Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 December 2012 - 09:36

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Kände exakt likadant för den. Har överlag svårt för fel kombination sött och rök, typ vissa Bowmore.
Den fick stå på hyllan ett bra tag. Men faktum är att den växter når man vant sig vid den lite udda smaken(ljunghonung sägs det). 21:an är däremot en riktig höjdare, rankar jag bland de allra bästa. Samma.distinkta fruktighet och oljighet som de bästa Japanerna, tex Yamazaki 18. :)

Mmm, japanen är ruskigt fin, Highland Park 21 kostar bara en massa pengar, man kan få flera stycken i mitt tycke godare varianter istället. <_< hehe

Postad 31 December 2012 - 15:07

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Mmm, japanen är ruskigt fin, Highland Park 21 kostar bara en massa pengar, man kan få flera stycken i mitt tycke godare varianter istället. <_< hehe

Tips på Highland Park-tappningar som är bättre än 21:an för mindre pengar mottages gärna. :)

Postad 31 December 2012 - 17:28

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Tips på Highland Park-tappningar som är bättre än 21:an för mindre pengar mottages gärna. :)

Du känner säkert redan till att det finns flera oberoende buteljerare som köper upp olika årgångar och säljer under eget namn med källnamnet på baksida eller liten text. Så jag rekommenderar nästan alla Gordon&McPhail´s varianter. Nästan halva priset på alla årgångar. Mumma...

Postad 02 January 2013 - 15:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Du känner säkert redan till att det finns flera oberoende buteljerare som köper upp olika årgångar och säljer under eget namn med källnamnet på baksida eller liten text. Så jag rekommenderar nästan alla Gordon&McPhail´s varianter. Nästan halva priset på alla årgångar. Mumma...

Fast jag har provat ett antal och de kostade minsann inte småpengar. Beror lite på var man handlar kanske. Finns mycket att välja på utomlands men när svensk VAT betalts vet jag inte var priserna hamnar.

Redigerat av laddie15, 02 January 2013 - 15:48.

Postad 03 January 2013 - 09:29

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Årets första inköp blev en Longrow 18, Springbank Calvados Wood och BenRiach 17 Solistice... Kunde inte hålla tassarna i styr! :)
Nu kliver man av beredskapen också, så ikväll blir det dags att hälla upp årets första dram. Få se vad det blir för gott att smutta på?

Postad 03 January 2013 - 11:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Årets första inköp blev en Longrow 18, Springbank Calvados Wood och BenRiach 17 Solistice... Kunde inte hålla tassarna i styr! :)
Nu kliver man av beredskapen också, så ikväll blir det dags att hälla upp årets första dram. Få se vad det blir för gott att smutta på?

Hyfsad lineup minst sagt. :P

Postad 07 January 2013 - 18:23

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hyfsad lineup minst sagt. :P

Jo, jag tog ett par säkra kort den här gången.. Men kan ju inte gambla varje gång! :)

Dessutom fick jag en trevlig present när jag fyllde år här om dagen. En Balblair 1978, ca: 30 år.
Ibland kan det vara rätt så trevligt att fylla år!

Postad 08 January 2013 - 17:31

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
God fortsättning alla whiskynördar!
Årets första inköp(Hade lovat att hejda mig!?) blev:
2 Longrow Red
2 Glendronach Parliament
Bunnahabhain 2000 Adelphi
Bruichladdich Ancien Regime 1998 Feis Ile 2011
Man e en svag själ i en slapp kropp! Men det e lätt att leva med med en Glendronach 33y 1971 oloroso sherry cask i glaset :wub:

Postad 08 January 2013 - 18:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Snackade med en kille på nyår som hade samlat på whisky, hade haft förrådet nere i källaren och hade runt 80 flaskor ( köpt två ställt en på hyllan och druckit den andra ) fått inbrott och inte fått ut en endaste krona på försäkringen.

Kanske värt att fråga försäkringsbolaget för er som börjar få lite större samlingar.
Tycker det låter väldigt konstigt men han sa att det kallades något speciellt iom att han inte fick ut ersättning för det.

Postad 09 January 2013 - 09:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Nu är ju källar/vindsförråd ställen som är väldigt utsatta för inbrott, har själv råkat ut för detta två gånger, så det är nog sista stället jag skulle lagra någonting av värde om jag inte ansåg att det var tillräckligt uppsäkrat.
Har inte direkt köpt min whisky för att samla på den, så förhoppningsvis slipper jag detta problem, men visst finns det ett ganska högt värde på de flaskor man har hemma. Och som Ralfy säger, "samla inte alla ägg i samma korg"! Händer det något så blir man av med allting. Man får försöka sprida ut sina tillgångar så gott det går.

Postad 09 January 2013 - 09:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Snackade med en kille på nyår som hade samlat på whisky, hade haft förrådet nere i källaren och hade runt 80 flaskor ( köpt två ställt en på hyllan och druckit den andra ) fått inbrott och inte fått ut en endaste krona på försäkringen.

Kanske värt att fråga försäkringsbolaget för er som börjar få lite större samlingar.
Tycker det låter väldigt konstigt men han sa att det kallades något speciellt iom att han inte fick ut ersättning för det.

Det går väl under samna regler som miljökatastrofer när livets vatten får fötter. :)
För egen del har jag få flaskor som inte är öppnade. Whisky skall drickas, samla kan man göra med frimärken.

Postad 09 January 2013 - 09:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Nu finns det visserligen ganska stora summor att vinna om man samlar på rätt flaskor och säljer vidare, men sen finns det ju en hel del risker som t.ex. inbrott eller att priserna sjunker, mm.
Men jag håller mig till att njuta av mina flaskor. Sen kanske det är extra kul om dom skulle visa sig bli extra värdefulla och exklusiva den dagen man bjuder sina vänner.

Postad 09 January 2013 - 10:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nu finns det visserligen ganska stora summor att vinna om man samlar på rätt flaskor och säljer vidare, men sen finns det ju en hel del risker som t.ex. inbrott eller att priserna sjunker, mm.
Men jag håller mig till att njuta av mina flaskor. Sen kanske det är extra kul om dom skulle visa sig bli extra värdefulla och exklusiva den dagen man bjuder sina vänner.

Du har naturligtvis rätt, jag var inte alldeles allvarlig. Har själv en del flaskor som förräntat sig mångfalt, om jag inte hade öppnat dem vill säga.
Var inte så länge sedan man kunde köpa tex. Brora, Port Ellen, Springbank 21, Hanyu för under tusenlappen. Intresset i världen har ökat explosionsartat och därmed efterfrågan och priset. Tur man hållit på länge och fått uppleva en del som idag inte går att lösa för vettiga pengar. :)

Postad 10 January 2013 - 16:48

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Skall själv ta kontakt med mitt försäkringsbolag ang stöldförsäkring av whiskysamling men även fråga vad som gäller vid ev brand då det lär bli en sju****s brasa, då det börjar bli rätt många procent i hyllorna.Man vill helst inte få en otrevlig överraskning att hemförsäkringen inte gäller pga eldfängt matr i hemmet. Kan vara värt att tänka på.

Postad 13 January 2013 - 15:07

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Fast jag har provat ett antal och de kostade minsann inte småpengar. Beror lite på var man handlar kanske. Finns mycket att välja på utomlands men när svensk VAT betalts vet jag inte var priserna hamnar.

Vid närmare eftertanke så köpte jag nog alla mina Gordon&McPhail på The Pot Still. Alla var en bra bit under tusenlappen.

:)

Postad 14 January 2013 - 11:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Rev loss folien från min Longrow CV i helgen.
Det var en helt okej upplevelse... man kände att den var lite ung och rivig i röksmaken jämfört med andra Longrow jag har smakat, men ändå inte för rivig. Mycket bra whisky och mycket prisvärd om man som jag köpt det halvbilligt utomlands. :)

Postad 14 January 2013 - 13:47

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Köpte en Loch Lomond 17yo peated på bolaget siståne... Inga jätteförhoppningar, de har släppt ut en del kanska mediokra saker förr. Men denna överraskade positivt. Undrar om det är en vattning av körningar på deras olika pann-inställningar som gett upphov till en större komplexitet, eller vi bara börjar komma in i en period då de börjat lära sig anläggningen riktigt bra. För de som gillar rökig fastlandswhisky så tycker jag ni skall testa. Rätt ok pris på en 17-åring också.

Postad 14 January 2013 - 16:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Rev loss folien från min Longrow CV i helgen.
Det var en helt okej upplevelse... man kände att den var lite ung och rivig i röksmaken jämfört med andra Longrow jag har smakat, men ändå inte för rivig. Mycket bra whisky och mycket prisvärd om man som jag köpt det halvbilligt utomlands. :)

Har en Longrow 10:a. Låter ju spännande med en lite yngre med mer riv i. CV:n är väl relativt överkomlig även på Bolaget?
Annars är jag väldigt förtjust i 14:åringen, men den har skenat iväg än värre än 10:an.

Postad 14 January 2013 - 19:38

Beverly Hills
  • Beverly Hills
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Tjenare grabbar och tjejer? Nu har jag också hittat till detta forum.
Här är min lilla samling av livets vatten :)

Lagavulin 12 Years
Lagavulin 16 Years
Lagavulin Distillers Edition
Talisker 10 Years
Talisker Distillers Edition Amoroso Cask
Highland Park 12 Years
Laphroaig 10 Years
anCnoc 12 Years
Old Pulteney 12 Years
Cragganmore 12 Years
Glenfiddich Rich Oak 14 Years
Glenfiddich 12 Years

8st Glencairn whiskyglas
En bok som heter Skotsk whisky.

Bifogad fil  IMG_0254.JPG   1.01MB   3 Antal nerladdningar

Postad 14 January 2013 - 20:55

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Spännande att hitta AnCnoc bland resten. Annars får jag nog tipsa jag nog tipsa dig om glenfiddichs 15åriga Solera Reserve, det är i mitt tycke deras bästa ganska högt upp ( bättre än 21) och det är dessutom en ganska bra representant för Speyside.

Postad 14 January 2013 - 21:02

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tjenare grabbar och tjejer? Nu har jag också hittat till detta forum.
Här är min lilla samling av livets vatten :)

Lagavulin 12 Years
Lagavulin 16 Years
Lagavulin Distillers Edition
Talisker 10 Years
Talisker Distillers Edition Amoroso Cask
Highland Park 12 Years
Laphroaig 10 Years
anCnoc 12 Years
Old Pulteney 12 Years
Cragganmore 12 Years
Glenfiddich Rich Oak 14 Years
Glenfiddich 12 Years

8st Glencairn whiskyglas
En bok som heter Skotsk whisky.

Bifogad fil  IMG_0254.JPG   1.01MB   3 Antal nerladdningar

Välkommen till forumet!
En trevlig liten samling men jag ser att du saknar någon riktig sherrylagring det får du göra nånting åt! ;)
Per Ellsberger var den som fick in mig ordentligt i whiskyträsket så jag hoppas du läser i boken. Mycket bra!
Skål!

Postad 14 January 2013 - 21:52

Beverly Hills
  • Beverly Hills
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Spännande att hitta AnCnoc bland resten. Annars får jag nog tipsa jag nog tipsa dig om glenfiddichs 15åriga Solera Reserve, det är i mitt tycke deras bästa ganska högt upp ( bättre än 21) och det är dessutom en ganska bra representant för Speyside.

AnCnoc var den ''första'' whiskyn jag köpta själv. Blev den pga priset :D

Välkommen till forumet!
En trevlig liten samling men jag ser att du saknar någon riktig sherrylagring det får du göra nånting åt! ;)
Per Ellsberger var den som fick in mig ordentligt i whiskyträsket så jag hoppas du läser i boken. Mycket bra!
Skål!

Tack!
Ja, jag är ute efter en riktig sherry, vad tror du om Aberlour a'bunadh som finns på Systembolaget?

Redigerat av Beverly Hills, 14 January 2013 - 21:53.

Postad 15 January 2013 - 00:06

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har en Longrow 10:a. Låter ju spännande med en lite yngre med mer riv i. CV:n är väl relativt överkomlig även på Bolaget?
Annars är jag väldigt förtjust i 14:åringen, men den har skenat iväg än värre än 10:an.

Har inte sett den på Bolaget på ett tag... vet inte vad den brukar kosta där.
Standard 14 åriga har jag inte provat, men jag har 18 åringen som måste smakas av snart. :)
Men, först måste jag ta mig igenom några av de öppnade flaskorna jag har. Tänkte reducera från 12 till kanske 8 öppnade flaskor. Varför vet jag inte, kanske bara ett svepskäl till att få öppna lite nya? :D
Sitter och suktar och ser fram emot att få öppna några riktigt fina flaskor det här året!

Tack!
Ja, jag är ute efter en riktig sherry, vad tror du om Aberlour a'bunadh som finns på Systembolaget?

Ingen dålig samling du har! Ser riktigt seriöst ut!
Håller med om Glenfiddich Solera, den är väldigt bra! Men Aberlour a'bunadh är nog bland det mest prisvärda som finns på Systembolaget. Nu har jag aldrig ägt någon själv, men har smakat den ett par gånger och kommer absolut köpa en i framtiden. Bunnahabhain är också en riktigt prisvärd sherrylagrad whisky från Islay som du borde titta närmare på.

Postad 15 January 2013 - 04:35

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Men Aberlour a'bunadh är nog bland det mest prisvärda som finns på Systembolaget.

Där sa du ett sanningens ord. RIktigt fin och nyansrik, så länge jag vattnar den. Fasen närmare 60% är svårt att köra straight.

Postad 15 January 2013 - 18:03

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tack!

Som ovan sagt e A'bunadh kanon, en annan privärd väldigt god sherry e Glendronach 15 Revival

Postad 15 January 2013 - 19:09

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
A'Bunadh är kanon. Replika av whisky man fann i en tidskapsel när åman slog ned en vägg för utbyggnad berättade de på tourvandringen. Mycket trevligt ställe, besök rekommenderas. Sen gr man ned på The Mash Tun om man inte smakat nog på destilleriprovningen.

Dufftown GC är en speciell upplevelse för golfare om man ändå i trakterna.

Postad 16 January 2013 - 16:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Som ovan sagt e A'bunadh kanon, en annan privärd väldigt god sherry e Glendronach 15 Revival

Är inte så förtjust i A'Bunadh men desto mer i Glendronach. Jäklar vad de kan där i "björnbärsdalen". Saknar Allardice 18 svårt, får bli en ny sån snart. Är 15 Revival bara i närheten lär den vara högst prisvärd, får kanske beställa en sån och prova.

Postad 16 January 2013 - 16:53

Beverly Hills
  • Beverly Hills
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Detta hade varit riktigt grymt https://secure.malts...a-hos-Lagavulin

Postad 16 January 2013 - 17:01

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Är inte så förtjust i A'Bunadh men desto mer i Glendronach. Jäklar vad de kan där i "björnbärsdalen". Saknar Allardice 18 svårt, får bli en ny sån snart. Är 15 Revival bara i närheten lär den vara högst prisvärd, får kanske beställa en sån och prova.

Jag tycker Revival e minst lika (faktiskt bättre) till ett bättre pris. Har du inte provat så gör det!!!

Postad 16 January 2013 - 17:15

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Skall ut o åka rostig Fiat då jag precis varit o hämtat ett litet paket Strathisla från G&M
1963-2008
1964-2006
1965-2011
1967-2007
1967-2003 for Barmetro
Rostig Fiat kan vara flott!

Postad 16 January 2013 - 19:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Glendronach står på min inköpslista...Kanske borde lägga till 15y Revival på den då alla hyllar den så mycket.
Blev inte så imponerad av Glendronach när jag testade en på Bishops för ett tag sedan, så då svalnade mitt köpsug lite. Hade bestämt mig för att utforska BenRiach lite istället.
Det är ju det som är så roligt/jobbigt med whisky! Det finns alltid något nytt spännande att testa! :)

Postad 17 January 2013 - 09:34

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Inte alla. Jag är inte speciellt imponerad av Revival. Den var inte i närheten av lika kul som den gamla (hårt karamellfärgade) 16-åringen som fanns tidigare.

Tror du gör bättre i att testa av BenRiach.

Postad 17 January 2013 - 17:20

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Inte alla. Jag är inte speciellt imponerad av Revival. Den var inte i närheten av lika kul som den gamla (hårt karamellfärgade) 16-åringen som fanns tidigare.

Tror du gör bättre i att testa av BenRiach.

Funkar även (Helst)utan karamellfärg,eller? Visserligen en 21årig Parliament men köper man dom på rea billigare än Revival får det väl gå ändå. :)
Älskar man sherrylagrat slinker den lätt ner.

Bifogad fil(er)

Postad 17 January 2013 - 18:14

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Goddagens!
Jag är en 22 årig student från karlstad som började gilla whisky så sent som i höstas efter en resa till mallorca :)
Jag har märkt att jag inte gillar rökiga så mkt som de som inte är rökiga, de ska helst vara milda och fina, jag tycker de är milda iaf :)

De sorter jag ägt och druckit en del av är
Tullamore
Jameson
Bushmills 10 åriga (julklapp)

Där jag tyckte bushmills var bäst följt av tullamore.
Jag skulle gärna ta emot förslag på andra sorter som ni tror skulle passa en nybörjare som mig :)

//Victor

Postad 17 January 2013 - 18:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Goddagens!
Jag är en 22 årig student från karlstad som började gilla whisky så sent som i höstas efter en resa till mallorca :)
Jag har märkt att jag inte gillar rökiga så mkt som de som inte är rökiga, de ska helst vara milda och fina, jag tycker de är milda iaf :)

Tullamore
Jameson

Jag skulle gärna ta emot förslag på andra sorter som ni tror skulle passa en nybörjare som mig :)

//Victor

Som du nämner Jameson så är Redbreast ett klockrent val. Redbreast är ju Jamesons "single malt" kan man säga. Mild och lätt men samtidigt makalöst komplex och väldigt väldigt god. :)

Postad 17 January 2013 - 19:36

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Som du nämner Jameson så är Redbreast ett klockrent val. Redbreast är ju Jamesons "single malt" kan man säga. Mild och lätt men samtidigt makalöst komplex och väldigt väldigt god. :)

Kollade nyss och fanns inte i lager i någon butik i sverige :(
Kan ju alltid beställa en iof, stor skillnad på 12 eller 15 årig?

Postad 17 January 2013 - 19:47

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

2st jag brukar föreslå som "nybörjarwhisky" e Macallan 10 fine oak och Aberlour 10 dels för att dom e relativt billiga men även milda o hyfsat goda för det priset.
Kolla in Talisker 10 som i mitt tycke e en av de mest prisvärda whiskies på bolaget. Den e i för sig lite rökig men kanske kan få dig att börja uppskatta den typen av whisky.
Upps! citerade fel inlägg men tror Rexx13 förstår att det gäller hans inlägg

Redigerat av Unregistered0d487954, 17 January 2013 - 19:49.

Postad 17 January 2013 - 19:53

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kollade nyss och fanns inte i lager i någon butik i sverige :(
Kan ju alltid beställa en iof, stor skillnad på 12 eller 15 årig?

Ja det glömde jag ju berätta, det är beställningsvara. Har funnits tillfälligt i vissa butiker.
Nej ingen stor skillnad mellan 12 och 15. Skulle nog faktiskt välja 12:an. Finns en fatstark variant på den också.

Postad 17 January 2013 - 20:06

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

2st jag brukar föreslå som "nybörjarwhisky" e Macallan 10 fine oak och Aberlour 10 dels för att dom e relativt billiga men även milda o hyfsat goda för det priset.
Kolla in Talisker 10 som i mitt tycke e en av de mest prisvärda whiskies på bolaget. Den e i för sig lite rökig men kanske kan få dig att börja uppskatta den typen av whisky.
Upps! citerade fel inlägg men tror Rexx13 förstår att det gäller hans inlägg

Jajjemen jag fattade ;)
Tck så mkt, de fanns ju på systemet med så får bli en tur dit imorgon och se om det blir en eller två :)

Kommer skriva här efter jag testat olika sorter :)
Tack för hjälpen

Ja det glömde jag ju berätta, det är beställningsvara. Har funnits tillfälligt i vissa butiker.
Nej ingen stor skillnad mellan 12 och 15. Skulle nog faktiskt välja 12:an. Finns en fatstark variant på den också.

Ok ska testa de som nämnts ovan men skriver upp den på listan iaf :)
Tack

Postad 17 January 2013 - 20:19

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Hej,

Rekommenderar "Scapa 16y" (Beställningssortiment), en riktigt trevlig och smakrik single malt !

Postad 17 January 2013 - 20:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jajjemen jag fattade ;)
Tck så mkt, de fanns ju på systemet med så får bli en tur dit imorgon och se om det blir en eller två :)

Kommer skriva här efter jag testat olika sorter :)
Tack för hjälpen

Ok ska testa de som nämnts ovan men skriver upp den på listan iaf :)
Tack

Medan du väntar på din beställning kan jag varmt rekommendera Dalwhinnie15. En riktig superwhisky för mycket rimliga pengar. Inte helt olik Redbreast i karaktären faktiskt.

Postad 17 January 2013 - 20:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hej,

Rekommenderar "Scapa 16y" (Beställningssortiment), en riktigt trevlig och smakrik single malt !

Mycket intressant. Hade Scapa 14 för några år sedan och gillade den verkligen. Den hamnar högt upp på inköpslistan. :)

Postad 17 January 2013 - 21:12

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Kan bli en dyr tur imorgon!
Tur att man inte dricker så mycket varje gång :)

Postad 17 January 2013 - 21:25

z0k4
  • z0k4
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Jag fliker gärna åxo in ett tips, lite dyrare än de "billigaste" men vet inte om du vågar chansa, en "jappe" Yamazaki Single Malt 12 Years , vet inte om man kan kalla den "nybörjar whisky".....men hur som helst kanon bra.

Postad 17 January 2013 - 21:33

Beverly Hills
  • Beverly Hills
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0

Goddagens!

Tullamore
Jameson

//Victor

Jag tycker du ska köpa Cragganmore 12åringen. Riktigt fruktig och inte rökig. Väldigt bra ''nybörjar whisky'' Även ett mycket bra pris!

Systembolaget - http://www.systembolaget.se/413
Ett klipp där Ralfy pratar om den
http://www.youtube.c...h?v=gJsOZwEnYX4

Redigerat av Beverly Hills, 17 January 2013 - 21:39.

Postad 17 January 2013 - 22:32

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Mycket intressant. Hade Scapa 14 för några år sedan och gillade den verkligen. Den hamnar högt upp på inköpslistan. :)

Kul! Gillar du Scapa 14y kommer du definitivt gilla 16y =)

Vet du av några whiskys som påminner om Scapa?

Postad 17 January 2013 - 23:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kul! Gillar du Scapa 14y kommer du definitivt gilla 16y =)

Vet du av några whiskys som påminner om Scapa?

Nu var det ju några år sedan, men vill minnas att Clynelich 14 är åt det hållet. Både geografiskt och smakmässigt, ligger ju längst upp i norr båda. :)

Postad 18 January 2013 - 11:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Old Pulteney borde vara lite åt det hållet också... nu har jag aldrig provat Scapa, men Clynelish har jag haft... ligger dessutom ganska nära dom två förstnämnda.

Postad 18 January 2013 - 11:56

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Old Pulteney borde vara lite åt det hållet också... nu har jag aldrig provat Scapa, men Clynelish har jag haft... ligger dessutom ganska nära dom två förstnämnda.

Hmm, Scapa... Ja du, de måste ha lyckats väl med PR när de lanserades hårt. Minns att jag köpte en Scapa och hur de nämnde att Destilleriet äntligen öppnats åter för att kunna bjuda på denna fantastiska spirit. Men ack så besviken jag blev. Den kändes helt enkelt tom, tom på smak och doft. Ett alldeles för högt pris för en sådan enkel produkt. Jag gillar iofs kanske mer mustiga varianter men inte ens min dåvarande gärna Glenlivetdrickande flickvän kunde uppskatta Scapa´n.

Nej, nej. Spara pengen och köp en lite dram först. Risk finns att det blir den sista.

Postad 18 January 2013 - 12:34

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hmm, Scapa... Ja du, de måste ha lyckats väl med PR när de lanserades hårt. Minns att jag köpte en Scapa och hur de nämnde att Destilleriet äntligen öppnats åter för att kunna bjuda på denna fantastiska spirit. Men ack så besviken jag blev. Den kändes helt enkelt tom, tom på smak och doft. Ett alldeles för högt pris för en sådan enkel produkt. Jag gillar iofs kanske mer mustiga varianter men inte ens min dåvarande gärna Glenlivetdrickande flickvän kunde uppskatta Scapa´n.

Nej, nej. Spara pengen och köp en lite dram först. Risk finns att det blir den sista.

Det är ungefär det jag hört om Scapa, därav har det inte blivit många buteljer från detta destilleri.
Skulle jag köpanågot från dom så skulle jag nog sikta på en välrenomerad oberoende buteljerare som lagt rabarber på ett exceptionellt fint fat.
Är också lite mer intresserad av de mer mustiga och smakrika men visst kan man uppskatta en lätt, frisk och elegant whisky också, men då bör den gärna ha något lite extra som t.ex. en Glenmorangie Nectar eller Quinta Ruban.

Eller ett annat bra exempel är Old Pulteney 17 och 21 åringar som verkligen bjuder till lite extra med sin längre lagringstid.

Redigerat av _Lucifer_, 18 January 2013 - 12:36.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.