Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 February 2009 - 22:03

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Om jag har fattat rätt så påverkar inte pairingen av kortet till HD boxen, användandet av kortet i en annan box som inte har HD.

Det är bara när du försöker sätta kortet i en annan HD box som det inte funkar.

<Mitt kort är pairat med både PVR´en och den "gamla" HD boxen men funkar utan problem i Humax cxc-2000 oxå (gamla pvr boxen utan HD)

Citat ur chatten på ComHem:
"14:28 [Comment From Pether]
Om man har både den gamla HDboxen och köper den nya boxen. Kan man flytta programkortet mellan dessa TVÅ boxar?
14:28 Christofer Peilitz: Nej, detta är en av begränsningarna som vi får med pairing."

Hur är det med detta egentligen? Jag lyckas inte hitta entydigt svar i tråden...
Kan man köra båda boxarna med samma kort? Skifta mellan alltså? Någon som testat?

Postad 24 February 2009 - 22:36

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Har testat att byta tillbaka till den gamla antensladden, som någon bussigt tipsade om - Tack!, men bilden blir inte märkbart bättre :)

Kan inte släppa att bilden blivit sämre med den nya HD-boxen. Vissa kanaler ger t o m en usel bild med den nya inspelningsbara Humaxen. Svårt att riktigt beskriva det som saknas, men förut var bilden helskarp och med fin dynamik och kontrast och jag hade varit helt nöjd om den nya spelaren hade presterat iaf upp till den nivån. Nu ser den grynig och grötig ut. Djupet och skärpan i HD-kanalerna är som bortblåst. Det blir att packa ihop och åka och byta produkten. Kan bara inte släppa och nöja mig med mindre när jag vet hur bra bilden skall vara. Har provat att koppla dels direkt från HD-box till Plasma, men även från HD-box via förstärkare och till Plasma. Ingen kopplingsvariant förbättrar bilden.

Återkommer med rapport om vad som händer...

vad kör du för uplösning?

Postad 24 February 2009 - 22:48

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hur är det med detta egentligen? Jag lyckas inte hitta entydigt svar i tråden...
Kan man köra båda boxarna med samma kort? Skifta mellan alltså? Någon som testat?

Du har ju tagit med mitt tidigare inlägg, jag kan inte utrycka mig tydligare.
Men vi tar det igen, mitt kort är pairat med både "Gamla HD-boxen" och nya HD PVR´en, bara att flytta runt hur du vill.
Funkar även i andra boxar som inte har HD.

Men det tog nog tre samtal och lite ihärdigt tjat på kundtjänst där jag påstod att det SKA fungera fast dom påstod motsatsen.

Postad 24 February 2009 - 22:48

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Det surrande ljud, som jag och några andra här på forumet haft problem med, verkar uppstå när boxen står på för länge.

ett annat tillfälle då boxen surrar lite extra är när katten sätter sig på den. :) så, ta bort saker som står/sitter/ligger ovanpå så kanske det blir lite tystare..

markus

Postad 24 February 2009 - 23:15

Hassepro
  • Hassepro
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Som så många andra har även jag problemet med ljudsynkningen. Som jag upplever det har det att göra med HD-kanalerna och för mig är det TV4 HD som är värst. Om detta har med boxen eller utsändningen att göra vet jag inte, men jag bor i Solna.

För övrigt har jag haft boxen i lite mer än en vecka och ska precis till att skicka in den på service eftersom den till och från låser sig vid inspelning. Detta händer både vid förprogrammerad inspelning samt vid inspelning direkt av den kanal man tittar på. En typisk situation är att en inspelning är påbörjad och sedan byter jag kanal varvid boxen låser sig. I samband med detta går också inspelningen ifråga och blir ”korrupt” och man kan därmed inte se den vid ett senare tillfälle trots att den ligger i "media-gruppen" och på ytan ser ok ut.

Jag har formaterat om hårddisken ett par gånger och direkt efteråt har boxen verkat lite mer stabil, men efter nån dag har problemet alltid kommit tillbaka.

Synd med problemen, för boxen ger en fantastisk bild både med HD och "vanligt" material.

Tänkte bara uppdatera för de som möjligen är intresserade av vad som hände med detta.

Efter jag haft boxen inne på service fick jag den tillbaka med beskedet "Funktionstest, inget fel konstaterat", men så klart så kvarstår mitt problem med att boxen låser sig. Så vad göra nu? Funderar på att filma mina bekymmer för att kunna påvisa att det faktiskt är ett fel.

Hur felsökningen gått till kan man sedan även fundera en del på. Att jag hade korrupta inspelningar på hårddisken spelade tydligen ingen roll för felsökningen i alla fall.

En annan sak som kanske är intressant att veta är att jag samtidigt som jag felanmälde att boxen låser sig även tog upp problemet med osynkat ljud. Men även för detta problem var alltså beskedet att inga fel kunde konstateras.

Så vilka slutsatser kan man dra av detta? Att man vid funktionstesterna har ett visst schema man följer som inte får träff på alla fel? Eller att man inte upplever osynkat ljud som ett fel? Eller att den ort där funktionstestet utfördes inte drabbas av problemet (om det nu beror på ort som vissa spekulerar i)?

Spekulationer, spekulationer ...

Redigerat av Hassepro, 24 February 2009 - 23:25.

