* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 02 april 2015 - 16:53
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
1. Jag måste betala tv-licens för jag har Telia
2. Jag har förlorat 10 kanaler ska betala 144kr mer
Det om sig är fan så mycket relevant bara för att du är en gnällig bitch
1) Du betalar tv-licens, men inte för att du har Telia.
2) Du ska betala 144kr mer, men inte för att du har förlorat 10 kanaler.
Beträffande ditt sista uttalande hade vi ett passande svar när jag var liten: "Den som sa're, han va're".
Postad 02 april 2015 - 16:54
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4 329 inlägg
Sålda abonnemang? Pff kompensation snarare!
Så Telia har inte avtal med HBO som med SBS?
Jo och det är det bråket handlar om, avtalsfrågor snarare än om Telia "har råd" (vilket de självklart har).
De kommer tappa 10000-tals abonnenter och de flesta kommer inte tillbaka även om SBS kommer tillbaka, det går alltså inte att reparerara.
Hur underbygger du detta resonemang? Eller skjuter du från höften och gissar?
Även ComHem skrev på avtal med SBS
http://www.dagensmed...icle3796390.ece
1. Jag måste betala tv-licens för jag har Telia
2. Jag har förlorat 10 kanaler ska betala 144kr mer
Det om sig är fan så mycket relevant bara för att du är en gnällig bitch
Du betalar tv-licensen för att du har en tv. De pengarna går till SVT inte till Telia. Sluta blanda ihop saker i diskussionen.
Postad 02 april 2015 - 17:20
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Om man gissar lite så vill nog SBS ha TLC i grundpaketet och lyfta ut Discovery Channel och Eurosport, Eurosport 2 ska finnas med i samma paket
Detta vill inte Telia gör utan köra vidare som det ser ut idag
Redigerat av lindo, 02 april 2015 - 17:21.
Postad 02 april 2015 - 20:32
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
1) Du betalar tv-licens, men inte för att du har Telia.
2) Du ska betala 144kr mer, men inte för att du har förlorat 10 kanaler.
Beträffande ditt sista uttalande hade vi ett passande svar när jag var liten: "Den som sa're, han va're".
Detta är en debatt om Telia och deras tjänster, icke kunder kanske inte ska tjafsa
Redigerat av Ironse, 02 april 2015 - 20:33.
Postad 02 april 2015 - 21:02
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Hur underbygger du detta resonemang? Eller skjuter du från höften och gissar?
Naturligtvis inga exakta siffror (därför som jag skrev 10000-tals). Jag grundar det på kommentarer från kollegor som har Telia och Telias facebookkommentarer. Folk är rejält irriterade och många har sagt upp sina Teliaabonnemang och bytt till en konkurrent. Då byter man knappast tillbaka.
Ganska uppenbart att det inte enbart handlar om tillfälligt irriterade kunder, utan Telia kommer tappa marknadsandelar till konkurrenterna som boxer, viasat, bredbandsbolaget och canal digital.
Postad 02 april 2015 - 21:05
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Detta är en debatt om Telia och deras tjänster, icke kunder kanske inte ska tjafsa
Kan tonen kanske lugna sig lite här?
Faktum är att TV-licens, 4G satsningar och annat som tas upp här av dig är helt orelevant för Telia kabel-TV tråden.
Blir galet irriterad på jämförelsen med 4G satsningar och att man inte lägger pengarna på att sponsra SBS licenskostnaden för oss istället. 4G är en investering i infrastruktur, varför skulle Telia investera i licensavtal som man inte tjänar pengar på, suck...
Så din kommentar ovan borde ses som vänd direkt mot dig själv. Håll dig till Telias kabel-TV tjänster.
Redigerat av e3henri, 02 april 2015 - 21:10.
Postad 02 april 2015 - 21:15
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Skulle vilja veta hur mycket det kostar Telia ge sina kunder HBO gratis För att inte betala SBS krav 10 kanaler
Postad 02 april 2015 - 21:46
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Kan tonen kanske lugna sig lite här?
Faktum är att TV-licens, 4G satsningar och annat som tas upp här av dig är helt orelevant för Telia kabel-TV tråden.
Blir galet irriterad på jämförelsen med 4G satsningar och att man inte lägger pengarna på att sponsra SBS licenskostnaden för oss istället. 4G är en investering i infrastruktur, varför skulle Telia investera i licensavtal som man inte tjänar pengar på, suck...
Så din kommentar ovan borde ses som vänd direkt mot dig själv. Håll dig till Telias kabel-TV tjänster.
Hur är det irrelevant göra 10000 kunder irriterande inte få behålla sitt tv paket man köpt för som vi inte vet hur mycket SBS begär Telia ska betala?
De ska satsa på fiber, många har fiber och tv med Telia hur är detta irrelevant?
Postad 02 april 2015 - 22:13
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Vi är nu själva i ett drama såpa
http://www.aftonblad...icle20571371.ab
http://www.aftonblad...icle20564971.ab
Vem blir vinnaren och förloraren på sikt?
Kanal 5 tappat 70000 tittare från Telia - Mycket förlorade reklamintäkter för SBS Discovery
Redigerat av Ironse, 02 april 2015 - 22:14.
Postad 02 april 2015 - 22:24
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
I normalfallet bjuder ju HBO på den första månaden så jag är inte så säker på att det kostar Telia så mycket att ge HBO som kompensation. I synnerhet som de säger att det gäller för april och inte nämner något om vad som händer sedan. Viss information tyder på att kärnan i striden gäller TLC. För 20 år sen eller så var The Learning Channel en bra kanal med kurser i diverse ämnen, bla akvarellmålning. Jag hade då själv stort utbyte av "A brush with Ashley". I dag har de överhuvud taget inget intressant material. Om nu strider verkligen bygger på att promota TLC så stödjer jag helhjärtat Telias motstånd! TLC är verkligen inget jag är det ringaste intresserad av! Däremot saknar jag Discovery.
Postad 02 april 2015 - 22:28
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4 329 inlägg
Naturligtvis inga exakta siffror (därför som jag skrev 10000-tals). Jag grundar det på kommentarer från kollegor som har Telia och Telias facebookkommentarer. Folk är rejält irriterade och många har sagt upp sina Teliaabonnemang och bytt till en konkurrent. Då byter man knappast tillbaka.
Ganska uppenbart att det inte enbart handlar om tillfälligt irriterade kunder, utan Telia kommer tappa marknadsandelar till konkurrenterna som boxer, viasat, bredbandsbolaget och canal digital.
Om det är 10000 som byter så är det 1,4 % av Telias tv-kunder. Och jag tror inte ens att så många kommer att byta. De som är arga kommer att göra det men merparten kommer att stanna kvar. Därför att folk är tröga av naturen. Om det fortgår en längre tid så kanske fler byter men just nu ligger nog fokus för de flesta på andra saker som påsk.
Postad 02 april 2015 - 22:32
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Om det är 10000 som byter så är det 1,4 % av Telias tv-kunder. Och jag tror inte ens att så många kommer att byta. De som är arga kommer att göra det men merparten kommer att stanna kvar. Därför att folk är tröga av naturen. Om det fortgår en längre tid så kanske fler byter men just nu ligger nog fokus för de flesta på andra saker som påsk.
Jag har kollat upp ett av få alternativ jag har
Där jag bor delar Telia station med eventuell operatör ersättare och samma telejack
Har inte så många andra alternativ om jag vill ha de paket jag vill se
Byter jag blir jag utan TV men behåller möjligtvis internet i 2 veckor
Redigerat av Ironse, 02 april 2015 - 22:32.
Postad 02 april 2015 - 22:55
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Ironse,
Ta ett djupt andetag och lugna ner dig.
Jag är kund jag med. Den stora skillnaden är att jag inte är så galet upprörd över att jag inte får se 5an att jag inte kan hålla isär saker och ting.
Telia har ingenting att göra med din TV-licens. Den hade vare sig gått upp mer eller mindre om du fått behålla dina 10 kanaler.
Att Telia satsar pengar på infrastruktur betyder ingenting i den här frågan. De har inte tackat nej till SBS erbjudande för att de är snåla, elaka eller bränner pengar på annat. Det är klart de har "råd" att acceptera vilka villkor som helst för alla pengar SBS begär kommer att tas ur DIN plånbok som konsument. Striden här handlar sannolikt om hur SBS vill att kanalerna skall paketeras och play-kanalernas vara eller icke vara. Samtidigt vill Telia inte acceptera ett avtal som skulle höja konsumenteras kostnad orimligt mycket. Det skulle skrämma bort kunder från kanalpaketen.
Postad 02 april 2015 - 23:11
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Ironse,
Jag är kund jag med. Den stora skillnaden är att jag inte är så galet upprörd över att jag inte får se 5an att jag inte kan hålla isär saker och ting.
Telia har ingenting att göra med din TV-licens. Den hade vare sig gått upp mer eller mindre om du fått behålla dina 10 kanaler.
Att Telia satsar pengar på infrastruktur betyder ingenting i den här frågan. De har inte tackat nej till SBS erbjudande för att de är snåla, elaka eller bränner pengar på annat. Det är klart de har "råd" att acceptera vilka villkor som helst för alla pengar SBS begär kommer att tas ur DIN plånbok som konsument. Striden här handlar sannolikt om hur SBS vill att kanalerna skall paketeras och play-kanalernas vara eller icke vara. Samtidigt vill Telia inte acceptera ett avtal som skulle höja konsumenteras kostnad orimligt mycket. Det skulle skrämma bort kunder från kanalpaketen.
