. När jag sedan ändrade inställningen i min Apple TV från 1080 SDR till 4k SDR (fortsatt inställt på match content) så visade både tv och reciever 4k 24p osv.

Betyder detta att den automatiska inställningen inte fungerar från Apple TV:n? Eller känner min tv och receiver av "grundinställningen (1080 sdr)" från Äpplet? Jag tänkte att något i min kedja kunde vara felande, så kopplade in Apple tv:n direkt in i min LG med en HDMI sladd som jag vet har de rätta märkningarna för high speed osv. Men fick exakt samma resultat som jag beskrivit ovan.

Apple TV.n ska vara inställd på: 4K SDR 50 Hz. Matcha innehåll ska vara aktiverat

Då borde allt funka som det ska...

Postad 01 February 2019 - 12:36

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Kör man ytterst lite svenska appar så antar jag 4K SDR 60 Hz, matcha innehåll och dynamisk frekvens är ännu bättre?

Postad 01 February 2019 - 12:49

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Kör man ytterst lite svenska appar så antar jag 4K SDR 60 Hz, matcha innehåll och dynamisk frekvens är ännu bättre?

Nja, kanske någon enstaka app kan tjäna på 60 Hz. Men 50Hz funkar absolut bäst med appar som Viaplay, Cmore, SVT Play, Telia Play, TV 4 play etc. 

Netflix, HBO, PLEX flyter på lika bra oavsett inställning 50 el 60 så länge matcha innehåll är aktiverat. 

Youtube är däremot bäst med 60 Hz, finns säkert någon mer också.... 

Bara att testa sig fram  :)

Postad 01 February 2019 - 13:04

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0

Jag tänkte mest på netflix, Amazon prime, Youtube, Crunchyroll och andra icke svenska och tänkte att 60hz skulle matcha bättre men det är väl bara menyer ändå vi pratar så länge som man aktiverar "matcha innehåll"?

Någon som har en Sony tv och uppdaterat till Oreo nyligen? Nyfiken om hur AppleTV 4K ser ut jämfört med inbyggda appar som Netflix. Samtidigt som jag läste (flatpanelshd) att Appletv är den plattform som har högst kvalité överlag så vore det intressant att höra en Dolby vision+Atmos jämförelse, främst bildkvaliten. Min interna Netflix app går tex inte över 15,26 Mbit men hört att ATV4K kan vara bättre där?

Redigerat av wesslan, 01 February 2019 - 13:07.

Postad 01 February 2019 - 13:05

Howlinskogge
  • Howlinskogge
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Apple TV.n ska vara inställd på: 4K SDR 50 Hz. Matcha innehåll ska vara aktiverat

Då borde allt funka som det ska...

Jaha se där. Jag har fått för mig att jag läst i denna tråd att 1080 sdr gör appar som svt play bättre. Medan Äpplet då ska förstå när en 4k film från Itunes kör igång och ska slå över till 4k när det behövs. Får prova detta en period helt enkelt, tusen tack! :)

Postad 02 February 2019 - 21:23

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

Jaha se där. Jag har fått för mig att jag läst i denna tråd att 1080 sdr gör appar som svt play bättre. Medan Äpplet då ska förstå när en 4k film från Itunes kör igång och ska slå över till 4k när det behövs. Får prova detta en period helt enkelt, tusen tack! :)

Nä 1080p inställt får man högst 1080p även vid 4k.

Postad 05 February 2019 - 23:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Ny fw.
https://www.macrumor...developers/amp/

Postad 08 February 2019 - 18:38

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Skulle starta en film genom Infuse, men då kommer det upp att jag ska köpa/prenumera på infuse, det gör jag ju redan... går jag till inställningar så köper jag redan en gång om året...  :o

Edit: Va bara trycka på en flik som heter "återställ", så va det som vanligt, glömde skriva det igår.. :P 

Redigerat av Garrett, 09 February 2019 - 16:13.

Postad 13 February 2019 - 21:23

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Blir skogstokig!

Jag har en Samsung 75KS8005 och köpte idag en Apple TV 4K 64gb.

