Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 08 February 2012 - 11:58

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Kort fråga, vilken typ av plastfickor använder ni, PP eller dom lite dyrare PVC plast?

Postad 08 February 2012 - 12:12

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Kort fråga, vilken typ av plastfickor använder ni, PP eller dom lite dyrare PVC plast?

PE för min del.

Postad 08 February 2012 - 12:55

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

PE för min del.

Nöjd med dom?

Postad 08 February 2012 - 15:23

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Nöjd med dom?

Absolut. Köper även polylined innerpåsar därifrån. Småbatchar köper jag på Ginza.

Redigerat av tomano58, 08 February 2012 - 15:24.

Postad 08 February 2012 - 15:41

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Absolut. Köper även polylined innerpåsar därifrån. Småbatchar köper jag på Ginza.

Ja köper man en stororder från tysken så blir det ju billigt trots den lite högre frakten.
Får vänta in skivmässan i GBG den 26/2, finns det inga bra erbjudande där så får det nog bli en beställning från tyskand.

Postad 08 February 2012 - 18:06

rezain
  • rezain
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
använder ni er av Isopropylalkohol och destilerat vatten när ni gör rent era vinyler ?

Jag undrar hur mycke av alkoholen man ska använder är det 1 på 5 eller 1 på 10 eller nåt sånt?

Postad 08 February 2012 - 18:20

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

använder ni er av Isopropylalkohol och destilerat vatten när ni gör rent era vinyler ?

Jag undrar hur mycke av alkoholen man ska använder är det 1 på 5 eller 1 på 10 eller nåt sånt?

Varierar. Jag kör 3 ipa, 7 vatten plus lite Yes.

Postad 08 February 2012 - 20:03

rezain
  • rezain
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
ok tack

Postad 10 February 2012 - 16:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ett vinyltillbehör så gott som något. Ryssrör till försteget - vinylen sjunger som aldrig förr! ^_^

Bifogad fil(er)

Postad 11 February 2012 - 13:46

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Hmm De vill jag ska köpa en sån her. Transrotor Orfeo och sätta min Phantom arm på den, samt att det blir en 80mm alu-tallrik isället för akryl.Ska Nottingham'n bytas så bør prisen vara god! Hört Transrotor en hel del, spelar bra :)

Bifogad fil  P1027648.jpg   108.55K   1 Antal nerladdningar

Postad 11 February 2012 - 14:08

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Hmm De vill jag ska köpa en sån her. Transrotor Orfeo och sätta min Phantom arm på den, samt att det blir en 80mm alu-tallrik isället för akryl.Ska Nottingham'n bytas så bør prisen vara god! Hört Transrotor en hel del, spelar bra :)

Bifogad fil  P1027648.jpg   108.55K   1 Antal nerladdningar

Ja dom har en hel del snygga modeller, ofta inte direkt diskreta, men kan man kombinera bra ljud med flashigt utseende så dess bättre. Själv är jag lite sugen på den lite mer konservativa La roccia o i viss mån även Dark star ref. . Tyvärr finns ingen åf i sverige vad jag vet men import från Tyskland bör ju funka.

http://www.justhifi.de/Transrotor_La-Roccia-Reference-TMD-Laufwerk_a5292.html

Postad 11 February 2012 - 14:58

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Xeitum: Darkstar har en kamrat her i Oslo, meget pen/god spiller Transrotor osar av tysk bygg kvalitet, ang køp kan det va ide och kontakta
Norsk importør http://www.hifistasjonen.no/

Selv er jag nog mer intrs av mod under Orfeo nya Zet 3

Bifogad fil  images.jpg   6.84K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 February 2012 - 17:03

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Den ser riktigt bra ut med aluminium och svart. Personligen gillar jag inte utseendet på
akryltårtor. Den guldmodellen såg "rysk bling bling " ut. :huh:

Bifogad fil(er)

Postad 11 February 2012 - 19:06

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Är inte sladd på hifi consult importör av transrotor ?
smaken är som baken men vad är snyggt med dessa vulgära smaklösa maskiner?
Ha en trevlig helg på er vinyl freaks Med vänlig hälsning, jas

Postad 12 February 2012 - 13:44

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Är inte sladd på hifi consult importör av transrotor ?
smaken är som baken men vad är snyggt med dessa vulgära smaklösa maskiner?
Ha en trevlig helg på er vinyl freaks Med vänlig hälsning, jas

Va, hur kan man inte gilla dessa skönheter!! Skämt å sido så kan jag väl hålla med om att en o annan modell är lite "to much" men dom har faktiskt även modeller som är tämligen sobra o måttfulla.

