Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 21 January 2012 - 17:06

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Nä du,- jag skulle nog vilja säga att förbättringarna som en vinylspelare i högre prisklass medför är så mycket mera påtagliga än när man går upp i klasserna i den digitala världen. Min erferenhet säger dessutom att man kommer till en högre nivå om man köper en finare spelare istället för att extrautrusta en billigare modell! En massa tweaks samt dyr PU på en budget modell blir lite av "kasta pärlor åt svin"
Känns som om du egentligen verkligen skulle vilja köpa en finare spelare, men måste gång på gång övertyga dig själv om att det inte gör nån skillnad - kanske borde du tillåta dig spendera pengar på din hobby.

Nja, detta torde väl bero på hur mycket pengar man lägger på respektive förbättring. Ett steg från en ca 500 kr puppa till en välmatchande puppa för ca 5000 kr ger förmodligen större förbättring än byte av ett bra drivverk för ca 3-5000 (ex. project Genie 1.3) till ett för 8-10000.

Om man skulle generalisera så har jag fått uppfattningen att delarna i en vinylspelares(-system) har följande "påverkansgrad": puppa, riaa, tonarm, drivverk, "underlag". Alltså mycket generaliserat. Är själv i ett läge där ett nytt drivverk skulle kunna vara aktuellt men hur mycket skulle man då tvingas punga ut med för att få en märkbar förbättring (o skulle det vara värt pengarna).

Postad 21 January 2012 - 18:20

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Nja, detta torde väl bero på hur mycket pengar man lägger på respektive förbättring. Ett steg från en ca 500 kr puppa till en välmatchande puppa för ca 5000 kr ger förmodligen större förbättring än byte av ett bra drivverk för ca 3-5000 (ex. project Genie 1.3) till ett för 8-10000.

Om man skulle generalisera så har jag fått uppfattningen att delarna i en vinylspelares(-system) har följande "påverkansgrad": puppa, riaa, tonarm, drivverk, "underlag". Alltså mycket generaliserat. Är själv i ett läge där ett nytt drivverk skulle kunna vara aktuellt men hur mycket skulle man då tvingas punga ut med för att få en märkbar förbättring (o skulle det vara värt pengarna).

Du 10 gångrar PU budgeten & dubblar drivverkbudgeten, skulle inte vara konstigt om du fick ut lite mera av de 10 gånger pengarna du satsar på pickupen... men att sätta en 5000:- PU på en genie!!??
Nä tack, du tror jag att jag hellre nöjer mig med en Pu för några tusen och köper bättre spelare & riaa för pengarna!

Postad 21 January 2012 - 18:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Tycker det är knasigt att värdera ljudet efter hur dyrt något kostar. Som om det skulle hänga ihop.
Allt beror ju på vad man vill få ut av spelaren.

Postad 21 January 2012 - 18:55

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Jag kan i viss mån hålla med Karlsson att det inte alltid hänger ihop.
Min vinylrigg är uppbyggd helt tvärt om mot vad Xeitum förespråkar och skulle nog påstå att det går alldeles utmärkt att ha en lite billigare pickup tonarm och riaa och ett fantastiskt drivverk.
Jag har kämpat och kämpat med att göra min maskin så stum som möjligt och är otroligt nära ett färdigt resultat på mitt verk som väger in på 50kg och har endast en 2mm FoQ matta mellan trä basen och Diabas stenen samt en likadan FoQ matta på tallriken och håller just på med att dela tallriken för att kunna byta matrial i mitten för att testa om man kan göra ytterligare förbättringar på verket.

min slutsats är nog att man kan komma i mål på många olika sätt bara man vet vilket mål man söker.
Ha D Med vänlig hälsning, JAS

Postad 21 January 2012 - 19:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Hrmpf, ni missförstår mig nog.

Måste understryka hur jag inte tycker att det är skäligt att lägga de extra pengarna på en High End spelare. Och kan passa på att meddela hur jag faktiskt har lyssnat på spelare mellan 100 000:-upp till Clearaudio's Statement.

Personligen skulle jag inte bli gladare av en sådan maskin i mitt hem, men det är en åsikt som är min egen. Det finns säkert andra som skulle finna de förlorade nyanserna i en mer exklusiv spelare. Det handlar varken om: avund, eller bristande erfarenheter av mer exklusiva kreationer, utan jag har helt enkelt inte behovet.

Postad 21 January 2012 - 19:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ja, om det vore sant, vad finns att diskutera? Att allt som är dyrare än X är bättre än X.
Sen så är det ju så att marknaden inte är reglerad och mycket inom hifi handlar om en upplevelse och status. Det betyder att vem som helst kan producera en hur dålig (om vi snackar rent återgivningsmässigt) som helst pryl och ta ut vilket enormt pris som helst. Vilket inte relaterar till den verkliga prestandan, om vi talar om återgivning.

Postad 21 January 2012 - 21:46

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Du 10 gångrar PU budgeten & dubblar drivverkbudgeten, skulle inte vara konstigt om du fick ut lite mera av de 10 gånger pengarna du satsar på pickupen... men att sätta en 5000:- PU på en genie!!??
Nä tack, du tror jag att jag hellre nöjer mig med en Pu för några tusen och köper bättre spelare & riaa för pengarna!

Jovisst, men i kronor räknat är det ju samma. Påstår inte att det är en utmärkt idé att sätta en 5000 kr puppa på en Genie 1.3, bara att det förmodligen skulle ge större hörbar skillnad än byte till ett ca 5000 kr dyrare drivverk med samma tonarm o puppa. (Förutsatt det är erkänt bra produkter, som matchar bra).

(Självfallet är det ju så att dyrare inte alltid är bättre, speciellt inte om prisskillnaden är mindre).

Min vinylrigg är uppbyggd helt tvärt om mot vad Xeitum förespråkar och skulle nog påstå att det går alldeles utmärkt att ha en lite billigare pickup tonarm och riaa och ett fantastiskt drivverk.
Jag har kämpat och kämpat med att göra min maskin så stum som möjligt och är otroligt nära ett färdigt resultat på mitt verk som väger in på 50kg och har endast en 2mm FoQ matta mellan trä basen och Diabas stenen samt en likadan FoQ matta på tallriken och håller just på med att dela tallriken för att kunna byta matrial i mitten för att testa om man kan göra ytterligare förbättringar på verket.

min slutsats är nog att man kan komma i mål på många olika sätt bara man vet vilket mål man söker.
Ha D Med vänlig hälsning, JAS

Ja det går säkert hur bra som helst med ett dyrare drivverk, så bra att jag såsmåningom kanske gör slag i saken o uppgraderar. Din slutsats är säkert alldeles riktig också.

Postad 21 January 2012 - 22:24

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Ja om allt var så enkelt att allt var lika bra eller att dyrare är bättre. Men jag vill hävda att det ibland finns en tendens att dyrare faktiskt är bättre. Det är inte så att folk med pengar är dummare och därför gör dåliga affärer eller för att du har som ett intresse att lyssna på musik över dyrare anläggningar är helt slut i kålan. MEn det är inte heller så att dyrare per automatik är bättre.

Var med en samarbetsparner på jobbet för att skaffa en billig välljudsmaskin hos Akkelis Audio. Högtalare och inbyggd förstärkning kostade 3000 kr för en komplett anläggning. Det är inte så att om du på samma ställe lagt upp 30 000 kr fått 10 ggr bättre ljud elelr om du lagt upp 300 000 kr fått 100 ggr bättre ljud. Så är det inte.

MEn om du köper en skivspelare för 30 000 kr så får du ett bättre ljud än om du lägger 3000 kr. Alltså rent generellt. Bra mekanik, kompetens och bra plintar kostar helt enkelt mer än enklare. Så är det en produkt ändå som följer ett mönster så kan det vara skivspelare. En del går att tweeka.

Men det finns en avtagande nytta också. Så eventuella förbättringar blir på marginalen och kostar. Och ibland ger inte mera pengar bättre kvalité.

Men samtidigt finns det en tendens att du får mera för mera pengar upp tille en viss gräns där det bara handlar om varumärke och status vilket en del är beredda att betala för.

Postad 21 January 2012 - 22:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jovisst, men i kronor räknat är det ju samma. Påstår inte att det är en utmärkt idé att sätta en 5000 kr puppa på en Genie 1.3, bara att det förmodligen skulle ge större hörbar skillnad än byte till ett ca 5000 kr dyrare drivverk med samma tonarm o puppa. (Förutsatt det är erkänt bra produkter, som matchar bra).

Nja, det vet jag inte. Jag hade faktiskt ett projekt på G för ett antal år sedan. Målet var att spela in ett par låtar från olika skivspelare, där det var samma pick-up och riaa. För att sen göra blinda tester för se om man kunde uppfatta någon skillnad. Förutom olika hastigheter så tror jag skillnaderna är extremt små i de flesta fallen.

Ja om allt var så enkelt att allt var lika bra eller att dyrare är bättre. Men jag vill hävda att det ibland finns en tendens att dyrare faktiskt är bättre. Det är inte så att folk med pengar är dummare och därför gör dåliga affärer eller för att du har som ett intresse att lyssna på musik över dyrare anläggningar är helt slut i kålan. MEn det är inte heller så att dyrare per automatik är bättre.

Jag vill nog hävda att det säger ingenting om eventuella skillnader/förbättringar bara för det finns en marknad för dyra prylar. Det finns mängder av marknader som säljer allt annt än bättre produkter med högre pris.
Även om det absolut bästa sällan är väldigt billigt, så vill jag nog även säga att det finns massa prylar som är dyra och är klart sämre återgivare än billigare.
T ex när det gäller vinyl så har jag hört många pickuper för löjliga summor, men ingen har get något mervärde för priset över en Ortofon OM-40.

Men, det beror ju på flera saker. Är man ute efter återgivning eller få en "upplevelse"? Är man ute efter en "transparent" återgivning eller vill man ha ett visst sound. Allt detta spelar ju in.

Postad 21 January 2012 - 23:44

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Jag ändrar mig!
Ju dyrare desto bättre är det som gäller för alla vinyl tillbehör tills någon bevisar motsattsen.

Postad 22 January 2012 - 16:42

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Nja, det vet jag inte. Jag hade faktiskt ett projekt på G för ett antal år sedan. Målet var att spela in ett par låtar från olika skivspelare, där det var samma pick-up och riaa. För att sen göra blinda tester för se om man kunde uppfatta någon skillnad. Förutom olika hastigheter så tror jag skillnaderna är extremt små i de flesta fallen......

Så vitt jag förstår så pekade väl resultatet av ditt lilla projekt åt samma håll som mina speulationer gör.

Jag ändrar mig!
Ju dyrare desto bättre är det som gäller för alla vinyl tillbehör tills någon bevisar motsattsen.

:D vem kommer bli någon.

Postad 22 January 2012 - 16:59

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Så vitt jag förstår så pekade väl resultatet av ditt lilla projekt åt samma håll som mina speulationer gör.

:D vem kommer bli någon.

Jag. ^_^

Postad 22 January 2012 - 18:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

De resultat jag gjort med olika tester pekar på en marknad med massa tyckande utan någon som helst grund. Speciellt när jag gjorde mitt återkopplingstest med och utan lock.

Postad 26 January 2012 - 16:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

MH har vad jag vet ett gott rykte men är inte så vanliga här hemma (har väl nyss fått en generalagent?). Byggs i samma fabrik som Pro-Ject och bygger också till viss del på Pro-Jects spelare. Tror dock att MH har lagt ner ytterligare lite möda på sina konstruktioner. MMF2.2 har tex en mer avancerad och förmodligen bättre tallrik än Debut III (som den verkar bygga på). Deras dyrare modeller har mer avancerade plintar. Ser ut att vara monterad med en Goldring Elektra.

Det blev en Music Hall MMF-2.2 till slut. Jag håller fortfarande på att utvärdera den i relation till min Rega RP1 Perfomance. Det skiljer 200kr i priset på dessa två spelare. Finns det ett samband mellan pris och kvalitet samt en ärlig prissättning borde de vara relativt likvärdiga. Regan har Rega Bias-pickupen och MH har en Music Hall Tracker, vilket förmodligen är en Goldring Elektra som du skriver. (Music Hall Tracker liknar utseendemässigt också Goldring Elan, men Elan har sfärisk nål medan Elektra och Tracker har elliptisk.)

Jag har ju (förhoppningvis) haft otur med mina två Regor i form av gungande tallrikar, glappande pick-up-lift, brummande och tickande motor etc. Jämförelsevis har Music Hall bättre byggkvalitet. Inget av byggbristerna/slarvbygget i Regorna finns hos MH. Även MH har tre fötter, men står trots det väldigt mycket stadigare, vilket förmodligen förklaras av att den är tyngre.

Ljudmässigt är det så här långt dött lopp. Båda låter bra, men olika. Regans ljud är aningens mer dynamiskt och "spelglatt", som det brukar heta. MH:s ljud är mer neutralt och öppet. Jag uppfattar Regan som mer färgad i ljudet. Den har ett slags speciell karaktär i "soundet" som är svår att precisera i ord. Gillar man färgningen så är den förstås bara positivt. Personligen föredrar jag MH:s mer neutrala och öppna ljud. Med MH:n kan jag lättare urskilja instrumenten var för sig och höra detaljer på ett annat sätt, som t.ex. när gitarristen drar fingret över strängarna eller sångaren andas in. Jag har läst en del inlägg där skribenten tycker att Rega är en bra spelare för rock. Och jag är beredd att hålla med. Det finns lite mer energi och tunggung hos Deep Purple på Regan. Sätter man däremot på stillsam jazz föredrar jag MH:s mer öppna och detaljerade ljudbild. MH klarar knastriga och smårepiga skivor bättre än Regan. Rega tål helt enkelt inte vinyl i dåligt skick. Om det är bra eller dåligt ska jag låta vara osagt.

Ljudintryck handlar ju alltid om lyssnarens sätt att lyssna och preferenser. Dessutom är det alltid svårt att veta om man menar samma sak med ord som "dynamisk", "spelglad" och "öppen". Med mina öron går det, som sagt, inte att säga att den ena har ett bättre ljud än den andra. De låter bara olika. Resten är en smaksak.

En liten anekdot. Rega har ju en uppsjö hängivna anhängare. När jag googlade information och intryck av Music Hall-spelaren hamnat jag på ett forum där MH och Rega ställdes mot varandra. Där var en hel kör som lovordade Rega. En ensam soloröst föredrog Music Hall. När man läst forumtråden i sin helhet förstod man till sist att solorösten var den enda av skribenterna som faktiskt hört båda spelarna. Härligt ändå att vara så hängiven.

Redigerat av Mange36, 27 January 2012 - 08:00.

Postad 27 January 2012 - 14:38

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Fixade till AV-bänken med glidskenor (håller för 90 kg) och en sockerlåda som förvaring för vinylskivor. Dvs sånt som spelas eller inte är insorterat ännu. Blev riktigt bra :)

Bifogad fil  sugarbox.jpg   343.69K   0 Antal nerladdningar

Postad 27 January 2012 - 17:21

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Ser inte bara praktiskt ut, viss lyxkänsla också! :)

Postad 27 January 2012 - 19:38

PerreE
  • PerreE
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
....och stabila ser de ut att vara också. Inte som Granit's papplådor. Har du några sockerlådor över?

Postad 27 January 2012 - 20:30

Unregistered93763259
  • Unregistered93763259
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Vilken lyx jag får knappt ha svarven i vardagsrummet än mindre skivorna :(

Postad 27 January 2012 - 23:51

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

....och stabila ser de ut att vara också. Inte som Granit's papplådor. Har du några sockerlådor över?

Näe, detta var den enda. Vet inte ens vart den kommer ifrån men till användning kom den :)

Postad 28 January 2012 - 00:02

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Har funderat på att slå till på en ordentlig tvätt och känns som denna ligger bra till prismässigt. Nån som har erfarenhet av den eller som kan tipsa om nån i ung. samma prisklass??

Postad 28 January 2012 - 10:36

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Har funderat på att slå till på en ordentlig tvätt och känns som denna ligger bra till prismässigt. Nån som har erfarenhet av den eller som kan tipsa om nån i ung. samma prisklass??

Vill bara tipsa om en som jag själv har och är mycket nöjd med och det är en Hanss acustic rc20 och den sägs ha lite bättre sugkraft men det för med sig ett högre ljud också vilket kan vara lite jobbigt att höra på.
Den är ju också tyvärr lite dyrare och det kanske inte faller dig på läppen men som sagt det är bara ett tips.
ha D Med vänlig hälsning, jas

Postad 28 January 2012 - 15:41

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Jag har modellen innan den där och tycker det fungerar kanonbra, Har inte haft minsta problem. Försök se och testa några olika i butik om du har möjlighet.

Postad 28 January 2012 - 15:56

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0

Vill bara tipsa om en som jag själv har och är mycket nöjd med och det är en Hanss acustic rc20 och den sägs ha lite bättre sugkraft men det för med sig ett högre ljud också vilket kan vara lite jobbigt att höra på.
Den är ju också tyvärr lite dyrare och det kanske inte faller dig på läppen men som sagt det är bara ett tips.
ha D Med vänlig hälsning, jas

Jag har modellen innan den där och tycker det fungerar kanonbra, Har inte haft minsta problem. Försök se och testa några olika i butik om du har möjlighet.

Tack! Hur är det på Hanss Acoustic, snurrar den åt båda hållen?. Får ta mig till akkelis och kolla. Har för mig han har ett par olika.
Vad ska man ha för vätska?. Köps den färdig eller kan man blanda till nåt själv?

Postad 28 January 2012 - 17:58

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Tack! Hur är det på Hanss Acoustic, snurrar den åt båda hållen?. Får ta mig till akkelis och kolla. Har för mig han har ett par olika.
Vad ska man ha för vätska?. Köps den färdig eller kan man blanda till nåt själv?

Vad ställd jag blev-:) varför skall den behöva snurra åt båda hållen? Kan inte se någon som helst nytta med detta.
Jag tror Akkelis har lite olika tvättar både för mig som nöjer mig med ingångs varianten till den riktigt inbiten som kan köpa en med ultraljud som kronkan här på forumet slog till på tror jag.
vätskan tror jag har talats mycket om i denna tråd och det kan vara så att glidtassen har en blandning i sitt egna album.
Lycka till Rydberg Med vänlig hälsning, J

Postad 28 January 2012 - 18:15

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0

Vad ställd jag blev- :) varför skall den behöva snurra åt båda hållen? Kan inte se någon som helst nytta med detta.
Jag tror Akkelis har lite olika tvättar både för mig som nöjer mig med ingångs varianten till den riktigt inbiten som kan köpa en med ultraljud som kronkan här på forumet slog till på tror jag.
vätskan tror jag har talats mycket om i denna tråd och det kan vara så att glidtassen har en blandning i sitt egna album.
Lycka till Rydberg Med vänlig hälsning, J

Har läst att det finns modeller som snurrar åt båda hållen. Har iofs inte fattat vitsen med det heller men trodde att det fanns nån fördel med det.

Postad 28 January 2012 - 19:03

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Jag tror att du blandar ihop det lite Rydberg. Det finns tvättar som tar båda sidor samtidigt, Kanske det du läst? Här är ett klipp på den modell jag har http://www.youtube.c...h?v=BVCaCCASjD4

Postad 28 January 2012 - 19:40

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Jag kanske har varit otydlig men om ni kollar ung. vid 3:55 in i denna film så förstår ni vad jag menar.

Postad 28 January 2012 - 20:19

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Ja jäklar Rydberg det stämmer ju, Ska kolla hur det är med min maskin. Återkommer!

Postad bild

Den går åt två håll! Det är den övre knappen som styr tallriken och den har två lägen. Har alltid bara tryckt knappen uppåt tidigare, Där fick man lära sig nått nytt och en gammal Wilmer X Platta blev ren. :lol:

Redigerat av Sidelakebob, 28 January 2012 - 20:43.

Postad 28 January 2012 - 22:46

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
:) Kul!
På bilden på den jag länkade till ser det ut om övre knappen har två lägen också.

Postad 02 February 2012 - 11:55

Unregistered5635570a
  • Unregistered5635570a
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har nyligen börjat lyssna på vinyl och fastnar mer och mer för detta. Köpte Pro-ject debut III esprit med Ortofon Alpha pickup och Pro-ject phono box II har till detta Yamaha Rx-V465 receiver, Harman/kardon högtalarsystem (5.1)HKTS16.

Jag funderar på att uppgradera systemet allt eftersom. Har läst igenom ett antal HIFI-tidningar samt forum och förstår att separat försteg samt slutsteg är att föredra. Dock drar det lätt iväg i priset. Tänker också införskaffa golvhögtalare, kanske byta RIAA-steg och pickup.

Har ni tips på vilken ordning jag bör uppgradera systemet? Tar gärna emot tips på särskilda pickups, RIAA-steg, för- och slutsteg och golvhögtalare. Musiken jag främst lyssnar på är metal, hårdrock, rock, progressiv 70-talsrock.

tack på förhand!

Postad 02 February 2012 - 12:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Den enklaste uppgraderingen du kan göra som definitivt ger en hörbar skillnad är en finare puppa. Med ett bättre RIAA kan du även få fram mer detaljer och separation, detta mot en svartare bakgrund.

Postad 02 February 2012 - 16:21

Unregistered5635570a
  • Unregistered5635570a
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack för det snabba svaret! Har du tips på någon bra/prisvärd pickup och RIAA? Jag har tittat på Ortofon 2M blue och red, erfarenhet av dessa någon?

Angående försteg, slutsteg och högtalare kanske jag får ta i någon annan tråd.

Postad 02 February 2012 - 16:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har hört 2M Blue och den är välrenommerad. Annars kan du kika förbi min sida och kolla vad jag använder mig av.
Det sitter en Goldring 2200 på min Rega och den fungerar mycket bra.

Postad 02 February 2012 - 17:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det viktigaste är att optimera phonosteget och pickupen till varandra.

Postad 02 February 2012 - 17:45

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Tack för det snabba svaret! Har du tips på någon bra/prisvärd pickup och RIAA? Jag har tittat på Ortofon 2M blue och red, erfarenhet av dessa någon?

Angående försteg, slutsteg och högtalare kanske jag får ta i någon annan tråd.

Jag har samma spelare med just en 2M blå monterad, tycker att det var ett bra kliv uppåt från originalet. phonosteg har jag inte provat fler än pro-jects egna, hade både phono box II och phono box SE II hemma, storebror fick det bli av dessa, kändes som det hände en del mellan de två varianterna. Är iaf väldigt nöjd med min kombination och sitter nog kvar med det tills det blir tal om ett större hopp i uppåt.

Edit:
Kom ihåg att det var lite knöligt att ställa jämvikten på armen efter att den blåa pickupen monterades, hade en våg själv så gick ju bra att ställa nåltrycket med den. Har för mig att motvikten tappade gängningen precis där armen skulle balansera själv så gick inte att skruva den efter markeringarna längre.

Redigerat av Martgus, 02 February 2012 - 18:56.

Postad 02 February 2012 - 18:50

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har nyligen börjat lyssna på vinyl och fastnar mer och mer för detta. Köpte Pro-ject debut III esprit med Ortofon Alpha pickup och Pro-ject phono box II har till detta Yamaha Rx-V465 receiver, Harman/kardon högtalarsystem (5.1)HKTS16.

Jag funderar på att uppgradera systemet allt eftersom. Har läst igenom ett antal HIFI-tidningar samt forum och förstår att separat försteg samt slutsteg är att föredra. Dock drar det lätt iväg i priset. Tänker också införskaffa golvhögtalare, kanske byta RIAA-steg och pickup.

Har ni tips på vilken ordning jag bör uppgradera systemet? Tar gärna emot tips på särskilda pickups, RIAA-steg, för- och slutsteg och golvhögtalare. Musiken jag främst lyssnar på är metal, hårdrock, rock, progressiv 70-talsrock.

tack på förhand!

Välkommen i gänget!
Kul att du också hittat det svarta guldet. Pro-ject debut III esprit är en bra skivspelare och med en ny pickup typ Ortofon Red eller Blue, Goldring 2200 eller liknande, kommer du ytterligare en bit på vägen mot bra ljud.

Pickup och högtalarbyte tror jag kommer att ge dig mest förändring av ljudet. Någon typ av golvhögtalare borde passa bra till metal, hårdrock och liknande. Men vilken modell som passar dig är svårt att säga. Bättre är att du lyssnar själv och väljer den högtalare som du gillar.

Vänta med att byta till separata för och slutsteg. Köp vinylskivor istället och lyssna och njut. Du kan byta ut din Reciever vid ett senare tillfälle.

Postad 02 February 2012 - 19:26

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Något det säkert slarvas en del med, Bra synpunkt.

Postad 02 February 2012 - 21:40

Unregistered5635570a
  • Unregistered5635570a
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det här var ett mycket bra forum/tråd! Tack för tipsen, nu har jag lite att fundera på :) Tror att det blir pickupbyte först och främst. Vid pickup-byte behöver man några speciella verktyg? har sett någon slags gradskiva... Som ni hör har jag inte så mycket koll på detta men det mesta går väl att läsa sig till.

Postad 02 February 2012 - 23:41

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
2M Blue är riktigt bra till den spelaren har Esprit själv med just 2M blue, grymt nöjd. Finns ett gäng bilder i ett par album i mitt galleri.
Dock stämmer det som Martgus säger om inställningen av motvikten, en våg är nästan ett krav för att få det rätt.

Våg och kalibreringsvikt till den finn billigt här:
Vågen: http://www.dealextre...esolution-16269
Vikten: http://www.dealextre...ht-5-gram-20010

Postad 03 February 2012 - 21:11

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Hej, någon vänlig själ som kan ge köpråd på RIAA och pickup+nål till min Planar 3?
Har en onkyo tx-nr 609 och MA bx högtalare, kanske bra att ta hänsyn till... Jag menar, det går kanske inte att klämma hur mkt prestanda som helst ur skivorna ändå med den utrustningen. Budget måste jag ta ställning till efter att jag vet hur pass bra prylar det är motiverat att köpa.

Tips om skivspelaren överlag mottages gärna, behövs någon kalibrering eller så när man byter pickup och nål? Total novis i teknikaliterna även om jag spelat skivor rätt länge.

Samt: vad är bäst för att torka av skivorna med?

Redigerat av UprightCitizen, 03 February 2012 - 21:12.

Postad 03 February 2012 - 21:19

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Hur går man tillväga där? inställningar på phonosteget gentemot pickupens egenskaper eller vad missar jag? :)

Postad 03 February 2012 - 21:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, typ. Min förra vinylrigg så byggdes ett värsting phonosteg till min OM-40 för optimal återgivning. Men det är ju lite väl extremt för svensson ;)

Postad 03 February 2012 - 22:37

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Mmm, jag fipplar nog vidare med byglarna än så länge. Antar att det mesta går att ta fram om man bara vill, kul med engagemang.

Postad 04 February 2012 - 10:58

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Söker råd ang beslut av RIIA .
Hade bestämt mig för ett Graham Slee Gram Amp 2 SE(2500kr nytt ) men så dyker det upp ett beggat Dynavector P-75 mk1(1500kr) som stark konkurrent.
Känns som att det lutar åt DV P-75, men är ändå lite osäker i beslut.
Någon som kan ge sin rekommendation ?

Skivspelare Rega P3-24 med Dynavector 10x5

Postad 04 February 2012 - 17:30

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Riktigt intressant och snygg direktdriven skivspelare. Monarch. Men smakar det så kostar det. :mellow:
3970 GBP + arm.

Bifogad fil(er)

Postad 04 February 2012 - 17:56

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Så länge man håller sig till MM-pickuper är detta ingen svår fråga. Det handlar främst att anpassa förstärkningen till pickupens utnivå. på en vanlig MM pick-up är ju denna oftast i intervallet 2,5-5 mV (liten skillnad, bara en fördubbling)
Vill man däremot i framtiden experimentera med MC-pickup blir det genast mer krävande. Utnivån från en typisk MC-pick-up liogger oftast i intervallet 0,2-till kanske 2mV för en high-output MC. alltså en faktor 10. Det blir därför mycket viktigt att i snäva steg kunna kalibrera förstärkningen. Vid MC-drift blir det är även viktigt att kunna kalibrera impedansen som skiljer sig stort mellan olika tillverkare.

Har man bestämt sig för att hålla sig till MM-pickuper blir valet av RIAA-steg förhållandevis enkelt. Vill man däremot ha möjlighet att driva MC-pickuper blir urvalet betydligt svårare.

Postad 04 February 2012 - 18:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Så länge man håller sig till MM-pickuper är detta ingen svår fråga. Det handlar främst att anpassa förstärkningen till pickupens utnivå.

Nja, inte om man ska vara nogrann. T ex min favoritpuppa, Ortofon OM-40, så ska en anpassning vara t o m lite annorlunda än Ortofons rek, för får så rak frekvensåtergivning som möjligt.

Postad 06 February 2012 - 20:31

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Här har vi en vinyl maskin som troligen inte är fel justerad!!!

http://www.avdesignh...Node_15728.html

Postad 06 February 2012 - 20:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Här har vi en vinyl maskin som troligen inte är fel justerad!!!

http://www.avdesignh...Node_15728.html

Tysk prezision!! ^_^

Postad 07 February 2012 - 17:18

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Tysk prezision!! ^_^

Åh! Var finns närmaste ÅF.

På tal om tyskland så kanske någon missat följande site: http://www.on-off-hi.../shop/zph.shtml
Många vinyltillbehör finns det, bl.a bättre nätdel/trafo till Thorens spelare.

Redigerat av Unregistered157cf98c, 07 February 2012 - 17:19.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.