Postad 25 February 2009 - 02:00

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Har testat att byta tillbaka till den gamla antensladden, som någon bussigt tipsade om - Tack!, men bilden blir inte märkbart bättre :)

Kan inte släppa att bilden blivit sämre med den nya HD-boxen. Vissa kanaler ger t o m en usel bild med den nya inspelningsbara Humaxen. Svårt att riktigt beskriva det som saknas, men förut var bilden helskarp och med fin dynamik och kontrast och jag hade varit helt nöjd om den nya spelaren hade presterat iaf upp till den nivån. Nu ser den grynig och grötig ut. Djupet och skärpan i HD-kanalerna är som bortblåst. Det blir att packa ihop och åka och byta produkten. Kan bara inte släppa och nöja mig med mindre när jag vet hur bra bilden skall vara. Har provat att koppla dels direkt från HD-box till Plasma, men även från HD-box via förstärkare och till Plasma. Ingen kopplingsvariant förbättrar bilden.

Återkommer med rapport om vad som händer...

Instabil nätdel även på den nya burken ? Är/var burkarna märkbart varma.

Fick nätdelen till min CXHD-1000C utbytt efter burken slocknat helt efter 14 månader vilket var följden efter elektrolytkondringarna hade gett upp. Med den nya nätdelen gav burken mycket bättre bild.

Ni som har fortfarande har en fungerande CXHD-1000C och burken är varmare än sval...kräv utbyte av nätdel vars felorsak är snålt tilltagna komponenter. Vägra ta smällen...

Postad 25 February 2009 - 08:17

disagio
  • disagio
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Igår kväll ringde det en tjej ifrån comhem och frågade ifall jag ville förlänga mitt digitaltv large abonemang i 15månader ifall jag skulle få en HD PVR box för 1:-

Jag tyckte det lät lite väl bra och hon lät väldigt förvirrad så jag frågade flera gånger ifall det vara några fler avgifter eller något annat som skulle tillkomma och att det verkligen var HD PVRen jag skulle få, och hon lovade att det var HD PVRen och att inga andra avgifter borsett från en fraktkostnad på 98:- skulle tillkomma.

Självklart så slog jag till, men jag tycker fortfarande att det låter lite för bra för att vara sant så det ska bli spännande att se vad det är för någonting jag får och hur mycket det kommer att kosta.

Postad 25 February 2009 - 09:59

andreas.h
  • andreas.h
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

anderas.h: Hur fick du så bra pris? Jag har bara fått ned det till 3500 med abonbemang...

Gjorde som flera sagt här i tråden att gå runt till butiker och begära skriftlig offert och sedan be en annan butik pressa priset. I mitt fall gick jag först till en Expert-butik i Stockholms innerstad och hänvisade till att jag fått ett pris på 2995 på Elgiganten sen tidigare. Jag fick ändå med mig en offert på just 2995 därifrån. Vidare till Elgiganten, fick ner det till 2495 med Prova på 3-månader-dealen (vilket är bra då den bara har 12 mån. bindningstid), vidare till en annan Expert-butik än den första, men de kunde inte sänka priset utan hänvisade till att det redan var under inköpspris och att de var enda butiken i stan som hade i lager osv. Skrattretande! Gick istället tillbaka till första Expert-butiken och fick till slut ner boxen till 2200. Orkar man kan man säkert få ner priset några hundralappar till, framför allt om man lägger till saker som syskonabonnemang och kanske ännu fler specialkanaler. Men jag är nöjd!

Hoppas inte ovanstående inlägg om 1:- stämmer dock... Hehe!

Postad 25 February 2009 - 10:57

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Hoppas inte ovanstående inlägg om 1:- stämmer dock... Hehe!

Knappast, inte bara för att det skulle vara otroligt utan även för att Com Hems åteförsaljare (Expert, On Off, m.fl.) skule ju bli vansinniga. Hur skall de då göra med "alla" boxar de har på lager? De köper ju inte boxarna av Com Hem utan från en distributör.
Nej, det är någon nybörjare till säljare på Com Hem (eller anlitat säljföretag) som inte begriper ett dyft.
Fast för säkerhets skull reserverar jag mig, det kan(?) ju vara sant och då kommer jag köpa en till..... minst.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 25 February 2009 - 12:24.

Postad 25 February 2009 - 12:13

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Du har ju tagit med mitt tidigare inlägg, jag kan inte utrycka mig tydligare.
Men vi tar det igen, mitt kort är pairat med både "Gamla HD-boxen" och nya HD PVR´en, bara att flytta runt hur du vill.
Funkar även i andra boxar som inte har HD.

Men det tog nog tre samtal och lite ihärdigt tjat på kundtjänst där jag påstod att det SKA fungera fast dom påstod motsatsen.

Tack! Ville vara säker på att du även testat att använda den gamla och inte bara slängt in den i garderoben... :rolleyes: Och eftersom CH-killen i chatten tydligt säger att det inte går så blev jag tveksam.

Vad menar du att du fick tjata på supporten om? Om butiken man köper boxen av (eller CH) pairar mitt befintliga kort med nya boxen så sitter väl pairingen i båda boxarna och då borde det väl funka utan att tjata på kundtjänst?

Postad 25 February 2009 - 18:33

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
:rolleyes:
Så där, då har jag med vart och tjackat HDPVR:en, jag köpte den ren från butik då jag inte orkade med massa dryga bindningstider igen. Har inte hunnit testa den så hårt med verkar smidig och lättanvänd hittils. Vad gäller bildkvaliten tycker jag mig inte kunna se någon direkt skillnad mot förra HD-boxen, däremot tycker jag mig höra en skillnad till det positiva när det gäller ljudkvaliten (sen synkar ju ljudet på Discovery HD sämre än Povel Rammel men det e ju en annan 5:a). Har proggat ett par inspelningar tills ikväll så det visar sig väl hur det blir. GUI:et har fått sig en rejäl skjuts uppåt i alla fall vilket alltid är trevligt.

