Jag som var orolig för att få in mina 160kgs-klumpar i framtiden, det är ju ingenting mot dina komorok
Vet någon hur man får upp tunga högtalare för trappor btw?
Finns speciella pirror för just trappor.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 14 April 2013 - 20:24
Finns speciella pirror för just trappor. Postad 14 April 2013 - 20:29
Tror inte att det är någon bra idé.. Postad 14 April 2013 - 20:53 http://www.micrologistic.com/index.asp?contentpage=products&kategoriid=8 Har sett att många plattsättare använder något liknande. Kanske är något? Postad 14 April 2013 - 21:38
Amen för fan!
Ni skall väl inte flytta dom där klumparna fem dagar i veckan, dom skall in och ställas på plats en gång eller? Två gubbar och varsin rem på axlarna och lyft, eller är ni klenare är körv hela bunten? Postad 14 April 2013 - 23:30
Nu fick ju jag 16 st NS3 över..
Undrar vad man ska hitta på för kul med dom. Jag har en idé.. Postad 15 April 2013 - 07:28
Numrera dem, koppla en sunkig stärkare till dem och fäst dem i en kedja bakom en bil. Arrangera vadslagning om vilken som håller längst.
Postad 15 April 2013 - 07:42 Haha! Postad 15 April 2013 - 11:28 Nu var du lite dum tycker jag.. Det är ju välljudande små element.. Postad 15 April 2013 - 14:37
Surrar med element åt lite vardera håll eller varför inte göra en rolig WWMMTMMWW att ha i sovrummet/balkongen?
Postad 15 April 2013 - 18:30
Måste försöka mig på att skriva lite med det nya tagentbordet, det är allt konstigt vad fingrarna vänjer sig fort vid ett särskill bord ändå.
Lite väl litet för att sitta och författa några romaner men till lite slötjöt och fipplande i xbmc skall det nog gå helt ok ändå. Just nu är det lite pekfingervals och titta ner på tagentbordet och det tar ungefär dubbelt så lång tid att göra ett inlägg Postad 15 April 2013 - 18:44
En vacker dag blir du lika snabb som mej ! Postad 15 April 2013 - 19:08 Enligt frugan så är det inte alltid så bra och vara snabb. Men vad ska man säga? Är man bra på nått så går det fort, allt går bättre med lite erfarenhet. Postad 15 April 2013 - 19:54
Film tips!
Rise of the Guardians Animerad film med skön BAS! Väldigt bra ljud i denna rulle, såg den nyss och blev tvingad att sänka Vet ej hur man länkar trailer från plattan så ni får googla Postad 15 April 2013 - 19:58
Uttalar du det som film tips ? Om man säjer det som ett ord så ska det oftast skrivas ihop. Filmtips. Men jag håller med om att den var ganska bra. Postad 15 April 2013 - 20:34
det är inte vikten som är ett problem, utan att flytta högtalaren utan att skada den, era (vissa) mähän! här är 140 kg per arm och det går upp, så så jävla klen är jag väl inte? *asg*
http://www.youtube.c...h?v=4VSn2Jj0Sh4 Postad 15 April 2013 - 22:38 Fan då är det ju bara bära upp Blade uppför trappen! Postad 16 April 2013 - 10:06
Jag började bli orolig att du skulle svara "minst fyra 18", annars är du rökt!" @NiclasF: Jag blev så jäkla sugen på allt fiskesnack, så jag drog iväg till Snäjk en sväng förra veckan. Som du säger; deras sortiment är ju helt sjukt. Postad 16 April 2013 - 10:36
Jag har nu läst att "Project X" har 5 stjärnor på den där jättelistan över filmer med mycket bas. Är det någon speciell scen dom syftar på, jag har sett filmen några gången men har inte märkt någon förskräcklig bas..?
Postad 16 April 2013 - 10:53 Kanske är så Dom gången jag har kollat på filmen så har det använts Cerwin Vega-högtalare, det är nog därför jag inte har märkt den djupa basen ... Postad 16 April 2013 - 14:26
Hehe, det skriver jag under på!! Lite kul när vi såg den och bägge två tittade på varandra och undrade vad fan det var frågan om.. Postad 16 April 2013 - 15:52
Är du osäker så har du ju två val. Antingen köper du två XXLS, annars köper du sex SLS. Enkelt. Postad 16 April 2013 - 16:11
Stockholm. I kramfors finns ett mycket mindre system. Finns ett ganska fläskigt i Uppsala också. Postad 16 April 2013 - 16:19
I Kungsängen, nordväst om Stockholm. Men jag tycker att ett besök hos Hmmmpz i Kramfors är en bra idé. Ett besök hos Bagarn nere i Motala är ju också obligatoriskt. Hemma hos mig går det inte att gå loss som hos dessa två herrar som ju bor i fristående villa och inte i hyresrättslägenhet som jag gör. Vill man spela min "best of <20Hz"-listan så ska man inte komma på besök hos mig utan åka till Bagarn, men allt annat går att spela så stark man vill utan att jag känner att jag plågar grannarna för hårt. Är man filmnisse så är det inte heller någon idé att besöka mig. Jag är inte så intresserad av film. Postad 16 April 2013 - 16:43
Det var ju ett förbannat bra svar! Postad 16 April 2013 - 17:17 Köp Tc Sounds Epic 12" http://www.parts-exp...tnumber=293-650 Postad 16 April 2013 - 17:21
Jag tycker inte det verkar som att du har varit nöjd med dina TC, doglas.
Postad 16 April 2013 - 17:24 Det är jag verkligen Däremot vill jag ha ännu mer bas, därför kommer jag antagligen införskaffa 2 stycken till. Men jag tycker att mina två Epic 12" är MYCKET bättre än min gamla XTZ 99.w12.18p, som många andra är nöjda med Postad 16 April 2013 - 18:17
XXLS är ett "mellanbra" element. Jag kan komma med förslag på skit om du vill ? Annars kan jag komma med förslag på "riktigt" bra element. Postad 16 April 2013 - 18:21
Två stycken till gör ju ingen megaskillnad tyvärr. Du får 3 dB till. Däremot kan man vinna bättre ljud av att kunna placera dom bättre. Det är om man har möjlighet att placera dom optimalt dvs. Du måste alltid dubbla antalet element för att vinna 3 dB, så om du köper två till och känner att du vill ha 3 dB till så är det fyra till som gäller efter det... Postad 16 April 2013 - 18:26 Så har jag inte riktigt tänkt, det är lurigt det här med basar En sak jag har funderat på gällande portade lådor är; Portade lådor ska ju bottna väldigt lätt under sin avstämningsfrekvens, men hur är det över avstämningsfrekvensen. Om jag t.ex. skulle bygga portade lådor och stämma av dom till 18hz (kanske är helt fel..) och jämföra dom mot slutna lådor. Vilken klarar då mest effekt vid, säg 20hz, utan att bottna? Postad 16 April 2013 - 18:32
Mest effekt är ganska ointressant då en portad är mycket effektivare runt avstämningen. Nere vid 20 Hz har ju en sluten fallit av ganska mycket. Effekttåligheten och impedansen varierar över hela registret elementet spelar över. Det som du nog menar är outputen innan elementet överskrider dess maximala slaglängd. Det måste man simulera för att komma fram till. Jag tycker inte att du ska fundera något mer alls innan du har testat dina lådor med någon form av EQ. Det är en enorm skillnad när man får på lite EQ på en sluten låda. Har man inte ett rum som förstärker idealiskt med den slutna lådans fallande kurva så blir det nästan alltid basfattigt i botten. Postad 16 April 2013 - 19:06 Jag tror också att det skulle bli mycket bättre med eq, men grejen är att när jag kollar på filmer som t.ex. "Skyfall" så är det inte speciellt långt ifrån att dom bottnar, alltså skulle dom nog bottna med eq. Här är en kort film på när jag kollar på "Skyfall", detta är -30db i förstärkaren. Max db här var 108db. Om jag skulle haft eq här så tror jag allt att dom hade bottnat... http://www.youtube.c...h?v=UEVe14F709E " outputen innan elementet överskrider dess maximala slaglängd." Det är självklart vad jag menar. Det går alltså inte säga att basreflex är bättre på " outputen innan elementet överskrider dess maximala slaglängd." än slutet, eller tvärt om? Skiljer det från element till element? Postad 16 April 2013 - 20:03
Då lär du behöva både eq, fler bejsers och fler slutsteg. Att spela djup bas starkt kostar MYCKET pengar!!
Postad 16 April 2013 - 20:06 Fler slutsteg tycker jag känns tveksamt då jag använder väldigt lite av det nu, men du har antagligen rätt Men jag vet inte riktigt om jag ens är ute efter djup bas, det är därför jag funderar på om portade lådor kanske passar mig bättre nu så får jag köpa ordentliga slutna basar i framtiden när jag har ett riktigt jobb... Postad 16 April 2013 - 20:17
Om du inte vet om du är ute efter djup bas så kan du ju lätt få svaret genom att besöka någon som har djup bas.
Alla dina frågor leder tillbaka till svar du fått flera gånger. Du behöver vidga vyerna och skaffa dig lyssningserfarenheter. Besök andra. Få förklaringarna på plats där de går att visa på papper med hjälp av en penna. Postad 16 April 2013 - 20:20 Jo, såklart skulle det vara smidigare om man besökte någon som kan spela djup bas. Men om det visar sig att det skulle låta väldigt bra med djup bas så får jag problem, jag kommer ändå inte att ha råd med det själv .. Men jag tror att bas runt 15-20hz och uppåt räcker bra för mig nu. Postad 16 April 2013 - 22:05 Skulle gissa på att du använder ungefär halva slaglängden där. Kör på en 10 Hz sinus och vrid upp. Då hör du direkt när det börjar låta illa. Då ser du hur lång slaglängd du kan nyttja.
Ganska kul är det.. Men lite knöligt. O dyrt.. Postad 17 April 2013 - 08:54 Jag tror inte att min kamera riktigt hängde med och filma. När man ser det "live" tycker jag inte det ser ut att finnas speciellt mycket slaglängd kvar, men hoppas du har rätt Postad 17 April 2013 - 11:27
Fick precis på City & Colour, på något sätt så tänkte jag att detta skulle nog Micke gilla, egentligen inget i denna typen av musik som påminner om något du spelat för mig men ändå så ploppade du upp i skallen, så har du inte hört dessa innan så gör det vetja.
Redigerat av Evil Homer, 17 April 2013 - 11:28. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |