Redigerat av warp56, 05 March 2011 - 01:06.
Emotiva XPA-3
(Slutsteg)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-5
(Slutsteg)
|
1
|
(10)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-7
(Slutsteg)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-2
(Slutsteg)
|
2
|
(17)
|
Inga priser | |
Emotiva USP-1
(Försteg)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Emotiva ERC-1
(CD-spelare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-5
(Slutsteg)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-1
(Slutsteg)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Emotiva UMC-1
(Försteg)
|
3
|
(5)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-1 Gen1
(Slutsteg)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Emotiva ERD-1
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XDA-1
(DAC & hörlursförstärkare)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
Emotiva UPA-2
(Slutsteg)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Emotiva XPA-1L
(Slutsteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XPR-1
(Slutsteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XPR-2
(Slutsteg)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Emotiva XPR-5
(Slutsteg)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Emotiva Stealth 6
(PA-system & högtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva Stealth 8
(PA-system & högtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva UMC-200
(Försteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva XMC-1
(Försteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX A-300
(Slutsteg)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX A-150
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX A-100
(Förstärkare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX MC-700
(Försteg)
|
4
|
(3)
|
Inga priser | |
Emotiva BasX TA-100
(Förstärkare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 04 March 2011 - 23:59
Postad 05 March 2011 - 08:48
Jag har ett snarlikt brumm från mitt XPA-3, precis som du säger hörs det först när man kommer nära. Har läst om fler med samma symptom så det är nog inget man behöver oroa sig för.
Är inte det ett väldigt skevt sätt att se på saken?
Jag köpte mig en helt ny Saab 9-5 aero igår, det ligger ett konstant vibrerande i ratten men det är inget jag tänker på i 110km/h för då dränks det i annat ljud.
Helt tvärtom skall det väl ändå resoneras, vad kommer det sig att så många Emotiva ägare har problem med brum i sina steg. Vad säger Emotiva själva om saken?
Är brummet konstant eller ökar det om ni höjer?
Redigerat av Evil Homer, 05 March 2011 - 08:55.
Postad 05 March 2011 - 16:03
Brummet är på så pass låg nivå att så fort man spelar musik går det inte att höra. Börjar man från 0 och höjer gradvis överöstas brummet direkt av musiken och går inte att uppfatta ens om man lägger örat mot steget. Jag kan inte uppfatta att det skulle öka med ökad volym.Är inte det ett väldigt skevt sätt att se på saken?
Jag köpte mig en helt ny Saab 9-5 aero igår, det ligger ett konstant vibrerande i ratten men det är inget jag tänker på i 110km/h för då dränks det i annat ljud.
Helt tvärtom skall det väl ändå resoneras, vad kommer det sig att så många Emotiva ägare har problem med brum i sina steg. Vad säger Emotiva själva om saken?
Är brummet konstant eller ökar det om ni höjer?
Postad 05 March 2011 - 16:19
Postad 05 March 2011 - 16:21
Men de låter ju bra verkar det som, och är kraftfulla till ett väldigt bra pris. Men lite av sanningen "man får vad man betalar för" skall man nog förvänta sig.
Postad 05 March 2011 - 17:15
Bör vara ganska enkelt för emotivas tekniker att fixa bort tycker jag, enda negativa jag har hört om stegen änsålänge.
Postad 05 March 2011 - 18:49
Att du inte hör något brum kan ju bero på att du har basat bort allt vad hörsel heterJag har INGET brum i mina.
Postad 05 March 2011 - 18:57
Jaha tack. Blir denna väldigt varm eller går den kanske att dämpa med lite inbyggnad och/eller isolering av egen tillverkning.Det är denna lilla transformator som låter lite! Alltså inget som ökar i ljudstyrka utan ett svagt statiskt brum när steget är i on-läge och som du får anstränga dig för att höra.
Postad 05 March 2011 - 19:19
Jaha tack. Blir denna väldigt varm eller går den kanske att dämpa med lite inbyggnad och/eller isolering av egen tillverkning.
Har funderat på detta tidigare! Varken hör eller tänker på det idag då min lyssningsplats är längre än 30 cm från stegen
Postad 06 March 2011 - 02:58
Postad 06 March 2011 - 16:44
Mycket märkligt detta att det verkar variera. Kan det bero på placeringen av steget? Mitt står ca 40 cm från högtalaren (kant till kant) och ca 30 cm till försteget (TYRen). Eller kan det vara så att de bytt ut någon del under tiden som gör att vissa låter lite mer? Fick ju mitt levererat för ca en vecka sen. I så fall borde det innebära att de nyare låter mer än de lite äldre, bara en teori. Eller kan det bero på huruvida man kör balanserat eller ej, jag kör rca nu.mitt xpa-2 är knäpptyst. Ska lägga örat mot imorgon och dubbelkolla, men jag har aldrig hört något från det.
Redigerat av Unregistered157cf98c, 06 March 2011 - 17:33.
Postad 11 March 2011 - 14:29
jag kör RCA obalancerat. Förstärkaren och alla "hemmabio prylarna" är kopplade till en APC UPS som filtrerar spänning osv.
Postad 14 March 2011 - 18:23
Har testa med att byta kontakt åt anläggningen utan resultat. TV ljudet händer det inget med, men den drar ju inte mer än 100 watt. Ren gissning bara men anläggningen med två UPA-1 drar kanke 500 watt.
Postad 16 March 2011 - 09:56
Jag har samma fenomen hos mig, det händer dock bara när jag kör digitalt till UMC-1 via koax. Jag kan inget om el men jag antar att det beror på någon sorts strömspik eller liknande när lampan tänds. Skärmad eller oskärmad koax-kabel gör ingen skillnad.Jag har inga problem med brum men däremot så pausar/hackar/försvinner ljudet när jag tänder kökslampan sen kommer det igen när lysröret blinkat igång.
I mitt fall försvann problemet nästan helt när jag bytte från min gamla Yamaha-receiver till Emotiva-prylarna. Förut försvann ljudet helt i några sekunder, nu blir det bara ett minimalt knaster. Så det har nog egentligen inte med dina UPA-1 att göra. Skulle i alla fall vara intressant att förstå orsaken och vad det finns för åtgärder.
Postad 16 March 2011 - 13:28
Postad 17 March 2011 - 13:10
Postad 17 March 2011 - 13:14
PS. De hade en 4/7-sale förra året. 10% på allt vill jag minnas.
Redigerat av hassesolo, 17 March 2011 - 14:07.
Postad 17 March 2011 - 15:02
Det kommer troligtvis en rea till sommaren. Hoppas din släkting är stark.
PS. De hade en 4/7-sale förra året. 10% på allt vill jag minnas.
Okej, Får hoppas att han inte åker hit innan dess
Postad 17 March 2011 - 16:03
Har du funderat på hur han ska ta det med sig? Övervikt på planet är inte speciellt billigt. Såvida han inte flyttar med hela bohaget och ändå ska fylla en container vill säga.Okej, Får hoppas att han inte åker hit innan dess
Jo, det tror jag nog att han ska orka bära. Får väl se vad han säger
Man sparar ju några tusenlappar om han köper det hem till sig och sen tar med det hem till mig
Då kanske man nästan skulle köpa 2st
Postad 18 March 2011 - 07:12
Postad 18 March 2011 - 20:35
Postad 19 March 2011 - 15:09
Såg nu att de har dragit igång en "Spring sale", men tyvärr är det inte på alla produkter
Ja det var ju inga slutsteg med...
Det senaste jag hörde om XPR-serien var beräknad release "late summer".
Postad 19 March 2011 - 17:53
Ja det var ju inga slutsteg med...
Det senaste jag hörde om XPR-serien var beräknad release "late summer".
Men vad drygt
Postad 19 March 2011 - 22:44
Kan ju vara kul att ha ett till centern också.
Postad 20 March 2011 - 08:34
Men ja det är klart att centern behöver 500W
Postad 20 March 2011 - 13:06
Postad 20 March 2011 - 14:47
Är det inte Infinity längre?
Han har sålt iväg infinity systemet för ett tag sedan och nu skaffat Ino i hela systemet.
I56 Frontar , R28 Center och 8 st A2 surround för nytt 11 kanals och finns en tråd om detta under gör de själv och Ino Audio lackning och montering.
Postad 20 March 2011 - 21:47
Postad 23 March 2011 - 08:07
Fick min XPA-5:a idag.
![]()
Nu väntar utvärdering kommande dagar.
Kul!
Vad gick det på inkl frakt och tull?
Postad 23 March 2011 - 08:12
Postad 23 March 2011 - 09:31
Ca 8800kr. Köpte med lite kablar också, så jag har inte exakta siffran för enbart steget.Kul!
Vad gick det på inkl frakt och tull?
Är ganska imponerad av hur enkelt och smidigt det faktiskt var att importera detta. Trodde nog det skulle vara lite mera krångel och "byråkrati".
Postad 23 March 2011 - 17:50
Högtalare och förstärkare drar 4,5% i tull.
Om de är kombinerade med apparater med laseravläsningssystem för ljudinspelning eller ljudåtergivning är tullsatsen vanligen 9,5%, i kombination med radio med inbyggd utrustning för inspelning eller återgivning av ljud är tullsatsen 10 - 14%, (beroende på hur de är beskaffade) och om de dessutom kan visa eller återge rörliga bilder är tullsatsen 13,9% (t. ex. för videospelare).
Tullen beräknas på tullvärdet, vanligen lika med CIF-värdet, d. v. s. inköpspriset med tillägg av kostnader för förpackning, frakt och ev. transportförsäkring till införselorten (om kostnaderna inte ingår i fakturavärdet utan faktureras särskilt) och mervärdeskatt debiteras med 25% på tullvärdet + tullen.
Om sändningen skickas med post tillkommer dessutom postens administrativa kostnader, ca 100 kr för privatpersoner och 175 kr + moms för företag. Skickas den på annat sätt får du räkna med att transportföretaget debiterar tulldeklarations- och/eller speditionskostnader förutom ev. tull och införselmoms.
Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.
Vänliga hälsningar
Stefan Wilhelmsson
Tullinformatör
www.tullverket.se
TullSvar, tfn 0771-520520
Kan vara intressant läsning.
Så en XDA-1 hamnar då på runt 3300kr. Den är väl bättre än DacMagic samt att den har försteg och fjärr.
Postad 24 March 2011 - 09:04
Hade väl främst tänkt mig köra
2st XPA-1 alt 1st XPA-2
UMC-1 eller DACEn som försteg för dessa
Jag funderar på att köpa allt ovanstående för att köra en tryout mellan de olika varianterna.
Sedan har jag funderat på XPA-5 för hemmabion.
Sedan kan man ju fråga sig om det i mitt fall skulle vara smartare att vänta tills en drive körs, elternativt vänta tills Europa-kontoret är på plats.
Postad 24 March 2011 - 13:49
Kan detta vara nåt? Borde vara ett lugnt köp då slutsteg ej är något som slits right?
Orkar inte hålla på med frakt hit och tullavgift dit, verkar bli något billigare om jag köper det av annonsören.....
Postad 24 March 2011 - 13:51
såg precis att det ligger en XPA-2 ute på blocket.
Kan detta vara nåt? Borde vara ett lugnt köp då slutsteg ej är något som slits right?
Orkar inte hålla på med frakt hit och tullavgift dit, verkar bli något billigare om jag köper det av annonsören.....
Bara att slå till!
Postad 24 March 2011 - 14:58
Postad 24 March 2011 - 18:29
Jag med blev lite sugen men ska man åka upp till partille fär att hämta det så är det billgare att beställa via USA
Japp det blir samma här var i kontakt med säljaren tidigare idag och man hämtade utanför Partille, i Lerum om jag förstod det hela rätt men det hjälper inte, kanske bättre att beställa från USA om allt flyter på utan några problem.
Fast lite sugen blir man på att slippa vänta på frakt tiden
Postad 24 March 2011 - 19:26
Han tar ju mer för steget än vad det kostar att beställa ett nytt !!?
Visst, man får vänta en vecka på leverans, men jag skulle AAAAAALDRIG ge mer än nypris för ett begagnat steg, och gå miste om känslan att plocka upp det ur kartongen helt nytt, för att spara en veckas tid...
Så jävvla bråttom får man fan inte ha...
Postad 24 March 2011 - 19:26
Postad 24 March 2011 - 20:07
Vafan !!?
![]()
Han tar ju mer för steget än vad det kostar att beställa ett nytt !!?![]()
Visst, man får vänta en vecka på leverans, men jag skulle AAAAAALDRIG ge mer än nypris för ett begagnat steg, och gå miste om känslan att plocka upp det ur kartongen helt nytt, för att spara en veckas tid...
Så jävvla bråttom får man fan inte ha...
Verkar få vänta i såfall till minst 29 april
Postad 24 March 2011 - 20:12
Men kanske kan man få ner det ytterligare?
Postad 25 March 2011 - 06:20
Sålt
Konstigt att du säger att det är sålt när jag enligt min telefon pratade nästan exakt 1 timme med säljaren EFTER ditt inlägg
Postad 31 March 2011 - 18:24
tror nog att detta kommer bli ett riktigt mysigt stereo system. kommer dock att bygga ut till 7.1 senare när jag får in lite mer pengar igen
Postad 02 April 2011 - 14:44
Skicka PM vid intresse.
Såld!
Redigerat av zarniwoop, 07 April 2011 - 17:47.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
CD spelare modell mellan eller bättre
177 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?