Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 27 February 2013 - 17:22
Postad 27 February 2013 - 17:23
Har du råd så är det ju såklart bra för feelgood att välja i5. Men i3 räcker gott och väl till surf och film, jag lägger hellre de 500kr på ssd, nätagg eller kylning
Men om vi utgår från din lista och byter ut processorn till en:
Postad 27 February 2013 - 17:28
Men om vi utgår från din lista och byter ut processorn till en:
med lämplig kylning är man hemma då?
Absolut, du är mer än hemma. Tryck in ett gejmergrafikkort så är det bara att börja spela!
För de låga priserna man kan köpa grafikkort idag så skulle jag satsa på något billigt för en 500kr istället för att det laggar när du surfar.
Hur mycket mer ger ett grafikkort för 500kr än det inbyggda HD4000? Laggar när man surfar?
Postad 27 February 2013 - 17:32
Postad 27 February 2013 - 19:44
Min underbara bas spelar bra till film men blir bumlig och grötig vid lite snabbare rocklåtar.
Är det främre väggen som ska dämpas först?
Dämpar jag främre och sen sidorna, kommer det måsta dämpas bak på också?
Finns det något hemmajox man kan fixa, eller är det bäst om man köper riktigt plattor?
Postad 27 February 2013 - 19:54
Akustik! Help me!
Min underbara bas spelar bra till film men blir bumlig och grötig vid lite snabbare rocklåtar.
Är det främre väggen som ska dämpas först?
Dämpar jag främre och sen sidorna, kommer det måsta dämpas bak på också?
Finns det något hemmajox man kan fixa, eller är det bäst om man köper riktigt plattor?
Till att börja med så måste du nog berätta vilket sorts rum du har, är det ett källarrum där du har fria händer eller ett rum hemma/hyresrätt/bostadsrätt osv? Pratar vi hyresrätt så kan man ju redan där plocka bort en del alternativ till behandling
Postad 27 February 2013 - 20:15
Vill du överraska dina gäster på en fest, bjud på ”Fulla Nallar”, mycket skratt garanterat!

Ingredienser:
- Valfri alkohol
- Någon skål eller annan behållare
- Kylskåp
- Gelé godis (helst björnar, typ Haribo)
Gör så här:
Lägg gelé godis i skålen, häll sedan i valfri alkohol så att godiset ligger ca 2 cm under ytan. Lägg någon lock på skålen när du är klar, kan vara en tallrik. Ställ sedan in skålen i kylskåpet, godiset måste stå kallt annars löses det upp och bildar gelé sprit istället. Björnarna ska sedan stå kallt och dricka alkohol i minst 5 dagar, ju längre tid ju bättre. Rör om 1-2 gånger dagligen men smaka inte.
Bra att veta:
Du kan använda vilken starksprit du vill, använder du vodka med smak i blir resultatet ännu bättre. När björnarna har supit i ca en vecka, kan du servera det och JA, man blir full på att äta dessa godis, så håll barnen borta! Resultatet ser du på bilden nedan, vänstra björnen är barnvänlig direkt från godispåsen, den högra är bra full.
Postad 27 February 2013 - 20:42
LOL!! Måste testas helt klart! Återkommer med resultat nästa helg!Detta bara MÅSTE testas på nästa stereoträff!!
Vill du överraska dina gäster på en fest, bjud på ”Fulla Nallar”, mycket skratt garanterat!
Ingredienser:
- Valfri alkohol
- Någon skål eller annan behållare
- Kylskåp
- Gelé godis (helst björnar, typ Haribo)
Gör så här:
Lägg gelé godis i skålen, häll sedan i valfri alkohol så att godiset ligger ca 2 cm under ytan. Lägg någon lock på skålen när du är klar, kan vara en tallrik. Ställ sedan in skålen i kylskåpet, godiset måste stå kallt annars löses det upp och bildar gelé sprit istället. Björnarna ska sedan stå kallt och dricka alkohol i minst 5 dagar, ju längre tid ju bättre. Rör om 1-2 gånger dagligen men smaka inte.
Bra att veta:
Du kan använda vilken starksprit du vill, använder du vodka med smak i blir resultatet ännu bättre. När björnarna har supit i ca en vecka, kan du servera det och JA, man blir full på att äta dessa godis, så håll barnen borta! Resultatet ser du på bilden nedan, vänstra björnen är barnvänlig direkt från godispåsen, den högra är bra full.
Postad 27 February 2013 - 20:44
Sitter faktiskt själv på en E8400 setupSom jämförelse var ju en E8400 "the shit" för några år sedan och står rätt fint idag till film/surf osv. Den får 2100 poäng i ett CPU benchmark, i3-3220 får det dubbla.
Edit: Men nu när jag kolla så passar ju faktiskt ett ATX moderkort i chassit Empa har i sin lista
Redigerat av Svenn3SaataN, 27 February 2013 - 20:46.
Postad 27 February 2013 - 20:53
Bifogar en grymt gjord paintskiss över rummet, allt är exakt skalenligt. (nästanTill att börja med så måste du nog berätta vilket sorts rum du har, är det ett källarrum där du har fria händer eller ett rum hemma/hyresrätt/bostadsrätt osv? Pratar vi hyresrätt så kan man ju redan där plocka bort en del alternativ till behandling
På mitt galleri har jag en bild på hur både bakväggen och framväggen ser ut.
Bifogad fil(er)
Redigerat av hifimarcus, 27 February 2013 - 20:55.
Postad 27 February 2013 - 20:58
Om den står mot en vägg så är det inte så konstigt att det kan bli lite boomigt,
Postad 27 February 2013 - 20:59
Bor man hemma så är kanske inte föräldrarna så intresserade av att man tar och bygger om hela rummet. Bor man där man har fria händer så får man ju andra möjligheter, mer avancerade.
Men jag gissar på en lägenhet alt hemma med tanke på att rummet ser hyffsat litet ut. Då är ju t.ex. Sound of science super corner chunks inte alls dumma. Verksamma ned mot 60Hz någonstans när jag mätte mitt rum med och utan dom. 4st sådana, 2 i varje främre hörn skulle nog göra en hel del. Frågan är om de ryms i hörnet vid öppningen eller ej.
Om tavlorna hänger vid dina 1:a reflex (kolla med spegel, en håller den vid väggen medans du sitter i lyssningsposition. Där du kan se högtalaren har du din reflexpunkt. Hänger de på rätt ställe så är ju en tjockare akustisk tavla inte av ondo.
En matta som går under soffbordet och en bit fram mot högtalarna skadar ju inte heller. Du har ju golvreflex också, samma princip där.
Allt det jag skriver ovan är ju högst generella tips som är bättre än ett naket rum. Men man vet ju inte exakt vad man behandlar mot och vilka problem man har förrän man verkligen mäter upp rummet. Men jag har full förståelse för att inte alla vill gå så lång.
Postad 27 February 2013 - 21:01
Den står mot vägg, är tyvärr gigantisk soffa och kan inte flytta ut den något :/ Men nog måste det gå att fixa trots att soffan är mot väggen. Jag är ju inte ensam om det gissar jagStår soffan mot vägg eller fristående?
Om den står mot en vägg så är det inte så konstigt att det kan bli lite boomigt,
Postad 27 February 2013 - 21:04
https://www.prisjakt...t.php?l=2269538
Klarar man av att sätta ihop en sån här om man aldrig petat på insidan av en dator?
Är det något som behöver tweakas när man väl skruvat ihop skiten för att det ska funka optimalt?
@Niklas, dricker man det där som bål eller tar man upp björnarna och äter dom och dricker spriten som vanligt?
Postad 27 February 2013 - 21:05
Hyresrätt bor jag i, så det jag gör för akustiken ska gå att ta bort, sen om det är några skruvhål eller så gör inget.Står fortfarande inte var rummet befinner sig? Källare, hyresrätt, hemma hos föräldrarna?
Bor man hemma så är kanske inte föräldrarna så intresserade av att man tar och bygger om hela rummet. Bor man där man har fria händer så får man ju andra möjligheter, mer avancerade.
Men jag gissar på en lägenhet alt hemma med tanke på att rummet ser hyffsat litet ut. Då är ju t.ex. Sound of science super corner chunks inte alls dumma. Verksamma ned mot 60Hz någonstans när jag mätte mitt rum med och utan dom. 4st sådana, 2 i varje främre hörn skulle nog göra en hel del. Frågan är om de ryms i hörnet vid öppningen eller ej.
Om tavlorna hänger vid dina 1:a reflex (kolla med spegel, en håller den vid väggen medans du sitter i lyssningsposition. Där du kan se högtalaren har du din reflexpunkt. Hänger de på rätt ställe så är ju en tjockare akustisk tavla inte av ondo.
En matta som går under soffbordet och en bit fram mot högtalarna skadar ju inte heller. Du har ju golvreflex också, samma princip där.
Allt det jag skriver ovan är ju högst generella tips som är bättre än ett naket rum. Men man vet ju inte exakt vad man behandlar mot och vilka problem man har förrän man verkligen mäter upp rummet. Men jag har full förståelse för att inte alla vill gå så lång.
Soffan är mot väggen, jag har bara 3 lediga hörn i rummet, främre höger och sen båda hörnen bak.
Men om jag fixar två plattor bakom frontarna och subben kanske då?
Om man ska sätta några akustikplattor bakom huvudet, tappar dom sin effekt om dom hamnar för högt upp då? Jag tänkte alltså högre upp än huvudet har sin position när man sitter i soffan.
Postad 27 February 2013 - 21:13
Postad 27 February 2013 - 21:40
Den här setupen blev visst lite dyrare än planerat, men borde hålla lääänge (i datorlivslängds mått mätt)
https://www.prisjakt...t.php?l=2269538
Klarar man av att sätta ihop en sån här om man aldrig petat på insidan av en dator?
Är det något som behöver tweakas när man väl skruvat ihop skiten för att det ska funka optimalt?
@Niklas, dricker man det där som bål eller tar man upp björnarna och äter dom och dricker spriten som vanligt?
Kolla femtioelva gånger så att sakerna får plats i chassiet, kan vara bra att fråga stället du har tänkt att beställa av så att du slipper sitta och komma på det när du monterar sakerna.
Kan jag som har NOLL tålamod få ihop en burk på någon timma så får du nog det utan större problem.
Inte fan skulle jag få för mig att hälla ur resten av spriten iaf, dom får det bli någon grogg utav eller något
Postad 27 February 2013 - 22:41
Att jobba med basmodulplaceringen kan göra stor nytta. Att skaffa fler och placera vettigt hjälper också till.
Postad 27 February 2013 - 22:49
Blev ganska stor skillnad över hela registret.
Postad 27 February 2013 - 22:54
Kolla femtioelva gånger så att sakerna får plats i chassiet, kan vara bra att fråga stället du har tänkt att beställa av så att du slipper sitta och komma på det när du monterar sakerna.
Kan jag som har NOLL tålamod få ihop en burk på någon timma så får du nog det utan större problem.
Inte fan skulle jag få för mig att hälla ur resten av spriten iaf, dom får det bli någon grogg utav eller något
Har mailat Inet, får se om dom svarar. Jag har ju liksom ingen möjlighet att kolla upp det..
Jag skulle vilja se Tommy bygga dator!!
Undrar vad man ska ha och blanda till sprit med godissmak?
Postad 27 February 2013 - 23:16
Jag skulle vilja se Tommy bygga dator!!
Det är faktiskt inga större problem. Oteknisk är jag inte. Jag kan bygga om jag slipper installera en massa skit.
Jag har dåligt med tålamod när jag inte förstår saker jag är totalt ointresserad av.
Så länge det funkar med logiskt tänkande så brukar det gå bra.
För installationer av program och sån skit funkar det tyvärr inte med logiskt tänkande. I alla fall inte för mej..
Jag har tålamod som fan med grejer jag tycker om eller är intresserad av.
Datorer är INTE en av dom grejerna.
Postad 27 February 2013 - 23:20
Jag tror vi skulle vara lika bra (dåliga) på datorbyggande bägge två faktiskt.
Postad 27 February 2013 - 23:23
Intressant! Det blev ungefär som en (väldigt) stor tavla alltså? Jag håller själv på och fixar till i ett rum (med hårt bantad budget) och sitter och funderar hur man ska "snygga till" akustiken på ett smidigt sätt.Brorsan har sin soffa dikt an mot bakvägg. På min inrådan byggde han en ram lika bred som soffan med 45x95, (tror jag det var) fyllde den med stenull och satte upp på väggen bakom soffan.
Blev ganska stor skillnad över hela registret.
Just nu ser det ut som det kommer bli en hård bakvägg. Detta är inget man vill ha?
Postad 27 February 2013 - 23:46
Nej du är ju inte tekniskt handikappad, men du och datorer verkar inte alltid dra jämt har jag förstått..
Jag tror vi skulle vara lika bra (dåliga) på datorbyggande bägge två faktiskt.
Jag hatar datorer...
Intressant! Det blev ungefär som en (väldigt) stor tavla alltså? Jag håller själv på och fixar till i ett rum (med hårt bantad budget) och sitter och funderar hur man ska "snygga till" akustiken på ett smidigt sätt.
