Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 December 2012 - 01:53

z0k4
  • z0k4
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Två stycken mycket bra köp om man gillar rökigt, dock var det ett tag sen jag drack Laphroaig 10:an och kommer inte riktigt ihåg hur den smakade, så lite svårt att jämnföra. Däremot har jag två flarror Uigedail i skåpet och den tycker jag är hur snaskig som helst... :)

Postad 19 December 2012 - 01:57

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Mina två första Whisky blev iallafall en Laphroaig 10 & Ardbeg Uigeadail.
Sitter just i stunden å avnjuter dessa två, men ska jag vara riktigt ärlig så känner jag ingen större skillnad mellan dessa :blush:

Laphroigen har en längre eftersmak å går långt ner i magen, medans Ardbegen sitter i gommen å snurrar runt... (Väldigt rökiga båda två)

Kanske skall lägga ner de här med Whisky när man inte känner någon skillnad mellan en 399:- & 649:- ??? Men gott är de :wub:

Njaa, får nog ändra mig lite... Man ska nog inte snusa samtidigt som man skall provsmaka whisky... Jobbar nämligen i den branschen å idag körde vi LD salmiak... Kom på mig själv efter jag spottat ut snuset att fan va de smakar salmiak i munnen fortfarande! Ardbeg drar kraftigt åt de hållet...

Postad 19 December 2012 - 09:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Njaa, får nog ändra mig lite... Man ska nog inte snusa samtidigt som man skall provsmaka whisky... Jobbar nämligen i den branschen å idag körde vi LD salmiak... Kom på mig själv efter jag spottat ut snuset att fan va de smakar salmiak i munnen fortfarande! Ardbeg drar kraftigt åt de hållet...

Man skall nog inte börja sin "whiskykariär" med dessa två om man vill göra det lätt för sig... men ge dom lite tid och du skola finna smakerna till slut!
Jag måste nästan ibland lägga in en snus för att få mina smaklökar att normalisera sig igen då man snusat i många år. Men smaksatt snus däremot tror jag är döden för en whisky.

Ardbeg Uigeadail är tio resor bättre på alla sätt än standard Lapghroaig 10. Jag har helt slutat köpa Laphroaig 10 då Cask Strength och Quarte Cask är så mycket bättre. Att du inte känner någon skillnad på dessa är lite anmärkningsvärt även som nybörjare med otränade smaksinnen. :) Du borde iaf känna den betydligt högre alkoholstyrkan i Ardbegen!

Postad 19 December 2012 - 09:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Många som inte gillar anCnoc nu för tiden. Nu var det ett tag sedan jag hade en sådan hemma senast, så jag vet inte om dom gått ner sig i kvallitet senaste tiden?! Dom har annars varit könda för att ha en konstant kvallitet. Eller så är det bara jag som har konstig smak?! :)
Kan även vara så att mina smakpreferenser ändrats under tiden och att jag inte längre tycker om den lika mycket?!

Är inte så låst till någon specifik whisky eller typ av whisky. Gillar de flesta sorter... men vad som drickes brukar variera med årstiderna.

Du brukar ju rekommendera sorter som är bra annars, därför jag blev så paff. Jag är ju ingen whiskykännare alls men tror nog att dom kan ha fått ut en dåligt sändning, hade jag köpt den på bolaget så hade jag antagligen gått tillbaka med den för så dålig är den.

Postad 19 December 2012 - 10:46

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Du brukar ju rekommendera sorter som är bra annars, därför jag blev så paff. Jag är ju ingen whiskykännare alls men tror nog att dom kan ha fått ut en dåligt sändning, hade jag köpt den på bolaget så hade jag antagligen gått tillbaka med den för så dålig är den.

Som en nybörjarwhisky tror jag att den kan vara bra, tycker den är lite i samma stil som Glenmorangie, lättare i smaken än Glenfiddich och möjligtvis lite fruktigare än Glenlivet. Skulle vara intressant att ställa dessa intill varandra i ett blindtest och se vad man tycker.
Aberlour 10 som jag själv tyckte var spritig och svår tidigare när den ställdes mot bl.a. Springbank 10 i ett blindtest tyckte jag var riktigt bra när den ställdes mot Cragganmore och Glenfiddich... Så mycket beror säkert på dagsformen.
En annan sak jag märkte med anCnoc var att den blev bättre ju mer den fick oxidera i flaskan. Sista slatten var nästan godast. Så det kan hända att den behöver en stund i glaset innan den är redo.

Postad 19 December 2012 - 13:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Mina två första Whisky blev iallafall en Laphroaig 10 & Ardbeg Uigeadail.
Sitter just i stunden å avnjuter dessa två, men ska jag vara riktigt ärlig så känner jag ingen större skillnad mellan dessa :blush:

Laphroigen har en längre eftersmak å går långt ner i magen, medans Ardbegen sitter i gommen å snurrar runt... (Väldigt rökiga båda två)

Kanske skall lägga ner de här med Whisky när man inte känner någon skillnad mellan en 399:- & 649:- ??? Men gott är de :wub:

Det viktigaste är ju trots allt att det är gott. Och märker du ingen skillnad så köp föralldel den billigare. För egen det tycker jag skillnaden dem emellan är enorm. Uigeadail är nog en av de allra bästa pengar kan köpa i mitt tycke. Laphroaig 10:an gillar jag inget vidare främst för att jag tycker den är tunn i smaken. Men QuarterCask och Cask är riktigt bra. Har även en 7:åring med ett helt annat bett än 10:an. 18 tycker jag har legat ett par år för mycket, ekbesk i överkant.

Sedan behöver inte priset säga så mycket. Uigeadail är lite dyrare främst för att den är lagrad ca. 16 år och så är den ju fatstark. Ardbeg 10 ligger på ca. 450kr.

Postad 19 December 2012 - 13:51

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Man skall nog inte börja sin "whiskykariär" med dessa två om man vill göra det lätt för sig... men ge dom lite tid och du skola finna smakerna till slut!
Jag måste nästan ibland lägga in en snus för att få mina smaklökar att normalisera sig igen då man snusat i många år. Men smaksatt snus däremot tror jag är döden för en whisky.

Ardbeg Uigeadail är tio resor bättre på alla sätt än standard Lapghroaig 10. Jag har helt slutat köpa Laphroaig 10 då Cask Strength och Quarte Cask är så mycket bättre. Att du inte känner någon skillnad på dessa är lite anmärkningsvärt även som nybörjare med otränade smaksinnen. :) Du borde iaf känna den betydligt högre alkoholstyrkan i Ardbegen!

Absolut! Visst känner jag att Ardbegen är lite starkare... Men jag känner inga nötter, torkad frukt?? Vad för frukt? Men smaken är väl som baken!
Laphroaig känner jag inget ostron, men de gör inget. Tycker inte om ostron heller:)
Hursomhelst tycker jag laphroaigen vinner detta...

Postad 19 December 2012 - 15:59

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Absolut! Visst känner jag att Ardbegen är lite starkare... Men jag känner inga nötter, torkad frukt?? Vad för frukt? Men smaken är väl som baken! Laphroaig känner jag inget ostron, men de gör inget. Tycker inte om ostron heller:) Hursomhelst tycker jag laphroaigen vinner detta...

Säger som laddie15, det viktigaste vad du tycker är godast. Ostron har jag ingen referens till då jag aldrig har ätit ostron.
Ge whiskyn tid, lukta, smaka, tillsätt vatten, lukta och smaka... du kommer finna mer referenspunkter med tiden. Är man ovan vid något så blir det som en shock för smaklökarna och man hittar bara dom starkaste smakerna/lukterna som sticker ut mest, men med tiden börjar fler nyanser blomma ut.