Baah ... varför går upplösningen tillbaks till 1080i efter att jag haft boxen satt i Standby? vet att detta behandlats i ett tidigare inlägg men hittar det inte? Hur får jag boxen att fastna permanent på Original?

Redigerat av ClarkOne, 25 February 2009 - 18:59.

Postad 25 February 2009 - 19:17

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Tack! Ville vara säker på att du även testat att använda den gamla och inte bara slängt in den i garderoben... :rolleyes: Och eftersom CH-killen i chatten tydligt säger att det inte går så blev jag tveksam.

Vad menar du att du fick tjata på supporten om? Om butiken man köper boxen av (eller CH) pairar mitt befintliga kort med nya boxen så sitter väl pairingen i båda boxarna och då borde det väl funka utan att tjata på kundtjänst?

Det var en annan kund som hade ett inlägg här på forumet (kommer inte ihåg namnet), som hade fått det att fungera och pairat båda boxarna till kortet, men när jag ringde för att göra samma sak så sa dom att det inte gick.
Jag stod på mig och till slut så fick dom det att funka.

Du måste se till att kortnumret är parat till båda boxarnas nummer.
Tror nog inte att dom fixar det i affären utan du måste nog ringa kundtjänst.
Stå på dig bara om dom säger att det inte går.

Lycka till

Postad 25 February 2009 - 20:38

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
;)
Nu har jag haft tid att sitta ner och se på lite TV, alltså ... det är BETYDLIGT sämre bild på SD kanalerna med HDPVR:en än med gamla HD-Boxen, riktigt riktigt grötigt upplever jag det som, det var mycket bättre "kick" i bilden med gamla boxen.
Jag har testat runt med olika upplösningar och det finns ingen som är bättre än den andra, bildmässigt är denna box en REJÄL besvikelse hittils. Hoppas verkligen det är någon inställning jag missat (betvivlar det starkt iof.)

Humax HDPVR-1000c -> Onkyo SR606 -> Panasonic PZ70 via HDMI

Redigerat av ClarkOne, 25 February 2009 - 20:40.

Postad 25 February 2009 - 20:46

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
ClarkOne

Är den nya boxen märkbart varm närmast nätdelen ?

Ur artikel i senaste numret av tidningen "Ljud&Bild"
Det beror inte på dålig elkvalitet, utan på att vissa komponenter medvetet gjorts marginella, Små, förslutna elektronikenheter blir varma trots att de bara drar 15 watt, vilket stressar svaga komponenter.

Vidare i artikeln
När elekrolytkondensatorer får arbeta under för varma förhållanden kommer de att bli ännu varmare inuti, eftersom deras jobb är att släta ut ström. Till detta färdas en hel del rippelström in och ut ur kondesnsatorn och värmer dess interna ekvivalenta serieresistans. Till slut blir det för mycket. Elektrolyten, som är flytande, börjar koka och plåthatten flyger av.

Händer det i nätaggregatetkommer detta att förlora sin reglerförmåga och utspänningen ökar ( eller gjorde det i det här fallet ). Resultatet blir att andra kondensatorer i sin tur överbelastas med för hög spänning, läckströmmen i dessa ökar, de överhättas och exploderar. Och börjar en kondensator överhettas, drar den med sigde andra intill eftersom den är så varm. Matningsspänningen är inte längre glättad utan dras med toppar och dalar och det får microprocessorn att krascha eller bära sig felaktigt åt.

Redigerat av Latman, 25 February 2009 - 21:06.

Postad 25 February 2009 - 21:02

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Baah ... varför går upplösningen tillbaks till 1080i efter att jag haft boxen satt i Standby? vet att detta behandlats i ett tidigare inlägg men hittar det inte? Hur får jag boxen att fastna permanent på Original?

Har min box kopplad via HDMI direkt till teven, och har lyckats få den att stanna kvar i 'Original' på följande sätt:

(Utgångsläge - teve och box är båda igång, med upplösning från box inställd på 'Original')
1) Sätt boxen i standby.
2) Sätt teven i standby.
3) Starta teven. (Jag använder standby-knappen på min Sony X3500 så startar den på senast använda ingång, dvs den HDMI där boxen är ansluten. För andra apparater så måste man kanske välja HDMI-ingång på nytt i detta steg).
4) Vänta 5-10 sekunder medan teven startar upp.
5) Starta boxen.

Med ovanstående förfarande kommer boxen att boota upp via 1080i (Humax välkomstbild), för att sedan när den senast visade kanalen börjar spelas upp återgå till den upplösning som kanalen sänder med. Visst flimmer förekommer under ett par sekunder om teven därmed behöver växla från 1080i till annan upplösning.

Grundproblemet ligger inbyggt i HDMI-standarden, då en ansluten teve via sitt EDID-chip 'talar om' för boxen vilka olika upplösningar den kan hantera. Om 1080i finns med (vilket det oftast gör...) så har denna fått högst prio när boxen sen ska välja vilken upplösning den ska skicka ut.

Genom att alltid stänga av och sedermera starta apparaterna i ovan nämnd ordning så 'kortsluter' man denna möjlighet till 'förhandling', och boxens inställning kvarstår därmed på den senast valda ==> Dvs 'Original'.

Faktum är att det räcker med att stänga av och sätta igång teven medan boxen fortfarande är igång för att boxen genom EDID-informationen ska initiera omförhandling till 1080i istället för Original, därav instruktionen att stänga av boxen före teven...

Postad 25 February 2009 - 21:09

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

ClarkOne

Är den nya boxen märkbart varm närmast nätdelen ?

Nej den är inte det minsta varm...

Postad 25 February 2009 - 21:13

Hassepro
  • Hassepro
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tänkte bara uppdatera för de som möjligen är intresserade av vad som hände med detta.

Efter jag haft boxen inne på service fick jag den tillbaka med beskedet "Funktionstest, inget fel konstaterat", men så klart så kvarstår mitt problem med att boxen låser sig. Så vad göra nu? Funderar på att filma mina bekymmer för att kunna påvisa att det faktiskt är ett fel.

Hur felsökningen gått till kan man sedan även fundera en del på. Att jag hade korrupta inspelningar på hårddisken spelade tydligen ingen roll för felsökningen i alla fall.

En annan sak som kanske är intressant att veta är att jag samtidigt som jag felanmälde att boxen låser sig även tog upp problemet med osynkat ljud. Men även för detta problem var alltså beskedet att inga fel kunde konstateras.

Så vilka slutsatser kan man dra av detta? Att man vid funktionstesterna har ett visst schema man följer som inte får träff på alla fel? Eller att man inte upplever osynkat ljud som ett fel? Eller att den ort där funktionstestet utfördes inte drabbas av problemet (om det nu beror på ort som vissa spekulerar i)?

Spekulationer, spekulationer ...

Så där ja ...

Nu har jag via min egen felsökning noterat vad som händer när min box låser sig vid inspelning. Efter att ha testat och testat och testat kan jag konstatera att det händer när hårddisken har fyllts till ca 36-37%. Upp till denna nivå är det inga som helst problem, men därefter låser den sig alltid när jag försöker spela in.

Undrar vad Com Hem säger om detta?

Postad 25 February 2009 - 21:18

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Har min box kopplad via HDMI direkt till teven, och har lyckats få den att stanna kvar i 'Original' på följande sätt:

Men jag vill inte koppla boxen direkt till TV:n utan jag använder Onkyon som HDMI-växlare...

Redigerat av ClarkOne, 25 February 2009 - 21:18.

Postad 25 February 2009 - 21:19

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Läppsynk

Om jag inte misstar mig så står det i bruksanvisningen ang läppsynk att man skall "backa" när man valt tiden på stapeln.

Min erfarenhet är att man OCKSÅ måste trycka OK för att den skall bita, d v s stapeln gäller inte när man återgår till den och tittar.

Kan några fler testa om det är så eller om jag "inbillar" mig

Redigerat av Unregistered60ec3204, 25 February 2009 - 21:20.

Postad 25 February 2009 - 21:21

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Det var en annan kund som hade ett inlägg här på forumet (kommer inte ihåg namnet), som hade fått det att fungera och pairat båda boxarna till kortet, men när jag ringde för att göra samma sak så sa dom att det inte gick.
Jag stod på mig och till slut så fick dom det att funka.

Du måste se till att kortnumret är parat till båda boxarnas nummer.
Tror nog inte att dom fixar det i affären utan du måste nog ringa kundtjänst.
Stå på dig bara om dom säger att det inte går.

Lycka till

Du hade helt rätt!! Försäljaren på Elgiganten lyckades inte övertala CH att jag skulle få behålla mitt gamla kort och att den nya boxen skulle paras med det kortet. Han körde tom "jag pratade med din kollega för 10 min sedan och han sa att de skulle gå " ;) Vet inte om kundtjänst inte trodde att det rent tekniskt gick, eller om dom inte ville...

Aja, jag får ringa CH och tjata. Vi får se om det blir fler eller färre än tre gånger jag får ringa!

Hyfsat bra bild på Real Madrid-Liverpool i HD!! ;)

Postad 25 February 2009 - 21:36

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Men jag vill inte koppla boxen direkt till TV:n utan jag använder Onkyon som HDMI-växlare...

Ser inte något direkt motsatsförhållande i detta, förutom att du får lägga in ett par punkter extra i av- och på-sekvensen. Frågan är hur pass transparent Onkyon är i förhållande till EDID-informationen, eller om den till exempel vid varje växling skickar denna (alternativt egen överlagrad) information vidare till vald källa.

Nedkokat till en kort sammanfattning: Stäng alltid av boxen först, och slå igång den sist...

Postad 25 February 2009 - 22:37

Unregisteredd1a1a4b5
  • Unregisteredd1a1a4b5
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Måhända finns svaret på någon av de 78 sidorna men låt mig ställa en fråga.

Måste man ha ett nytt programkort till denna box, fast man redan har den gamla HD boxen och HD prenumeration ?
Funkar inte det gamla programkortet i den nya boxen om man får pairing via kundtjänst ?

Mvh // Patrik

Postad 25 February 2009 - 22:45

Unregisterede3db66c6
  • Unregisterede3db66c6
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
He, he! Svaret finns (nästan) två inlägg upp! ;)

Om du lyckas övertala kundtjänst att göra detta så går det. Alltså: rent tekniskt så går det, men comhem vill inte göra detta. Köper du en HDPVR så får du ett nytt kort oavsett om du vill eller inte. Det du sedan måste göra är att övertala kundtjänst att de skall para ditt nya kort med din gamla box.

Beror säker på vem man pratar med (som vanligt med CH, eller hur?) och hur bra man är på att övertala...

Lycka till!

Postad 26 February 2009 - 01:56

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Så där ja ...

Nu har jag via min egen felsökning noterat vad som händer när min box låser sig vid inspelning. Efter att ha testat och testat och testat kan jag konstatera att det händer när hårddisken har fyllts till ca 36-37%. Upp till denna nivå är det inga som helst problem, men därefter låser den sig alltid när jag försöker spela in.

Undrar vad Com Hem säger om detta?

Av dina beskrivna symptom att döma är det mycket som tyder på att hårddisken är defekt. Felet kan vara sådant att endast vissa sektorer är skadade, och att du med ett visst antal korrupta inspelningar sparade kan komma att hamna i ett läge där nya inspelningar hamnar på en 'frisk' del av disken. Kanske hade du raderat allt utom dina korrupta inspelningar när boxen skickades på service, varför de tester som utförts återanvände enbart dessa friska sektorer..?

Nästa gång du skickar in boxen på service, lämna disken fylld till ca 35% samt radera de korrupta inspelningarna det sista du gör innan du kopplar ur den för nedpackning. Var noga med att se till att felbeskrivningen innehåller din nu framtestade procentgräns på 36-37%. (Testa gärna själv ytterligare en gång för att vara säker på att problemet återuppstår inom 1-2 timmars inspelning, men ta därefter bort de korrupta inspelningarna...)

OBS!
Radera ej de tidigast gjorda inspelningarna för att komma ner till 35%, då dessa isåfall frigör 'friskt' utrymme på disken...

Postad 26 February 2009 - 06:56

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Jag måste fråga er helt ärligt, vad tycker ni som också var ägare till den gamla HD-boxen om kvaliten på SD-kanalerna med denna HDPVR?. Jag är så himla besviken att jag förmodligen kommer åka tillbaks med min box till butik idag och utnyttja öppet köp. SD kanalerna är bara en enda gröt/sörja, ingen som helst skärpa och kan gämföras med SD kvaliten hos den gamla HD-boxen innan dom/den senaste FW uppdateringen kom. Försökte kolla på Tiger Woods comeback på Viasat Golf igår kväll, det var outhärdligt, så dålig kvalitet var det, och nej det var inte sändningen för det var lika illa på alla andra SD kanaler också.

Jag har ju bara läst positiva reaktioner när det gäller bildkvaliten på denna box så jag är mäkta förvånad må ni tro. Antingen är det fel på min box alt. jag har missat någon inställning (kan inte komma på vad bara?), eller så är ni helt blinda? ;)

I övrigt är det en skön box, enkel att använda på alla sätt, snygg, trevligt GUI... jag kunde inte i mina vildaste fantasier tro att det skulle skilja så enormt på kvaliten på SD kanalerna mellan HDPVR:en och gamla HD-skutan, det finns ingen som helst skärpa på SD hos HDPVR:en. Sen verkar det som allt ligger i fel Colospace också.

// Grymt Besviken

Postad 26 February 2009 - 07:22

Boogiebender
  • Boogiebender
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det är konstigt vad det skiljer sig i upplevelse. Jag tycker bildkvaliteten är strålande SÄRSKILT på SD-kanalerna. Jag bodde tidigare i villa och hade Canal Digitals HDPVR. Jag tycker Humaxen slår CD på SD. Däremot är CDs HD i bättre kvalitet. Jag är toppennöjd med boxen (förutom 29-minuters-buggen då som drabbat mig några gånger).
Problemet måste ligga i hur bra boxeb spelar med TVn. Jag har en Samsung full HD LCD.

Postad 26 February 2009 - 07:34

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Det är konstigt vad det skiljer sig i upplevelse. Jag tycker bildkvaliteten är strålande SÄRSKILT på SD-kanalerna. Jag bodde tidigare i villa och hade Canal Digitals HDPVR. Jag tycker Humaxen slår CD på SD. Däremot är CDs HD i bättre kvalitet. Jag är toppennöjd med boxen (förutom 29-minuters-buggen då som drabbat mig några gånger).
Problemet måste ligga i hur bra boxeb spelar med TVn. Jag har en Samsung full HD LCD.

Jag har svårt att tro att det skulle vara nåt problem i kommunikationen mellan box och just min tv, jag har en Panasonic PZ70 Full HD (Plasma). Det måste finns andra i detta forum som har Panasonic + HDPVR-kombinationen?

Postad 26 February 2009 - 08:03

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Jag måste fråga er helt ärligt, vad tycker ni som också var ägare till den gamla HD-boxen om kvaliten på SD-kanalerna med denna HDPVR?.

Helt ärligt svar:
Jag har både den "gamla" HD-boxen (nedan kallad HDBOX) utan hårddisk och den "nya" med hårddisk (nedan kallad HDPVR).
Jag har båda inkopplade, HDPVR:n i vardgsrummet med huvudab.kortet och HDBOX:n i sovrummet med syskonab.kort. Det är en exakt likadan Philips 47 tum lcd-tv i bägge rummen. Båda boxarna kopplade med hdmi direkt till respekltive tv.
Jag lovar och svär helt ärligt att HDPVR ger bättre bild på ALLA kanaler än HDBOX gör, skillnaden märks mest på SD-kanalerna och mindre på HD-kanalerna.
Du har plasma - jag har lcd, sklillnad?

Redigerat av Unregistered64f891a5, 26 February 2009 - 08:06.

Postad 26 February 2009 - 08:21

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag måste fråga er helt ärligt, vad tycker ni som också var ägare till den gamla HD-boxen om kvaliten på SD-kanalerna med denna HDPVR?.

Jag har båda boxerna och bildkvaliteten på HDPVR-en är merkbart sämre, men på ingen måte dårlig. Jeg tycker bildkvaliteten er mycket bra, men altså litt sämre enn den gamla.
Anners må jag si at denne HD-PVR er fantastisk och jag är mycket nögd med den. Fantastisk EPG och innspillingsmuligheter, langt bättre enn mange andre. Mycket bra kvalitet på innspillinger och er ryddig menysystem. Jag styrar allt med Logitech Harmony One, noe som går helt smertefritt.
Har ingen problemer med mitt exemplar.

Postad 26 February 2009 - 09:12

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Du har plasma - jag har lcd, sklillnad?

Finns det någon plasmaägare (Pioneer / Panasonic) där ute som kan bekräfta att det blir bättre bild på SD-kanalerna med HDPVR:en kontra gamla HD-boxen?

Jag ringde förövrigt och pratade om problemet med ComHem, dom hävdar starkt att det är ett boxfel.

Postad 26 February 2009 - 09:18

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

I övrigt är det en skön box, enkel att använda på alla sätt, snygg, trevligt GUI... jag kunde inte i mina vildaste fantasier tro att det skulle skilja så enormt på kvaliten på SD kanalerna mellan HDPVR:en och gamla HD-skutan, det finns ingen som helst skärpa på SD hos HDPVR:en. Sen verkar det som allt ligger i fel Colospace också.

Det är inte det sistnämnda som kan vara problemet då? Jag har för mig att någon skrivit tidigare om bristen på möjlighet att ställa om colorspace i boxen, så då måste man göra det i tv:n om det inte stämmer. I gamla HD-boxen kan man ställa om detta med fjärren.

Redigerat av hakanh65, 26 February 2009 - 09:19.

Postad 26 February 2009 - 09:29

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Det är inte det sistnämnda som kan vara problemet då? Jag har för mig att någon skrivit tidigare om bristen på möjlighet att ställa om colorspace i boxen, så då måste man göra det i tv:n om det inte stämmer. I gamla HD-boxen kan man ställa om detta med fjärren.

Vad menar du? ... att Colorspacen skulle orsaka den pissdåliga kvaliten på SD-kanalerna?
Nej det har inget med det att göra.

Redigerat av ClarkOne, 26 February 2009 - 09:29.

Postad 26 February 2009 - 09:38

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Vad menar du? ... att Colorspacen skulle orsaka den pissdåliga kvaliten på SD-kanalerna?
Nej det har inget med det att göra.

Ja varför inte? Det borde iofs få samma effekt på HD-kanalerna, men kanske den blir mer extrem på SD-kanaler. Du säger ju själv att det verkar vara fel colorspace och då är det väl något man försöker fixa till? Jag ser ju inte på vilket sätt du själv upplever problemet så detta vara bara ett uppslag för att hjälpa dig. Om du inte vill prova och istället häva köpet så får du väl göra det.

Redigerat av hakanh65, 26 February 2009 - 09:39.

Postad 26 February 2009 - 09:48

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Finns det någon plasmaägare (Pioneer / Panasonic) där ute som kan bekräfta att det blir bättre bild på SD-kanalerna med HDPVR:en kontra gamla HD-boxen?

Jag ringde förövrigt och pratade om problemet med ComHem, dom hävdar starkt att det är ett boxfel.

Jag svarade bara på din fråga om att jag ärligt tycker bilden på både SD och HD kanaler är bättre på HDPVR:n.
Om det sedan är problem med din tv eller boxen är en helt annan sak, är benägen att tro på att det är boxen då du ju skrivit att den gamla HD-boxen fungerade bra på din tv.

Postad 26 February 2009 - 09:52

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Ja varför inte? Det borde iofs få samma effekt på HD-kanalerna, men kanske den blir mer extrem på SD-kanaler. Du säger ju själv att det verkar vara fel colorspace och då är det väl något man försöker fixa till? Jag ser ju inte på vilket sätt du själv upplever problemet så detta vara bara ett uppslag för att hjälpa dig. Om du inte vill prova och istället häva köpet så får du väl göra det.

Som sagt nej det är inte Colorspacen som är problemet, så markant är inte just det problemet... men man ser att färgerna inte är 100% ... känns lite som ett magenta stick. Och ja sticket finns även på HD-kanalerna men där är bildkvaliten HELT ok och står sig bra i gämförelse med den gamla boxen.

Japp jag har 30 dagar öppet köp så jag packar ihop skiten och åker tillbaks med den till butik idag efter jobbet.
Jag kommer verkligen att häva köpet då risken finns att dom skickar iväg min box för reparation istället för att låta mig plocka ut en ny. Häv köpet och köp den någon annanstans istället tror jag kan vara medicinen.

Redigerat av ClarkOne, 26 February 2009 - 09:55.

Postad 26 February 2009 - 10:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Om man körde RGB på den gamla boxen och YCbCr på den nya (man har ju inget val på den nya men det är vad boxen skickar till min tv iaf) så skulle ju det kunna förklara en del skillnader - beroende på om din tv hanterar dessa två signaler helt olika.
Som sagt, i teorin ska det inte vara nån nämnvärd skillnad - i praktiken kan ta mig fasen vad som helst hända. ;)

Redigerat av pacman, 26 February 2009 - 10:44.

Postad 26 February 2009 - 12:17

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Om man körde RGB på den gamla boxen och YCbCr på den nya (man har ju inget val på den nya men det är vad boxen skickar till min tv iaf) så skulle ju det kunna förklara en del skillnader - beroende på om din tv hanterar dessa två signaler helt olika.
Som sagt, i teorin ska det inte vara nån nämnvärd skillnad - i praktiken kan ta mig fasen vad som helst hända. ;)

Jag körde YCbCr på den gamla boxen också och det är INTE samma Colorspace på denna HDPVR, men det är bara att hoppas att det är ett fel i min box (mjukvara?) och att det löser sig med en ny ... har ringt och bokat upp en ny som jag skall hämta ut hos en annan återförsäljare om ett par timmar.

Postad 26 February 2009 - 15:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag körde YCbCr på den gamla boxen också och det är INTE samma Colorspace på denna HDPVR...

Aha. Ja det kan säkert variera beorende på vad ens tv rapporterar.
Men i vilket fall som helst så verkar du ju köra med olika colorspaces så det skulle ju kunna vara en bidragande förklaring - om du nu inte verfierat med andra pryttlar att det colorspace som PVR:en ger ut funkar annars så att säga.

Postad 26 February 2009 - 16:40

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Så där, nu är PVR-skiten återlämnat och pengarna tillbaks i min ägo... gamla Bettan står och snurrar igen med ENORMT mycket bättre SD-bild :lol: skönt ... där sparde man 5000kr!!

Just fasen, glömde: Jag hade bokat upp en annan box hos Expert som jag var ner och skulle hämta när jag skulle till och betala så frågade jag för säkerhets skull om dom hade öppet köp, - Ja det har vi svarade försäljaren, 30 dagar på obruten förpackning. Kyss mig ... han fick behålla sin box, på obruten förpackning? ... Kulan Bator vad är det frågan om?

Redigerat av ClarkOne, 26 February 2009 - 16:45.

Postad 26 February 2009 - 18:00

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
alltså hur kan man lämna tillbaka en så bra box så fort tror inte felet satt i boxen den ger kanon bild klart slut

Postad 26 February 2009 - 18:05

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

jag har då en Panasonic Plasma
o haft både gamla Humax HD boxen o nu HDPVR o alltså bilden är KLART bättre på HDPVR än på gamla.. går inte jämföra.. plus man slipper alla halvtaskiga störningar som gamla boxen orskade..

så tycker man nått annat så bör man ha haft fel på boxen eller på sin egen tv...

Postad 26 February 2009 - 19:00

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

alltså hur kan man lämna tillbaka en så bra box så fort tror inte felet satt i boxen den ger kanon bild klart slut

Ni andra har kanonbild med HDPVR:en, jag hade totalt kass bild på SD-sändningarna, jag har stoppat tillbaks och kör den gamla HD-boxen nu igen och bilden är betydligt betydligt bättre än med HDPVR:en... betvivlar du fortfarande att det inte var något fel på det exemplaret av HDPVR jag fick med mig hem? :lol:

jag har då en Panasonic Plasma
o haft både gamla Humax HD boxen o nu HDPVR o alltså bilden är KLART bättre på HDPVR än på gamla.. går inte jämföra.. plus man slipper alla halvtaskiga störningar som gamla boxen orskade..

så tycker man nått annat så bör man ha haft fel på boxen eller på sin egen tv...

Det är absolut inget fel på min TV det kan jag tala om för dig :rolleyes:

Redigerat av ClarkOne, 26 February 2009 - 19:03.

Postad 26 February 2009 - 22:51

Unregisteredaedb18ef
  • Unregisteredaedb18ef
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nu undrar jag vad som har hänt med boxen.

Den står i standby-läge och ingen inspelning pågår men börjar låta som den är igång. Detta händer inte hela tiden men någon gång senaste veckan har det hänt. Den låter ganska högt trots att jag försett den med dubbla tassar. Ljudet är väl inte största problemet utan man undrar om den håller på att balla ur helt.

Annars funkar den fint, förutom att ljud o bild inte synkas på hd-kanalerna! (Undantag: livesport!!) 29-minuters buggen har jag inte råkat ut för ett tag.

Postad 26 February 2009 - 23:51

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Så där, nu är PVR-skiten återlämnat och pengarna tillbaks i min ägo... gamla Bettan står och snurrar igen med ENORMT mycket bättre SD-bild :) skönt ... där sparde man 5000kr!!

Just fasen, glömde: Jag hade bokat upp en annan box hos Expert som jag var ner och skulle hämta när jag skulle till och betala så frågade jag för säkerhets skull om dom hade öppet köp, - Ja det har vi svarade försäljaren, 30 dagar på obruten förpackning. Kyss mig ... han fick behålla sin box, på obruten förpackning? ... Kulan Bator vad är det frågan om?

Vaaa!? Betalade du 5 000 kr för den? Som så många här har uppgivit så bör man väl inte betala mer än 3 000 kr för den med ett lämpligt kanalpaket. Vet inte vilken kabel du använde men om det var medföljande antennkabeln med jordavskiljare så använd inte denna om TV:ns strömkabel matas från ett ojordat eluttag.
Tycker själv att boxen levererar en utmärkt bild både på SD-och HD-kanaler.
Har från och till laborerat med tidstyrning-starta upp och får olika beteende på boxen om denna är aktiverad eller inte. Är den aktiverad så startar boxen vid en inspelning men är den inaktiverad så startar boxen inte vid inspelning. Ett exempel:
har angett att boxen ska starta upp kl 0700 och stänger av den kl 1100, alltså till standby-läge, om en inspelning nu startas kl 1300 så slår boxen över från standby till "På" när inspelningen startas. När inspelningen är klar så slår inte boxen om till standby. Detta sker alltså när tidsstyrningen är aktiverad. När tidsstyrningen är inaktiverad så är boxen hela tiden under inspelning i standby-läge. Då jag inte har 29-minutersbuggen så vill jag ha boxen i standby-läge under inspelning. Tycker det är konstigt att det blir olika beteende på boxen när tidsstyrning är aktiverad eller inte. Vad har ni andra för erfarenheter om detta?

Postad 27 February 2009 - 00:40

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Den står i standby-läge och ingen inspelning pågår men börjar låta som den är igång. Detta händer inte hela tiden men någon gång senaste veckan har det hänt. Den låter ganska högt trots att jag försett den med dubbla tassar. Ljudet är väl inte största problemet utan man undrar om den håller på att balla ur helt.

Detta är precis samma sak som hände mig, Även jag försatte min box i standby(ingen inspelning pågick) men likt förbannat(ursäkta språket) så började hårddisken spinna som aldrig förr efter ett tag :) .

Som tur är har detta bara inträffat en gång hittills men man börjar ana en viss oro......

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 27 February 2009 - 07:12.

Postad 27 February 2009 - 07:05

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Vaaa!? Betalade du 5 000 kr för den? Som så många här har uppgivit så bör man väl inte betala mer än 3 000 kr för den med ett lämpligt kanalpaket. Vet inte vilken kabel du använde men om det var medföljande antennkabeln med jordavskiljare så använd inte denna om TV:ns strömkabel matas från ett ojordat eluttag.

Japp jag betalade 4995kr för den ren, just pga att jag inte ville binda mig hos ComHem tills f*n själv kommer och byter av mig. Mitt senaste avtal har löpt under 24 månader och det vill jag inte ha över mig igen därav väljer jag hellre att betala lite mer för boxen och vara obunden istället ... 3000kr eller 5000kr är väl skitsamma tycker jag rent pengamässigt.

Nej jag använde inte deras antennkabel utan jag körde med exakt samma setup som jag gjorde med den gamla HD-Boxen, och har givetvis provat med deras kabel på båda boxarna med den ger mig en svagare signalstyrka.

Redigerat av ClarkOne, 27 February 2009 - 07:09.

Postad 27 February 2009 - 08:17

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Japp jag betalade 4995kr för den ren, just pga att jag inte ville binda mig hos ComHem tills f*n själv kommer och byter av mig. Mitt senaste avtal har löpt under 24 månader och det vill jag inte ha över mig igen därav väljer jag hellre att betala lite mer för boxen och vara obunden istället ... 3000kr eller 5000kr är väl skitsamma tycker jag rent pengamässigt.

Tja alla gör som man vill och jag håller med dig i pricip att det är skönt att slippa bindingstider MEN i detta fall så går ju boxen bara att använda på kabel-tv, dvs Com Hem, Tele 2 (kanske) och vad mer det finns för kabel-tv bolag i Sverige.
Boxen går INTE att använda på marksända digitalnätet ller t.ex. med Canal Digital.
Vad jag meenar med ovanstående är om man köper en sak som bara går att använda i begränsad omfattning och kan få "rabatt" via bindingstid så bör man ta det.
Eller om vi säger så här: Utan Com Hem (i ditt fall) så har du ju inget behov av boxen.
Alla har sin uppfattning :)

Postad 27 February 2009 - 08:46

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Vaaa!? Betalade du 5 000 kr för den? Som så många här har uppgivit så bör man väl inte betala mer än 3 000 kr för den med ett lämpligt kanalpaket.

Betalade också 4995 för min. Med bara "Small" och Canal plus Film-paketet fick man ingen som helst rabatt. Några mer TV-kanaler ville jag inte ha, varför betala extra för dem ?

2995 var priset om man band sig 24 mån till medium 8 favoriter HD tror jag.. alltså 24 x 199 kr... blir 4776 kr. Bara EN av HD-kanalerna valbara i 8 favoriter skulle vara intressant för mig. De andra kanalerna i Medium kan jag vara utan !

Sedan vill jag då ha Canal Plus filmpaket, som ej kan väljas bland de 8 favoriterna, till ytterligare kostnad på 169/mån. Totalkostnad på två år ca 12000 kr.

Boxen för 4995 o det kanalpaket jag har nu (239/mån) ger ett totalpris på 2 år på knappt 11000. Så redan på två år blir det billigare.

Postad 27 February 2009 - 09:21

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Tja alla gör som man vill och jag håller med dig i pricip att det är skönt att slippa bindingstider MEN i detta fall så går ju boxen bara att använda på kabel-tv, dvs Com Hem, Tele 2 (kanske) och vad mer det finns för kabel-tv bolag i Sverige.
Boxen går INTE att använda på marksända digitalnätet ller t.ex. med Canal Digital.
Vad jag meenar med ovanstående är om man köper en sak som bara går att använda i begränsad omfattning och kan få "rabatt" via bindingstid så bör man ta det.
Eller om vi säger så här: Utan Com Hem (i ditt fall) så har du ju inget behov av boxen.
Alla har sin uppfattning <_<

Jag är mycket väl medveten om att boxen bara fungerar hos ComHem :) och jag hade inte för avsikt att försöka hos någon annan leverantör med denna box då jag bor i ett ComHem Hus. Vad jag var ute efter att bli helt bindningsfri och därmed öppen för att hoppa på eventuella "bättre" programpaket i framtiden, för binder jag mig i 24 månader kan du ge dig f*n på att det kommer ett mycket mer förmånligt erbjudande strax därefter... så där har du orsaken :) skitsamma, boxen är i alla fall återlämnad men chansen är stor att jag åker ut och hämtar hem en ny för att hoppas på att den inte är defekt.

Redigerat av ClarkOne, 27 February 2009 - 09:21.

Postad 27 February 2009 - 10:01

Seafront
  • Seafront
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Nu undrar jag vad som har hänt med boxen.

Har du kanske lagt in en påminnelse (man kan välja inspelning eller titta) för något program? Jag knappade in en daglig påminnelse (titta) för TV8 som sänder di.se kl 21.30-22.00 och noterade att boxen varvar upp under denna tid även om den står i standby.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.