Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)
3140 svar till detta ämne
Postad 22 January 2007 - 20:22
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
Kör ni scart eller hdmi på sd kanalerna ? Tycker fortfarande att bilden blir bättre med scart.
<{POST_SNAPBACK}>
HDMI. RGB-scarten på tvn är upptagen med Viasat-boxen.. Bildkvaliten beror ju mycket på det som visas. T ex så kan en film på C+ se riktigt bra ut, medan gamla serier typ Dallas på TV4 Guld se sämre ut. Även tvn spelar stor roll. Fredrik
Postad 22 January 2007 - 20:39
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Bildkvaliten beror ju mycket på det som visas. T ex så kan en film på C+ se riktigt bra ut, medan gamla serier typ Dallas på TV4 Guld se sämre ut.
Men mina favvo filmer med Charlie Chaplin da?!!!  Pratade med CD om när stöd för fler satelliter kommer: Två helt olika svar från kundtjänst igen: Kanske, resp aldrig. Och på hemsidan fortfarande det tredje: "Ytterligare funktioner kommer att uppdateras vid senare tillfällen, däribland EPG:n (Elektronisk programguide) samt funktionen för mottagning av fria satelliter"  Hur som: Flera satelliter utan möjlighet att själv sortera i kanallistan är ett stort B. Som någon tidigare skrev: 90-tal....
Postad 22 January 2007 - 21:01
Unregistered84ea5f4c
-
Unregistered84ea5f4c
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tja
Jobbar som återförsäljare och har bra kontakt med Canal Digitals teknikavdelning så jag har fått lite tips.
För er som inte har fått hem nya mjukvaran så finns det ett sätt att "tvinga" ner den. Dra ut strömkontakten och stoppa in den igen. Innan den hinner starta upp så trycker ni "OK och sen Info" då börjar den ta hem mjukvaran.
Problemet som vissa har med ref.transopnder saknas beror på att den gamla mjukvaran är inställd mot en transponder som inte finns längre. Lösningen på detta har ni fått tidigare i tråden.
Du som hade problem med HDCP har du en inspelningsbar dvd eller? Jag testade med en video som det inte fungerade på tidigare men nu fungerar det med den nya mjukvaran. Skriv gärna hur du har kopplat och vad du använder för utrustning så ska jag kolla om de har något tips på vad det kan vara. Bra för mig och veta också för det är många kunder som tidigare har haft problem med att spela in.
Jag frågade tidigare även om sökning av fler satteliter och det kommer att komma, bara oklart när
Postad 22 January 2007 - 21:05
xavier zappa
-
xavier zappa
-
Rookie
-
1 inlägg
Tja
Hockeyn på Canal+HD sänds i 1080i så boxen ska vara inställd på det.
Har man boxen på 720p så hackar och segar troligtvis bilden mycket.
Postad 22 January 2007 - 21:09
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
Tja
Hockeyn på Canal+HD sänds i 1080i så boxen ska vara inställd på det. Har man boxen på 720p så hackar och segar troligtvis bilden mycket.
<{POST_SNAPBACK}>
Det läste jag med. Men när jag kollade förut så spelade det ingen roll vilket man valde. Innan uppdateringen så hackade det dock när man valde 720p på hockeyn på C+HD. EDIT Är det någon som testat om det blir nån märkbar skillnad med en lite mer påkostad HDMI kabel än den som följer med boxen? Fredrik
Redigerat av bananplanta, 22 January 2007 - 21:24.
Postad 22 January 2007 - 21:45
Unregistered163eb4a3
-
Unregistered163eb4a3
-
Användare
-
-
172 inlägg
Jag har en "vanlig" DVD Dekodern sabbar HDCP-krypteringen i DVD:n Detta problem uppstår ENDAST när Dekodern har varit påslagen. Om den harvarit avslagen en längre tid så funkar DVD:n klockrent. Min anläggning består av: Pioneer 506FDE , Yamaha DVD S2500 , Yamaha RXV2600 och HD-box. Jag växlar HDMI i recievern och har provat byta kablar och skifta ingång med samma resultat Jag har provat 2 olika DVD-spelare (Yamaha o Samsung) Du som hade problem med HDCP har du en inspelningsbar dvd eller? Jag testade med en video som det inte fungerade på tidigare men nu fungerar det med den nya mjukvaran. Skriv gärna hur du har kopplat och vad du använder för utrustning så ska jag kolla om de har något tips på vad det kan vara. Bra för mig och veta också för det är många kunder som tidigare har haft problem med att spela in.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 22 January 2007 - 22:15
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
- För att svara tidigare inlägg, jag kör med HDMI -> DVI på SD kanalerna..
- En rättning till mitt tidigare inlägg ang. ryckig bild på C+HD så är det inte kvar.... Allt flyter bra och kör med boxen inställt på 720p nu.. (ett tag i alla fall)...
Postad 22 January 2007 - 22:20
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Har uppgraderat programvaran - men jag tycker inte att jag ser någon märkbar förändring på min Pioneer.
Faktum är att det fortfarande är något bättre bild på SD med monster scart jmf HDMI (av dyrare kvalitet än den medskickade)
På HD kanalerna Voom, SVT HD och Discovery så hackar det fortfarande  Trots signal på 175 !!
Konstigt nog hackar det inte det minsta på nån annan kanal inkl Canal+HD. Kan nån förklara varför ??
Postad 22 January 2007 - 22:28
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Undrar också hur man gör för att få boxen att hitta ref transpondern. Har provat lite olika sätt - men det enda som hjälper är helt enkelt att gå ur menyn, och sedan byta kanal. Då får man tillbaka bilden igen...
Postad 22 January 2007 - 22:39
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
Jag hade också hackig bild på många kanaler i början. Sedan hade jag hit en antenn-nisse som ställde in parabolen och lnb:t ordentligt, då funkade det helt utan störningar. Innan han började mickla så hade jag 170 i signalstyrka på de kanaler som inte funkade ordentligt. Nu har jag 180-185 på alla. Kan ju vara så att man har en gammal kabel till parabolen med gamla kontakter, som gör att man inte får tillräcklig fart på det hela. Kan vara det att man har för lång kabel. Lättast är väl dock att se till så att parabolen och lnb-huvudet/-na står helt rätt.
Och som sagt, det är ju inte styrkan på signalen som är viktigast, utan att den är av bra kvalitet.
Fredrik
Redigerat av bananplanta, 22 January 2007 - 22:41.
Postad 22 January 2007 - 22:44
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Du har förmodligen rätt, även om parabol killen hävdade att signalstyrkan inte spelade så stor roll.
Får väl dock ta hit han igen (3 gången gillt)...
Postad 22 January 2007 - 23:08
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Tja
Jobbar som återförsäljare och har bra kontakt med Canal Digitals teknikavdelning så jag har fått lite tips.
För er som inte har fått hem nya mjukvaran så finns det ett sätt att "tvinga" ner den. Dra ut strömkontakten och stoppa in den igen. Innan den hinner starta upp så trycker ni "OK och sen Info" då börjar den ta hem mjukvaran.
Problemet som vissa har med ref.transopnder saknas beror på att den gamla mjukvaran är inställd mot en transponder som inte finns längre. Lösningen på detta har ni fått tidigare i tråden.
Du som hade problem med HDCP har du en inspelningsbar dvd eller? Jag testade med en video som det inte fungerade på tidigare men nu fungerar det med den nya mjukvaran. Skriv gärna hur du har kopplat och vad du använder för utrustning så ska jag kolla om de har något tips på vad det kan vara. Bra för mig och veta också för det är många kunder som tidigare har haft problem med att spela in.
Jag frågade tidigare även om sökning av fler satteliter och det kommer att komma, bara oklart när
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för tipsen, uppskattas. Fungerade för mig att få ingång uppdateringen. Du skulle ju kunna tipsa dom på tekniska avdelningen att det är inte mycket lönt att dom jobbar med nya uppdateringar om bara vi få som läser här får hem dom. Hur skulle jag fått reda på att det ens funnits en ny updatering om jag inte hängt här? Hade förmodligen kört samma i åratal till. Även bland dom som inte hade transponderproblemen (vilket verkar vara rätt många) så är det ju många som aldrig stänger av sina boxar pga det löser diverse problem. Har inte använt text tv på några år men upplever det som jobbigt att man måste använda exit knappen som sitter långt borta. Brukar det inte (på andra fjärrar) bara vara att rycka på texttv en gång till så försvinner det? Jaja blir till att omprogrammera universalfjärren.
