Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 april 2008 - 07:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Allt är väl med min nya box, men jag undrar om det är andra som fått problem med fjärrkontrollen efter uppdatering 1.4.1. Pga att vissa hade problem (särskilt med ljusa skärmar) så gjordes en uppdatering av mottagningen av fjärrkontrollsignaler i 1.4.1.

Innan uppdateringen så hade jag inga problem med fjärrkontrollen, kunde faktiskt rikta den hur som helst t.o.m bakåt, men nu både med den gamla och den nya boxen så är det så att den inte tar emot kommandon, att man ibland kan få trycka 2 eller 3 gånger för att kommandot ska tas emot. Har ni andra sett något sådant?

Lite jobbigt eftersom man inte kan lita på kommandot, utan man får kolla att lampan blinkar till för varje knapptryck

Har funderingar att gå över till en multifjärr, men man tycker ändå att denna fjärr ska fungera bättre

Postad 10 april 2008 - 09:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Oue har ju helt rätt som vanligt :D

Jag kollade på TV4 HD och tyckte att det var sådär liksom. När jag sedan zappade över till National Geografik HD och till Discovery HD då jäklar :D

Woom är ju också en kanal med grym bild. Det var någon tävling nyss i en djungel och dom drog jeepar uppför en lerig backe inne i djungeln. Snacka om kanonbild.. :)

Trist bara att man missar alla roliga bulgariska kanaler. Typ när dom står och sjunger i folkdräkt eller militärkläder och så men men lite får man väl offra :lol:

Sista kanalen verkar vara Kanal 5 HD. Fast det är väl inte våran svenska kanal 5 eller???

Vad många nog inte har förstått är att mycket av det som sänds på tex SVT HD inte är äkta HD utan endast uppkonverterat från vanlig SDTV. Därav besvikelsen att det inte blir någon skillnad eftersom boxen själv konverterar upp SD-kanalerna.
Förutom naturkanalerna så kan jag rekommendera History HD som alltid sänder i äkta HD med en makalös kvalitet. Kolla särskilt deras trailer mellan programmen.
Den som inte ser stor skillnad mellan History HD och vanliga History har antagligen en taskig TV eller taskiga glasögon. B)

Postad 10 april 2008 - 10:26

Unregistered2fca91dd
  • Unregistered2fca91dd
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

t lundh, jag tror du tittar på fel siffror, ditta på dom 6 sista siffrorna, alla sn verkar ha 230 som dom 3 första

Tack. Hade missuppfattat det där med sifferordningen. De sex sista siffrorna är 275xxx. Nu blev jag lite lugnare i alla fall.

Skall försöka få upp parabolen själv idag då det var väntetid hos monteringsfirman.

Postad 10 april 2008 - 12:11

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0

Förutom naturkanalerna så kan jag rekommendera History HD som alltid sänder i äkta HD med en makalös kvalitet. Kolla särskilt deras trailer mellan programmen.
Den som inte ser stor skillnad mellan History HD och vanliga History har antagligen en taskig TV eller taskiga glasögon.

Helt rätt. Jag satt ju och glodde på TV4 och svt och fattade inte först att det bara var uppsamplat. :D
När jag sedan började zappa och kom in på national geografik, woom och history då blev det ruggigt bra. Jag kan knappt bärga mig innan jag får kolla en bra fotbollsmatch i HD :)

Det blir inte skoj att kika på SD (även om vissa kanaler är bra) efter det så man får hoppas att femman, trean och fler kanaler kommer i HD. Får ta och kika på en bra tv-guide så att jag vet när svt och tv4 sänder HD.

By the way: när kommer nya kortet till HD-mottagaren?? just nu kör jag på mitt gamla men jag har förstått att CD skickar ett nytt?

Ett annat + m ett QUADRO-microvågs huvud från Triax följde med. Verkar vara ett kanonhuvud så det åker på på lördag :D

Redigerat av waconda, 10 april 2008 - 12:13.

Postad 10 april 2008 - 12:31

inji
  • inji
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

By the way: när kommer nya kortet till HD-mottagaren?? just nu kör jag på mitt gamla men jag har förstått att CD skickar ett nytt?

Mitt följde med i ett brev som låg i den stora lådan där instruktionsbok och boxen låg.

Postad 10 april 2008 - 13:05

gooseman
  • gooseman
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Fick hem boxen igår, stoppade i det nya kortet som följde med men har ännu efter 24h inte fått någon bild på HD-kanalerna. Har haft mottagaren på Discovery HD i flera timmar i sträck utan resultat.
Ni som har satt i kortet, hur lång tid tar det innan man har bild. Ringde kundtjänst och tanten sa att det skulle ta 2 veckor att uppdatera kortet, det kan väl inte stämma?

Postad 10 april 2008 - 13:19

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Fick hem boxen igår, stoppade i det nya kortet som följde med men har ännu efter 24h inte fått någon bild på HD-kanalerna. Har haft mottagaren på Discovery HD i flera timmar i sträck utan resultat.
Ni som har satt i kortet, hur lång tid tar det innan man har bild. Ringde kundtjänst och tanten sa att det skulle ta 2 veckor att uppdatera kortet, det kan väl inte stämma?

Tlill mig sa dem att det kunde ta upp upp till 2h.
Mitt kort uppdaterades på ca 30 min.
/Player

Redigerat av Unregisteredb3489e70, 10 april 2008 - 13:30.

Postad 10 april 2008 - 13:46

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
om man ska beställa den här boxen och ett familjepaket på 24 månader hos cd ser det ut osm man får "cykeln på köpet" hos Elgiganten om man beställer där istället för att ringa direkt till CD. Stämmer det?

Postad 10 april 2008 - 14:16

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0

Mitt följde med i ett brev som låg i den stora lådan där instruktionsbok och boxen låg.

Aj fan :P

Antingen har dom glömt kortet eller också får jag syna lådan ordentligt när jag kommer hem. Instruktionsboken läste jag igenom men jag såg inget kort. Var nog lite ivrig kanske :D

Postad 10 april 2008 - 14:19

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Låt den stå på Femman istället så kanske det funkar bättre. Dar gärna ur sladden först o vänta 1 min.

Postad 10 april 2008 - 15:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det blir inte skoj att kika på SD (även om vissa kanaler är bra) efter det så man får hoppas att femman, trean och fler kanaler kommer i HD. Får ta och kika på en bra tv-guide så att jag vet när svt och tv4 sänder HD.

Ta och kolla TV14 som jag skrev om igår. De har nu HD-ikoner på alla program på SVT och TV4 som sänds i HD, samt en särskild tablå för flera, men inte alla, HD-kanaler.
Kolla även in M3's hemsida:
http://m3tjanster.id.../tv/default.asp
Men inte ens där finns alla HD-kanaler hos CD.

Postad 10 april 2008 - 16:45

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Aj fan :D

Antingen har dom glömt kortet eller också får jag syna lådan ordentligt när jag kommer hem. Instruktionsboken läste jag igenom men jag såg inget kort. Var nog lite ivrig kanske :P

Jag fick inte heller något nytt kort med i paketet och efter 6 mån fungerar det gamla fortvarande. :D

Postad 10 april 2008 - 18:39

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Allt är väl med min nya box, men jag undrar om det är andra som fått problem med fjärrkontrollen efter uppdatering 1.4.1. Pga att vissa hade problem (särskilt med ljusa skärmar) så gjordes en uppdatering av mottagningen av fjärrkontrollsignaler i 1.4.1.

Innan uppdateringen så hade jag inga problem med fjärrkontrollen, kunde faktiskt rikta den hur som helst t.o.m bakåt, men nu både med den gamla och den nya boxen så är det så att den inte tar emot kommandon, att man ibland kan få trycka 2 eller 3 gånger för att kommandot ska tas emot. Har ni andra sett något sådant?

Lite jobbigt eftersom man inte kan lita på kommandot, utan man får kolla att lampan blinkar till för varje knapptryck

Har funderingar att gå över till en multifjärr, men man tycker ändå att denna fjärr ska fungera bättre

Efter uppdateringen fungerar fjärren bättre men har fortfarande problem att den inte tar emot komandon ibland.
Använder en multifjärr Logitech.Så det låter konstigt att din blivit sämre när min blev bättre men forfarane inte är riktigt bra
Mad

Postad 10 april 2008 - 20:43

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Jag råkade ut för samma sak då jag fick min box. Jag ringde då till CD:s kundtjänst som under telefonsamtalets gång gick in och aktiverade HD-kanalerna på det nya kortet. Det är väl troligt att det sker av sig själv inom någon vecka. Men vem har tid att vänta? :D

Postad 10 april 2008 - 22:03

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Jag tycker det är dåligt att man inte kan spara fler program än vad disken har plats för!
...undrar om möjliugheten att föra över program till hårddisk utan kvalitetsförsämring kommer?

HS

Postad 11 april 2008 - 06:09

__Matte__
  • __Matte__
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tlill mig sa dem att det kunde ta upp upp till 2h.
Mitt kort uppdaterades på ca 30 min.
/Player

Mitt nya kort "vaknade" efter ca. 30 minuter, men HD-kanalerna tog ett dygn innan dom öppnade...

Postad 11 april 2008 - 06:24

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
TP: Det blir nog så här också för jag fick inget kort med.

Imorgon skall jag montera dit nya huvudet och jag tror att jag drar en kabel till gamla mottagaren också som en reservgrej liksom :P

Fotbollen på CD sport HD igår var kanon. Tydlig skillnad mot den vanliga sändningen. Bilden var kanon alltså. Kalmar FF och Örebro är väl inte direkt kanon :)

Redigerat av waconda, 11 april 2008 - 06:25.

Postad 11 april 2008 - 16:27

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag fick ett Quad huvud med N/F 0,3 dB i min leverans. Är det okej grejor? Är helt grön på satellittv.

Ha en fortsatt bra fredag alla ni därute!

Wasgo :P

Postad 11 april 2008 - 17:29

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
LnB:t verkar helt ok. Jag skall montera upp det imorgon och återkomma om det är bättre än mitt 7år gamla microvågshuvud. Brustalet på mitt gamla skall enligt uppgift vara 0,6 så då borde ju detta vara "dubbelt" så bra. Det är ju trots allt fint med fyra utgångar och det billigaste huvud jag sett med det ligger på ca 300:-

Postad 11 april 2008 - 18:00

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Ser fram emot din rapport!

Min installatör fick probs med sjuka barn och kunde inte komma idag och skruva ihop grejorna. Det får bli på måndag istället. Men den som väntar på något gott.... :P

/W

Postad 11 april 2008 - 18:01

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

om man ska beställa den här boxen och ett familjepaket på 24 månader hos cd ser det ut osm man får "cykeln på köpet" hos Elgiganten om man beställer där istället för att ringa direkt till CD. Stämmer det?

Jag fick en cykel iallafall när ja gjorde detta köp hos Elgiganten i veckan. Får du nog inte
om du köper direkt av CD eftersom de väl är ett erbjudande direkt från giganten.
Men tror att de var sista veckan nästa vecka för cykeln tyckte jag han sa!?

Redigerat av hippo6, 11 april 2008 - 18:02.

Postad 11 april 2008 - 19:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Från bugglistan
19- Ser ut att vara problem, och att måste starta om boxen, om man passerar en kanal med dålig signalnivå (marknät), boxen går då ner och kan inte visa något på de andra kanalerna med korrekt signalstyrka heller (gäller då också satellitkanalerna). Rapporterades in av flera användare vid version 1.4.0, vet inte om det är något problem

Min bugg som liknar bugg 19
Spelar jag in en kanal från sattellit och en från marksänt kan jag inte titta på en sattelitkanal utan får medelande om dålig signal. Går jag då till en annan marksänd kanal och tillbaka till en sattellitkanal bryts inspelningen på den marksända och jag kan titta på sattellitkanal igen.

Detta har hänt de två gånger jag provat.

Postad 11 april 2008 - 20:03

Unregistered1454
  • Unregistered1454
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag fick en cykel iallafall när ja gjorde detta köp hos Elgiganten i veckan. Får du nog inte
om du köper direkt av CD eftersom de väl är ett erbjudande direkt från giganten.
Men tror att de var sista veckan nästa vecka för cykeln tyckte jag han sa!?

Får väl ringa och pruta hos CD istället... Cykeln verkade ju inte vara nån höjdare.

Förr i tiden var det så att inträdesavgiften tillföll återförsäljarna, antar att det är det som betalar cykel. :-)

Postad 11 april 2008 - 20:52

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

Får väl ringa och pruta hos CD istället... Cykeln verkade ju inte vara nån höjdare.

Förr i tiden var det så att inträdesavgiften tillföll återförsäljarna, antar att det är det som betalar cykel. :-)

jag köpte igår och fick "cykeln på köpet. ska komma någonoch installera (ingick) nästa vecka hoppas jag..

jag ska köra den genom harman kardon recvier (videoväxling) och kör då komponent eftersom jag inte har hdmi på den. Jag matar ut bilden på projektor sanyo plv z3,någon som har erfarenhet att att köra hd sändningar från denna box ut i 720p som är vad min nuvarande proj klarar??

Postad 11 april 2008 - 20:56

boa16
  • boa16
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Tecknade ett abonnemang idag hos Jönköping Antenn & Tvservice på Canal Digital ihop med PVR-boxen blev lite överraskad då dom hade den hemma i Cash and Carry-paket så man fick med paketet hem direkt.Har kopplat in boxen och kört ca 2timmar och den är nästan ljudlös vet inte om det är gamla eller nya boxar mjukvara:1.4.1 men undrar lite om varför Canal+ Film-HD & Svt-HD kom igång efter ca 20min men dom andra HD kanalerna har inte kommit igång? Någon som vet

Postad 11 april 2008 - 21:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tecknade ett abonnemang idag hos Jönköping Antenn & Tvservice på Canal Digital ihop med PVR-boxen blev lite överraskad då dom hade den hemma i Cash and Carry-paket så man fick med paketet hem direkt.Har kopplat in boxen och kört ca 2timmar och den är nästan ljudlös vet inte om det är gamla eller nya boxar mjukvara:1.4.1 men undrar lite om varför Canal+ Film-HD & Svt-HD kom igång efter ca 20min men dom andra HD kanalerna har inte kommit igång? Någon som vet

När kortet aktiveras så får man "alla kanaler" i två veckor, i dessa alla så ingår inte det gamla HD paketet. Detta kommer säkert att ändras i framtiden då HD kanalerna nu ingår i familjepaketet. Har det inte aktiverats automatisk över natten (sätt den på kanlal 5 och vänta) så ta kontakt med CD de kan säkert påskynda aktiveringen.

jag köpte igår och fick "cykeln på köpet. ska komma någonoch installera (ingick) nästa vecka hoppas jag..

jag ska köra den genom harman kardon recvier (videoväxling) och kör då komponent eftersom jag inte har hdmi på den. Jag matar ut bilden på projektor sanyo plv z3,någon som har erfarenhet att att köra hd sändningar från denna box ut i 720p som är vad min nuvarande proj klarar??

Den fungerar bra på 720p också, kan inte se någon större om någon skillnad mellan 720p och 1080i, men eftersom de flesta HD kanaler sänder på 1080i så har jag valt det

Postad 11 april 2008 - 21:17

boa16
  • boa16
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Tack que! Ska testa detta.Har sett att flera skriver vilken temp det är i boxen hur ser man det?

Postad 11 april 2008 - 21:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Från bugglistan
19- Ser ut att vara problem, och att måste starta om boxen, om man passerar en kanal med dålig signalnivå (marknät), boxen går då ner och kan inte visa något på de andra kanalerna med korrekt signalstyrka heller (gäller då också satellitkanalerna). Rapporterades in av flera användare vid version 1.4.0, vet inte om det är något problem

Min bugg som liknar bugg 19
Spelar jag in en kanal från sattellit och en från marksänt kan jag inte titta på en sattelitkanal utan får medelande om dålig signal. Går jag då till en annan marksänd kanal och tillbaka till en sattellitkanal bryts inspelningen på den marksända och jag kan titta på sattellitkanal igen.

Detta har hänt de två gånger jag provat.

Det är inte riktigt likt 19, för det var inte vid inspelning utan om man hade i sin kanallista med kanaler utan signal (då markkanaler utan täckning tex) så låste sig boxen.

Jag har inte aktiverat markmottagarem så jag har svårt att hjälpa dig. Tar nog upp det som en egen bugg i listan. Någon annan som har likande? har du några problem att spela in två satellitkanaler samtidigt?

Tack que! Ska testa detta.Har sett att flera skriver vilken temp det är i boxen hur ser man det?

Meny, Info "I" och hårddiskdata (eller något liknade)

Postad 12 april 2008 - 06:37

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Det är inte riktigt likt 19, för det var inte vid inspelning utan om man hade i sin kanallista med kanaler utan signal (då markkanaler utan täckning tex) så låste sig boxen.

Jag har inte aktiverat markmottagarem så jag har svårt att hjälpa dig. Tar nog upp det som en egen bugg i listan. Någon annan som har likande? har du några problem att spela in två satellitkanaler samtidigt?

Meny, Info "I" och hårddiskdata (eller något liknade)

Självklar hände min bugg vid nästa program också (ställt i programmet "Fafan är mitt band" på inspelning genom marknätet och samtidigt titta på programmet genom sattellit medan jag samtidigt spelar in något från Canal+ HD). Jag såg programmet Live så det kan inte vara att Boxen automatisk växltr över till DTT. DEnna bugg kommer bli ett gissel under EM och kan då beteknas som väldigt allvarlig för de som inte vill missa någon svensk målspark på grund av att skylten dålig motagning kommer upp alternativ inte spela in något under EM.

Ska kontrollera que punkter nedanför när det slutat snöa- Går inte titta på sat när det snöar om man inte vill ut med piasvakvasten :)

Redigerat av ruva, 12 april 2008 - 07:34.

Postad 12 april 2008 - 07:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Någon som känner till hur många kanaler man aktivt kan ha igång samtidigt? bygger på Ruva's problem

1. Om man enbart kör satellit så är det två inspelningar som kan hanteras samtidigt, eller en inspelning och man kan titta på en annan kanal (det är ju också inspelning på denna i bakgrunden), så där är svaret = 2

2. Om man sedan blandar i markmottagaren kan man?
2.1 Spela in två satellitkanaler samtidigt och gå över till markmottagaren och titta på en tredje? Blir denna tredje i så fall inspelad med timeshift också?

2.2 Programmera inspelning på två satellitkanaler samtidigt, samt inspelning av en markkanal, kan man sedan växla som tittare mellan dessa tre?

2.3 Programmera inspelning av en satellit och en markkanal samtidigt, samtidigt som man tittar på satellit kanal?

Man har ju två satellitmottagare och en markmottagare så det borde vara möjligt att fullt ut hantera tre kanler samtidigt, frågan är då om det finns något i hantering av inspelning som begränsar detta?

PS, Fick svar från CD att det är så att man kan inte använda EPG'n samtidigt som två satellitkanaler spelas in, då det inte finns någon ledig frekvens för att föra ner EPG data, då båda använd för inspelningar

Postad 12 april 2008 - 12:28

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Svaret på 2.1 är nej.

Man kan spela in två sattellitkanaler och titta på en marksänd, men ej spela in denna eller timeshifta.
Man kan spela in en mark och en sat men då inte timeshifta eller spela in en tredje mark eller sattellitkanal.

Summa av kardemumma: Timeshift och inspelning går att göra på 2 kanaler samtidigt men inte en tredje. Bugg eller inte - det är frågan? Mer en begränsning kunde man kalla det.

Redigerat av ruva, 12 april 2008 - 16:04.

Postad 12 april 2008 - 13:30

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Varje gång jag tittar på hockey så hackar bilden några sekunder ibland. Det händer ca 1-4 gånger per match.

Det händer på flera olika SD-kanaler. Inte på HD-kanalen.

Någon som känner igen sig?

Postad 12 april 2008 - 15:47

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Japp samma problem här det "laggar" som f-n i typ 5 sekunder sedan rullar det på.
Händer bara under ishockey:n inget annat program på SD kanalerna.

Postad 12 april 2008 - 17:36

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Japp samma problem här det "laggar" som f-n i typ 5 sekunder sedan rullar det på.
Händer bara under ishockey:n inget annat program på SD kanalerna.

Detta problem har uppstått sedan senast uppdateringen. Det är jag säker på.

Före uppdateringen hackade HD-kanalerna för mig på ungefär samma sätt.
Det problemet försvann. Istället hackar det på SD-kanalerna. Men det tycks, precis som du säger, bara hända under hockeymatcher. Bra konstigt...

Postad 12 april 2008 - 21:36

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Thor 5 nu i drift på1 grad väst. Först ut är transponder 37 (http://www.telenorsb...age.aspx?id=400). Alltid kul med nya sattelliter och nog starkare signal. Kanalerna kan ni se här (http://www.telenorsb...age.aspx?id=638) och tack till Grottis för den upplysningen. Någon som märker någon bättring fr o m 15 april? Flytten från Thor 2 till Thor 5 ska vara klar 22 april.

Dessa transondrar kommer ligga nere under natten vi ska undvika spela in :)

Transponder 3, 8, 9, 11 och 15 - 15 april
Transponder 1, 4, 5 och 14 - 18 april
Transponder 2, 6, 7, 10 och 13 - 22 april

Redigerat av ruva, 12 april 2008 - 21:52.

Postad 13 april 2008 - 09:30

boborg
  • boborg
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Vad kan man gjöra? Display blinkar P603 värje gången den tänds. Tryk på remote då händer detta Er07, Er1, 00-- (de to -- blinkar) og kort efter skifter den til 01 og blinkar --. Til slut P604.

Postad 13 april 2008 - 09:54

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Thor 5 nu i drift på1 grad väst. Först ut är transponder 37 (http://www.telenorsb...age.aspx?id=400). Alltid kul med nya sattelliter och nog starkare signal. Kanalerna kan ni se här (http://www.telenorsb...age.aspx?id=638) och tack till Grottis för den upplysningen. Någon som märker någon bättring fr o m 15 april? Flytten från Thor 2 till Thor 5 ska vara klar 22 april.

Dessa transondrar kommer ligga nere under natten vi ska undvika spela in :)

Transponder 3, 8, 9, 11 och 15 - 15 april
Transponder 1, 4, 5 och 14 - 18 april
Transponder 2, 6, 7, 10 och 13 - 22 april

Innebär detta att man måste upp på taket och justera parabolen? Eller ligger den nya satelliten i samma riktning som den gamla? Vet att detta mycket väl kan vara en korkad fråga. Men........ :P

Postad 13 april 2008 - 10:01

boborg
  • boborg
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Innebär detta att man måste upp på taket och justera parabolen? Eller ligger den nya satelliten i samma riktning som den gamla? Vet att detta mycket väl kan vara en korkad fråga. Men........ :P

Nya satelliten ligger i samma riktning som den gamla :)

Postad 13 april 2008 - 12:55

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Nya satelliten ligger i samma riktning som den gamla :)

Vad bra! Då är det bara att luta sig bekvämt tillbaka då, och vänta på en ännu bättre bild. :P

Postad 13 april 2008 - 13:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
1. Första tiden med en tyst box ser ut att gå över, OK den är fortfarande ganska tyst men jag märkte en sak igår. När jag tog i boxen så började den helt plötsligt att skorra. Första gången var det en viss punkt i närheten av fronten i mittsektionen på locket som var utlösande, tryckte man där så kunde jag starta och stänga av skorrandet. Idag så kunde jag inte göra samma sak på den punkten, men hittade en annan i mittsektionen som låg 1dm in i högerkant av mittsektionen i locket. Jag kunde inte sätta på /stänga av skorrandet men tryckte jag lätt så kunde jag få fram ett resonansljud. I kväll så har jag på nytt försökt att spela på locket på boxen, och lite beroende på var man tycker så kan man få fram lite olika toner, konstigt! Om nu detta är en modiferad box så är det underligt att Sagem inte har kunnat fått dämpat bort lockresonansen. Även om boxen just nu är ganska tyst (om man inte spelar på den :P så känds det som ett tecken av en dålig mekanisk design.

Jag har bifogat en ljudfil, har ingen aning om det ger något, men jag testar. När jag klickar på ned nedladdade filen så öppnas den med Quick Time player av någon anledning. Det ska var en valig mp3 fil.

Om man lysnar på den så hör man ibland en annan ton än tidigare det där där som jag fått chassit i resonans. Man måste ha rätt tryck, för löst så hörs det inget och trycker man för hårt så är det också "tyst", det är ett ganska lätt tryck för att få fram ljudet. Mikrofonen är 5cm från boxen. Tar upp detta med CD på måndag. Någon annan som hört något liknade. Detta är en box endast 3-4 dar gammal av senaste serie.

2. Jag ska ta upp frågan med inspelningar på satellit och mark med CD, det problem som Ruva har, samt vad egentligen boxen är desighnad att klara

3. Ska nämna det med ljudsynk på ishocky, låter ju lite märkvärdigt med enbart ishocky får man tycka :)

Edit, det verkar inte vara länkat till en viss punkt, utan mer random, kanske beroende på fläktens varvtal och hur varm boxen är. Någon m er som man spela på boxen?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered124686ac, 13 april 2008 - 21:06.

Postad 13 april 2008 - 13:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

1. Första tiden med en tyst box ser ut att gå över, OK den är fortfarande ganska tyst men jag märkte en sak igår. När jag tog i boxen så började den helt plötsligt att skorra. Kände runt på höljet och det finns i alla fall två punkter som ligger i mittenzonen (vid HDD'n, i den nedsänkta delen) en punkt ligger 1dm in från fronten på vänster sidan (i ett hörne i bakkant av HDD skulle jag tro), den andra punktern ligger till höger ung 1cm från fronten i mittenzonen (i ett hörne i framkant av HDD skulle jag tro). Jag har bifogat en ljudfil, har ingen aning om det ger något, men jag testar. Om man lysnar på den så hör man ibland en annan ton än tidigare det där där som jag fått chassit i resonans. Man måste ha rätt tryck, för löst så hörs det inget och trycker man för hårt så är det också "tyst", det är ett ganska lätt rtyck för att få fram ljudet. Mikrofonen är 5cm från boxen. Tar upp detta med CD på måndag. Någon annan som hört något liknade. Detta är en box endast 3-4 dar gammal av senaste serie.