Har också för mig att Hifi C hade Transrotor ett tag men verkar inte ha det längre (enl. hemsidan). (Ganska ofta som man ser detta fenomen, hos flera butiker, med stor omsättning på de tillverkare man säljer). Tackar för tipset om Stasjonen Sv Roger.

Dark Star är ju gjord i nå't material som kallas "pom" (polyoxymethylen) som bl.a sägs dämpa vibrationer mkt effektivt. Är lite småskeptisk när det dyker upp nya "undermaterial" bl.a till hur de påverkas av tidens tand, då känns La roccia som ett säkrare kort. Har dock tid att fundera ett tag till, det ska nämligen först o främst införskaffas ett nytt försteg (rör). Varje nytt inköp tenderar att bli en långdragen historia.

Postad 12 February 2012 - 13:45

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Att man inte tycker om utseende/design på vissa produkter er oproblematiskt. Men har efter många år med besøk hos venner med fantastiska anlegg och drivverk verkligen fått tycke før Transrotors enormt genomførte bygg kvalitet, och det ligger førhållande vis stora produktions kostnader i deras produkter också, priserna er inte øverdrivet upp pressade, handlarna har inte så stora marginaler på produkterna, som kan va tilfelle på många andra merker.
Ta Sme fex både armar och verk i utgångs punkt høgt prisade, men finns ofta att kjøp til betydl lägre priser, hos førhandlare som kan dumpa priser pga stora marginaler. En sme 10 før 3.5k£ er inte mycket spelare (hørt) men mycket till pris.

Andra topp verk som har blitt lyssnat på är Avid Acatus, Vpi Hrx, Sme 20/3, Basis mfl

Postad 12 February 2012 - 16:39

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Personligen skulle jag spela på en skivspelare som såg ut som en potatislåda om det
lät bra. Funktion, byggkvalitet, prisvärdhet, design i fallande ordning.

Postad 14 February 2012 - 13:21

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Är det någon som har erfarenhet av pickupen Grado Gold och kan säga något om dess ljudkaraktär?

Jag har googlat på Grado Gold och överlag är folk positiva, verkar vara mycket kvalitet för pengarna. Om någon har den eller har haft den vore det intressant att höra hur ni uppfattar ljudet, soundet. Jag lyssnar på alla möjliga genrer - alltifrån stillsam pianojazz till bastung soul till bluesbaserad hårdrock - och söker en allround-pickup med öppet, luftigt och detaljerat ljud. Spelaren är en Music Hall MMF-2.2 (har Pro-Ject-arm). Spelaren och pickup-prisklassen (under 1500kr) sätter förstås gränser, likväl är det vad budgeten medger.

Tacksam om någon kan delge sina intryck.

Postad 16 February 2012 - 08:53

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Efterforskningarna för att hitta en prisvärd pickup (max 1500kr) till min lågbudget Music Hall MMF-2.2 går vidare.

Grado Gold kostar 1200kr om man köper den i Sverige. Gold får faktiskt rätt blandad kritik. Den beskrivs som detaljerad och musikalisk med ett bra mellanregister, men också som dålig på rockmusik. Med vissa spelare finns det också risk för att den plockar upp ljud från motorn.

Goldring 2200 får man för ca 1300kr om man köper den från England. Goldring är den som Music Hall själva rekommenderat när jag frågat dem. Med tanke på att de har den amerikanska generalagenturen är väl det kanske inte så konstigt. Många gillar Goldring 2200, men den uppfattas av en del också som neutral på gränsen till tråkig.

Audio Technica AT120E får man betala ca 1300kr för i England. Jag har ännu inte hittat den i Sverige. Den här killen påstår sig ha testat mängder av pickuper och är fullkomligt lyrisk över AT120E:

http://www.youtube.c...h?v=Hw7tzA17sSY

Redigerat av Mange36, 16 February 2012 - 08:54.

Postad 16 February 2012 - 09:12

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Efterforskningarna för att hitta en prisvärd pickup (max 1500kr) till min lågbudget Music Hall MMF-2.2 går vidare.

Grado Gold kostar 1200kr om man köper den i Sverige. Gold får faktiskt rätt blandad kritik. Den beskrivs som detaljerad och musikalisk med ett bra mellanregister, men också som dålig på rockmusik. Med vissa spelare finns det också risk för att den plockar upp ljud från motorn.

Goldring 2200 får man för ca 1300kr om man köper den från England. Goldring är den som Music Hall själva rekommenderat när jag frågat dem. Med tanke på att de har den amerikanska generalagenturen är väl det kanske inte så konstigt. Många gillar Goldring 2200, men den uppfattas av en del också som neutral på gränsen till tråkig.

Audio Technica AT120E får man betala ca 1300kr för i England. Jag har ännu inte hittat den i Sverige. Den här killen påstår sig ha testat mängder av pickuper och är fullkomligt lyrisk över AT120E:

Du hittar den ännu billigare hos William Thakker

Men att kalla Goldring 2200 för tråkig, näe. Jag har iofs en 2400 men tycker den gör mycket bra ifrån sig både med jazz, blues och rock.

Postad 16 February 2012 - 09:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Tack! William Thakker var ett bra tips. Det verkar generellt som att alla Audio Technica är billigare i Tyskland än i Sverige och Storbritannien.

Han på Youtube-videon kan ju knappt hålla rösten under kontroll när han öser beröm över Audio Technican. Jag ska försöka hitta lite mer läsning om AT120E. 79,5 euro är ju riktigt bra pris. Nästan så att man kan chansa.

Goldring 2400 borde vara bättre än 2200, men karaktären på dem kan man ändå gissa är densamma eftersom de är i samma serie. När man läser om den på nätet är lyssningsintrycken väldigt varierande. Somliga älskar 2200, andra tycker som sagt att den är neutral i överkant. Just nu sitter det en Music Hall Tracker på min spelare, dvs sannolikt en Goldring Electra. Det betyder kanske att Goldring matchar bra. Och jag har sett att flera med Pro-ject-spelare, som Music Hall bygger på, har valt en Goldring 2200.

Postad 16 February 2012 - 09:59

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Skulle behöva förlänga RCA kabeln på min Technics 1200, riskerar jag att tappa i ljudkvalitet om jag sätter på en 1 meters förlängning på den nuvarande kabeln eller måste jag lämna in den för att få en längre monterad, den sitter ju tyvärr fastlödd och att löda är inget jag vågar mig på:)

Postad 16 February 2012 - 10:30

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Tack! William Thakker var ett bra tips. Det verkar generellt som att alla Audio Technica är billigare i Tyskland än i Sverige och Storbritannien.

Han på Youtube-videon kan ju knappt hålla rösten under kontroll när han öser beröm över Audio Technican. Jag ska försöka hitta lite mer läsning om AT120E. 79,5 euro är ju riktigt bra pris. Nästan så att man kan chansa.

Goldring 2400 borde vara bättre än 2200, men karaktären på dem kan man ändå gissa är densamma eftersom de är i samma serie. När man läser om den på nätet är lyssningsintrycken väldigt varierande. Somliga älskar 2200, andra tycker som sagt att den är neutral i överkant. Just nu sitter det en Music Hall Tracker på min spelare, dvs sannolikt en Goldring Electra. Det betyder kanske att Goldring matchar bra. Och jag har sett att flera med Pro-ject-spelare, som Music Hall bygger på, har valt en Goldring 2200.

Min sitter iofs på en SME 3009 S2 Imp, Karaktären kan ju skilja lite beroende på arm också. Jo, det lönar sig att titta runt. De jag funnit vara bäst är Thakker i Tyskland och Analogue Seduction i UK. Sen skall man ju inte glömma eBay (där båda nämnda finns).

Postad 16 February 2012 - 10:59

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Kan rekommendera Goldrings 2x00. Sitter med en 2300 på min Rega och gillar den skarpt. Betydligt bättre än Ortofons 2M (red och blue). De uppfattade jag som slanka och nästan lite anemiska - tunna. Jag vill gärna ha lite mer tryck, lite fart och fläkt och då var Goldringen betydligt mer i min smak.
Sedan kan man ju säga att Riaa-steget spelar rätt stor roll också...

Postad 16 February 2012 - 11:32

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Skulle behöva förlänga RCA kabeln på min Technics 1200, riskerar jag att tappa i ljudkvalitet om jag sätter på en 1 meters förlängning på den nuvarande kabeln eller måste jag lämna in den för att få en längre monterad, den sitter ju tyvärr fastlödd och att löda är inget jag vågar mig på :)

Generellt bör kabellängden från pickup till RIAA-steg hållas så kort som möjligt. Vid drift av lågnivå MC blir denna rekommendation allt viktigare.

Postad 16 February 2012 - 12:07

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Generellt bör kabellängden från pickup till RIAA-steg hållas så kort som möjligt. Vid drift av lågnivå MC blir denna rekommendation allt viktigare.

Ah, jag har en mm och vi pratar om en förlängning på 1 meter, även 0,5 meter hade räckt men jag hittar inga så korta, riskerar jag att tappa något på det? Till saken hör att det hela är helt och hållet pga av att det ser snyggare ut med riaat på ett visst ställe, kan givetvis ställa det bredvid men det är inte lika visuellt lockande.

Redigerat av Unregistered2a850725, 16 February 2012 - 12:10.

Postad 16 February 2012 - 12:32

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Ah, jag har en mm och vi pratar om en förlängning på 1 meter, även 0,5 meter hade räckt men jag hittar inga så korta, riskerar jag att tappa något på det? Till saken hör att det hela är helt och hållet pga av att det ser snyggare ut med riaat på ett visst ställe, kan givetvis ställa det bredvid men det är inte lika visuellt lockande.

Jag tycker nog att man ska försöka prioritera ljudet i första hand, alltså tycker jag du bör överväga annan placering på riiat. Många anser att kablar inte spelar någon roll (mkt kontroversiellt o infekterat ämne) så man vågar knappt yttra sig. Har liten erfarenhet av just technics, men vad gäller ex.vis Thorens äldre spelare säger många förståsigpåare att just byta phonokabeln är bland det första man ska göra för arr förbättra ljudet. Så om du vill förlänga kabeln kanske det kan vara idé att låta sätta dit en lite "bättre" (o längre) kabel o lej bort lödningen om du ej vill göra det själv.

Postad 16 February 2012 - 13:06

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Min sitter iofs på en SME 3009 S2 Imp, Karaktären kan ju skilja lite beroende på arm också. Jo, det lönar sig att titta runt. De jag funnit vara bäst är Thakker i Tyskland och Analogue Seduction i UK. Sen skall man ju inte glömma eBay (där båda nämnda finns).

Kan rekommendera Goldrings 2x00. Sitter med en 2300 på min Rega och gillar den skarpt. Betydligt bättre än Ortofons 2M (red och blue). De uppfattade jag som slanka och nästan lite anemiska - tunna. Jag vill gärna ha lite mer tryck, lite fart och fläkt och då var Goldringen betydligt mer i min smak.
Sedan kan man ju säga att Riaa-steget spelar rätt stor roll också...

Stort tack för era erfarenheter! De talar för en Goldring. Goldring 2200 är lite billigare hos Analogue Seduction. Hm... Ska bara kolla upp Audio Technican lite till...

Redigerat av Mange36, 16 February 2012 - 13:08.

Postad 16 February 2012 - 13:13

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Jag tycker nog att man ska försöka prioritera ljudet i första hand, alltså tycker jag du bör överväga annan placering på riiat. Många anser att kablar inte spelar någon roll (mkt kontroversiellt o infekterat ämne) så man vågar knappt yttra sig. Har liten erfarenhet av just technics, men vad gäller ex.vis Thorens äldre spelare säger många förståsigpåare att just byta phonokabeln är bland det första man ska göra för arr förbättra ljudet. Så om du vill förlänga kabeln kanske det kan vara idé att låta sätta dit en lite "bättre" (o längre) kabel o lej bort lödningen om du ej vill göra det själv.

Ja, just sätt dit en längre kabel (1,5) meter av bättre kvalitet är något jag är sugen på, frågan är bara vem i Göteborg som kan utföra detta?

Postad 16 February 2012 - 13:46

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Ja, just sätt dit en längre kabel (1,5) meter av bättre kvalitet är något jag är sugen på, frågan är bara vem i Göteborg som kan utföra detta?

Tror många butiker i Götet kan ordna detta, tex Akkelius, HiFi-Stället, Hembioconsult. Ring runt och fråga lite.

Postad 16 February 2012 - 14:01

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Tror många butiker i Götet kan ordna detta, tex Akkelius, HiFi-Stället, Hembioconsult. Ring runt och fråga lite.

Får göra det, trodde det var en bortglömd konstart:) Även sugen på att dra om kablarna i tonarmen till det bättre.

Postad 16 February 2012 - 15:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Min rek är Ortofon OM-30 (och OM-40, men den är lite för dyr). Verkligen en kanon pick-up som med rätt phonosteg har väldigt få fel.

Postad 18 February 2012 - 08:35

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Tyvärr får jag en obehaglig känsla i magen när jag tänker på Ortofon. Jag tror att det beror på att det satt en förmonterad på min Rega RP1. Min slarvbyggda Rega och jag blev aldrig vänner. Snarare tvärtom. Helt irrationellt. Jag vet. Ortofon OM-30 är antagligen en riktigt bra pickup.

Just nu pendlar köpbeslutet mellan Audio Technica AT120E och Goldring 2200. Jag har skannat av en hel del av det jag hittat om dessa två pickuper. Goldring känns som ett tryggare köp. Med all sannolikhet har den ett öppnare och mer distinkt ljud än min nuvarande Music Hall Tracker/Goldring Elektra. 2200 anses dessutom vara lättmonterad. Audio Technica AT120 beskrivs tvärtom som rätt svårmonterad. Fast Audio Technican får så mycket beröm för dynamik, klarhet och stereoperspektiv att man nästan börjar tänka "ja, ja, nu tar du väl i".

Postad 18 February 2012 - 08:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har bara hört fina omdömen om Ortonfon, möjligtvis att 2M Blue skall vara lite slankare i ljudet, och låta lite mer cd.

Goldring 2200 kommer i ett vackert metall-etui. I jämförelse med Regas Super Bias som jag hade 2005 så var det en enorm skillnad. Min föregående puppa hade ingen vidare upplösning, lät matt i jämförelse. Men Goldring 2200 har en mycket fin diskantåtergivning, ett öppet och alert ljud. Men den har några dagars inspelningstid, så bli inte rädd om den låter stelt i början det kommer att släppa. Den drar åt det ljusare hållet, men för mig gör det ingenting eftersom jag använder mig av Dynaudios högtalare. Det blir en fin jämvikt mellan det mörkare ljudet från mina stativare samt Goldrings lite ljusare ljud.

Redigerat av Glidtassen, 18 February 2012 - 09:19.

Postad 18 February 2012 - 11:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tyvärr får jag en obehaglig känsla i magen när jag tänker på Ortofon. Jag tror att det beror på att det satt en förmonterad på min Rega RP1. Min slarvbyggda Rega och jag blev aldrig vänner. Snarare tvärtom. Helt irrationellt. Jag vet. Ortofon OM-30 är antagligen en riktigt bra pickup.

Så kan det vara och det finns ju även dåliga Ortofonmodeller. Men poängen med OM-30 (OM-40) är att de inte färgar i onödan. De är byggda för att återge det som är på skivan och inget annat. T ex så har jag en gammal Technics pick-up på min spelare nu. Den faller fortare vid högre frekvenser och jag tror den även ger en liten "discobas". Trots att jag inte haft den så länge och inte spelat så mycket så stör jag mig på dessa färgningar.

Så mitt tips är helt enkelt att lyssna på en rättinställd OM-30/OM-40

Postad 18 February 2012 - 15:48

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
Vad är det man behöver för att lyssna på en vinylspelare?

Man behöver en vinylspelare (obvius)

Man behöver högtalare (funkar datorhögtalare?)

Man behöver en RIAA

Behöver man något mer?

Postad 18 February 2012 - 16:27

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Vad är det man behöver för att lyssna på en vinylspelare?

Man behöver en vinylspelare (obvius)

Man behöver högtalare (funkar datorhögtalare?)

Man behöver en RIAA

Behöver man något mer?

Software

Postad 18 February 2012 - 16:30

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0

Software

LP-skiva?

Postad 18 February 2012 - 17:01

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Min anläggning drar åt det ljusa hållet. Jag har en ljusklingande Yamaha-stärkare och Elac golvhögtalare. Mellan vinylspelaren och förstärkaren sitter en Musical Fidelity. V-LPS. Elacarnas fantastiska diskant hanterar Yamahan fint. Men finns det risk att Goldring 2200 spär på i överkant i de övre registren? Jag strävar efter ett öppet, detaljerat och varmt ljud. (Med tiden blir det väl både ny förstärkare och riaa, men jag tänker att en ny pickup är ett bra första steg och dessutom en mindre kostsam uppgradering.)

Redigerat av Mange36, 18 February 2012 - 17:02.

Postad 18 February 2012 - 17:36

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
Förslag på bra högtalare till en Rega?

Postad 19 February 2012 - 10:39

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
Undrar om denna golvhögtalare skulle funka till en Rega RP3?

https://www.prisjakt...ukt.php?p=16471
http://www.ullareddi...mpaign=prisjakt

Postad 19 February 2012 - 11:20

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Undrar om denna golvhögtalare skulle funka till en Rega RP3?

https://www.prisjakt...ukt.php?p=16471
http://www.ullareddi...mpaign=prisjakt

Du skall väl ha en förstärkare också? Hur har du annars tänkt få ljud ur högtalarna?

Skivspelare->RIAA->Förstärkare->Högtalare.
Skivspelare->Förstärkare m inbyggd RIAA->Högtalare.
Skivspelare m inbyggd RIAA->Förstärkare->Högtalare.

Postad 19 February 2012 - 11:32

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0

Du skall väl ha en förstärkare också? Hur har du annars tänkt få ljud ur högtalarna?

Skivspelare->RIAA->Förstärkare->Högtalare.
Skivspelare->Förstärkare m inbyggd RIAA->Högtalare.
Skivspelare m inbyggd RIAA->Förstärkare->Högtalare.

Behöver man en förstärkare också? Räcker det inte med en RIAA?

Vad går en sån på?

Postad 19 February 2012 - 11:32

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Förslag på bra högtalare till en Rega?

Själv så drömmer jag om att en dag köra Rega rakt igenom. Någon som har hört RS1 t.ex?

Postad 19 February 2012 - 11:43

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Behöver man en förstärkare också?
Vad går en sån på?

Vad kostar en bil?

Postad 19 February 2012 - 11:51

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Vad kostar en bil?

- inf < bil < inf

Postad 19 February 2012 - 12:09

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0

Vad kostar en bil?

Jag köpte min bil för 24 000:-

Med tanke på att bilen väger 1 700 kg och en förstärkare väger 3 kg, nu gissar jag bara, så kostar bilen 14 kr/kg. Så en förstärkare som väger 3 kg borde kosta 42 kr.

Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 19 February 2012 - 12:25.

Postad 19 February 2012 - 12:16

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Säljs förstärkare på lösvikt nuförtiden? :o

Postad 19 February 2012 - 12:20

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Jag köpte min bil för 24 000:-

Med tanke på att bilen väger 17 000 kg och en förstärkare väger 3 kg, nu gissar jag bara, så kostar bilen 1,4 kr/kg. Så en förstärkare som väger 3 kg borde kosta 4 kr.

Nu är vi snart lite väl off-topic men vad har du för bil som väger 17 ton?

Postad 19 February 2012 - 12:24

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0

Nu är vi snart lite väl off-topic men vad har du för bil som väger 17 ton?

En sextonhjulare. :rolleyes:

Nä, men jag skrev fel. Det ska vara 1 700 kg.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.