Höra skillnad på hifiljud?
2669 svar till detta ämne
Postad 10 mars 2014 - 09:55
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
... Här möts man av sådan kärlekslöshet och kriticism att man helst kryper in i sitt skal och ber så hemskt mycket om ursäkt för sina upplevelser. Varför är det så?
Jag tycker nog inte det klankas så mycket på folks upplevelser i sig, utan snarare att någon ibland drar lite förhastade och kategoriska slutsatser enkom baserat på sina upplevelser och med skygglappar på frenetiskt försöker "frälsa" sin omgivning.
Postad 10 mars 2014 - 10:28
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Jag tycker nog inte det klankas så mycket på folks upplevelser i sig, utan snarare att någon ibland drar lite förhastade och kategoriska slutsatser enkom baserat på sina upplevelser och med skygglappar på frenetiskt försöker "frälsa" sin omgivning.
Jag har faktiskt nog aldrig upplevt det så. Den som tex upplever en skillnad med en kabel propsar aldrig på att alla skall satsa stenhårt på kablar, utan delger bara sin egen upplevelse och inget annat. Vad denna upplevelse beror på, och om den egentligen baserar sig på en objektiv skillnad, borde ju då vara egalt. Är man verkligen välvillig, och genuint intresserad av att hjälpa folk få den bästa lösningen, får man allt tassa lite försiktigt och lyhört fram.
Postad 10 mars 2014 - 10:42
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Förvirrat värre! Jag har inte sagt varken att problemet låg i matningsspänningen eller att det var högfrekvent.
Du skrev ju så här: " Jag har tidigare haft jättemycket problem med RF-interference"RF= Radiofrekvens= Högfrekvent
Postad 10 mars 2014 - 10:42
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Förvirrat värre! Jag har inte sagt varken att problemet låg i matningsspänningen eller att det var högfrekvent.
Du talade om "RF-interference". RF = Radio Frequencies = Högfrekvent. Förvirrat värre kan man nog säga ja. Problemet jag haft var externt, störningar kablage emellan, osv. Vilket en uppgradering av både strömkablage och högtalarkablage avhjälpte. Resultatet blev ett stort lyft i helhetsintrycket av ljudbilden.
RF-störningar från luften alltså, och samtidigt störningar kablage emellan, och så vidare? Vilka sorters störningar handlade det om tror du, eftersom du både säger att det var högfrekvent och samtidigt inte? Du känner du uppenbarligen förorättad på något sätt. Tala gärna om varför.
Postad 10 mars 2014 - 11:08
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
För 16 000 kr ? http://www.hificonsu...k-ultra-10.html
korrekt. men i mitt försvar så köoer folk konst och andra statusprylar som bilar för betydligt mer, så det är inte lika vansinnigt som det verkar. kanske
Postad 10 mars 2014 - 11:13
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
korrekt. men i mitt försvar så köoer folk konst och andra statusprylar som bilar för betydligt mer, så det är inte lika vansinnigt som det verkar. kanske 
Lägg upp en bild på den vetja  /Fredrik
Postad 10 mars 2014 - 11:15
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Jo jo, här försöks det fortfarande att överföra sin tro på andra
Postad 10 mars 2014 - 11:28
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Lägg upp en bild på den vetja 
/Fredrik
direkt dom är hemma!
Postad 10 mars 2014 - 11:54
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
jag ser på citaten att det har pratats strömkablar. det som jag TROR att man kan höra skillnad på (jag har upplevt det själv som allt annat, men inte sett några tester på det) är att det är viktigt att ha fasen rätt. jag startade en tråd på faktiskt om det är viktigt att ha korrekt fas i väggen och det gänget ansåg att fasen faktiskt kan påverka ljudet. jag har ett slutsteg som läcker mycket ström ut i chassit, och när jag vände fasen korrekt (svalandes fastestare) så läckte den mindre ström (stack mindre i handen när man tog i den). i vilket fall som helst så tror jag att detta kan vara en orsak till varför man upplever skillnad på strömkablar, om det inte är placeboeffekt även där. btw, jag har nog bland sveriges värsta strömkablar...  det här är grejjor det! den tjocka heter coconut audio artemis
Postad 10 mars 2014 - 12:06
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Helt nytt i min värld att man förutsätter att RFI är HF? Spelar dock ingen roll, det var ju knappast "låg frekvens" eller "hög frekvens" som var poängen Poängen är att man visst kan höra skillnad på både elkablage och högtalarkablage om de tillämpas rätt. Att påstå något annat är givetvis felaktigt.
Att Radio Frequency Interference handlar om just Radio-Frekvenser är väl ganska självklart, och även om det givetvis finns frekvensband som ligger inom det hörbara området, så innebär begreppet generellt och vanligtvis frekvenser högre än de för oss hörbara. Vad din poäng var vet du givetvis bäst själv, men om syftet var att på något sätt tydliggöra, visa eller bevisa att man "visst kan höra skillnad på både elkablage och högtalarkablage" så nådde du inte riktigt fram, kanske särskilt för att du avvisar varje försök till diskussion, förtydligande och saklighet på ett som jag upplever det ganska tråkigt sätt. Varför du kände dig förorättad förstår jag fortfarande inte, men angrepp är uppenbarligen bästa försvar även mot en inbillad fiende...
Postad 10 mars 2014 - 12:28
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
btw, jag har nog bland sveriges värsta strömkablar... det här är grejjor det! den tjocka heter coconut audio artemis 
Har du mera grejer från Coconut? tex Vibratportal Dark Night Ultra för 2500 USD...? http://www.coconut-a...com/tweaks.html
Postad 10 mars 2014 - 12:40
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Grabbarna grus försöker med fåniga spydigheter när logiken inte räcker till... 
Har man verkligen problem med högfrekventa störningar i matningsspänningen i så hög grad att de påverkar ljudet hörbart så kan man enkelt eliminera skiten med en simpel rc-länk. Handlar det om "störningar från luften" som tar sig in i lågnivåkablar eller påverkar ens apparater direkt hjälper det givetvis inte med annan apparatkabel. Det finns inga patentlösningar om nu någon skulle tro det, men du verkar ha haft tur med att åtgärden stämde precis med problemets natur.
ok din arroganta tro att din logik är universal skulle inte vara löjligväckande? Givetvis kan störningar i elnätet påverka ljudet hörbart, sedan om någon råkar använda felaktig terminologi enligt din enfald för att beskriva detta är givetvis endast ditt problem.
Postad 10 mars 2014 - 13:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Tar tillbaka allt jag sagt ovan. Störningar i elnätet; rättvända poler på stickkontakten. Detta övergår mitt begränsade förstånd och det jag trodde mig veta på det tekniska planet. 
Ström som känns i chassit borde rendera i att apparaten lämnas tillbaka till leverantören, något lär nämligen då vara extremt galet. Men man kan också köpa en dyrare nätkabel i stället förstås. "Feelgood" har nu fått den lite oväntade innebörden "stickningar i handen".
Postad 10 mars 2014 - 13:08
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Jag är rätt övertygad om att majoriteten i tråden förstod exakt vad min poäng var. Tyvärr är jag inte specialpedagog, så jag kan inte förklara det tydligare för dig om du inte förstod. Jag vet inte vilket angrepp du syftar på, jag har väl rätt att delta i debatten med mina erfarenheter precis lika mycket som dig? Varför du fått för dig att jag kände mig förorättad har jag ingen aning om. Har inte heller någon aning om vilken diskussion du påstår jag försökt undvika, jag har svarat på alla inlägg och frågor som är riktade till mig. Om jag missat någon fråga så är det inte avsiktligt och då ber jag dig ställa den igen.
Du talade i specifika termer men samtidigt ganska löst om störningar som försvunnit genom byte av vissa kablar. Jag försökte bena ut och förstå det du beskrev och pekade helt korrekt på ett par faktorer och omständigheter som kan vara intressanta när man har problem av den typen du haft. Resultatet blev att du antydde att jag skulle vara förvirrad, sen viftade du bort frågan om vad det egentligen var för störningar och hoppade raskt till din "poäng" att man hör skillnad på el- och högtalarkablar om de "tillämpas rätt", med tillägget att den som påstår något annat har fel. Ingen har angripit din person, och ingen har heller angripit din upplevelse, så varför denna märkliga reaktion? ok din arroganta tro att din logik är universal skulle inte vara löjligväckande?
Givetvis kan störningar i elnätet påverka ljudet hörbart, sedan om någon råkar använda felaktig terminologi enligt din enfald för att beskriva detta är givetvis endast ditt problem.
Om du formulerar om din första mening så kanske jag kan förstå och ev bemöta den. Ja, givetvis kan rejäla störningar i elnätet påverka ljudet hörbart, men e-lite säger ju ganska tydligt i ett senare inlägg att det inte var så i hans fall. Att du inte läser ordentligt och sen kommer med onödiga och felaktiga invändningar blir tyvärr allas problem och skapar mest förvirring. E-lites problem och lösning är intressant att diskutera, men du och han verkar tyvärr mest intresserade av att dänga folk i huvudet med floskler och rena dumheter...
Postad 10 mars 2014 - 13:13
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Tar tillbaka allt jag sagt ovan. Störningar i elnätet; rättvända poler på stickkontakten. Detta övergår mitt begränsade förstånd och det jag trodde mig veta på det tekniska planet.  Ström som känns i chassit borde rendera i att apparaten lämnas tillbaka till leverantören, något lär nämligen då vara extremt galet. Men man kan också köpa en dyrare nätkabel i stället förstås. "Feelgood" har nu fått den lite oväntade innebörden "stickningar i handen". 
Vill du ha bevis så kan du komma och hämta en väl fungerande frys jag äger, men inte längre använder, då den skapade tydligt hörbara spikar i ljudet (elnätet). Du talade i specifika termer men samtidigt ganska löst om störningar som försvunnit genom byte av vissa kablar.
Jag försökte bena ut och förstå det du beskrev och pekade helt korrekt på ett par faktorer och omständigheter som kan vara intressanta när man har problem av den typen du haft.
Resultatet blev att du antydde att jag skulle vara förvirrad, sen viftade du bort frågan om vad det egentligen var för störningar och hoppade raskt till din "poäng" att man hör skillnad på el- och högtalarkablar om de "tillämpas rätt", med tillägget att den som påstår något annat har fel.
Ingen har angripit din person, och ingen har heller angripit din upplevelse, så varför denna märkliga reaktion?
Om du formulerar om din första mening så kanske jag kan förstå och ev bemöta den.
Ja, givetvis kan rejäla störningar i elnätet påverka ljudet hörbart, men e-lite säger ju ganska tydligt i ett senare inlägg att det inte var så i hans fall. Att du inte läser ordentligt och sen kommer med onödiga och felaktiga invändningar blir tyvärr allas problem och skapar mest förvirring.
E-lites problem och lösning är intressant att diskutera, men du och han verkar tyvärr mest intresserade av att dänga folk i huvudet med floskler och rena dumheter...
Du tror inte jag har samma upplevelse av dig?
Postad 10 mars 2014 - 13:16
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Nej, varför skulle du ha det? Att du är ointresserad av sakfrågan och mest vill försöka tvåla till mig är tyvärr väldigt uppenbart. Sluta gärna med det.
Postad 10 mars 2014 - 13:20
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Nej, varför skulle du ha det?
Att du är ointresserad av sakfrågan och mest vill försöka tvåla till mig är tyvärr väldigt uppenbart. Sluta gärna med det.
säger detsamma igen då jag inte orkar argumentera mer med våra personangrepp som följd. Vill även förtydliga att mitt inlägg om käpphästarna inte var menat som kritik, utan mest jag som uttryckte att det är jobbigt att inte bli förstådd att bli missförstådd i allmänhet. Kan säga att du tog det på helt fel sätt. Till sakfrågan, menar du alltså att RF inte kan inducera störningar till tonfrekvensen?
Redigerat av Isaac, 10 mars 2014 - 13:27.
Postad 10 mars 2014 - 13:27
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
säger detsamma igen då jag inte orkar argumentera mer med våra personangrepp som följd.
Till sakfrågan, menar du alltså att RF inte kan inducera störningar till tonfrekvensen?
Vilka personangrepp är det du tycker dig ha fått utstå? Ang sakfrågan: Om du verkligen tror att jag påstått något sådant så har du fått det mesta om bakfoten. Läs inläggen en gång till så förstår du hur onödig din fråga är.
Postad 10 mars 2014 - 13:29
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Vilka personangrepp är det du tycker dig ha fått utstå?
Ang sakfrågan: Om du verkligen tror att jag påstått något sådant så har du fått det mesta om bakfoten. Läs inläggen en gång till så förstår du hur onödig din fråga är.
Har uppdaterat mitt inlägg ovan, jadu, är det inte klart vid det här laget, lär väl poletten aldrig trilla ner. Min fråga var generell, har inget med tidigare inlägg att göra men däremot trådämnet. Mitt wifi på 2,4GHz stör ljudkretsen vi har även GSM störningar.
Redigerat av Isaac, 10 mars 2014 - 13:37.
Postad 10 mars 2014 - 13:40
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Vill du ha bevis så kan du komma och hämta en väl fungerande frys jag äger, men inte längre använder, då den skapade tydligt hörbara spikar i ljudet (elnätet).
Hur gammal är frysen? Har uppdaterat mitt inlägg ovan, jadu, är det inte klart vid det här laget, lär väl poletten aldrig trilla ner.
Min fråga var generell, har inget med tidigare inlägg att göra men däremot trådämnet.
Mitt wifi på 2,4GHz stör ljudkretsen vi har även GSM störningar.
Låter som det är känsliga prylar du har. Vad är det för förstärkare?
Redigerat av Buddypresley, 10 mars 2014 - 13:44.
Postad 10 mars 2014 - 13:42
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Har uppdaterat mitt inlägg ovan, jadu, är det inte klart vid det här laget, lär väl poletten aldrig trilla ner.
Min fråga var generell, har inget med tidigare inlägg att göra men däremot trådämnet.
Om jag totalt missförstått din kommentar om käpphästar och svarat otrevligt så ber jag om ursäkt. Vad gäller RF-störningar så är mina tidigare inlägg egentligen svar nog, men för att vara väldigt tydlig så är det alldeles självklart att elektromagnetiska fält / "störningar i luften" kan resultera i tydligt hörbart skräp. Behovet av skärmning är inget flum, även om det iofs finns exempel på det också...
Postad 10 mars 2014 - 13:58
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Hur gammal är frysen?
Låter som det är känsliga prylar du har. Vad är det för förstärkare?
Den är från år 2010. Det är lite olika prylar förstås, dom som påverkas av wifi, eller GSM är väl oskärmade på olika sätt, vad gäller frysen skapade den problem även bland mina finare och mindre känsliga prylar. Om jag totalt missförstått din kommentar om käpphästar och svarat otrevligt så ber jag om ursäkt.
Vad gäller RF-störningar så är mina tidigare inlägg egentligen svar nog, men för att vara väldigt tydlig så är det alldeles självklart att elektromagnetiska fält / "störningar i luften" kan resultera i tydligt hörbart skräp. Behovet av skärmning är inget flum, även om det iofs finns exempel på det också...
Ursäkten godtas och besvaras med en ursäkt även från mig ifall jag överreagerade något, satt i duschen så det kan ha påverkat min subjektivitet. Inser att du anser att både störningar i elnätet och RF kan störa signalen och att skärmning är något vettigt, vad är det vi tjafsar om nu egentligen?
Redigerat av Isaac, 10 mars 2014 - 13:59.
Postad 10 mars 2014 - 14:04
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Ursäkten godtas och besvaras med en ursäkt även från mig ifall jag överreagerade något, satt i duschen så det kan ha påverkat min subjektivitet. Inser att du anser att både störningar i elnätet och RF kan störa signalen och att skärmning är något vettigt, vad är det vi tjafsar om nu egentligen? 
Låter bra, och det man kanske snarare borde tjafsa mer om är hur man kan motverka tendensen att dra snabba och "väldigt säkra" slutsatser baserat på i princip enbart upplevelse och inte särskilt mycket resonemang eller t o m vetenskap. Det är min väldigt subjektiva åsikt, för att helt i onödan återknyta till tidigare diskussion...
Postad 10 mars 2014 - 14:08
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Den är från år 2010. Det är lite olika prylar förstås, dom som påverkas av wifi, eller GSM är väl oskärmade på olika sätt, vad gäller frysen skapade den problem även bland mina finare och mindre känsliga prylar.
Om frysen har mekanisk tempreglering ( billigare variant ) så kan den störa olika utrustningar. Det bildas en gnista när regleringen slås av/på. Bättre att ha elektronisk tempreglering. Men har du en annan frys nu då, som inte stör?
Postad 10 mars 2014 - 14:12
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Låter bra, och det man kanske snarare borde tjafsa mer om är hur man kan motverka tendensen att dra snabba och "väldigt säkra" slutsatser baserat på i princip enbart upplevelse och inte särskilt mycket resonemang eller t o m vetenskap.
Det är min väldigt subjektiva åsikt, för att helt i onödan återknyta till tidigare diskussion... 
Mja, jag hade inte hunnit läsa hela diskussionen innan jag blev upprörd över dina spydiga svar, därför svarade jag innan jag hade tillräckligt på fötterna, men detta gäller givetvis oss båda.
Postad 10 mars 2014 - 14:16
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Om frysen har mekanisk tempreglering ( billigare variant ) så kan den störa olika utrustningar. Det bildas en gnista när regleringen slås av/på. Bättre att ha elektronisk tempreglering. Men har du en annan frys nu då, som inte stör? 
Japp, stämmer, fick dras med den ett tag då min frys med elektronisk temperaturreglering pajade, var kompressorn, dröjde innan jag fick hem den nya kompressorn.
Redigerat av Isaac, 10 mars 2014 - 14:19.
Postad 10 mars 2014 - 14:17
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Mja, jag hade inte hunnit läsa hela diskussionen innan jag blev upprörd över dina spydiga svar, därför svarade jag innan jag hade tillräckligt på fötterna, men detta gäller givetvis oss båda. 
Vem som är spydig går givetvis att diskutera, men det jag skrev nyss om vad man borde tjafsa mer om syftade inte på dig. Ganska fånigt egentligen att bli upprörd över vad som skrivs i detta ibland galna och MAD-lika "forum för fårskallar", men det händer oss alla.
Postad 10 mars 2014 - 14:57
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Vem som är spydig går givetvis att diskutera, men det jag skrev nyss om vad man borde tjafsa mer om syftade inte på dig.
Ganska fånigt egentligen att bli upprörd över vad som skrivs i detta ibland galna och MAD-lika "forum för fårskallar", men det händer oss alla. 
Sånt händer, vi är ju alla endast subjektiva varelser, där subjektiviteten är i ständig förändring. Du skrev tidigare "E-lites problem och lösning är intressant att diskutera" instämmer låt oss diskutera detta subjekt.
Redigerat av Isaac, 10 mars 2014 - 15:01.
Postad 10 mars 2014 - 15:29
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Vill du ha bevis så kan du komma och hämta en väl fungerande frys jag äger, men inte längre använder, då den skapade tydligt hörbara spikar i ljudet (elnätet).
Men felet med ditt kylskåp avhjälptes väl inte med att vända stickproppen i vägguttaget, eller med en highend nätkabel?
Postad 10 mars 2014 - 16:25
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
...Jag menar att jag blev förvirrad av följdfrågan du ställde...
...Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet om att man givetvis kan höra skillnad på kabel och kabel om man tillämpar rätt kabel vid rätt "problematik". Mer korrekt än så kan det inte bli.
Jag har nog mina tvivel, men strunt i det. Om du bara vill dela med dig av dina erfarenheter så kan du kanske svara på frågan?
Postad 10 mars 2014 - 16:33
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
Vem är märkligast, den som hör skillnad på allt eller den som hör skillnad på inget?
Båda.
Postad 10 mars 2014 - 16:38
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Men felet med ditt kylskåp avhjälptes väl inte med att vända stickproppen i vägguttaget, eller med en highend nätkabel? 
Nej, drog ut den varje gång jag skulle spela in, så den har säkert vänts flera gånger, fast jag tror inte det är just spikar fasförespråkarna tänker på utan just fasen, bl.a. har Ingenjör Ingmar Öhman förespråkat att man bör vända stickproppen m.m. Jag har aldrig påstått att någon kan vara säker på något, inklusive mig själv.
Redigerat av Isaac, 10 mars 2014 - 16:47.
Postad 10 mars 2014 - 16:42
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Har du mera grejer från Coconut? tex Vibratportal Dark Night Ultra för 2500 USD...?  http://www.coconut-a...com/tweaks.html
jag har... fem tweaks, men vet ej namnet. använder dom, men upplever ingen skillnad där heller =)
Postad 10 mars 2014 - 18:14
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Båda.
Förvisso ryckt ur sitt sammanhang, men ja, absolut.
Postad 10 mars 2014 - 18:19
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Nej, drog ut den varje gång jag skulle spela in, så den har säkert vänts flera gånger, fast jag tror inte det är just spikar fasförespråkarna tänker på utan just fasen, bl.a. har Ingenjör Ingmar Öhman förespråkat att man bör vända stickproppen m.m. Jag har aldrig påstått att någon kan vara säker på något, inklusive mig själv. 
Funkar det så ör det ett mysterium. Har Ingenjör Öhman förklarat varför? Och nog vore det väl för jäkligt om det stämde. Dels för att tillverkarna borde ha löst detta, och dels för att det är "vetenskapligt bevisat" att man inte hör skillnad på olika förstärkare, men vänd på stickproppen så......
Postad 11 mars 2014 - 10:14
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Funkar det så ör det ett mysterium. Har Ingenjör Öhman förklarat varför? Och nog vore det väl för jäkligt om det stämde. Dels för att tillverkarna borde ha löst detta, och dels för att det är "vetenskapligt bevisat" att man inte hör skillnad på olika förstärkare, men vänd på stickproppen så...... 
Att "vända på stickproppen" kan eventuellt vara befogat för att minska problem med olika chassi/jordpotential, men det finns mig veterligen inga belägg alls för att "rätt fas" generellt skulle innebära "bättre ljud". Ja du verkar ju tvivla på det mesta verkar det som. Vilken fråga syftar du på?
Bara när jag anser det befogat givetvis.  Det har varit ganska stor bredd i dina beskrivningar, så min fråga gällde vad du specifikt tror att det var för störningar.
Redigerat av Unregistered277056c3, 11 mars 2014 - 10:27.
Postad 11 mars 2014 - 10:18
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Imorgon smäller det, gubbs. då får jag höra om kabelmotstånd förändrar ljudet. dock osäker på vart jag ska stoppa kabeln. helst skulle jag köra den i ett slutsteg
Postad 11 mars 2014 - 10:29
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Imorgon smäller det, gubbs. då får jag höra om kabelmotstånd förändrar ljudet. dock osäker på vart jag ska stoppa kabeln. helst skulle jag köra den i ett slutsteg
Är det bara ett motstånd i kabelklumpen? Trodde du skaffat en sån där rolig sladd med både spole, konding och motstånd...
Postad 11 mars 2014 - 10:31
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Jag vet inte exakt vad som är i, fanns en länk med bilder över innehåll i olika sladdar från transparent. Jag trodde själv att det var en helt tom låda
Postad 11 mars 2014 - 11:50
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Jag vet inte exakt vad som är i, fanns en länk med bilder över innehåll i olika sladdar från transparent. Jag trodde själv att det var en helt tom låda 
Om nuffrorna stämmer i beskrivningen som länkats till så dämpar "burken" radiofrekvenser med början vid ett par MHz, och möjligtvis hela signalen en smula. Ser med spänning fram emot din recension!
Postad 11 mars 2014 - 12:02
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Så här skrivs det om kablarna: " En annan välkänd effekt är att den släpper fram mer av basen på inspelningen."Så om du har såna kablar mellan CD-spelare, försteg, slutsteg och högtalare så släpper dom fram mer bas tre gånger i serie. Bered dig på en baschock.
Postad 11 mars 2014 - 12:09
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Så här skrivs det om kablarna: "En annan välkänd effekt är att den släpper fram mer av basen på inspelningen."
Så om du har såna kablar mellan CD-spelare, försteg, slutsteg och högtalare så släpper dom fram mer bas tre gånger i serie. Bered dig på en baschock. 
Jäklar vad listigt att lyckas klämma in en bas-accelerator med självförsörjande nätaggregat och allt i en liten spole utan att det syns alls. Man blir ju lite impad...
Postad 11 mars 2014 - 12:53
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Det har jag ju redan skrivit? Det var ju dessutom det du klankade ner på. Hur är det med minnet?
Med minnet är det ganska gott, och även förmågan att scrolla tillbaka i tråden och läsa igen. Att störkällorna varit "externa", inte kommit från strömförsörjningen, inte varit högfrekventa och åtminstone delvis berott på överhörning mellan kablage har du skrivit, samt att byte av ström- och högtalarkablage fixat biffen. Är det något jag missat så får du hemskt gärna komplettera. Trots att jag funderat en stund kan jag inte med bästa vilja i världen påstå att det är särskilt tydligt vad det specifikt är för störningar du menar har gett upphov till de problem du haft.
Postad 11 mars 2014 - 13:44
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag vet inte om du driver med mig eller om det bara är humor som jag inte förstår. I det fet-markerade i ditt citat ovan har du mer eller mindre fattat exakt vad jag skrev. Men i nästkommande mening förstår du inte? Jag kan nog inte utveckla det tydligare än så, tyvärr. Kanske någon annan här i tråden som är mer pedagogisk som kan förklara för dig på ett annat sätt.
Om det fetstilta är korrekt, vad är det för externa störkällor som har orsakat problemen?
Postad 11 mars 2014 - 13:49
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Jag vet inte om du driver med mig eller om det bara är humor som jag inte förstår. I det fet-markerade i ditt citat ovan har du mer eller mindre fattat exakt vad jag skrev. Men i nästkommande mening förstår du inte? Jag kan nog inte utveckla det tydligare än så, tyvärr. Kanske någon annan här i tråden som är mer pedagogisk som kan förklara för dig på ett annat sätt.
Det är naturligtvis väldigt vänligt av dig att upprepat påpeka och samtidigt ta sådan hänsyn till min bristande intelligens.  Skämt åsido, jag begriper utmärkt väl vad du skriver, men det du skriver besvarar inte min i grunden ganska enkla frågeställning: Var kommer de "externa", lågfrekventa störningarna ifrån menar du? Är det brum, eller vad har den "externa" störningen för karaktär, särart osv? Mellan vilka kablar har lågfrekvent överhörning givit upphov till de störningar du beskrivit och hur? Sen kan man ju fundera på hur anläggningens lågnivåkablar bidrar till ekvationen. Det borde de ju rimligen göra, och i betydligt högre grad än t ex högtalarkablar.
Postad 11 mars 2014 - 13:55
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Har lyssnat på lyd i umeå och den grundläggande saken är att jag upplever basen som jämnare på något sätt. jag vill säga placebo 
Ska jag köra från sonosen eller sista biten, in i slutsteg tro?
Postad 11 mars 2014 - 15:04
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
 Här har vi dom Självfallet köpte jag beggat, inte slänger jag 16000 på något som är verkningslöst  kul fö att det är den äldre varianten, den är inte lika plastig, dessutom är höljet större. Mumma
Postad 11 mars 2014 - 15:23
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Exakt VAD som orsakat störningarna vet jag inte. Vid det tillfället, bodde jag i ett skitt 40-tals hus. Det var mycket som var kasst där, ljuset blinkade osv. Jag lade inte ner så mycket funderingar på det eftersom det var en hyresrätt och det faktum att jag redan då höll på att titta runt på att köpa eget modernt boende som jag har nu. Karaktären på störningarna har jag redan beskrivit, har ingen annan beskrivning att komma med. Givevis kör jag skärmade och högkvalitativa lågnivåkablar också, det missade jag bara att skriva.
Med inget annat att gå på än en beskrivning av de hörbara effekter som störningarna/störkällorna/överhörningen enligt dig givit upphov till kommer vi inte längre, vilket är lite synd. Det intressanta här var ju just hur oljudet upkommit och vad som kan ha varit orsaken, speciellt med tanke på att du uteslutit högfrekventa störkällor. Tack hursomhelst...
Postad 11 mars 2014 - 15:36
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Postad 11 mars 2014 - 15:59
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
dom är nog en meter bara. men man kan ju inte förlänga, då lär man ju ta bort feelgooden och det är ju den som jag tror gör skillnad i ljudet =)
och ska man skarva med samma kablar så lär det dröja innan jag hittar några liknande kablar igen för samma pris.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|