Emotiva XPA-3
(Slutsteg)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-5
(Slutsteg)
|
1
|
(10)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-7
(Slutsteg)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-2
(Slutsteg)
|
2
|
(17)
|
Inga priser | |
Emotiva USP-1
(Försteg)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Emotiva ERC-1
(CD-spelare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-5
(Slutsteg)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-1
(Slutsteg)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Emotiva UMC-1
(Försteg)
|
3
|
(5)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-1 Gen1
(Slutsteg)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Emotiva ERD-1
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XDA-1
(DAC & hörlursförstärkare)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-2
(Slutsteg)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-1L
(Slutsteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XPR-1
(Slutsteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XPR-2
(Slutsteg)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Emotiva XPR-5
(Slutsteg)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Emotiva Stealth 6
(PA-system & högtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva Stealth 8
(PA-system & högtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva UMC-200
(Försteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XMC-1
(Försteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX A-300
(Slutsteg)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX A-150
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX A-100
(Förstärkare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX MC-700
(Försteg)
|
4
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX TA-100
(Förstärkare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 12 February 2011 - 09:01
Postad 12 February 2011 - 09:41
Hur tycker ni att ett UPA-5 står sig mot ett 2-kanalssteg Nad C275Bee?
Var de du som lyckades var först på UPA-5 som fanns på hifimagasinet för 4500 kr eller ??
Annars har detta steg utgått i deras sortiment.
Postad 12 February 2011 - 11:38
Var de du som lyckades var först på UPA-5 som fanns på hifimagasinet för 4500 kr eller ??
Annars har detta steg utgått i deras sortiment.
Japp
Bor i samma by som säljaren vilket säkert hjälpte till!
Vet att det är ett "gammalt" steg och priset egentligen är i högsta laget men det är väl ändå rätt ok för ett fem-kanalssteg, jag kan ju säkerligen kränga det för samma peng om jag inte är nöjd.
Jag låg själv sjuk och skickade iväg frun att hämta på Emotivan och Naden på Posten, hon kom tillbaka och var allt annat än glad! Jäkla vad Emotiva-steget väger
Är nu förkyld och hör knapp skillnad på klockradion och stereon så jämförelsen som jag tänkte göra i helgen blir ju lite sådär, därav frågan!
Postad 12 February 2011 - 23:53
Om man tittar på bilderna som jag la upp tidigare i inlägg 2212, så ser man att skillnaderna mellan UPA-7 och XPA-3/XPA-5 är minimala, balanserade ingångar och 6 trissor istället för 4 på utgångssteget (därav högre effekt) annars så verkar resten samma, så UPA-5/7 är egentligen inte gamla då XPA3/5 inte tillfört så mycket.Japp
Vet att det är ett "gammalt" steg och priset egentligen är i högsta laget men det är väl ändå rätt ok för ett fem-kanalssteg, jag kan ju säkerligen kränga det för samma peng om jag inte är nöjd.
En UPA-5/7 borde låta likadant som en XPA-3/5 (förutom vid balanserad inmatning).
Hade hoppas att nån skulle posta en bra bild på slutsteget till UPA-5/7 så man kan jämföra dom med XPA-3/5 och se om konstruktionen är samma.
Postad 15 February 2011 - 18:59
kanal i 4 ohm som mina högtalare ligger på.
Men då är frågan hur starka säkringar måste man ha i skåpet för att steget ska fungera utan
massa avbrott och i full kräm så är de 4200 watt på alla kanaler men kan aldrig tänka mig att man
matar ut 600 watt på surround back burkarna i sitt liv.
Ska vara Class H uppbyggnad som ska vara snällare vi uppstart mot säkringarna som
ja fattat detta.
Postad 15 February 2011 - 19:14
Postad 15 February 2011 - 19:23
Du lär ju behöva minst 20A säkringar om nu steget kan förbruka 4200 watt...Är riktigt sugen att skaffa ett XPR-7 steg när de anländer och ska mata ut 600 watt per
kanal i 4 ohm som mina högtalare ligger på.
Men då är frågan hur starka säkringar måste man ha i skåpet för att steget ska fungera utan
massa avbrott och i full kräm så är de 4200 watt på alla kanaler men kan aldrig tänka mig att man
matar ut 600 watt på surround back burkarna i sitt liv.
Ska vara Class H uppbyggnad som ska vara snällare vi uppstart mot säkringarna som
ja fattat detta.
Postad 15 February 2011 - 19:26
Postad 15 February 2011 - 19:39
Postad 15 February 2011 - 20:01
Jag köpte xpa-2 förra månaden slutnotan blev 8000:-Det kanske vore läge att beställa ett XPA-2 nu ifrån emotiva? Dollarn ligger ju lågt nu, så man kanske skulle passa på? Kommer väl ändå landa på totalt 7-8K med frakt och hela den biten?
Postad 15 February 2011 - 21:33
Du lär ju behöva minst 20A säkringar om nu steget kan förbruka 4200 watt...
nej inte då, jag kör hela min anläggning på en 1500VA UPS. Den har aldrig varit mer än 80% belastad.
Då kör jag tv, xpa-2,onkyo 805, velodyne spl-1000 ultra på samma UPS.
Postad 15 February 2011 - 23:01
Slutnotan alltså inkl. frakt, tull och moms eller?Jag köpte xpa-2 förra månaden slutnotan blev 8000:-
I så fall lite billigare äv vad jag trodde, beställde min xpa-2 i fredags, skulle skickas i väg i dag.
Postad 17 February 2011 - 10:16
Hälsningar Göte
Postad 17 February 2011 - 10:17
Hej på er. Ska ut och köpa ett nytt eller beg slutsteg så jag undrar vilket ni tror låter bäst. Ett begagnat Bladelius Balder eller Emotiva XPA-2 steg?
Hälsningar Göte
Eftersom XPA-2 skulle vara mer lr mindre transparent i hemmamiljö enligt LTS så är det väl inte så mkt att orda om hur "det" låter. Då får du börja kika på ditt försteg, rum och högtalare.
Postad 17 February 2011 - 20:32
Japp totalt inkl moms och tullSlutnotan alltså inkl. frakt, tull och moms eller?
I så fall lite billigare äv vad jag trodde, beställde min xpa-2 i fredags, skulle skickas i väg i dag.
Postad 21 February 2011 - 19:01
Postad 22 February 2011 - 07:21
Postad 23 February 2011 - 21:01
Postad 23 February 2011 - 21:09
Nu när jag istället kopplar via datorns usb port så installeras uppdateringar automatiskt och trots att windows ljudenhetsprogram visar att det skickas ut ljud via usb är det tyst.
Warp56, hur har du kopplat och vilka inställningar eller tweaks har du utfört?
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 23 February 2011 - 21:47.
Postad 23 February 2011 - 22:36
Nu var XDA-1 äntligen hemma! Mycket nöjd med ljudet som den uppgraderade min xindak spelare med.
![]()
Nu när jag istället kopplar via datorns usb port så installeras uppdateringar automatiskt och trots att windows ljudenhetsprogram visar att det skickas ut ljud via usb är det tyst.![]()
Såg nån liknade tråd på Emotivas forum med ljud som inte funkade med usb. Vilka inställningar har du gjort i programmet? Viktigt att ljudprogrammet inte levererar något annat än 2-kanals ljud då dacen inte avkodar annat.
Nu kör jag coaxial via squeezebox, men testade min nya laptop häromdagen via usb till Xda-dacen med spotify och det funkade kalas. Så testa gärna med spotify då det garanterat ska funka. Om detta funkar är det garanterat någon inställning i Windows media player som måste ändras på.
Redigerat av warp56, 23 February 2011 - 22:37.
Postad 23 February 2011 - 22:56
Be om en quote och lägg sen på 27 procent med tull och moms så har du ditt pris.
okejokej tack
Postad 24 February 2011 - 11:07
Använd foobar2000 med WASAPI plugin och ställ in DACen som output-enhet i foobar2000 preferences.Nu var XDA-1 äntligen hemma! Mycket nöjd med ljudet som den uppgraderade min xindak spelare med.
![]()
Nu när jag istället kopplar via datorns usb port så installeras uppdateringar automatiskt och trots att windows ljudenhetsprogram visar att det skickas ut ljud via usb är det tyst.![]()
Postad 24 February 2011 - 18:15
Såg nån liknade tråd på Emotivas forum med ljud som inte funkade med usb. Vilka inställningar har du gjort i programmet? Viktigt att ljudprogrammet inte levererar något annat än 2-kanals ljud då dacen inte avkodar annat.
Nu kör jag coaxial via squeezebox, men testade min nya laptop häromdagen via usb till Xda-dacen med spotify och det funkade kalas. Så testa gärna med spotify då det garanterat ska funka. Om detta funkar är det garanterat någon inställning i Windows media player som måste ändras på.
Jag kör med Spotify jag med och valde tvåkanal i inställningarna på USB PnP Sound Device som installerades då Windows 7 kände av ny hårdvara. Inget felmeddelande visas och grafikstaplarna visar att ljudet är igång. Verkar inte finns några inställningar i programmen utan endast i windows ljudenhet.
Ska testa detta med foobar2000.
Postad 24 February 2011 - 20:59
De övriga utgångarna fungerar perfekt. Bara denna som ska j*vlas.
EDIT: har varit i kontakt med Emotiva som säger att klockfrekvensen är ojämn på datorn (hackandet).
Hade tydligen inte fått någon signal alls om kontakten var trasigt. Skit in - skit ut. Ska testa med en bättre laptop.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 25 February 2011 - 23:53.
Postad 24 February 2011 - 21:54
http://www.elektrowe...le-Farben-.html
Låter det som en bra idé? Kommer dessa högtalare att räcka till? Behöver jag någonting mer i Emotiva setupen, förutom signalkabel o högtalarkabel för att komma igång o spela 2-kanaligt? Eller ska jag istället satsa på en HK 990 för att mata Hecohögtalarna?
btw går det att påverka bas o diskant på Emotiva? Ser inga tonkontroller för detta...
Redigerat av Unregistered46b3322a, 24 February 2011 - 22:15.
Postad 24 February 2011 - 23:30
Läste något om ett Europakontor också, inte värt att beställa nu från USA?
Postad 25 February 2011 - 23:48
Funderar på att inhandla 1 st Emotiva XPA-2 o 1 st USP-1 o till detta ett par Heco Celan XT 901
http://www.elektrowe...le-Farben-.html
Låter det som en bra idé? Kommer dessa högtalare att räcka till? Behöver jag någonting mer i Emotiva setupen, förutom signalkabel o högtalarkabel för att komma igång o spela 2-kanaligt? Eller ska jag istället satsa på en HK 990 för att mata Hecohögtalarna?
btw går det att påverka bas o diskant på Emotiva? Ser inga tonkontroller för detta...
Om du bara är ute efter något till dator eller cd så spelar XDA-1 skortan av USP-1 ljudmässigt med sin upplösning, men USP-1 har ju lite annat fint som frekvensdelning till subwoofer- du slipper krångliga inställningar för att matcha + att phono och hörlursförstärkare också är med.
Bas och diskant går att påverka riktigt ordentligt plus miljoner andra inställningar på just UMC-1. Själv ser jag det som en svaghet i ett system där det behövs equalizer. Filtret försämrar ofta ljudet.
UPA-1 ger renare ljud med något mindre prislapp men vill du gå med råstyrka så är det XPA-2 utan tvekan.
Detta hör väl inte hit i tråden och du kan ta med en nypa salt om du vill:
Har du lyssnat på högtalarna? Erbjuder de try and buy? Kolla också in t ex in Vienna Acoustics
Rätt stativhögtalare kan mycket väl ge den bas du kräver och mer upplösning för pengarna; är dessutom mer lättplacerade. Monitor Audio, PMC, ATC är några exempel.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 25 February 2011 - 23:59.
Postad 25 February 2011 - 23:57
Vilken förstärkare ur Emotivas sortiment tror ni jag skulle få mest behållning av? Har idag en Onkyo 876 som driver B&W 683, 685 samt HTM61 center. Själv tror jag XPA-2 men jag är inte säker...
XPA-1
Inga problem med USA; det snackas lite om service i Europa; men visst, den som avvaktar vet säkert. Tull och moms blir det i alla fall med Kina som exportör.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 25 February 2011 - 23:58.
Postad 26 February 2011 - 08:46
Vilken förstärkare ur Emotivas sortiment tror ni jag skulle få mest behållning av? Har idag en Onkyo 876 som driver B&W 683, 685 samt HTM61 center. Själv tror jag XPA-2 men jag är inte säker...
XPA-5
Postad 26 February 2011 - 14:28
Postad 26 February 2011 - 19:52
XPA-5 är ju klenare i 2 kanal samt väger mindre totalt sätt än XPA-2, känns inte helt optimalt? Tror du inte Onkyon klarar av att driva center+bakhögtalare på ett betydligt bättre sätt med all den avlastning som det innebär att inte behöva driva frontarna (som dessutom är bryggade)?
XPA-5 har kraft så det räcker och blir över till alla fem högtalare.
Postad 27 February 2011 - 09:48
Om du bara är ute efter något till dator eller cd så spelar XDA-1 skortan av USP-1 ljudmässigt med sin upplösning, men USP-1 har ju lite annat fint som frekvensdelning till subwoofer- du slipper krångliga inställningar för att matcha + att phono och hörlursförstärkare också är med.
Bas och diskant går att påverka riktigt ordentligt plus miljoner andra inställningar på just UMC-1. Själv ser jag det som en svaghet i ett system där det behövs equalizer. Filtret försämrar ofta ljudet.
UPA-1 ger renare ljud med något mindre prislapp men vill du gå med råstyrka så är det XPA-2 utan tvekan.
Detta hör väl inte hit i tråden och du kan ta med en nypa salt om du vill:
Har du lyssnat på högtalarna? Erbjuder de try and buy? Kolla också in t ex in Vienna Acoustics
Rätt stativhögtalare kan mycket väl ge den bas du kräver och mer upplösning för pengarna; är dessutom mer lättplacerade. Monitor Audio, PMC, ATC är några exempel.
Har lyssnat på den mindre varianten XT 701 matad av ett Primare slutsteg, ett mkt bra ljud i den högtalaren o den större, Xt 901 har ju större baselement så ljudet blir förmodligen lite mer som jag vill ha det..
Frågan är ju om jag behöver all den kraft som finns i ett XPA-2 för att driva dessa högtalare? Annars är min setup OK? Det är alltså bara att börja spela?
Postad 28 February 2011 - 21:24
http://www.hometheat...rs.html?start=9
Postad 01 March 2011 - 21:47
Har lyssnat på den mindre varianten XT 701 matad av ett Primare slutsteg, ett mkt bra ljud i den högtalaren o den större, Xt 901 har ju större baselement så ljudet blir förmodligen lite mer som jag vill ha det..
Frågan är ju om jag behöver all den kraft som finns i ett XPA-2 för att driva dessa högtalare? Annars är min setup OK? Det är alltså bara att börja spela?
Snygga högtalare
Onkyo har lite överdrivna speccar på sina watt. Kan inte uttala mig om hur det låter hos dig.
Man kan aldrig få för mycket watt; fördelarna blir bara tydligare för varje watt...
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 01 March 2011 - 21:49.
Postad 01 March 2011 - 21:49
Postad 02 March 2011 - 07:59
Jag tror att det där är ett rykte som har förvanskat vad som egentligen har sagts. Från Emotiva har jag inte hört något om ett Europakontor. Rätta mig gärna om jag har fel.När öppnar dom i Europa? Börjar dra ihop sig till att köpa sig en XDA-1... Har dom fixat strulet med volymkontrollen?
Däremot har det hintats om att de ska kunna skicka varorna direkt från Kina till kunder i Europa, för att slippa mellanlandningen i USA och väsentligt minska ner på fraktkostnaderna. Jag väntar också ivrigt på mer nyheter kring det, men har inte hört någon tidsangivelse.
Postad 02 March 2011 - 08:19
Någon som vet något mer om XPR serien ?
Postad 02 March 2011 - 08:23
Jag hittade detta på Emotivas forum:Någon som vet något mer om XPR serien ?
Last year I was told the XPR series would be out by Nov. / Dec. , then it was the 1st quarter of the year. I spoke to Emo this morning and they stated the earliest they are looking at releasing the XPR's is Summer. Bummer I guess we will have to wait longer.
Postad 02 March 2011 - 10:44
Emotivas systerföretag Sherbourn som säljer Emotivas produkter riktade till den profesionella marknaden har lagt upp ett klass H sjukanalssteg på sin hemsida som verkar vara identiskt innehållsmässigt med kommande XPR-7.
Kolla in det här.
Postad 02 March 2011 - 12:23
När öppnar dom i Europa? Börjar dra ihop sig till att köpa sig en XDA-1... Har dom fixat strulet med volymkontrollen?
De säger i senaste webradiosändningen (som finns på deras hemsida) att de jobbar för att öppna ett lager eller liknande så att man skall kunna beställa direkt från Europa och inte behöva beställa via USA. Prylarna tillverkas ju i Kina. Det finns inte någon tidtabell men i nästa webradiosändning som borde komma när som helst så kanske vi får veta mer...
Postad 02 March 2011 - 22:24
När öppnar dom i Europa? Börjar dra ihop sig till att köpa sig en XDA-1... Har dom fixat strulet med volymkontrollen?
Yes, volymkontrollen är fixad. Fick hem den förra veckan och funkar utmärkt här hemma.
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 02 March 2011 - 22:25.
Postad 02 March 2011 - 22:27
Yes, volymkontrollen är fixad. Fick hem den förra veckan och funkar utmärkt här hemma.
Trevligt! Och DACen ska vara i mycket bra kvalitet, eller?
Hur är fjärren?
Postad 03 March 2011 - 19:16
Försökte att koppla med usb till min Toshiba. Programvaran installerades automatiskt men ljudet hackade. Enligt Emotiva var det klockningen på signalen som datorn skickade ut som var ojämn. Testade med en kompis Sony laptop och det lät hur bra som helst. Kompisen gillade att visa Sonys överlägsenhet mot min plastiga dator... men det får man ta.
Angående upplösningen så var en av de saker som utmärkte sig var att låtarna verkade gå rappare och bakgrundsångare/kör/ andrastämmor upptäcktes. Mycket avslöjande mot inspelningen.
Postad 03 March 2011 - 19:21
Var lite orolig över att det smala formatet skulle göra att den skulle vara en skör plåtbit, men även toppdelen känns gedigen. Inte som med min gamla Philips dvdspelare. Utan tyngre än jag räknat med. Fjärrkontrollen går i samma stuk som den till USP-1. Alltså borstat aluminium men lite mindre till storleken. Batterier medföljer, vilket är bra för den otålige. Finns fem lägen att dimma ner displayen; tror inte det gick att dimma bort helt men det var ju knappt att man såg displayen..
Försökte att koppla med usb till min Toshiba. Programvaran installerades automatiskt men ljudet hackade. Enligt Emotiva var det klockningen på signalen som datorn skickade ut som var ojämn. Testade med en kompis Sony laptop och det lät hur bra som helst. Kompisen gillade att visa Sonys överlägsenhet mot min plastiga dator... men det får man ta.
Angående upplösningen så var en av de saker som utmärkte sig var att låtarna verkade gå rappare och bakgrundsångare/kör/ andrastämmor upptäcktes. Mycket avslöjande mot inspelningen.
Intressant. Kanske får bli en sådan då. Verkar ju vara en framtidssäker pryl som kanske får stanna kvar i anläggningen medan man byter ut annat.
Postad 04 March 2011 - 22:03
Ljudmässigt är de första intrycken; öppnare, luftigare, mer bas och möjligen även en smula mer otyglat. Temperaturen på ovansidan vid normallyssn. upskattar jag till 40-50 o C och på sidorna ca 30. Ett svagt brum kan höras. Om det är helt tyst i rummet så börjar man höra brummet på ca. 1m avstånd. Alltså absolut ingenting som stör vid lyssning. Kör än så länge med billig-sladd för ström matn. vilket kanske påverkar negativt. Hör dock inget brum från högtalarna. Har sett att det är olika erfarenheter ang. brum i slutstegen. Ska man fatta det som så att det är normalt, eller?
Strömmen kommer från jordat uttag via supra lorad kabel till supra alu grendosa.
Redigerat av Unregistered157cf98c, 04 March 2011 - 22:18.
Postad 04 March 2011 - 23:52
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
CD spelare modell mellan eller bättre
14 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?