Verkar som om jag är den enda som är nöjd med boxen
![]()
Fredrik
Då är vi två, fixade hem 10:- boxen fast jag hade lokalpaketet tidigare hos CD
3 omstarter på 3 veckor kan man väl stå ut med när man får sådan bild !!!!!!!!!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)
Startad av
Unregistereda82a1bde
, Feb 09 2006 17:03
3140 svar till detta ämne
6 relaterade trådar
Postad 19 January 2007 - 23:55
Då är vi två, fixade hem 10:- boxen fast jag hade lokalpaketet tidigare hos CD 3 omstarter på 3 veckor kan man väl stå ut med när man får sådan bild !!!!!!!!! Postad 20 January 2007 - 00:26
Ja, det kanske inte är äkta HD, vad vet vi. Yapp, DD får du bara ut till receiver. Postad 20 January 2007 - 00:32 Jag ser att du är helt ny kund ( 10 kr ) medan vi som haft abonnemang sedan längre tillbaka och som fått betala mer för HD-boxen återigen blir överkörda av CD. Köpte boxen för att kunna ta emot fler HD kanaler från andra satelliter ( Sirius,Astra,Hotbird ) också men som vanligt 'nada'. // Hifighost Postad 20 January 2007 - 10:35
Pratade med en tjej på cd idag och hon sade att den uppdatering som skall komma senast 1 feb skickar dom ut den 22 jan.
Sedan trodde hon att nästa skulle komma snart då det tydligen är flera som frågar om att dom skall låsa upp boxen för fria kanaler på andra sateliter. Postad 20 January 2007 - 11:28 Jag tror sanningen är att de stackars personerna på CD's support inte fått någon info alls från de som styr. Ringer du 5 samtal så får du 5 olika svar garanterat. Om du läser lite längre bakåt i tråden ( inlägg 2232,2233 ) så ser du mailkonversationer mellan medlemmar från MinHembio samt CD's support med olika svar till och med samma dag. De ger dig ett svar så du blir nöjd men någon sanning behöver det inte vara, för du kommer garanterat inte prata mer med den personen på CD's support igen. CD's support sitter väll i Haparanda och Kalmar om jag inte tar fel och de är väldigt många. Edit la till inläggsnr. // Hifighost Redigerat av Unregistered25afe1a3, 20 January 2007 - 11:31. Postad 22 January 2007 - 00:06
Tog mig knappt tre månader och 8-10 samtal till kundtjänst att få tillbaka pengarna. Fick till slut vända mig till företag/åf-supporten (via en samtalslabyrint genom CD-hierarkin) för att hitta någon som brydde sig, eller rättare sagt hade mandat att ta tag i situationen och sätta press på ekonomiavdelningen. (Åh nej, nu kommer jag ju få höra att det är min attityd det är fel på och att CD minsann aldrig felat och att boxen funkar precis så bra som man kan förvänta sig...) mvh /alex Postad 22 January 2007 - 02:58
Min har fungerat bättre än jag förväntade mig. Fredrik Postad 22 January 2007 - 08:14
Vi får väl se om uppdateringen kommer idag... Postad 22 January 2007 - 08:36
Nej, inte helt ensam! Det är bara Canal Digital som anstränger sig för att vi ska kunna se HDTV, det ska dom ha en eloge för, de är har dessutom bäst utbud i övrigt när det gäller sport och filmer. Övriga leverantörer väntar vid sidlinjen och tar inga som helst risker. Fegisar väljer Viasat! Redigerat av Tomas L, 22 January 2007 - 08:39. Postad 22 January 2007 - 10:10
Hej,
Jag är nybliven ägare av HDTV-boxen och lär ha fått ett senare exemplar med gälarna på toppen. Den har funkat perfekt hittills, inga omstarter eller andra mysko häng. Den gör det den ska, men mycket saknas i form av grundläggande funktionalitet. Vad som slår mig att det saknas av basbitar är följande: * avsaknad av timer (är det det som CD menar skall komma som förbättrad DVD-brännarfunktionalitet (från uppdateringsinfo) eller är det bara fortsatt justering av Macrovisiontrassel?) * Ingen möjlighet att ordna egna kanallistor i mera logisk ordning. * Ingen möjlighet till att fritt söka och läsa in kanaler, trots att funktionaliteten är på plats för 4 LNB med alla inställningar * Dålig bildhantering, 4:3 på allt som inte körs anamorfiskt, trots att man ställt in burken på widescreen. Dessutom har man bara zoom 16:9, 4:3, 14:9 och stretch att välja på med toggleknappen. De flesta moderna upplägg idag innehåller ju en hantering där centrum av bild är mera normal medan man stretchar försiktigt i kanterna vilket ger i mitt tycke en bättre bild. Detta hade inte varit ett problem vid analog bildhantering från digitalbox via scart, då TVn rycker in, men vid digital signal signal låter min TV boxen sköta denna bit helt. Summeringen är att vi är tillbaka ca tio år i tiden avseende box-funktionalitet. Detta är ju i princip en MPEG4 arvtagare till Canal Digitals gamla hyrbox från 1996. På den tiden var CD ett samägt bolag mellan Telenor och franska Canal Sat, så boxarna kom från Canal Sat. För ett antal år sedan drog sig fransmännen ur pga rejäla ekonomiska trassel på hemmaplan och Telenor tog över hela bolaget (Det var i samma veva som också nordiska Canal+ såldes ut). När så HDTV skulle köras igång och boxar skulle fram, så vände sig CD/Telenor till fransmännen igen. De hade en box som man just introducerat i Frankrike. Designen/upplägget är franska Canal Sat nu och för tio år sedan. Kolla gärna på www.canalsat.fr och kör runt lite så hittar man snart boxen. Canal+ HD heter förresten Canal + High Tech i Frankrike. Postad 22 January 2007 - 10:30
Håller med dig om allt, dock inte på en vital punkt. Själv tycker jag att boxen hanterar 16:9, 4:3 sändningar perfekt! Med andra ord får den inte för sig att FÖRSTÖRA bilden på det sätt du efterfrågar, d.v.s med lite zoom i mitten och mer utåt kanterna. Som tur är så skickar den inte alltid ut bilden i WS. Vill du ha en lösning på ditt "problem" får du väl använda dig av komponent utgången som normalt sätt ska ge en lika bra bild som hdmi och sedan använda dig av TV:n hemska bildförstörande zoomfunktioner. (Jag kan inte förstå att folk vill ha widescreen bild (fetgubbar) när inte källan är widescreen?) Jag vill inte gnälla på dig personligen, men jag blir lite rädd att folk ska efterfråga konstiga zoomformat och alltid widescreen-läge. Helt plötsligt så kanske canal digital har sett till att det blir omöjligt att få rätt bildformat på bilden, d.v.s. 4:3 när det sänds 4:3 och 16:9 när det sänds 16:9. Redigerat av Unregistereded16d9f8, 22 January 2007 - 10:37. Postad 22 January 2007 - 10:52
Hej,
det är helt rätt att man skall kunna ha originalformat om man vill. Vill jag se 4:3 som 4:3 så är det en inställning jag gör. Vill jag se 4:3 med bredbildscentrering (för att undvika bredgubbar, men ändå se hela bilden). så skall jag kunna göra detta. Jag ser det som att fullscreenalternativet (lika brett hela vägen) är en quick and dirty lösning i förhållandet till relativ fullscreen (normalt i centrum, bredare längs kanterna). Jag testade med komponent. på min Philipsplasma så funkade inte detta trick. Det är samma ingång (DVI för digitalt och DVI/komponentadapter för komponent). Jag kunde då inte ändra något. Det är dock något med specen på PhilipsTVn. Annars är det ett alternativ som du nämner. Postad 22 January 2007 - 11:09