De som jobbar som t.ex. Master Blender på ett destilleri har många års utbildning och erfarenhet av att gå och lukta på olika saker för att lära sig hitta så mycket som möjligt i en whisky. Så man har själv lång väg att vandra innan man är fullärd, om man någonsin blir fullärd. :)

Postad 19 December 2012 - 17:08

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Det viktigaste är ju trots allt att det är gott. Och märker du ingen skillnad så köp föralldel den billigare. För egen det tycker jag skillnaden dem emellan är enorm. Uigeadail är nog en av de allra bästa pengar kan köpa i mitt tycke. Laphroaig 10:an gillar jag inget vidare främst för att jag tycker den är tunn i smaken. Men QuarterCask och Cask är riktigt bra. Har även en 7:åring med ett helt annat bett än 10:an. 18 tycker jag har legat ett par år för mycket, ekbesk i överkant.

Sedan behöver inte priset säga så mycket. Uigeadail är lite dyrare främst för att den är lagrad ca. 16 år och så är den ju fatstark. Ardbeg 10 ligger på ca. 450kr.

Mig veterligt e Uigedailen en NAS alltså utan åldersbestämning från fler fat med varierande ålder o då oftast med den yngsta kring 10 år o skulle därför inte få kalla sig äldre än just 10år! Inte för att det har nån sexuell betydelse utan bara för att du klankade ner på Strathisla 25 B) Men jävligt god e den!!!
Hämtade föresten precis ut ett sample på: Glendronach 1971 33y oloroso sherry cask! De du ;)

Redigerat av Unregistered0d487954, 19 December 2012 - 17:17.

Postad 19 December 2012 - 17:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag impulsköpte en Glen Garioch 12yo när jag var inne på bolaget idag.
Kollar alltid över ifall dom fått in något nytt, och den här var tydligen i det tillfälliga sortimentet.
Har ingen aning om den. Läste inte heller. Högg den i farten. :D

Postad 19 December 2012 - 17:33

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
En bra början på en whiskykarriär tycker jag är att testa olika fattyper(lagringar)gärna samtidigt så man får klart för sig vad de olika faten har för karaktär, sherry-boubon-vin osv. Sen prova olika destillerier också för att jämföra deras olika karaktärer. Sen kan man börja jämföra vad själv lagringen gör med whiskyn,testa olika åldrar från samma destilleri.
Under tiden så sniffa, gör din hund perplex, bli idiotförklarad av din omgivning men sniffa på allt ni hittar gärna i ett aromglas o smaka på det mesta, allt för att träna upp smak o luktsinnet så man slipper få tuppjuck då man inte kan härleda smaken/lukten man känner igen till en specifik smak/lukt.
Framför allt om ni seriöst e intresserad av att känna (analysera) whiskyns olika smaker spotta ut snuset. :angry:

Postad 19 December 2012 - 17:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Just ja, En Talisker 10åring blev det sist gång om jag nu inte redan har skrivit det.
Gjorde en beställning till frugan när hon åkte till Danmark men inte fasiken har jag fått den, " neru lilla gubben det blir din julklapp" Håller tummarna för att det blir Caol Illa´n som stod med på listan.

Hela familjen har haft magsjuka, men jag har klarat mig än bäst att gardera sig med en stadig Talisker :wub:

Postad 19 December 2012 - 20:28

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har för mig att Michael Heads från Ardbeg sa något om att Uigeadail ligger någonstans mellan 10-12 år under master-klassen vi hade. Men jag kan minnas fel.

Sitter just nu och smuttar på min julkalender. Några centiliter Longrow 10y 100 proof. s*tan vad bra den är! Mumma för gom och själ!

Redigerat av _Lucifer_, 19 December 2012 - 20:31.

Postad 19 December 2012 - 21:06

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Har för mig att Michael Heads från Ardbeg sa något om att Uigeadail ligger någonstans mellan 10-12 år under master-klassen vi hade. Men jag kan minnas fel.

Sitter just nu och smuttar på min julkalender. Några centiliter Longrow 10y 100 proof. s*tan vad bra den är! Mumma för gom och själ!

Hade en tidigare batch (minns ej vilken)som det fanns fat från 1972 i men generellt e det unga fat som gäller.
Här smuttas det på en Macallan 1990 sherry cask, inte ett enda ben i den heller :wub:

Postad 19 December 2012 - 21:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Mig veterligt e Uigedailen en NAS alltså utan åldersbestämning från fler fat med varierande ålder o då oftast med den yngsta kring 10 år o skulle därför inte få kalla sig äldre än just 10år! Inte för att det har nån sexuell betydelse utan bara för att du klankade ner på Strathisla 25 B) Men jävligt god e den!!!
Hämtade föresten precis ut ett sample på: Glendronach 1971 33y oloroso sherry cask! De du ;)

Möjligt att det finns en skvätt tioårig i Uigeadail, men om inte merparten är betydigt äldre är det trolleri.
Ja man skall inte klanka på någon whisky, kan ju skrämma bort folk som faktiskt skulle gilla den. Så får väl ta den kängan. :)
Glendronach ja, och 33 år säger du? Inte avundsjuk det minsta.....

Redigerat av laddie15, 19 December 2012 - 21:31.

Postad 19 December 2012 - 21:36

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Royal Lochnagar, en Distiller's Edition.

Kollar alltid över ifall dom fått in något nytt, och den här var tydligen i det tillfälliga sortimentet.

Det viktigaste med den är att sätta uttalet.

Postad 20 December 2012 - 09:15

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Av det lilla jag provsmakat Glen Garioch så har jag bara goda erfarenheter, i klass med Glenfarclas skulla jag säga, iaf de vanligaste standardbuteljeringarna.

Postad 20 December 2012 - 19:38

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Av det lilla jag provsmakat Glen Garioch så har jag bara goda erfarenheter, i klass med Glenfarclas skulla jag säga, iaf de vanligaste standardbuteljeringarna.

Den var i mitt tycke inte alls värd 499 spänn.
Alldeles för spritig.

Postad 20 December 2012 - 20:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Royal Lochnagar, en Distiller's Edition.

Det viktigaste med den är att sätta uttalet.

Royal Lochnagar är jag lite nyfiken på. Hur skulle du beskriva den? Är väl sherrylagrat i stil med Linkwood, Glenfarclas ?

Postad 21 December 2012 - 21:33

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
God Jul o Gott Nytt Whiskyår!!! :)

Postad 21 December 2012 - 21:40

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Den var i mitt tycke inte alls värd 499 spänn.
Alldeles för spritig.

Jag har inte provat så ung, men både 15 och 21 tycker jag varit prisvärda.

Royal Lochnagar är jag lite nyfiken på. Hur skulle du beskriva den? Är väl sherrylagrat i stil med Linkwood, Glenfarclas ?

Nu var det en DE och det är tyvärr oftare missar än något bra, tycker nästa bara det varit Talisker och Lagavulin som varit något utöver det normala. Den brukar vara sötfruktig i sin normala form och det föredrar jag.

Postad 21 December 2012 - 21:54

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Mmm, minns första besöket på Ardbeg då de öppnade -75 sherry cask tunnan framför ögonen på mig och sänkte ned skopan och jag sög i mig allt, allt, allt, allt t o m träflisorna... :wub:

Efter det så tömde jag och en tysk det lilla gratis de hade då "provarbordet" med ruskigt fina årgångar, tysken fann jag senare svärandes utanför... :D

Postad 23 December 2012 - 18:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Någon som provat Ledaig 10? Har läst mycket gott om rökiga Ledaig och nu finns det en för beställning på Bolaget för ca. 500kr. :)

Postad 23 December 2012 - 20:48

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Efter det så tömde jag och en tysk det lilla gratis de hade då "provarbordet" med ruskigt fina årgångar, tysken fann jag senare svärandes utanför... :D

Svärande? Tyckte det borde stått 'svävande' ....

Postad 24 December 2012 - 01:05

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Någon som provat Ledaig 10? Har läst mycket gott om rökiga Ledaig och nu finns det en för beställning på Bolaget för ca. 500kr. :)

Smakade den på en (blind)provning för drygt ett år sedan. Tyckte då att den var riktigt god och förväxlade den med en Islaywhisky... vilket kan vara lätt hänt kanske om man inte vet bättre?! :)
Har hört om andra som inte tycker lika bra om den. Det kan kanske bero på vilket motstånd den står inför vid det specifika tillfället?
Jag skulle kunna tänka mig att köpa den för att bilda mig en bättre uppfattning någon gång i framtiden.

Postad 24 December 2012 - 01:45

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Görs en hel del reklan på TV för Black Velvet. 219kr/70cl på bolaget. För billig för att vara god har jag alltid tänkt.
Ikväll fick jag rätt! Fy fan vilket rävgift!

Det här är ingen varning till den som tänkt köpa utan till den som.ens fått tanken att smaka eller för den delen råkar bli bjuden. Avstå!

Postad 24 December 2012 - 18:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Fin som snus, avnjutes precis i detta nu.

Postad bild

Postad 24 December 2012 - 23:58

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
McGibbons Provenance, söt och god.

Bifogad fil  DSC_0900.jpg   2.05MB   1 Antal nerladdningar

Postad 25 December 2012 - 11:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Görs en hel del reklan på TV för Black Velvet. 219kr/70cl på bolaget. För billig för att vara god har jag alltid tänkt.
Ikväll fick jag rätt! Fy fan vilket rävgift!

Det här är ingen varning till den som tänkt köpa utan till den som.ens fått tanken att smaka eller för den delen råkar bli bjuden. Avstå!

Ja Canada är ett riktigt WhiskyU-land även om de har orter som heter tex. Nova Scotia. Prova för all del inte Lord Calvert heller. :)

Postad 26 December 2012 - 10:54

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0

En av de absoluta favoriterna utanför Islay. Flaskan börjar bli oroväckande tom och för en femhundring är den ett fynd.

Var för övrigt dum nog att köpa en blue label till julhelgen. Man skall uppenbarligen akta sig för blandevatten.

Postad 26 December 2012 - 13:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Ok, tack Lucifer och Professor B. En Ledaig får bli nästa köp. Egentligen skulle man ju avnjuta den på plats i underbara Tobermory förstås. :)

Men räds inte blandvatten i allmänhet Professorn. Utan köp dig en Redbreast 12 eller Ballantines 17 och du har plötsligt något av det bästa du smakat. :)

Fick Kilchoman Machir Bay och Benromach 10 i julklapp. :)
Kilchoman överraskade stort, vilken kvalitet! Helt i nivå med de bästa andra Islayrökarna. Torr underbar lakritsrot-rök. Påminner en hel del om Ardbeg Airigh Nam Beist fast utan citrus.
Benromach svarade däremot inte upp mot mina förväntningar. Doften inger förhoppning, fantastiskt fin. Men whiskyn saknar balans, allt spretar åt olika håll. Håller fortfarande orökta 5,5-åringen "Traditional" som favorit. ;)

Redigerat av laddie15, 26 December 2012 - 13:27.

Postad 26 December 2012 - 13:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Och jag som tycker att Benromach 10an är kalasfin, galet mycket smaker som kommer i efterhand.

Postad 26 December 2012 - 16:11

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0

Ok, tack Lucifer och Professor B. En Ledaig får bli nästa köp. Egentligen skulle man ju avnjuta den på plats i underbara Tobermory förstås. :)

Men räds inte blandvatten i allmänhet Professorn. Utan köp dig en Redbreast 12 eller Ballantines 17 och du har plötsligt något av det bästa du smakat. :)

Fick Kilchoman Machir Bay och Benromach 10 i julklapp. :)
Kilchoman överraskade stort, vilken kvalitet! Helt i nivå med de bästa andra Islayrökarna. Torr underbar lakritsrot-rök. Påminner en hel del om Ardbeg Airigh Nam Beist fast utan citrus.
Benromach svarade däremot inte upp mot mina förväntningar. Doften inger förhoppning, fantastiskt fin. Men whiskyn saknar balans, allt spretar åt olika håll. Håller fortfarande orökta 5,5-åringen "Traditional" som favorit. ;)

Provade en Ballentines 17 när jag var i Korea i höstas. Tyckte inte den var något alls faktiskt, förvånad över att den får så bra omdömen. Kan ju vara så att det inte var den 17-åriga som var i flaskan, vem vet. Readbreast kan kanske vara något däremot, vet inget om den.

Kilchoman är riktigt bra, helt i klass med de andra från ön även om den är ung fortfarande. Jag har bara 2011 spring och den sherrylagrade men de är bra bägge. Bäst är ändå Lagavulin destillers edition som jag fick en ny av i Jul.

Postad 26 December 2012 - 16:53

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Bäst från Islay hittils (imo) är SWS #000 "Trippelnollan". Riving Lagavulin omlagrad på sherryfat men som ändå inte tappade stinget utan bara växte.

Postad 27 December 2012 - 09:13

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Och jag som tycker att Benromach 10an är kalasfin, galet mycket smaker som kommer i efterhand.

Håller med!
Blev dock själv inte heller så imponerad av första glaset. Den är ganska komplex, så ger man den lite tid så lär man sig upskatta den mer. Kanske är pga att man är den amatör man är?! Man kanske blir bättre med tiden... får man hoppas! :)
Benromach Origin tyckte jag var minst lika bra som 10y... väldigt annorlunda och spännande.

Tyvärr fick jag ingen finwhisky i julklapp, men en fin Mescal blev det iaf.

Postad 27 December 2012 - 16:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Håller med!
Blev dock själv inte heller så imponerad av första glaset. Den är ganska komplex, så ger man den lite tid så lär man sig upskatta den mer. Kanske är pga att man är den amatör man är?! Man kanske blir bättre med tiden... får man hoppas! :)
Benromach Origin tyckte jag var minst lika bra som 10y... väldigt annorlunda och spännande.

Tyvärr fick jag ingen finwhisky i julklapp, men en fin Mescal blev det iaf.

Haha, du är knappast mer amatör än jag. Men du har alldeles rätt, andra och tredje glaset är faktiskt betydligt bättre. Tror snarare det handlar om att det kan ta tid att ta in nya intryck. Benromach 10:an är lite annorlunda helt enkelt. Skall kanske ge Origins en ny chans, gillade den inte alls vare sig första eller andra gången, men tredje gången gillt kanske. :)

Postad 28 December 2012 - 21:32

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Fick tummen ur & köpte mig en (äntligen) Ardbeg Uigeadail..
Numer min absoluta favorit.

Postad 28 December 2012 - 22:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

En sådan eller en Oban 14 eller Lagavulin 16, eller en Highland Park 18 står högst på listan... Vattnas i munnen bara man tänker på dom.

Postad 28 December 2012 - 22:17

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Köp Ardbegen!
Bästa jag druckit iaf (hittills).
Mitt nästa köp blir en "the ileach".
Fick det tipset av samme "kännare" som tipsade om Uigeadail.

