Ja det är ju en gammal fin fredagstradition att lägga fläskfilén i blöt. Inte bara på våren dock.
Fy fan vad nasty den var du!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 05 April 2013 - 13:34
Fy fan vad nasty den var du! Postad 05 April 2013 - 17:15
Sådär. Avtäckt och städat. Nu är det bara att börja placera tillbaks.
Konstigt vad en kamera kan ljuga. Väggen ser nästan grå ut på bilden, men den är svart. Inte kolsvart, men svart. På bilden ser man dessutom nästan fogarna på stenarna. Det är inget som syns i verkligheten. Bifogad fil(er)Postad 05 April 2013 - 19:27
Nu är grejerna på plats.
Basen är mer distinkt. Tydligare på något sätt. Fick sänka ett par snäpp på stegen för att få vad jag uppskattar är ungefär samma ljudtryck som jag hade innan, och det var ju det som var målet. Kunde inte återplacera på samma sätt som innan, och det är ju inte säkert att jag får samma basrespons med en sån här placering, som jag fick med två torn. Jag kan dock inte återplacera så, för jag måste ha hjälp med att lyfta upp dom.
jobb 077.jpg 143.69K
2 Antal nerladdningarResten av registret lät riktigt jävla uselt utan dämp, och jag har inga grejer hemma för att kunna montera det, så jag fick improvisera lite. Fan vad snyggt !! Blev dock betydligt bättre ljud.
jobb 080.jpg 143.43K
9 Antal nerladdningar
Postad 05 April 2013 - 19:40
Bara lite på kul. Fånigt men kul. Filmade lite och la upp på tuben.
Här bromsar ju faktiskt upphängningen utan att det bottnar. http://www.youtube.c...eature=youtu.be Postad 05 April 2013 - 19:46
Bagarn... Några tankar.
1. Vad sägs om att sätta dämpskivor på basmodulernas frontar när de hamnar på plats sedan? Ja, du får ju göra hål för elementen förstås. Antagligen känner du att du inte har behov av det, men kanske kan det bli ännu bättre? 2. Jag tror vi har diskuterat detta förr, men jag tar det igen: Skulle det fungera att ställa topparna så att man går in i rummet bakom dem? Sedan får du kanske flytta bak fåtöljen lite, lite. Men tanken är iaf att du ska få till lyssningstriangeln lite bättre. För övrigt: Du är verkligen fantastisk på att få saker och ting gjorda! Postad 05 April 2013 - 19:51
1. Jag skulle väl kunna sätta dämp där tror jag. Skulle få flytta fram duken lite iofs. Då hamnar den ännu mera framför dörren. Men vill man ha dämpat mellan frontarna ? 2. Då sumpar jag ju väggstödet ? Vill jag det ? Det kan bli en bättre triangel, men det kan kanske bli lite "in your face" med i56 på så kort avstånd ? Flyttar jag dom framför dörren så måste jag flytta dom minst en meter framåt, men jag kan inte skjuta tillbaks fotöljen knappt nåt.. För övrigt: När jag väl sätter igång så vill jag köra på och få skiten klart. Postad 05 April 2013 - 20:30
Dämp på yttersta modulerna skulle nog göra susen. En annan grej jag funderar på är ifall det skulle bli grymt att ha dämp liggandes ovanpå basarna. De är ju så stora att den ytan lär vara bra att göra något med.
Postad 05 April 2013 - 20:32
Nu är det ju inte så här basarna ska stå i framtiden, utan så här.
Bifogad fil(er)Postad 05 April 2013 - 20:36
Jo, nog skulle en dämppanel mellan baselementen kunna göra nytta. Har du extra över så prova.
Postad 05 April 2013 - 20:51
Jaha så då "måste" man till dig igen då, skall vi låna ett par högtalare var utav hifihandlarna och träffas kanske?
Postad 05 April 2013 - 21:06
Jag ska prova lite olika lösningar sen när jag fått hjälp att lyfta upp basarna.
Det skulle vi kunna göra. Men jag tycker att vi väntar ett par veckor med nästa träff tills det blivit lite varmare så att vi kan sitta på altanen och grilla och dricka bira. Kanske är någon mer som vill komma. Postad 05 April 2013 - 21:54
hahahah Postad 07 April 2013 - 09:36
Jag behöver ett subsonicfilter. Jag spelar upp allt från datorn och har HDMI mellan stärkaren och datorn.
Nu till den lilla frågan. Fins det ett filter som jag kan installera i datorn, som går att ställa på ca 15-20Hz? Postad 07 April 2013 - 09:57
Kör du inte bit perfect så testa Windows inbyggda.
LP.PNG 134.73K
4 Antal nerladdningar
Postad 07 April 2013 - 12:10 Tackar. Ska kolla på det när jag kommer hem. Postad 07 April 2013 - 13:31
Basen jag har är avstämd till 21,7Hz, och windows filter gick att ställa till 20Hz som lägst.
Jag ska testa lite och se hur det funkar. Vad tror ni om detta? Eller behöver jag ett annat filter som går att ställa lägre? Edit: stavfel. Redigerat av pjotor, 07 April 2013 - 14:07. Postad 07 April 2013 - 15:52
Varför inte prova. Fungerar det inte tillfredsställande så får du väl byta?
Postad 07 April 2013 - 16:18
Vad vill du uppnå med filtret? Postad 07 April 2013 - 18:55
Nu är lådorna tillbaks som dom ska stå. Jag måste ha tjänat betydligt mer än 3 dB. Jag punktskummade iofs sidoväggen 120 cm ut, och det hjälpte säkert till en del.
Tyvärr så mätte jag inget innan jag byggde om väggen. Det skulle jag givetvis ha gjort. Jag har bara volyminställningar och upplevt ljudtryck att gå på. Jag har sänkt massor på basstegen, men ändå så infinner sej dom där panikkänslorna, som man kan få av ohemult mycket bas, på betydligt lägre pådrag på försteget än innan. Har inte heller upptäckt några nackdelar med resonanser eller liknande. Verkar som att det blev en väldigt bra och prisvärd modifiering av systemet. Allt gick på en dryg tusenlapp. Fyra till LMS med drivning hade gått på....lite mer, men hade förmodligen inte gett lika mycket. Postad 07 April 2013 - 19:54
Jo jag har ju förstått att det inte bara är mig han bjuder på rödvin!
Redigerat av Evil Homer, 07 April 2013 - 19:55. Postad 07 April 2013 - 21:48 Det är för att inte riskera att spela sönder basen. Postad 08 April 2013 - 13:22
Ok.....Har du varit nära att göra det förut? En basreflex faller ju rätt snabbt så det brukar inte vara något problem. Postad 08 April 2013 - 13:55
Nu tänker du väl lite tokigt va...? Postad 08 April 2013 - 15:05
Ja kanske, eller? Porten brukar ju förvarna lite innan det blir fel, det blir ju aldrig "klonk, donk" direkt som på en sluten? Postad 08 April 2013 - 15:48 Ifall det är som du skriver så har jag fattat helt fel Om man man har en sub som är avstämd till 21hz (?) och då spelar upp en film med material under det så är det väl väldigt lätt att bottna den? (om man inte har något filter då..) Under avstämningsfrekvensen har väl inte en basreflex-sub mycket att hämta, eller? Redigerat av doglas2009, 08 April 2013 - 15:50. Postad 08 April 2013 - 17:19
Det är ju precis tvärtom. En sluten måste du ju köra boost i botten för att ens få något vettigt ur den nere på djupet. En portad har inget sånt "inbyggt skydd". Om du har en portad låda avstämd till 20 Hz och tittar på en film där det kommer en fullt utstyrd ton vid 10 Hz kan du räkna med att det inte blir så bra.. Högpassfilter är alltid att rekommendera om man har portade lådor och tittar på moderna filmer. Postad 08 April 2013 - 20:48 Då bör jag införskaffa det i så fall. Hjälp... Var finner jag han den där högpassfilter? Postad 08 April 2013 - 20:49
Hoppsan. Det hände grejor när gälarna hängdes upp. Bättre ljudbild i ett nafs. Tack för det televerket.
Postad 08 April 2013 - 20:59 Har haft lite fundering kring gälar. Det är väl inte bara attt smacka ihop, finns det nån b r a sida hur man kan räkna fram vad som gäller. Postad 08 April 2013 - 21:06
Det är lättast att förklara över ett glas läskeblask. Lite att tänka på är det ju.
Postad 08 April 2013 - 21:06 Jag har en mini-DSP till salu billigt. Högpass plus annat godis. Har också en motordriven bioduk 100" till salu billigt. O en XTZ RA gen 1. Billigt. Postad 09 April 2013 - 06:26
Tycke inte jag missade så mycket bas med filtret på 20Hz så jag kommer att köra med det. Tack för tipset.
Alltid kul om man kan få nått gratis som funkar. Postad 09 April 2013 - 06:53
Redan innan de stoppats med dämpning? Postad 09 April 2013 - 07:24
Egentligen inte, du försenar ju direktreflexen genom att du skickar iväg den på en annan bana. Men det skadar inte att fråga så man uppfattat rätt.
Det förenklar ju provandet av om det passar ett rum om det bara är någora skivor som behöver upp lite temporärt till en början. Postad 09 April 2013 - 08:10
Jag ser vad du skriver, nu var väl en fullt utstyrd 10Hz ton inte det jag hade i tanke när jag skrev det jag skrev. Spanar jag på gamla simuleringar jag har så går inte heller kopplingen in med att en 10Hz ton skulle vara sämre för en portad låda än en sluten. Det hade varit intressant att veta hur många som inte har ett subsonic filter på sina portade basar och kört sönder dom, det är inte ofta man läser om det iaf. Jag skulle vilja få fram mer i det här inlägget men formuleringarna går inte ihop och det blir nog mer missförstånd än klarhet. Postad 09 April 2013 - 08:17 Då blir man ju tvungen å hämta högtalarna mersonligen sen då Postad 09 April 2013 - 08:25 PM på väg. Postad 09 April 2013 - 08:34
Har hört en skröna om att IÖ lyckades göra det hos TAG McLaren på ett par av deras (F1?). Sanningshalt okänd. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |