* Officiell tråd - Logitech Harmony *
4552 svar till detta ämne
Postad 12 januari 2009 - 11:36
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
Jaha, då kommer min andra fråga då efter mitt köp.
Har en dreambox 600 och när jag ska bläddra mellan kanalerna så hoppar den över en kanal. Tex om man är på kanal 1 och vill zappa över till kanal 2 så hoppar den till TV3 direkt typ.
Spelar ingen roll om jag zappar med "kanal pilarna" eller med upp/ner, höger/vänster pilarna.
Finns det någon som kan säga vad jag ska ändra eller om någon har en länk eller två i denna tråd där dom tar upp hur man gör.
För med mina sök kunskaper så hittar jag inget som svara på min fråga.
Harmony One software 4.7
Sök i tråden,prova söka på DM-800 eller DM-600. Har svarat på denna fråga ett antal gånger. Välj DM-800 istället för 600 så får du bättre respons på knapparna. Ang dubbel hopp så kan du gå in i felsökning och välja att Dreambox svarar för kraftigt och minska "IR-Styrkan" till 2 eller 1
Redigerat av Unregisterede23ca3dc, 12 januari 2009 - 11:39.
Postad 12 januari 2009 - 16:12
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Har läst tråden om Nexa som du hänvisar till. Men jag undrar om det finns någon som kör på IR istället för RF? Så man slipper en pyramid eller specialbatterier.
En dinalight dimmer, vad gör denna och var kan man köpa den?
Dinalight dimmern köpte jag på clas ohlson, men jag tror inte de har den kvar, men jag såg den på bauhaus för ett tag sedan, annars får du googla. Men det är nog den enda ljusstyrningspryl jag känner till som använder IR. Men utan pyramid eller rf batteri så kan du inte styra dina prylar från rusta. harmony 995 heter väl IR-modellen?
995?? Du tänker inte på 895 och 1000 som har RF, men använder sig av ett annat frekvensband, Z-wave tror jag det heter...
Postad 12 januari 2009 - 20:41
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
995?? Du tänker inte på 895 och 1000 som har RF, men använder sig av ett annat frekvensband, Z-wave tror jag det heter...
Så var det, ja.
Postad 13 januari 2009 - 19:35
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Question!
Jag målar upp ett önskvärt scenario och om nån vet så får ni gärna svara om det är genomförbart.
Om jag köper en Harmony One, kan jag då programera den så att om jag trycker på "Spela PS3" att tv:n, förstärkaren ställs in automatiskt? Likadant med om jag trycker på "Spela Xbox 360" (kan man få så att Xbox:en också startas??)
Sen knivigare sceanriot, om jag tycker på Se DVD alt XBOX360 (då kopplad till projektor och el styrd duk) kan man då få så att projjen startar och duken åker ned och att då också att XBOX:en startas?
Tack på förhand!
Postad 14 januari 2009 - 08:42
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Question! Jag målar upp ett önskvärt scenario och om nån vet så får ni gärna svara om det är genomförbart.
Om jag köper en Harmony One, kan jag då programera den så att om jag trycker på "Spela PS3" att tv:n, förstärkaren ställs in automatiskt? Likadant med om jag trycker på "Spela Xbox 360" (kan man få så att Xbox:en också startas??) Sen knivigare sceanriot, om jag tycker på Se DVD alt XBOX360 (då kopplad till projektor och el styrd duk) kan man då få så att projjen startar och duken åker ned och att då också att XBOX:en startas?
Tack på förhand!
PS3 går ej att styra eftersom dess fjärr är Blåtand och inte IR.
Postad 14 januari 2009 - 08:49
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3 878 inlägg
Sen knivigare sceanriot, om jag tycker på Se DVD alt XBOX360 (då kopplad till projektor och el styrd duk) kan man då få så att projjen startar och duken åker ned och att då också att XBOX:en startas?
Tack på förhand!
Xboxen och projjen inga problem, duken får man nog "lära" Harmonyn manuellt då den inte lär finnas i logitechs databas men i övrigt ska det funka. Bara att skapa en aktivitet och lägga in produkterna och vad dom ska utföra för kommando.
Postad 14 januari 2009 - 09:51
Daniel Lidén
-
Daniel Lidén
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Mitt problem med Harmony fjärren är att den nästan alltid stänger av fast den skall slå på mina apparater. Om man manuellt stänger av apparaterna så kommer den att slå av dem när jag väljer an activity. Jag förstår att det är meningen att det skall vara så och att man alltid skall använda fjärren för att stänga av, men ändå...
Finns det något sätt att alltid skicka vissa "power on" signaler när man startar en aktivitet?
Postad 14 januari 2009 - 09:56
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3 878 inlägg
Mitt problem med Harmony fjärren är att den nästan alltid stänger av fast den skall slå på mina apparater. Om man manuellt stänger av apparaterna så kommer den att slå av dem när jag väljer an activity. Jag förstår att det är meningen att det skall vara så och att man alltid skall använda fjärren för att stänga av, men ändå... Finns det något sätt att alltid skicka vissa "power on" signaler när man startar en aktivitet?
Förstår inte riktigt hur du menar, de apparater som ingår i den aktivitet du väljer kommer ju automatiskt att slås på.
Postad 14 januari 2009 - 10:04
Repeat
-
Repeat
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Ett problem som jag ser genomgående att många har i tråden i tråden – och som jag själv inte tänkte på i början (har haft en 555 i ett år nu) är att om Du väljer att stänga av en enhet manuellt – eller med en annan fjärr så funkar inte aktiviteteten. Om du kör aktivitet konsekvent så funkar det – men så fort du gör något manuellt så måste det tillbaka i det grundläge som det var när aktiviteteten kördes senast. Annars flippar det och du får problem. Helpknappen lär ju fjärren vart du var i aktiviteten…
Slutsats – kör aktiviteter och lägg undan de andra fjärrarna!
Postad 14 januari 2009 - 10:05
Ny medlem
-
Ny medlem
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Förstår inte riktigt hur du menar, de apparater som ingår i den aktivitet du väljer kommer ju automatiskt att slås på.
Under förustättning att man satt på alla apparater med en Aktivitetsknapp och stängt av allt med Off knappen. Jag har märkt att det blir kaiko om man först stänger av tex. tv:n genom att gå in i Enheter - TV - Off, och sen försöker stänga av allt annat med Off-knappen. Då verkar Harmony glömt att den redan stängt av tv:n och skickar då ännu ett Power ON/OFF kommando och råkar då starta tv:n igen. Repeat hann visst förklara före mig. Trodde jag var snabb...
Redigerat av Ny medlem, 14 januari 2009 - 10:08.
Postad 14 januari 2009 - 10:20
Franky
-
Franky
-
Användare
-
-
133 inlägg
Finns det något sätt att alltid skicka vissa "power on" signaler när man startar en aktivitet?
Ja då. Först ändrar du status på dina apparater till "alltid på" så försöker fjärren aldrig stänga av dem. Sedan lägger du in en manuell power on i din aktivitet.
Postad 14 januari 2009 - 10:41
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Slutsats – kör aktiviteter och lägg undan de andra fjärrarna! 
Ja, varför har man annars en mulitfjärr?? @Ny medlem:Allt som du gör via "Enheter" sker utanför aktiviten = Harmony har ingen koll på vad du sysslar med.
Redigerat av PsychoCheF, 14 januari 2009 - 10:43.
Postad 14 januari 2009 - 10:53
Repeat
-
Repeat
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
*ler*
När konstigheter sker och fjärren inte funkar när du tryckt...
Är det ofta barn - eller fru som den gamla fjärren knyckt...
För de säger - vi vill att det som förr ska vara...
Hur ska vi - nånsin det nya vidundret klara?
Slutsats - göm dem och glöm dem (inte frun och barnen)!
Postad 14 januari 2009 - 11:01
toza
-
toza
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Har försökt hitta svar på min fråga både via att söka och ringa till harmony supporten, men kommer dock endast till personer som pratar norska eller liknande och jag tror inte att de förstår min fråga.
Det som jag undrar över är:
Om jag vill köra en aktivitet som innefattar t.e.x. att slå på tv, med rätt ingång, digital boxen, förstärkaren på rätt ingång samt rätt volym m.m. Behöver jag då sitta och rikta fjärren mot motagaren under en längre period/sekunder eller riktar jag den mot mottagaren och trycker sedan går allt igång rätt. Ett förtydligande skickar den alla signaler på en gång eller skickar den allt eftersom, jag har inte hängt med på den biten riktigt.
Hoppas min fråga är tydlig, annars får ni skrika till så ska ja försöka förtydliga ytterliggare.
Postad 14 januari 2009 - 11:12
Ny medlem
-
Ny medlem
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Har försökt hitta svar på min fråga både via att söka och ringa till harmony supporten, men kommer dock endast till personer som pratar norska eller liknande och jag tror inte att de förstår min fråga.
Om jag vill köra en aktivitet som innefattar t.e.x. att slå på tv, med rätt ingång, digital boxen, förstärkaren på rätt ingång samt rätt volym m.m. Behöver jag då sitta och rikta fjärren mot motagaren under en längre period/sekunder eller riktar jag den mot mottagaren och trycker sedan går allt igång rätt. Ett förtydligande skickar den alla signaler på en gång eller skickar den allt eftersom, jag har inte hängt med på den biten riktigt.
Hoppas min fråga är tydlig, annars får ni skrika till så ska ja försöka förtydliga ytterliggare.
Alla kommandon skickas eftervarandra och startar apparaterna i den följd som du kan välja i Harmony programmet. Vissa apparater kräver lång uppstartstid innan rätt ingång, volym etc. kan väljas så då gäller det att hålla fjärren riktad mot din anälggning ända till den där sändar-ikonen slutar att blinka vilket betyder att fjärren är klar. Min hårddisk-dvd tar tex. 29 sekunder att startas upp så jag brukar bara trycka på tex. Titta på tv lägga fjärren på bordet och låta den ligga där i rätt riktning tills allt är klart. Hoppas att jag fattade din fråga rätt.
Postad 14 januari 2009 - 11:15
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
Alla signaler skickas så fort de kan - men de skickas efter varandra. I vissa fall så måste fjärren vänta för att skicka vissa kommandon, tex när TV:n ska slås på så tar det ett tag för TV:n att gå igång och innan dess så kan tex inte kommandot för att ställa in TV:n på rätt ingång skickas (då TV:n inte kan ta emot den). Dvs, beroende på hur dina enheter fungerar så kan detta vara olika. Min projektor tex tar ca 30 sekunder innan den är påslagen. Det går att finlira med PowerOn delay för en specifik enhet i Harminys setup program men det brukar vara ganska korrekt per default. Du kan styra i vilken ordning enheterna slås på men det hjälper ju inte den totala tiden. Så länge den sänder måste du rikta kontrollen så längen du inte har en kontroll (tex Harmony 1000 och 1100 samt någon av de äldre modellerna, 895 om jag minns rätt) som har möjlighet att via en RF-extender kommunicera mot dina enheter. I detta fall så skickar fjärrkontrollen RF till extendern som i sin tur skickar IR till enheterna. I detta fall så behöver du inte rikta fjärren och kan tex ha dina enheter i ett skåp med stängda dörrar eller tom i ett annat rum - lite osäker på hur långt RF-signalen maximalt går dock.
Postad 14 januari 2009 - 11:19
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
Mitt problem med Harmony fjärren är att den nästan alltid stänger av fast den skall slå på mina apparater. Om man manuellt stänger av apparaterna så kommer den att slå av dem när jag väljer an activity. Jag förstår att det är meningen att det skall vara så och att man alltid skall använda fjärren för att stänga av, men ändå... Finns det något sätt att alltid skicka vissa "power on" signaler när man startar en aktivitet?
För en del enheter finns separata kommandon, sk diskreta kommandon, som endast skickar PowerOn och PowerOff istället för det mer vanliga PowerToogle. Dvs finns dessa kommandon så stänger inte enheten av sig om man väljer att trycka PowerOn när enheten redan är på. PowerToggle är det kommando som normalt finns på den ordinarie fjärren.
Postad 14 januari 2009 - 11:45
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
*ler* När konstigheter sker och fjärren inte funkar när du tryckt... Är det ofta barn - eller fru som den gamla fjärren knyckt... För de säger - vi vill att det som förr ska vara... Hur ska vi - nånsin det nya vidundret klara?
Slutsats - göm dem och glöm dem (inte frun och barnen)! 
Mina ungar älskar min Harmony One och att klicka runt på alla barnkanalsikoner  så där är det inget problem. Dock kan jag aldrig helt glömma de gamla fjärrarna och det är när jag ibland behöver gå in i setupen på vissa apparater och ändra något. Kan ofta vara knepigt med multifjärren. Visst går det men problemet är att täcka in alla händelser och aktiviteter som man kan kombinera. Sedan är det ett problem att komma ihåg vad de olika knapparna har för funktioner när man har ett flertal aktiviteter. Ett hopplöst fall är min nya BD-spelare Sony S550. Dess fjärr har en ring med knappar med olika funktioner och det är näst intill omöjligt att täcka in dessa med Harmonyn, så den fjärren får ligga framme när jag kör blu ray.
Postad 14 januari 2009 - 12:39
Repeat
-
Repeat
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Mina ungar älskar min Harmony One och att klicka runt på alla barnkanalsikoner så där är det inget problem.
Dock kan jag aldrig helt glömma de gamla fjärrarna och det är när jag ibland behöver gå in i setupen på vissa apparater och ändra något. Kan ofta vara knepigt med multifjärren. Visst går det men problemet är att täcka in alla händelser och aktiviteter som man kan kombinera. Sedan är det ett problem att komma ihåg vad de olika knapparna har för funktioner när man har ett flertal aktiviteter. Ett hopplöst fall är min nya BD-spelare Sony S550. Dess fjärr har en ring med knappar med olika funktioner och det är näst intill omöjligt att täcka in dessa med Harmonyn, så den fjärren får ligga framme när jag kör blu ray.
Sant... Regeln att aldrig uppdatera något som funkar gäller ju - och när t.ex. en kanalsökning ska göras på den gamla Sagemboxen (hihi - på franska i Harmony fönstret, kul & lätt  ) så åker den gamla kontrollen fram - och aha - så enkelt var det. Gömda gamla kontroller - men tillgängliga för mig som är den skyldige till den krångliga "nya - (1,5 år) fjärren...
Postad 14 januari 2009 - 12:43
Daniel Lidén
-
Daniel Lidén
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Ja då. Först ändrar du status på dina apparater till "alltid på" så försöker fjärren aldrig stänga av dem. Sedan lägger du in en manuell power on i din aktivitet.
Precis detta tänkte jag göra, hur går det till att lägga till en manuell power on i en aktivitet? Pratade med supporten om detta och det var inte möjligt enligt killen jag pratade med.
Postad 14 januari 2009 - 13:07
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
Precis detta tänkte jag göra, hur går det till att lägga till en manuell power on i en aktivitet? Pratade med supporten om detta och det var inte möjligt enligt killen jag pratade med.
Borde väl inte vara något problem - lägg till detta kommando till en av de fasta knapparna på kontrollen eller till någon användardefinerad om du har en kontroll med trycksskärm (tex One, 1000, 1100).
Postad 14 januari 2009 - 16:13
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1 095 inlägg
Sorgligt att supporten är mindre kunniga än användarna själva... Bara att välja "anpassa knappar" i en aktivitet, så kan du välja vilken knapp som helst som power on-knapp. Förlsagsvis en extra knapp på skärmen.
Redigerat av Sardaukar, 14 januari 2009 - 16:14.
Postad 14 januari 2009 - 20:58
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
[quote name='PsychoCheF' date='Jan 12 2009, 16:12 ' post='2259603'] Dinalight dimmern köpte jag på clas ohlson, men jag tror inte de har den kvar, men jag såg den på bauhaus för ett tag sedan, annars får du googla. Men det är nog den enda ljusstyrningspryl jag känner till som använder IR. Men utan pyramid eller rf batteri så kan du inte styra dina prylar från rusta. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Har letat efter Dinalight dimmer men inte hittat någon. Säljs denna fortfarande i sverige?
Redigerat av Unregisteredcb205f2c, 14 januari 2009 - 20:59.
Postad 15 januari 2009 - 10:54
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Har letat efter Dinalight dimmer men inte hittat någon. Säljs denna fortfarande i sverige?
Som jag skrev så såg jag den för inte allt för länge sedan på Bauhaus. Har du provat att googla "ir dimmer"? Fick en del träffar bland annat denna: http://shop.spectral...immer_universal
Postad 15 januari 2009 - 23:28
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Som jag skrev så såg jag den för inte allt för länge sedan på Bauhaus. Har du provat att googla "ir dimmer"? Fick en del träffar bland annat denna: http://shop.spectral...immer_universal
Tackar. Jag hittade den inte på Bauhaus. Men tack för länken.
Postad 18 januari 2009 - 15:55
Unregistered0663f9bd
-
Unregistered0663f9bd
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Om man har en förstärkare och projektor.
Täcker då fjärrkontrollen upp hdmi växlingen samt även ljudkällsbytet i förstärkaren.
Och även bildkällsbytet i projektorn?
Postad 18 januari 2009 - 17:52
zoorab
-
zoorab
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Om man har en förstärkare och projektor. Täcker då fjärrkontrollen upp hdmi växlingen samt även ljudkällsbytet i förstärkaren. Och även bildkällsbytet i projektorn? 
Jajamensan. Så har funkar det för mej när jag trycker på "Titta på DVD". Teven startas, förstärkaren startas, blu-rayen startas, förstärkaren ställs in på rätt ingång, teven ställs in på rätt ingång, tevens ljud ställs på mute. Enda jag inte vet hur det funkar med en projje är om man måste rikta fjärren mot projjen dvs bakåt. Då kan det bli lite problem med dom andra apparaterna för man kan ju inte ha fjärren åt två håll samtidigt. Så någon med projje får berätta hur det ska lösas.
Postad 18 januari 2009 - 22:12
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
Enda jag inte vet hur det funkar med en projje är om man måste rikta fjärren mot projjen dvs bakåt. Då kan det bli lite problem med dom andra apparaterna för man kan ju inte ha fjärren åt två håll samtidigt. Så någon med projje får berätta hur det ska lösas.
En projektor mår ju inte så bra av att slås på och av för många gånger då lampans livslängd förkortas o projektorlampor är inte gratis ... så ... jag har löst det genom att ställa in projektorn att den inte slås på vid aktivitetsstarten utan lagt till en knapp i aktiviteten där jag starat projektorn manuellt. Inga problem att rikta då. Och varför jag inte lägger till den i aktivitetsstarten ... jag saknar diskreta kommandon för att sätta på/av min projektor (mina övriga komponeter har detta) ... min projektor har samma knapp för av/på ... detta gör att när man använder hjälp-knappen så skickas en av-signal till de enheter som ska vara avstängda och en på-signal till de som ska vara aktiva. I detta fall så skulle tex ett tryck på hjälp inne i min Lyssna på CD-aktivitet skickas en av-signal till projektorn och den slås då på helt i onödan ... vet inte om detta är ett problem med alla Logitech-kontroller men jag har detta fenomen på 1100 och One ... Sen så sprider Logitechs fjärrkontroller IR-signalen ganska bra så jag behöver tex inte rikta den direkt mot TV:n för att få det att fungera. En vinkel på över 90 grader funkar utmärkt men det kan säkert variera på hur bra varje komponents IR-mottagare är ...
Postad 19 januari 2009 - 06:18
Ny medlem
-
Ny medlem
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har en ONE och kör med projektor och det är inga problem för att ir-signalen är så stark att den lätt studsar mot väggen och tillbaka till projektorn.
Det är bara att trycka på "Titta på DVD", lägga fjärren på soffbordet och gå och hämta popcorn medans allt startas och ställs in rätt...
Postad 20 januari 2009 - 00:40
Unregistered29740
-
Unregistered29740
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har köpt mig en harmony one nu jag med, gillar den stenhårt.
har dessa enheter:
Samsung 40" lcd
Yamaha Reciever
Popcornhour a110 mediaspelare.
Har aktiviteterna:
titta på tv
titta på popcornhour
lyssna på radio
Nu till bekymret, om jag ser en film på popcornen, pausar filmen av någon anledning och medans jag har den pausad vill jag se vad som går på tv, hur gör ja detta smidigt? utan att popcornen stängs av? utan bara att tvn växlar till tvläget, fjärkontrollen visar favokanalerna, förstärkaren byter ingång.
och sedan hur växlar jag då tillbaka smidigt sen? så den slår över tvn på hdmi och tillbaka med rätt ingång på förstärkaren, och sedan tar fram ikonerna på fjärren som hör till popcornen?
funkar harmony one med alla trådlösa strömbrytare? som finns på ikea, klasse osv? enda som krävs är en ir-rf omvandlare?
Postad 20 januari 2009 - 01:28
Unregistered29740
-
Unregistered29740
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har köpt mig en harmony one nu jag med, gillar den stenhårt. har dessa enheter: Samsung 40" lcd Yamaha Reciever Popcornhour a110 mediaspelare.
Har aktiviteterna: titta på tv titta på popcornhour lyssna på radio
Nu till bekymret, om jag ser en film på popcornen, pausar filmen av någon anledning och medans jag har den pausad vill jag se vad som går på tv, hur gör ja detta smidigt? utan att popcornen stängs av? utan bara att tvn växlar till tvläget, fjärkontrollen visar favokanalerna, förstärkaren byter ingång. och sedan hur växlar jag då tillbaka smidigt sen? så den slår över tvn på hdmi och tillbaka med rätt ingång på förstärkaren, och sedan tar fram ikonerna på fjärren som hör till popcornen?
funkar harmony one med alla trådlösa strömbrytare? som finns på ikea, klasse osv? enda som krävs är en ir-rf omvandlare?
löste det själv, var bara skapa aktiviter som skötte växlingen  lite ovant tankesätt bara! men till nästa fråga, går de ställa in så att direkt man är i TVläge att favoritkanalerna kommer upp istället för dom andra knapparna? ser så tråkigt ut med en tom svart ruta, och man måste klicka en gång till för att få fram kanalerna.... sen hur är det med batteritiden på harmony one? min är nere på halvt batteri nu och den har bara använts idag...
Postad 20 januari 2009 - 09:51
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
men till nästa fråga, går de ställa in så att direkt man är i TVläge att favoritkanalerna kommer upp istället för dom andra knapparna? ser så tråkigt ut med en tom svart ruta, och man måste klicka en gång till för att få fram kanalerna....
sen hur är det med batteritiden på harmony one? min är nere på halvt batteri nu och den har bara använts idag...
Det finns en inställning/kryssruta som gör att favorit-sidan visas som default - tror att den finns på samma ställe där man lägger upp sina favoriter - sitter dock inte så att jag kan kolla upp exakt just nu ... jag använder den så jag vet att det funkar  När det gäller batteritiden så har jag använt min One ett par dagar och gjort div uppdateringar under dessa (borde ta en hel del kräm) och har inte gått under halva batteritiden om man ser på den lilla ikonen som knappt är läsbar ... men om man tolkar det som skrivs på Logitechs egna forum så rekomenders det att man lägger kontrollen i laddstationen när man går o lägger sig ...
Redigerat av Zack, 20 januari 2009 - 09:54.
Postad 21 januari 2009 - 08:38
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Jag köpte en Harmony 525 igår och pillade med den efter jobbet.
Väldigt smidig när man väl lärt sig PC-programvaran. Gillar att man kan ändra inställningar på jobbet och ladda in dem i fjärren när jag kommit hem, utan att behöva ta med sig några filer.
Min Tvix m-5100 kunde jag inte förstå hur jag skulle hitta men det gick genom att lägga till manuellt, lära den några kommandon, sedan kunde den identifiera att det var en Tvix. Underbart.
Slängde in mina fem fjärrkontroller i garderoben <3
Postad 21 januari 2009 - 11:05
Unregistered873b58ea
-
Unregistered873b58ea
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Nån som vet skillnaden mellan Harmony 525 och 525 II? Är det nån skillnad? Förutom priset då.. De ser ju likadana ut..
/Brum
Postad 24 januari 2009 - 16:11
Unregistered0663f9bd
-
Unregistered0663f9bd
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Kan man ändra ir-signalenssändningstid? Alltså sänka den så att prylarna svarar snabbare?
Postad 25 januari 2009 - 15:09
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
Kan man ändra ir-signalenssändningstid? Alltså sänka den så att prylarna svarar snabbare?
Det går att konfigurera tiden mellan varje kommando, hur många gånger ett kommando ska upprepas (standardmässigt brukar det vara 3 gånger), fördröjning vid uppstart (tex tar det ett antal sekunder för en TV att ta emot något kommando) samt fördröjning vid byte av ingång. Olika enheter hanterar fördröjningar på olika sätt så det kan bland krävas lite finlir för att få till det optimalt - standarinställningarna brukar dock vara ganska bra ... Justering av fördröjningar görs under respektive enhet.
Postad 25 januari 2009 - 18:20
jeje
-
jeje
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag har en Harmony One och jag har skapat aktivitet Se Hdtv och jag vill starta med att canal digitals hd-box ska starta på kanal 11 men jag får inte till detta. Det går inte att ange några andra tecken än siffror, så t.ex 1-1 fungerar inte. Har också testat med att skicka infraröda signaler 1 två gånger, fungerer icke. Någon som vet ? Jag har också testat söka i tråden men har inte hittat något.
Tack
Postad 26 januari 2009 - 10:05
Ny medlem
-
Ny medlem
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
När du skickar två ettor, är du säker på att detta görs när digitalboxen är helt uppstartad?
Annars får du öka uppstartstiden under Enheter eller lägga till en fördröjning innan du skickar de två ettorna under Aktiviteter.
Du kan ju också prova att lägga in en liten fördröjning mellan ettorna.
Lycka till!
Postad 26 januari 2009 - 12:27
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jag har en Harmony One och jag har skapat aktivitet Se Hdtv och jag vill starta med att canal digitals hd-box ska starta på kanal 11 men jag får inte till detta. Det går inte att ange några andra tecken än siffror, så t.ex 1-1 fungerar inte. Har också testat med att skicka infraröda signaler 1 två gånger, fungerer icke. Någon som vet ? Jag har också testat söka i tråden men har inte hittat något.
Tack
Det blir nog svårt eftersom boxen tar flera minuter på sig att starta upp.
Postad 26 januari 2009 - 16:44
jeje
-
jeje
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Tack för svaren
Om jag skriver t.ex 11 så hamnar den på kanal 1 och om jag skriver 12 så hamnar den på kanal 2. När jag kör aktiviteten se Hdtv så är boxen redan uppstartad så den behöver alltså inte boota upp. Jag har testat med att skicka infraröd signal 1 med fördröjning för att sedan skicka signal 1 igen.
jeje
Postad 26 januari 2009 - 17:00
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
Tack för svaren Om jag skriver t.ex 11 så hamnar den på kanal 1 och om jag skriver 12 så hamnar den på kanal 2. När jag kör aktiviteten se Hdtv så är boxen redan uppstartad så den behöver alltså inte boota upp. Jag har testat med att skicka infraröd signal 1 med fördröjning för att sedan skicka signal 1 igen. jeje
Inte så snyggt - men - du kan prova att lära in ett kommando som innehåller 2 ettor. Du gör detta genom att läsa in i "raw mode". Jag har lyckats få in upp till 4 kommandon i ett på detta sätt. Tänk på att du måste trycke ettorna snabbt efter varandra. Funkar det att göra detta på den gamla fjärren borde det funka att lösa det denna väg. Annars kan det vara så att inställningen för boxen i fjärrprogramvaran är att den byter kanal mha en knapptryckning. Brukar finnas fler möjligheter att ställa in detta - tex om en kanal anges med 2 tangenttryckningar tex ...
Postad 26 januari 2009 - 21:50
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Tack för svaren Om jag skriver t.ex 11 så hamnar den på kanal 1 och om jag skriver 12 så hamnar den på kanal 2. När jag kör aktiviteten se Hdtv så är boxen redan uppstartad så den behöver alltså inte boota upp. Jag har testat med att skicka infraröd signal 1 med fördröjning för att sedan skicka signal 1 igen. jeje
Du kan inte göra som jag gjorde för att få TV:n att välja rätt HDMI-ingång? Jag lade helt enkelt till tre startåtgärder för ingångsval till respektive aktivitet. T.ex. vad gäller aktiviteten att "Titta på TV" så börjar de första startåtgärderna med att sätta på TV, förstärkare och digitalbox och välja rätt ingång för respektive. Sedan la jag till tre startåtgärder för att välja ingången HDMI1 efter varandra. Alltså i fönstret som heter "Anpassade åtgärder" så lägger du till ett par startåtgärder som gör att digitalboxen startar med en viss kanal när man väljer den aktiviteten. Om du då lägger till t.ex. två startåtgärder för kanal 11 sist i "startåtgärdslistan" så borde digitalboxen slå på kanal 11. Det kan möjligtvis hända att den först går till kanal 1, men den torde ganska snabbt byta till kanal 11. Jag förstod inte riktigt vad det var du testat tidigare, så mitt förslag kanske är helt överflödigt. Jag har själv en fråga. Finns det någon möjlighet att få fram fler "favoritkanaler"? Som det är nu så kommer det upp 24 favoritkanaler efter att jag valt aktiviteten "Titta på TV". Men jag har över 50 kanaler och skulle vilja ha alla kanaler som favoritkanaler. Har inte hittat någon funktion för att utöka antalet.
Postad 27 januari 2009 - 09:03
jeje
-
jeje
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Inte så snyggt - men - du kan prova att lära in ett kommando som innehåller 2 ettor. Du gör detta genom att läsa in i "raw mode". Jag har lyckats få in upp till 4 kommandon i ett på detta sätt. Tänk på att du måste trycke ettorna snabbt efter varandra. Funkar det att göra detta på den gamla fjärren borde det funka att lösa det denna väg.
Annars kan det vara så att inställningen för boxen i fjärrprogramvaran är att den byter kanal mha en knapptryckning. Brukar finnas fler möjligheter att ställa in detta - tex om en kanal anges med 2 tangenttryckningar tex ...
Tack för det, fick inte till detta heller men du nämnde att det inte behöver vara så snyggt. Jag gjorde så att jag valde kanal 9 och sedan kanal upp så började det att lira. Det är mkt möjligt att det hade funkat med ditt sätt med "raw mode", testade bara med att föra över två ettor som ett kommando. Jag fattade inte vad du menade med "raw mode". Hursomhelst slutet gott allting gott. jeje
Postad 27 januari 2009 - 09:08
jeje
-
jeje
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Du kan inte göra som jag gjorde för att få TV:n att välja rätt HDMI-ingång? Jag lade helt enkelt till tre startåtgärder för ingångsval till respektive aktivitet. T.ex. vad gäller aktiviteten att "Titta på TV" så börjar de första startåtgärderna med att sätta på TV, förstärkare och digitalbox och välja rätt ingång för respektive. Sedan la jag till tre startåtgärder för att välja ingången HDMI1 efter varandra.
Alltså i fönstret som heter "Anpassade åtgärder" så lägger du till ett par startåtgärder som gör att digitalboxen startar med en viss kanal när man väljer den aktiviteten. Om du då lägger till t.ex. två startåtgärder för kanal 11 sist i "startåtgärdslistan" så borde digitalboxen slå på kanal 11. Det kan möjligtvis hända att den först går till kanal 1, men den torde ganska snabbt byta till kanal 11. Jag förstod inte riktigt vad det var du testat tidigare, så mitt förslag kanske är helt överflödigt.
Jag har själv en fråga. Finns det någon möjlighet att få fram fler "favoritkanaler"? Som det är nu så kommer det upp 24 favoritkanaler efter att jag valt aktiviteten "Titta på TV". Men jag har över 50 kanaler och skulle vilja ha alla kanaler som favoritkanaler. Har inte hittat någon funktion för att utöka antalet.
Tack för hjälpen Jag har inte haft några problem med att den ska byta till rätt hdmi ingång. Ditt förslag med startåtgärder fungerar inte, har testat x antal olika lösningar. Genom att först gå till kanal 9 och sedan välja kanal upp blev min lösning på det hela. jeje
Postad 27 januari 2009 - 10:48
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
Jag har själv en fråga. Finns det någon möjlighet att få fram fler "favoritkanaler"? Som det är nu så kommer det upp 24 favoritkanaler efter att jag valt aktiviteten "Titta på TV". Men jag har över 50 kanaler och skulle vilja ha alla kanaler som favoritkanaler. Har inte hittat någon funktion för att utöka antalet.
Tyvärr är gränsen för antal favoritkanaler 24 - även i 1100:an ...
Postad 27 januari 2009 - 11:16
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
Jag fattade inte vad du menade med "raw mode". Hursomhelst slutet gott allting gott.
Raw mode är det inlärningsläge som registrerar exakt som skickas in. I det vanliga läget (default) så tolkar Logitech insignalen mot vad som finns i databasen ... raw mode är enda sättet att lagra flera kommandon i ett utan att använda sekvenser ... vilket i och försig kanske är en ytterliggare möjlighet att lösa problemet - med sekvenser alltså ...
Postad 27 januari 2009 - 11:24
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3 878 inlägg
Jag har ett litet problem med min One och ComHems HD-PVR, ibland vill inte boxen starta utan man får trycka på hjälp för att få igång den. Det konstiga är att jag inte finner något mönster i boxens ovilja att starta  utan den verkar leva sitt eget liv.
Någon annan med samma problem?
PS: Kopplade nya Harmony 1100 till tråden  , men 4495kr!!  Det var saftigt!
Postad 27 januari 2009 - 11:48
jeje
-
jeje
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Raw mode är det inlärningsläge som registrerar exakt som skickas in. I det vanliga läget (default) så tolkar Logitech insignalen mot vad som finns i databasen ... raw mode är enda sättet att lagra flera kommandon i ett utan att använda sekvenser ... vilket i och försig kanske är en ytterliggare möjlighet att lösa problemet - med sekvenser alltså ...
Tack Zack för en bra förklaring. Ska testa detta vid tillfälle. jeje
Redigerat av jeje, 27 januari 2009 - 11:48.
Postad 27 januari 2009 - 15:15
Zack
-
Zack
-
Användare
-
-
132 inlägg
Jag har ett litet problem med min One och ComHems HD-PVR, ibland vill inte boxen starta utan man får trycka på hjälp för att få igång den. Det konstiga är att jag inte finner något mönster i boxens ovilja att starta utan den verkar leva sitt eget liv.
Någon annan med samma problem?
Kan det ha att göra med timing-inställningarna? Laborera med de inställningar man kan göra i programvaran - ett mail till Logitechs support kan göra susen oxå - dom kan skruva på mer bakom kulisserna ... kan IR-mottagaren på boxen vara extra känslig för hur du riktar fjärren? Har du haft problem med den ordinarie fjärren? Prova även att starta boxen manuellt genom "Enheter" och inte via "Aktiviteter" - samma problem? Har inte boxen själv men ovan är mer generella reflektioner ...
Postad 27 januari 2009 - 15:27
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3 878 inlägg
Kan det ha att göra med timing-inställningarna? Laborera med de inställningar man kan göra i programvaran - ett mail till Logitechs support kan göra susen oxå - dom kan skruva på mer bakom kulisserna ... kan IR-mottagaren på boxen vara extra känslig för hur du riktar fjärren? Har du haft problem med den ordinarie fjärren? Prova även att starta boxen manuellt genom "Enheter" och inte via "Aktiviteter" - samma problem?
Har inte boxen själv men ovan är mer generella reflektioner ...
Tack för svaret! Ska hem och pilla lite i inställningara så får vi se om det löser sig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Fjärrkontroller
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|