Jag försökte få igång Infuse 5 och lyckades koppla det till mitt Plex. MEN 4k-material buffrar konstant. Det var en av två anledningar till att jag köpte Apple TVn. Det andra var ATMOS. (Har inte fått min nya soundbar än, så får avvakta hur det går)

Jag har mina filmer på en Windows 10-PC, har laddat ner 4k-samples som jag vill köra då till TVn. Har tidigare kört vi Samsung Tvns inbyggda Plex-app där jag fått 4K att rulla IBLAND.

Infuse ryktades ju kunna spela upp allt, jag köpte PRO-versionen 1 år direkt innan jag tetsade.

Varför buffrar skiten? Är det Plex-kopplingen som gör det ändå? För att Plex suger?

Hur isf kopplar jag min mapp på min Windows PC till Infuse utan Plex?

Jag har försökt att dela min mapp i Windows 10 med "Everyone" och fulla rättigheter.

Sen går jag in då på Share i Infuse på Apple TV. Där finns SMB som jag nu testat att välja.

Jag fyller i IP-adress samt mitt användarnamn och lösenord för Windows-datorn men får bara ERROR.

Vad gör jag för fel? Och framförallt, visst ska jag kunna spela upp 4K-material? Datorn i sig har en I7 3770-processor och kör ju utan transcoding (Direct Play). Allt är kopplat till Ethernet.

Postad 13 February 2019 - 21:28

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Jag har spelat  upp tunga 4K filer utan problem med HD-ljud, utan några problem alls, men infuse+ plex, och dartorn filmerna ligger på är en trött i3a, med 4 gig ram... låter konstigt... :ph34r:

Kör jag bara vanliga plex, så orkar det inte mer än några minuter, för då går cpun i taket på datorn, men med infuse funkar det klanderfritt, då jobbar ju appleTvn istället...

Atmos ska komma till infuse, sägs det... på den biten är jag dåligt insatt, har inga atmoshögtalare, så bryr mig inte om den biten f.t...  :)

Redigerat av Garrett, 13 February 2019 - 21:28.

Postad 13 February 2019 - 21:38

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Blir skogstokig!

Jag försökte få igång Infuse 5 och lyckades koppla det till mitt Plex. MEN 4k-material buffrar konstant. Det var en av två anledningar till att jag köpte Apple TVn. Det andra var ATMOS. (Har inte fått min nya soundbar än, så får avvakta hur det går)

Jag har mina filmer på en Windows 10-PC, har laddat ner 4k-samples som jag vill köra då till TVn. Har tidigare kört vi Samsung Tvns inbyggda Plex-app där jag fått 4K att rulla IBLAND.

Infuse ryktades ju kunna spela upp allt, jag köpte PRO-versionen 1 år direkt innan jag tetsade.

Varför buffrar skiten? Är det Plex-kopplingen som gör det ändå? För att Plex suger?

Jag har försökt att dela min mapp i Windows 10 med "Everyone" och fulla rättigheter.

Sen går jag in då på Share i Infuse på Apple TV. Där finns SMB som jag nu testat att välja.

Jag fyller i IP-adress samt mitt användarnamn och lösenord för Windows-datorn men får bara ERROR.

Vad gör jag för fel? Och framförallt, visst ska jag kunna spela upp 4K-material? Datorn i sig har en I7 3770-processor och kör ju utan transcoding (Direct Play). Allt är kopplat till Ethernet.

Edit kan inte ens streama en 1080-film...

Redigerat av Unregisteredf4ac7e3f, 13 February 2019 - 21:57.

Postad 13 February 2019 - 22:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Nu kör jag inte Plex, men min 5 år gamla hembygda NAS med en enkel 2-kärnors AMD Turion processor på 2.2Ghz har hanterat alla typer av filer/storlekar klanderfritt.

Vad gäller ATMOS med Infuse så är det tyvärr fortfarande ett osäkert kort, via iTunes-köpta filmer fungerar det dock klockrent.

Postad 13 February 2019 - 22:42

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
InFuse kan spela det mesta utan problem (ink. high bitrate 4K) och det klarar även ATV 4K hårdvarumässigt, felet är oftast nätverksrelat men nu kör du ju GB trådat så det skall inte vara flaskhalsen. Delar själv inte ut något via Win utan kör allt från NAS (gammal Synology DS216) och har inga problem med uppspelning av rippade 4K i hög bitrate.

@Akerhage: Någon skillnad om du ändrar SMB version?

Redigerat av lobo, 13 February 2019 - 22:47.

Postad 14 February 2019 - 06:31

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

InFuse kan spela det mesta utan problem (ink. high bitrate 4K) och det klarar även ATV 4K hårdvarumässigt, felet är oftast nätverksrelat men nu kör du ju GB trådat så det skall inte vara flaskhalsen. Delar själv inte ut något via Win utan kör allt från NAS (gammal Synology DS216) och har inga problem med uppspelning av rippade 4K i hög bitrate.

@Akerhage: Någon skillnad om du ändrar SMB version?

Testat auto och legacy men kan inte connecta alls verkar det som? Man skall inte ange någon mer exakt sökväg eller i smb-adressen?

Ex "192.168.1.112/D:/Filmer"? Om det är problemet?

Jag har 100/10 här via Comhem och deras router som är någon Technicolor, jag har totalt 6st enheter inkopplade via Ethernet, där jag då behöver en switch för detta.

Enheter som är inkopplade är:

2st Smart TV (Vardagsrum + Sovrum)

1st PC (Plex Servern)

1st Verisure Doorman

1st Hue Bridge

1st Apple TV - Vart är den inte med på bilden nedan, verkar inte finnas i routern?? (Sitter inte hemma nu, så kan inte kika så noga)

Tänker att alla dom sakerna inkopplade borde väl inte på något sätt ta bandbredd och orsaka felet?

Plex laggar ju med, fast allt kör Direct Play, jag fattar inte?!

En annan sak jag funderar på om det kan bero på kanske hårddisken i datorn? Jag har Plex på C: som är systemdisken SSD, sen har jag mina filmer och samples på D: som också är en SSD. Kan det vara SSD:n som kanske börjar bli defekt?

Såhär ser mina kopplade enheter ut, det jag reagerar på är varför localhost verkar vara TVn?

Annars är det kopplat i portarna

1 - PCn med Plex

2. Vardagsrums-TV (Varför heter den localhost?)

3. Verisure yale doorman

4. Switchen är kopplad här och i switchen har jag Philips Hue Bryggan och Sovrums-TVn

jvBd6ZL.png

Redigerat av Unregisteredf4ac7e3f, 14 February 2019 - 09:48.

Postad 14 February 2019 - 10:25

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Har inte fattat heller hur man delar ut och hittar mapar längre i windows... får aldrig till det... en förenklad guide steg för steg hade varit nice... förr va det ju enkelt

Tur man kan fixa det genom Plex... för annars hade jag inte kunnat nå filmerna/serierna genom Infuse...

Redigerat av Garrett, 14 February 2019 - 10:28.

Postad 14 February 2019 - 10:51

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Men jag är rädd att just kopplingen med Plex orsakar mina buffringsproblem?

Jag får ju inte till det på något sätt här utan att det buffrar. Tidigare trodde jag att den inbyggda Plex-appen i Samsungs TV var problemet. Men Apple TVn borde ju ha tillräckligt med processorkraft för att inte krångla eller hur?

Så då är det inte bara jag som inte fattar hur man lägger till ett bibliotek med SMB iaf :)

Jag har enablat mediauppspelning osv i kontrollpanelen också och fixat rättigheter osv.

Direct play skall väl verkligen inte kunna buffra så? Kan det vara en trasig ethernetsladd? Låter ju orimligt eller hur?

Jag tänkte efter jobbet isf testa koppla ur alla enheter ur routern och bara ha PC och Apple TV ikopplat och testa om det hjälper.

Vad kan problemet vara annars? Dålig router? Har en Technicolor MediaAccess TG389ac som jag fick från ComHem. Datorn i sig bör ju duga mer än väl för en Plex-maskin. Kollar jag ex CPU när det buffrar ligger den på 5%, det tyder ju också på Direct Play.

Redigerat av Unregisteredf4ac7e3f, 14 February 2019 - 11:03.

Postad 14 February 2019 - 15:45

Howlinskogge
  • Howlinskogge
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Blir skogstokig!

Edit kan inte ens streama en 1080-film...

Jag hade samma problem med 4k / HDR filmer. När jag ändrade SMB version i Infuse började det fungera.

Postad 14 February 2019 - 18:53

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
Testade CMORE appen nu och tycker bilden är helt okej dom två filmer jag sett har inte brakat ihop nära svart iallafall och skarp bild. Sen kanske det varierar som med viaplay.

Redigerat av axion84, 14 February 2019 - 18:54.

Postad 14 February 2019 - 21:40

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Fick igång SMB nu, jag drog om alla sladdar och kopplade om enheterna i routern.

Nu funkar det! Och ingen buffering alls!

Jag har nu kopplat datorn och apple tv med hdmi till soundbaren och soundbaren till tvn med hdmi arc.

Jag har ändrat i Samsungs inställningar till Bitstream och Dolby Digital.

MEN jag kan inte välja ATMOS nu i Apple TV? Det fungerade med datorn när jag körde igång Dolby Atmos app i Windows Store. Då syntes också texten Dolby Atmos på soundbaren. Men apple TV fungerar alltså inte. Ngn som har tips? Ka bara välja Dolby Digital 5.1 där.

U2pP27t.jpg6h3NaTl.jpg

Postad 15 February 2019 - 06:34

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0
Change format ska inte vara on.
Då låter du Apple TV att koda om signalen.

Kolla mer här:
https://support.appl.../sv-se/HT204069

Postad 15 February 2019 - 07:02

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Men hur jag än ändrar så finns inte Dolby Atmos tillgängligt där?

Postad 15 February 2019 - 07:11

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Ljudformat ska va på auto.
Hur löste du det med utd av mapar i w10?
Kör Plex genom infuse för kommer inte åt mapparna längre i windows, fan vad dom krånglat till det! (windows alltså)

Redigerat av Garrett, 15 February 2019 - 07:50.

Postad 15 February 2019 - 09:08

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Ljudformat ska va på auto.
Hur löste du det med utd av mapar i w10?
Kör Plex genom infuse för kommer inte åt mapparna längre i windows, fan vad dom krånglat till det! (windows alltså)

Ljudformat på auto ja, men saknar "Dolby Atmos" sen, som 1:15 in i den här videon. Det alternativet finns inte för mig

https://www.youtube.com/watch?v=jX4DwvkgQKo

Kolla den här sidan och följ instruktionerna. Jag hittade ju inte heller mapparna där. Men efter att ha dragit ut alla sladdar i routern och kopplat om enheterna lite där (ändrade plats på någon enhet/LAN-port) så hittades allt utan problem för mig. Så jag tror att mitt fel var pga fel anslutning där först.

Jag följde guiderna här och ställde in min dator som DLNA-server och jag hittade sedan allt automatiskt i apple-tv.

https://pureinfotech...ver-windows-10/

https://www.howtogee...dia-server/amp/

Redigerat av Unregisteredf4ac7e3f, 15 February 2019 - 09:13.

Postad 15 February 2019 - 09:45

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
På min atv står det ljudformat auto, atmos tillgängligt.

Postad 15 February 2019 - 09:50

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

På min atv står det ljudformat auto, atmos tillgängligt.

Hmm får se hemma sen om jag kan ha gjort ngt knasigt ändå! Kanske råkade koppla apple tvn till Tvns hdmi, minns inte nu!

Återkommer :D

Postad 15 February 2019 - 10:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Angående att komma åt delade filer, så kör jag med FE File Explorer. Har aldrig strulat hittills, och väldigt enkel att ställa in.

Postad 15 February 2019 - 10:54

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Angående att komma åt delade filer, så kör jag med FE File Explorer. Har aldrig strulat hittills, och väldigt enkel att ställa in.

Ok, intressant, funkar till Windows 10 alltså? :) 

Postad 15 February 2019 - 12:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Ok, intressant, funkar till Windows 10 alltså? :)

Ja, har iofs Windows 7 på hemservern men det ska funka i 10 med.

Lägg till ny anslutning på "+", ange datornamn/ip, användarnamn och lösenord. Sen ska det funka.

Redigerat av Ageve, 15 February 2019 - 12:35.

Postad 15 February 2019 - 12:56

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Ja, har iofs Windows 7 på hemservern men det ska funka i 10 med.

Lägg till ny anslutning på "+", ange datornamn/ip, användarnamn och lösenord. Sen ska det funka.

