Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox One

10195 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 June 2013 - 13:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Snälla TV lulllull, kom tillbaka. Allt är förlåtet.

Postad 04 June 2013 - 13:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Har säljkapacitet dock, perfekt familjespel.

Postad 04 June 2013 - 13:37

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Postad bild
Postad bild
Postad bild

http://forums.xbox.c....1/3460160.aspx

Postad 04 June 2013 - 13:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Vad har det med XB1 att göra? Det står att det kommer till PC och surfplattor. Hur han nu vet det.

Edit: Måste ha stått i slutet av trailern. Knäppt.

Redigerat av Zoiler, 04 June 2013 - 13:40.

Postad 04 June 2013 - 13:44

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Första Kinect-exklusive: Fantasia av Harmonix.

Screens.

Verkade vara intressant att se hur det skulle fungera. Disney har nog möjlighet att dra in en hel del stålar med barnspel till Xbox One.

Edit. Verkar vara ett "vuxet"-spel.

Trailer är en riktigt "Jaha vad var nu detta för något" upplevelse:

http://www.youtube.c...h?v=Kq0_dGKx4Os

Redigerat av PalmiNio, 04 June 2013 - 13:48.

Postad 04 June 2013 - 13:48

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Vad har det med XB1 att göra? Det står att det kommer till PC och surfplattor. Hur han nu vet det.

Det var med i listan som PalmiNio postade.

HALO: SPARTAN ASSAULT

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 04 June 2013 - 13:55.

Postad 04 June 2013 - 13:50

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1846 inlägg
  • 0

Med tanke på allt gnäll om att Kinect bara är en "fluga" och att styrning med röst och rörelser bara är gimmick.

Verkar som denna "fluga" är något som även Intel kan tänkas investera i:
http://www.engadget....-computex-2013/

Har svårt att se hur de skulle kunna göra spel där Kinect är kontrollen i core/hardcore spel. Som komplement kanske det kan funka (något jag vill minnas att jag påpekade även om första Kinect) men inte för att styra ens karaktär.

Kinect är intressant ur ett tekniskt perspektiv, till spel däremot ser jag ingen större användning av det. För att det ska fungera i spel krävs det exakthet, som att när man säger en sak så ska Kinect förstå detta oavsett uttal vilket jag starkt tvivlar på att den gör.

Jag hade mer än gärna sett något som fungerar som Minority Report och det kan mycket väl vara som så att Kinect är en början på det här. Har som sagt var mina tvivel men kanske kommer Microsoft på E3 visa något som får mig att bli helt frälst på Kinect. I nuläget har jag dock inte sett ett enda spel där en handkontroll inte fungerar bättre om man bortser från spel som Dance Central.

Edit: Fantasia verkar vara ett ypperligt exempel på när Kinect är som bäst och jag är knappast förvånad över att Harmonix återigen gör ett spel där dans och musik är vitala delar av ens upplevelse.

Fantasia för mig innebär dock något helt annat men så är ju inte Disney längre vad Disney en gång i tiden var.

Redigerat av Jack of all trades, 04 June 2013 - 13:57.

Postad 04 June 2013 - 13:54

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Verkade vara intressant att se hur det skulle fungera. Disney har nog möjlighet att dra in en hel del stålar med barnspel till Xbox One.

Bara att förbereda sig på mycket dansande och viftande på MS-pressen.

Kan notera att min 1+ åriga dotter tyckte den trailern var rolig då hon började skratta och dansa till den....

Postad 04 June 2013 - 14:01

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Har svårt att se hur de skulle kunna göra spel där Kinect är kontrollen i core/hardcore spel. Som komplement kanske det kan funka (något jag vill minnas att jag påpekade även om första Kinect) men inte för att styra ens karaktär.

Kinect är intressant ur ett tekniskt perspektiv, till spel däremot ser jag ingen större användning av det. För att det ska fungera i spel krävs det exakthet, som att när man säger en sak så ska Kinect förstå detta oavsett uttal vilket jag starkt tvivlar på att den gör.

Jag hade mer än gärna sett något som fungerar som Minority Report och det kan mycket väl vara som så att Kinect är en början på det här. Har som sagt var mina tvivel men kanske kommer Microsoft på E3 visa något som får mig att bli helt frälst på Kinect. I nuläget har jag dock inte sett ett enda spel där en handkontroll inte fungerar bättre om man bortser från spel som Dance Central.

Jo för alla männsikor i världen är Hardcore gamers som märke minsta lagg, har 1000kr Mekaniska tangentbord och är allmänt irriterade på sin Skärm när där blir ghosting.......

Helt otroligt nog så har inte alla lika höga krav på precision som män som spelar TV-spel i åldern 15-30.....

Kan nog ta fram typexempel ur åldersgrupper 4-12 samt Kvinnor som inte ser de problemen som du ser med Kinect.

Så ja för Hardcore kärnan så kommer den inte bli en ersättare. Men att exakthet skulle vara ett krav visade Kinect 1.0 rätt tydligt inte behövdes för många åldersgrupper. Samma argument var mot Wii men samma där, tror större skaror barn och kvinnor har funnit spelglädje i Wii än vad 360/PS3 har gjort tillsammans.

Definiera "handkontroll fungera bättre"? Så Kinect Sport skulle vara ett lika socialt och roligt spel med en vanlig kontroll?

Bara att förbereda sig på mycket dansande och viftande på MS-pressen.

Kan notera att min 1+ åriga dotter tyckte den trailern var rolig då hon började skratta och dansa till den....

Och sista där summerar väl lite vilken grupp Microsoft och andra utvecklare kommer titta på när de väljer att göra spel för Kinect One.

Tror alla kan vara överens om att denna nya teknik med rörelser och röst i första hand inte är tänkt som en ersättare till kontroll utan som ett alternativ för att få in nya målgrupper.

Därför kommer troligen ytterst få spel med Kinect i centrum vara i något Hardcore stuk. Skulle gissa att 99 spel utav 100 kommer vara lättsamma, social, barnvänliga och enkla Kinect spel i olika former.

Postad 04 June 2013 - 14:02

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1846 inlägg
  • 0
Jag pratar om core/hardcore. Ge mig ett enda exempel på ett sådant spel förutom spel som Dance Central. Har inte sagt ett skvatt om "mainstream" som säkerligen kommer älska nya Kinect.

http://www.youtube.c...h?v=_ArpWuV_zvo

Redigerat av Jack of all trades, 04 June 2013 - 14:07.

Postad 04 June 2013 - 14:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=Kq0_dGKx4Os

Nja.. Mixa om befintliga låtar genom att vifta på händerna... Känns som något man tröttnar på rätt snart men det kanske kan vara ett rätt bra förfestspel. En eller två gånger.

Postad bild
Postad bild
Postad bild

http://forums.xbox.c....1/3460160.aspx

Ser ut lite som Starcraft. Svårbedömt på de bilderna...

Postad 04 June 2013 - 14:32

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Ah, det är Halo RTSen som det pratats om i alla dessa år?

Edit: Vänta lite, den släpptes väl?

Edit 2: Halo Wars. ;)

Redigerat av Unregistered6810b893, 04 June 2013 - 14:33.

Postad 04 June 2013 - 14:34

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag pratar om core/hardcore. Ge mig ett enda exempel på ett sådant spel förutom spel som Dance Central. Har inte sagt ett skvatt om "mainstream" som säkerligen kommer älska nya Kinect.

Yes såg du skrev det i början men du du var inne sen på att det inte skulle fungera i spel för att detta kräver exakthet. Det är en del spel so kräver det, inte alla.

Spel ska anpassas till kontrollen, inte tvärtom. Se bara på spel som släpps till konsol och surfplattor samtidigt och lyckas ändå förmedla samma spel fast 2 olika upplevelser. En riktigt duktig utvecklare anpassar samma spel till 2 olika kontroller.

Konsolspel har varit anpassade för samma typ av kontroll i flera generationer. Men detta är inget bevis på att andra typer av speluppleveser inte ä möjliga med en kamera och en mic.

Kinect Sport, Kinect Adventure, Fruit Ninja, Diverse Bowling, Karakoe spel med mera.

De mest sociala spelen jag har spelat har varit dem som inte styrs av den traditionella handkontrollen. T ex Raving Rabbids till Wii körde jag med Sambo och andra par rätt många gånger. Ofantligt kul.

Ah, det är Halo RTSen som det pratats om i alla dessa år?

Edit: Vänta lite, den släpptes väl?

Edit 2: Halo Wars. ;)

Halo Wars var helt ok för att vara RTS på konsol. Kan vara trevligt men en uppföljare där.

Redigerat av PalmiNio, 04 June 2013 - 14:36.

Postad 04 June 2013 - 14:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Det var med i listan som PalmiNio postade.

A just det, men den är ju fake.

Fantasia, av trailern att döma, ser lite ut som Rock Band fast med rörelser. Dvs att man ska sätta olika rörelser. Kanske man kan börja hundraprocenta låtar nästa generation också då.

Postad 04 June 2013 - 14:48

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Fantasia, av trailern att döma, ser lite ut som Rock Band fast med rörelser. Dvs att man ska sätta olika rörelser. Kanske man kan börja hundraprocenta låtar nästa generation också då.

Hade uppskattat någon form av intelligent musik-spel där man laddar in sina egna låtlistor och sen anpassar spelet upplevelsen till låtarna utifrån rytmen och bpm med mera.

Annars är detta ett spel som skulle kunna ta vara på "The Awesome Cloud".

Hur vet du att den är fake? HALO: SPARTAN ASSAULT var väl inte utannonserat innan?

Postad 04 June 2013 - 15:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Hur vet du att den är fake? HALO: SPARTAN ASSAULT var väl inte utannonserat innan?

Listan kom igår va? Och Spartan Assault registrerades 30 maj. Så det hade de kunnat lägga in.

Den behöver iofs inte vara fake, men alla spel på listan är ju spel det ryktats om. Fable 4, nytt Banjo, Halo 5... hade inte vart svårt att göra en sån. Inga överraskningar. Inga nya outannonserade IP:s. Prey 2?

Postad 04 June 2013 - 15:16

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Listan kom igår va? Och Spartan Assault registrerades 30 maj. Så det hade de kunnat lägga in.

Den behöver iofs inte vara fake, men alla spel på listan är ju spel det ryktats om. Fable 4, nytt Banjo, Halo 5... hade inte vart svårt att göra en sån. Inga överraskningar. Inga nya outannonserade IP:s. Prey 2?

Sant, ser nu att logon för Spartan Assault inte matchar mellan "fake" bilden och de nya bilderna som postats.

Postad 04 June 2013 - 16:00

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
HALO: SPARTAN ASSAULT är exklusivt för Windows 8
http://www.fz.se/art...t-for-windows-8

Halo: Spartan Assault låter spelaren iklä sig rollen som Commander Sarah Palmer eller Spartan Davis. Spelet ses i isometrisk vy och verkar fokusera på action-röj. Att det blev ett Halo för mobiler lär ha förvånat många, 343 Industries förklarar sitt val så här.

– Vi ville skapa en mobil Halo-upplevelse som du kan ta med dig överallt, men även göra den rätta mobilupplevelsen, vi ville inte bara göra en portning av ett konsolspel, förklarar Dan Ayoub för VG247.

Kanske kan detta vara ett genombrott för mobiltelefoner som använder sig utav Windows 8 som operativsystem? Det vi i alla fall vet säkert, är att det kommer bli en liten trailer-premiär här på FZ och vi serverar den med ett gäng bilder från spelet. Må det väl smaka.

Postad 04 June 2013 - 17:04

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

• 1115 inlägg
  • 0

Ingen dålig lista om det stämmer. Känns dock som att man använder alla kort i kortleken samtidigt.

Inte mycket nya IPs heller.....

Hmm, på den listan är det bara Witcher 3 och Mirror's Edge 2 jag är intresserad av, Iofs väldigt mycket. BGE 2 är vad?

Postad 04 June 2013 - 17:30

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1846 inlägg
  • 0

Hmm, på den listan är det bara Witcher 3 och Mirror's Edge 2 jag är intresserad av, Iofs väldigt mycket. BGE 2 är vad?

Beyond Good & Evil 2 skulle jag tro att det är.

Redigerat av Jack of all trades, 04 June 2013 - 17:31.

Postad 04 June 2013 - 17:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Inte av Beyond Good & Evil 2? Det är mitt mest framemotsedda av dem.

Postad 04 June 2013 - 18:06

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

• 1115 inlägg
  • 0

Inte av Beyond Good & Evil 2? Det är mitt mest framemotsedda av dem.

Aha, tackar för upplysningen. Ja, det finns säkert många bra spel på den listan, men jag har inte spelat tidigare spel i fler än fyra av serierna som nämns.

Postad 04 June 2013 - 18:18

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 0
http://kotaku.com/th...nd-pc-511186661

http://youtu.be/BxsYQtltOco

Postad 05 June 2013 - 07:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Oh the drama...
http://www.neogaf.co...ad.php?t=576869

Postad 05 June 2013 - 07:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Esram... är den typen av ram (8gb) som ms använder sig av i sin nya konsol? För oss tekniskt efterblivna, kan någon förklara vad det är som går fel? 1080p är ju trots allt ett måste för nextgen tycker jag. Lilla söta wii u kör väl tom med det :)

Postad 05 June 2013 - 07:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Näe det är ett litet snabbt minne (på 32 MB) som sitter inbäddad (Embedded SRAM) i APU:n. Dvs är det så att man har problem vid tillverkning av denna del så drabbar det hela APU:n.

Det stora minnet (på 8GB) är separata minneskretsar som sitter utplacerade på moderkortet.

http://www.anandtech...playstation-4/3

Har lite svårt att se sambandet problem med ESRAM och klockfrekvens dock (värmekänslighet på nått sätt?) så jag tror det är nonsens. Möjligt att de har yield problem med APU:n (inte första gången vi hör det) men förhoppningsvis behöver de inte klocka ner den.

Redigerat av pacman, 05 June 2013 - 08:17.

Postad 05 June 2013 - 09:08

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Näe det är ett litet snabbt minne (på 32 MB) som sitter inbäddad (Embedded SRAM) i APU:n. Dvs är det så att man har problem vid tillverkning av denna del så drabbar det hela APU:n.

Det stora minnet (på 8GB) är separata minneskretsar som sitter utplacerade på moderkortet.

http://www.anandtech...playstation-4/3

Har lite svårt att se sambandet problem med ESRAM och klockfrekvens dock (värmekänslighet på nått sätt?) så jag tror det är nonsens. Möjligt att de har yield problem med APU:n (inte första gången vi hör det) men förhoppningsvis behöver de inte klocka ner den.

Låter som samma ryktade "problem" som Sony drogs med PS3 och CELL.

Ironin i hela kråksången om det skulle vara sant är att Microsoft gör en Sony och Sony gör en Microsoft i hur hårdvaran är val. Rykten om att Sonys hårdvara var mer "direkt från hyllan" har visat sig vara både sanna och troligtvis rätt positiva. Microsoft har dock valt att krydda rundor med EDRAM och andra co-processors för olika uppgifter och nu verkar deras komplexitet bli ett tillverkningsproblem - om rykten stämmer.

Samtidigt kan vi lära oss av hur det gick för PS3, den kom ut till slut. Men om jag minns rätt så drog även Sony ner på klockfrekvenser? RSX gick väl ner 50-100mhz?

Postad 05 June 2013 - 09:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Vill minnas att de klocka ner RSX 50 MHz ja, säkerligen ett sätt att få ner energi, och därmed värme, åtgången en smula. Första PS3:orna drog en hel del.

En sjuk grej med 6T* ESRAM (inte EDRAM) är att den äter rejält på transistorbudgeten, 1.6 miljarder transistorer! Det är några CUs det...
Måste de verkligen tycka den var värt det...i teorin en läcker lösning med det bästa från två världar men till vilket pris?

edit: Ang yield för Cell
http://www.tomshardw...l-ps3,1852.html

* Om det nu är 6T i XO, 6 transistorer per minnescell - jämför 1T-SRAM som Nintendo använt sen Gamecube, 1 transistor per minnescell.

Redigerat av pacman, 05 June 2013 - 09:39.

Postad 05 June 2013 - 13:08

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
MS har inte sagt något om klockfrekvenser så det är ju svårt att säga om de klockar ner något i den färdiga produkten.

Kändes som de var osäker på sin hårdvara under pressen då de i stort sett endast sa "5 MILJARDER TRANSISTORER" och "8GB RAM"......

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 05 June 2013 - 13:08.

Postad 05 June 2013 - 13:29

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Nämnde dom inte inte antal GFlops? kommer inte ihåg. Går ju att räkna ut därifrån i så fall.

Jag håller med om att ESRAM var ett konstigt designval. Måste ha varit att dom ville ha mycket minne och inte trodde på tillgänglighet av GDDR5. Men det är ju kul med olika designlösningar annars hade dom blivit tråkigt lika.

Har lite svårt att tro att det är ESRAM som är boven om det är dålig yield men vad vet man. Hade det vare eDRAM så skulle det varit mer troligt eftersom det behöver extra processteg. Valet av ESRAM borde väl ha varit enkelheten då dom kunde ha tryckt in betydligt mer eDRAM eller annan minnesteknologi. Xbox One har ju lite mer custom design än PS3 och ställer väl till det lite för AMD och vad dom är vana vid så det kanske är det som är fallet om yield-ryktet är sant - ser nu att PalmiNio skrivit liknande.

Redigerat av Unregisteredb92a947c, 05 June 2013 - 13:32.

Postad 05 June 2013 - 14:19

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Kändes som de var osäker på sin hårdvara under pressen då de i stort sett endast sa "5 MILJARDER TRANSISTORER" och "8GB RAM"......

Om man kan tolka det som osäkerhet kring hårdvara hur ska man då tolka det faktum att sony inte ens visat hur ps4 kommer se ut?

Postad 05 June 2013 - 14:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Om man kan tolka det som osäkerhet kring hårdvara hur ska man då tolka det faktum att sony inte ens visat hur ps4 kommer se ut?

Att Sony skäms för hur skalet på deras konsol kommer se ut?

Ärligt talat, för Sonys del är det en del av en hype (och att de inte sa/visa ett dugg mer än vad som redan var läckt, 8GB undantaget). Ytterst tveksamt om MS kommer hypa den interna hårdvaran i XO dock...tror de kommer hålla rätt tyst om den.

Postad 05 June 2013 - 14:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 2

Sony skryter i detalj om sin hårdvara, MS visar upp lite luddiga siffror och går inte in närmare än så, molnet will save them. Känns ganska givet vem som känner att de har övertaget.

Postad 05 June 2013 - 14:48

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

MS har inte sagt något om klockfrekvenser så det är ju svårt att säga om de klockar ner något i den färdiga produkten.

Nog ingen osäkerhet utan bara ett medvetet val allt inte helt öppet visa att man har sämre hårdvara än PS4.

Det enda Microsoft kan hoppas på är att likt alla högar av specs på datorer så kommer de undan jämförelser med PS4 baserat på att "ja men båda har ju 8GB RAM" osv.

Hur vidare Xbox One är underlägsen är liksom ingen fråga oavsett hur mycket moln man slänger in :)

Frågan är snarare hur uppenbart kommer det synas i spelen?

Postad 05 June 2013 - 16:15

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 2
Postad bild

MS kanske behöver fler roundtables med sina egna kostymer innan de pratar med media igen...

Postad 05 June 2013 - 18:33

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Sony skryter i detalj om sin hårdvara, MS visar upp lite luddiga siffror och går inte in närmare än så, molnet will save them. Känns ganska givet vem som känner att de har övertaget.

Dom pratar lite/håller tyst om hårdvaran för just som du skriver, sony har övertaget där.
Inte för att dom är osäkra.

Postad 05 June 2013 - 18:37

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

MS kanske behöver fler roundtables med sina egna kostymer innan de pratar med media igen...

Ja iaf med Phil "jag jobbar för sony" Harrison.
Idel nollor i hans kolumn än så länge

Postad 05 June 2013 - 18:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vad är en pressconference roundtable exakt? Det det låter som, typ frågestund?
Denna miniram, edram eller vad det nu hette, det på 32mb som det är problem med, var gör det för någpt? Används det i pc-arkitektur eller på andra ställen och vad är d3t för för samt nackdelar?

Postad 05 June 2013 - 19:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Denna miniram, edram eller vad det nu hette, det på 32mb som det är problem med, var gör det för någpt?

Står ju i den länk jag hade i mitt svar till dig.

Postad 05 June 2013 - 19:35

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Dom pratar lite/håller tyst om hårdvaran för just som du skriver, sony har övertaget där.
Inte för att dom är osäkra.

Om du med inte osäkra menar att hårdvaran är spikad så visst.

De verkar ha andra problem också.

Mods, you can remove "rumor" from the title. ESRAM yields are "troubling", to put it lightly.

This is factual truth.

Btw, you won't hear tech talk at MS' conference. And the tech cannot change at this point. They're stuck with it.

MS rushed, they were caught off guard by Sony, due to a failure in leadership.

Basically they create a large circular silicon wafer Postad bild

and put the conducting pathways for the (processor or memory) chip on it. (http://www.geek.com/....s-made-832492/ if you want to know how it works)

On one of these wafers they can fit many chips which they then cut out (like baking a pizza and cutting it into identical slices)

There will however be defects on the wafer, the chips that occupy the areas that have the defects on them are either useless or can be used as lower end parts by disabling part of the chip
(like if a gpu has 18 compute units you could only use 16 if the defect is on one of the others, ps4 already does this by only using 18 out of 20 cus so they can have two for redundancy to improve yields)

Not all of them come out as well as the others and some can handle more voltage than others, so they can be higher clocked.

Now the problem is that when you have really large chips.
The larger the chip the bigger the chance that each chip will have a defect. (exponentially much so)
If you have 10 defects on your wafer but you fit 100 small dies on the wafer then only at most 10 , so ten percent, will be throwaway or salvaged as low end part, but if you only fit 10 on there then it's likely that many of them may have one of those defects.
You could easily have to throw away 30-50 percent or even all of them.

Xbox one uses APU which is a really big die that needs to house the cpu, gpu AND in xbox one's case also the ESRAM which takes up a huge amount of transistors and therefor physical space on the chip.
They end up with little hardware power yet a huge (5 billion transistor) die, so they have low yields.
Normally low end hardware only takes a tiny little die so yields are good, but for some reason that either MS engineers or suits/beancounters can only know they decided to go for this huge ass APU with esram.

From my limited knowledge Sony ended up with a lot more bang for their buck... they put their die space into a bit more gpu power and didn't design their apu around needing esram (since they didn't cheap out on the vram, which is a collection of seperate chips that are embedded on a PCB and connected to the APU through a memory bus)
Meanwhile MS seems to have thrown the baby out with the bathwater.

Redigerat av Zoiler, 05 June 2013 - 19:38.

Postad 05 June 2013 - 19:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 05 June 2013 - 19:46

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10553 inlägg
  • 0
Det är inte en nyhet att MS inte kan bygga hårdvara ;)

Postad 05 June 2013 - 20:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Står ju i den länk jag hade i mitt svar till dig.

ber om ursäkt, totalmissade länken =)

tillbaka till konferensen. är det en frågestund med reportrarna som ms har ställt in eller är det någon annan konferenstyp som är inställt? är det kutym att ha på e3?

Postad 05 June 2013 - 20:57

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

ber om ursäkt, totalmissade länken =)

tillbaka till konferensen. är det en frågestund med reportrarna som ms har ställt in eller är det någon annan konferenstyp som är inställt? är det kutym att ha på e3?

Frågestund med media efter presskonferensen.

Postad 06 June 2013 - 08:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
What happens if you plug the Xbone HDMI out into the HDMI in?

Postad 06 June 2013 - 08:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 1

What happens if you plug the Xbone HDMI out into the HDMI in?

Redan börjat smutta på nationaldagsdrickan pacman?

Postad 06 June 2013 - 08:53

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Haha, jag började faktiskt skratta högt för mig själv, om jag skulle få gissa så kommer den att hoppa hopprep med kabeln om den skulle vara lång nog. Eller så hamnar den i infinite loop och sprängs.....

Postad 06 June 2013 - 08:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Tror du är nått på spåren där, var inte både infinity och loop ryktade namn för XO? :)

Postad 06 June 2013 - 09:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Vad händer om man sätter kinekt framför en spegel? Blir den självmedveten och startar tredje världskriget 29/8-1997? Nej just det, det där datumet har visst passerats...

Postad bild

Postad 06 June 2013 - 10:24

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Du tänker terminator jag tänker war games. Det är därför ms ska ha kontroll på alla så att den vet när den skall skicka atombomberna! Nu kommer inte det gamla tic tac toe tricket funka. we're doomed!!!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.