2. Jag ska ta upp frågan med inspelningar på satellit och mark med CD, det problem som Ruva har, samt vad egentligen boxen är desighnad att klara

3. Ska nämna det med ljudsynk på ishocky, låter ju lite märkvärdigt med enbart ishocky får man tycka :)

Ljudfilen funkar inte för mig, länken verkar inte finnas.
Det klanske inte är hockeyn som är orsaken utan att det är direktsändning?
Ja har själv inte märkt av några problem med hockeyn, förutom att bilden är kass på Kanal 5 när man vant sig vid C+ Sport HD.

Postad 13 april 2008 - 14:05

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Det där lät inget vidare. :D

Min box surrar direkt vid uppstart men sedan varvar den snabbt ner och det lilla surr som är kvar är ok.
Nu är Triax-huvudet på plats och jag ökade faktiskt mottangningen från 149 till 169. På sat2 tom till 193 så det verkar vara ett bra LNB dom har skickat med :)

Vilken kanonbild det är just nu på Canal + sport HD. Liverpool - Blackburn :P

Postad 13 april 2008 - 14:57

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

1. Första tiden med en tyst box ser ut att gå över, OK den är fortfarande ganska tyst men jag märkte en sak igår. När jag tog i boxen så började den helt plötsligt att skorra. Kände runt på höljet och det finns i alla fall två punkter som ligger i mittenzonen (i den nedsänkta delen) en punkt ligger 1dm in från fronten på vänster sidan ung 1-2cm från plåtvecket, den andra punktern ligger till höger ung 1-2cm från fronten i mittenzonen och 1-2 cm till vänster om vecket på högersidan. Trodde först att det är hörnen på HDD'n, men jag tittade på foto och det till vänster kan vara ett hörne av HDD'n men inte punkten till höger :) kan kanske var slumpvis var dessa punkter ligger :P

Jag har bifogat en ljudfil, har ingen aning om det ger något, men jag testar. När jag klickar på ned nedladdade filen så öppnas den med Quick Time player av någon anledning. Det ska var en valig mp3 fil.

Om man lysnar på den så hör man ibland en annan ton än tidigare det där där som jag fått chassit i resonans. Man måste ha rätt tryck, för löst så hörs det inget och trycker man för hårt så är det också "tyst", det är ett ganska lätt tryck för att få fram ljudet. Mikrofonen är 5cm från boxen. Tar upp detta med CD på måndag. Någon annan som hört något liknade. Detta är en box endast 3-4 dar gammal av senaste serie.

Har lyssnat på ljudfilen (var tvungen att ladda hem den först).
Har dessutom kollat på bilderna som visar HDDn och fläkten mm.

Kan bara konstatera att fläkten är en "liten skit" som snurrar fort för att åstadkomma kylning. Stora fläktar som snurrar långsamt är effektivare OCH dessutom tystare.
Småfläktar är alltid ett jäddra elände eftersom dom har en tendens att åldras fort och därmed börja låta illa tack vare försämrad lagring.
De höga varvtalen är en stor föråldringsfaktor.
Om inte fläkten kyler andra delar av lådan så skulle jag nog själv koppla ur fläkten, göra hål i lådan & montera en maffig kylfläns på hårddisken.
Då blir det helt tyst och kylningen blir minst lika bra.
:D

Komplettering: Visst kan HDD'n låta också. Vill du vara helt säker på att det ska bli knäpptyst så kan du montera hårddisken mha en förlängningskabel utanför HDTV-boxen. Eftersom hårddisken på bilden ser ut att vara en vanlig 3,5-tummare så finns det massor av monterings/kylningsmöjligheter för den. Kolla i vilken PC-nörd-butik som helst.

Redigerat av Ödlan, 13 april 2008 - 15:19.

Postad 13 april 2008 - 16:22

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

...
3. Ska nämna det med ljudsynk på ishocky, låter ju lite märkvärdigt med enbart ishocky får man tycka ;)
...

Det är inte ljudsynkproblem utan att bilden hackar i några sekunder. (inspelat eller live gör ingen skillnad)

Verkligen helsjukt om det bara är hockeyn. Det borde nästan vara omöjligt. Men vi är i alla fall minst två som upplever samma sak.

Det kanske hackar när det inte är hockey också. Tittar inte så jättemycket på tv...

Hur som helst hackar det VARJE GÅNG det är hockey, åtminstone nån/några gånger per match .
Detta händer på olika kanaler. Dock INTE på HD kanalen.

Och problemet har definitivt uppstått sedan senaste uppdateringen.

Postad 13 april 2008 - 19:56

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Varje gång jag tittar på hockey så hackar bilden några sekunder ibland. Det händer ca 1-4 gånger per match.

Det händer på flera olika SD-kanaler. Inte på HD-kanalen.

Någon som känner igen sig?

Har aldrig sett detta fenomen när jag kollar på hockey iallafall.
Inga ljudsynk problem heller.

Postad 13 april 2008 - 20:46

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Märkligt för det är bara på hockey live både på kanal 5 o ch 9, det blir det aldrig annars hmm.
Annars mycket nöjd med min första box som jag fick i december 07, tyst förutom när det är dax att kyla lite då låter den som om damsugaren vore på ;). Men som tur är gör den inte det så ofta.

Postad 13 april 2008 - 21:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
agpath, ditt inspelningsproblem, tror att det var du som ibland hade problem att programmera två satellitinspelningar samtidigt. Har du fortfarande det problemet? Funderade på om det kan var något i kombination med markmottagaren och de problem som ruva just har haft?

Någon som vet vilka kanaler i SD som har problem med livesändningar, är det i 5 och 9 enbart, bildhack?

Jag har ändrat något mitt inlägg med skorr/resonas från locket. Det ser inte ut att vara några bestämda punkter, det verkar vara olika punkter varje gång, kanske beroende på fläkthastighet och hur HDD arbetar samt temperatur. Just nu så kan jag spela som typ piano på locket, beroende på var man lätt lägger fingrarna på locket så kommer det ut lite olika toner ;) Boxen låter inte direkt högt, men det känns som en väldigt vek konstruktion. Är det fler som kan spela på locket?

Redigerat av Unregistered124686ac, 13 april 2008 - 21:16.

Postad 13 april 2008 - 21:41

sandby7
  • sandby7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hej,

Var det någon mer än jag som kollade Detroit NHL "LIVE" igår kväll?
Helt plötsligt (11 min in i andra) hoppar sändingen fram 5 min till 16:e minuten, och Detroit hade helt plötsligt gjort ett mål (tur man håller på dom ;-). Vad hände tänkte alla som jag såg matchen med.
Hur som helst, 3 minuter senar hoppade man tillbaka till 11:e minuten igen. Man fick se det missade målet några minuter efter och sedan se de 3 minuterna efter 16:e min igen/en 2:a gång.....

Så mycket LIVE var det med det. Tack för det C+.... :-(

/S7

Postad 14 april 2008 - 09:41

Unregistered220d6a49
  • Unregistered220d6a49
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag brukar kalla deras NHL live sändningar för "C+ live".
Ibland kan man jämföra med feed-signalen på någon västlig satellit och C+ är ofta en bra bit efter.

Redigerat av Unregistered220d6a49, 14 april 2008 - 09:42.

Postad 14 april 2008 - 10:16

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej,

Var det någon mer än jag som kollade Detroit NHL "LIVE" igår kväll?
Helt plötsligt (11 min in i andra) hoppar sändingen fram 5 min till 16:e minuten, och Detroit hade helt plötsligt gjort ett mål (tur man håller på dom ;-). Vad hände tänkte alla som jag såg matchen med.
Hur som helst, 3 minuter senar hoppade man tillbaka till 11:e minuten igen. Man fick se det missade målet några minuter efter och sedan se de 3 minuterna efter 16:e min igen/en 2:a gång.....

Så mycket LIVE var det med det. Tack för det C+.... :-(

/S7

Hade du en inspelning som startade på en annan kanal just när det hände? Det låter som att du tittade på hockyen med timeshift, sedan startade en inspelning varvid timeshiften nollades. Det är väl en känd bugg?

agpath, ditt inspelningsproblem, tror att det var du som ibland hade problem att programmera två satellitinspelningar samtidigt. Har du fortfarande det problemet? Funderade på om det kan var något i kombination med markmottagaren och de problem som ruva just har haft?

Jag har inte haft några dubbla inspelningar sedan Antikrundan slutade ;) så jag vet inte om problemet kvarstår.
Däremot har jag fortfarande problem med att inspelningar som jag satt i EPG ibland inte blir genomförda. Senast igår natt. Denna gång har inte Favoritlistan ändrats vad jag kan se, så den kopplingen kan vi nog glömma.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.