Postad 28 December 2012 - 23:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Nä... Highland Park 18 är det bästa man kan köpa för vettiga pengar.
Longmorn 16 är en annan. Vet inte om den finns kvar. Har en obruten ligger. :)

Postad 29 December 2012 - 00:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Min också. Måtte den aldrig ta slut i lagren. Prova Corrywrechan också. ligger inte långt efter faktiskt. Tror förresten att jag har två absoluta favoriter vid närmare eftertanke. :)

Postad 29 December 2012 - 01:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Sugen på att göra en beställning på Springbank Calvados Wood, verkar som om den inte kommer till Sverige i Januari heller.
Kanske man skulle passa på att ta en Mortlach 17 years 1995 Exclusive Malts & Benriach Solstice sammtidigt?! Eller skall man köra fullt ut på Springbank 18 samt Longrow 18? Svårt att behöva välja! Man kanske kör på hela högen?
Har en lista på ca: 49st som verkar intressanta och som inte kostar så extremt jätte mycket. :)

Postad 29 December 2012 - 18:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Nä... Highland Park 18 är det bästa man kan köpa för vettiga pengar.
Longmorn 16 är en annan. Vet inte om den finns kvar. Har en obruten ligger. :)

Men den och Ardbeg är ju ganska långt ifrån varandra, men du gillar väl inte dom lite rökigare?

Postad 29 December 2012 - 18:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Dom absolut tyngsta är jag inte så förtjust i, nej.

Postad 29 December 2012 - 19:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Uigeadail är otroligt bra. Gav bort den jag hade i julklapp tyvärr, men jag har två Galileo kvar som är av samma kaliber. Tror att jag kommer hålla på ena Glaileon ett tag, så det blir att köpa på sig fler Uigeadail då dom iaf går att få tag på.

Postad 30 December 2012 - 12:22

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Hmm, för ett par år sedan när jag samlade på whisky så fann jag glädje att köpa så många som möjligt och bredda utbudet för att vara så komplett som möjligt. Men då liksom vissa dagar idag så köper jag ibland riktigt överreklamerade produkter.
En av dessa buteljer står högt på många listor, Highland Park 18. Ja, jag vet att det är en ok whisky. Men att det skulle vara något bättre om än kanske den bästa får jag stå pass för.

I min smak, alldeles för tam, lagom och påtagligt förutsägande. Så jag brukade resterande halva flaskan till enkel matlagning. :P

Ps: Maten blev kanon!

Postad 30 December 2012 - 14:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hmm, för ett par år sedan när jag samlade på whisky så fann jag glädje att köpa så många som möjligt och bredda utbudet för att vara så komplett som möjligt. Men då liksom vissa dagar idag så köper jag ibland riktigt överreklamerade produkter.
En av dessa buteljer står högt på många listor, Highland Park 18. Ja, jag vet att det är en ok whisky. Men att det skulle vara något bättre om än kanske den bästa får jag stå pass för.

I min smak, alldeles för tam, lagom och påtagligt förutsägande. Så jag brukade resterande halva flaskan till enkel matlagning. :P

Ps: Maten blev kanon!

Kände exakt likadant för den. Har överlag svårt för fel kombination sött och rök, typ vissa Bowmore.
Den fick stå på hyllan ett bra tag. Men faktum är att den växter når man vant sig vid den lite udda smaken(ljunghonung sägs det). 21:an är däremot en riktig höjdare, rankar jag bland de allra bästa. Samma.distinkta fruktighet och oljighet som de bästa Japanerna, tex Yamazaki 18. :)

Postad 30 December 2012 - 15:25

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Början på min Whiskysamling!

Om jag inte hinner dricka upp dem :P

Godast ifrån vänster

Bifogad fil(er)

Redigerat av lappen69, 30 December 2012 - 15:26.

Postad 30 December 2012 - 16:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Jagar rökkickar ser jag. :) Så brukar det vara i början, en häftig upplevelse. Spara ihop till en Octomore så får du så du storknar av den varan. :)

Postad 30 December 2012 - 20:05

Unregistered9e4096b0
  • Unregistered9e4096b0
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Väntar spänt på att få öppna min ena julklapp.
Postad bild

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.