Måste man ange IP med? Ändras inte den ibland? 

Postad 15 February 2019 - 15:31

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

På nåt sätt når jag filmerna genom infuse nu, vet inte vad jag gjort... :P

Men när vi kollar på Full BD, och har pausat, så hamnar ljudet osynkat efter man startar igen... varför är det så? Både på DTS HD, DTS, och DD... 

Kanske en fråga för Infuse topicen, men förmodar att dom flesta här kör infuse med... 

Postad 16 February 2019 - 18:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Måste man ange IP med? Ändras inte den ibland? 

Det är via lokalt nätverk jag använder det. Kör med kabel för att få full hastighet (ATV 4K har gigabit ethernet).

Datorn som är server har fast IP, därför använder jag IP-adressen vid anslutning.

Du kan ansluta med datornamnet istället. Det funkar för det mesta utan problem.

Redigerat av Ageve, 16 February 2019 - 19:08.

Postad 18 February 2019 - 08:36

Howlinskogge
  • Howlinskogge
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Men när vi kollar på Full BD, och har pausat, så hamnar ljudet osynkat efter man startar igen... varför är det så? Både på DTS HD, DTS, och DD... 

Kanske en fråga för Infuse topicen, men förmodar att dom flesta här kör infuse med... 

Samma händer mig, fast bara ibland..

Postad 19 February 2019 - 08:42

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Även subtitles kan hamna i osynk efter paus. Men enkel workaround är att stoppa filmen och sen starta om med en resume, så blir det synk igen.

Postad 21 February 2019 - 16:47

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Ny beta ute .. :)

https://www.macrumor...-public-beta-3/

Postad 01 March 2019 - 09:19

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Hej, funderar på en ATV4k, har en tv där en ingång endast har stöd för 4k. Den är upptagen av PS4 Pro.

Känns som det är smidigare att se på tv (Netflix, Viaplay via ATV).

Min receiver klarar inte av 4k så jag måste köra den direkt till tvn. ATVn verkar inte ha optisk ut, kan jag få ut surroundljud till receivern via HDMI ARC? 

och funkar det bra utan knäppande ljud mm?

Sedan funderar jag på om man skulle köpa en HDMI splitter (om det finns nåt som faktiskt fungerar bra som ni kan rekommendera), där man kan sätta in 2 enheter som sedan går till tvns 4k ingång. (PS4 och ATV). Fungerar ARC även då eller då försvinner det pga några konstiga kopieringsskydd?

Postad 01 March 2019 - 10:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Hej, funderar på en ATV4k, har en tv där en ingång endast har stöd för 4k. Den är upptagen av PS4 Pro.

Känns som det är smidigare att se på tv (Netflix, Viaplay via ATV).

Kan faktiskt inte bli smidigare med en trådprodukt, personligt tycke  :)

Min receiver klarar inte av 4k så jag måste köra den direkt till tvn. ATVn verkar inte ha optisk ut, kan jag få ut surroundljud till receivern via HDMI ARC? 

och funkar det bra utan knäppande ljud mm?

Ska inte vara några problem, läs instruktionerna för din tv :)

Sedan funderar jag på om man skulle köpa en HDMI splitter (om det finns nåt som faktiskt fungerar bra som ni kan rekommendera), där man kan sätta in 2 enheter som sedan går till tvns 4k ingång. (PS4 och ATV). Fungerar ARC även då eller då försvinner det pga några konstiga kopieringsskydd?

Köp en av HDfury produkterna, fungerar klockrent :)

Redigerat av mcmike, 01 March 2019 - 10:52.

Postad 01 March 2019 - 14:35

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Kan faktiskt inte bli smidigare med en trådprodukt, personligt tycke  :)

Ska inte vara några problem, läs instruktionerna för din tv :)

Köp en av HDfury produkterna, fungerar klockrent :)

Tackar. hann redan beställa en atv4k 32 gb. Webhallen hade för 1690 idag

hdfury ser lite dyra ut. :) men funkar säkert klockrent.

Postad 02 March 2019 - 09:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Blev utslängd ur Netflix och kan inte logga in igen! Har senaste betan, ominstallerat appen och fortsatta problem. Bara jag eller? :rolleyes:  

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.