Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 29 April 2013 - 04:47
Postad 29 April 2013 - 16:01
Postad 29 April 2013 - 17:26
Postad 29 April 2013 - 18:04
Låter och skitbra.
Postad 29 April 2013 - 20:03
Postad 30 April 2013 - 09:05
Detta inlägget hade jag missatSitter och lyssnar på Soilwork's senaste. Fyyyy Faaaaaaan, vad den är bra!!!
Dom har gjort bra innan så den måste lyssna på!
Postad 02 May 2013 - 19:53
Jag har på den senare tiden funderat på att uppgradera mina subbar. Jag tycker mina nuvarande låter väldigt bra, men jag skulle vilja ha mer bas.
Vad skulle ni välja? Antingen köper jag två TC Sounds Epic 12" till http://www.parts-exp...tnumber=293-650
Eller två sådana här kanske? http://www.parts-exp...tnumber=295-472 Ganska kort slaglängd, men det är ju 18" så dom kanske flyttar ganska mycket luft ändå...?
Eller två sådana här? http://www.parts-exp...tnumber=295-514 19mm slaglängd och cirka det dubbla xmech (vad jag har lyckats hitta)...
Tacksam om någon skulle kunna hjälpa till
Postad 02 May 2013 - 20:09
Då får du en fingervisning om hur mycket luft du kan flytta jämfört med idag.
Det säjer inget om hur det låter, utan bara hur mycket luft du kan flytta med dom olika elementen.
Postad 02 May 2013 - 20:28
Haha, jo jag tycker också att jag borde ha lärt mig detFörst av allt, utan att någon hjälper dej (du borde kunna det efter så mycket deltagande i alla bastrådar
) tar du och räknar ut Vd (svept luft linjärt Xmax, och maximalt Xmech) för dina nuvarande element, 15-tummaren och sen 18-tummaren.
Då får du en fingervisning om hur mycket luft du kan flytta jämfört med idag.
Det säjer inget om hur det låter, utan bara hur mycket luft du kan flytta med dom olika elementen.
Är detta rätt formel för att få fram hur mycket luft elementen flyttar? (2 x Xmax) x Sd) / 1000
Sedan funderar jag också på-går det på något sätt att få sig ett hum av vilket element som låter bäst? Om t.ex. någon parameter är helt konstig och förstör ljudet helt eller liknande?
Postad 02 May 2013 - 20:36
Det du kan göra för att kunna avgöra hur det låter är att leta efter mätningar på elementen.
Oftast finns det någon Nisse som gjort mätningar på element, och ibland element + låda i frifält.
Distmätningarna är ganska spännande.
Det är bara att googla och leta.
Redigerat av Bakerman, 02 May 2013 - 20:37.
Postad 02 May 2013 - 20:45
Okej, tack för hjälpen!Japp. Sd (konarean i kvadratcentimeter) * Xmax (linjär slaglängd) / 1000 * 2 (om Xmax är angivet oneway vilket det oftast är).
Det du kan göra för att kunna avgöra hur det låter är att leta efter mätningar på elementen.
Oftast finns det någon Nisse som gjort mätningar på element, och ibland element + låda i frifält.
Distmätningarna är ganska spännande.
Det är bara att googla och leta.
Låter detta rimligt?
15" = ~3 liter vid xmax
18" =~2,9liter vid xmax
12"=~1,8liter vid xmax
TC Sounds LMS Ultra 5400=~7,5liter vid xmax?!!?!?
Jag har fattat att ett element måste flytta mycket luft för att kunna spela riktigt djupt (eller?
Postad 02 May 2013 - 22:09
Vid t.ex 40 Hz spelar det ingen roll om du har en slaglängd på 5 mm eller 50 mm.
Vill du börja röra dej neråt i infraregistret med bibehållen output och låg dist behövs det däremot svepas luft..
Mycket luft...
EDIT: Ja, det verkar rimligt med dom elementen.
18-tummaren ser dock ut att ha en ganska lång mekanisk slaglängd.
Bara att den inte klarar det linjärt. Det är därför det är spännande att leta upp mätningar som visar hur mycket disten ökar över Xmax.
För att ta ett exempel så har Ino w121 ett Xmax på runt 16 mm, men Komorok anser att när hela den mekaniska slaglängden på 25 mm nyttjas medför det inte något missljud.
Motorn är alldeles för klen på 15-tummaren tycker jag. I alla fall till en hyfsat liten sluten.
Om jag vore du skulle jag FOOOOOOOOOOORTFARANDE skaffa en EQ och mätutrustning innan du fortsätter fundera mer...
Du har inte en aning om var du står eller skulle stå med nya element.
Dessutom måste ALLA slutna lådor kompenseras aktivt för att få ut djupbas.
Redigerat av Bakerman, 02 May 2013 - 22:16.
Postad 03 May 2013 - 10:01
Bara nyfiken vad du räknar som djupbas, under 10Hz?
Postad 03 May 2013 - 10:50
Postad 03 May 2013 - 15:49
Redigerat av Unregistereda299ec85, 03 May 2013 - 15:50.
Postad 03 May 2013 - 16:12
Bara nyfiken vad du räknar som djupbas, under 10Hz?
Det är ju knappt möjligt att ta sej ner under 30 hz utan kompensering i en sluten..
Postad 03 May 2013 - 16:57
Det är ju knappt möjligt att ta sej ner under 30 hz utan kompensering i en sluten..
ööööh.. det är ju bara att höja volymen... ööööh...
Postad 03 May 2013 - 19:05
Behöver energi inför trädgårds arbetet iborgon
Bifogad fil(er)
Postad 03 May 2013 - 20:46
Vad är det för stackare som fått offra fingrarna då?Satt sååååå fint.
Behöver energi inför trädgårds arbetet iborgon
Redigerat av Unregistereda299ec85, 03 May 2013 - 20:46.
Postad 03 May 2013 - 23:45
Postad 03 May 2013 - 23:50
Postad 04 May 2013 - 00:08
Vaaa... var det inte en cevapcici........
Postad 04 May 2013 - 00:15
Vaaa... var det inte en cevapcici........
Ah, det är med gott som snus!
Kanske att man skall grilla lite imorgon, blev allt lite sugen nu.
Postad 04 May 2013 - 09:24
Den väggarnaovat måste det, finns på netto!!!
Förbannat gott från grillen
Köpte en sådan grill panna eller vad de nu heter (hittade den på netto för 69kr tror jag)
Såg så smidigt ut när vi grillade hos kompisen, och JA! Förbannat smifigt är det
Hur mycket boost kan ett rum/väggar ge i basområdet?
Jag har svårt att fatta att det kan vara så bra med mina 12.18 ICE (måste dock fin pula lite mer
Postad 04 May 2013 - 09:30
ett STORT ansvar just de arbetet haha.Vad är det för trädgårds..........................................arbete ?
Hur kommer man fram till det?Mitt vardagsrum ger +18dB ungefär.
Min Onkyo 818 sänker till -20!
För att de ska bli som jag vill så ökar jag till - 2.
Körde med XT32 calibrering, får någ prova mer.
Redigerat av RobNB, 04 May 2013 - 09:33.
Postad 04 May 2013 - 09:38
Allt skakar och förstärker känsla.
Blev frugans val igår "Anna Karenina"
Filmen behöver vi inte prata om! Men tåg scenen mohahaha
De är i sådana stunder man vill bygga större för att få mer så att man bajsar på sig hahaha (kan man skriva så?)
Postad 04 May 2013 - 10:41
Såg nu att du hade lagt till en massa text. Tackar!Elementets pumpförmåga blir bara viktigt när man vandrar neråt i frekvens.
Vid t.ex 40 Hz spelar det ingen roll om du har en slaglängd på 5 mm eller 50 mm.
Vill du börja röra dej neråt i infraregistret med bibehållen output och låg dist behövs det däremot svepas luft..
Mycket luft...
EDIT: Ja, det verkar rimligt med dom elementen.
18-tummaren ser dock ut att ha en ganska lång mekanisk slaglängd.
Bara att den inte klarar det linjärt. Det är därför det är spännande att leta upp mätningar som visar hur mycket disten ökar över Xmax.
För att ta ett exempel så har Ino w121 ett Xmax på runt 16 mm, men Komorok anser att när hela den mekaniska slaglängden på 25 mm nyttjas medför det inte något missljud.
Motorn är alldeles för klen på 15-tummaren tycker jag. I alla fall till en hyfsat liten sluten.
Om jag vore du skulle jag FOOOOOOOOOOORTFARANDE skaffa en EQ och mätutrustning innan du fortsätter fundera mer...
Du har inte en aning om var du står eller skulle stå med nya element.
Jag kommer att införskaffa eq av något slag, kanske en MiniDSP (hoppas bara att jag kan få den att fungera...
Och jag har en XTZ RA...
Grejen är att redan utan eq använder jag mycket av slaglängden till många filmer, därför är jag rädd att dom kommer bottna om man dessutom lägger på eq
Jag hittade några distsiffror på http://www.parts-exp...tnumber=295-514
"THD is 4% @ 20Hz and under 1% by 40Hz and since I still have some air leaks, can likely be improved. Group delay peaks at 98ms @ 16Hz, but is under 40ms by 20Hz."
Det säger inte mig så mycket, men någon annan kanske kan säga om det är kasst eller inte..?
Vilken parameter är det som säger hur stark motorn är?
18"-aren har tydligen ett xmech på runt 30mm, dock har jag inte hittat några distsiffror på den än...
Postad 04 May 2013 - 10:56
http://www.minidsp.c...4-revb?sef=hcfp
Oavsett om du skaffar nya bejsers eller ej så behöver du en eq till slutna lådor. Skaffa alltså minidsp först och nya basar sedan.
Postad 04 May 2013 - 10:58
Jo, en MiniDSP kommer jag förhoppningsvis att köpa inom en månad. Och om det kommer bli nya basar blir det i slutet av sommarenHär köper man minidsp:
http://www.minidsp.c...4-revb?sef=hcfp
Oavsett om du skaffar nya bejsers eller ej så behöver du en eq till slutna lådor. Skaffa alltså minidsp först och nya basar sedan.
Postad 04 May 2013 - 12:41
Vilken parameter är det som säger hur stark motorn är?
Bl är parametern för motorstyrkan. Helst vill man ha en ganska motorstarkt element om man vill kunna köra det i en hyfsat liten låda. Har man möjlighet till obegränsad lådstorlek är det inte lika viktigt, men dom flesta vill kanske inte bygga 400 liter låda till en 15-tummare.
Anledningen är att ju större konutslag du har, desto större luftfjäder har elementet att jobba mot.
Det går alltså tungt när det börjar slå långt. Då måste man ha en stark motor som kan hålla konen i styr.
Det kan vara ganska spännande att hitta mätningar på Bl och se att inte elementet tappar en massa motorstyrka där det behövs.
Postad 04 May 2013 - 13:25
Nu gav du mig en idé. Jag har ett tråkigt hörn (öppen spis på vänster sida, höher om den är de tråkiga hörnet) jag inte vet vat jag ska göra med. Funderade ett tag på någon typ av absorbent. Man kanske kan bygga en stor låda där hmmmm.Bl är parametern för motorstyrkan. Helst vill man ha en ganska motorstarkt element om man vill kunna köra det i en hyfsat liten låda. Har man möjlighet till obegränsad lådstorlek är det inte lika viktigt, men dom flesta vill kanske inte bygga 400 liter låda till en 15-tummare.
Anledningen är att ju större konutslag du har, desto större luftfjäder har elementet att jobba mot.
Det går alltså tungt när det börjar slå långt. Då måste man ha en stark motor som kan hålla konen i styr.
Det kan vara ganska spännande att hitta mätningar på Bl och se att inte elementet tappar en massa motorstyrka där det behövs.
Redigerat av RobNB, 04 May 2013 - 13:26.
Postad 04 May 2013 - 13:32
Gick förbi rabatten och såg ett gäng med såna här, kan inte komma på att jag sett några innan så blev lite nyfiken på vad det är för något och hur dom ser ut när dom är färdigväxta.
Postad 04 May 2013 - 14:27
Det blev ju en billig akustikfix
Postad 04 May 2013 - 14:34
Postad 04 May 2013 - 15:25
Tack för hjälpenBl är parametern för motorstyrkan. Helst vill man ha en ganska motorstarkt element om man vill kunna köra det i en hyfsat liten låda. Har man möjlighet till obegränsad lådstorlek är det inte lika viktigt, men dom flesta vill kanske inte bygga 400 liter låda till en 15-tummare.
Då är frågan vad som är högt-bra BL ...
Om du bara kollar igenom parametrarna på detta elementet, tycker du att det ser ut som ett okej element för pengarna? Eller ska man kolla efter något annat? http://www.parts-exp...tnumber=295-472
Xmax stämmer tydligen inte vad jag har läst, runt 18-20mm är mer korrekt...
Redigerat av doglas2009, 04 May 2013 - 15:28.
Postad 04 May 2013 - 16:08
Ingen som kunde svara på vad man skulle upp i för prisklass för att matcha det som dom håller på med nu.
Lugna er. De e inga blommor. De e sparris... Grillade dom igår
Inte helt olikt faktiskt
Men dom växer ju under jord iaf dom vita, dom som tittar upp är gröna om jag nu inte kommer ihåg helt galet.
Redigerat av Evil Homer, 04 May 2013 - 16:07.
Postad 04 May 2013 - 18:26
Häftigt, men priset i just det sammanhanget är ju inget att höja ögonbrynen för. Vad tror du instrumenten har kostat operan t.ex.Uffa uffa, kikade in på euphonia och såg att det hade lagts en beställning på 70st jo du läste rätt, 70 st vingar ifrån Svanå till Oprans övningslokal.
Det blev ju en billig akustikfix
Postad 04 May 2013 - 18:53
För mig är Swanå ett sjukt mysterium. Produkterna är det nog inget fel på, men väldigt ofta ser man dem användas på väldigt skumma sätt imho.
Postad 04 May 2013 - 19:00
Postad 04 May 2013 - 19:11
Svanå har nog lite mer affärssinne än dom flesta andra skulle jag tippa på om det verkligen hade vart så enkelt att fixa till som du säger Micke, tror du inte?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
424 bilder
209 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?