Postad 14 May 2011 - 21:27
Jo... men det bröts... jag omprioriteradeSjukt läckert! Men hade inte du köpstopp?
Postad 15 May 2011 - 04:07
Allvarligt fall av LBA. Hur lång tid klarade du utan att köpa en objektivJo... men det bröts... jag omprioriterade
Jag har sålt mitt DA* 60-250mm
Postad 15 May 2011 - 09:36
Senaste inköpen!
WOW! Jättekul! Du har också börjat investerat ser jag. Jag är helt övertygad att investering i de tre FA-ltd är en vinst. Detta är glas och metall tillsammans i en fantastisk industridesign. Dessa kommer inte direkt att bli mindre eftersträvansvärda när Pentax kommer med FF-huset.
Ser fram emot att se bilder från 77:an. Jag har den inte och har inte tänkt skaffa den heller MEN samtidigt så skulle det vara så najs att ha alla tre säger samlaren i mig. Du kanske kan övertyga mig ;-)
Jag har sålt mitt DA* 60-250mm
Hade lite ångest innan ja annonserade ut det och saknar det nu men ångrar mig trots allt inte. Även om jag gillade det objektivet mer än något av mina limitedobjektiv känns det som om jag inte kan motivera att äga ett så dyrt objektiv. Vad jag nu vill köpa är ett DA* 300mm
Ingen som har något till salu för en billig peng
Fast det är väl ingen större prisskillnad på den och 300:an väll???
Postad 15 May 2011 - 09:41
jo gubben jag köpte den av har i sin tur köpt den av någon importör av Pentax prylar till Danmark och då var den den enda i Skandinavien..och det är kul att ha en speciell lins
..men när man tar i den är det mer...ja bara asgrymt..jag är en mycket lycklig man
Shit pommesfrites! Underbart att se denna pjäs på "hemmaplan". Allvarligt vänner! Vi måste styra upp ett Pentax Geek Meet. Jag hoppas att du delar med dig av bilder framöver.
Själv så väntar jag på ett tillfälle att slå till på ett FA* 250-600 men det lär nog aldrig hända. Kanske kommer Pentax med en nytt supertele? Jag behöver mer än 300 och för mitt ändamål skulle en zoom vara bättre.
Jag var på bäverspaning förra veckan. Då hade din FA* kommit väl till pass. Jag försökte fånga det lilla livet i mitt 50-135. Behöver jag säga att det blev futtigt :-D
Postad 15 May 2011 - 10:22
Nej det är nog inte det. Jag säljer ett objektiv som jag tycker e för dyrt men vill nu ha ett annat som kostar lika mycketFast det är väl ingen större prisskillnad på den och 300:an väll???
Suck, ska man aldrig bli nöjd...
Postad 15 May 2011 - 10:37
Tror jag med, det kommer säkert nya FF objektiv, med dessa kommer nog inte igen.... De är ju fortfarande i produktion och säljer som smör, tydligen.WOW! Jättekul! Du har också börjat investerat ser jag. Jag är helt övertygad att investering i de tre FA-ltd är en vinst. Detta är glas och metall tillsammans i en fantastisk industridesign. Dessa kommer inte direkt att bli mindre eftersträvansvärda när Pentax kommer med FF-huset.
Ser fram emot att se bilder från 77:an. Jag har den inte och har inte tänkt skaffa den heller MEN samtidigt så skulle det vara så najs att ha alla tre säger samlaren i mig. Du kanske kan övertyga mig ;-)
Ska försöka övertyga dig
Postad 15 May 2011 - 11:37
Men just nu har 43'an setat klistrad på kameran. Nu återstår bara en analog att sätta den på, tror den passar bättre där. 31 och 77 är bättre på APS-C
Jag håller inte med här men brännvidder är ju högst personliga. Jag skaffade DA* 55:an för några år sedan för jag ville ha en fast och kompakt lins med stor bländare. Men jag insåg ganska snabbt att det blev för mycket tele för mig. Det är ingen allround brännvidd för mig helt enkelt. Så jag skaffade 31:an och den brännvidden blev perfekt. Men så när jag fick 43:an så känner jag att den är ännu bättre. 31:an kan bli lite för vid i vissa förhållanden men den är oslagbar inomhus. Kombon 21, 31 och 43 är oslagbara för mina ändamål.
Postad 15 May 2011 - 11:58
Jag håller inte med här men brännvidder är ju högst personliga. Jag skaffade DA* 55:an för några år sedan för jag ville ha en fast och kompakt lins med stor bländare. Men jag insåg ganska snabbt att det blev för mycket tele för mig. Det är ingen allround brännvidd för mig helt enkelt. Så jag skaffade 31:an och den brännvidden blev perfekt. Men så när jag fick 43:an så känner jag att den är ännu bättre. 31:an kan bli lite för vid i vissa förhållanden men den är oslagbar inomhus. Kombon 21, 31 och 43 är oslagbara för mina ändamål.
Jag håller faktiskt med dig... ändå
Jag känner att 43'an är riktigt bra på APC-C, bättre än 50mm standarden som det alltid tjatas om. Du vet, "skaffa en fast 50", rådet som alltid ges.
Så för mig är 43'an riktigt bra och bättre, istället för en 50. Men 31'an skulle nog kännas mer användbar för mig, om man bara tog med ett objektiv
Postad 15 May 2011 - 14:11
Det är så sant och jag håller faktiskt med dig... ändåJag håller faktiskt med dig... ändå
Ska förtydliga mig lite....
Jag känner att 43'an är riktigt bra på APC-C, bättre än 50mm standarden som det alltid tjatas om. Du vet, "skaffa en fast 50", rådet som alltid ges.
Så för mig är 43'an riktigt bra och bättre, istället för en 50. Men 31'an skulle nog kännas mer användbar för mig, om man bara tog med ett objektiv
Men det vore inte fel med en ny 28mm limited. Den skulle i bildvinkel motsvara vad 43:an är på en LX.
Postad 15 May 2011 - 15:18
Nice!
Instämmer till fullo. Grattis Mikael det är iaf FA limiteds
Postad 15 May 2011 - 15:34
Själv så väntar jag på ett tillfälle att slå till på ett FA* 250-600 men det lär nog aldrig hända. Kanske kommer Pentax med en nytt supertele? Jag behöver mer än 300 och för mitt ändamål skulle en zoom vara bättre.
Jag var på bäverspaning förra veckan. Då hade din FA* kommit väl till pass. Jag försökte fånga det lilla livet i mitt 50-135. Behöver jag säga att det blev futtigt :-D
[/quote]
Håller med en träff någonstans hade varit nice.
Ja Fa* 250-600 hade varit en ännu större vinstlott. Jag håller med om zoomen och ett kilo lättare hade inte gjort något.
Jag blir lite avundsjuk på sådana "exklusiva" mål som bäver, börjar tröttna på tranor, räv och rådjur.
Positivt att du verkar tro (hoppas) på en fullformatare och med lite tur ett nytt supertele.
Postad 15 May 2011 - 16:16
Lite att läsa om objektivet
Bifogad fil(er)
Redigerat av Pentax K, 15 May 2011 - 16:24.
Postad 16 May 2011 - 06:39
SMC Pentax-FA* 85mm F1.4 [IF] på Tradera för 5000 kr. De är ett rätt ok pris, d.v.s om det inte ligger ett högt reservationspris. Inget objektiv för mig men för någon annan kanske?
Lite att läsa om objektivet
Säljaren verkar göra business på denna lins. Detta är den 2:a som säljaren auktionerar
Postad 16 May 2011 - 10:07
Postad 16 May 2011 - 15:34
http://www.cyberphot...le=pe100macrowr
http://www.scandinav...px?iid=10197775
Redigerat av Unregistered8f409a5c, 16 May 2011 - 15:46.
Postad 16 May 2011 - 15:50
Nä helt rätt, men den finns inte i lager. Jag la en beställning på Dustin för en vecka sedan. Är väl bara att vänta och se antar jag.Missuppfattar jag dig? eller vill du inte beställa?
http://www.cyberphot...le=pe100macrowr
http://www.scandinav...px?iid=10197775
Postad 16 May 2011 - 15:57
Nä helt rätt, men den finns inte i lager. Jag la en beställning på Dustin för en vecka sedan. Är väl bara att vänta och se antar jag.
Se det positivt, den som väntar på något.....örk kräks nästan själv
Är Dustin billiga annars?...har du kollat pixmania?
Postad 17 May 2011 - 07:38
Jo såg att dom va lite billigare, men gillar dom inte riktigtSe det positivt, den som väntar på något.....örk kräks nästan själv
![]()
Är Dustin billiga annars?...har du kollat pixmania?
Postad 18 May 2011 - 08:20
Jag beställde i söndags och fick dom igår tisdag
Så en sak som är bra med Dustin i alla fall, dom håller vad dom lovar....
Postad 18 May 2011 - 17:59
Säg inte det.. jag fick vänta på min K-7a i ca 2|3 månaderDustin har ganska bra pris nu på kit med K-5 och 18-135/3,5-5,6 WR. 15490:- plus frakt, leveranstid 1-2 dagar.
Jag beställde i söndags och fick dom igår tisdag![]()
Så en sak som är bra med Dustin i alla fall, dom håller vad dom lovar....
Postad 19 May 2011 - 18:33
http://www.gigapan.org/gigapans/76785/
zooma in lite vetja
Postad 20 May 2011 - 16:06
Jag kommer nästa vecka bli en ägare till en Pentax-r (18-55) kit. Jag är en nybörjare med systemare men vill ändå ha en Bra instegskamera som duger ett par år framöver. Känslan nu efter beställning är underbar, efter flera veckors letande bland alla märken. Can't wait!
Till min fråga då: Vilket är det bästa ALLROUND objektivet jag kan köpa till när inte det medföljande räcker hela vägen? Jag tror inte jag vill börja scanna begagnatmarknad efter "ett av varje" för alla moment. Utan bara någon basic som för ett rimligt pris klarar av alla dygnets timmar och situationer.
Hoppas det inte blev för otydligt
Redigerat av anteljungh, 20 May 2011 - 16:08.
Postad 20 May 2011 - 17:19
Till min fråga då: Vilket är det bästa ALLROUND objektivet jag kan köpa till när inte det medföljande räcker hela vägen? Jag tror inte jag vill börja scanna begagnatmarknad efter "ett av varje" för alla moment. Utan bara någon basic som för ett rimligt pris klarar av alla dygnets timmar och situationer.
Hoppas det inte blev för otydligt
Det bästa allround torde vara 18-135 IF WR DC. Något bättre bildkvalite än 18-55, samt mycket längre vidd, vädertätat samt nya autofokus motorn (DC) som är mycket snabb och tyst. Den är riktigt liten också, typ nästan lika som 18-55.
Annars är DA 16-45 och DA 55-300 den absolut bästa kombon om man ser till pris och bildkvalite.
16-45 finns på Tradera nu, men 55-300 kan du få tag på på Ebay för vettiga priser.
Denna kombo är vad jag alltid rekomenderar
Dock så är båda dom "skruv AF" vilket kan kännas som ganska ljudligt och segt hos 55-300'an. 16-45'an har så kort fokus omfång så den är riktigt snabb trots "skruv AF". De är inte vädertätade.
Som sagt, det senaste och modernaste är DA 18-135 IF WR DC, men lite dyrare...
Du ser prislistan överst på denna sida, man får 16-45 och 55-300 för samma peng som 18-135.
Med K-r och 18-135 har du nog bland de minsta "största" systemkamera kombinationen som något märke kan erbjuda.
Redigerat av Mikael_R, 20 May 2011 - 17:23.
Postad 20 May 2011 - 17:39
Det 18-135 du tipsar om (ca 6000:-) känns ju som väldig overkill för en nybörjare? Men jag hittade många 55-300 för runt 1300 spänn (exlusive frakt) på ebay, precis som du sa. Känns ju mer som en bra början. Kommer jag att sakna något , typ ett 16-45, vid vissa situationer? Typ close-ups osv. Känns kanske som att jag kommer klara mig med en lite bättre tele.Som sagt, det senaste och modernaste är DA 18-135 IF WR DC, men lite dyrare...
Du ser prislistan överst på denna sida, man får 16-45 och 55-300 för samma peng som 18-135.
Med K-r och 18-135 har du nog bland de minsta "största" systemkamera kombinationen som något märke kan erbjuda.
Kommer nog mest att ta natur/strand/inomhusbilder.. till en början iaf.
Postad 20 May 2011 - 18:11
Det 18-135 du tipsar om (ca 6000:-) känns ju som väldig overkill för en nybörjare? Men jag hittade många 55-300 för runt 1300 spänn (exlusive frakt) på ebay, precis som du sa. Känns ju mer som en bra början. Kommer jag att sakna något , typ ett 16-45, vid vissa situationer? Typ close-ups osv. Känns kanske som att jag kommer klara mig med en lite bättre tele.
Kommer nog mest att ta natur/strand/inomhusbilder.. till en början iaf.
Alltså, 16-45 har större användningsområde egentligen. Inomhus så kommer 55-300 att bli lite tajt liksom.
Jag skulle säga att 16-45 är ett allt i allo objektiv, du kan få med mycket i bilden från 16mm och kring 20-30mm får du med grupper och personer inomhus eller utomhus och 45mm duger utmärkt till huvud/halvkropps porträtt.
Utomhus i naturen så får du även nytta av den vida änden 16mm, för att få med allt i bilden. Sen kan du zooma in till 45mm och ändå komma nära en blomma. 16-45 har en bra närgräns.
55-300 får du nytta av till porträtt, zooma in mellan 70 och 120 mm så avbildar du ett ansikte fint samt så får du en fin suddig bakgrund. Utomhus så kan du zooma in allt möjligt mellan himmel och jord
Vid 200-300mm så kan du få till fina blom bilder även där.
Postad 20 May 2011 - 18:26
Alltså, 16-45 har större användningsområde egentligen. Inomhus så kommer 55-300 att bli lite tajt liksom.
Jag skulle säga att 16-45 är ett allt i allo objektiv, du kan få med mycket i bilden från 16mm och kring 20-30mm får du med grupper och personer inomhus eller utomhus och 45mm duger utmärkt till huvud/halvkropps porträtt.
Utomhus i naturen så får du även nytta av den vida änden 16mm, för att få med allt i bilden. Sen kan du zooma in till 45mm och ändå komma nära en blomma. 16-45 har en bra närgräns.
55-300 får du nytta av till porträtt, zooma in mellan 70 och 120 mm så avbildar du ett ansikte fint samt så får du en fin suddig bakgrund. Utomhus så kan du zooma in allt möjligt mellan himmel och jord
Vid 200-300mm så kan du få till fina blom bilder även där.
Tack för tipsen! Nu känner jag mig en aning klokare.. Jag ska använda det som följer med paketet nu till en början och sen får jag se hur jag känner mig hämmad. Vet inte riktigt vilken "typ av fotograf" jag är än. Nu i sommar kommer det iaf bara bli bilder på solned/uppgångar, strand, natur och byggnadsbilder i från sommarstugan
Postad 20 May 2011 - 21:59
Låter som en bra plan. Posta gärna bilder i någon av bildforumstrådarna när du känner för det. Grattis till kameran också förrestenTack för tipsen! Nu känner jag mig en aning klokare.. Jag ska använda det som följer med paketet nu till en början och sen får jag se hur jag känner mig hämmad. Vet inte riktigt vilken "typ av fotograf" jag är än. Nu i sommar kommer det iaf bara bli bilder på solned/uppgångar, strand, natur och byggnadsbilder i från sommarstugan
Postad 20 May 2011 - 22:03
Låter som en bra plan. Posta gärna bilder i någon av bildforumstrådarna när du känner för det. Grattis till kameran också förresten
Will do!. Jag har ju läst "Dagens Bild" trådarna i några år nu.. ska bli kul att bli delaktig tillslut
Tack för råden angående val av kamera också! Jag hade nog ångrat mig ganska snabbt om jag snålat in och köpt det där Nikon 3000 paketet
Postad 21 May 2011 - 05:06
Redigerat av RedMarathon, 21 May 2011 - 05:08.
Postad 21 May 2011 - 06:16
Adorma hade inte 31'an heller va?Varit 1 vecka nu i NY varit inne på B&H men där har utbudet varit skrämmande dåligt, tog en rövare och var förbi Adorama idag o se kunde inhandla min första limited!
B&H hade båda 77'an och 43'an. Jag köpte 77'an från dom och 43'an från en PF medlem, som köpt den hos B&H en månad före.
Postad 21 May 2011 - 07:49
Aha nice, då har du ju koll på läget juWill do!. Jag har ju läst "Dagens Bild" trådarna i några år nu.. ska bli kul att bli delaktig tillslut
Tack för råden angående val av kamera också! Jag hade nog ångrat mig ganska snabbt om jag snålat in och köpt det där Nikon 3000 paketet
Aha drygt att de har dåligt med objektiv inne just nu då =/Varit 1 vecka nu i NY varit inne på B&H men där har utbudet varit skrämmande dåligt, tog en rövare och var förbi Adorama idag o se kunde inhandla min första limited!
Postad 21 May 2011 - 10:26
Jag ska köpa mig en K5:a och tänkte skaffa Pentax lilla 35mm/2.4 objektiv att ha som allaround objektiv.
Några speciella invändningar mot det objektivet? Jag har testat det och det var helt klart godkänt för det lilla jag tittade.
Otroligt lätt och litet, sen tycker jag inte prislappen är speciellt hög men den är ju gjort i plast.
Tänkte ha när jag åker utomlands och sånt, skönt att ha ett fast objektiv och sen en telezoom med sig.
Postad 21 May 2011 - 10:42
Ok, nice. Har en K-5 själv och är riktigt nöjd med denTja!
Jag ska köpa mig en K5:a och tänkte skaffa Pentax lilla 35mm/2.4 objektiv att ha som allaround objektiv.
Några speciella invändningar mot det objektivet? Jag har testat det och det var helt klart godkänt för det lilla jag tittade.
Otroligt lätt och litet, sen tycker jag inte prislappen är speciellt hög men den är ju gjort i plast.
Tänkte ha när jag åker utomlands och sånt, skönt att ha ett fast objektiv och sen en telezoom med sig.
Jag har Pentax DA40 Limited till min K-5a, köpte det objektivet innan den nya 35an fanns men den leverar riktigt bra. Jag har inte testat 35an personligen men den ska väl ha fått ganska bra betyg tror jag. Om du tyckte om det du såg själv är det ju än bättre. Men priset är ju definitivt ett plus inte alls speciellt dyrt och att den är i plast kan man ju leva med, det är ju Nikon/Canon/Sonys motsvarigheter också så
Fotar själv mest med fasta objektiv, tycker det är trevligare men det låter som en bra idé tycker jag. Hade DA40 och 18-55mm med mig till Barcelona och fotade nästan bara med 40an utom några få gånger då jag tyckte att det var värt att byta till 18-55 för att få lite vidare bilder. Men 35 är en bra brännvidd så det låter som en bra idé tycker jag
Postad 21 May 2011 - 14:38
Adorma hade inte 31'an heller va?
![]()
B&H hade båda 77'an och 43'an. Jag köpte 77'an från dom och 43'an från en PF medlem, som köpt den hos B&H en månad före.
Grattis till din nya FA glugg Mikael, ingen 31:a letat med ljus o lyckta känns lite bittert att vara Pentaxägare just nu, den har ju mesta varit restad sista månaderna, men jag fick trösta mig med en DA 15!
Aha nice, då har du ju koll på läget ju
. Inga problem bara kul att hjälpa till, då slapp du gå den omvägen som jag gick med Nikon D40 innan jag hamnade på Pentax K200D
![]()
Aha drygt att de har dåligt med objektiv inne just nu då =/
Vet inte vad som hänt med Pentax produktion av gluggar men det känns inte riktigt bra just nu!
Postad 21 May 2011 - 19:44
55-300 är nog det mest uppenbara att komplettera 18-55 med. DA-L är lite billigare i samma utförande som kitgluggen till K-r (på andra marknader säljs den också i kit med K-r). Plastbajonett, inget medföljande motljusskydd samt ingen quick-shift. Kort sagt precis som alla tillverkares tele-kit. Köper du DA (utan "L") får du stålbajonett och det andra som jag räknat uppTill min fråga då: Vilket är det bästa ALLROUND objektivet jag kan köpa till när inte det medföljande räcker hela vägen? Jag tror inte jag vill börja scanna begagnatmarknad efter "ett av varje" för alla moment. Utan bara någon basic som för ett rimligt pris klarar av alla dygnets timmar och situationer.
Inte nåt för "dygnets timmar och situationer" men en bra telezoom
Postad 24 May 2011 - 23:00
Det bästa allround torde vara 18-135 IF WR DC.
Såg att du kränger ditt 18-135:a Mikael, jag är inte ett dugg förvånad
Ny limited lins på gång???
Köpstoppet var ju vara hävt hade jag för mig!
Redigerat av RedMarathon, 24 May 2011 - 23:05.
Postad 25 May 2011 - 06:08
Inte sen jag fick för mig att byta från DA Ltd till FA LtdKöpstoppet var ju vara hävt hade jag för mig!
Redigerat av Mikael_R, 25 May 2011 - 06:13.
Postad 25 May 2011 - 07:31
Det är ju ett sätt att hålla sig sysselsatt det ocksåInte sen jag fick för mig att byta från DA Ltd till FA Ltd
Är det för att du tror på FF eller bara trisdess?
Postad 25 May 2011 - 08:01
Nej... tror inte på FF, Pentax behöver nya gluggar om dom skulle göra FF i framtiden. Men likväl så kommer FA Ltd objektiven att funka hyfsat bra dåDet är ju ett sätt att hålla sig sysselsatt det också
Är det för att du tror på FF eller bara trisdess?
Nej jag kom fram till att det är lika bra att gå den väg som jag egentligen visste för 3 år sedan att jag ville gå, men jag tvekade då för jag kunde inte se det rimliga i priset. Och hade jag slått på stort redan från början så är det inte säkert att jag hade varit redo då.
Idag så har jag ju utvecklats och priset spelar inte så stor roll längre. Hur bra DA Limited objektiven än är så ville jag ändå ha "det där" extra som FA gluggarna har. Så jag gav upp att försöka kompromissa med mig själv.
Så... där har ni den nakna sanningen om min LBA. Jag satsar fortfarande på att bli "klar" detta år.
Redigerat av Mikael_R, 25 May 2011 - 08:01.
Postad 25 May 2011 - 09:57
Postad 25 May 2011 - 10:11
Jepp... det finns ej på FA gluggarna.En sak som jag älskar med de nya Pentaxgluggarna är Quick Shift. Den finessen saknas väl på FA eller..?
Just på DA Ltd objektiven tyckte jag inte det kändes så nödvändigt eller användbart då deras fokus omfång ändå var så kort (tex DA 40) så jag använde aldrig manuell fokus på varken DA 40 eller DA 70.
FA gluggarna har ju mycket längre fokus omfång, och det hade verkligen vart trevligt med Quickshift där, då det är roligare att fokusera manuellt med dom. Men det tar inte så lång tid att knäppa om reglaget för manuell fokus heller. Vanesak tror jag
Postad 25 May 2011 - 10:13
Vad jag vet ja. Bra finess, jag tror pentax är ensamma om att ha det på skruvdrivna objektiv i.o.m DA-serienEn sak som jag älskar med de nya Pentaxgluggarna är Quick Shift. Den finessen saknas väl på FA eller..?
Postad 25 May 2011 - 13:12
Så... där har ni den nakna sanningen om min LBA. Jag satsar fortfarande på att bli "klar" detta år.
Då är du också på jakt efter en 31:a förmodar jag?
Men varför sluta med endast FA Limited när det finns FA* också?
Postad 25 May 2011 - 13:34
Precis, är du helt säker på att du klar då du har ju varit säker förutMen varför sluta med endast FA Limited när det finns FA* också?
Klart att du behöver en FA*85 för de tillfällen FA77 känns lite för kort t.ex.
Postad 25 May 2011 - 14:07
Då är du också på jakt efter en 31:a förmodar jag?
Men varför sluta med endast FA Limited när det finns FA* också?
Precis, är du helt säker på att du klar då du har ju varit säker förut
![]()
![]()
Klart att du behöver en FA*85 för de tillfällen FA77 känns lite för kort t.ex.
Näää nu får ni ge er, nu tycker jag ni överdriver lite
Nej... det blir ingen 85'a. Jag har ju sagt att jag är minimalist och kan inte ha för mycket grejer!
FA Ltd trion samt DA 15. Det räcker
Postad 25 May 2011 - 14:17
Hehe ja kanske detNäää nu får ni ge er, nu tycker jag ni överdriver lite
![]()
Nej... det blir ingen 85'a. Jag har ju sagt att jag är minimalist och kan inte ha för mycket grejer!
FA Ltd trion samt DA 15. Det räcker
Postad 25 May 2011 - 14:31
Men ja, om 18-135 säljs så måste jag hitta nån slags ersättare till zoomen. Det är alltid bra att ha en zoom. Minimalisten i mig säger att jag ska ta en 18-55 WR vilket är en alldeles utmärkt normal zoom. 55-300 har även dykt upp i mina tankar. Bästa zoomen jag någonsin haft..... räknar inte med 50-135 då det är en helt annan liga och typ av glugg. 55-300 är helt enkelt för jäkla bra, det som grämer mig är att Pentax förmodligen närsomhelst släpper den i uppdaterat format, DC kanske....
1,2..... ja det är alltid 1,2..... men jag fixar inte att lägga till en sån i mitt stall. Det blir för mycket för mig.
DA* 200 och DA* 300, det vore grejer det!
Postad 25 May 2011 - 14:44
Det är sant det, blir det 77an och någon sådan mellanring/filter då?Kommer "nog" inte att skaffa ett macro igen då jag anser att jag inte är tillräckligt intresserad av "äkta" macro, och då finns det många lösningar som faktiskt är bra
Men ja, om 18-135 säljs så måste jag hitta nån slags ersättare till zoomen. Det är alltid bra att ha en zoom. Minimalisten i mig säger att jag ska ta en 18-55 WR vilket är en alldeles utmärkt normal zoom. 55-300 har även dykt upp i mina tankar. Bästa zoomen jag någonsin haft..... räknar inte med 50-135 då det är en helt annan liga och typ av glugg. 55-300 är helt enkelt för jäkla bra, det som grämer mig är att Pentax förmodligen närsomhelst släpper den i uppdaterat format, DC kanske....
1,2..... ja det är alltid 1,2..... men jag fixar inte att lägga till en sån i mitt stall. Det blir för mycket för mig.
DA* 200 och DA* 300, det vore grejer det!
Om jag hade varit i dina skor där skulle jag nog satsat på 55-300. Du kommer ju ha en krock med 31, 43 och nästan 15mm med ett 18-55. Så då känns det som att du kommer vilja använda dina primes där. Å andra sidan kan man ju argumentera att med dem objektiven så fotar du mest med de brännvidderna som en 18-55 skulle ge så hmmm... Medan 55-300 bara skulle krocka lite med 77an men ge ända upp till 300mm känns som ett nice val
Det är förståeligt, med alla dem andra trevliga gluggarna känns det som att det kan bli svårt att rasta dem alla och man vill ju inte att någon ska ligga och skräpa.
Aha, men då finns det ju andra objektiv som du potentiellt skulle kunna skaffa i en avlägsen(?) framtid
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Sigma 30/1,4 eller pentax 35/2,8?
7 bilder
9 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?