Postad 22 January 2007 - 23:29
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
Tog 5 min. att ta emot det nya, bara att trycka på O.K 2ggr ! Vad innebär förbättrad funktion för inspelning med DVD recorder ? Går det att spela in från HD boxen till DVD rec. ? , har ej provat då DVD rec. endast har 1 scartingång och jag har den till Viasat, är det i såfall scart från HD boxen till DVD rec. som gäller ???
<{POST_SNAPBACK}>
Hallå !!! Finns det ingen teknisk begåvad som orkar svara ??????????????????????
Postad 22 January 2007 - 23:55
Unregisteredb7463f40
-
Unregisteredb7463f40
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hallå !!! Finns det ingen teknisk begåvad som orkar svara ??????????????????????
<{POST_SNAPBACK}>
JA det går och har alltid gått med scart men med den nya uppdateringen ska det inte vara så krångligt... och du har ju alla möjligheter att testa själv så varför inte göra det?
Postad 22 January 2007 - 23:58
Unregistered84ea5f4c
-
Unregistered84ea5f4c
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
jpb123: Jag ska framföra det =) Dock ska man inte behöva trycka ok + info för att få hem mjukvaran utan den ska komma av sig själv. Har 4 boxar på jobbet och alla fick ett medelande om ny mjukvara efter jag ställt den i standby. Dock verkar det av någon skum anledning gå så smidigt för alla.
GTO-66: Det byter att det ska fungera att spela in från hdboxen till dvd recorder. Förra mjukvaran hade ett kopieringsskydd som ställde till det.
Du kopplar från VCR scarten på hd-boxen till din dvd recorder så ska det fungera.
Postad 23 January 2007 - 00:12
Pertan81
-
Pertan81
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Gah, ingen EPG funktion än..
Postad 23 January 2007 - 08:33
tachion
-
tachion
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tack för tipsen, uppskattas. Fungerade för mig att få ingång uppdateringen.
Du skulle ju kunna tipsa dom på tekniska avdelningen att det är inte mycket lönt att dom jobbar med nya uppdateringar om bara vi få som läser här får hem dom. Hur skulle jag fått reda på att det ens funnits en ny updatering om jag inte hängt här? Hade förmodligen kört samma i åratal till.
Även bland dom som inte hade transponderproblemen (vilket verkar vara rätt många) så är det ju många som aldrig stänger av sina boxar pga det löser diverse problem.
Hehe... Det trode jag CD hade löst på ett lysande sätt... min box kraschar minst en gång om dagen vilket kräver att den startas om. Problem solved.  Nä, men skämt och sido. Jag håller med om att CD bör informera om uppdateringen, men jag har en känsla av att dom resonerar så att dom redan har informerat om en uppdatering 1/2 -07 och dom som inte är så heta på gröten (dvs. dom som inte hänger här) gör förhoppningsvis sin uppdatering då.
Postad 23 January 2007 - 13:57
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
GTO-66: Det byter att det ska fungera att spela in från hdboxen till dvd recorder. Förra mjukvaran hade ett kopieringsskydd som ställde till det.
Du kopplar från VCR scarten på hd-boxen till din dvd recorder så ska det fungera.
<{POST_SNAPBACK}>
Ett stort tack för infon !
Postad 23 January 2007 - 14:05
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
[ JA det går och har alltid gått med scart men med den nya uppdateringen ska det inte vara så krångligt... och du har ju alla möjligheter att testa själv så varför inte göra det?
<{POST_SNAPBACK}>
Sparar tid, knä o rygg = bekväm medelålders man !
Postad 23 January 2007 - 18:30
Bobben_no
-
Bobben_no
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Vill du ha en lösning på ditt "problem" får du väl använda dig av komponent utgången som normalt sätt ska ge en lika bra bild som hdmi och sedan använda dig av TV:n hemska bildförstörande zoomfunktioner.
Det funkar lika illa med komponent som med HDMI, det är endast fullscart osm kan tala om för bildvisaren vilket format bilden har. HD boxen lägger till svarta kanter själv på 4:3 sändningar.
<{POST_SNAPBACK}>
Jeg har lånt en Humax HDCI-2000 og den klarer auto format på 4:3 (dvs. ingen sorte kanter). Har kun sjekket SD med Humax men siden alle HD sendinger er 16:9 så vil ikke det bli noe problem på HD. Humax'en har samme hardware som Sagem så da kan man håpe på at problemet kan løses i software. Det er sannsynlig at Humax boksen ikke sender aspect ratio informasjon for 4:3 sendinger (aspect ratio unknown). Det er sannsynligvis TV'n som lager "pillar box" når Sagem boksen legger 4:3 aspect ratio signallering i HDMI signalet. I analog scart så er det ingen format signallering (dvs. ingen spenning på pin 8) når det sendes 4:3. I analog WSS så vil noen TV automatisk lage pillarbox dersom det signalleres 4:3. Humax boksen har også en del mangler. Det er ikke "format pass trough". De-interlacer i en dyr TV er sannsynligvis bedre enn boksens egen de-interlacer. For optimal kvalitet så bør HDTV boksene ha en option for å sende formatet videre transparent. I Humax er det også irriterende at kanallisten ikke blir borte etter at man har valgt kanal.
Redigerat av Bobben_no, 23 January 2007 - 22:50.
Postad 23 January 2007 - 21:05
Seren
-
Seren
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Tycker själv att bilden har blivit bättre, var redan bra innan, med uppdateringen. Märktes särskilt nu under Ugly Betty med diverse färger. Likaså med Doom som visas nu.
Hockey på C+HD har också lyft sig med 720p efter uppdateringen.
Så iaf jag är nöjd. Dock minus med EPG:n.
Postad 23 January 2007 - 22:11
Mr plasma
-
Mr plasma
-
Lärjunge
-
-
411 inlägg
Det ÄR bättre bild nu! Jag tycker boxen blir bara bättre och bättre!
Upplever den lite snabbare oxå på kanalbyten.
Postad 24 January 2007 - 07:50
Unregistered52fa7d72
-
Unregistered52fa7d72
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Hej på er !
Kör ni med 720p eller 1080i ?
Vilket skall man välja ?
mvh/Everlast
Postad 24 January 2007 - 09:10
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Hej på er !
Kör ni med 720p eller 1080i ?
Vilket skall man välja ?
mvh/Everlast
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör 720p just nu, men det är bara som en testperiod... De flesta HD kanaler sänder ju med 1080i signal och då är det kanske bäst att ha boxen inställd på det. Men beroende på vilken av din TV eller HD-boxen skalar om bilden bäst. Kan nog variera mellan olika TV:ar..... Svaret: Det Du tycker ser bäst ut...
Redigerat av nemnok, 24 January 2007 - 09:11.
Postad 24 January 2007 - 09:33
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Någon som testat om Pioneers G-link funkar ihop med HD-boxen? Alltså att den kan byta kanal på boxen genom att Recordern skickar en irsignal.
Postad 24 January 2007 - 09:52
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Måste bara säga det igen, Sin City igår på C+HD var det bästa jag sett! Helt otrolig bild!
Postad 24 January 2007 - 12:00
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlägg
Måste bara säga det igen, Sin City igår på C+HD var det bästa jag sett! Helt otrolig bild!
<{POST_SNAPBACK}>
Kan bara hålla med ( såg den för en vecka sen ), man får hoppas alla filmer håller den klassen när de sänds i HD. // Hifighost
Postad 24 January 2007 - 14:39
iMist
-
iMist
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hhmmm...gjorde precis uppdateringen till 2.5.5 (efter att först manuellt fått återställa referenstranspondern) och nu har jag endast text (subtitles) men varken bild eller ljud på Discovery HD. Alla andra kanaler funkar fint. Någon som har samma problem?
EDIT: en reboot av boxen löste problemet
Redigerat av iMist, 24 January 2007 - 15:12.
Postad 24 January 2007 - 17:12
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Är det fler än jag som upplever att SD kanalerna ser bättre ut med rgb scart (Monster cable)än HDMI (av dyrare kvalitet) ?
Framförallt ser man det på textremsorna, TV loggan, SVT´s pausbild etc där HDMI ger "luddigare kanter".
Sen tycker jag inte att det blir riktigt samma skärpa heller på min Pioneer. Parabol installatören som var här nyligen instämde. Han funderade lite löst om det kan vara fel på boxen..
Har provat att koppla ur scarten och kört HDMI solo - testat med enbart komponent osv..men faktum kvarstår - - det ÄR bättre bild med Scart på SDTV. Dessutom justerar scarten bildformatet automatiskt.
Sålunda har jag nu HDMI sladden urdragen - - och sätts på plats vid behov
Känns inte optimalt såklart - man önskar att CD kunde fixa så att man enkelt kunde switcha från scart till hdmi via en knapptryckning eljest att hdmi gav samma fördelar som scart vid SDTV...
Synpunkter ? Tips ?
Postad 24 January 2007 - 17:30
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
[quote name='rejk' date='Jan 22 2007, 21:01 '] För er som inte har fått hem nya mjukvaran så finns det ett sätt att "tvinga" ner den. Dra ut strömkontakten och stoppa in den igen. Innan den hinner starta upp så trycker ni "OK och sen Info" då börjar den ta hem mjukvaran. Tack för info'n, det var det ända sättet för mig att uppgradera  bra jobbat CD Dom kanske skulle lagt in ny referenstransponder med den första uppdateringen??? Hur i **** ska svenne få in nya uppdateringar om det inte går automatiskt? @ Mr Plasma, du säjer att boxen bara blir bättre & bättre, ja kanske det........ Den kan ju inte gärna bli sämre Hur många här hade behållt denna box om det inte vore för HD-kanalerna????? Tyvär så måste jag konstatera att CD har lurat oss igen......dom viktigaste uppdateringarna enl. mig saknas ju ff, dvs EPG & mottagning av fria kanaler & andra satteliter Sen så kan jag bara hålla med vissa här att man borde kunna tvinga boxen att stretcha. Jag har inte köpt en 37" lcd för att titta på 28" osv, har även en 42" + 50" plasma & proj. Har för övrigt inte fått svar på mitt mejl (3 veckor) ang fler hd kanaler, måste vara nytt rekord. Vi hörs
Postad 24 January 2007 - 18:24
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Följer med spänning den här tråden, är nu riktigt nära att våga beställa.... Skaffar boxen inte bara för HD kanalernas skull utan även för att Boxers marksändningar suger... Tror och hoppas att CD har bättre bandbredd än Boxer... Såg att boxen grejjar DVB-T också: Kan någon säga om det syns stor skillnad på kvalité mellan tex 1, 2 och 4 mellan satellit resp marksänt på HD boxen?
Postad 24 January 2007 - 18:38
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Har faktiskt jämfört mellan DVB-T (både via HD boxens egna dito och min Pioneers inbyggda) och DVS-S mellan de digitala SDTV kanalerna (SVT, TV4)
Jag tyckte att:
1. Pioneers inbyggda gav ett par snäpp bättre bild än DVB-T via HD boxen
2. DVB-S gav dock något bättre bild än Pioneers
Denna jämförelse gjorde jag i somras...
Nu med nya mjukvaran kan man konstatera att DVB-S ger grymt bra bild på SDTV !
Framförallt om du använder dig av en riktigt bra scart typ Monster....
Skillnaden mellan en halv dyr och en dyr scart gav iallafall på mitt system en avsevärd skillnad
Redigerat av Stefanowitch, 24 January 2007 - 18:42.
Postad 24 January 2007 - 18:58
Unregistered84ea5f4c
-
Unregistered84ea5f4c
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ryktet säger att det är några ändringar på G när det gäller nya HD-kanaler, bla ska canal+ göra om sin paketering och National Geographic ska komma med en HD kanal. Detta är som sagt rykten.. skriver här så fort jag får det på papper =)
Postad 24 January 2007 - 19:02
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Ryktet säger att det är några ändringar på G när det gäller nya HD-kanaler, bla ska canal+ göra om sin paketering och National Geographic ska komma med en HD kanal. Detta är som sagt rykten.. skriver här så fort jag får det på papper =)
<{POST_SNAPBACK}>
Ja National Geographic HD skulle ju norrmännen få i April/Maj så vi får hoppas att det blir samma i Sverige.
Postad 24 January 2007 - 19:02
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
Tror jag kommit på vad den förbättrade programinfon skulle vara nu. Förut hade jag både norska(?) och svenska på programinfon på en del kanaler, man fick bläddra ner för att se den svenska infon. Men nu är det svenska på alla de kanalerna. Men det är fortfarande engelsk info på en del, t ex Discovery kanalerna mfl.
EDIT
Ang. fler HD-kanaler och kanalpaket, så hoppas jag att de inte får för sig att dunka upp priserna ännu mer, eller att man måste abbonera på nåt mer paket för att få ytterligare kanaler som kommer. Redan tillräckligt dyrt.
Fredrik
Redigerat av bananplanta, 24 January 2007 - 19:07.
Postad 24 January 2007 - 19:09
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Skillnaden mellan en halv dyr och en dyr scart gav iallafall på mitt system en avsevärd skillnad
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för svaret! Men varför dyr scart och inte HDMI?
Postad 24 January 2007 - 19:27
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Tycker också att jag har en bättre bild via scart på sd kanalerna. Jag har en 42PV60
Postad 24 January 2007 - 19:48
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Tycker också att jag har en bättre bild via scart på sd kanalerna. Jag har en 42PV60
<{POST_SNAPBACK}>
Menar ni alltså att det är bättre bild på SD kanaler via Scart än HDMI??? Det verkar ju helknasigt... Ska man alltså byta bildkälla på TVn beroende på om man kikar på SD eller HD kanal från en och samma box???
Postad 24 January 2007 - 19:54
Digitalinfo
-
Digitalinfo
-
Rookie
-
1 inlägg
När det gäller nya kanaler till Canal Digital HD
* Canal+ skapar två kanaler av sin HD kanal, en Canal+ Film HD och en Canal+ Sport HD
* NG HD och History Channel HD lär vara på gång.
* Tänkbart är också Luxe.TV HD
När det gäller nya kanaler till Canal Digital
* The History Channel en kanal som startar den 1 februari.
* Kanal 5 kommer med en systerkanal, Kanal 9. Kanal 9 ersätter ONE.
Redigerat av Digitalinfo, 26 January 2007 - 13:22.
Postad 24 January 2007 - 20:05
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Tack för svaret! Men varför dyr scart och inte HDMI?
<{POST_SNAPBACK}>
Har en dyr HDMI också.....
Postad 24 January 2007 - 20:07
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Menar ni alltså att det är bättre bild på SD kanaler via Scart än HDMI??? Det verkar ju helknasigt... Ska man alltså byta bildkälla på TVn beroende på om man kikar på SD eller HD kanal från en och samma box??? 
<{POST_SNAPBACK}>
Tyvärr så är det precis så. Scart ger bäst bild vid SD och vice versa för HDMI vid HD Dessutom krävs det en massa omständiga knapptryckningar för att göra detta
Postad 24 January 2007 - 20:10
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Har en dyr HDMI också.....   Förstod det.... Såg också att ni diskuterat detta tidigare... Kan det vara nåt fuffens med att HDMI signalen skalas upp medan Scart signalen är "oförstörd"?
Postad 24 January 2007 - 20:39
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Har en dyr HDMI också..... 
Förstod det.... Såg också att ni diskuterat detta tidigare... Kan det vara nåt fuffens med att HDMI signalen skalas upp medan Scart signalen är "oförstörd"?
<{POST_SNAPBACK}>
Inte helt otänkbart - - Eller också går hdmi signalen via mpeg-4 kretsen som "stökar till det" på vanliga mpeg-2 sändningar ??? Detta är naturligtvis bara en vild spekulation utan några som helst belägg. Men nån här kanske har svaret ?
Postad 24 January 2007 - 20:40
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Lite off-topic, men ändå: Orkar ni läsa så kanske svaret på frågan om HDMI vs. Scart finns här http://forum.ecousti...579/122868.html"Digital to digital conversion is no more a guarantee of signal quality than "digital to analog," and in practice may be substantially worse. " Kort och gott har man ingen kontroll över hur och vart signalen processas/skalas eller på annat sätt omvandlas någonstans... Kan vara en förklaring till att ni upplever Scart vara bättre än HDMI...
Postad 24 January 2007 - 21:25
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Lite off-topic, men ändå: Orkar ni läsa så kanske svaret på frågan om HDMI vs. Scart finns här http://forum.ecousti...579/122868.html
"Digital to digital conversion is no more a guarantee of signal quality than "digital to analog," and in practice may be substantially worse. "
Kort och gott har man ingen kontroll över hur och vart signalen processas/skalas eller på annat sätt omvandlas någonstans... Kan vara en förklaring till att ni upplever Scart vara bättre än HDMI...
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för bra länk. Jänkarna kör ju med S-video, komponent, DVI, eller HDMI. RGB Scart vet de ju knappt vad det är - så man får ha det i åtanke när man läser omdömet. Hursomhelst: kvaliteten på bildkretsar i både box och TV tycks spela stor roll för bilden. Sålunda funderar man över hur pass fina grejor det egentligen sitter i HD boxen från vår kära Canal Digital....
Postad 24 January 2007 - 21:46
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Undrar om det här med LNB..
I menyn kan man ju gå in och göra lite ändringar, bl a finns det en fråga om "LNB spänning på": ja eller nej kan man svara (min står på "ja"). Men vad menas ???
Postad 25 January 2007 - 07:47
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
Undrar om det här med LNB.. I menyn kan man ju gå in och göra lite ändringar, bl a finns det en fråga om "LNB spänning på": ja eller nej kan man svara (min står på "ja"). Men vad menas ???
<{POST_SNAPBACK}>
Vart hittar du den inställningen? För övrigt tycker jag att TV4 kunde försöka satsa lite på HD. De startar ju bara en massa andra skräpkanaler. Fredrik
Postad 25 January 2007 - 10:20
Stefanowitch
-
Stefanowitch
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Inställningar för LNB hittar man i menyn "kanalsökning"
Inte bara det när det gäller TV 4 - - varför kör de aldrig några filmer/program i DD 5.1 ?? Borde vara piece of cake när källmaterialet är kodat i 5.1
Har mailat TV 4´s ombudsman om HD och 5.1 - och det är "någonting de håller på och utreder" fick jag som svar.
Sanningen är väl snarare den att de skiter i kvalitet - de satsar istället på nya skitkanaler (med ännu mera reklam) som man kommer att zappa förbi...
Postad 25 January 2007 - 21:33
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Så, nu står en stor kartong här....
Kunde helt enkelt inte hålla mig längre!
Men en fråga:
Jag har en ca 4år gammal CD parabol monterad med dubbla LNB..
Tror ni jag måste byta den mot den med enkelt LNB som följde med tror ni? Eller räcker det med att rikta och kanske byta kablage? Nån som testat HD boxen med äldre tallrik?
Ps: Hoppas CD inte sviker mig med fria kanal uppdateringen på boxen! Ser fram mot Europa tallrik med 4 huvuden!
Postad 25 January 2007 - 21:39
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
Men en fråga: Jag har en ca 4år gammal CD parabol monterad med dubbla LNB.. Tror ni jag måste byta den mot den med enkelt LNB som följde med tror ni? Eller räcker det med att rikta och kanske byta kablage? Nån som testat HD boxen med äldre tallrik?
<{POST_SNAPBACK}>
Tallriken är det nog inga problem med. Men jag skulle nog byta ut lnb:t till det som är med i lådan, ev. även kabeln. Jag har en gammal tallrik till min satellitmottagning, funkar finfint. Enligt en CD annons jag såg i ett reklamblad idag så lanseras National Geographic HD i april i Sverige. Fredrik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|