Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 February 2009 - 18:27

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Nej, det är nog första gången jag hört att bilden skulle vara sämre än med den gamla boxen.

Postad 20 February 2009 - 20:40

TheFox
  • TheFox
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Vad gäller sync-problemen så har jag noterat följande: Jag har SVT-HD och TV-HD i mitt abonnemang. När jag ser på någon av dessa kanaler via HDMI från Humax HDPVR-1000c så har jag konstant osync. Möjligen är osynket något mindre påtagligt på TV-HD än på SVT-HD, men skillnaden är så pass marginell att jag möjligen inbillar mig. Att problemet rör boxen och inte ComHem står dock tämligen klart, då jag har ett syskonkort direkt i min Sony w4500 LCD. När jag tittar på HD direkt på TV:n utan att använda mig av PVR:en så finns ingen osynk över huvud taget! Ljud och bild är i ljuv harmoni med varandra, kort sagt. Några har presenterat en teori om att osynket skulle ha någon form av regional koppling, och för kännedom kan meddelas att jag själv bor i en förort söder om Stockholm.

Postad 20 February 2009 - 20:52

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
TheFox: Hur kan du titta på HD-kanalerna direkt i TV:n utan box? Är pairingen avstängd av CH kanske?

Postad 20 February 2009 - 23:40

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Häromdagen slocknade hushållets Humax CXHD-1000C och vid konatkt med Comhem så får undertecknad veta att det är 16 dagar efter att garantitiden har gått ut. En felsökning och reparation skulle man alltså stå för själv. Ett snabbt beslut gör att den nya Humax HDPVR-1000 C införskaffas och döm min förvåning om bildens kvalitet är klart sämre med den nya boxen :( Det gäller såväl de vanliga kanalerna som HD-kanalerna.

Är det något man kan ha missat??

Borde man inte få bästa bilden på direkten?

Är det någon som har några tips om vad det kan vara...

En klar skillnad även mot den förra CXHD 1000 boxen är att ljudet fördröjs som påpekats förut i tråden.

Har förut kört HDMI-HDMI direkt från digitalbox till tv'n, LX5090, eftersom ljudet inte funderade på alla kanalerna förut, när jag körde HDMI-HDMI både från Humax till SC-LX81 och från SC-LX81 till plasma. men nu med den nya digitalboxen skall jag försöka få ljudet att fungera via förstärkaren och därefter till TV'n.

Låter våldigt underligt.
Jag hade förut (har gett bort den) Humax CXHD-1000C och skaffade HDPVR-1000 C samma dag den släpptes (3 dec 2008) och måste säga att bilden med den senaste boxen är klart bättre, klart bättre på SD och lite bättre på HD.
Har inga som helst sync problem på SD, lite problem på HD väldigt sällan (angåedne sync problem är det exakt lika med nya boxen jämfört med den förra).

Kom efter jag skrivit ovanstående svar att tänka på problemet med den medföljande antennkablen...
Se till att du har SAMMA antennkabel till den nya boxen som du hade till den gamla boxen, den nya kabeln är bara skit.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 20 February 2009 - 23:44.

Postad 21 February 2009 - 12:35

TheFox
  • TheFox
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

TheFox: Hur kan du titta på HD-kanalerna direkt i TV:n utan box? Är pairingen avstängd av CH kanske?

Nja, det är endast SVT-HD som går att titta på med kortet direkt i TV:n. Alla andra HD-kanaler är pairade...

Kan för övrigt nämna att jag inte ser någon som helst skillnad i bildkvalitet mellan Humax-boxen och SonyTV:ns inbyggda dekoder. Det gäller samtliga kanaler!

Postad 21 February 2009 - 15:59

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
När det gäller synk problemet, så har jag osynk även på SD kanaler, i regel inte mycket, men märkbart.

Jag har även märkt att ibland så kan ljudet vara rejält i osynk även på SD kanaler, det brukar då hjälpa att byta kanal till en annan och tilbaka igen, då funkar det bättre.

Det har också hänt några gånger att jag inte haft något ljud alls när jag slår på boxen, även här hjälper det att byta till en annan kanal och tillbaka.

Postad 22 February 2009 - 00:11

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Ikväll såg jag på Beowolf på Canal+HD (tittade på inspelningen). Upptäckte nu, liksom tidigare på inspelning av ARN i HD, att det blir drop-outs i ljudet på 5.1-DolbyDigital-ljudet. Om jag flyttar över till 2-kanaliga Prologic-ljudet är där inte drop-outs. Inte heller blir det drop-outs på Dolby-Digital-ljudet på SD-kanaler om man kopplar över och kollar. Detta märks mest då det spelas (bakgrunds-)musik med utdragna toner. Har någon annan märkt detta?

Detta kan ju mycket väl bero på sändingen/nätet/bandbredden och inte på boxen. Jag tror nog boxen spelar in det data den tar emot (=den data som kommer i nätet), men frågan är om nätet inte klarar hela bandbredden som behövs när både HD och ljud i DolbyDigital 5.1 ska skickas ut samtidigt.... Och frågan är om det bara gäller hemma hos mig?

/ Ulf

Postad 22 February 2009 - 11:33

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Kul överraskning.
Hade ingen aning om att all info om programmet även spelas in.
Bra finess.

Postad 22 February 2009 - 12:38

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Kul överraskning.
Hade ingen aning om att all info om programmet även spelas in.
Bra finess.

Jovisst, det är väldigt bra. Min sambo hör dåligt, så vi använder ofta text-TV s199 till filmer som går på SVT1. Då trycker man bara på knappen för text (edit) under luckan på fjärren och väljer sedan sid 199, fastän programmet är inspelat!

...men har någon upptäckt problem med drop-outs i ljudet (se ovan)....

/ Ulf

Postad 22 February 2009 - 19:37

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

Jovisst, det är väldigt bra. Min sambo hör dåligt, så vi använder ofta text-TV s199 till filmer som går på SVT1. Då trycker man bara på knappen för text (edit) under luckan på fjärren och väljer sedan sid 199, fastän programmet är inspelat!

...men har någon upptäckt problem med drop-outs i ljudet (se ovan)....

/ Ulf

Även inforutan från epg som beskriver vad programmet/filmen handlar om kommer med i inspelningen har jag märkt, det är inte dumt det heller.

Postad 22 February 2009 - 20:30

andreas.h
  • andreas.h
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag slog till på denna box igår för 2 200:- hos Expert för 12 månader "Prova allt i 3 månader"-abonnemanget, som jag tänkte byta till 8 Favoriter HD senare. Jag beställde också Viasat Sport och VIasat Golf.

Jag byter från Com Hems analoga alternativ så för mig är skillnaden enorm med denna box, jag är supernöjd hittills! Just nu kör jag med HDMI till en Samsung 40F86 och märker ingen osynk på någon av HD-kanalerna. Men jag märkte det en kort stund igår precis när jag körde igång den, det kanske kommer och går? Har provat en snabbis att köra ljudet optiskt till surroundsystemet och det fungerade också fläckfritt.

Med en helt vanlig antennkabel som jag tror är 5 meter lång får jag en styrka som verkar pendla mellan cirka 38-47% beroende på kanal men alltid med 100% i kvalitet.

Finns det ett val på denna box som rör svartnivån? Ser att när jag försöker ställa in Normal/Low på Samsung-TV:n så är detta gråmarkerat, så det kanske ställs in automatiskt på rätt läge?

Postad 22 February 2009 - 20:38

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Ikväll såg jag på Beowolf på Canal+HD (tittade på inspelningen). Upptäckte nu, liksom tidigare på inspelning av ARN i HD, att det blir drop-outs i ljudet på 5.1-DolbyDigital-ljudet. Om jag flyttar över till 2-kanaliga Prologic-ljudet är där inte drop-outs. Inte heller blir det drop-outs på Dolby-Digital-ljudet på SD-kanaler om man kopplar över och kollar. Detta märks mest då det spelas (bakgrunds-)musik med utdragna toner. Har någon annan märkt detta?

Detta kan ju mycket väl bero på sändingen/nätet/bandbredden och inte på boxen. Jag tror nog boxen spelar in det data den tar emot (=den data som kommer i nätet), men frågan är om nätet inte klarar hela bandbredden som behövs när både HD och ljud i DolbyDigital 5.1 ska skickas ut samtidigt.... Och frågan är om det bara gäller hemma hos mig?

/ Ulf

Samma sak här Ulf! Har retat mig på detta en längre period och tänkte skriva ett inlägg. Det låter verkligen illa när det är musik.

Någon annan som har samma drop-outs på 5.1-ljudet?

Är det kanske bara Canal+HD kanalen? Eller är det boxen?

Redigerat av jonzy, 22 February 2009 - 20:39.

Postad 22 February 2009 - 22:56

Unregisteredbf3c9491
  • Unregisteredbf3c9491
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Samma sak här Ulf! Har retat mig på detta en längre period och tänkte skriva ett inlägg. Det låter verkligen illa när det är musik.

Någon annan som har samma drop-outs på 5.1-ljudet?

Är det kanske bara Canal+HD kanalen? Eller är det boxen?

Yes, även jag har de. Men har bara märkt de på C+ vid något tillfälle. GISSAR på att de är sändningen å inte boxen.

Postad 23 February 2009 - 10:20

the_eagle
  • the_eagle
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har upptäckt att det nästan alltid står Programinfo ej tillgänlig på TV4 HD i EPG:en. Är det någon som upplever samma sak?

Detta gör det svårt att tex schemalägga inspelningar på denna kanal. Vad beror detta på?

Postad 23 February 2009 - 10:43

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
jonzy och alexmp: Tack för era bekräftelser gällande drop-outs i 5.1-ljudet.

Nu känner jag mig motiverad att kolla vidare. Ska prova titta på/spela in något "bra" med 5.1-ljud från SVTHD och lyssna om det finns drop-outs där. Annars är det ju rimligen Canal+HD som skickar dålig signal. Och då kan ju försöka kontakta dem direkt för felsökning/reklamation.

Kan ju även vara fel på nätet/bandbredden (om det finns drop-outs även på SVTHD). Vi får se...

Tror heller inte det är boxen!

/ Ulf

Postad 23 February 2009 - 11:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag har upptäckt att det nästan alltid står Programinfo ej tillgänlig på TV4 HD i EPG:en. Är det någon som upplever samma sak?

Detta gör det svårt att tex schemalägga inspelningar på denna kanal. Vad beror detta på?

Att TV4 av nån anledning inte skickar ut EPG-info till sin TV4HD-kanal (om det inte är en HD-sändning).

Idiotiskt. Hade de alltid skickat ut infon hade man ju kunnat slänga SD TV4 där den hör hemma - åt h**vete.. :)

Postad 23 February 2009 - 12:30

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Det beror på att de bara tar med program som verkligen visas i äkta HD. http://www.tv4.se/1.320342

Postad 23 February 2009 - 13:49

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Att TV4 av nån anledning inte skickar ut EPG-info till sin TV4HD-kanal (om det inte är en HD-sändning).

Idiotiskt. Hade de alltid skickat ut infon hade man ju kunnat slänga SD TV4 där den hör hemma - åt h**vete.. :)

inte bara epgn som saknas dock för att köra enbart tv4HD och slänga tv4sd är att TV4hd kör inte lokala sändningar bara stockholms lokala vilket gör att man e fast med SD

Postad 23 February 2009 - 14:18

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Det surrande ljud, som jag och några andra här på forumet haft problem med, verkar uppstå när boxen står på för länge.

Nu hade jag programmerat några inspelningar över helgen när jag var bortrest. Lämnade boxen på för att undvika denna 29-minuter bugg. Boxen hade då stått på lite drygt 70 timmar i sträck, när jag upptäckte att den börjat surra igen efter att under en lång period ha varit i stort sett tyst tidigare.

Oerhört iriterande, kan inte förstå varför detta fel med 29 min inspelningar uppstår o varför det skall vara så svårt att åtgärda. Vår VHS-video från anno tidigt 90-tal fungerar helt utmärkt i detta avseende ! Bara något krångligare att programmera inspelningar...

Angående problem med ljudsynk har jag detta också på C+ kanaler inklusive Film HD.

Postad 23 February 2009 - 14:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

inte bara epgn som saknas dock för att köra enbart tv4HD och slänga tv4sd är att TV4hd kör inte lokala sändningar bara stockholms lokala vilket gör att man e fast med SD

Tjaa, att titta på lokala nyheter och lokal reklam är inte skäl nog för att hålla fast vid TV4SD iofs...DET (till skillnad från EPG-info) kan jag utan problem leva utan. :)

Postad 23 February 2009 - 16:29

TVfoto
  • TVfoto
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
29-minutersfelet

Jag var nyss i kontakt med Comhem om detta fel. Först lät det som de aldrig hört om felet, sedan att "ojdå... då är den visst trasig". När jag påtalade att de MÅSTE känna till felet, och att det tydligen är vanligt började han minnas att "ett fåtal boxar" har detta fel. Comhems lösning på felet:

-Skicka in boxen (jag får en fraktsedel hemskickad), antingen lagar de den eller så skickar de en ny.
Enligt Cohmem får jag räkna med att vara utan box i 2 veckor och blir "kompenserad" för tiden.

Har någon av er fått felet avhjälpt på annat sätt? Ny box direkt kanske? Det har skivits om en fix som är pågång som kan skickas som uppdatering över kablen. Stämmer detta????

Mvh
TVfoto

Postad 23 February 2009 - 16:50

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

29-minutersfelet

Jag var nyss i kontakt med Comhem om detta fel. Först lät det som de aldrig hört om felet, sedan att "ojdå... då är den visst trasig". När jag påtalade att de MÅSTE känna till felet, och att det tydligen är vanligt började han minnas att "ett fåtal boxar" har detta fel. Comhems lösning på felet:

-Skicka in boxen (jag får en fraktsedel hemskickad), antingen lagar de den eller så skickar de en ny.
Enligt Cohmem får jag räkna med att vara utan box i 2 veckor och blir "kompenserad" för tiden.

Har någon av er fått felet avhjälpt på annat sätt? Ny box direkt kanske? Det har skivits om en fix som är pågång som kan skickas som uppdatering över kablen. Stämmer detta????

Mvh
TVfoto

http://www.comhem.se...s_081218_1.html

Här är ComHems hittillsvarande hållning. Om de ändrat sig så att man ska skicka in boxen, så får de väl ändra på hemsidan!!

/ Ulf

Postad 23 February 2009 - 16:53

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

29-minutersfelet

Suck..... ledsen men den du pratat med på Com Hem vet visst inte ett skvatt.
Så har skiver ju Com Hem på sin hemsida (jag vet att denna text stått många förut på detta forum):

"2008-12-18
Humax HDPVR-1000C: Information om senaste mjukvaruuppdatering
Vi har identifierat ett problem på vår inspelningsbara HD-box Humax HDPVR-1000C som drabbar vissa av våra kunder på oregelbunden basis. Problemet yttrar sig genom att vissa kunder ibland har problem med inspelningar när boxen står i standby läge. Vi tittar på en lösning på detta problem och råder tillsvidare alla kunder att ha sina boxar påslagna när inspelning skall ske."

Att skicka in din box för att laga den lär inte hjälpa, de kan knappast "laga den" ännu.
Att skicka in för att få en ny kan ju iofs hjälpa om du har tur att få en ej "smittad" box, det är nog mest ett lotteri.

De kommer givetvis fixa buggen via en firmware uppgradering via kabeln när den är klar.
På förra HD-boxen (utan hårddisk) så gjorde de ett frertal upppgraderingar som löste fel efter fel.... så jag oroar mig inte ett dugg, det löser sig och till dess så är det ju bara att lämna boxen påslagen (precis som Com Hem ju skriver) så kommer inte buggen att "inträffa". Inte så svårt väl?

Postad 23 February 2009 - 17:08

TVfoto
  • TVfoto
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Att skicka in din box för att laga den lär inte hjälpa, de kan knappast "laga den" ännu.
Att skicka in för att få en ny kan ju iofs hjälpa om du har tur att få en ej "smittad" box, det är nog mest ett lotteri.

De kommer givetvis fixa buggen via en firmware uppgradering via kabeln när den är klar.

Tackar! Jag vet att det skrivit otaliga rader om detta, och jag ville bara upplysa vad CH sade till mig. Jag ska ringa dem igen och försöka få prata med någon annan. För det är ytterst beklagligt om de får får sina kunder att skicka in boxarna utan att det hjälper, när de enl många här kommer att lösa sig via en firmware uppgradering. Vi kan väl uppdatera varandra om detta ämne, hurvida en fix kommer eller om skicka in den är rätta lösningen. Jag behåller boxen så länge... :)

Postad 23 February 2009 - 18:41

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Jag behåller boxen så länge... :)

Helt rätt. Behåll bozxen och riktigt njut av allt fint den KAN ge, bra bild, lätt att sköta m.m. :P :P

Du kan vara så lugn så, för att så fort någon i detta forum fått sin 29-minuters bugg fixad så lär det skrivas om det, var så säker.

Postad 23 February 2009 - 19:47

FMBio
  • FMBio
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
anderas.h: Hur fick du så bra pris? Jag har bara fått ned det till 3500 med abonbemang...

Någon som vet när nuvarande Comhemerbjudande går ut för att kanske bytas mot ett nytt med prissänkning på denna box?

, FMBio

Postad 23 February 2009 - 22:42

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0
den kostar 3800 för mig utan abonnemang.... jag tycker faktiskt det är sjukt dyrt :S... jag kan inte förstå att folk betalar detta, alltså man kan få en PlayStation 3 för samma pris!

men om folk köper den sänker de inte priset.... 2000 kan jag betala för denna här, inte mer... den gamla boxen funkar bra =) även om den är ful hehe

Postad 23 February 2009 - 22:43

dalvanel
  • dalvanel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har problem med green-screen som jag inte lyckas lösa.

Köpte boxen idag och försökte koppla in den med min tv via hdmi. Ser startbilden och sedan en mycket snabb glimt av info-rutan om vilket tv-program det är sedan blir allt grönt.

Har ringt runt till support efter support och ingen har någon lösning. Testade till och med att byta ut boxen till en ny men har samma problem. Har även testat med andra hdmi-kablar.

På boxen har jag provat att byta mellan de olika upplösningarna. Bilden på tv:n blinkar från svart till grönt igen.

Har en ny Philips 42" Full HD så förstår inte varför det är problem.

Någon som har ett tips på vad jag kan göra?

Postad 23 February 2009 - 23:10

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Köpte boxen idag och försökte koppla in den med min tv via hdmi. Ser startbilden och sedan en mycket snabb glimt av info-rutan om vilket tv-program det är sedan blir allt grönt.

Har ringt runt till support efter support och ingen har någon lösning. Testade till och med att byta ut boxen till en ny men har samma problem. Har även testat med andra hdmi-kablar.

På boxen har jag provat att byta mellan de olika upplösningarna. Bilden på tv:n blinkar från svart till grönt igen.

Garanterat något med din tv och inställningarna på den då du ju har provat 2 olika boxar som du skriver.
Har du provat någon av boxarna mot en annan tv?
Har du haft något annat förut kopplat mot din tv med hdmi (som funkat)?

Redigerat av Unregistered64f891a5, 23 February 2009 - 23:11.

Postad 24 February 2009 - 00:03

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

ser ut att va din tv ;) låter som nått med color spacen men denna boxen kan inte ställa det på kolla din tv

Postad 24 February 2009 - 06:03

dalvanel
  • dalvanel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Garanterat något med din tv och inställningarna på den då du ju har provat 2 olika boxar som du skriver.
Har du provat någon av boxarna mot en annan tv?
Har du haft något annat förut kopplat mot din tv med hdmi (som funkat)?

Jag har en dvd och en mediabox (TViX) kopplad till tv:n och dessa funkar bara bra! Första gången jag kopplade in TViXen fick jag svart skärm. Sen fick jag ändra upplösning på boxen så funkade det. Men det gick inte att göra samma på Humaxen.

Har kollat runt bland inställningar i tv:n men hittar inte något passande. Det här känns lagom skumt!

Postad 24 February 2009 - 07:39

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Jag har en dvd och en mediabox (TViX) kopplad till tv:n och dessa funkar bara bra! Första gången jag kopplade in TViXen fick jag svart skärm. Sen fick jag ändra upplösning på boxen så funkade det. Men det gick inte att göra samma på Humaxen.

Har kollat runt bland inställningar i tv:n men hittar inte något passande. Det här känns lagom skumt!

Kan du ställa in TV:n för att ta emot den upplösning boxen skickar? På min Samsung kallas läget "Skanna". Det gör att TV:n tar emot signalen som den är utan att skala om den. Kan vara värt att testa. Antar att du redan prövat olika HDMI-kablar och vad som händer om du kör med scart.

Postad 24 February 2009 - 08:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

ser ut att va din tv ;) låter som nått med color spacen men denna boxen kan inte ställa det på kolla din tv

Indeed.

dalvanel>> Kolla om du har nått val i din tv för "Färgrymd/Colorspace:YCbCr" eller liknande.

Påpekade redan i Oktober att de borde införa ett val av colorspace, dels för att undvika sådana här problem men oxå för att många tv-apparater är så klumpigt konstuerade att de visar olika/sämre bild om man kör det ena eller det andra (det ska inte vara nån betydande skillnad mellan RGB och YCbCr).

Postad 24 February 2009 - 09:02

dalvanel
  • dalvanel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Kan du ställa in TV:n för att ta emot den upplösning boxen skickar? På min Samsung kallas läget "Skanna". Det gör att TV:n tar emot signalen som den är utan att skala om den. Kan vara värt att testa. Antar att du redan prövat olika HDMI-kablar och vad som händer om du kör med scart.

Det finns nog inget sådant läge på tv:n tyvärr. Inte vad jag vet iaf! Har provat med olika ingångar och olika hdmi-kablar utan att det fungerar. Med scart fungerar det fint!

Indeed.

dalvanel>> Kolla om du har nått val i din tv för "Färgrymd/Colorspace:YCbCr" eller liknande.

Påpekade redan i Oktober att de borde införa ett val av colorspace, dels för att undvika sådana här problem men oxå för att många tv-apparater är så klumpigt konstuerade att de visar olika/sämre bild om man kör det ena eller det andra (det ska inte vara nån betydande skillnad mellan RGB och YCbCr).

Vet att det finns ett reglage bak på boxen där man kan välja antingen det ena eller det andra. Får kolla runt bland inställningarna igen och se om jag hittar något liknande.

Ringde Philips idag och kollade. De kom fram till att det kanske är en kompabilitetsfråga. Förstår inte hur de kan säga så när både tv:n och boxen är nya!

Postad 24 February 2009 - 09:08

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
dalvanel, kanske en dum fråga men ställer den ändå: har du anslutit boxen direkt till tv:n och alltså inte via någon switch eller förstärkare?

Postad 24 February 2009 - 09:20

dalvanel
  • dalvanel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

dalvanel, kanske en dum fråga men ställer den ändå: har du anslutit boxen direkt till tv:n och alltså inte via någon switch eller förstärkare?

Ansluter direkt till tv:n! ;)

Ringde Humax nu också, eller snarare Barcom som marknadsför boxarna i Sverige. De hade heller ingen aning men går väl lite i samma linje som Philips, att det är en kompabilitetsfråga och att jag behöver någon hdmi-adapter-grej som fixar signalerna!

Postad 24 February 2009 - 09:26

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Ringde Humax nu också, eller snarare Barcom som marknadsför boxarna i Sverige. De hade heller ingen aning men går väl lite i samma linje som Philips, att det är en kompabilitetsfråga och att jag behöver någon hdmi-adapter-grej som fixar signalerna!

Jag skulle gått tillbaka till butiken och bett dom koppla in den i en annan tv. Kanske till och med en annan Philips. Då får du säkerställt att det kommer signal ur HDMI-kontakten och att den signalen fungerar till andra tv-apparater.

Postad 24 February 2009 - 09:29

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Du kanske redan har testat detta:
Prova att stänga av tv:n och slå på den igen när boxen redan är igång. Jag har liknande problem med min popcorn där bilden (på min Sony-tv) kan börja blinka om jag gör saker i fel ordning. Det löser jag alltid på detta sätt. Uppenbarligen är det saker i HDMI-protokollet som inte är standard i alla apparater.

Postad 24 February 2009 - 09:42

dalvanel
  • dalvanel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag skulle gått tillbaka till butiken och bett dom koppla in den i en annan tv. Kanske till och med en annan Philips. Då får du säkerställt att det kommer signal ur HDMI-kontakten och att den signalen fungerar till andra tv-apparater.

Eftersom jag bytte ut boxen till en ny och har samma problem tror jag inte det är något fel på boxen. Däremot skadar det inte att testa!

Du kanske redan har testat detta:
Prova att stänga av tv:n och slå på den igen när boxen redan är igång. Jag har liknande problem med min popcorn där bilden (på min Sony-tv) kan börja blinka om jag gör saker i fel ordning. Det löser jag alltid på detta sätt. Uppenbarligen är det saker i HDMI-protokollet som inte är standard i alla apparater.

Får testa detta när jag kommer hem. Det konstiga är som sagt att jag ser startbilden på tv:n men sedan när boxen startat helt blinkar det över till en grön skärm!

Om det nu är så att de inte kan förstå varandra, vad för typ av hdmi-adepter/omkopplare/omvandlare/grej ska jag koppla mellan dem så att de förstår varandra!?

Postad 24 February 2009 - 10:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Anledningen till att du ser startbilden är nog att boxen ger RGB ut då (på min tv är det så iaf - men det kan kanske variera), därefter ska box och tv snacka med varandra och så kommer de överens om nått galet och så blir det fel.

Prova som sagt hakanh65s tips om att se över den ordning du startar upp apparaterna med. Att köra med nån colorspace-konverterare (dvs YCbCr->RGB) mellan pryttlarna låter som en ganska tråkig historia. Skulle vara nån (aktiv) HDMI till DVI konverterare som eventuellt har något sånt inbyggt kanske.

En kompromiss kan ju vara att köra analog komponent istället.

Postad 24 February 2009 - 10:42

dalvanel
  • dalvanel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ska testa att uppdatera TV:n för det har tydligen kommit en ny uppdatering i slutet av december förra året. Se om detta kan lösa problemet.

Men ska som sagt också testa den startordning ni tipsar om... Grymt stort tack för hjälpen ;)

Postad 24 February 2009 - 11:05

Sub_Pixel
  • Sub_Pixel
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Prova att koppla ur alla andra kablar än HMDI-kabeln ur TVn. Jag har upptäckt att min SCART från boxen till TVn ibland stör min Philips TV. Jag har kopplat in även SCART för att kunna nyttja PIP (bild-i-bild). Startordningen är viktig. Jag änväder en Logitech programmerbar fjärr och när jag inte rör TVn under startsekvvensen så funkar det. I annat fall får jag grön bild precis som du. Ibland får jag grön bild när jag byter från DVI från min dator till HDMI från boxen. Då hjälper det bara att starta om boxen och TVn.

Postad 24 February 2009 - 14:12

dalvanel
  • dalvanel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har provat att uppdatera tv:n, starta apparaterna i olika ordningsföljder m.m. Ingenting hjälper!

Jag blir väldigt less på det här, att det inte bara kan fungera som det ska...

Postad 24 February 2009 - 15:04

dalvanel
  • dalvanel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Har provat att uppdatera tv:n, starta apparaterna i olika ordningsföljder m.m. Ingenting hjälper!

Jag blir väldigt less på det här, att det inte bara kan fungera som det ska...

Efter ett jäkla mekkande och trixande kom jag fram till att det är min Soundbar som orsakade den gröna bilden. Fick koppla den via scart istället så nu fungerar det. Någon som kan förklara varför olika hdmi-apparater stör ut varandra? Notera också att soundbaren var i viloläge!

Postad 24 February 2009 - 15:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Efter ett jäkla mekkande och trixande kom jag fram till att det är min Soundbar som orsakade den gröna bilden. Fick koppla den via scart istället så nu fungerar det. Någon som kan förklara varför olika hdmi-apparater stör ut varandra? Notera också att soundbaren var i viloläge!

du får väl skaffa en switch för hdmi kan avhjälpa det hur tråkigt det nu en låter

Postad 24 February 2009 - 16:23

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Skönt att det löste sig.
När jag skrev ett tidgare svar med förslag på vad du skulle göra så trodde jag verkligen inte att du hade något annat kopplat till tv:n. Tror nog inte någon av alla supporter du ringde trodde det heller, de frågade det väl inte eller bad dig koppla bort allt annat?
Man tar så mycket självklart när ger support, ni har väl hört historien om pc-supporten som satt med en kund vars dator var helt död och efter 20 minuters rådgivande m.m. frågade till slut soppurten om kunden har satt i datorns strömkontakt i strömuttaget i väggen. Vet inte sa kunden , det är helt kolmörkt här i hela kontoret.
Hurra sa supportkillen nu har vi hittat felet, packa ner datorn i lådan du fick den i och skicka in den till oss.
Vad var felet frågade den nyfikne kunden. Supportkillen svarade: Du är för dum att ha en dator. :)

Postad 24 February 2009 - 16:35

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Skönt att det löste sig.
När jag skrev ett tidgare svar med förslag på vad du skulle göra så trodde jag verkligen inte att du hade något annat kopplat till tv:n. Tror nog inte någon av alla supporter du ringde trodde det heller, de frågade det väl inte eller bad dig koppla bort allt annat?

Det är ju ändå besynnerligt att en apparat kopplad till ena hdmi-porten kan störa ut en annan apparat kopplad till andra hdmi-porten. Därför är det väl ingen som har frågat? Jag har aldrig hört talas om det. Om apparaten hade varit igång hade kanske hdmi-styrningen kunnat orsaka att tv:n bytte ingång men man skall ju alltid kunna välja ingången manuellt i så fall.

Postad 24 February 2009 - 16:48

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Det är ju ändå besynnerligt att en apparat kopplad till ena hdmi-porten kan störa ut en annan apparat kopplad till andra hdmi-porten. Därför är det väl ingen som har frågat? Jag har aldrig hört talas om det.

Jag hade faktiskt frågat om jag satt i en support för att allt med en bra support är rena deckarjobbet och då måste man prova alla kombinationer som kan göra att felet uppstår så att säga och då måste man få kunden att ha en så "ren" situation som mojligt = hd-boxen kopplad via en hdi-babel till tv:n och INGET annat någonstans inkopplat på varekn boxen eller tv:n. Fungerar det inte då så är det ju fel på boxen eller tv:n eller hur? Då får man ta antingen en annan box eller en annan tv och prova och på det sättet utesluta vilken av de 2 enheterna som det är fel på.
Om man i stället som i det här fallet har en 3:e enhet inblandad så är det många gånger svårare att hitta felet.

Håller dock helt med om att "felet" är väldigt udda. Har heller aldrig hört talas om det. Kan det ha något att göra med olika hdmi versioner? Boxen har väl 1.3?

Redigerat av Unregistered64f891a5, 24 February 2009 - 18:19.

Postad 24 February 2009 - 18:53

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur det fungerar med HDMI-uttagen på en TV, men med scart kan ju uttagen ha olika prioritet. Den källa som man vill alltid automatiskt ska ge sig till känna för TV:n får man då sätta in i uttaget med högst prioritet. Annars sker ingen automatisk visning från den källan, utan man måste koppla över manuellt på fjärren till rätt ingång på TV:n.

Kan det vara något sådant? Den gröna bilden som dyker upp skulle då vara den avstängda källan (avstängd källa = grön bild på en del TV:n om man anger det i grundinställningarna) eftersom den källan sitter i uttaget med högst prioritet. Vad händer om de båda HDMI-kontakterna får byta plats med varandra?

/ Ulf

Postad 24 February 2009 - 21:56

7.1
  • 7.1
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Har testat att byta tillbaka till den gamla antensladden, som någon bussigt tipsade om - Tack!, men bilden blir inte märkbart bättre :)

Kan inte släppa att bilden blivit sämre med den nya HD-boxen. Vissa kanaler ger t o m en usel bild med den nya inspelningsbara Humaxen. Svårt att riktigt beskriva det som saknas, men förut var bilden helskarp och med fin dynamik och kontrast och jag hade varit helt nöjd om den nya spelaren hade presterat iaf upp till den nivån. Nu ser den grynig och grötig ut. Djupet och skärpan i HD-kanalerna är som bortblåst. Det blir att packa ihop och åka och byta produkten. Kan bara inte släppa och nöja mig med mindre när jag vet hur bra bilden skall vara. Har provat att koppla dels direkt från HD-box till Plasma, men även från HD-box via förstärkare och till Plasma. Ingen kopplingsvariant förbättrar bilden.

Återkommer med rapport om vad som händer...

Redigerat av 7.1, 24 February 2009 - 22:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.