Kenta2:
"* avsaknad av timer (är det det som CD menar skall komma som förbättrad DVD-brännarfunktionalitet (från uppdateringsinfo) eller är det bara fortsatt justering av Macrovisiontrassel?) * Ingen möjlighet att ordna egna kanallistor i mera logisk ordning." menar du att det inte går att ställa in den så den byter kanal en viss tid? vet inte om det är nått jag kommer använda iofs men vore skumt om den funktionen saknas. ang kanallistorna. går det altså inte göra som på comboboxen att skapa en egen favorit listor som man kan välja vilka kanaler man vill ha med och ordningen på dessa? tex om jag vill ha 1,2,5,4 osv går altså inte med HDboxen eller? Har inte bestämmt mig om jag ska ha Hdboxen och med vilket kanalpaket eller om jag ska köra på en ny combobox med 12 mån paket å vänta på en ny hdbox å flera kanaler. tot kostnad på 10.700 för 2 år när man har kabeltv...svårt val =/ Har som sagt kabeltv nu men kör tv på projjen rätt mkt å får då köra genom en s-vhs video med s-video kabel till projjen. knappast den bilden man vill ha på en 720p projj. En scart till komponent dosa för 400kr på kabelgiganten.se löser nög kopplingsproblemet oxå. Redigerat av PiZZaMaN, 22 January 2007 - 11:11. Postad 22 January 2007 - 11:20
idag klockan 14:00 skall tydligen den nya mjukvaran finnas tillgänglig. kommer att komma upp en info skylt där man ska följa anvisningarna för att ladda ner uppdateringen. ett sms har gått ut till installatörer från canal digital
Postad 22 January 2007 - 12:21 Det känns väldigt roligt att man börjar jobba kl 14.00 idag då Var man tvungen att starta om boxen efter uppgraderingen? ( räddningen denna helg var 'Gunners' )Tänk PL i HD samt Champions League // Hifighost Postad 22 January 2007 - 12:23
Det funkar lika illa med komponent som med HDMI, det är endast fullscart osm kan tala om för bildvisaren vilket format bilden har. HD boxen lägger till svarta kanter själv på 4:3 sändningar. Postad 22 January 2007 - 12:24
Jag håller på att ladda ner den nya programvaran för tillfället men lär inte hinna kolla på den, ska göra mig klar för att åka till jobbet.
// Hifighost Postad 22 January 2007 - 12:47
Den nya uppgraderingen:
- Text-TV - Förbättrad bildkvalitet - Förbättrad funktion för inspelning med DVD-recorder. - Förbättrad programinfo Det var inte mycket det. Man får hoppas på att det nya uppgraderingarna blir lite mer innehållsrika. Som skiftarbetare saknar jag fortfarande timerfunktion. Postad 22 January 2007 - 12:47
ok. Redigerat av Unregistereded16d9f8, 22 January 2007 - 12:47. Postad 22 January 2007 - 12:50
Nya version Vx 2.5.5-CD
Såg bara texttv funktionen när jag snabbtestade inga funktioner på övriga knappar vad jag kunde se. // Hifighost Postad 22 January 2007 - 12:58
Hej Pizzaman,
Det finns hittills ingen timer (såvida inte det kom med den nu aktuella uppdateringen), samma sak gäller med kanallista. Det är inte som med Comboboxen där man kan rumstera om som man vill med kanalerna i flera olika listor. På HDTV-boxen kan man bara (såvida nu inte ett mirakel skett denna uppdatering) få in en lista med CDs utvalda egna kanaler och kryssa för de av dessa man vill se när man scrollar (favoriter). Ingen justering av ordningen (tex TV8 på plats 10). Postad 22 January 2007 - 13:25
Har tappat minnet. Måste jag göra något för att updateringen ska starta? Har för mig att den förra uppdateringen bara startade när jag slog på boxen men det var ju ett tag sen.
Frågar eftersom min box inte startar någon uppdatering när jag slår på den. Redigerat av Unregistered81406615, 22 January 2007 - 13:43. Postad 22 January 2007 - 13:52
Detta mirakel har ej skett, allt är som tidigare. jpb123, det skall bara vara att slå av och på boxen så kommer en förfrågan om uppgradering. Redigerat av Unregisteredc4a90337, 22 January 2007 - 14:36. Postad 22 January 2007 - 13:57
Kolla att boxen hittar referenstranspondern. Kanske kan vara det? Under kanalsökning -> status eller liknande Postad 22 January 2007 - 14:06
Hmm,
Under "signalinformation satellit" hittas referenstranspondern och jag har bra kvalite med signalnivå 179. Under "kanalsökning satellit" hittas ej referenstranspondern. Vad är skillnaden. Jag har bild på alla kanaler. Jaja, blir säkert uppdaterat nån gång men det blir nån annan som får rapportera om vad uppdateringen gör. Redigerat av Unregistered81406615, 22 January 2007 - 14:06. Postad 22 January 2007 - 14:10
Ring o hör med Canal Digital. Har du tur kan du bli kopplad till någon som kan det hela. Postad 22 January 2007 - 14:12
Illa nog att slösa bort sin tid här
Att göra det hos Canal Digital orkar inte mitt psyke. Kanske har med vädret att göra. Har varit bättre om man säger så. Lider med min stackars parabol som står ute. Postad 22 January 2007 - 15:11
Tog 5 min. att ta emot det nya, bara att trycka på O.K 2ggr !
Vad innebär förbättrad funktion för inspelning med DVD recorder ? Går det att spela in från HD boxen till DVD rec. ? , har ej provat då DVD rec. endast har 1 scartingång och jag har den till Viasat, är det i såfall scart från HD boxen till DVD rec. som gäller ??? Postad 22 January 2007 - 15:24
Hej på er !
Hur gör man för att ladda ner den nya uppdateringen... ? mvh/Everlast Postad 22 January 2007 - 15:31
Stäng av boxen och slå igång den. Det kommer upp en bild på tvn där du ska trycka 'Bekräfta' eller vad det stod. Sen laddar den ner uppdateringen. Fredrik Postad 22 January 2007 - 17:48
Jäpp, det funkar för mig. Fredrik Postad 22 January 2007 - 18:05
Hmm märkligt att det inte fungerar för mig. Märker du någon skillnad på 720p & 1080i?? Postad 22 January 2007 - 18:15
Är det någon som sett eller hört någon förbättring ännu?
Funkar det som CD lovade eller? Funkar alla tidigare funktioner eller har det blivit någon störning som senast, testa!! Är på jobbet och kan bara läsa vad ni skriver i tråden men vill veta vad jag har att se fram emot. // Hifighost Postad 22 January 2007 - 18:18
Jag har exakt samma problem som jpb, ringde CD hon tyckte jag skulle prova byta från komponent koppling till min TV för att se om det fungerade bättre med uppdateringen...say no more
Nåväl de skulle skicka en box som jag skulle få se om det fungerade med den nya, jag återkommer. Det skumma är att den förra uppdateringen funkade problemfritt Edit: fabriksåterställa boxen + ny kanalsökning löste uppdateringsproblemet, tack för tipset! Redigerat av gråben, 22 January 2007 - 21:00. Postad 22 January 2007 - 18:27
720p funkar bra för mig med, blev betydligt bättre på SDTV kanaler, och ingen synbar skillnad på HD kanalerna... Däremot verkade CD+HD rätt instabil, massa småstäck över hela bildskärmen och ryckig bild, dock inte samma ryckiga bild som 720p gav tidigare utan mer med störning. Har 190 i signalstyrka så det är ju inte det som är problemet.. Övriga HD kanaler var friska i både 720 och 1080... Jag fick min programvara uppdaterad efter att jag bad om kanalsökning... Postad 22 January 2007 - 18:31
Ingen uppdatering här än. De pytsar väl ut den i omgångar som med förra...
Verkar ju inte som man missar nått. När ska den här boxen få åtminstone den grund funktionalitet man kan kräva från en box gjord 2006? Postad 22 January 2007 - 18:34
Är riktigt sugen på att skaffa CD nu, Boxers bildkvalitet suger...
Skaffar jag CD vill jag gärna slå till på HDTV boxen... Men vad händer med möjligheten att plocka in andra satelliter och fria kanaler? Om jag fattar det rätt så kom det inte med i denna uppdatering heller? Likaså saknas fortfarande kloka kanalsorteringsmöjligheter va? Postad 22 January 2007 - 19:08
Jippi, text tv:n har 2 sidors minne...
Men det var skönt att få text tv även via HDMI i alla fall. Postad 22 January 2007 - 19:14
Hela 2 alltså... Cheessuss
Ingen uppdatering här ännu... Känns som man kan vara utan denna uppdatering... Postad 22 January 2007 - 19:16
Försöker starta uppdateringen men inget händer. Kan inte heller göra kanalsökning, det står att referenstranspondern inte hittas. Jag har dock bild på alla kanaler och om jag väljer "signalinformation" så står det att transpondern hittas.
Har provat att rycka strömmen i nån minut, hjälper inte. Antar att detta är samma problem som en del har beskrivit? Nån som hittat en lösning? Postad 22 January 2007 - 19:20
Hade samma problem... gå in på kanalsökning, ingen transpoder hittades välj grund inställning eller nåt likande, då hittade den transpondern sen gjorde jag en kanalsökning och då kom frågan om jag ville uppdatera... det funkade för mig iallfall... Postad 22 January 2007 - 19:20
Vad mer än text tv (2 sid minne, vilket skämt) har ändrats. Jag kan inte säga att bilden eller programinfon har blivit bättre. Hade hoppats på mer
Postad 22 January 2007 - 19:23
Funkar för mig också....nu blir det spännande
Rädd för att bli besviken....
Postad 22 January 2007 - 19:24
720p eller 1080i gör ingen skillnad vad jag kan se. Förut hackade det och ryckte om jag hade 720p inställt när jag kollade på hockeyn på C+HD, men nu funkar det lika bra som 1080i. C+HD funkar klockrent för mig. Signalstyrka 181. Dock är det ju viktigare att man har bra signalkvalitet. Det jag tycker mig se är att SD kanalerna som sagt ser lite bättre ut och att färgerna är lite bätttre på alla kanaler. T ex kollade jag på American Chopper på Discovery HD i eftermiddags. Tidigare har den röda t-shirten Paul Jr bruakr ha på sig bara varit en röd smet och man har inte kunnat urskilja konturer i veck och skuggor på den riktigt. Men det såg bättre ut nu. Annars kan jag inte se att nåt av det som fanns innnan funkar sämre. - Text-TV. Ja det finns och funkar, men är för mig helt ointressant, förstår inte vad det ska vara bra till. - Förbättrad bildkvalitet. Jäpp, främst på SD kanaler. - Förbättrad funktion för inspelning med DVD-recorder. Har ingen DVD recorder, så det kan jag inte testa. - Förbättrad programinfo. Nope, inte mer än vad det var förut. Fredrik Postad 22 January 2007 - 19:39
Tack, det funkade bra! Postad 22 January 2007 - 19:45
För mig betyder inte uppdateringen inte ett skit...
Fortfarande samma ###### HDCP ERROR.... Nu ska CD få höra....
Postad 22 January 2007 - 20:08
Kör ni scart eller hdmi på sd kanalerna ? Tycker fortfarande att bilden blir bättre med scart. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |