Panasonic Plasma 2012
5449 svar till detta ämne
Postad 13 August 2012 - 11:47
Michazo
-
Michazo
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det mindre problem (buzzing, defekter etc) med den dyrare TX-P65VT50Y Än med den billigare TX-P65ST50Y? Eller Är det bara så att det Är fler som köper ST50 och dÄrför blir det fler som skriver om den?
Jag har inga problem med min P65VT50Y, varken med buzzing eller IR. Jag testade en natt med vit bakgrund och visst hör man buzzingen (värt att tillägga är att jag har perfekt hörsel och hör alla olika toner enl hälsoundersökningar) när det ljudet är av och det är knäpptyst i huset/lägenheten men har man 10-15 i volymstyrka märker man det knappt. IR har jag heller inte haft några problem med. Tittade på en fotbollsmatch med idiot-resultatställning i stark färg. Hade IR som man såg vid vittvätt men jag satte TV:n på vittvätt i 90 min och gick och lade mig. Dagen efter var allt bra igen. Förmodligen hade det räckt med 10 min.
Postad 13 August 2012 - 12:00
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Hej! Funderar på att införskaffa en ny TV i ST50-serien men jag vet inte om jag vill ha en på 50 eller 55". Tycker det är svårt att motivera 5000kr mer för 5" extra. Blir det verkligen så stor skillnad i upplevelse? De ställen jag varit och kikat på har inte haft de två storlekarna bredvid varandra så det är svårt att jämföra. Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig av? =)
Här finns en smidig jämförelse: http://www.displaywa...vs-55-inch-16x9Det blir ganska mycket mer bildyta för varje tum när man kommer upp i dessa storlekar eftersom måttet är diagonalt. Hur långt ifrån sitter du och vad kör du för signaler primärt, SD, HD, full-HD? Väldigt sällan man ångrar sig och tycker att man köpt för stor TV, betydligt vanligare med tvärtom
Postad 13 August 2012 - 12:08
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Jag har inga problem med min P65VT50Y, varken med buzzing eller IR. Jag testade en natt med vit bakgrund och visst hör man buzzingen (värt att tillägga är att jag har perfekt hörsel och hör alla olika toner enl hälsoundersökningar) när det ljudet är av och det är knäpptyst i huset/lägenheten men har man 10-15 i volymstyrka märker man det knappt.
IR har jag heller inte haft några problem med. Tittade på en fotbollsmatch med idiot-resultatställning i stark färg. Hade IR som man såg vid vittvätt men jag satte TV:n på vittvätt i 90 min och gick och lade mig. Dagen efter var allt bra igen. Förmodligen hade det räckt med 10 min.
Precis samma som jag upplever med min 65ST50, ingen nämnvärd buzzing och bara lite IR som snabbt gått bort. De har ju samma grundpanel så IR borde vara lika känsligt eller okänsligt på bägge, strömförsörjningsdelarna kan ju vara olika så buzzing skulle teoretiskt kunna skilja mer.
Postad 13 August 2012 - 13:02
mikaelthune
-
mikaelthune
-
Rookie
-
9 inlägg
Här finns en smidig jämförelse: http://www.displaywa...vs-55-inch-16x9 Det blir ganska mycket mer bildyta för varje tum när man kommer upp i dessa storlekar eftersom måttet är diagonalt. Hur långt ifrån sitter du och vad kör du för signaler primärt, SD, HD, full-HD? Väldigt sällan man ångrar sig och tycker att man köpt för stor TV, betydligt vanligare med tvärtom 
Bra sida! =) Rummet med TV:n är väl ca 3m brett så jag kommer nog ha runt 2,8m fram till TV:n. Kommer mest kolla på material i 720 och 1080p. Det skule ju inte vara fel med 5" extra =) men jag är lite sugen på en ny förstärkare också och 5000kr extra där misstänker jag skulle göra mer för upplevelsen?
Postad 13 August 2012 - 13:17
Redstar84
-
Redstar84
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hej! Funderar på att införskaffa en ny TV i ST50-serien men jag vet inte om jag vill ha en på 50 eller 55". Tycker det är svårt att motivera 5000kr mer för 5" extra. Blir det verkligen så stor skillnad i upplevelse? De ställen jag varit och kikat på har inte haft de två storlekarna bredvid varandra så det är svårt att jämföra. Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig av? =)
Jag ställde mig samma fråga, åkte till elgiganten för att se med egna ögon, och 50 känns verkligen pyttelite nu! Tror det blir svårt att få en häftig upplevelse med 50 tum, skillnanden mot 55 tum var ganska stor.
Postad 13 August 2012 - 14:42
Rimnersvallen
-
Rimnersvallen
-
Rookie
-
8 inlägg
Rimnersvallen:
du behöver ha kvar din Telia-box som tidigare besvarats i tråden.
SVT play funkar ej på min ST50
Om det nu är wifi och svt play inte fungerar... så känns smart TV typ som 50% bortkastat. Fungerar svt play på någon ST-variant?? Surfa tänker jag göra på datorn och inte TV:n, men smart-TV öppnar ju annars för att fler i famlijen kan se filmer/program från internet typ i första hand svt play mm.
Postad 13 August 2012 - 14:58
Unregistered1130
-
Unregistered1130
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Struntar helt och hållet i smart-funktioner och 3D. "Smart-funktion" med SVT Play mm sköter min HTPC bättre.
Postad 13 August 2012 - 15:07
Rimnersvallen
-
Rimnersvallen
-
Rookie
-
8 inlägg
Struntar helt och hållet i smart-funktioner och 3D. "Smart-funktion" med SVT Play mm sköter min HTPC bättre.
Kan ju faktiskt hålla med... jag kommer ju köpa TV.n för bild och sportupplevelser och telia bredbandstv har ju SVT-play nu förtiden så det borde inte gå någon nöd på mig. Smart-TV kommer som som sagt i andra hand, men kul om den fungerar hyfsat ändå kan man tycka.
Postad 13 August 2012 - 15:16
Unregistered1130
-
Unregistered1130
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Har inte fått igång SVT Play med IP-TV via Telia faktiskt. Får kika mer på det!
Surt bara att man inte kan köpa en "bare-bone" TV utan smart och 3d-funktionen och bara betala för bra bild.
Postad 13 August 2012 - 15:39
LaPortnoy
-
LaPortnoy
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej, kan någon kunnig (Pacman?) hjälpa till att förklara det här med svärta på TV-apparater (hur det mäts...).
Kollade för första gången på ST50 i butik ihelgen. Bredvid stod Samsungs nya plasma E8005.Samma "demoslinga" presenterades på båda skärmarna. ST50 har en uppmätt svärta närapå 0,00 cd/m2 och Samsungen 0,05 (ungefär enligt Flatpanel).
Men när man tittar på dessa skärmar i en förvisso upplyst lokal, så ter sig Samsungen "becksvart" i jämförelse med Panasonicen. Detta är mycket tydligt när mörka eller när ingen bild visas, då ser man tydligt att Panasonicen har en mer grå-grön panel mot Samsungen kolsvarta. Hur kan då Panasonicen generera bättre svärta? Bygger det på att inget "infallande" ljus får träffa skärmen (likt en pojektorduk) ? Om så är fallet, har Panasonicen då bara bättre svärta i ett helt mörkt rum där inget infallande ljus reflekteras i skärmen?
Svårt att förklara, hoppas ni förstår hur jag menar...
Redigerat av LaPortnoy, 13 August 2012 - 15:40.
Postad 13 August 2012 - 15:59
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej, kan någon kunnig (Pacman?) hjälpa till att förklara det här med svärta på TV-apparater (hur det mäts...). Kollade för första gången på ST50 i butik ihelgen. Bredvid stod Samsungs nya plasma E8005.Samma "demoslinga" presenterades på båda skärmarna. ST50 har en uppmätt svärta närapå 0,00 cd/m2 och Samsungen 0,05 (ungefär enligt Flatpanel). Men när man tittar på dessa skärmar i en förvisso upplyst lokal, så ter sig Samsungen "becksvart" i jämförelse med Panasonicen. Detta är mycket tydligt när mörka eller när ingen bild visas, då ser man tydligt att Panasonicen har en mer grå-grön panel mot Samsungen kolsvarta. Hur kan då Panasonicen generera bättre svärta? Bygger det på att inget "infallande" ljus får träffa skärmen (likt en pojektorduk) ? Om så är fallet, har Panasonicen då bara bättre svärta i ett helt mörkt rum där inget infallande ljus reflekteras i skärmen?
Svårt att förklara, hoppas ni förstår hur jag menar...
Kollade du inställningarna på TVn? Min 50VT50 (och även 50ST50 jag hade innan) har enligt mig perfekt svärta.  Jag tycker att skillnaden mellan samma TV i butik och hemma är som natt och dag (båda med liknande inställningar, t.ex THX Cinema), sen har ju panasonicen "Hemma" / "Butik" som en grundinställning som är det första man väljer efter språk, vad den inställningen sen gör har jag ingen aning om då jag aldrig sett något om den i något test. Så bästa är ju att köpa med öppet köp, för att kolla själv hemma, både dagtid, källstid och natt ...
Postad 13 August 2012 - 16:06
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ska man "mäta" svärta i butik måste man justera varenda apparat och släcka i taket så man kan få det bästa ur dem. Vilka tekniker som används svarar nog kalibrerarna på. Jag vet att det finns en enhet som heter candela. Sedan tar det stopp...
Postad 13 August 2012 - 16:15
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Är det mindre problem (buzzing, defekter etc) med den dyrare TX-P65VT50Y än med den billigare TX-P65ST50Y? Eller är det bara så att det är fler som köper ST50 och därför blir det fler som skriver om den?
Min erfarenhet är att VT50 har mindre buzzing, men den har istället fläktar, och ljudvolymen är väl liknande på båda, men jag tycker att VT50 är mycket mindre irriterande, fläktarna är mer dovt brummande, medans buzzingen är högtonig och irriterande. Jag sitter 2.5 m från 50" och surfar ibland via HTPC på TVn och då störde jag mig väldigt mycket på buzzingen från ST50 (exmpelvis google var en jobbig sida jag frekvent besöker ...). Vid normalt TV tittande hörde jag inget, men när jag nån kväll hade volymen på ~5 och kollade sent kunde jag ana ett surr i bakgrunden (kan vara för att jag letar fel ...). Fläktarna från VT50 hör jag under liknande förhållanden men då de är mer konstanta (de är inte på konstant dock) och inte varierar så beroende på vilken bild som visas så störs jag inte av dem lika mycket (jag önskar dock att de inte fanns alls, men man kan ju inte få allt). Buzzing på VT50 hör jag endast när jag har en helvit bild på TVn och står med örat intill TVn (nån decimeter ifrån), avsevärt bättre med andra ord. Så med turen att få till ett köp när 50VT50 låg på 14990:- är jag extremt nöjd med mitt byte, tycker även att bilden är lite bättre men det kan ju vara någon inställning eller ren inbillning :-/ Sen att VT50 är mycket snyggare är ju en extra bonus (den där lilla ramen av oanvända pixlar man ser tydligt på ST50 tänker man inte på allt på VT50 då det inte finns någon "nivåskillnad" till ramen). (Nu har jag bara haft 1 exemplar av 50ST50 & 1 exemplar av 50VT50 hemma så om skillnaden beror på exemplaren i sig eller de olika varianterna kan jag inte svara på).
Postad 13 August 2012 - 16:22
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Min erfarenhet är att VT50 har mindre buzzing, men den har istället fläktar, och ljudvolymen är väl liknande på båda, men jag tycker att VT50 är mycket mindre irriterande, fläktarna är mer dovt brummande, medans buzzingen är högtonig och irriterande. Jag sitter 2.5 m från 50" och surfar ibland via HTPC på TVn och då störde jag mig väldigt mycket på buzzingen från ST50 (exmpelvis google var en jobbig sida jag frekvent besöker ...). Vid normalt TV tittande hörde jag inget, men när jag nån kväll hade volymen på ~5 och kollade sent kunde jag ana ett surr i bakgrunden (kan vara för att jag letar fel ...). Fläktarna från VT50 hör jag under liknande förhållanden men då de är mer konstanta (de är inte på konstant dock) och inte varierar så beroende på vilken bild som visas så störs jag inte av dem lika mycket (jag önskar dock att de inte fanns alls, men man kan ju inte få allt). Buzzing på VT50 hör jag endast när jag har en helvit bild på TVn och står med örat intill TVn (nån decimeter ifrån), avsevärt bättre med andra ord.
Så med turen att få till ett köp när 50VT50 låg på 14990:- är jag extremt nöjd med mitt byte, tycker även att bilden är lite bättre men det kan ju vara någon inställning eller ren inbillning :-/ Sen att VT50 är mycket snyggare är ju en extra bonus (den där lilla ramen av oanvända pixlar man ser tydligt på ST50 tänker man inte på allt på VT50 då det inte finns någon "nivåskillnad" till ramen).
(Nu har jag bara haft 1 exemplar av 50ST50 & 1 exemplar av 50VT50 hemma så om skillnaden beror på exemplaren i sig eller de olika varianterna kan jag inte svara på).
Håller med dig  men vadå fläktarna inte på konstant öh?
Postad 13 August 2012 - 19:15
krissttoffer
-
krissttoffer
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Läste pecis något oroväckande på AVFORUM:
"Speaking of daytime use, the 65ST50 is capped at 103cd/m2 in True Cinema mode which, whilst enough for us most of the time, might be prohibitive to others. That the 65 inch ST50 is far more heavily capped than the 50 inch model we reviewed is, no doubt, in relation to EU power consumption regulations."
Gäller detta även för svenska modeller? Tycker ju redan innan att kontrasten/ljusstyrkan är på gränsen för TV tittning dagtid, och då har jag primärt sett mindre modeller hos olika TV-handlare, så om ST65 är ännu "mörkare" är det inte lovande (har en projektor för det riktigt seriösa filmtittandet)
http://www.avforums....302/Review.html
Detta gjorde mig lite orolig. Såg detta precis innan jag skulle köpa 65" baserad på hur 55" såg ut. Nu gäller det att få se den live. Ni som har 65 tummaren. Upplever ni den som mörk? Är det någon som vet någon butik som har denn uppe mellan Halmstad till Göteborg?
Postad 13 August 2012 - 20:03
Unregistered97599ab0
-
Unregistered97599ab0
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Håller med dig men vadå fläktarna inte på konstant öh?
De är aldrig på när jag startar TVn, utan kommer igång efter ett tag, sen kan jag märka av att de tystnar ibland också så jag antar att det är någon form av temperaturreglering på dem.
Postad 13 August 2012 - 21:59
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
De är aldrig på när jag startar TVn, utan kommer igång efter ett tag, sen kan jag märka av att de tystnar ibland också så jag antar att det är någon form av temperaturreglering på dem.
Ok! Mina de snurrar iaf hela tiden, märkligt att det ska skilja?? Har 55:an men ändå!
Postad 14 August 2012 - 02:50
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Kollade du inställningarna på TVn? Min 50VT50 (och även 50ST50 jag hade innan) har enligt mig perfekt svärta.  Jag tycker att skillnaden mellan samma TV i butik och hemma är som natt och dag (båda med liknande inställningar, t.ex THX Cinema), sen har ju panasonicen "Hemma" / "Butik" som en grundinställning som är det första man väljer efter språk, vad den inställningen sen gör har jag ingen aning om då jag aldrig sett något om den i något test. Så bästa är ju att köpa med öppet köp, för att kolla själv hemma, både dagtid, källstid och natt ...
Varför bytte du från en ST50 till en VT50? Är det någon större skillnad?
Redigerat av Yocke, 14 August 2012 - 02:50.
Postad 14 August 2012 - 07:45
Gavva
-
Gavva
-
Forumräv
-
-
598 inlägg
Hej köpte en LG ml660t förra vecka men kommer inte ha kvar den pga den väldigt synliga vertical bandingen den lider av. Nu är jag väldigt sugen på en Panasonic. Är ST50 den mest prisvärda?? Har ni som äger Panasonic sett någon vertical banding på dom? (är väldigt allergisk mot just det  )
Postad 14 August 2012 - 07:46
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Jag hade vertical banding på min ST50 som jag skickade tillbaks. Syntes hur tydligt som helst på fotbollsmatcher. Verkar dessvärre vara extremt vanligt på ST50 i alla fall. Den surrade även väldigt högt.
Samsung E6505 verkar vara den plasma i år som har minst problem.
Redigerat av altair4, 14 August 2012 - 07:47.
Postad 14 August 2012 - 07:56
Gavva
-
Gavva
-
Forumräv
-
-
598 inlägg
Ok det låter ju inte bra alls, antar att samma problem finns i GT50 och VT50? 
Ska defenitivt överväga en Samsung om dom inte har problem med vertical banding.
Postad 14 August 2012 - 08:25
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hej, kan någon kunnig (Pacman?) hjälpa till att förklara det här med svärta på TV-apparater (hur det mäts...). Kollade för första gången på ST50 i butik ihelgen. Bredvid stod Samsungs nya plasma E8005.Samma "demoslinga" presenterades på båda skärmarna. ST50 har en uppmätt svärta närapå 0,00 cd/m2 och Samsungen 0,05 (ungefär enligt Flatpanel). Men när man tittar på dessa skärmar i en förvisso upplyst lokal, så ter sig Samsungen "becksvart" i jämförelse med Panasonicen. Detta är mycket tydligt när mörka eller när ingen bild visas, då ser man tydligt att Panasonicen har en mer grå-grön panel mot Samsungen kolsvarta. Hur kan då Panasonicen generera bättre svärta? Bygger det på att inget "infallande" ljus får träffa skärmen (likt en pojektorduk) ?
Japp. Lägsta svartnivå, mäts upp i ett mörkt rum, där inget ljus faller på panelen, ja. Detta eftersom syftet med mätningen är att undersöka hur mkt "eget ljus" skärmen skickar. Att då blanda in en sån slumpmässig och varierande faktor som externt ljus vore ju då bra dumt. I ett ljust rum, där externt ljus faller på panelen, är det mer panelens kontrastfilter, snarare än dess "eget ljus", som bestämmer den lägsta möjliga svartnivån. Vad du såg, förutsatt att Brightness var rätt inställt på Pannan och ljuset föll likvärdigt på de två skärmarna, var alltså att Samsungen har ett bättre kontrastfilter än ST. Det rimmar väl med de recensioner som gjorts på dessa modeller. De flesta använder inte sin tv i ett helt ljuskontrollerat rum varför den svartnivå de får, och i förlängningen det kontrastintryck de får, är beroende av både lägsta möjliga "eget ljus" OCH filtrets prestanda. Hade du t.ex. haft en UT i samma rum hade du sett en tv som såg ännu gråare ut än ST:n. Och därmed förstår alla varför jag brukar tjata om att man ska se upp lite med budgetplasmor som saknar kontrastfilter...  Om så är fallet, har Panasonicen då bara bättre svärta i ett helt mörkt rum där inget infallande ljus reflekteras i skärmen?
Jupp. Inget eller endast lite ljus.
Redigerat av pacman, 14 August 2012 - 09:27.
Postad 14 August 2012 - 08:58
Naslund
-
Naslund
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej!
Efter att min gamla plasma, Samsung PS50Q97, skall pensioneras pga pixelfel (död vertikal pixelrad) har jag börjat titta på ersättare inför hösten.
Panasonics TX-P50ST50Y har fått väldigt bra kritik och kändes som en värdig kombattant, i kampen om platsen på min vardagsvägg - tills igår. Efter att varit inne i ett antal butiker och betraktat och jämfört tv:n (dock utan att själv ändra i några inställningar!) upplever jag att den hackar mer i panoreringar, slow motion, och liknande än andra i prisklassen.
Jag har näst intill alltid gillat Panasonics färger och konstraster, och tror mig även göra det på denna modell. Men eftersom jag är en riktig sucker för filmer som Planet Earth och annat med långa helikopter-svep över moder jord är jag lite orolig för de ”släppningar” som jag alltså upplevt i slumpmässigt valda butiker. Är det så att Panasonic har ett uppenbart problem i deras ”bildförbättring” som måste slås av (men var aktiverat i samtliga butiker)?
Andra apparater var som sagt bättre i avseende på detta - men då med kompromisser som färger, kontrast, tekniska specar, mm enligt forum som detta.
Tacksam om ni som är pålästa och bekanta med produkten kan bekräfta/dementera mina farhågor. Medan jag väntar på era svar skall jag bege mig till Expert här runt hörnet och be om fjärrkontrollen!
Postad 14 August 2012 - 09:06
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Alltid svårt att dra några större slutsatser utifrån några minuter i en lada.
Gå istället efter bra recensioner.
Eller ställ in tv själv och stäng av alla bildförbättrare och se till att du kan testa med en bra källa.. Inte att samma slinga är splittrad till 50 apparater
Postad 14 August 2012 - 09:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Naslund>> Rätt inställt återger Pannan insignalerna rätt, utan att tillföra hack, så ser du hack så beror det på nått annat som inte har med tv:n i sig att göra. Är det så att Panasonic har ett uppenbart problem i deras ”bildförbättring” som måste slås av
Mer eller mindre ALLA "bildförbättrare", oavsett fabrikat, tillför mer eller mindre problem. Just därför det är så påfallande ofta en god idé att stänga av dem.
Postad 14 August 2012 - 09:25
LaPortnoy
-
LaPortnoy
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Japp. Lägsta svartnivå, mäts upp i ett mörkt rum, där inget ljus faller på panelen, ja. Detta eftersom syftet med mätningen är att undersöka hur mkt "eget ljus" skärmen skickar. Att då blanda in en sån slumpmässig och varierande faktor som externt ljus vore ju då bra dumt. I ett ljust rum, där externt ljus faller på panelen, är det mer panelens kontrastfilter, snarare än dess "eget ljus", som bestämmer den lägsta möjliga svartnivån. Vad du såg, förutsatt att Brightness var rätt inställt på Pannan och ljuset föll likvärdigt på de två skärmarna, var alltså att Samsungen har ett bättre kontrastfilter än ST. Det rimmar väl med de recensioner som gjorts på dessa modeller. De flesta använder inte sin tv i ett helt ljuskontrollerat rum varför den svartnivå de får, och i förlängningen det kontrastintryck de får, är beroende av både lägsta möjliga "eget ljus" OCH filtrets prestanda. Hade du t.ex. haft en UT i samma rum hade du sett en tv som såg ännu gråare ut än ST:n. Och därmed förstår alla varför jag brukar tjata om att man ska se upp lite med budgetplasmor som saknar kontrastfilter... Jupp. Inget eller endast lite ljus.
Du är en klippa, tack för förklaringen :-)
Postad 14 August 2012 - 09:30
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Nu kanske jag missuppfattat det hela men var inte bildförbättrarna ursprungligen till för att "rensa upp" brusiga analoga signaler?
De fanns redan på min gamla philips crt och jag var tvungen att ha några på när jag använde tv:ns inbyggda analoga box (analog tuner) om jag istället anslöt en extern digital tuner (digitalbox) och matade tv:n med scart-rgb från densamma så behövde jag inga bildförbättrare.
Att sedan plattskärmar (oavsett teknologi) har svårare att hantera analog-tv är helt naturligt och där kan bildförbättrarna ha ett existensberättigande. Har man en digital källa så borde inga bildförbättrare behövas alls. Om de behövs så har man någ ett problem tidigare i signalkedjan.
Det finns en funktion/förbättrare som jag tror kan ge en liten positiv skillnad på panasonics plasmor och det är 24p smooth motion eller vad den heter (den har väl olika namn i ST- respektive VT-serierna men har samma syfte).
Har kollat lite på detta i den lokala HK-butiken, men det var lite för kort tid för att kunna dra några slutsatser...
Postad 14 August 2012 - 14:13
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Då jag gått från LG plasma sättet att spela upp vanlig digitaltv hd som sd till panasonic plasma st50 så trivs jag i vissa fall ( formel 1 , nat geo hd mfl ) med ifc på minimum inställning för att få ett behagligare flyt i bilden medans film på filmkanalerna fortfarande blir klassiska handkamera stuket... Funktionen har 24 p i namnet när det är Bd signal och heter IFC annars.
Är det fortfarande en 50 Hz bugg på pannorna som det varit innan ? Något är det men subtilt för de flesta antar jag :-)
Postad 14 August 2012 - 14:18
astra
-
astra
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Kan ju faktiskt hålla med... jag kommer ju köpa TV.n för bild och sportupplevelser och telia bredbandstv har ju SVT-play nu förtiden så det borde inte gå någon nöd på mig. Smart-TV kommer som som sagt i andra hand, men kul om den fungerar hyfsat ändå kan man tycka.
Skulle passa mig för den här tv'n om du ska se mycket på fotboll i HD. Både jag och andra i forumet har haft problem med olika bildfel som är tydliga när man tittar just på fotboll. Hej köpte en LG ml660t förra vecka men kommer inte ha kvar den pga den väldigt synliga vertical bandingen den lider av. Nu är jag väldigt sugen på en Panasonic. Är ST50 den mest prisvärda?? Har ni som äger Panasonic sett någon vertical banding på dom? (är väldigt allergisk mot just det )
Japp samma här. Irriterande vertikala fält som stör bilden, speciellt vid fotbollsmatcher. Jag har också en ST50.
Postad 14 August 2012 - 15:02
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Men när man tittar på dessa skärmar i en förvisso upplyst lokal, så ter sig Samsungen "becksvart" i jämförelse med Panasonicen. Detta är mycket tydligt när mörka eller när ingen bild visas, då ser man tydligt att Panasonicen har en mer grå-grön panel mot Samsungen kolsvarta.
När panelen är lite åt det gröna hållet så brukar det vara ljusstyrkan som är tokigt inställd gå man nära och kollar så ser man gröna prickar som dansar runt. Som vanligt bör de jämföras efter man satt båda i cinema läget och gärna i mörk miljö annars är det meningslöst... Då jag haft " budget " plasma i avseendet kontrastfilter och reflexfilter innan så har jag jobbat mycket med ljus och gardiner ( tjejen :-) ) för att få en optimal miljö och när jag petat in en st50 i samma miljö så har jag vid slö tittande börjat slappa lite med ljuskontrollen då det inte behövs , mina 3 fönster till höger där det faller in en del ljus stör inte dagtid vid OS eller sportsändningar utan det är först vid film dagtid som gardiner åker fram. Jag har även svårt att se att ljusstyrkan inte räcker till om man inte är LCD skadad ala dynamiskt bildläge dagtid då i Ture cinema med kontrast på 46.
Postad 14 August 2012 - 15:08
Jejjee
-
Jejjee
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hej..
Har en 65vt50 som jag haft sen i juli. är hur nöjd som helst. men har nu märkt att jag har EN svart pixel på min panel.
Funderar på om jag ska gnälla på el-giganten och säga att jag vill ha en ny. lite surt på en så dyr TV att ha ens en död pixel.  verkar inte försvinna.
syns inte så väl från titt-avstånd. men är det vit scen på TVn och iom att jag vet var den är så kan man se den. samt om man står nära.
vad skulle ni gjort?
Postad 14 August 2012 - 15:40
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Är det inom 30 dagar så byter de ut den på öppet köp medans en död pixel TROR jag inte panasonic gör något åt då de följer Iso standard för döda pixlar. Jag levde med en död pixel på 50 tum och 3 meter i nästan 2 år och vid cirka 1,5 meter ifrån kunde jag se den så det var ju inget problem för mig direkt.
Postad 14 August 2012 - 19:26
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Hej..
Har en 65vt50 som jag haft sen i juli. är hur nöjd som helst. men har nu märkt att jag har EN svart pixel på min panel. Funderar på om jag ska gnälla på el-giganten och säga att jag vill ha en ny. lite surt på en så dyr TV att ha ens en död pixel. verkar inte försvinna. syns inte så väl från titt-avstånd. men är det vit scen på TVn och iom att jag vet var den är så kan man se den. samt om man står nära.
vad skulle ni gjort?
Jag trodde jag hade en död pixel på min 65ST50 men det visade sig vara nått skräp under plastfilmen (panelfiltret). Det är inte samma på din? Jag kan känna en liten upphöjning om jag drar fingret över den. Jag ska testa att reklamera i alla fall. Men har du öppet köp är det snabbare och enklare att lämna tillbaka och köpa en ny. Tyvärr höjde inwarehouse upp priset på 65ST50 till ordinare 29k direkt igen så jag kan inte göra så. Får räkna med att bli av med teven ett par veckor är jag rädd
Redigerat av EVOVII, 14 August 2012 - 19:30.
Postad 14 August 2012 - 20:42
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hej  Jag har en Sony STR-DG 500 Receiver https://www.prisjakt...ukt.php?e=91085
Kan man stänga av ljudet på TV'n så att bara det optiska ljudet går ut till receivern Jag vill ju inte ha både ljud från TV och receivern
Hej ursäkta att jag citerar mitt inlägg.  Men jag har aldrig använt optiskt ljud, så jag är lite osäker På min receiver finns två optiska och en coaxial ingång. Skall jag kanske skaffa längre kablar och ansluta HD-box och PC till var sitt optiska ingång? Frågan är om allt ljud skickas ut i dessa uttag på HD-box och PC ? Eller är det bara när man spelar upp typ en film med 5.1 Dolby ljud. Som jag skrev så är jag helt novis när det gäller digitalt ljud. Har alltid använt RCA analogt ljud. Det där med att låta alla HDMI-kablar passera en receiver känns som att det kan bli bild -försämring
Postad 14 August 2012 - 21:10
krissttoffer
-
krissttoffer
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Ni med 65st50... ni vill inte kika på min fråga längre upp? ;-)
Postad 14 August 2012 - 22:48
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Hej ursäkta att jag citerar mitt inlägg. 
Men jag har aldrig använt optiskt ljud, så jag är lite osäker
På min receiver finns två optiska och en coaxial ingång. Skall jag kanske skaffa längre kablar och ansluta HD-box och PC till var sitt optiska ingång? Frågan är om allt ljud skickas ut i dessa uttag på HD-box och PC ? Eller är det bara när man spelar upp typ en film med 5.1 Dolby ljud.
Som jag skrev så är jag helt novis när det gäller digitalt ljud. Har alltid använt RCA analogt ljud.
Det där med att låta alla HDMI-kablar passera en receiver känns som att det kan bli bild -försämring 
På PC så skickas allt ljud via den digitala utgången om du ställer in i Windows att det ska göra det, sen kan du i en del program välja en annan utgång om du skulle vilja det. Detta gäller Windows, övriga OS vet jag inte, men skulle tro att det fungerar likadant där. Värt att veta är att du inte kan skicka de nya ljudformaten DTS-HD, Dolby TrueHD o.s.v. via den optiska kabeln då den inte klarar av bandbredden, så de måste du skicka via HDMI eller analogt från datorn till förstärkaren.
Postad 15 August 2012 - 02:06
Redstar84
-
Redstar84
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
vad anser ni, är det värt att betala 1000 kr extra för VT50 ? Om jag beställer från tyskland, med försärking vid skadat gods, så kostar det mig 16 416 SEK, en ST50 i sverige kostar 15 400 SEK. vad säger ni ? Det enda jag är orolig över att jag har hört att ST50 har mer brightness ??? Men är det bara när man använder THX presetsen på VT50 ? om man kallbirerar den själv får man samma ljusstyrka då ? VT50 är i mina ögon mkt snyggare... och den är mer behaglig att kolla på i dagsljus. Min smärtgräns är igentligen 12 000 kr för tv, så även om jag köper st50 för 15 000 så är min smärtgräns passerad, däremot känner jag om jag köper en VT50 för 16 400 från tyskland gör jag ett jävla klipp och tjänar bra många tusenlappar, om man jämför med vad den kostar i sverige. Frakten från tyskland är €39.99 !Dessvärre kostar ST50 ungefär lika mkt i tyskland, i Frankrike är den billigare men där är frakten dyr...så det lönar sig ej. 1000 kr tycker jag är såpass liten skillnad... och då får man åtminstonde en tv som är snygg, ST50 ser inte speciellt snygg ut i mina ögon. Men det enda som orar mig är brightness...
Redigerat av Redstar84, 15 August 2012 - 02:09.
Postad 15 August 2012 - 03:06
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
På PC så skickas allt ljud via den digitala utgången om du ställer in i Windows att det ska göra det, sen kan du i en del program välja en annan utgång om du skulle vilja det.
Detta gäller Windows, övriga OS vet jag inte, men skulle tro att det fungerar likadant där.
Värt att veta är att du inte kan skicka de nya ljudformaten DTS-HD, Dolby TrueHD o.s.v. via den optiska kabeln då den inte klarar av bandbredden, så de måste du skicka via HDMI eller analogt från datorn till förstärkaren.
Hej Tack för ditt svar.  Om jag gör som jag tänkte från början, låter både PC-ljud och HD-box-ljud gå via HDMI till TV.n och sedan koppla en digitalsladd mellan TV och receiver, får jag med DTS-HD, Dolby TrueHD o.s.v. då? Eller blir det bara Dolby 5.1, eftersom receivern inte har stöd för dessa nya format Mitt grafikkort har HDMI med dom nya formaten. Tänkte att om det kommer med när jag spelar en BD på PC.n. Eller måste jag köpa en modernare receiver och i så fall tänkte jag på en Pioneer VSX-527, skapligt prisSkall jag i så fall koppla både HD-box och PC-HDMI genom förstärkaren ? Är det någon fördel med detta? Som jag ser det, så kan det vara bra att slippa slå på receivern, typ när man bara skall kolla på nyheterna...
Postad 15 August 2012 - 11:26
Palter
-
Palter
-
Forumräv
-
-
684 inlägg
vad anser ni, är det värt att betala 1000 kr extra för VT50 ? Om jag beställer från tyskland, med försärking vid skadat gods, så kostar det mig 16 416 SEK, en ST50 i sverige kostar 15 400 SEK. vad säger ni ?
Var har du hittat att de levererar till sverige för 40 euro? Har också tittat på att köpa 55VT50 från tyskland. Förstår mig inte riktigt på prissättningen i sverige på vt50. I tyskland kan man köpa den för ca 17000kr inkl frakt men i sverige tar de 25000kr. Det är nästan 50% dyrare...
Postad 15 August 2012 - 11:28
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Hej Tack för ditt svar.  Om jag gör som jag tänkte från början, låter både PC-ljud och HD-box-ljud gå via HDMI till TV.n och sedan koppla en digitalsladd mellan TV och receiver, får jag med DTS-HD, Dolby TrueHD o.s.v. då? Eller blir det bara Dolby 5.1, eftersom receivern inte har stöd för dessa nya format Mitt grafikkort har HDMI med dom nya formaten. Tänkte att om det kommer med när jag spelar en BD på PC.n.
Eller måste jag köpa en modernare receiver och i så fall tänkte jag på en Pioneer VSX-527, skapligt pris Skall jag i så fall koppla både HD-box och PC-HDMI genom förstärkaren ? Är det någon fördel med detta?
Som jag ser det, så kan det vara bra att slippa slå på receivern, typ när man bara skall kolla på nyheterna...
S/PDIF (koax eller optisk) kan inte skicka DTS-HD, Dolby TrueHD o.s.v. den klarar max av DTS 5.1 (1512 kbps), så såna signaler måste gå via HDMI om du vill ha digital överföring, annars måste PC:n avkoda sigalerna och skicka de analogt till förstärkaren. Sen behöver ju förstärkaren kunna ta emot signalerna också och avkoda dom om det kommer digitalt, vilket din inte klarar av, och de måste ju ha lika många ingångar som du skickar analoga signaler över från datorn, annars tappar du ju kanaler. Så vill du ha de nya formaten måste du köpa ny förstärkare. Hur det fungerar med ARC för att koppla vidare ljud från TV:n till förstärkaren vet jag inte, men det verkar vara olika från tillverkare till tillverkare.
Postad 15 August 2012 - 12:24
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Ni med 65st50... ni vill inte kika på min fråga längre upp? ;-)
Nej, jag upplever den inte som ljussvag men jag kollar mest på tv på kvällstid. Jag kör true cinema utan att ha vridit på mer ljus så det finns mer att ge antar jag också.
Postad 15 August 2012 - 13:09
Redstar84
-
Redstar84
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Var har du hittat att de levererar till sverige för 40 euro?
Har också tittat på att köpa 55VT50 från tyskland. Förstår mig inte riktigt på prissättningen i sverige på vt50. I tyskland kan man köpa den för ca 17000kr inkl frakt men i sverige tar de 25000kr. Det är nästan 50% dyrare...
Dom flesta har ganska billig frakt det som är bra med tyskland! http://geizhals.at Ja prisättningen kan man ju fråga sig ja... Men min fråga kvarstår..verkar ju inte finnas något självklart svar, ljusstyrka är ju ganska viktig...förutom det är VT50 överlägsen på allt annat.
Redigerat av Redstar84, 15 August 2012 - 13:09.
Postad 15 August 2012 - 15:23
Wingen
-
Wingen
-
Rookie
-
7 inlägg
Efter att ha haft en P50ST50 sedan April så har jag för några dagar sedan upptäckt att jag har fått inbränning uppe i högra hörnet. Det är TV6-loggan, som jag faktiskt kan se två stycken inbränningar av - en som verkar vara rund, och en som är något utsträckt och ligger lägre än den första. Jag misstänker att den ena kommer från 16:9-sändningar och att den andra kommer från 4:3-sändningar som jag har kört stretch på. Inbränningarna syns egentligen bara i ljusa scener och loggorna är mörkare än bakgrunden. Jag har kört Scrolling Bar-funktionen under ett par nätter nu, och sett till att vi inte tittar på den kanalen i hemmet i hopp om att det ska förbättras, men det verkar inte ha hjälpt något. Är det verkligen acceptabelt att inbränningar ska kunna komma upp så här tidigt? TV6 visar ju bara kanalloggan medan de inte har reklam, och de har reklam väldigt ofta! Jag trodde att detta skulle vara tillräckligt för att man inte skulle räkna det som en "statisk" bild. I deras manual så skriver Panasonic om att inbränningar som resultat av statiska bilder inte täcks av garantin, men någon måtta för det ju för sjutton vara. Värt att tillägga är väl kanske att vi inte bara tittar på TV6, utan det blir också en hel del filmer och serier som strömmas genom PS3 och DLNA. Har ni några tips för att jag ska kunna få bort det här, eller ska jag försöka reklamera TV:n till stället där jag köpte den?
