* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 09 december 2014 - 11:45
Postad 09 december 2014 - 20:14
Kanal 9 HD kommer snart att finnas i Kanalpaketet Stor
Redan haft kanalen ett par dagar..
Postad 09 december 2014 - 22:03
I stor? Borde den inte i så fall ingå i HD-paketet?
De senaste HD kanalerna Fox HD och Eurosport2 HD har placerats i Stor
Postad 09 december 2014 - 22:51
Har ni andra Telia-användare problem med bredbandet just nu? Närmare bestämt med Telias DNS:er?
De svarar inte för mig, så jag fick lov att hårdkoda nån fri DNS (t.ex. 8.8.8.8) i min router för att få nätet att funka.
Telias webb är ju halvtrasig just nu då de bygger om. Ingen driftinformation finns, t.ex.
Redigerat av elofu17, 09 december 2014 - 22:58.
Postad 10 december 2014 - 00:08
Ursäkta fel forum, men snabb fråga:
Har ni andra Telia-användare problem med bredbandet just nu? Närmare bestämt med Telias DNS:er?
De svarar inte för mig, så jag fick lov att hårdkoda nån fri DNS (t.ex. 8.8.8.8) i min router för att få nätet att funka.
Telias webb är ju halvtrasig just nu då de bygger om. Ingen driftinformation finns, t.ex.
Misstänker att det var en DDoS som orskade att vissa saker gick lite segt.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 10 december 2014 - 11:16
Idag skulle jag se på TEXT TV, som hängde upp sig, startade om boxen omstart flera minuter
I går kväll varade det ca 1 timma
Postad 10 december 2014 - 12:49
Markus vad är det för konstigt meddelande?
Har idag endast 10 Mbit/s bredband som ingår i hyran men kan beställa upp till 100/100 Mbit/s bredband. Så vad menas med detta? Jag försöker ju inte ens beställa nån ny hastighet på mitt bredband utan jag försöker bara lägga till en andra tvilling för 0 Kr per månad?
Kan tilläggas att jag inte har en sådan där Thomson router utan endast den switch/gateway som kom med kollektivanslutningen och den skall klara 1Gbit/s. Är det krav att man måste skaffa en sådan där hemsk Thomson smart router för att kunna beställa en extra tvilling?
Postad 10 december 2014 - 16:37
Postad 10 december 2014 - 16:38
Misstänker att det var en DDoS som orskade att vissa saker gick lite segt.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Telias två DNS-servrar (konfigurerade som primär och sekundär DNS i min hemma-router) svarade bara "failed" på alla mina dns-frågor. ...så allting som behöver ett DNS-uppslag gick dåligt, dvs typ allt.

Sen ändrade jag primär DNS till 8.8.8.8 så funkade det.
Jag byter väl tillbaka till Telias DNS när det lugnat ner sig. (det verkar vara problem idag med)
Vad är det för DoS som förmår era DNS-servrar att inte längre kunna leverera svar?
Alltså, servern lever och svarar, men den svarade konstant "failed" oavsett vilken fråga jag ställde.
Låter mer som felkonf än DoS.
Redigerat av elofu17, 10 december 2014 - 16:44.
Postad 10 december 2014 - 18:07
(fiber, Uppsala)
Vip1963 visar bara en blå skärm med ett felmeddelande om att det inte går att nå tjänsten och att jag inte ska starta om boxen.
Fler som har problem?
Postad 10 december 2014 - 18:24
Nu blev läget värre, ty nu dök Digital-TV-tjänsten för mig.
(fiber, Uppsala)
Vip1963 visar bara en blå skärm med ett felmeddelande om att det inte går att nå tjänsten och att jag inte ska starta om boxen.
Fler som har problem?
Min får svart bild och säger att den inte kan ladda tjänsten och försöker igen om 29 sekunder.
Stockholm/Hässelby Strand.
Först var det segt att byta kanal och blev svart när man bytte. Startade om och den går igenom alla
steg fram tills den brukar räkna upp procent men dit kommer den aldrig.
Internet funkar kör Open DNS och Telefonen funkar också. Kör fiberlan.
Redigerat av kadett, 10 december 2014 - 18:44.
Postad 10 december 2014 - 18:38
ED>IT: japp, kör på googles eller freedns, så funkar internet. Ändra i router eller i windows kontrollpanel. 8.8.8.8 eller 208.67.222.222.
Redigerat av Unregistered8c5802be, 10 december 2014 - 19:34.
Postad 10 december 2014 - 22:09
Men kommer inte igång med tv
Error loading module telia
Redigerat av Ironse, 10 december 2014 - 22:16.
Postad 10 december 2014 - 22:17
Jag har dock kunnat surfa hela kvällen men kunde knappt hitta en match på Fifa 15 eller Halo MCC.
Det här börjar faktiskt lukta som rent sabotage, det skulle inte förvåna mig om det är konkurrerande leverantörer som genomför attackerna, i såna fall är det väldigt allvarligt om det är för att folk ska byta leverantör.
Postad 10 december 2014 - 22:18
Enligt Telia handlar den massiva trafiken inte i sig om en belastningsattack mot Telia, utan mot ett spelföretag på nätet.
- Attacken använder sig av våra servrar för att hitta rätt, säger Peter Kjellberg som är driftledare på Telia.
- Då får vi ta emot all trafik och det klarar vi inte av.
Vilket spelföretag det handlar om vill Telia inte avslöja.
http://www.svd.se/ny...lia_4179093.svd
Postad 11 december 2014 - 08:32
Varför fanns ingen info på hemsidan?
Pratade med supporten på morgonen men då visste de inget och just precis när de testade så funkade det så klart. 10 minuter senare så kraschade det igen.
Postad 11 december 2014 - 09:16
8.8.8.8 Google
5.5.5.5 E-Plus Mobilfunk GmbH, Tyskland
8.8.4.4 Google
Funkar utmärkt, är blixtsnabba, betydligt bättre än någon DNS man får av sin egen Leverantör, oavsett vilken man har.
Svarstid under 1 millisekund.
Postad 11 december 2014 - 16:29
Postad 11 december 2014 - 16:35
Vad har du för kanal-paket? Något speciellt HD paket?Kanal9 HD och Paramount channel inlagda i kanallistan. Hittade kanalerna på egen hand, då det som vanligt inte varit ett pip från Telia själva på deras hemsida. Det är verkligen som om dom sköter sin tv-tjänst endast pliktskyldigt. Det är väl knappast tanken att kunderna själva ska göra besök till kanallistan varje dag för att se om nya kanaler är inlagda eller inte?

Postad 11 december 2014 - 16:43
Kanal9 HD och Paramount channel inlagda i kanallistan. Hittade kanalerna på egen hand, då det som vanligt inte varit ett pip från Telia själva på deras hemsida. Det är verkligen som om dom sköter sin tv-tjänst endast pliktskyldigt. Det är väl knappast tanken att kunderna själva ska göra besök till kanallistan varje dag för att se om nya kanaler är inlagda eller inte?
Telia brukar notifiera via hemsidan när man fått ut kanalerna i hela nätet, vilken dom inte gjort nu då ingen av dom dykt upp i min lista (trots omstart)z
Redigerat av Unregistered63c886aa, 11 december 2014 - 16:44.
Postad 12 december 2014 - 13:23
Välkomen till Telia Digital-TV
Startar tjänsten
Den kommer upp till 77% eller 78% men fastnar där.
Efter en stund verkar den ge upp och startar om tjänsten.
Dvs Tn blinkar till vitt och stapeln börjar om från 29% eller 30% igen. (inte hela vägen från kallstarts-början, med de stora fyrkantiga prickarna)
...och igen...
...och igen...
...och igen...
...

Redigerat av elofu17, 12 december 2014 - 13:42.
Postad 12 december 2014 - 15:21
Mmm, min vip-1963 startar konstant om tjänsten.
Välkomen till Telia Digital-TV
Startar tjänsten
Den kommer upp till 77% eller 78% men fastnar där.
Efter en stund verkar den ge upp och startar om tjänsten.
Dvs Tn blinkar till vitt och stapeln börjar om från 29% eller 30% igen. (inte hela vägen från kallstarts-början, med de stora fyrkantiga prickarna)
...och igen...
...och igen...
...och igen...
...
SÅ där pågick det i flera timmar för mig. Men vid 14.30 tiden så kom boxen äntligen igång så nu funkar det för mig!
Pinsamt att Telias IP TV samt IP telefoni tjänst är beroende av Telias publika DNS servrar. Borde vara mer skyddat dvs separata DNS'er så att detta inte händer igen.
Postad 12 december 2014 - 15:49
Min TV är också tillbaka.
Då folk här tidigare skrev om nya kanaler så kollade jag runt, och för min del fanns det många nya (eftersom jag inte kollat runt i mitt paket Stor på nåt år eller så).
Mest ointressanta kanaler... Men vad är Fox och Paramount channel för något?
Postad 12 december 2014 - 16:00
De senaste HD kanalerna Fox HD och Eurosport2 HD har placerats i Stor
Det köper jag men 9HD borde väl ingå om man har lagom och Hd paketet då 9 ingår i lagom?De senaste HD kanalerna Fox HD och Eurosport2 HD har placerats i Stor
Postad 12 december 2014 - 21:23
Det köper jag men 9HD borde väl ingå om man har lagom och Hd paketet då 9 ingår i lagom?
9HD ingår ju visst i Lagom paketet. Har Lagom paketet enbart och 9HD finns med där.
Postad 13 december 2014 - 17:16
Postad 13 december 2014 - 20:49
Jag har en tv för att placera kortmodulen direkt i tv:n. Har Telias Box men skulle gärna slippa den och nyttja tv:ns smarta funktioner och även den extra handkontrollen. Kan Telia erbjuda mig detta?
Ja, om du har en Samsung smart-tv, läs mer här:
http://www.telia.se/.../produkt/boxapp
Redigerat av Bopper, 13 december 2014 - 20:54.
Postad 15 december 2014 - 11:15
EX går jag in på cmore nyheter så blir det bara svart, även problem att sedan ta mig därifrån
Postad 15 december 2014 - 17:50

Postad 17 december 2014 - 06:34
Postad 17 december 2014 - 17:19
Kom en uppdatering på boxen nu, men 9HD och Paramount är fortfarande inte här
Det ska vara klart, men skicka gärna ett privat meddelande med din identifikationskod kan jag nog svara bättre på det.
Markus Johansson
Telia Kundservice
I flera dagar nu har programbiblioteket varit ur funktion. Det står att ni håller på med underhåll av tjänsten och så felkod 611. Markus Vad är det frågan om? När får ni ordning på detta?
Har du provat starta om boxen?
Antar att det hände i samband med attackerna förra veckan, och vi har tappat din sessions för inloggning.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 17 december 2014 - 18:50
Det ska vara klart, men skicka gärna ett privat meddelande med din identifikationskod kan jag nog svara bättre på det.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Vet inte varför dom inte hade dykt upp, men tog det med supporten och Jens där "uppdaterade abonnemanget" så nu funkar det!
Postad 17 december 2014 - 18:56
Kanal 9 HD kommer snart att finnas i Kanalpaketet Stor
Jag fattar inte varför 9HD är i HD paketet?
Jag har ju lagom där 9an ingår och HD paketet skall ju vara en extratjänst som ger dig HD-kanaler.
Postad 17 december 2014 - 19:06
Vad betalar man då HD paketet för kan man ju undra?
Postad 17 december 2014 - 19:48
Postad 17 december 2014 - 21:08
Haha du menar att det finns något orimligt i att TV-kanalerna vill ha extra betalt för att byta från 576p till 720p, samtidigt som TV-tillverkarna försöker få oss att byta från 1080p till 2160p (4K)?Jag tycker att Telia ska lägga ner/avskaffa HD-paketet och låta HD kanalerna ingå i de paket där motsvarande SD kanal ingår.

Jo det hade ju inte varit helt fel om man faktiskt la ner SD-sändningar helt och hållet och erbjöd minst 720p på allt (sedan får väl de med icke-HD skala ner) - känns minsta sagt omodernt.
Postad 18 december 2014 - 02:00
Markus Johansson
Telia Kundservice
Har du provat starta om boxen?
Antar att det hände i samband med attackerna förra veckan, och vi har tappat din sessions för inloggning.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Tack för svar!
Nu funkar det efter att jag startat om boxen.
Jag har dock ett par undringar till som jag hoppas du kan svara på!
Efter att ha fått reda att en extra Tvilling i princip är gratis numera så gick jag till beställningsprocessen på Mina Sidor för att beställa en sådan och i första steget skulle man välja om man vill ha en digital box eller ej jag valde att inte beställa någon sådan eftersom jag redan har en. Då i andra steget så kommer följande steg upp där man skall välja inkopplingsdatum:
http://i.imgur.com/G4SBZfD.jpg
Där står det något konstigt nämligen följande: "Du kommer att få ny hårdvara via posten då den hårdvara du har inte stödjer den valda hastigheten." Varför står det så? Jag har 100 Mbit/s fiber bredband tillgängligt här (dock använder jag bara 10Mbit/s för mitt Internet som ingår i hyran, duger för mig). Den switch/Gateway som jag har är Inteno XG6746 med Gigabit kapacitet. Så vad är det för ny utrustning som avses bara för att jag vill beställa en till tvilling? Verkar konstigt!
Sen undrar jag om det här med inspelningsbar box. Ser nu på Mina Sidor att det inte längre finns nån inspelare Plus tjänst att beställa. Denna nya tvilling är tänkt att användas med en inspelningsbar box till skillnad från huvudabonnemanget som inte har någon sådan. Så varför finns inte längre någon sådan tjänst? Behövs inte inspelare plus längre? Kanske inspelningstjänsten är påkopplad automatiskt på alla abonnemang numera oavsett om man har inspelningsbar box eller ej. Vore ju intressant att veta!
Postad 18 december 2014 - 18:56
Nej jag menar inte att alla kanaler ska byta till HD. Däremot menar jag att de kanaler som redan sänder i HD borde ligga med i det ordinarie utbudet inte i ett separat paket.Haha du menar att det finns något orimligt i att TV-kanalerna vill ha extra betalt för att byta från 576p till 720p, samtidigt som TV-tillverkarna försöker få oss att byta från 1080p till 2160p (4K)?
Jo det hade ju inte varit helt fel om man faktiskt la ner SD-sändningar helt och hållet och erbjöd minst 720p på allt (sedan får väl de med icke-HD skala ner) - känns minsta sagt omodernt.
Redigerat av GannTrader, 18 december 2014 - 18:57.
Postad 19 december 2014 - 11:45
Nån timer som aktiverats?
Postad 19 december 2014 - 19:35

Postad 19 december 2014 - 21:39
Måste kolla vad folk har för kanalutbud samt pris, har ni lyckats få ned priset eller förhandla fram så att ni fått extra kanaler? Vet att deras "winback-avdelning" har mandat för att kunna göra dessa deals om man inte är nöjd eller vill avsluta sitt abonnemang. Fyll gärna på så man vet vad man har att gå på vid förhandling! Motargument kan vara att man vill byta från IPTV till Viasat parabol
?
Kollektivt Lagom Paket 99:- mån
Postad 20 december 2014 - 01:12
Har Canal Digital ( rund plåtbit på balkongen ) , fick för två månader sedan erbjudande om 1år C more film
för 49 kr/mån ( snittkostad)
Har dessutom familjepaketet för 149 kr- också erbjudande- ( HD kanaler, 1,2,3,4,5,9,12, BBC, Travel channel, National Geo,TV4 Sport, Eurosport 1+2, History 1+2, Discovery ) mfl.
Telia Lagom, kollektivt sedan 2 år tillbaka, gratis i fem år.
Redigerat av Latmann, 20 december 2014 - 01:25.
Postad 20 december 2014 - 16:13
Nu har jag HDMI från box till TV.
Ska jag bara koppla optiska kabel från box till förstärkaren ? Och köra bilden med HDMI från box till TV.
Eller kopplar jag HDMI från box till förstärkare sen HDMI från förstärkare till TV ?
Eller kan jag ta ut ljudet från optisk utgången på TV till förstärkare ?
6 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Weiman