Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 14 april 2008 - 10:21
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Ett önskemål om ändring i gränssnittet:
Kan vi få ljusare eller helst transparenta meddelanderutor? Det är problem med plasmor att det blir ghosting om man sätter visningen i paus några minuter, pga den starkt blå rutan som då envisas att ligga uppe. Ofast försvinner detta efter ett när man satt igång igen, men det finns ju plasmor som hanterar detta sämre än andra (tex LG).
Det är ju liknande rutor när man spolar eller har Info för en kanal uppe, men då är det sällan så länge att det är ett problem. Just Paus händer ju att man lämnar den i en stund ibland.
De flesta TV-kanaler har ju fattat detta och använder numera transparenta loggar. Om också boxtillverkarna kunde begripa detta så vore det bra.
Postad 14 april 2008 - 12:39
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
Första tiden med en tyst box ser ut att gå över, OK den är fortfarande ganska tyst men jag märkte en sak igår. När jag tog i boxen så började den helt plötsligt att skorra. Första gången var det en viss punkt i närheten av fronten i mittsektionen på locket som var utlösande, tryckte man där så kunde jag starta och stänga av skorrandet. Idag så kunde jag inte göra samma sak på den punkten, men hittade en annan i mittsektionen som låg 1dm in i högerkant av mittsektionen i locket. Jag kunde inte sätta på /stänga av skorrandet men tryckte jag lätt så kunde jag få fram ett resonansljud. I kväll så har jag på nytt försökt att spela på locket på boxen, och lite beroende på var man tycker så kan man få fram lite olika toner, konstigt! Om nu detta är en modiferad box så är det underligt att Sagem inte har kunnat fått dämpat bort lockresonansen. Även om boxen just nu är ganska tyst (om man inte spelar på den så känds det som ett tecken av en dålig mekanisk design.
Jag har bifogat en ljudfil, har ingen aning om det ger något, men jag testar. När jag klickar på ned nedladdade filen så öppnas den med Quick Time player av någon anledning. Det ska var en valig mp3 fil.
Om man lysnar på den så hör man ibland en annan ton än tidigare det där där som jag fått chassit i resonans. Man måste ha rätt tryck, för löst så hörs det inget och trycker man för hårt så är det också "tyst", det är ett ganska lätt tryck för att få fram ljudet. Mikrofonen är 5cm från boxen. Tar upp detta med CD på måndag. Någon annan som hört något liknade. Detta är en box endast 3-4 dar gammal av senaste serie.
Jag måste nog hålla med om detta även när det gäller min nya fina box som jag var så nöjd med.... Var kanontyst i en hel vecka men nu tycker jag att den börjar låta igen... F-----n jag som äntligen var nöjd med den...
Postad 14 april 2008 - 16:54
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Nu var Favoritlistan ommöblerad igen
Denna gång verkar det vara för att det har tillkommit några extra Kanal 5: Mitt/Norr, Väst, Syd och HD. På Plats 5 finns nu Kanal 5 Stockholm. Vad ska skillnaden vara? På kanal 5 HD är det för övrigt ingen bild. Är det den danska? Den ska väl inte synas i listan?
Jag kom fram till CD. Förklaringen är att Kanal 5 numera ska sända regionsriktad reklam. Stockholm är default, men tycker man att man passar bättre in på någon av de andra så är det bara att byta. Det är samma tablå.
HD är den danska. Mysko att den syns i vår lista, men jag fick ingen förklaring på det.
Troligen så kommer TV4's lokala kanaler också upp på satelliten snart.
Redigerat av agpath, 14 april 2008 - 17:02.
Postad 14 april 2008 - 17:35
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Nu är även jag en lycklig CD innehavare!  Installatören har precis gjort allt klart och åkt hem till sitt. Jag är verkligen supernöjd med bildkvalitén! Kanon, helt enkelt! 
Det är en fröjd att titta på tv nu! Hade tidigare ComHem's analoga utbud plus min DVD-samling.
Har inte hunnit jämföra så mycket än, men HD-kanalerna ser nog bättre ut än uppskalad DVD via min Sonyspelare.
Wasgo
Postad 14 april 2008 - 18:47
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
1. Första tiden med en tyst box ser ut att gå över, OK den är fortfarande ganska tyst men jag märkte en sak igår. När jag tog i boxen så började den helt plötsligt att skorra. Första gången var det en viss punkt i närheten av fronten i mittsektionen på locket som var utlösande, tryckte man där så kunde jag starta och stänga av skorrandet. Idag så kunde jag inte göra samma sak på den punkten, men hittade en annan i mittsektionen som låg 1dm in i högerkant av mittsektionen i locket. Jag kunde inte sätta på /stänga av skorrandet men tryckte jag lätt så kunde jag få fram ett resonansljud. I kväll så har jag på nytt försökt att spela på locket på boxen, och lite beroende på var man tycker så kan man få fram lite olika toner, konstigt! Om nu detta är en modiferad box så är det underligt att Sagem inte har kunnat fått dämpat bort lockresonansen. Även om boxen just nu är ganska tyst (om man inte spelar på den så känds det som ett tecken av en dålig mekanisk design.
Jag har bifogat en ljudfil, har ingen aning om det ger något, men jag testar. När jag klickar på ned nedladdade filen så öppnas den med Quick Time player av någon anledning. Det ska var en valig mp3 fil.
Om man lysnar på den så hör man ibland en annan ton än tidigare det där där som jag fått chassit i resonans. Man måste ha rätt tryck, för löst så hörs det inget och trycker man för hårt så är det också "tyst", det är ett ganska lätt tryck för att få fram ljudet. Mikrofonen är 5cm från boxen. Tar upp detta med CD på måndag. Någon annan som hört något liknade. Detta är en box endast 3-4 dar gammal av senaste serie.
2. Jag ska ta upp frågan med inspelningar på satellit och mark med CD, det problem som Ruva har, samt vad egentligen boxen är desighnad att klara
3. Ska nämna det med ljudsynk på ishocky, låter ju lite märkvärdigt med enbart ishocky får man tycka 
Edit, det verkar inte vara länkat till en viss punkt, utan mer random, kanske beroende på fläktens varvtal och hur varm boxen är. Någon m er som man spela på boxen?
Ett tips, sluta pilla och klämm på boxen, va fan ska det va bra för! skaffa ett jobb/liv!!!!
Postad 14 april 2008 - 18:54
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Ser att kanalplats 392 listas som TV5 HD, men den funkar inte. Någon som vet mer? Kanske Thor 5 fixar det? Den lär vara igång i morrn.
/W
Postad 14 april 2008 - 19:25
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ett tips, sluta pilla och klämm på boxen, va fan ska det va bra för! skaffa ett jobb/liv!!!!
Tanken är att det ska leda till en stabilare konstruktion. Det behövs inte så mycket kläm utan det räcker att man tar på ett visst ställe på boxen så börjar den lätta att skorra, då kan man få tyst på den genom att peta på en annan punkt. Man skulle gärna se någon mer stabilt, men visst som jag sagt den är tyst när den är på rätt humör
Postad 14 april 2008 - 19:40
knutte
-
knutte
-
Användare
-
-
101 inlägg
que
Har fått samma problem med boxen som dig, dvs att plåtlocket börjar vibrerar  . Det började med att jag flyttade på boxen. Och nu har jag stundom ett j**la oljud när locket börjar vibrera. Då får jag trycka på locket och då blir det bättre. Har haft boxen nästan sedan starten. Den här kan jag inte ha kvar, för den låter bara för mycket.
Knutte
Postad 14 april 2008 - 20:02
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
que Har fått samma problem med boxen som dig, dvs att plåtlocket börjar vibrerar . Det började med att jag flyttade på boxen. Och nu har jag stundom ett j**la oljud när locket börjar vibrera. Då får jag trycka på locket och då blir det bättre. Har haft boxen nästan sedan starten. Den här kan jag inte ha kvar, för den låter bara för mycket. Knutte
Jag skickade in problemet till CD idag, ska se vad deras teknikerna säger. Om min box är en modiferad så tycker jag de inte har nått hela vägen fram, eftersom det var resonanser i locket som vi har klagat på sedan start.
Postad 14 april 2008 - 20:32
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Har lyssnat på ljudfilen (var tvungen att ladda hem den först). Har dessutom kollat på bilderna som visar HDDn och fläkten mm.
Kan bara konstatera att fläkten är en "liten skit" som snurrar fort för att åstadkomma kylning. Stora fläktar som snurrar långsamt är effektivare OCH dessutom tystare. Småfläktar är alltid ett jäddra elände eftersom dom har en tendens att åldras fort och därmed börja låta illa tack vare försämrad lagring. De höga varvtalen är en stor föråldringsfaktor. Om inte fläkten kyler andra delar av lådan så skulle jag nog själv koppla ur fläkten, göra hål i lådan & montera en maffig kylfläns på hårddisken. Då blir det helt tyst och kylningen blir minst lika bra. 
Komplettering: Visst kan HDD'n låta också. Vill du vara helt säker på att det ska bli knäpptyst så kan du montera hårddisken mha en förlängningskabel utanför HDTV-boxen. Eftersom hårddisken på bilden ser ut att vara en vanlig 3,5-tummare så finns det massor av monterings/kylningsmöjligheter för den. Kolla i vilken PC-nörd-butik som helst.
Det skulle väll från början sitta en tyst 2.5 tumsdisk i den. Ska kolla hos grannen (som öppnat sin) och titta lite extra om det verkligen är en 3,5 tummare. Hans hårdisk låter nästan ingenting och fläktlöst utan lock hörs inte boxen. Gör nog samma om någon månad när man troligen vet att boxen är stabil. Lyssnade också på ljudfilen och kände igen ljudet från min fast min är ljusare/högre i tonen. Tog fram min gamla Boxerbox igen och har den till tysta program som t ex kolla på nyheter. Den är knäpptyst. ska försöka byta cd-box om man här hör att de nya är tysta även efter att de används ett tag. Annars, som sagt, locket av. Undrar lite över att många har signalsyrka runt 160. Jag har 190-197 med orginaltallrik och inställd av montör. Fast minsta lilla snö sätter sig på microvågshuvudet (0,3 db) och slåt ut mottagningen helt. appropå
Postad 14 april 2008 - 20:49
tojjemannen
-
tojjemannen
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Lovade för någon vecka sedan att lägga upp en bild på min moddade box. Den är nog så tyst den kan bli och utan resonansljud från chassi. Om någon moddar sin box så är det viktigt att se till att fläkten inte kommer i kontakt med någon del av chassit annars kommer resonansljuden tillbaka. Det blåa på bilden är en liten bit wettexduk som jag även satt fast med dubbelhäftande tejp i locket ovanför fläkten för lite mer ljudabsorbering.
IMG_3208.JPG 967,82K
9 Antal nerladdningar
Postad 14 april 2008 - 21:15
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Undrar lite över att många har signalstyrka runt 160. Jag har 190-197 med orginaltallrik och inställd av montör. Fast minsta lilla snö sätter sig på microvågshuvudet (0,3 db) och slåt ut mottagningen helt.
appropå
Som jag nämnt tidigare i tråden är jag nybliven CD tittare från idag. Jag har ett Triax Quad huvud (0,3dB) som följde med paketet, och har 183 respektive 187 med samma originaltallrik här i Stockholmsmrådet. Vilket är helt normala värden enligt montören. Det finns ett par fjuniga små björkkvistar som stör utsikten mot Thor dock. Montören var jättenoga med inriktningen av parabolen och ska ha en stor eloge från mig!  /W
Postad 14 april 2008 - 21:50
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Något trött blir man på ommöbleringarna i kanallistorna.
Nu är det riktigt tråkigt då jag inte längre har någon position 1 på favolistaB.
I menyn där man ställer in favoritlisterna ser allt OK ut men när man går ut till TV visningen så ligger Ettan på plats 2 osv, allt förskjutet ett steg och trycker jag på 1 kommer 2 fram och stegar jag så hoppas 1 över...........
Postad 14 april 2008 - 22:49
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jag själv är en newbie vad gäller satellittv, men ommöbleringen kan möjligen bero på att Thor #5 tas i bruk i dagarna.
Postad 15 april 2008 - 06:39
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag har haft min box från starten och den har alltid varit lite väl högljudd, men det har varierat och i perioder har den varit ganska tyst. På sista tiden har det blivt mer och mer sjungande resonansljud från chassit så jag har blivit less.. Eftersom det verkar finnas hopp om tystare boxar nu så felanmälde jag den och jag får en ny. Det är bara att hoppas på ett bra exemplar...
Postad 15 april 2008 - 06:43
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Har fått svar från CD om inspelningar, vilket stämmer med det som Ruva skrev.
Vad det gäller inspelning så klarar boxen att spela in två strömmar samtidigt. Vilket innebär två kanaler samtidigt oberoende om det är två satellit eller en satellit och en marknät. Att bara titta på en tredje går bra om någon av kanalerna är en markkanal men att försöka göra en timeshift eller paus på en tredje går inte. T.ex spelar du in två satellitkanaler så kan du titta på valfri fri markkanal eller om du spelar in en satellitkanal och en markkanal så kan du titta på valfri satellitkanal.
Återstår då att förstå varför Ruva fick problem när han spelade in en satellit och en mark samtidigt som han skulle titta på en satellit, det var väl så ruva?
Postad 15 april 2008 - 07:01
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har haft min box från starten och den har alltid varit lite väl högljudd, men det har varierat och i perioder har den varit ganska tyst. På sista tiden har det blivt mer och mer sjungande resonansljud från chassit så jag har blivit less.. Eftersom det verkar finnas hopp om tystare boxar nu så felanmälde jag den och jag får en ny. Det är bara att hoppas på ett bra exemplar...
Som jag skrev tidigare så är de nya boxarna tystare, dock så det fortfarande visst problem med återkoppling till chassit, kanske inte att det blir så jättehögt ljud, utan att den tonen som blir är mer störande. Jag kommer att öppna min box för att se vad de har gjort för förändring jämfört med de bilder som redan ligger ute. Sedan så kommer jag att prova att koppla bort fläkten för att se om det är hårddisken eller fläkten som ger de kvarvarande resonanserna. Kommer också att mäta spänningen till fläkten vid olika tillfällen (vid start och olika driftfall) för att se om det finns något man kan göra med spänningsregleringen till fläkten, kanske kan man sänka spänningen något och få ner ljudet ytterligare? Kommer sedan se möjlighet att med dämpfilt av något slag dämpa ut locket. Med den modifierade och relativt tysta box som är nu, så tror jag att det är egentligen tillräckligt med någon typ av dämpmaterial i locket. Tror man ska var lite försiktig när man väljer isolermaterial i locket samt att det är urladdat kan vara risk för ESD. Jag återkommer om resultatet.
Postad 15 april 2008 - 07:40
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Något trött blir man på ommöbleringarna i kanallistorna.
Nu är det riktigt tråkigt då jag inte längre har någon position 1 på favolistaB.
I menyn där man ställer in favoritlisterna ser allt OK ut men när man går ut till TV visningen så ligger Ettan på plats 2 osv, allt förskjutet ett steg och trycker jag på 1 kommer 2 fram och stegar jag så hoppas 1 över...........
Det beror nog som jag skrev på att Kanal 5 har startat 3 nya kanaler som ligger sist i listan och trycker ned allt några snäpp samt att gamla Kanal 5 på plats 5 har utgått. Varför då SVT1 som ligger överst har flyttats är ju dock ologiskt.
Postad 15 april 2008 - 09:36
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Som jag skrev tidigare så är de nya boxarna tystare, dock så det fortfarande visst problem med återkoppling till chassit, kanske inte att det blir så jättehögt ljud, utan att den tonen som blir är mer störande. Jag kommer att öppna min box för att se vad de har gjort för förändring jämfört med de bilder som redan ligger ute. Sedan så kommer jag att prova att koppla bort fläkten för att se om det är hårddisken eller fläkten som ger de kvarvarande resonanserna. Kommer också att mäta spänningen till fläkten vid olika tillfällen (vid start och olika driftfall) för att se om det finns något man kan göra med spänningsregleringen till fläkten, kanske kan man sänka spänningen något och få ner ljudet ytterligare? Kommer sedan se möjlighet att med dämpfilt av något slag dämpa ut locket. Med den modifierade och relativt tysta box som är nu, så tror jag att det är egentligen tillräckligt med någon typ av dämpmaterial i locket. Tror man ska var lite försiktig när man väljer isolermaterial i locket samt att det är urladdat kan vara risk för ESD. Jag återkommer om resultatet.
Ser fram emot dina test resultat. Härligt att se att du inte ger dig... Mvh Player
Postad 15 april 2008 - 12:12
janozbananoz
-
janozbananoz
-
Rookie
-
2 inlägg
Har nån sett nån info om Ethernetingången annat än "Inaktiverad"?
Teoretiskt borde MPEG-chipet kunna användas som uppspelare av mpeg-filer från en server...
Postad 15 april 2008 - 17:57
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Det glunkas lite om att man framledes ska kunna tanka över det som finns på hårddisken till en pc via ethernetuttaget. Men det är obekräftade uppgifter.
/W
Postad 15 april 2008 - 18:47
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Då har jag utfört modifieringen av boxen.
I detta inlägg lägger jag in lite ljudfiler om det nu kan ge något.
- Det är en fil före mod (standard)
- Det är en fil (före mod) där locket har kommit i resonans (utan att jag just då trycker på locket)
- En fil utan fläkt med locket på
- En fil efter moddning
Jag har fixerat fläkten och dämpat ut locket med isolerplattor, jag lägger ut ett nytt inlägg på det med bilder. Jag gjorde inget åt moderkortet.
Jag mätte också spänningen på fläkten, är på 9,35V när den varvar upp vid start och därefter gick den ner till 5,89V, vet inte om den kan gå lägre i spänning, men det är nog i det intervall som den jobbar. Jag mätte inte så länge utan enbart i någon minut
Var förvånad att det hördes så mycket från bara hårddisken. Det var inga resonanser i locket när fläkten var bortkopplad, så resonanserna kommer från fläkten.
Jag är tveksam till att detta skulle vara en moddad box, för det finns inget som tyder på det. Fläkten låg löst och ett fäste låg emot botten i boxen. Moderkortet är inte fastskruvat och det är inte infört någon isolering i locket
Redigerat av Unregistered124686ac, 15 april 2008 - 19:20.
Postad 15 april 2008 - 19:11
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Ser fram emot dina test resultat. Härligt att se att du inte ger dig... Mvh Player
Jag instämmer, en eloge´ till dig que !
Postad 15 april 2008 - 19:11
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Då kommer några bilder från modifieringen. Det finns inget som tyder på att detta skulle var en modifierad box, fastän jag fick den i förra veckan.
1. Jag tog bort fläktkontakten och skruvade ihop boxen (utan fläkt). Inga resonanser, men man hörde HDD'n ganska tydligt, egentligen inte så stor skillnad mot med fläkt. När fläkten inte skapar resonanser eller ligger emot så är den OK
2. Det fäste som syns på bilden längst in, låg an mot botten av boxen. Jag använde det jag hade och det fick bli lite fönstertätning som jag la runt öppningen för utblåset mot HDD'n och sedan la jag tätning i botten av boxen som fläkten filar mot. Buntband. Stulen modifiering från andra "moddare" och den funkar utmärkt.
3. Jag satte isolerplatta i locket (köpt på HCJ), för att göra locket lite tyngre och dämpa ut resonaser. Över HDD satte jag en bit av en musmatta, som jag fäste med dubbelhäftande tejp. Jag ville ha lite mer dämpande där och det är inte så stort avständ mellan HDD'n och lock så det fick bli det jag hade.
4. Resultatet är utmärkt, visst kan man höra boxen, men betydligt bättre och inga resonanser
Redigerat av Unregistered124686ac, 15 april 2008 - 19:19.
Postad 15 april 2008 - 20:02
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Fick mitt paket som ska monteras på fredag.
Var med en lapp där det stod att en uppgradering ska fixa så man för Dolby ljud igenom HDMI kabeln,
den skulle komma första kvartalet iår. Vet nån om den redan kommit eller är påväg?
Postad 15 april 2008 - 20:09
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Hur länge fortsätter boxen att spela in om jag pausar i ett program? Är det 0,5h som gäller?
Postad 15 april 2008 - 20:14
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Fick mitt paket som ska monteras på fredag. Var med en lapp där det stod att en uppgradering ska fixa så man för Dolby ljud igenom HDMI kabeln, den skulle komma första kvartalet iår. Vet nån om den redan kommit eller är påväg?
Det är inte fixat ännu, men det är en av de fixar de försökar att göra snarast. Hur länge fortsätter boxen att spela in om jag pausar i ett program? Är det 0,5h som gäller?
Minst, det beror på vilket typ av sändning det är. Jag har ännu inte haft problem med det, jag tror att det snarare ligger på 1timme eller mer.
Postad 15 april 2008 - 20:38
miclak
-
miclak
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Que, vad hände med din inställning till garantin...man ska ju inte öppna boxen själv
Har du fått tillåtelse från CD eller helt enkelt tröttnat på allt strul?
Jag får instämma med de andra att du gör ett jättejobb!!
miclak
Postad 15 april 2008 - 21:13
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Que, vad hände med din inställning till garantin...man ska ju inte öppna boxen själv Har du fått tillåtelse från CD eller helt enkelt tröttnat på allt strul?
Jag får instämma med de andra att du gör ett jättejobb!!
miclak
Man kan nog säga att jag tröttnade, visst jag kunde kanske ha väntat på den 7:e boxen  men det här tog någon timme i modifiering och jag fick fram information som jag ska återmata till CD, bl.a att det inte var en modifierad box som skickades ut, samt lite om mina mätningar och hur modifieringen gjordes. Det som kanske ändå var glädjande är att se att det inte var en modifierad box som jag fått. Det ger ju ändå hopp om att det borde kunna bli bättre. Gett upp har jag inte gjort utan fortsätter att samla information för att i slutändan få en bättre produkt, det har vi ju alla glädje av.
Postad 15 april 2008 - 21:55
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hur länge fortsätter boxen att spela in om jag pausar i ett program? Är det 0,5h som gäller?
2 timmar för en SD-kanal.
Postad 15 april 2008 - 22:00
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Det är inte fixat ännu, men det är en av de fixar de försökar att göra snarast.
Är inte detta ett lyxproblem för dem som har dyra hembiorecivrar som skalar upp allt? Typ Onkyo SR805 och liknande? För oss andra gör väl SP/DIF ingången jobbet? /W
Redigerat av Unregistered7ae15c99, 15 april 2008 - 22:02.
Postad 15 april 2008 - 22:10
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Det enda ljud jag hör från min box är det helt normala och tysta ljudet från en WD hårddisk som snurrar om jag lägger örat intill. Fläkten hörs inte alls. Samsungs diskar är tystare, men det är bara marginellt. Tempen visar 42 grader.
So far är jag mer än helnöjd med allt!
/W
Postad 16 april 2008 - 07:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Det enda ljud jag hör från min box är det helt normala och tysta ljudet från en WD hårddisk som snurrar om jag lägger örat intill. Fläkten hörs inte alls. Samsungs diskar är tystare, men det är bara marginellt. Tempen visar 42 grader.
So far är jag mer än helnöjd med allt! 
/W
Håller med, du kan se min slutsats som jag skickade till CD idag. */ Slutsats, boxen var inte modifierad från Sagem. HDD'n låter en del, fläkten (utan skorr) bidrar inte till så mycket extra ljud, så fläkten utan burkresonanser är egentligen ganska tyst. Trolig orsak till vibrationerna till chassiet är att ena sidan av fläkten (särskilt i hörnet som är avsedd för fästskruv), vilar mot botten av boxen. Locket är ett lätt instabilt platslock, som kommer i svängning pga vibrationen från fläkten. Locket vibrerade inte när fläkten var bortkopplad. (Skillnad mellan tysta och skorrande boxar är troligen detta fläkthörn som ligger emot). Resultatet efter modifiering är utmärkt, visst kan man höra boxen något men det är nu mer rena toner, det är en fläkt och en HDD som låter och inte något annat, detta ljud är inte så störande som missljud från boxen pga vibrationer. Vad man i första hand måste göra är att se till att fläkten inte vilar mot chassiet. Jag gjorde inte någon mellantest här, utan gick vidare att isolera locket direkt. Det kan kanske ha räckt med enbart åtgärda fläkten men det skadar absolut inte att få en bättre tyngd i locket, det kommer inte att bli några vibrationer i mitt lock. Jag satte också lite dämning ovanför HDD'n, vet inte hur mycket det gjorde, men det kan inte ha någon negativ påverkan i all fall. Jag skruvade aldrig fast moderkort, tyckte inte att det kändes nödvändigt, men det är kanske något man också kan pröva. Efter detta är boxen så tyst som man förväntar sig vid ett köp ;-) /*
Redigerat av Unregistered124686ac, 16 april 2008 - 07:19.
Postad 16 april 2008 - 17:14
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Har fått svar från CD om inspelningar, vilket stämmer med det som Ruva skrev.
Vad det gäller inspelning så klarar boxen att spela in två strömmar samtidigt. Vilket innebär två kanaler samtidigt oberoende om det är två satellit eller en satellit och en marknät. Att bara titta på en tredje går bra om någon av kanalerna är en markkanal men att försöka göra en timeshift eller paus på en tredje går inte. T.ex spelar du in två satellitkanaler så kan du titta på valfri fri markkanal eller om du spelar in en satellitkanal och en markkanal så kan du titta på valfri satellitkanal.
Återstår då att förstå varför Ruva fick problem när han spelade in en satellit och en mark samtidigt som han skulle titta på en satellit, det var väl så ruva?
Nej. Jag spelade in 4:an DVBT samt Canal+HD och skulle titta på TV4 HD men det stod ingen signal på tv-skärmen. Stängde av och på TV 4 HD och TV4 DVBT stoppade sin inspelning. Sedan när nästa program skulle sätta igång i TV 4 HD blev det ingen signalmedellande igen. Då hade ett nytt program från DVBT 4 satt igång och även den inspelningen stoppade då jag stängde av (viloläge) och satte på TV 4 HD igen. Mycket skumt och har inte provat igen. Que tycker hårddisken låter. Hos grannen som tagit bort både fläkt och lock låter det absolut ingenting från hårddisken förutom ett mycket svagt surr som är vanligt med hårddiskar förutom att denna är extremt tyst. Skrev innan om att boxen är uppbygd av ett stålskellett innuti och där såg jag fel, det är plast och något annat material längst bak. Vi ska sätta en 120 cpu fläkt (500 kr) över hela systemet, vid tillfälle, och ta stömmen från ett fläktlöst nätaggregat. Han har även beställt ett högt glaslock (150 kr) som täcker det hela. Allt för att boxen ska förbli tyst och sval samt skyddad från dam och smuts. Jag ska tillägga att inget direkt solljus kommer åt boxen.
Postad 16 april 2008 - 18:11
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Nej. Jag spelade in 4:an DVBT samt Canal+HD och skulle titta på TV4 HD men det stod ingen signal på tv-skärmen. Stängde av och på TV 4 HD och TV4 DVBT stoppade sin inspelning. Sedan när nästa program skulle sätta igång i TV 4 HD blev det ingen signalmedellande igen. Då hade ett nytt program från DVBT 4 satt igång och även den inspelningen stoppade då jag stängde av (viloläge) och satte på TV 4 HD igen. Mycket skumt och har inte provat igen.
Que tycker hårddisken låter. Hos grannen som tagit bort både fläkt och lock låter det absolut ingenting från hårddisken förutom ett mycket svagt surr som är vanligt med hårddiskar förutom att denna är extremt tyst. Skrev innan om att boxen är uppbygd av ett stålskellett innuti och där såg jag fel, det är plast och något annat material längst bak. Vi ska sätta en 120 cpu fläkt (500 kr) över hela systemet, vid tillfälle, och ta stömmen från ett fläktlöst nätaggregat. Han har även beställt ett högt glaslock (150 kr) som täcker det hela. Allt för att boxen ska förbli tyst och sval samt skyddad från dam och smuts. Jag ska tillägga att inget direkt solljus kommer åt boxen.
Jag lägger in ditt problem i bugglistan så får vi se vad CD säger om det. Låter och låter, hela boxen är nu tillräckligt tyst för att anses som bra tycker jag. Och det är kanske inte omöjligt att det är HDD'n som bidrar till en större del av ljudet jämfört med fläkten, men det är inte helt lätt att sia om. Det är kanske svårt att höra detta på ljudspåren, men känslan var ändå att det inte var värt att satsa på tystare fläkt etc. för jag tyckte att den gick ganska tyst när den gick på sitt normalläge och inte låg an något. Om man tycker att just fläktljudet är så högt (efter att sett till att den inte ligger emot något), så hade jag nog först provat att ta ner spänningen något och se vad det kan ge för ljud och temperatur, man kanske kan lägga en eller två dioder i serie så ta man ner spänningen 1V eller lite till. Edit bugglistan uppdaterad med några punkter
Redigerat av Unregistered124686ac, 16 april 2008 - 18:36.
Postad 16 april 2008 - 20:26
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jag har för mig att en diod tar ner spänningen med ca 0,7 Volt. Två i serie kanske med ca 1,3 V? Lekte en del med elektronik och hembyggen för en massa år sen. Annars finns ju små stabbkretsar på tex 9V för en billig penning som kanske funkar i detta sammanhang?
/W
Postad 16 april 2008 - 21:13
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har för mig att en diod tar ner spänningen med ca 0,7 Volt. Två i serie kanske med ca 1,3 V? Lekte en del med elektronik och hembyggen för en massa år sen. Annars finns ju små stabbkretsar på tex 9V för en billig penning som kanske funkar i detta sammanhang?
/W
Jo 0,7V teoretiskt är det, men det kan variera beroende på diodtyp så därför kanske ett område mellan 1-1.4V, man kan nog använda ett effektmotstånd också. I detta fall så var tanken att använda boxens tempstyrning och enbart ta ner den nominella utspänningen som låg runt 6V något (kanske skulle man ända ner till 4V), när sedan tempen ökar så går den upp något hack så den borde var självjusterade. Man kan ju också bygga sin egen reglering säg, mellan 3-9V som styrs av ett NTC motständ som man sätter på HDD'n. Men jag har haft på boxen hela kvällen och inte störs jag av fläkten nu, tycker det är helt OK. Tycker inte man behöver göra mer modifiering än på det mekaniska med att se till att inte fläkten ligger mot något, samt kanske något dämpande i locket.
Postad 16 april 2008 - 21:17
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
man kanske kan lägga en eller två dioder i serie så ta man ner spänningen 1V eller lite till.
Ehh, en potentionmeter kanske?
Postad 16 april 2008 - 21:20
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Du är mer haj på tempstyrning än jag. Kan jag lämna in min Yamaha Pl100 receiver hos dig? Den har en idiotisk trestegs-fläkt som ej känner av tempen alls! Den bara ökar tills den når maxvarv och stannar där!
Fast' den blev lite bättre efter en runda hos serviceteknikerna på Yamahaverkstan, är den fortfarande irriterande högljudd efter någon timmes tv-tittande.
Lite OT, jag vet!
/W
Postad 17 april 2008 - 06:39
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Citera(khalnur @ Apr 15 2008, 21:09 ) Hur länge fortsätter boxen att spela in om jag pausar i ett program? Är det 0,5h som gäller?
2 timmar för en SD-kanal.
För den vetgirige, så kunde man använda detta för att se bit-rate på olika kanaler, tex jämföra SVT HD, mot TV4HD och Woom etc, titta på programmet tex en timma, och spola tillbaka och se hur många minuter man får.
Redigerat av Unregistered124686ac, 17 april 2008 - 06:40.
Postad 17 april 2008 - 23:54
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Tystnaden i tråden tyder på att alla Canal Digitalabonnenter är nöjda!  Liksom jag!
/W
Postad 18 april 2008 - 10:20
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Tystnaden i tråden tyder på att alla Canal Digitalabonnenter är nöjda! Liksom jag!
/W
Jo, jag har inget nytt att klaga på Har mest problem med att boxen bara kan stänga av sig helt omotiverat. Mestadels när jag blädrrar runt i EPG men ett par gånger, tex igår kväll strax efter uppstart så bara slocknar den av sig själv. Dvs den stänger av sig så som om jag hade tryckt på fjärren, men med skillnaden att det står "Init" innan den slocknar, vilket den normalt ju bara säger vid uppstart.
Postad 18 april 2008 - 10:26
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
vet nån varför boxen inte skickar ut Dolby Digital via HDMI??
/K
Postad 18 april 2008 - 12:51
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Min nya är supermycket tystare än min gamla!
Om ni har bullerboxar så byt nu.
Postad 18 april 2008 - 15:10
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
För den vetgirige, så kunde man använda detta för att se bit-rate på olika kanaler, tex jämföra SVT HD, mot TV4HD och Woom etc, titta på programmet tex en timma, och spola tillbaka och se hur många minuter man får.
Jag vill påpeka att om man PAUSAR så pausar den tills hårddisken är fylld. Alltså trycker man på pause så fungerar det på detta viset. Låter man boxen vara på en kanal så kan man spola tillbaka ca 1½-2 timmar på en SD-kanal och ½-1 timme på en HD-kanal. Detta gäller bara utan kanalbyte.
Postad 19 april 2008 - 10:29
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
Jag är också mycket nöjd med hd-boxen. Har iofs inte testat inspelningsfunktionen än mest pga ointresse men jag tänkte testa det i eftermiddag. Den är lite mer buggig än gamla kombiboxen och hänger sig ibland men det har trots allt inte hänt många gånger. Jag tänker skaffa en extrakabel och koppla in i kombiboxen och ha den som reserv.
Eller kanske använda den när jag får lust att kolla på bulgarisk folkmusik
Postad 19 april 2008 - 18:47
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Om jag får spä på glädjen lite. Min box är så tyst att jag nästan får lägga örat intill den för att höra den. På cirka en halvmeter till en meters avstånd hörs inget alls med mina öron mätt.
Bra jobbat, Sagem och Canal Digital!
Fixar ni till Ethernetuttaget en vacker dag blir lyckan total!
/W
Postad 19 april 2008 - 20:00
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Får bara hålla med, med en ny b ox samt en modifiering så fungerar boxen utmärkt. Tyst och inga hängningar, så som det ska vara
Postad 19 april 2008 - 22:06
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hej,
Fråga:
Jag upplever att jag har fördröjning i ljudet/läppsync på flera kanaler. Ljudet kommer före bilden så att säga.
Kör endast med HDMI + TV högtalare på min Pioneerplasma. Alltså ingen hemmabio förstärkare.
Är det flersom upplver samma sak?
Kan man kalibrera/konfiguera någon delay på box:en?
Någon som har tips?
//S7
Postad 19 april 2008 - 22:59
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
Tja min glädje var kortvarig...
Nu hänger den sig, startar om, och låter mer och mer...
H-lvete va jag e trött på detta!!!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|