Postad 15 August 2012 - 17:02
PavelNedved
-
PavelNedved
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Skillnad mellan ST50 och UT50 OM man kan mörklägga?Har helt mörkläggande gardiner för vardagsrummet, men skulle gärna spara ett par tusen (läs: måste spara ett par tusen). Så, hur stor skillnad är det egentligen mellan dessa två..? Nån som har sett dem bredvid varandra under bra förhållanden? Informera så mycket ni kan
Postad 15 August 2012 - 17:06
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Dom flesta har ganska billig frakt det som är bra med tyskland! http://geizhals.at Ja prisättningen kan man ju fråga sig ja...
Men min fråga kvarstår..verkar ju inte finnas något självklart svar, ljusstyrka är ju ganska viktig...förutom det är VT50 överlägsen på allt annat.
Du behöver inte vara orolig för ljusstyrkan på dagens teven. Du behöver tänka mer på var teven ska vara placerad i ett rum. Det finns en överdriven skräck för för tittande på dagen tycker jag.
Postad 15 August 2012 - 17:43
Redstar84
-
Redstar84
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Skillnad mellan ST50 och UT50 OM man kan mörklägga?
Har helt mörkläggande gardiner för vardagsrummet, men skulle gärna spara ett par tusen (läs: måste spara ett par tusen). Så, hur stor skillnad är det egentligen mellan dessa två..? Nån som har sett dem bredvid varandra under bra förhållanden? Informera så mycket ni kan 
http://www.youtube.c...h?v=hLaAWpPHA2Q
Postad 15 August 2012 - 20:03
krissttoffer
-
krissttoffer
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Nej, jag upplever den inte som ljussvag men jag kollar mest på tv på kvällstid. Jag kör true cinema utan att ha vridit på mer ljus så det finns mer att ge antar jag också.
Tack för svaret :-)
Postad 15 August 2012 - 20:39
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Efter att ha haft en P50ST50 sedan April så har jag för några dagar sedan upptäckt att jag har fått inbränning uppe i högra hörnet. Det är TV6-loggan, som jag faktiskt kan se två stycken inbränningar av - en som verkar vara rund, och en som är något utsträckt och ligger lägre än den första. Jag misstänker att den ena kommer från 16:9-sändningar och att den andra kommer från 4:3-sändningar som jag har kört stretch på. Inbränningarna syns egentligen bara i ljusa scener och loggorna är mörkare än bakgrunden.
Jag har kört Scrolling Bar-funktionen under ett par nätter nu, och sett till att vi inte tittar på den kanalen i hemmet i hopp om att det ska förbättras, men det verkar inte ha hjälpt något.
Är det verkligen acceptabelt att inbränningar ska kunna komma upp så här tidigt? TV6 visar ju bara kanalloggan medan de inte har reklam, och de har reklam väldigt ofta! Jag trodde att detta skulle vara tillräckligt för att man inte skulle räkna det som en "statisk" bild. I deras manual så skriver Panasonic om att inbränningar som resultat av statiska bilder inte täcks av garantin, men någon måtta för det ju för sjutton vara.
Värt att tillägga är väl kanske att vi inte bara tittar på TV6, utan det blir också en hel del filmer och serier som strömmas genom PS3 och DLNA.
Har ni några tips för att jag ska kunna få bort det här, eller ska jag försöka reklamera TV:n till stället där jag köpte den?
Jag har drabbats precis som du och skärmtvätten ska du köra länge länge. Enligt ett test av VT50 och GT50 där de brände kvar menyer avsiktigt kunde det ta 100 h av vanligt TV-tittande innan de kunde få bort det på VT50 men det fanns fortfarande kvar i viss mån på GT50. Då gissar jag att det tar ännu längre tid med ST50. Jag har tvättat rätt mkt. Kommer inte ihåg hur mkt. Kanske 25 h och min logga som finns i högra hörnet börjar bli svagare, nu syns den lite grand bara och vid vissa färger men det kanske krävs minst 25h timmar till av skärmtvätt + 25 h vanligt TV-tittande..
Redigerat av Unregistered6df60672, 15 August 2012 - 20:40.
Postad 16 August 2012 - 08:56
Wingen
-
Wingen
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har drabbats precis som du och skärmtvätten ska du köra länge länge. Enligt ett test av VT50 och GT50 där de brände kvar menyer avsiktigt kunde det ta 100 h av vanligt TV-tittande innan de kunde få bort det på VT50 men det fanns fortfarande kvar i viss mån på GT50. Då gissar jag att det tar ännu längre tid med ST50. Jag har tvättat rätt mkt. Kommer inte ihåg hur mkt. Kanske 25 h och min logga som finns i högra hörnet börjar bli svagare, nu syns den lite grand bara och vid vissa färger men det kanske krävs minst 25h timmar till av skärmtvätt + 25 h vanligt TV-tittande..
Tack för ditt svar. Jag får helt enkelt fortsätta tvätta! Hoppas att det går bort så småningom, för det vore synd att behöva bli utan en så i övrigt fin TV.
Postad 16 August 2012 - 09:00
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Absolut. Ge inte upp tvättandet. Många ger upp så fort de ser en spökbild. Svåra inbränningar skulle man i princip kunna bliv av med om man tvättar bilden väldigt länge. Jag vet inte när fosfor permanent blir inbränt men det är extremt ovanligt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|