Just nu ser det ut som det kommer bli en hård bakvägg. Detta är inget man vill ha?
Du vill inte att ljudet ska studsa från bakväggen direkt in i dina öron, nej.
Det krockar med direktljudet, och ger en kass ljudbild.
Antingen ser du till att plocka bort studset från bakväggen, men allra helst ser du till att sitta en bit ifrån bakväggen.
Postad 28 February 2013 - 00:06
Du vill inte att ljudet ska studsa från bakväggen direkt in i dina öron, nej.
Det krockar med direktljudet, och ger en kass ljudbild.
Antingen ser du till att plocka bort studset från bakväggen, men allra helst ser du till att sitta en bit ifrån bakväggen.
Vilket dilemma. Det finns en "regering" inblandad också, "tyvärr"
Rummet är litet (2,8x3,3) och jag vet inte riktigt hur man ska snofsa till skiten, när det finns WAF att ta hänsyn till också.
Just nu är rummet helt kalt, eftersom jag håller på och målar om och grejar lite. Tanken är att jag ska försöka få till ett mellanting mellan "mysigt filmrum" och tja... ett rum som har schysst akustik, utan att bygga "sönder" hela förbaskade rummet. Man borde fan vinna på Lotto så man kan bygga upp en kåk från grunden och slippa ta hänsyn till 2000 olika saker.
Redigerat av Unregistered47f8c37b, 28 February 2013 - 00:07.
Postad 28 February 2013 - 00:26
Postad 28 February 2013 - 07:41
Postad 28 February 2013 - 07:51
I demorummet på LYD i Umeå är soffan direkt mot bakväggen, satt och lyssnade på SA Mantra 60 med huvudet lutat bak mot väggen. Där var endast 2 akustikplattor satta bakom de båda fronthögtalarna och det lät riktigt bra.Jag tycker inte att det brukar bli bra med dämpning bakom huvudet. Jag hade diffuserat där i första hand.
Verkar som att man får testa sig fram då, börja med främre väggen då det verkar vara det enda som de flesta är överens om (om man nu behöver fixa med akustiken).
Postad 28 February 2013 - 07:53
Jag tycker inte att det brukar bli bra med dämpning bakom huvudet. Jag hade diffuserat där i första hand.
Jo, det är sällan/aldrig man ser en akustiker rekommendera dämpning bakom huvudet. Problemet med diffusering dock, är att det brukar sällan fungera som tänkt när man sitter så pass nära. Det finns formler för hur nära man kan sitta beroende på typ av diffusor, har de dock inte framför mig. Beroende på inom vilka frekvenser diffusorn jobbar så "krävs" det ett visst avstånd.
Dock så kan ju säkert någon DIY-diffusor fungera bättre än inget alls.
I demorummet på LYD i Umeå är soffan direkt mot bakväggen, satt och lyssnade på SA Mantra 60 med huvudet lutat bak mot väggen. Där var endast 2 akustikplattor satta bakom de båda fronthögtalarna och det lät riktigt bra.
Verkar som att man får testa sig fram då, börja med främre väggen då det verkar vara det enda som de flesta är överens om (om man nu behöver fixa med akustiken).
Då ska man ändå vara medveten om att deras demorum är sanslöst dåligt akustiskt sett.
Postad 28 February 2013 - 07:56
Är ingen expert, men även om det akustiskt sett var "sanslöst dåligt" så målade SA upp en bred ljudbild och inga konstigheter med efterklang eller så.Jo, det är sällan/aldrig man ser en akustiker rekommendera dämpning bakom huvudet. Problemet med diffusering dock, är att det brukar sällan fungera som tänkt när man sitter så pass nära. Det finns formler för hur nära man kan sitta beroende på typ av diffusor, har de dock inte framför mig. Beroende på inom vilka frekvenser diffusorn jobbar så "krävs" det ett visst avstånd.
Då ska man ändå vara medveten om att deras demorum är sanslöst dåligt akustiskt sett.
Men det är klart, kollar man på rum som Dolby fixat till så är det ju inte världsklass på LYDs rum.
Postad 28 February 2013 - 08:20
Ta bort några luckor på bokhyllan, fyll dom med isolering, och klä med något bögigt blommigt tyg, så ska du se att tanten godkänner det.
Jag skulle hellre kikat på om det inte ser knas ut med att ta bort luckorna precis bakom sweetspot och sen fylla upp med random prylar i olika djup.
Redigerat av Evil Homer, 28 February 2013 - 08:21.
Postad 28 February 2013 - 08:59
Är ingen expert, men även om det akustiskt sett var "sanslöst dåligt" så målade SA upp en bred ljudbild och inga konstigheter med efterklang eller så.
Men det är klart, kollar man på rum som Dolby fixat till så är det ju inte världsklass på LYDs rum.
Det är ju ett väldigt naket rum utan behandling, mer än en soffa, någon tavla och en matta. Du får inte bra efterklangstider i basområdet med den behandlingen
Det hör man när man spelar mer basrikt innehåll där. Mellanregister & diskant fixar det rummet helt OK som så många andra rum utan större ingrepp kan göra. Jag lyssnade också på SA där sist jag var förbi.
Postad 28 February 2013 - 09:15
Ja det är möjligt att det är i basområdet. Men då han inte siktat in sig på hembio längre så blir det ju mest 2.0 med musik och mestadels mellan och högregister som spelas.Det är ju ett väldigt naket rum utan behandling, mer än en soffa, någon tavla och en matta. Du får inte bra efterklangstider i basområdet med den behandlingen
Det hör man när man spelar mer basrikt innehåll där. Mellanregister & diskant fixar det rummet helt OK som så många andra rum utan större ingrepp kan göra. Jag lyssnade också på SA där sist jag var förbi.
Vad tyckte du om SA? Var det Mantra eller Ranger Master?
Tror även han har några små Aura 30/60.
Postad 28 February 2013 - 09:27
Men jag kunde inte lyssna på dom på ett avslappnat sätt. Det var nog Mantra.
Om det är rummet i sig, diskanten eller distortion vet jag inte. Bästa högtalarna jag lyssnat på hittils, som klarat högre volymer utan att bli påfrestande är Ino och Elac. Elacs banddiskant var inte dum på 30000:- frontarna jag lyssnade på.
Postad 28 February 2013 - 09:54
Jag tror inte att jag har lyssnat på ett rum med dämpning bakom lyssningsplats, eller iaf inte ett tillräckligt bra rum där man bestämt kan säga att det var just dämpningen bakom huvudet som ställde till det.Jag tycker inte att det brukar bli bra med dämpning bakom huvudet. Jag hade diffuserat där i första hand.
Vad är det som du inte tycker bli bra med en sådan lösning?
Postad 28 February 2013 - 10:08
Mantra 60 och Ranger Master skiljer sig i diskanten, låter som att det var Ranger Master du lyssnade på då den hade jobbigt diskant.Tyckte att de var lite för "på" i diskanten, inte lika illa som mina Audiovector blir vid höga volymer.
Men jag kunde inte lyssna på dom på ett avslappnat sätt. Det var nog Mantra.
Om det är rummet i sig, diskanten eller distortion vet jag inte. Bästa högtalarna jag lyssnat på hittils, som klarat högre volymer utan att bli påfrestande är Ino och Elac. Elacs banddiskant var inte dum på 30000:- frontarna jag lyssnade på.
Ranger Master är lite utsvängd i formen och Mantra är helt kvadratisk.
Postad 28 February 2013 - 11:04
Ta bort några luckor på bokhyllan, fyll dom med isolering, och klä med något bögigt blommigt tyg, så ska du se att tanten godkänner det.
Problemet är att luckorna fått tillkomma i efterhand för "ett rent och snyggt utseende"
Jag tycker inte att det brukar bli bra med dämpning bakom huvudet. Jag hade diffuserat där i första hand.
Jo, det är sällan/aldrig man ser en akustiker rekommendera dämpning bakom huvudet. Problemet med diffusering dock, är att det brukar sällan fungera som tänkt när man sitter så pass nära. Det finns formler för hur nära man kan sitta beroende på typ av diffusor, har de dock inte framför mig. Beroende på inom vilka frekvenser diffusorn jobbar så "krävs" det ett visst avstånd.
Ursäkta min okunnighet, men vad skiljer diffusor och dämpning? Är diffusorer av typen pyramidformat skumgummi (som jag länkade till tidigare) och dämpning är någon tjock platta som "äter upp" vissa typer av frekvenser - så kallade akustikplattor som man ibland ser i både väggar och tak på kontor och liknande?
Soffan kommer inte hamna såpass nära att man kan luta huvudet mot bokhyllan, men avståndet mellan bokhylla och huvud blir nog inte mer än uppskattningsvis 20-30 cm. Så det är ju "direkt mot vägg" i stort sett, förstås.
Postad 28 February 2013 - 11:05
Jag tror inte att jag har lyssnat på ett rum med dämpning bakom lyssningsplats, eller iaf inte ett tillräckligt bra rum där man bestämt kan säga att det var just dämpningen bakom huvudet som ställde till det.
Nu var det ju inte mig du frågade men... jag upplever det som ljudet blir "dött". Stumt liksom, svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar.
Man jobbar ju ibland med "lede" i rum. Live end dead end, ofta i studiosammanhang men även i hembiorum mm. Man kör dött vid högtalarna och levande vid huvudet. Dämpa runt högtalare och diffusera bakom dig
Postad 28 February 2013 - 11:44
Hos bror blev det i alla fall en klar förbättring med dämp bakom.
Enligt många så är det sista platsen det skall upp dämp på, köra den i taket istället kanske hade vart mera nyttigt.
Postad 28 February 2013 - 11:48
Jo jag har koll på dom grejerna. Har lyssnat på en drös med rum som har lede-tänk. När jag funderade lite så kommer jag inte på rak arm på något tillfälle där jag har lyssnat där det medvetet har dämpats bakom lyssningsposition dock. Det måste väl vara en rätt ovanlig lösning?Nu var det ju inte mig du frågade men... jag upplever det som ljudet blir "dött". Stumt liksom, svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar.
Man jobbar ju ibland med "lede" i rum. Live end dead end, ofta i studiosammanhang men även i hembiorum mm. Man kör dött vid högtalarna och levande vid huvudet. Dämpa runt högtalare och diffusera bakom dig
Kunde tänka mig att det skulle låta lite dött och just dämpat.
Precis, man läser lite överallt att det är ett big no no att dämpa bakom. Har nog inte läst en ordentlig förklaring varför dock. Var därför jag var intresserad utav resultatet av dämp bakom lyssnaren.Enligt många så är det sista platsen det skall upp dämp på, köra den i taket istället kanske hade vart mera nyttigt.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 28 February 2013 - 11:46.
Postad 28 February 2013 - 12:05
Riktigt trallvänlig rock med sköna guror som ligger och jammar sådära gött, låter förvånansvärt bra med.
Tesla - The Great Radio Controversy
http://open.spotify....KSFliRU3S3jn3tW

Toppar med denna...
http://open.spotify....Di9BHUNOxi0uSiB
Redigerat av Evil Homer, 28 February 2013 - 12:05.
Postad 28 February 2013 - 13:39
Jag tror inte att jag har lyssnat på ett rum med dämpning bakom lyssningsplats, eller iaf inte ett tillräckligt bra rum där man bestämt kan säga att det var just dämpningen bakom huvudet som ställde till det.
![]()
Jag provade hemma och det blev väldigt konstig död känsla.
En lösning med diffusering har jag hört fungera på fler ställen.
Postad 28 February 2013 - 16:04
Ursäkta min okunnighet, men vad skiljer diffusor och dämpning? Är diffusorer av typen pyramidformat skumgummi (som jag länkade till tidigare) och dämpning är någon tjock platta som "äter upp" vissa typer av frekvenser - så kallade akustikplattor som man ibland ser i både väggar och tak på kontor och liknande?
Diffusorer är ofta hårda, deras huvudsakliga funktion är att se till att ljudreflexen inte får studsa sammanhållen, utan bryts upp genom att studsas år olika håll. Naturligtvis kan man bygga mellanting som gör lite av varje också. Pyramiderna på skumgummit har dock mer (enbart?) med hantering av ytreflektionen än diffusion att göra.
Postad 28 February 2013 - 16:18
Dator beställd!
Kul, det där chassit var ju rätt biffigt så det mesta borde få plats
Sitter faktiskt själv på en E8400 setup
Palle skulle ju kunna få köpa den för en billig peng men gissar att du inte vill ha ett fulltstort ATX chassi vid tvn
Edit: Men nu när jag kolla så passar ju faktiskt ett ATX moderkort i chassit Empa har i sin lista
E8400 är ingen dret, inget att skämmas över
Postad 28 February 2013 - 16:30
Kul, det där chassit var ju rätt biffigt så det mesta borde få plats
Höppes det iaf, skulle inte vara något probläm enligt Inet, men på deras rekomendation bytte jag till en liggande CPU fläkt för med noctuan så var det på gränsen på höjden.
Tack för hjälpen föresten!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
369 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?