Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 22 March 2013 - 17:20
Eftersom tråden är till för allt så ställer jag denna fråga: Är skillnaden mellan 5.1 och 7.1 tillräckligt stor för att det ska vara värt att köpa till 2 surrar? Tänkte också med tanke på att det inte är alla filmer som har 7.1 ljud.
Postad 22 March 2013 - 17:23
Jag har testat både surround back och front high. Front high tycker jag knappt gjorde någon skillnad alls, inte värt det.Hej!
Eftersom tråden är till för allt så ställer jag denna fråga: Är skillnaden mellan 5.1 och 7.1 tillräckligt stor för att det ska vara värt att köpa till 2 surrar? Tänkte också med tanke på att det inte är alla filmer som har 7.1 ljud.
Däremot surround back skulle mycket väl kunna vara värt, det gjorde ganska stor skillnad, tycker jag.
Även om inte filmen har 7.1 ljud så tror jag att receivern skalar om det, någon får gärna säga om det är fel...
Postad 22 March 2013 - 17:26
Okej, ja det kanske finns någon dolbyinställning som använder alla högtalare. Vill dock inte att fronten påverkas något, så endast att ljudet jag just nu har i mina baksurrar också spelas i dom nya surrarna. Förstår ni?Jag har testat både surround back och front high. Front high tycker jag knappt gjorde någon skillnad alls, inte värt det.
Däremot surround back skulle mycket väl kunna vara värt, det gjorde ganska stor skillnad, tycker jag.
Även om inte filmen har 7.1 ljud så tror jag att receivern skalar om det, någon får gärna säga om det är fel...
Postad 22 March 2013 - 17:28
Tror det är det som händer om du kopplar in surround backOkej, ja det kanske finns någon dolbyinställning som använder alla högtalare. Vill dock inte att fronten påverkas något, så endast att ljudet jag just nu har i mina baksurrar också spelas i dom nya surrarna. Förstår ni?
Postad 22 March 2013 - 17:33
Okej, men har filmen 7.1 ljud, är det då inte skillnad på vad som kommer ur de olika bakre högtalarna?Tror det är det som händer om du kopplar in surround back
Postad 22 March 2013 - 17:36
Det vet jag ej, se om någon annan vetOkej, men har filmen 7.1 ljud, är det då inte skillnad på vad som kommer ur de olika bakre högtalarna?
Ren gissning är, ja. Annars skulle det väl inte vara någon skillnad på riktigt 7.1 och "låtsas 7.1"
Postad 22 March 2013 - 20:32
Jag gissar jag med men r det är 7.1 och allt är rätt kopplat så bör ju det låta rätt. Så som det är tänkt vid mixningen. annars så fyller recivern ut ljudet i dom resterande högtalarna när det är bara 5.1. Låter logiskt på det visen, eller...Okej, men har filmen 7.1 ljud, är det då inte skillnad på vad som kommer ur de olika bakre högtalarna?
Personligen gillar jag MYCKET ljud och i med det många högtalare.
Ska hämta ett par Guru DIY på söndag och fylla på med fler högtalare
Postad 22 March 2013 - 21:33
Postad 22 March 2013 - 23:40
Postad 23 March 2013 - 02:55
Och trots detta vill du byta till ett par talare han bytt ut, som varken levererar musik eller har släpp. För han lär väl inte ha bytt ner sig va?. Märkligt...Vafan nu har jag en full svettig bagare här, jag lirade adele live at the royal albert hall för han idag, det var inte långt ifrån tårar på klappmongot vill jag lova.
Jag tycker snarare att mitt snack om material gör sig tydligt. Jag kan som sagt gråta till vilken musik som helst (som tilltalar mig) i vilken anläggning som helst. Musiken i sig är mycket viktigare än hur ljudet presenteras, detta står jag verkligen fast vid.
Har Bagarn hört den nämnda musiken tidigare i denna anläggning, eller i en anläggning över huvudtaget? Det var ju denna argumentation jag hade emot din kritik/romantisering kring Tannoy på mässan också. Vad ger sådana mer eller mindre "objektiva" omdömen om material du aldrig hade lyssnat på tidigare och därigenom inte kan eller vill, jämföra mot andra system är bara onödigt. Visst, det kan leverera bra röster eller ej på en enstaka inspelning. Men det säger mer om inspelningen än om anläggning.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 March 2013 - 03:16.
Postad 23 March 2013 - 08:45
Redigerat av Evil Homer, 23 March 2013 - 08:48.
Postad 23 March 2013 - 16:33
Tommy var rätt så söt, han tycke lite synd om mig när jag inte kan dra på så mycket med Heybrooken så hans Infinity RS 5000 fick stanna kvar, löjlig prestanda för vad han gett för dom
Redigerat av Evil Homer, 23 March 2013 - 16:44.
Postad 23 March 2013 - 23:02
Vore rätt så skoj att köra med dessa bakom en akustisktransparent duk och inte spela på idiotnivåer och sen får folk gissa vad dom kostade.
Postad 23 March 2013 - 23:20
Redigerat av RobNB, 23 March 2013 - 23:21.
Postad 24 March 2013 - 17:09
Jag har en extern disk som jag tankar till. Sen pluggar jag i den i min Boxee.
När jag tittat på det så plockar jag bort så att inte utrymmet ska ta slut.
Vissa mappar går inte att ta bort. Antingen står det "det går inte att ta bort mappen, katalogen är inte tom", annars står det "åtkomst nekad, kontrollera att disken inte är full eller skrivskyddad och att filen inte används".
Om jag går in på delning och säkerhet så är boxen för skrivskydd på. Om jag tar bort den och verkställer så går det ändå inte. Nästa gång jag tittar är den på igen..
Vet inte vilket program som skulle kunna tänkas använda filen i så fall. Den är bortplockad från Bittorrent, och det programmet är inte ens igång nu när jag försöker ta bort det.
I vanliga fall så kan jag alltid ta bort. Det är bara vissa filer som strejkar.
Vad är felet ?
Postad 24 March 2013 - 17:18
Tassimösse Tommy
Postad 24 March 2013 - 17:29
Postad 24 March 2013 - 17:49
Tog nog en timme innan carro ens såg dom "nya" burkarna *vad är detta nu då, jaja* så dom får allt stå kvar.
Tassimösse Tommy
Postad 24 March 2013 - 21:13
Kör en defragmentering på den och se om det gör någon skillnadTill alla datanördar..
Jag har en extern disk som jag tankar till. Sen pluggar jag i den i min Boxee.
När jag tittat på det så plockar jag bort så att inte utrymmet ska ta slut.
Vissa mappar går inte att ta bort. Antingen står det "det går inte att ta bort mappen, katalogen är inte tom", annars står det "åtkomst nekad, kontrollera att disken inte är full eller skrivskyddad och att filen inte används".
Om jag går in på delning och säkerhet så är boxen för skrivskydd på. Om jag tar bort den och verkställer så går det ändå inte. Nästa gång jag tittar är den på igen..
Vet inte vilket program som skulle kunna tänkas använda filen i så fall. Den är bortplockad från Bittorrent, och det programmet är inte ens igång nu när jag försöker ta bort det.
I vanliga fall så kan jag alltid ta bort. Det är bara vissa filer som strejkar.
Vad är felet ?
Postad 24 March 2013 - 22:28
Ganska löjlig film, men JÄVLAR vilket bra ljud det var i den. Det var mängder med bas, vilket alltid uppskattas när det är intelligensbefriad action, men även resten av ljudspåret var riktigt bra.
Om man dessutom tar filmen för vad det är, så var den helt okej.
Postad 25 March 2013 - 08:53
Tänkte komma med samma tips här som brorsan gav mej. Red Dawn.
Ganska löjlig film, men JÄVLAR vilket bra ljud det var i den. Det var mängder med bas, vilket alltid uppskattas när det är intelligensbefriad action, men även resten av ljudspåret var riktigt bra.
Om man dessutom tar filmen för vad det är, så var den helt okej.
Är inte Patrick Swayze med i den?
Postad 25 March 2013 - 09:00
Är inte Patrick Swayze med i den?
Tror inte det med tanke på att han dog för några år sen..
http://www.imdb.com/title/tt1234719/
Postad 25 March 2013 - 09:01
Tror inte det med tanke på att han dog för några år sen..
http://www.imdb.com/title/tt1234719/
Aha Remake
http://www.imdb.com/title/tt0087985/
Postad 25 March 2013 - 12:12
Är det "värt" att köpa projektor+duk för ~10k, eller får man MYCKET bättre bild om man skulle köpa t.ex. en 50" tv för 10k?
Postad 25 March 2013 - 15:08
För min del kommer det inte vara intressant att köpa projektor förrän om ett par månader. Jag bara undrar hur bildkvalitén är på en projektor +duk för runt 10k, i jämförelse med en tv för samma prishttp://hifimagasinet...?annonsID=77780
bra projektor imho.
http://hifimagasinet...?annonsID=77723
Postad 25 March 2013 - 15:20
http://hifimagasinet...?annonsID=77780
bra projektor imho.
http://hifimagasinet...?annonsID=77723
Skulle ta en hw20 alla dagar i veckan istället för den, varför den tycker du?
För min del kommer det inte vara intressant att köpa projektor förrän om ett par månader. Jag bara undrar hur bildkvalitén är på en projektor +duk för runt 10k, i jämförelse med en tv för samma pris
Inget slår bildstorlek i att få till biokänsla.
Men du får tänka på att ha möjlighet att släcka ner ordentligt med.
Postad 25 March 2013 - 15:22
Släcka ner ordentligt är inget problem. Men är det väldigt dålig skärpa på en projektor för runt 10k? I jämförelse med en tv...Skulle ta en hw20 alla dagar i veckan istället för den, varför den tycker du?
Inget slår bildstorlek i att få till biokänsla.
Men du får tänka på att ha möjlighet att släcka ner ordentligt med.
Postad 25 March 2013 - 15:38
Men sen efter ett tag så såg man att fasiken vad blaskigt det är, sen när man såg dammet som letade sig in mer och mer så... hmm.
Men men trots allt så är det projektorn som åker på när det skall tittas på film, nu är den iofs utbytt mot en tw3200 men inte heller den är vidare skoj.
En Hw20 är den jag skulle kikat efter eller om man går upp en bit till på stegen en x30 eller x35 då börjar det bli riktigt bra bild helt plötsligt, men då är vi även uppe på helt andra pengar med.
Postad 25 March 2013 - 16:41
Okej tack för svaret!Optiken är ju inget som hamnar i toppklass i dom priserna precis, jag var skitnöjd med min tw700 det var ju stoooooor bild.
Men sen efter ett tag så såg man att fasiken vad blaskigt det är, sen när man såg dammet som letade sig in mer och mer så... hmm.
Men men trots allt så är det projektorn som åker på när det skall tittas på film, nu är den iofs utbytt mot en tw3200 men inte heller den är vidare skoj.
En Hw20 är den jag skulle kikat efter eller om man går upp en bit till på stegen en x30 eller x35 då börjar det bli riktigt bra bild helt plötsligt, men då är vi även uppe på helt andra pengar med.
Just nu har jag en 32" tv (
Vad skulle du helst köpa? En 46"-55" tv för runt 10k eller en sådan projektor som du har + någon duk?
Redigerat av doglas2009, 25 March 2013 - 16:45.
Postad 25 March 2013 - 17:08
Du borde kunna hitta en sådan projektor med en ramspänd duk för runt 10k.
Kan man inte mörklägga bra så skulle jag köpt mig en tv på runt 50-55" om jag satt på 3 meter.
Postad 25 March 2013 - 17:10
Det bästa tipset är ju som nämns i alla trådar, åk ut och titta. Lyssna om det finns någon forummedlem i din omnejd med liknande setup som du är ute efter och som kan tänka sig dema (= samma förhållanden).
Sitter med en 50" LG plasma på typ 3,5m och det är på tok för litet. Så här i efterhand hade jag gärna tagit en ännu större duk.
Postad 25 March 2013 - 17:14
Kör själv Telia digital-tv på min Pioneer Kuro och mina 50" på runt 3 meter känns rätt lagom, ibland för nära med tanke på hur dåliga många sändingar är.
Filmer som man ser på en projektor är ju rejält högupplösta, så där är det mer en smaksak hur nära man vill sitta. Med en LCOS/SXRD projektor som har väldigt lite screendoor-effekt så kan man sitta NÄRA med 1080p material.
Postad 25 March 2013 - 17:25
Jag tror att jag kommer att köpa en projektor, ny eller begagnad vet jag inte än. Får ta och läsa på några månader så jag har lite bättre koll när jag väl har pengar
Postad 25 March 2013 - 18:17
Postad 25 March 2013 - 18:19
OkejBtw lyssna inte på Komorok i denna frågan, han renoverar sitt bio/lyssningsrum och målar det VITT just nu, finns könstigt folk till allt
Är det just frontväggen som inte bör vara vit, eller är det hela rummet?
Postad 25 March 2013 - 18:28
Lyssna inte på NiklasF. Han vet inte så mycket alls. Speciellt inte om mitt rum.
Postad 25 March 2013 - 18:33
Okej
Är det just frontväggen som inte bör vara vit, eller är det hela rummet?
Matt och mörk färg runt duken, mer än gärna taket och även en bit ut på sidoväggarna med då duken kommer kasta tillbaka ljus och på så sätt "släcka ut" duken.
Självklart blir det absolut bäst i en batcave, inget som någon på hela forumet skulle protestera mot, sämst blir det i ett vitt rum, inte heller något som någon här skulle protestera mot.
Man kan även köra med högkontrastduk för att minska det problemet, men då får man andra nackdelar så som shine och hotspoting. Hur stort dessa problem är väldigt personligt så ut och titta, jag själv gillar det inte alls, tar mao hellre en vit duk och får sämre svärta än att köra på en högkontrastduk.
Redigerat av Evil Homer, 25 March 2013 - 18:36.
Postad 25 March 2013 - 18:35
Oket, tack så mycket för svaretMatt och mörk färg runt duken, mer än gärna taket och även en bit ut på sidoväggarna med då duken kommer kasta tillbaka ljus och på så sätt "släcka ut" duken.
Man kan även köra med högkontrastduk för att minska det problemet, men då får man andra nackdelar så som shine och hotspoting. Hur stort dessa problem är väldigt personligt så ut och titta, jag själv gillar det inte alls, tar mao hellre en vit duk och får sämre svärta än att köra på en högkontrastduk.
Postad 25 March 2013 - 18:44
Postad 25 March 2013 - 18:49
Matt och mörk färg runt duken, mer än gärna taket och även en bit ut på sidoväggarna med då duken kommer kasta tillbaka ljus och på så sätt "släcka ut" duken.
Självklart blir det absolut bäst i en batcave, inget som någon på hela forumet skulle protestera mot, sämst blir det i ett vitt rum, inte heller något som någon här skulle protestera mot.
Visst är det så. Det vita förstör galet mycket. Blev en jätteskillnad på bild när jag satte upp pyramidskummet i taket framför duken eftersom jag slapp alla reflektioner från det vita taket.
Draperiet framför den vita dörren gjorde också stor skillnad.
Då är ändå taket målat i matt färg, och dörren helmatt.
Givetvis ska det vara så mörka färger utan reflexer som bara möjligt.
Precis som att det är dumt att ha högblanka högtalare som också skapar reflexer.
Blev lite förvånad när jag såg att min gamla burk fortfarande betingar ett så pass högt värde..
Bilden tycker jag är helt okej, även att svärtan inte är den bästa.
http://www.blocket.s...uk_45987461.htm
Den här då ? Stulen ?
http://www.blocket.s...0__46030734.htm
Postad 25 March 2013 - 18:59
Har bara sett det engång och det var just en enklare modell, inget jag har sett hos tommy men det betyder inte att någon annan kan se det, man är olika känsliga för problemet helt enkelt.
Har för mig att man kan försöka provocera fram om man är känslig eller inte genom att flacka med blicken sidledes men kan komma ihåg fel med.
Postad 25 March 2013 - 19:07
förra veckan och upplevde att det lät bättre (kan också ha att göra med att jag i samma veva vinklade högtalare inåt..).
Kan det låta bättre om man sätter sådana över hela frontväggen? Då skulle det dessutom bli mörkare så man kan få bättre projektorbild..
Eller är det bättre att bara måla frontväggen svart?
Postad 25 March 2013 - 19:08
Men i övrigt så är de oflexibla (ingen lensshift), lever om mycket (jämfört med LCOS/SXRD, JVC & Sony) och det finns det som inte klarar av regnbågseffekten (inte SÅ många dock som man kan tro).
LCD är oftast tystare, kan ha lensshift samt saknar regnbågseffekt. Dock så är de oftast känsliga för damm som sätter sig på panelen. Syns som en ljus blaffa i mörkare scener.
Bäst (enligt mig), men oftast dyrast är ju LCOS/SXRD om inte det framgått än
Bra lensshift, TYSTA, ingen regnbågseffekt, inga dammproblem, extremt litet mellanrum mellan pixlarna (ingen screendooreffekt), bra svärta osv. Finns få nackdelar utöver priset.
Redigerat av Jonas__W, 25 March 2013 - 19:08.
Postad 25 March 2013 - 19:14
Sådant där pyramidskum, går det att "överdämpa" (finns det ens något som heter så?
) med det? Jag köpte ett paket med sådana här http://www.biltema.s...are-5-st-31605/
förra veckan och upplevde att det lät bättre (kan också ha att göra med att jag i samma veva vinklade högtalare inåt..).
Kan det låta bättre om man sätter sådana över hela frontväggen? Då skulle det dessutom bli mörkare så man kan få bättre projektorbild..
Eller är det bättre att bara måla frontväggen svart?
Du skall mäta innan du slänger upp dämp på väggarna så du vet i vilket område du skall dämpa eller inte, inget skoj att ha det superdämpat precis i toppen och sen lever det om längre ner i registret.
Postad 25 March 2013 - 19:16
Okej, jag får göra det. Dock tycker jag mina högtalare är en aning vassa, så det gör inget om det blir lite mer dämpat i toppenDu skall mäta innan du slänger upp dämp på väggarna så du vet i vilket område du skall dämpa eller inte, inget skoj att ha det superdämpat precis i toppen och sen lever det om längre ner i registret.
Postad 25 March 2013 - 21:11
Basabsorption är en annan femma och låter sig inte göras med lätthet utan mätningar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
209 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?