Mer intresserad att veta hur man lyckats få dansk undertext överhuvudtaget på SVT1.
Om jag det visste, troligen har jag fibblat vid satelitbyte, samma knapp men ordnade sig när jag ändrade efter AC3 anvisning.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
7 relaterade trådar
Postad 18 March 2013 - 19:43
Om jag det visste, troligen har jag fibblat vid satelitbyte, samma knapp men ordnade sig när jag ändrade efter AC3 anvisning. Postad 20 March 2013 - 09:49 Nu är jag oinvigd, men vad skulle Snowflake innebära i praktiken? Att boxarna pairas av CD (vilket innebär att de styr vilka boxar som ska fungera)? Snowflake är väl bara en en mjukvara för att presentera innehåll? Postad 20 March 2013 - 13:14
Jag är inte heller så insatt, men vi får väl hoppas att Snowflake är en mjukvara för att presentera ett innehåll.
Redigerat av AC3, 20 March 2013 - 13:15. Postad 25 March 2013 - 20:34
Just nu ligger Canal Digitals EPG-data på kanalen Motors. Det har jag sett i ett inlägg - och det fungerar bra.
Men jag skulle gärna lära mig att ta reda på sådant själv och inte bara hoppas på att någon vänlig person lägger ut informationen i en diskussionsgrupp. Min kontakt med satellitmottagare har hittills varit som användare av CD:s Sagemburk HD PVR 101-ST. Där är ju allt som har med utsändningsteknik och liknande osynligt för användaren och därför saknar jag erfarenhet inom området. Finns det någon officiell källa som alltid anger var man finner EPG-data för en viss satellit eller ännu hellre en viss operatör? Eller är det bara genom att prova sig genom kanalerna som man får reda på var EPG-data finns? Postad 27 March 2013 - 08:37
Tjena,
Jag har en VU+ UNO är det någon som vet om det är någon speciell hårddisk som man kan stoppa i? Spelar det någon roll hur stor? Jag antar att en vanlig 3,5" S-ATA funkar men funderar på om det spelar roll om den är på 320GB eller 1TB? Och något annat man ska tänka på när man sätter i den? Antar att man vill försöka hålla sig till en 5400rpm för att hålla nere värmen lite? Postad 27 March 2013 - 21:15
I ett inlägg som jag skrev en gång så svarar jag kanske på båda de senaste frågorna....
För att slippa hålla ordning på kanaler så installerar man en plugin istället, EPGRefresh. Vissa lågvarviga (Green) diskar lär fungera dåligt i VU+. Det finns en lista nånstanspå vilka diskar som funkar bra, men jag hittar inte den nu. Jag köpte en som finns på den listan, och den fungerar bra fortfarande; efter 2½ år.
Läs även Hakons kommentar här. Postad 27 March 2013 - 23:20
Hej!
Funderar på att köpa en VU+ Solo2, jag har 3 twin tuner lnb inverto black, och 2 satelit mottagare, någon som vet hur man ska koppla på bästa sätt med tanke på att Solo2 har en twin tuner? Tack i förhand! Postad 27 March 2013 - 23:39
Tack för dina synpunkter Erik_N! Det är svårt att vara både kortfattad och tydlig. Men så här är det: jag har alltså EPGRefresh och har ställt in det så att Motors ger aktuell EPG-information precis som den skall. Min fråga var snarare hur får man reda på att man skall ställa in Motors om man har CanalDigital som operatör. Är det bara ryktesvägen eller finns det tjänster på Internet, som Lyngsat eller SatBeams, som redovisar detta. Jag har sökt men det verkar vara ogooglebart (veckans buzzword?). Du har rätt i det du indirekt påpekar, att den här tråden innehåller väldigt mycket information som gör installationen av en Vu+ strömlinjeformat för den som har lite grundläggande kunskaper om datorer och nätverk och helst även varit i kontakt med Linux eller någon annan UNIX-variant tidigare. De som installerade de första boxarna för ca 3 år sedan fick leta runt på Internet och experimentera fram lösningar mer på egen hand. Numera är det mesta utrett och grundinstallationen ger inte upphov till några särskilda överraskningar eller stora problem. Om jag känner mig lite mer motiverad framöver skall jag försöka få kontakt med en disk på min Windowsdator från Vu+-burken. Det kan vara bekvämt i vissa lägen tror jag. Redigerat av Priskvark, 27 March 2013 - 23:40. Postad 28 March 2013 - 08:01 hmmm .... det där har jag aldrig testat. Tvärtom är inte så svårt, det är ju bara att gå via utforskaren. Postad 28 March 2013 - 22:57
Svar till Priskvark:
Det var inte meningen att komma med några pekpinnar, även om jag inser nu att det jag skrev kan uppfattas så. Jag gjorde det bara enkelt för mig själv genom att hänvisa till ett gammalt inlägg. Sen så förstår jag även din poäng med att vilja vet var man ska hitta information, men jag har inte svar på det. Ibland funderar jag på att göra en liten guide till mig själv på alla steg man ska komma ihåg vid installation, svårt minnas allt om man inte gör det ofta. Det du skriver om att mycket information redan finns i tråden är visserligen rätt, men det är rätt många sidor att läsa (man kan dock använda funktionen att bara söka i en tråd). Det finns dock en annan nackdel med att läsa gamla tips, det kan ha kommit bättre lösningar; så är det i fallet med EPG. När jag skrev inlägget ovan var jag inte hemma och kunde kolla namn på plugins i min box, vilket gjorde att jag skrev fel. Jag använder inte EPGRefresh längre, det finns en bättre lösning som heter EPGImport. Har för mig att den ligger under Extensions, men det går ju inte att kolla när man redan installerat den. När man installerat EPGImport måste man öppna den för att aktivera, och göra lite andra inställningar. Det som kan vara lätt att missa är att man ska tryck Blå Sources och välja Rytec Sweden XMLTV i listan. När man gjort det och tryckt OK kan man starta en manuell sökning genom att tryck på Gul. Har man man bara ställt in allt rätt behöver man inte tänka mer på EPG sen. Att komma åt en hårddisk i en dator med Windows ska inte vara några problem. Jag använder det inte själv, men en kompis gör det för inspelningar. Till att börja med så behöver du ett användarkonto på datorn att logga in på. Du kan använda ett befintligt, men jag föredrar att ha ett separat (så har jag gjort för min Dune mediaspelare). Sen måste du se till att denna användare har tillgång till de mappar du vill komma åt, ska du spela in måste det även vara skrivrättigheter. På din VU trycker du Menu\Inställningar\System\Nätverk\Nätverksbläddring och väntar på att få fram alla datorer i nätverket. Sen väljer du den du vill ansluta till och loggar in. Vill du spela in till denna dator så går du istället in på Monteringshanterare och skapar en nätverksmonteringspunkt. Lycka till! Redigerat av Erik_N, 28 March 2013 - 22:58. Postad 29 March 2013 - 19:58
Jag blir inte klok på den här mottagarens eller mjukvarans logik.
Skulle i kväll förprogrammera timer på Kanal 5 kl. 21:55-22:55 på måndag. Får då upp att det går inte eftersom jag har en konflikt lördag morgon kl. 04:00 mellan två kanaler. Hur kan detta påverka vad jag vill spela in på Måndag kväll? Dessutom finns det ingen konflikt eftersom jag har två kablar indragna till mottagaren just för att det skall gå att spela in två program samtidigt. Detta gör jag varje dag så jag vet att det inte skall kunna bli nån konflikt. Inte första gången den blandar ihop dagar/tider/kanaler och påstår att det finns konflikter som dessutom inte är relevant för den inspelning som jag försöker programmera. Är det många fler som har samma problem och finns det nån som har lyckats hitta var felet ligger? Postad 29 March 2013 - 20:35
Vad har du för mjukvara då? Jag har kört med PLi i 2,5 år och har ALDRIG haft problemet du nämner. Postad 30 March 2013 - 14:48
Jag var inne på att ta EPG-informationen från Internet och testade det först. Man får utan tvekan oändliga mängder programinformation och det är antagligen den bästa metoden att använda om man har flera operatörer. Men, och nu blir resonemanget en smula filosofiskt, jag som bara tar emot CanalDigital gör antagligen driftmiljön onödigt komplicerad om jag blandar in ytterligare en teknik när nu programdata finns tillgänglig över satellit. Det är väl inga problem för mig men resten av familjen behöver inte grubbla över om Internet (via 4G), eller vårt LAN eller kanske bara adaptern till WiFi krånglar, om något skulle haka upp sig. Systemet, för att titta på tv över satellit, blir självförsörjande och helt komplett med bara en distributionskanal. Det där är naturligtvis en smaksak men därför "nöjde" jag mig med EPGRefresh. Tack för tipset om hur man kommer åt sin Windowsdator från Vu+. Det såg ju mycket enkelt ut som du presenterade det och jag var tvungen att testa med en gång. Tyvärr är det något som hakar upp sig och jag får ingen kontakt med hårddisken trots att allt ser rätt ut. Det här är inte så brådskande så jag får väl börja felsöka när jag får tid och lust. Det finns mycket som kan strula på vägen… Redigerat av Priskvark, 30 March 2013 - 14:50. Postad 30 March 2013 - 23:36
Är informationen med xmltv från rytec bättre än från satellit? Dvs finns säsong/avsnitt info på "alla" serier? Vilket jag saknar rätt ofta när jag tar dvb epg. Vet man var rytec grabbar sin data ifrån ?
Postad 31 March 2013 - 17:14 Jag har PLi 3 sedan 18/1-13. Fick tillbaka mottagaren från netonnet då och gjorde en ren nyinstallation. Detta började för ca: 2 veckor sedan. Samma har hänt tidigare också med äldre PLi, så det är inget nytt. Dock aldrig vid nyinstallation utan det kommer efter ett tag, typ en månad. Kanske att mjukvaran inte klarar allt för många timers, så det tappar nåt, har ganska många inspelningar i kö, då vi aldrig tittar direkt när programmen går utan spelar in allt som vi vill se. Nu senast idag ville jag spela in property ladder direkt (röd knapp längst ner och att det skulle sluta efter pågående program) för vi skulle kolla på en annan kanal, men det gick inte för några inspelningar var i konflikt på måndag kväll!!! Ingen annan inspelning var programmerad idag. Redigerat av Unregistered1e2f12b7, 31 March 2013 - 17:15. Postad 31 March 2013 - 20:42
Jag har typ 5-30 inspelningar per dygn en vecka framåt kontinuerligt utan några problem. Har du angett i inställningar att inspelningar ska vara prioriterade? Postad 01 April 2013 - 02:03 Javisst, de är prioriterade. Är det så att en inspelning håller på och ytterligare en skall börja så slår den själv över till inspelande kanal, så den delen fungerar. Provade att hämta uppdatering ikväll, men blev samma sak ändå. Försökte spela in ett program ikväll direkt, men det gick inte för att det var i konflikt med csi imorgon kväll kl 21.00. Får göra en hel ominstallation imorgon, bara så jävla tråkigt att sitta och lägga in alla timers igen. Postad 01 April 2013 - 17:36
Har du lite tålamod och en dator som kan nå din apparat skulle du kunna nollställa din timerfil och se om det är där problemet ligger? Dina tidsinställningar ligger i katalogen (\\VUSOLO2)\Root\etc\enigma2 och heter "timers.xml". Ta en kopia på filen till din dator och spara den på ett säkert ställe! Nu kan du öppna filen som ligger på din Vu+ i valfri texteditor - eftersom det är ren text i filen. Ta sedan bort allt utom raderna: <?xml version="1.0" ?> <timers> </timers> och spara den rensade filen till din spelare. Sedan får du koda om dina tidsinställningar manuellt och se om det har varit något problem med filen. Men det kan mycket väl vara något annat som inte är bra och då får du antagligen göra en ny grundinstallation. Skulle det visa sig att du måste göra en komplett ominstallation kan du ju alltid kopiera tillbaka filen "timers.xml" med tiderna, som du ju sparade på datorn, till din Vu+ och så slipper du koda om alla dina tidsinställningar Hoppas det löser sig för dig. Redigerat av Priskvark, 01 April 2013 - 17:38. Postad 02 April 2013 - 09:17
Gjorde en ominstallation igår med senaste image. Spelade ingen roll vad jag försökte så gick det inte att spela in mer än det som redan var programmerat, påstod sig ha konflikt efter konflikt. Även om jag tog bort det program som skulle ligga i konflikt så gick det inte ändå, det var bara andra program som påstods ligga i konflikt, bara en annan dag.
Ett nytt fenomen som uppstod när jag hade installerat var att jag inte kunde ha mina tuners inställda som tidigare. Jag har haft "Tuner A inställd på 4,8E+0.8W" och "Tuner B skall vara lika med A". Har fått för mig från olika forum/guider att man ställer det så, men det fungerade inte som det skulle med flera inspelningar. Ställde då även "Tuner B på 4,8E+0.8W" vilket borde vara det mest logiska att göra, och då fungerade det... än så länge i alla fall. =) Postad 02 April 2013 - 11:50 Visst gör man väl bara så när man endast har 1 kabel från parabolen? Jag kan inte kolla just nu, men jag har för mig att det är så. Postad 02 April 2013 - 15:16 Kan mycket väl vara så, fel av mig under två år som det fungerat =). Trodde inställningen var för att inte behöva göra kanalsökning 2 ggr, en för varje tuner. Trodde att för en kabel var det Loop through så att mottagaren skickar vidare signalen internt från A till B. Denna gången funkade det inte i alla fall, men med var och en inställd med egna separata inställningar går det än så länge. Postad 02 April 2013 - 15:51
Följer sladdar med till att sätta in en egen hårddisk i boxarna eller måste man fixa det själv?
Och isf vad behöver man? SATA är jag med på men tänker på var strömmen tas ifrån? Redigerat av Unregistered25174fcf, 02 April 2013 - 16:00. Postad 02 April 2013 - 16:10
Det följer med sladdar till hdd. (ultimo, duo, solo2, har jag haft med att göra) Du tar strömmen från en kontakt på moderkortet och det följer med en kabel till den också. Magnus Redigerat av Unregistered1669805e, 02 April 2013 - 16:12. Postad 02 April 2013 - 17:19
Nu har jag kollat in en Duo som är ansluten med endast 1 koaxialkabel från parabolen: Tuner B är inställd på loopthrough till tuner A. (Koaxialkabeln går alltså in på ingång A) När inspelning pågår är ju vissa kanaler utgråade i kanallistan. Det betyder att man inte kan se dem eller spela in dem eftersom den enda koaxialkabeln är upptagen. Postad 02 April 2013 - 17:27 En bra beskrivning finns här >> http://www.world-of-...ted-tutorial-v2 Man måste dock registrera sig för att se bilderna. Men registreringen är ju gratis. Postad 03 April 2013 - 09:39 Precis så jag menade. Signalen skickas vidare till tuner B som man då vid ev. inspelning kan se andra program från samma mux. Lika med A borde vara att tuner B har exakt samma inställningar som tuner A och kan använda kopia av de kanaler som blivit avsökta på A. Detta fungerar endast med två kablar, eller kanske kan VU+ klara SatCR-LNB så man kan köra med en kabel, vad vet jag? Postad 03 April 2013 - 10:17 VU+ Duo ska klara SatCR-LNB, men har man fler LNB så skiter det sig väl i alla fall. Hur kombinera SatCR-LNB och en DiSEqC-switch? Men åter till ditt "konfliktproblem". Starta en inspelning och sen kollar du kanallistorna. Om du har 2 koaxialkablar och allt är rätt programmerat ska inte någon kanal vara utgråad i listorna. Är några kanaler gråmarkerade, så är det nåt fel. Postad 03 April 2013 - 12:54
Det va det jag va orolig för.. Köpte nämligen min box av en kompis och han kan inte minnas några sådana kablar.. Det är framförallt strömsladden jag är intresserad av var man kan få tag på en.. Postad 03 April 2013 - 13:02 Jag har två kablar, ingen kanal var utgråad, men det gick inte att spela in för det uppstod en konflikt med ett program som skulle spelas in ett dygn senare på en helt annan kanal. Jag kunde inte ens spela in det program jag tittade på, inte ställa in timer, ingenting. Allt detta du beskriver är om allt fungerar som det skall men det är ju just det som inte är fallet. Allt har fungerat sen mitten av Januari och helt plötsligt så började det strula, först att det inte gick att lägga till timers, senare att det inte ens gick att spela in direkt. Efter ominstallation utan att ändra varesig antal kablar eller switchar eller annat så fungerade det igen, förutom att jag nu konfigurerade varje tuner var för sig istället för att sätta att B skulle vara samma som A. Postad 03 April 2013 - 13:07 Jag har för mig att kablarna fanns inne i mottagaren. Öppna locket och kolla. Det var bara gummipluttarna och skruvarna till hårddisken som följde med i en påse i VU+ kartongen. Redigerat av AC3, 03 April 2013 - 13:09. Postad 03 April 2013 - 13:52 Tyvärr inte det va tomt inuti.. Postad 04 April 2013 - 00:16
Konstigt, i båda mina VU+ Duo har det suttit både ström- och SATA-kabel, samt medföljt en påse fästdetaljer. Den ena köpte jag för 2½ år sen och den andra för ½ år sen.
Postad 05 April 2013 - 10:11 Din kompis får nog kolla igenom sina gömmor, för det följer alltid med kablar till VU+ Duo. Skulle tro att strömkabeln är nån standardkontakt som kan köpas på typ Kjell & co om den inte skulle hittas. Sata-kabeln är vanlig standard så den kan ersättas utan problem. Postad 05 April 2013 - 10:23 Vi pratar väl några kronor på ebay! Postad 06 April 2013 - 10:49 Jag funderade inte på kostnaden, den är väl försumbar, ev problem är väl att hitta en kabel som passar på moderkortet. E-bay är nog det mest logiska... handlar aldrig där själv så hade det inte i tanken ens =) Postad 06 April 2013 - 15:30
Eller Dustin Homes kabelavdelning för strömkablar och deras avdelning för SATA-kablar. Jag vet inte vilka anslutningar moderkortet i din Vu+ har men om du försöker jämföra med kontakterna borde du kunna hitta något som fungerar. En bekväm lösning skulle till exempel den här kombinerade sladden vara om den passar med sin 4-polig traditionella strömkabel hopmonterad med en SATA-anslutning. Det kritiska är alltså strömanslutningen, längden på kabeln samt kontakten. Postad 06 April 2013 - 16:15
Det trixiga kan vara anslutningen till moderkortet (inringad), finns kanske nån adapter.
Bifogad fil(er)Postad 06 April 2013 - 19:38
Den är som sagt den trixigaste att hitta men borde ju gå att lösa på något sätt.. Postad 08 April 2013 - 15:45
Jag vill inte vara jobbig nu Vilo, du kan ju ha undersökt det här Bilden som du bifogar är nämligen Vu+ senaste variant "Solo2". Det är naturligtvis inte omöjligt men Schdefan kunde, om han känner sig bekväm med det, se efter i sin burk om det finns någon ledig Molex (den 4-poliga avlånga kontakten som är så vanlig i sammanhanget). Postad 09 April 2013 - 19:25
http://sataid.net/fo...rnal-hard-drive Postad 10 April 2013 - 02:23 Ja, mycket tydligare än så lär det inte bli. Vu+ UNO har en fyrkantig strömanslutning på moderkortet för diskanslutningen, inte en MOLEX från nätaggregatet. Vad bra att du fick fram tillförlitlig och relevant information! Postad 12 April 2013 - 15:20
Stort tack för hjälpen.. Då ska jag bara på jakt efter en 4 pin ström kontakt så skall det nog lösa sig! Postad 13 April 2013 - 08:26
Bilden och ljud försvann i går kväll kl 22.50 från CanalDigital, endast undertexter går att se.
Andra kanaler från från Thor fungerar perfekt, tex BBC World News, Vision Norge mfl, har en vü+duo box. CanalDigital påstår att sändningarna fungerar som de ska och bedyrar att ingen ändring är gjord av krypteringarna Någon annan som har råkat ut för samma problem? PS. Löst, började fungera när jag tog ut kortet och satte in det igen, hade nog åkt ut en aning utan att man märkt något. Redigerat av Unregistered4b65ce4d, 13 April 2013 - 08:48. Postad 14 April 2013 - 12:31
Hejsan!
jag står inför ett köp av VU+ Solo2. Nu behöver jag mera kablar ner från parabolen Hade tänkt köra Canal Digital på Vu+ Samt köra in Sirius för framtida bruk. Jag har redan 2 lnb mot Sirius och Thor. Ena är ett universal quattro huvud och ett är ett satCR med ett vanligt uttag också. Eftersom jag kör redan Viasat till en HD box (pace) och inte skulle vilja lägga kortet i solon (eftersom HD kanalerna inte funkar då) Så min tanke är att köra ner 4 kablar från parabolen åt VU+ så ska två kablar användas kopplas med DiSEqC uppe vid parabolen (2 kablar från Sirius lnb 2 kablar från Thor lnb) Nu står jag inför det dilemmat, om jag kör ner kabelns i DiSEqC från SatCR lnb. Slutar satCR fungera eller blir det störningar mellan dom två? Hoppas ni fattar hur jag menar Och om detta ligger på fel ställe ber jag om ursäkt Mvh: Jakob Postad 14 April 2013 - 14:24
Eller för att göra det enklare, kan man köra SatCR direkt i VU+ Solo2.
Isåfall blir saken enklare //Jakob Postad 16 April 2013 - 21:33
Eftersom jag inte fick något svar kan jag säga att nu kör en Solo2 här med SatCR och fungerar fin fint
Postad 18 April 2013 - 18:02
Är det möjligt att få 7-14 dagars epg med xmltv ? Testat rytec med xmltv importer och crossepg men får ju bara 4 dagar typ
Finns det något annat alt ? Ej dvb epg ! Postad 18 April 2013 - 19:46 Ibland är det seeeegt att svara. ... Jag vet att SatCR funkar bra med 1 satellitposition, men att kombinera SatCR med DiSEqC blir väl struligt? Postad 24 April 2013 - 09:26
Ja, nu har jag suttit och kollat på Vu+ ett tag och ha-begäret har inte lagt sig. Men vad tror ni om Canal Digital? Kommer man inom en snar framtid paira boxarna så att boxar som CD inte certifierat inte fungerar?
Postad 24 April 2013 - 09:36 Tyvärr finns ju inte LT images för Vu+ utan enbart Dreambox och där får man EPG för 14 dagar framåt på alla kanaler oavsett operatör. Tycker att nån av alternativen borde klara det också. Redigerat av Leatherface, 24 April 2013 - 09:36. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |