Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 09 April 2013 - 09:32
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Jag ser vad du skriver, nu var väl en fullt utstyrd 10Hz ton inte det jag hade i tanke när jag skrev det jag skrev.
Spanar jag på gamla simuleringar jag har så går inte heller kopplingen in med att en 10Hz ton skulle vara sämre för en portad låda än en sluten.
Det hade varit intressant att veta hur många som inte har ett subsonic filter på sina portade basar och kört sönder dom, det är inte ofta man läser om det iaf.
Jag skulle vilja få fram mer i det här inlägget men formuleringarna går inte ihop och det blir nog mer missförstånd än klarhet.
Jag spelade sönder ett par BK Monolith-DF på det sättet...
Postad 09 April 2013 - 09:36
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag ser vad du skriver, nu var väl en fullt utstyrd 10Hz ton inte det jag hade i tanke när jag skrev det jag skrev.
Spanar jag på gamla simuleringar jag har så går inte heller kopplingen in med att en 10Hz ton skulle vara sämre för en portad låda än en sluten.
Det hade varit intressant att veta hur många som inte har ett subsonic filter på sina portade basar och kört sönder dom, det är inte ofta man läser om det iaf.
Jag skulle vilja få fram mer i det här inlägget men formuleringarna går inte ihop och det blir nog mer missförstånd än klarhet.
Inte alls ovanligt med fullt utstyrda toner vid 10Hz och tom betydligt lägre i moderna filmer. Under avstämningen börjar ju konen på en portad fladdra hejdlöst. Simulera en portad låda avstämd till 20Hz och se vad som händer med slaglängden vid 10Hz får du se.  Högpasset är ju en ren försäkring. Tittar du på en film du aldrig har sett förut har du ju ingen aning om vad den innehåller för bas. Drar du då upp på referensnivå och inte har högpass kan det gå ganska illa. Just Inos baslådor kanske klarar det ganska bra, men det finns andra element och DIYare på marknaden vettu.  Dom flesta köpelådorna har ett inbyggt högpass. En del är begränsade via portar eller upphängning så att dom löser det automagiskt. Vet inte om du kör portat utan högpass ? Dra på Draktränaren, vrid upp till referens och se hela filmen från början till slut. Eller nä.. Gör inte det förresten. Jag vill inte ha dina trasiga baslådor på mitt samvete.
Postad 09 April 2013 - 09:43
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det kommer jag ihåg att du skrev. Surt som citron.. Jag byggde en XLS med tillhörande slav. Den måste ha ett högpass vid 17Hz. Den börjar klonka och låta illa direkt när basen går ner i frekvens.
Postad 09 April 2013 - 10:41
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
+1 Var nog hagelbrakaren i Råttatouille som knäckte den om jag minns rätt.... Antingen den eller någon scen ur the incredibles..
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 09 April 2013 - 10:43.
Postad 09 April 2013 - 13:25
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Handlingen är avklarad till dig Tommy. Det var ruskigt utplockat i hyllan men hoppas dom blir ok ändå? Den lilla med grönt och svarta prickar såg giftig ut tycker jag.
Postad 09 April 2013 - 13:45
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Inte alls ovanligt med fullt utstyrda toner vid 10Hz och tom betydligt lägre i moderna filmer.
Absolut, men fortfarande inte det jag hade i tanke när jag skrev mitt inlägg. Under avstämningen börjar ju konen på en portad fladdra hejdlöst. Simulera en portad låda avstämd till 20Hz och se vad som händer med slaglängden vid 10Hz får du se. Högpasset är ju en ren försäkring. Tittar du på en film du aldrig har sett förut har du ju ingen aning om vad den innehåller för bas. Drar du då upp på referensnivå och inte har högpass kan det gå ganska illa.
Nu har jag inget program så jag kan se slaglängden på portad vs sluten vid 10Hz på samma element, men det jag ville ha fram i mitt första inlägg är ju att i en portad låda så får du ju lite förvarning när porten överstyr mot en sluten där det helt enkelt säger ka-donk. Just Inos baslådor kanske klarar det ganska bra, men det finns andra element och DIYare på marknaden vettu.
Ja kanske det, jag har bara hört dom till musik. Jo det vet jag, min tanke var att de flesta har köpesubb, de flesta har nog inte heller någon aning vad subsonic gör. Dom flesta köpelådorna har ett inbyggt högpass. En del är begränsade via portar eller upphängning så att dom löser det automagiskt.
Japp. Har du lust att bara dra kort hur det fungerar så att de inte spelas sönder? Vet inte om du kör portat utan högpass ? Dra på Draktränaren, vrid upp till referens och se hela filmen från början till slut. Eller nä.. Gör inte det förresten. Jag vill inte ha dina trasiga baslådor på mitt samvete.
Nej tack  Jag kör slutet med högpass. Har inget intresse för det under 18Hz för stunden, det stör mer än ger samt sparar effekt.
Postad 09 April 2013 - 14:43
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Slutet med högpass !!? 
Varför då ? En sluten har ju fallit av så mycket där nere att ett högpass inte alls är nödvändigt.
Eller kör du boost mellan typ 40 och 20 plus ett högpass vid 18 för att du har begränsad slaglängd ?
Postad 09 April 2013 - 15:43
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Dom flesta köpelådorna har ett inbyggt högpass. En del är begränsade via portar eller upphängning så att dom löser det automagiskt.
Hur ser det ut på slutsteg man köper till basar? Har dessa inbyggda högpassfilter, eller går det kanske till och med filtrera i receivern? Verkar både onödigt och omständigt att "tvingas" köpa en miniDSP för flera tusen spänn enbart för att kunna filtrera. Jag vill ha så få grunkor som möjligt. Anledningen till min fråga över huvud taget är att jag är en 2.0-snubbe, som har börjat snegla åt flerkanalshållet. Handlingen är avklarad till dig Tommy. Det var ruskigt utplockat i hyllan men hoppas dom blir ok ändå? Den lilla med grönt och svarta prickar såg giftig ut tycker jag. [bilder på fiskedrag]
Handlat på Snejk månne?  Själv bor jag nära en sjö som sägs innehålla hyfsat med öring, har dock ännu inte provat på. Flugfiske verkar krångligt, men det kanske går plocka öring med ett normalt fiskespö och nån snygg spinnare?
Postad 09 April 2013 - 15:54
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hur ser det ut på slutsteg man köper till basar? Har dessa inbyggda högpassfilter, eller går det kanske till och med filtrera i receivern? Verkar både onödigt och omständigt att "tvingas" köpa en miniDSP för flera tusen spänn enbart för att kunna filtrera. Jag vill ha så få grunkor som möjligt.
Anledningen till min fråga över huvud taget är att jag är en 2.0-snubbe, som har börjat snegla åt flerkanalshållet.
Köper man ett rent subbassteg brukar det finnas inbyggt variabelt högpass. På PA-stegen finns det, men dom ligger oftast alldeles för högt och är oftast fasta lägen typ 30 och 50. Hypex har högpass. Om man vill bygga snygga lådor med inbyggt steg. En sån här funkar hjälpligt, men man får alltid vad man betalar för. http://www.conrad.se...5&otp1=tablink2
Postad 09 April 2013 - 16:07
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Köper man ett rent subbassteg brukar det finnas inbyggt variabelt högpass. På PA-stegen finns det, men dom ligger oftast alldeles för högt och är oftast fasta lägen typ 30 och 50. Hypex har högpass. Om man vill bygga snygga lådor med inbyggt steg.
En sån här funkar hjälpligt, men man får alltid vad man betalar för. http://www.conrad.se...5&otp1=tablink2
Till subbassteg räknas exempelvis Hypex, Zachry och de andra man kan hitta på bland annat HiFi-kit? Fast PA-steg verkar ju ge fler watt per krona, och då kan det kanske vara värt att lägga på några spänn till för att få ett högpassfilter, även om det innebär en extra grunka? Men receivers innehåller enbart lågpassfilter alltså? Kanske enklare att köpa en köpelåda med andra ord?  Fast det vill jag nog inte. Betydligt roligare att bygga själv, och så kan man måttanpassa lite bättre. Vilka jäkla problem man ställs inför!
Postad 09 April 2013 - 17:26
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det går ju att bygga själv, och sen bygga in t.ex ett Hypex 4.0 eller 8.0.
Man bör dock ha minst två baslådor, och då blir det svindyrt. Ett Hypex 8.0 kostar nästan 5800 spänn och ger 800 watt i fyra ohm. Till två baslådor måste du alltså ha två.
Ett Behringer Inuke 3000 dsp får man för 3400 spänn, och det ger dubbelt så mycket. 2 x 880 watt i fyra ohm.
Inuken har dessutom en inbyggd DSP. Filter, EQ och hela skiten.
Man kan ju göra det riktigt proffsigt med inbyggda steg, och få det att se ut som en köpelåda.
Det blir ju dock dyrt.
Ett PA-steg kan man kanske gömma så att det inte syns alls.
Postad 09 April 2013 - 20:14
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nu har jag fått tillbaks lite dämp igen. Åkte och köpte ny isolering.
Fick in två balar 95-isolering i fronten. Kunde klämma dit dubbelt bakom centern pga att den är så grund.
Hoppas inte att det skapar någon obalans i centerljudet gentemot frontarna.
Hade lite dåligt med pyramidskum, så det fick bli lite lappa och laga.
Syns ju ändå inte då jag alltid har duken nere.
Beställde en XTZ RA II Pro igår. Fick den idag. Fick bra pris på en sån för att jag köpte den första när den kom. Är väl inte direkt någon mätnisse, men kunde inte låta bli.
Lägger upp lite mätningar sen om någon är nyfiken.
jobb 082.jpg 185.99K
2 Antal nerladdningar
jobb 084.jpg 154.52K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 April 2013 - 20:45
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Ser riktigt bra ut!
Hur låter det då, skruvat något i filtret?
Postad 09 April 2013 - 21:16
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har inte skruvat ett skit, men det behövs nog. Jag är dock inte så bra på det...
La upp lite mätningar i min tråd på Faktiskt. Gjorde det inte här, för kommer inte riktigt överens med laptopen.
Mäter väl inget vidare kanske..
Postad 09 April 2013 - 22:26
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Slutet med högpass !!?  Varför då ? En sluten har ju fallit av så mycket där nere att ett högpass inte alls är nödvändigt. Eller kör du boost mellan typ 40 och 20 plus ett högpass vid 18 för att du har begränsad slaglängd ?
Det under 18Hz stör mer (grannar) än vad det ger nytta för mig när jag hade det inkopplat i höstas, sparar även effekt. Ingen boost, har inte heller oändlig slaglängd men inget som begränsat mig än. Decisive Audios 15" gravbasar.  Nu har de bara varit igång en gång sedan december då jag var nyfiken på vad Warm Swarm var för något, annars går i28 i fullregister och har inte orkat ställt in nivåer osv. det har visat sig vara lite lyhört i nya lyan också  Det blev bra med nya väggen!
Postad 09 April 2013 - 22:49
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det går ju att bygga själv, och sen bygga in t.ex ett Hypex 4.0 eller 8.0. Man bör dock ha minst två baslådor, och då blir det svindyrt. Ett Hypex 8.0 kostar nästan 5800 spänn och ger 800 watt i fyra ohm. Till två baslådor måste du alltså ha två. Ett Behringer Inuke 3000 dsp får man för 3400 spänn, och det ger dubbelt så mycket. 2 x 880 watt i fyra ohm. Inuken har dessutom en inbyggd DSP. Filter, EQ och hela skiten.
Man kan ju göra det riktigt proffsigt med inbyggda steg, och få det att se ut som en köpelåda. Det blir ju dock dyrt. Ett PA-steg kan man kanske gömma så att det inte syns alls. 
Nu är du antagligen inte rätt person att fråga  , men skulle till exempel inte ett Hypex 4.0 räcka till för två baslådor? Jag är fullt införstådd med begreppet "mycket vill ha mer" osv, men det enda seriösa/"bästa" i basväg jag (hittills) lyssnat på har varit i bilkupé. Mina erfarenheter av "seriös bas" i hembiosammanhang är därmed i stort sett inga alls. Jag har visserligen lyssnat på köpebasar, men då har det handlat om basar för på sin höjd 6-8 papp som stått och poppat undangömt i ett hörn och det var inget vidare rolig bekantskap. Men om jag tolkar ditt svar rätt, det är alltså "smartare" att köpa ett PA-steg än ett dedikerat bassteg? Märkligt att det skiljer såpass mycket pengar, om det enbart är effekten som är det intressanta i sammanhanget. Storleken på rummet spelar väl också in, fast det har förstås inte ett skit i just det här sammanhanget att göra  Hur som helst, så är mitt filmrum ganska prick 9m^2. Inga salonger med plats för 242 pers, här inte.  (Min tanke är att man kanske inte riiiiktigt är i behov av typ "massor" med basar i ett såpass litet rum, men jag kan förstås tänka helt käpprätt fel också.)
Redigerat av Unregistered47f8c37b, 09 April 2013 - 22:49.
Postad 10 April 2013 - 07:49
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det var faktiskt Vargöns järnhandel denna gången, men väldigt utplockat i fyndlådan.
Såg ju att dom hade 4wobblers för 100kr med, men nu får det fanimig räcka för ett tag,( men det jag postade bild på var till bagaren.)
Öringen, är det den uppe på Hallsjön du menar?
Fick tips om "bottenmete" med 0,5-1m lina ifrån botten och sen en liten trekrok som är helt dold med Powerbait, sträckt lina och sen är det bara att sätta sig och vänta.
Har bara tagit en öring så är ju knappast något proffs, men det var en duktig gubbe som tipsade mig.
Postad 10 April 2013 - 08:10
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Har inte skruvat ett skit, men det behövs nog. Jag är dock inte så bra på det... La upp lite mätningar i min tråd på Faktiskt. Gjorde det inte här, för kommer inte riktigt överens med laptopen. 
Mäter väl inget vidare kanske..
Vartifrån höjer infratillsatsen? Dippen runt 100 ser ju inget skoj ut, trök att sakerna är så jäkla tunga det är ju inte vidare lätt att testa vad som händer om du flyttar sakerna en bit. Men lyssningsplatsen går ju att flytta lite iaf, vad händer om du flyttar fram/bak stolen lite?
Redigerat av Evil Homer, 10 April 2013 - 08:12.
Postad 10 April 2013 - 09:23
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Empa: Vid 18 lär du väl inte ha speciellt mycket kvar ändå ?
Computer: Ett inbyggnadssteg är ju till för att bygga in. För att få det att se ut som en köpelåda. Om man ska hålla på med en massa specialkopplingar med externa kablar försvinner ju själva poängen, och då blir det inte speciellt prisvärt.
Nej, det är inte bara effekt som räknas. Det är en massa andra grejer också, men Behringern är tillräckligt bra och ruskigt prisvärd. Är nog väldigt få som skulle höra skillnad mellan en sån och två inbyggda Hypex.
Ska man jaga infra vet jag dock inte hur bra dom är. Inte sett några mätningar. Men ska man seriöst jaga infra så kostar det på.
Postad 10 April 2013 - 09:32
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det var faktiskt Vargöns järnhandel denna gången, men väldigt utplockat i fyndlådan. Såg ju att dom hade 4wobblers för 100kr med, men nu får det fanimig räcka för ett tag,( men det jag postade bild på var till bagaren.) Öringen, är det den uppe på Hallsjön du menar? Fick tips om "bottenmete" med 0,5-1m lina ifrån botten och sen en liten trekrok som är helt dold med Powerbait, sträckt lina och sen är det bara att sätta sig och vänta. Har bara tagit en öring så är ju knappast något proffs, men det var en duktig gubbe som tipsade mig.
Ah, Vargöns järnhandel har återupptagit fiskesortimentet? Det var väl nån "utbrytargrupp" från just järnhandeln som startade upp Snejk, om jag minns rätt? Nej, Hallsjön är inte mina regioner. "Fêska i Dönstorp" är mitt ursprung  men "min" sjö är Sävelången, som ligger mellan Floda och Alingsås, ungefär. Har aldrig testat öringfiske över huvud taget, vilket jag tänkt göra i år. Bottenmete hade inte ens slagit mig, så tack för tipset! Var helt inne på att man var "tvungen" att köra med spinnare och grejer, allra helst trolla med båt (som jag ännu inte äger).
Postad 10 April 2013 - 09:34
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Vartifrån höjer infratillsatsen?
Dippen runt 100 ser ju inget skoj ut, trök att sakerna är så jäkla tunga det är ju inte vidare lätt att testa vad som händer om du flyttar sakerna en bit.
Men lyssningsplatsen går ju att flytta lite iaf, vad händer om du flyttar fram/bak stolen lite?
Jag har inte rattat ett skit i filtret. Allt står i princip rakt upp. Har en "instruktionstext" till filtret. Tänkte läsa igenom den och ratta lite fram och tillbaks. Igår ville jag ju bara prova. Har möjlighet att flytta lyssningsplats litegrann, och möjlighet att flytta frontarna en liten bit, samt greja lite med vinklingen. Har alltså en del jag kan testa.  Det konstiga är att det inte låter lika illa som det mäter. Det låter ungefär likadant som innan, fast med mer distinkt bas och mer bas.
Postad 10 April 2013 - 09:40
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Computer: Ett inbyggnadssteg är ju till för att bygga in. För att få det att se ut som en köpelåda. Om man ska hålla på med en massa specialkopplingar med externa kablar försvinner ju själva poängen, och då blir det inte speciellt prisvärt. Nej, det är inte bara effekt som räknas. Det är en massa andra grejer också, men Behringern är tillräckligt bra och ruskigt prisvärd. Är nog väldigt få som skulle höra skillnad mellan en sån och två inbyggda Hypex.  Ska man jaga infra vet jag dock inte hur bra dom är. Inte sett några mätningar. Men ska man seriöst jaga infra så kostar det på. 
Det har du förstås helt rätt i, och det skulle ju utseendemässigt passa mig betydligt bättre.  Kanske går satsa på begagnade ste iofs, om man hittar såna. Fast ett sånt där Behringer tror jag att jag med lätthet kan gömma undan, och så värst många specialsladdar lär det väl inte handla om? RCA mellan receiver->PA-steg och sen högtalarkabel till baslådan/-orna? Infra har jag aldrig hört (tror jag), och vet inte om jag vill göra det heller. Främst med tanke på att jag är smärtsamt medveten om att det då börjar rulla iväg massvis med kulor.  Din rigg är vansinnigt lockande att lyssna på, men för egen del så är en liknande inte möjligt. Dels har jag på tok för litet rum, och så är det naturligtvis en kostnadsfråga också.
Postad 10 April 2013 - 09:42
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det är inte mer kablar när man kör PA. Bara andra kablar.
Postad 10 April 2013 - 09:46
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det är inte mer kablar när man kör PA. Bara andra kablar. 
Jag tänkte mest på det du skrev: "Om man ska hålla på med en massa specialkopplingar med externa kablar försvinner ju själva poängen, och då blir det inte speciellt prisvärt.". Detta tolkade jag som att kablarna skulle bli extra jättedyra om man kör med PA-steg istället för inbyggt steg, men jag tolkade nog dig fel.
Postad 10 April 2013 - 14:34
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Du tolkade fel. Ett Hypex är ett inbyggnadssteg. Anslutningen mellan stärkare och element görs således inuti lådan.
Om du ska driva två element med ett inbyggnadssteg måste du ju ha en kabel mellan dom två lådorna.
Bygger man två så bygger man två separata lådor. En låda med två element är ingen större vits med.
Man skulle t.ex få sätta en terminal i lådan med steget i. Sen en terminal i lådan utan steg, och sedan koppla samman terminalerna. Då skulle man behöva minst ett Hypex 8.0 för att få tillräcklig effekt.
Det blir knöligt och dyrt.
Postad 10 April 2013 - 14:49
vr6jos
-
vr6jos
-
Rookie
-
8 inlägg
Håller på att läsa Arnolds biografi "Total Recall" och blev lite nostalgisk. Fick Conan - Barbaren, Total Recall, Terminator 2 och Predator på Blu-ray i postlådan idag :-D
Postad 10 April 2013 - 22:32
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Fins några fördelar med att vara sjuk, då kan man se på film medan alla andra inte är hemma.
Blev Batman trilogin. Visade sig att jag inte sett den första hmmm.
Men fyyy vilket bra ljud det är i dom filmerna, sen är dom bra också tycker jag.
Skön bas...
Fick hem lite nya BD på gamla rullar, blir kul att se dom med bättre allt hehe...
@Bakerman
Bra jobbat med rummet.
Postad 11 April 2013 - 10:00
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Du tolkade fel. Ett Hypex är ett inbyggnadssteg. Anslutningen mellan stärkare och element görs således inuti lådan. Om du ska driva två element med ett inbyggnadssteg måste du ju ha en kabel mellan dom två lådorna. Bygger man två så bygger man två separata lådor. En låda med två element är ingen större vits med. Man skulle t.ex få sätta en terminal i lådan med steget i. Sen en terminal i lådan utan steg, och sedan koppla samman terminalerna. Då skulle man behöva minst ett Hypex 8.0 för att få tillräcklig effekt. Det blir knöligt och dyrt. 
Ah, tack för klargörandet! Då hängde jag med bättre hur du menade. Och, jo, då blir det ju förstås betydligt knöligare om man ska ha två inbyggnadssteg och liknande. Sett i det läget så lär ju PA-steg och två separata baslådor vara betydligt smidigare. Nu har jag dock inte sådär stört gott om plats i rummet, så lådorna kommer nog hamna ganska nära varandra. Men det är alltså fortfarande alltid bättre med två separata lådor, än en stor låda (med två kaviteter)? Jag vet att jag nånstans tidigare (troligen i den här tråden, för 300 sidor sen...) om att det finns tumregler för hur många och hur stora basar, samt vilken effekt som behövs för att (teoretiskt) kunna uppnå ett visst ljudtryck vid en viss frekvens. Eller minns jag helt galet? Eller om jag ställer frågan på ett annat sätt: Hur många (och hur stora) basar behövs för att kunna uppnå typ 110-115dB peak ända ner till typ 15-16Hz i ett rum som är 23 kubikmeter stort (2,8x3,3 och 2,5 takhöjd)? Skulle till exempel två stycken SLS12 räcka?
Postad 11 April 2013 - 10:05
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Empa: Vid 18 lär du väl inte ha speciellt mycket kvar ändå ?
Kommer inte ihåg hur det var faktiskt  Nu har jag ju nytt rum och nya toppar så mätning och inställning ska göras framöver.
Postad 11 April 2013 - 10:32
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ah, Vargöns järnhandel har återupptagit fiskesortimentet? Det var väl nån "utbrytargrupp" från just järnhandeln som startade upp Snejk, om jag minns rätt? Nej, Hallsjön är inte mina regioner. "Fêska i Dönstorp" är mitt ursprung men "min" sjö är Sävelången, som ligger mellan Floda och Alingsås, ungefär. Har aldrig testat öringfiske över huvud taget, vilket jag tänkt göra i år. Bottenmete hade inte ens slagit mig, så tack för tipset! Var helt inne på att man var "tvungen" att köra med spinnare och grejer, allra helst trolla med båt (som jag ännu inte äger).
Nje dom har det ganska tunt med fiskeprylar men lite har dom allt precis till vänster när du kommer in, bakom kassorna så hittar du lite. Snäjk har MYCKET MYCKET större sortiment, dom spelar inte i samma liga alls.
Postad 11 April 2013 - 10:44
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Snäjk har MYCKET MYCKET större sortiment, dom spelar inte i samma liga alls.
Jo, jag vet. Snäjks utbud är ju helt galet stort. Men järnhandeln hade ju också ett ruskigt bra utbud innan Snäjk startade upp sin verksamhet. Hur som helst så skulle jag verkligen behöva göra ett besök på Snäjk snart. Min haspelrulle har legat i dvala ett bra tag, och jag misstänker att linan kanske inte riktigt är top notch för tillfället
Postad 11 April 2013 - 10:48
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Tror det är 2kr/m för flätad upplindad och klart, då får du välja vilken du vill med om jag nu inte minns helt galet.
Postad 11 April 2013 - 11:27
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Flätlina har jag aldrig testat på haspelrulle. Det fungerar bra antar jag? Jag tänkte så inte flätlinan slits extra hårt pga haspeln eller så? Men det där powerbait har jag aldrig sett förut. Det liknar typen av boilies som man tillverkade själv för 20 år sen, när man höll på med karpmete. Samma typ?
Postad 11 April 2013 - 11:29
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Flätlina har jag aldrig testat på haspelrulle. Det fungerar bra antar jag? Jag tänkte så inte flätlinan slits extra hårt pga haspeln eller så? Men det där powerbait har jag aldrig sett förut. Det liknar typen av boilies som man tillverkade själv för 20 år sen, när man höll på med karpmete. Samma typ?
Jag tycker flätlina på haspelrulle funkar utmärkt. Dessutom blir det mycket roligare att fiska om man har flätlina, man får ju mycket bättre kontakt med betet
Postad 11 April 2013 - 11:51
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag har kört med nylon fram tills helt nyligen, tänker ALDRIG gå tillbaka.
Ex kastar du ut i motvind och får en ögla på linan när du vevar in så är det lögn i ****s 90% av gångerna att få upp det med nylon, men med flätad så är det bara att lägga ut linan och dra ut.
Man får en helt annan kontakt med betet/fisken, linan är tvärstum!
Mycket starkare än nylon, mao man kan gå ner i tjocklek du får då mer lina på rullen och kastar därmed längre.
Jag valde en flätad lina som är tvåfärgad, fördelarna är att man ser linan mycket tydligare även om det är mörkt eller klart vatten.
Vi var ute och fiskade på kusten i sommras, det var lite sidovind så det var inte helt lätt att hantera den lilla ekan vi var ute i så rätt som det var så fipplade vi till det och min lina gick rätt in i motorn och även om vi var snabba med att stänga av så han det snurras upp en heldel lina.
Tog fram årorna och rodde till den lilla ön precis brevid oss, knackade av propellern och lirkade loss linan, vevade upp och fortsatte fiska, gör om det med en nylonlina om du kan
Postad 11 April 2013 - 12:06
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag var otydlig märkte jag, förlåt  Jag har använt flätlina i många år på min ambassadeur-rulle. På spinnrullen däremot har jag alltid kört med nylonlina. Det låter ju dock som att det inte finns något att oroa sig för att köra flätad på spinnrulle också, så det får det nog bli.
Jag gillar starkt den där stumheten man får med flätlina. Särskilt tunnare nylonlinor kan ju ibland kännas som rena gummiband, och man hade ingen som helst känsla vad som hände på andra sidan linan.
Postad 11 April 2013 - 17:13
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ah, tack för klargörandet! Då hängde jag med bättre hur du menade. Och, jo, då blir det ju förstås betydligt knöligare om man ska ha två inbyggnadssteg och liknande. Sett i det läget så lär ju PA-steg och två separata baslådor vara betydligt smidigare.
Nu har jag dock inte sådär stört gott om plats i rummet, så lådorna kommer nog hamna ganska nära varandra. Men det är alltså fortfarande alltid bättre med två separata lådor, än en stor låda (med två kaviteter)?
Jag vet att jag nånstans tidigare (troligen i den här tråden, för 300 sidor sen...) om att det finns tumregler för hur många och hur stora basar, samt vilken effekt som behövs för att (teoretiskt) kunna uppnå ett visst ljudtryck vid en viss frekvens. Eller minns jag helt galet?
Eller om jag ställer frågan på ett annat sätt: Hur många (och hur stora) basar behövs för att kunna uppnå typ 110-115dB peak ända ner till typ 15-16Hz i ett rum som är 23 kubikmeter stort (2,8x3,3 och 2,5 takhöjd)? Skulle till exempel två stycken SLS12 räcka?
Man ska ha två separata lådor ja. Det ger större placeringsmöjligheter för att motverka knasigheter med rummet. Hur mycket som går åt för ett visst ljudtryck är skitsvårt att gissa. SLS är ett ganska billigt element. XXLS är betydligt bättre, men ganska mycket dyrare. Tror det är 2kr/m för flätad upplindad och klart, då får du välja vilken du vill med om jag nu inte minns helt galet.
Det var lite dyrt tycker jag. Jag har kört med nylon fram tills helt nyligen, tänker ALDRIG gå tillbaka.
Jag valde en flätad lina som är tvåfärgad, fördelarna är att man ser linan mycket tydligare även om det är mörkt eller klart vatten.
Hmm.. Har bestämt för mej att du fick en full spole lina av en kille också...
Postad 11 April 2013 - 17:17
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Det var lite dyrt tycker jag.
Fast i längden blir det knappt dyrare med flätlina, det håller ju ganska mycket längre än nylonlina...
Postad 11 April 2013 - 21:47
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Hmmm såg filmen ARMAGEDDON bå BD.
De va inte någon vidare bas i den, ljudet var inte så som jag vill minnas filmen häller.
Är det bara jag så känner så eller? (Filmen i sig gillar jag)
Postad 12 April 2013 - 07:37
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Fast i längden blir det knappt dyrare med flätlina, det håller ju ganska mycket längre än nylonlina... 
Det var 2 kr/m jag syftade på. Nylon kör man bara till vinterfiske.
Postad 12 April 2013 - 07:41
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Aa, du tänkte så  Men är inte 2kr/m ganska standard pris för flätlina?
Postad 12 April 2013 - 09:17
Unregistered47f8c37b
-
Unregistered47f8c37b
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Man ska ha två separata lådor ja. Det ger större placeringsmöjligheter för att motverka knasigheter med rummet. Hur mycket som går åt för ett visst ljudtryck är skitsvårt att gissa. SLS är ett ganska billigt element. XXLS är betydligt bättre, men ganska mycket dyrare.
Tack, då vet jag det! Jag hade för mig det fanns någon form av tumregel, men uppenbarligen mindes jag fel. Insåg att det kan kosta precis hur mycket pengar som helst, så man lär få dra i handbromsen nånstans. Men att jag nämnde just SLS var bara något gripet ur luften. Jag var mest nyfiken på hur två stycken 12" skulle klara sig i ett sånt rum.
Postad 12 April 2013 - 16:09
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Aa, du tänkte så Men är inte 2kr/m ganska standard pris för flätlina?
Det här blir t.ex inga två spänn metern. http://www.tradera.c...42907_179414927Tack, då vet jag det! Jag hade för mig det fanns någon form av tumregel, men uppenbarligen mindes jag fel. Insåg att det kan kosta precis hur mycket pengar som helst, så man lär få dra i handbromsen nånstans. Men att jag nämnde just SLS var bara något gripet ur luften. Jag var mest nyfiken på hur två stycken 12" skulle klara sig i ett sånt rum.
Två tolvor kommer att räcka bra till det rummet. Men sikta på två bra tolvor direkt. Annars kommer du bara att bli sugen på att uppgradera efter ett tag. SLS är ju Peerless budgetelement.
Postad 12 April 2013 - 17:20
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag fick lina på spolen utav en full polare
Postad 12 April 2013 - 17:40
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ja.. Jag ångrar mej. Jag har ju inte så mycket lina kvar.. Kan du spinna av den och skicka den till mej tror du ?
Postad 12 April 2013 - 18:36
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Använde ju bara det spöt till att köra trolling med dom stora Westinarna och Zwim Wizzen, men när jag och polaren tog en oplanerad fisketur så lånade han det spöt och med den flätade på så gick det faktiskt att kasta med.
Postad 12 April 2013 - 19:29
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Tänkte att jag skulle vara lite töntig och slänga på lite rolig färg på fälgarna, lyckats att välta dom så att dom har fått lite skav och vet inte om man skall vara tråkig och köra på silver/grå som dom är eller gå lite bananas och köra knallblåa eller varför inte röda eller rosa. Bilen är en svart Corsa D 08. Har ni några bra färger att komma med? ( NEEEEEEEEEEEEEEJ Nattlorden det blir inte BRG  ) http://www.biltema.s...-Battringsfarg/Volvos Polarblå är rätt så skön men hittar inte den i listan där...
Redigerat av Evil Homer, 12 April 2013 - 19:32.
Postad 12 April 2013 - 19:35
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Nej, du har ingen licens för Nattlordsgrön, så det vet jag att det inte blir.
Postad 12 April 2013 - 19:40
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Är det inte vanlig British Racing Green? Detta är den blåa färgen jag snurrade om.
Redigerat av Evil Homer, 12 April 2013 - 19:40.
Postad 12 April 2013 - 19:50
pjotor
-
pjotor
-
Användare
-
-
238 inlägg
http://sverigesradio...ytype=Ljudklipp
Jävligt skön remix av musiken från Airwolf.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|