Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 March 2013 - 18:38

pjotor
  • pjotor
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Händer nått med steget till min bas i bland vid basstarka scener. Steget stänger av sig nån sekund.
Betyder det att steget klipper då? eller är det något annat?

Postad 08 March 2013 - 20:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Klipper, eller är begränsat nedåt i frekvens.

Vad är det för steg ?

Postad 08 March 2013 - 20:15

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jaha, då har man bara ett fungerande bassteg igen då.. <_<

Hur var det med behringerstegen egentliggen och bandbredd, visst fanns det någon begränsning i hur djupt dom hängde med?
Annars så känns ju ett eller två såna här ganska lockande, om det nu går att få acceptabel ljudnivå med fläktbyte..

Postad 08 March 2013 - 20:16

pjotor
  • pjotor
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Zachry D250, klent skitsteg, tror inte det är begränsat neråt i frekvens då jag har spelat ner mot 5-10Hz med det.

Postad 08 March 2013 - 20:43

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Hur var det med behringerstegen egentliggen och bandbredd, visst fanns det någon begränsning i hur djupt dom hängde med?
Annars så känns ju ett eller två såna här ganska lockande, om det nu går att få acceptabel ljudnivå med fläktbyte..

Hörrödu du, du säger ju att du är distjägare nu, då blir jag faktiskt lite full i skratt när du skall in med PA-steg med fläktar i, distökningen som du tillför är ju ungefär i ligan steget ifrån pip- i68es

Redigerat av Evil Homer, 08 March 2013 - 21:00.

Postad 08 March 2013 - 20:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Zachry D250, klent skitsteg, tror inte det är begränsat neråt i frekvens då jag har spelat ner mot 5-10Hz med det.

Det är nog både begränsat nedåt i frekvens och klipper.
Det begränsar inte i frekvens förrän det blir lite output. ;)

Hörrödu du, du säger ju att du är distjägare nu, då blir jag faktiskt lite full i skratt när du skall in med PA-steg med fläktar i, distökningen som du tillför är ju ungefär i ligan steget ifrån pip- i64es

Tycker att du ska läsa på modellbetäckningarna lite om du nu ska referera till Ino... ;)

Postad 08 March 2013 - 21:05

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Tycker att du ska läsa på modellbetäckningarna lite om du nu ska referera till Ino... ;)

Skall man vara stor i käften när det kommer till sådant så skall man kanske inte skriva fel själv?
http://sv.wiktionary...äckning#Svenska

Postad 08 March 2013 - 21:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Skall man vara stor i käften när det kommer till sådant så skall man kanske inte skriva fel själv?
http://sv.wiktionary...4ckning#Svenska

Okej.... Så vi ska kriga om stavning nu...
Hold on Niklas... Jag har tänkt på din stavning också, men aldrig sagt något..
Språk var det enda jag hade högsta betyg i i skolan, fast jag aldrig vad där....
Let the war begin.... :angry:

Observera att jag inte är helt nykter nu.. Beteckning vet jag givetvis att det heter...
Liksom mig och dig och sig....

Nu jävlar...

Fetsmock...

Postad 08 March 2013 - 21:11

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Behringer iNuke då? Jag har ett sånt som fungerar fin fint. Men ska det vara i samma rum så får man byta ut till t.ex. Noctua-fläktar. Det går otroligt svalt också, har inte ens lyckats få "ljummen" lufttemp ur det

Postad 08 March 2013 - 21:12

pjotor
  • pjotor
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0

Hur övertygar men en fru på bästa sätt att vi behöver ert nytt steg? ;)
Inte så kul när det klipper när det händer nått när man kollar på film.

Postad 08 March 2013 - 21:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hur övertygar men en fru på bästa sätt att vi behöver ert nytt steg? ;)
Inte så kul när det klipper när det händer nått när man kollar på film.

Vadå övertygar ?
Du beställer ett nytt steg. Kolla kontoutdraget vad hon har handlat det senaste åter om det blir gnäll ?
Det har säkert varit en massa partyn med både ljus, kläder, kryddor och annan onödig skit.
Förutom kläder och skor som du inte har köpt nytt på flera år...

Postad 08 March 2013 - 21:37

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Hörrödu du, du säger ju att du är distjägare nu, då blir jag faktiskt lite full i skratt när du skall in med PA-steg med fläktar i, distökningen som du tillför är ju ungefär i ligan steget ifrån pip- i68es

Det är självklart inget alternativ om fläktarna hörs från lyssningsposition, men kan du ge mig fler alternativ med ett pris/prestandaförhållande på <1kr/W? ;)

@Jonas: jo har sneglat lite åt iNuke också faktiskt, dom kommer ju med en modell som ska lämna 12kW här snart, kör man det i stereo så borde det ju kunna lämna tillräckligt med effekt tycker jag. :)

Postad 08 March 2013 - 21:42

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Du lägger ju på en distfaktor direkt ifrån noll även om du nu inte skulle höra dessa, du förstår precis vad jag menar ;)
Kan du inte köpa klenare men mera steg beg?
Det blir ju dyrare oavsett såklart, men helt tysta vilket stämmer bättre med din titel som distjägare ;)

Postad 08 March 2013 - 21:51

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Tycker du det distar mycket i basen hos Tommy Niklas? ;)
Ska man upp på hifisteg så finns det inte mycket vettigt med mycket effekt om man inte öppnar plånboken rejält..
Dessutom vore det skönt med något modernare som är pålitligare..

Postad 08 March 2013 - 21:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Distar väl brutalt hos tommy!
Innan modden utav stegen så var man ju nästan rädd, nu är dom mycket bättre men var hemska.

Fläktljudet så ingen tror något annat.

Postad 08 March 2013 - 21:57

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Fast om man nu får stegen så tysta att dom inte går att höra i ett tyst rum, är det fortfarande sist då Niklas? Placebodist då kanske?? :D

Postad 08 March 2013 - 22:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Kolla Nicke på faktiskt...
Där har det gått till överdrift...

Postad 08 March 2013 - 23:13

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jo jag har läst hans tråd, kul för honom att han "hittat hem" äntligen, men gaaaalet mycket deg för att driva basar med..

Jag skulle också gärna driva basarna med HiFisteg för extra feelgood men det kostar ju om man vill ha mycket effekt...

Postad 08 March 2013 - 23:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Ett par noctua i lägsta läget skall väl mycket till för att höras, men skyfflar dom tillräckligt för att stegen inte skall koka då?

Redigerat av Evil Homer, 08 March 2013 - 23:20.

Postad 08 March 2013 - 23:24

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Känns som att PA-steg är gjorda för att klara av värmen, sen har jag för mig att man kunde vända på fläktarna och luftflödet för att få dom att gå svalare?

Postad 09 March 2013 - 00:02

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Ett xpr-5.

Postad 09 March 2013 - 01:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ett par noctua i lägsta läget skall väl mycket till för att höras, men skyfflar dom tillräckligt för att stegen inte skall koka då?

Om jag kan köra fyra EP2500 med discolampor på klipp en hel kväll, så funkar dom nog lika bra för Nicke. ;)

Känns som att PA-steg är gjorda för att klara av värmen, sen har jag för mig att man kunde vända på fläktarna och luftflödet för att få dom att gå svalare?

Det behövs ju liksom inte.. Han får ut mer effekt än vad elementen klarar av med två EP2500.
Dom skulle gå på tomgång..
Jag har inte överhettat stegen med varken fyra toarullar eller fyra LMS.
O jag bytte för att jag inte fick ut tillräckligt med effekt. När vi hade träffar här så spelade dom precis under klippning under massor av timmar i sträck. Med fläktarna på lägsta varv.
Ett PA-steg är byggt för så hård drift. :)

Postad 09 March 2013 - 08:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
För Palle menar du ?

2x bärhinger
4x 120mm noctua uln
4x 80 till 120mm övergångar.

Men kanske bygger för mycket på djupet med såna, 80mm låter mer så därför tankarna går till 120mm men kanske blir problem med turbulens och liknade med såna :unsure:

Hade det inte vart för den där tunneln så hade det ju bara vart att sätta två 120mm i locket, men det kanske går utan tunneln.
Lätt att testa med en skiva masonit eller liknade iofs.

Redigerat av Evil Homer, 09 March 2013 - 08:57.

Postad 09 March 2013 - 10:08

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Hydde var förbi igår med XTZ´n så jag har tagit hem REW som ni har tjötat om, några inställningar innan man trycker på mät?

Verkar gött smöget att man kan mäta och sen föra över till eq´n direkt, perfekt att kunna göra det i samma program!

Redigerat av Evil Homer, 09 March 2013 - 10:11.

Postad 09 March 2013 - 11:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

För Palle menar du ?

2x bärhinger
4x 120mm noctua uln
4x 80 till 120mm övergångar.

Men kanske bygger för mycket på djupet med såna, 80mm låter mer så därför tankarna går till 120mm men kanske blir problem med turbulens och liknade med såna :unsure:

Hade det inte vart för den där tunneln så hade det ju bara vart att sätta två 120mm i locket, men det kanske går utan tunneln.
Lätt att testa med en skiva masonit eller liknade iofs.

Man behöver inte ha 120 mm. Jag har ju dubbla 80 sitter i mina nuvarande steg.
Tyckte du att dom väsnades mycket ?
Projjen låter mycket mer, och den är specad till 25dB.

Postad 09 March 2013 - 11:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Projjen låter mycket mer än 25db eller hur, stegen låter MYCKET bättre än innan men inte tillräckligt bra ;)
Jag har ju tjötat sen dag ett att jag tycker du skall flytta ut alla steg just pga detta, sen att det inte är genomförbart är ju en helt annan sak :)

120mm med ULN i locket så tror jag det är så nära ljudlöst man kan komma med fläktar.

Postad 09 March 2013 - 13:44

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Ett xpr-5.

Jo det har jag funderat länge på, men hur var det med Emotiva och infra egentligen? Va det inte där XPA-2 failade?

Om jag kan köra fyra EP2500 med discolampor på klipp en hel kväll, så funkar dom nog lika bra för Nicke. ;)

Är dina fläktmoddade?
Vore kul att lyssna på dom igen för att se om det är uthärdligt, vet inte om jag hört dom moddade??

Postad 09 March 2013 - 14:50

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Komorok, försökt ringa dig :)
Ring om du ser detta

Postad 09 March 2013 - 17:25

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN, som kanske en viss föredetta radiopratare hade uttryckt det. Efter både sjukdom och flytt så känner jag att jag har både tid, ork och lust att plita ner lite tankar och intryck från mitt besök på Stockholms High End mässa som tog plats 16-17 februari.

Jag skrev några rader från mitt förra och första besök på High End mässan. Dessa kan läsas här.

Som sig bör och som så ofta tidigare när det har nalkats lite större hifi-evenemang i mitt liv så fick jag eminent besök ifrån norrland. Detta i form av min bror Tobias eller mera känd som Hmmpz här på forumet. Han anlände på fredagen där vi avnjöt några välbehövliga GTs och lyssnade in mina senaste tillskott, nämligen högtalarna The Clue. Men mer om dessa vid något annat tillfälle.

Vid lördagsmorgon som också var den första och inledande mässdagen så mötte vi upp infrabasfantomen Palle på tåget på väg mot Stockholm. Det är alltid underbart att ha helger som denna. I princip allt kretsar kring hifi. När vi först mötte upp Palle så spilldes det ingen tid naturligtvis det började tjötas om hifi på en gång. Efter en kort stunds åkande på tåget så ringde telefonen. Det var Bagarn som vi skulle möta upp på mässan som meddelade att han, NiklasF samt en annan Motalabo vid namn Kim var på väg men att dom skulle vara framme en aning senare än vad vi först hade planerat. I och med detta så bestämde jag, brorsan och Palle att vi innan vi gick direkt till huvudmässan först skulle besöka Ultimates lilla minimässa på Sheraton. Detta visade sig vara ett klokt val. När vi kom fram till Sheraton så var vi mer eller mindre ensamma där, skönt att slippa köa. Vi gick till övervåningen och kom in i ett demorum som var helt tomt förutom några gubbar som skulle dema. En mycket trevlig och sympatisk dansk herre som kan ha hetat Erik, välkomnade oss och vi slog oss ner framför två uppriggade anläggningar.

Det första högtalarparet vi fick lyssna på var en ny högtalare ifrån Revel som jag tror heter Fs 208 tillsammans med Mark Levinson elektronik. Jag kan redan nu säga att, dum som man är, så skrev jag inte ner några anteckningar överhuvudtaget. Så om det är några modellbeteckningar, namn eller annat som inte stämmer så får ni antingen ha överseende med detta eller påpeka så rättar jag med glädje. :) Åter till anläggningen. Det inleddes med en acapellagrupp med enbart äldre herrar som medlemmar. Sånna här finslipade och välpolerade inspelningar brukar låta bra på dom flesta anläggningar men man kunde iaf konstatera att dessa burkar levererade en härlig botten och fyllde det relativt stora rummet på ett trevligt sätt. Efter det spåret så spelades en låt med den danska basisten Niels-Henning Ørted Pedersen. Samma sak här fylligt och väldigt inbjudande ljud. Dock så tycker jag att basen kunde ha varit lite mer distinkt, det var ibland svårt att urskilja detaljer på kontrabasen t.ex. Efter detta så spelades ett kort men mycket trevligt körstycke som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det var mer än att det var svenskt och en liveupptagning. Härlig rymd och känsla. Sedan så spelades ett spår som var vad man kan kalla en sån där riktig hifi-mäss-musik. En kvinnlig röst ackompanjerad av ett otroligt mjukt och stort flygelsound. Konstigt nog så var det här som dessa högtalares största nackdel, i mina öron, blev riktigt tydlig. Nämligen att det aldrig riktigt kändes som att det bara spelade musik. Det kändes nästan hela tiden som att det det var två punkter som stod och alstrade ljud framför mig.

Trots detta så tycker jag att dessa högtalare var en enormt trevlig bekantskap. Ett stort och inbjudande ljud som verkligen tilltalade mig. Med tanke på priset, som jag tror var kring 50kkr, så tycker jag att dom här burkarna låter fantastiskt bra.

Efter denna trevliga demo av den danska Erik så lämnade han över till brittiske (?) Kevin från JBL som ville visa upp deras högtalare K2. Efter en kort presentation av högtalarna där han bland annat förklarade att man knappt behövde någon effekt alls till dessa relativt stora och platskrävande högtalare. En annan satt och funderade lite på varför man då var tvungen att byta ifrån det mindre 2-kanalssteget som hade drivit dom betydligt mindre och mer trögdriva Revelhögtalare tidigare till två stycken maffiga monoblock med enorma kraftresurser för dessa JBL. :rolleyes:  Iaf så börjades själva demon med en lite jazzig funklåt. Redan ett par takter in i låten så kollade vi i vårat sällskap på varandra och jag insåg att dom andra två tyckte likadant som mig. Han spelade på tok för starkt. Det skar i öronen. Jag antog att det var inspelningen som inte var särskilt snäll och väntade ivrigt på nästa stycke. Farbrorn på raden framför mig verkade sitta i samma tankar som mig med tanke på att han satt och höll för öronen. Nästa låt var Chris Jones klassiker No Sanctuary Here. Här fick man erfara att det åtminstone var mer accentuerad bas i dessa K2 än i dom förra Revelhögtalarna. Men detta var nog faktiskt det enda som jag föredrog på dessa större och flera gånger dyrare JBL. Hur jag än försökte sitta i sweet spot så dominerade den ena kanalen. Ljudet släppte aldrig. Efter det så spelades det bland annat Hugh Masekelas Stimela eller Coal Train som den också kallas och ett väldigt dynamiskt slagverksstycke. Jag skulle kunna skriva massor om hur jag upplevde dessa men om jag ska vara ärlig så blir det mest negativa saker. Jag ville verkligen att dessa omtalade JBL högtalare skulle låta bra, jag har hört och läst så mycket gott om dom. Det var även därför jag stannade relativt länge för att avgöra att det inte bara var inspelningarnas fel. En stor anledning till att det inte lät bra var iaf att Kevin som demade spelade på tok för starkt. Mycket starkare än vad högtalarna fixade i det rummet. Allt blev väldigt skrikigt och vasst samt att basen blev tunn i dom starkaste partierna. Jag hoppas att han sansade sig och insåg detta under resten av mässan.

På vägen ut ifrån Sheraton gick vi förbi TAD-rummet som vi bestämde att vi bara skulle lyssna på om det fanns tid över på eftermiddagen, det fanns det inte. Men dom lyssnades på under förra mässan och då lät dom iaf kanon. Vi träffade även Göran från Runt Ljud som mer eller mindre var i chocktillstånd då en förstärkare ur hans bil hade blivit stulen under gårdagen och sabbade hans demo utav det nya STAGE-systemet. Han hade tydligen fått så bra hjälp man kunnat få under natten och försökte nu pussla ihop allting, hoppas att det löste sig någorlunda iaf.

Efter det så var vi väl framme vid den första av två huvudlokaler av själva High End mässan. Det första vi ville göra var att besöka förra årets stora favorit nämligen Wavelit. I år hade dom begåvats med ett enorm mycket större rum, lite för stort skulle det visa sig sen tydligen. Högtalarna stod uppställda på en scen och man satt i stolar typ som i en biosalong. Det spelades lite elektropump som typ bakgrundsmusik. Det kändes som att vi satt och väntade på något. Ungefär som att någon skulle komma upp på scenen och presentera eller liknande. Men när detta uteblev så tröttnade vi och gick därifrån. Men tappa inte modet, det blir mer om Wavelite lite senare.

Vidare bar det av till Holographic Audio där det i huvudsak skulle demas på det relativt nya slutsteget AMP-twentyseven. En sak som jag inte riktigt har förstått hur dom har tänkt där är att dom har tagit fram en ny högtalare som kallas Darth Vader enbart för demobruk och alltså ej till försäljning. Alla som någon gång har sett en Ino Audio skapelse förstår ganska snart att konstruktören Ingvar Öhman har ett finger med i spelet för denna Darth Vader skapelse. Iaf så drar nog högtalaren mycket mer uppmärksamhet än själva slutsteget om man demar på detta vis skulle jag tippa på. Visst med ett så kapabelt steg så vill man ju ha högtalare som kan visa vad steget går för. Men jag är inte riktigt säker på att det är rätt sätt att gå tillväga. Men det är ju å andra sidan inte jag som ska sälja heller. :)

Hur lät det då? Lars som demade frågade efter lyssningsönskemål och fick hårdrock som förslag utav en besökare. Detta resulterade i lite Rammstein. Tyvärr tycker jag att det spelades alldeles starkt även här, det var inte alls kul att lyssna. Mina medlyssnare var nog också lite trötta på att lyssna på för stark nivå så vi lämnade faktiskt rummet efter bara ett spår. Vi återkom till detta rum lite senare, men mer om det lite längre ner för den tålmodige läsaren.

I rummet intill spelades det på några högtalare som hade väldigt futuristiska former. Otroligt imponerande mängd bas ur relativt små lådor må jag säga. Men det var nog det enda också, basen var extremt stark i förhållande till övriga register. Deras mindre modeller såg ut som en kopia av Megamans högra arm vilket var lite lustigt. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på varken högtalare eller återförsäljare i det här rummet tyvärr.

Nästa besök var hos Canton som idag spelade tillsammans med elektronik ifrån Teac. Dom hade tagit med två par från deras Reference serie. Stativaren 9.2 samt golvaren 2.2. Jag tycker att Canton är trevliga, dom målar upp en trevlig scen och inget sticker ut, med reservation för att dom har lite lite av den där boostade diskanten som jag är så allergisk mot. Detta fenomen verkar vara väldigt populärt och många tillverkare kör med det nuförtiden. Dock så kan jag uppleva att Cantons högtalare är en aning intetsägande. Dom tilltalar mig inte riktigt. Det är lite jävlaranamma som saknas tycker jag. Men som sagt, en ruggigt bra högtalare som jag lätt skulle kunna tänka mig att leva med. Iaf ett tag. ;)

Nu vidare till en högtalare som jag faktiskt var tvungen att googla upp precis. Det var ett märke som heter Reference 3A och modellen MM de Capo BE som spelade tillsammans förstärkare ifrån Valvet. Vi stack in våra huvuden och lyssnade en kort stund. Jag fick en plats längst ut till vänster precis framför högtalaren. Det lät väldigt märkligt. Ingen bas alls, knappt någon attack i ljudet överhuvudtaget faktiskt. Bara som en flytande massa i brist på bättre förklaring. Mina medresenärer ville gå nästan på en gång och jag gick med på det. För jag tyckte inte att det lät särskilt bra, tror jag. Men det var som något som tilltalade mig, eller rättare sagt gjorde mig nyfiken på ljudet där inne. Jag går händelserna lite i förväg nu, men för att göra det lättare att läsa så skriver jag mina intryck om dessa nu istället, trots att jag egentligen smög in och lyssnade på dom några timmar senare egentligen. Det var rätt mycket folk i rummet första gången vi lyssnade så jag fick som sagt en rätt usel plats först. Andra gången jag smet in så var det nästan tomt i rummet. Så jag norpade platsen i mitten på första raden. Nu hände det grejer. Högtalarna försvann helt och ljudet som simmade omkring framför mig. Ljudet påminde lite om hur det kan upplevas när man får fasfel. Ljudet som svävar omkring. Men nu var ändå ljudbilden kvar framför mig på något märkligt vis. Det fanns som sagt ingen bandbredd att snacka om och tonkurvan måste ha sett väldigt märklig ut. Ändå var det något som fascinerade mig med dessa högtalare. Har aldrig fått ljudet presenterat på detta vis tidigare. Jag kan inte direkt säga att det var bra, exotiskt är ett bättre ord tror jag. Kul med nya upplevelser!

Efter det rummet så gick resan vidare till ett stort rum där ett Danskt custom cinema företag skulle spänna musklerna. Dom hade visning var 20:e minut men vi hade tur och hamnade så att vi bara behövde köa någon minut innan vi kom in. Han som demade presenterade anläggningen och jag kommer bara ihåg att det var högtalare från JBL Synthesis vilket tydligen ska vara en förbättrad version utav deras pro-produkter. Detta processades utav någon herrejössesmaskin som bland annat hade det nya (?) formatet DTS-pro och kördes i en fullskalig 7.1 setup i ett ganska stort rum. Han påpekade även att han skulle börja att spela starkt för att sedan öka. Han ljög inte. Visst, jag förstår poängen med referensnivå så att man kan uppleva precis den nivå som producenten vill ha. Dock så måste man ju ta hänsys till sin egen anläggning samt, kanske det viktigaste, rummet. Det var flera som satt och höll för öronen när vi lyssnade på någon surrounddemo och han som demade stod helnöjd och tänkte förmodligen att han hade ytterligare massa headroom på anläggningen. Men det spelar ju ingen roll om det inte låter bra. För bra lät det verkligen inte. Inte i närheten ens. Tyvärr så berodde nog detta till stora delar återigen på att det spelades så förtvivlat starkt. Men förutom att det var för starkt och spretigt ljud så tyckte jag att alla surroundkanaler verkligen kändes som punktkällor som alstrade ljud. Man kunde med lätthet peka ut varenda kanal runt om i rummet. Det saknades djupbasförmåga och var istället boostat rejält kring 70-100Hz någonstans skulle jag tippa på. Det blev lite sameness på basljuden. Jag antar att detta kan vara populärt hos vissa, bastrummor får ju ett ordentligt tryck bl.a. Jag diggar dock inte detta sound. Nu vet man ju dock inte hur mycket dom har eq:at och processat ljudet. Det kan ju lika gärna vara dom som demat som skruvat bort sig och att högtalarna låter gudomligt annars, för kapacitet fanns ju iaf. Jösses. :) Men i det utförande som jag fick lyssna så var det verkligen inget för mig.

Efter denna omruskning så bar det vidare till ett rum med Dynaudio Confidence C1 och dom snyggaste subbarna för dagen nämligen 2st REL G-2. Jag måste även säga att det faktiskt var en av dagens snyggaste ljudpresentationer också. Otroligt trevligt ljud som presenterades med ett lugn som inget annat system lyckades med under den här mässan. Egentligen det enda jag tänkte på var att nivån på subbarna möjligtvis var i det "hottaste" laget. Vilket också visade sig i ett stycke med lite output i botten som gjorde att dom bottnade rätt friskt. Men allt som allt så lät denna anläggning superbt bra!

Vid det här laget så hade Niklas, Bagarn och Kim slagit samman med oss och det var faktiskt dags för lite käk. Efter det så gick vi vidare till mässlokal numero dos...

---

Det skriver jag om när jag själv har fått i mig lite käk tänkte jag. Hoppas att någon kanske får ut något av att läsa den här skiten. Jag tycker iaf att det är rätt kul att skriva ner lite tankar. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 09 March 2013 - 17:47.

Postad 09 March 2013 - 17:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Trevlig läsning Brallan. :)
Min polare Kim var med också.. ;)

Postad 09 March 2013 - 17:48

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Lägger till han också då. Men det är bara för att du bad så jävla snällt om det. :P

Postad 09 March 2013 - 17:57

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Kim, the man the myth the horse dick..

Postad 09 March 2013 - 20:17

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Nej, nu drar det iväg på lite lokalt hardstyle event. Skål på er grabbar! :D
http://www.youtube.c...h?v=AtgAbU0RPFQ

Postad 09 March 2013 - 20:54

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Goo kväll i stugan. Röstas på denna ikväll eller :P

Bifogad fil(er)

Postad 09 March 2013 - 22:04

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Ingen banan :P till vinnare.
Men en bra låt ska representera Sverige :)

Bifogad fil(er)

Postad 09 March 2013 - 22:20

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Så ja, då var 6st Ino a2 inhandlade. Skulle bara målat om dom då... De är chockrosa ;)

Är det bara att skruva loss elementen och tejpa en påse över tror ni? De lär väl vara lödda i kablaget.
Någon här som orkar visa hur de fixat upphängningen på sina? Det sitter ju inget nyckelhålsfäste eller dylikt, bara en terminal.

Postad 09 March 2013 - 22:43

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Så ja, då var 6st Ino a2 inhandlade. Skulle bara målat om dom då... De är chockrosa ;)

Är det bara att skruva loss elementen och tejpa en påse över tror ni? De lär väl vara lödda i kablaget.
Någon här som orkar visa hur de fixat upphängningen på sina? Det sitter ju inget nyckelhålsfäste eller dylikt, bara en terminal.

Kolla här: http://www.faktiskt....wtopic&p=495018

Postad 09 March 2013 - 22:49

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Aha! Sweet, tack för tråden!
Hålen var/är redan borrade av förra ägaren i så fall. Bara att skaffa krokar :)

Postad 10 March 2013 - 03:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Kim, the man the myth the horse dick..

:D

Postad 10 March 2013 - 15:22

pjotor
  • pjotor
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Bakerman, hur blir det nu då efter besöket av IÖ?
Blir det nya väggar, eller ligger du bara på soffan och petar navelludd?

Postad 10 March 2013 - 22:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Detta bara MÅSTE testas på nästa stereoträff!! :D
Vill du överraska dina gäster på en fest, bjud på ”Fulla Nallar”, mycket skratt garanterat!
Postad bild
Ingredienser:
- Valfri alkohol
- Någon skål eller annan behållare
- Kylskåp
- Gelé godis (helst björnar, typ Haribo)

Gör så här:
Lägg gelé godis i skålen, häll sedan i valfri alkohol så att godiset ligger ca 2 cm under ytan. Lägg någon lock på skålen när du är klar, kan vara en tallrik. Ställ sedan in skålen i kylskåpet, godiset måste stå kallt annars löses det upp och bildar gelé sprit istället. Björnarna ska sedan stå kallt och dricka alkohol i minst 5 dagar, ju längre tid ju bättre. Rör om 1-2 gånger dagligen men smaka inte.
Bra att veta:
Du kan använda vilken starksprit du vill, använder du vodka med smak i blir resultatet ännu bättre. När björnarna har supit i ca en vecka, kan du servera det och JA, man blir full på att äta dessa godis, så håll barnen borta! Resultatet ser du på bilden nedan, vänstra björnen är barnvänlig direkt från godispåsen, den högra är bra full.
Postad bild

Söp ett par nallar under bordet i fredags kväll. Var tvungen att fylla upp med sprit igår kväll för mina nallar var VÄLDIGT törstiga :D Passade även på att nalla en samtidigt och de lär bli uppskattade i Sälen under nästa vecka :ph34r:

Postad 11 March 2013 - 10:44

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Ha ha ha :lol: fyllenallar.... så jäkla bra :D

Detta skall jag testa.....

Postad 11 March 2013 - 11:21

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Lär ju passa bra till fyllesvinen :D

Återkom gärna med rapport med hur det fungerade, jag har inte testat själv än seru.

Postad 11 March 2013 - 11:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
HIttade min gamla Logitech Momo pluggade in den och slängde i GT5 som jag har fått för mig skall fungera bra med den, jag har inte lirat GT5 på nya PS3, jesus och amailias systrar vilka feta uppdateringar det är till detta spelet :o

Postad 11 March 2013 - 13:43

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag har 20mb/s neråt här, har kommit till 90% NU, snacka om uppdateringar att göra.

Postad 11 March 2013 - 14:09

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jag har 20mb/s neråt här, har kommit till 90% NU, snacka om uppdateringar att göra.

Niklas:
Är du trollhättans största barn va? Vem har tid att leka såhär en måndag?
Har inte du annat att göra? Städa, tvätta eller laga middag till familjen? :-)

Postad 11 March 2013 - 14:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Between jobs samt krassliga ungar, riggade ratten till lilleman så nu gasar han för glatta livet :)

Postad 11 March 2013 - 14:45

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Skönt att höra att du tar ditt ansvar Niklas :-)
Att vara hemmaPappa är ett underskattat yrke, jag vet :-)
Undrar om det inte är det bästa jobbet jag faktiskt haft?

:::Vad blir det för mat?:::

Postad 11 March 2013 - 14:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

:::Vad blir det för mat?:::

Radhusbiff :)

Gissa om jag blev besviken första gången morsan sade det och jag förväntade mig en härlig stek... Grundlurad!

Postad 11 March 2013 - 14:56

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Radhusbiff :)

Gissa om jag blev besviken första gången morsan sade det och jag förväntade mig en härlig stek... Grundlurad!

Inte heller att underskatta. Får man tag i en bra korv så blir det utmärkt med eget potatismos. Min morsa sa aldrig det. Hon var nog för fin för det :-). Själv blir alla mina barn glada när jag säger det. Då vet dom att pappa gör något ätbart :-/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.