Tack för äntligen någon försöker se lite nyktert på den här frågan. Naturligtvis tar Telia den här fighten för sin egen plånbok, men även för kundens. Sitter själv med ansvaret för en runda slänga 3000 hyresgäster med Telia. Har fått många upprörda samtal men de flesta kan man tala förstånd med  Det mest komiska i denna debatten och i mina samtal är att folk utgår från att kanalerna är borta för gott. Mitt råd brukar bli att lungna ner sig till efter påsk, om det sedan visar sig att parterna lägger ner förhandlingarna och går skilda vägar är det nog dags att lämna skeppet om man vill se SBS kanaler.
Vi som pysslat med satelit-tv sedan 80-talet har varit ned om värre "svek" än så här, ta tex Sverigeparabolen där man sålde paket för ett par tusen kr i mitten av 90-talet för att bara året efter förkasta alla mottagare när man började krypera kanalerna.
Postad 02 april 2015 - 23:23
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Ironse,
Jag är mer lugn än dig
Jo Telia har med tv-licens att göra för man har en digitalbox som är programväljare till tvn, om jag ex kör den med projektor.
Telia vill inte acceptera ett avtal som skulle höja konsumenternas kostnad orimligt mycket, men många är tydligen redo byta operatör till något annat få just det de nyss förlorat.
Ska man dalta om kanal 5 9 11 när man kan se det gratis på webben i alla fall? Play tjänsten finns ju där helt gratis för alla så det argumentet köper jag inte
Postad 03 april 2015 - 06:34
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jo Telia har med tv-licens att göra för man har en digitalbox som är programväljare till tvn, om jag ex kör den med projektor.
Förvisso, men det var ditt sätt att blanda in det i diskussionen om det aktuella avtalet som ifrågasattes och i det sammanhanget är det helt irrelevant. Telia vill inte acceptera ett avtal som skulle höja konsumenternas kostnad orimligt mycket, men många är tydligen redo byta operatör till något annat få just det de nyss förlorat.
Den meningen saknar helt logisk koppling. Och återigen, tänk lite bredare än bara rena belopp, det finns fler delar i avtal än summan på sista raden. Ska man dalta om kanal 5 9 11 när man kan se det gratis på webben i alla fall? Play tjänsten finns ju där helt gratis för alla så det argumentet köper jag inte
Att kanalerna finns på webben spelar ju ingen roll för frågan om avtal mellan Telia och SBS Discovery. Vilket argument köper du inte, du har inte hänvisat till något i ditt inlägg.
Postad 03 april 2015 - 07:14
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Förvisso, men det var ditt sätt att blanda in det i diskussionen om det aktuella avtalet som ifrågasattes och i det sammanhanget är det helt irrelevant.
Den meningen saknar helt logisk koppling. Och återigen, tänk lite bredare än bara rena belopp, det finns fler delar i avtal än summan på sista raden.
Att kanalerna finns på webben spelar ju ingen roll för frågan om avtal mellan Telia och SBS Discovery.
Vilket argument köper du inte, du har inte hänvisat till något i ditt inlägg.
Så du inser inte hyckleriet Telia ska betala miljoner för 3 kanaler som ändå sänds gratis och säger, nej det spelar ingen roll?
Vilket argument köper inte du? Du verkar endast bitter leta upp gnäll som icke telia kund
Postad 03 april 2015 - 07:57
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Så du inser inte hyckleriet Telia ska betala miljoner för 3 kanaler som ändå sänds gratis och säger, nej det spelar ingen roll?
Men då säger du ju plötsligt att Telia gör rätt genom att sätta ner foten och vägra, så här långt har du ju bara hävdat att Telia borde slanta upp och se till att kanalerna sänds. Att vissa kanaler finns på nätet är ju helt upp till de som sitter på upphovsrätten, jag ser inget problem med att de begär ersättning från distributörer (t ex Telia) likväl som distributörer har en självklar rätt att tacka nej om de finner villkoren ogynnsamma. Vilket argument köper inte du?
Nu var det ju inte jag som hävdade att jag inte "köpte argumentet", det var du, men du hänvisade aldrig till något argument och därför frågade jag.
Postad 03 april 2015 - 08:28
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Men då säger du ju plötsligt att Telia gör rätt genom att sätta ner foten och vägra, så här långt har du ju bara hävdat att Telia borde slanta upp och se till att kanalerna sänds.Att vissa kanaler finns på nätet är ju helt upp till de som sitter på upphovsrätten, jag ser inget problem med att de begär ersättning från distributörer (t ex Telia) likväl som distributörer har en självklar rätt att tacka nej om de finner villkoren ogynnsamma..
Tyvärr är det ju så att så fort det finns någon med upphovsrätt så blir det galet.
Jag tycker att alla distributörer borde gå samman och säga okay vi skiter att vidare sända er så länge ni inte förstår att ni inte tjänar något på att produktionerna ligger och dammar utan att nå ut. Att betala för att marknadsföra någon annan och öka deras reklamintäkter är sjukt.
Visst är det rimligt med en liten ersättning då det omvända förhållandet också finns, har man inget att distribuera så har man inte mycket till plattform.
Det här med färdiga paketeringar av kanalbuketter är vansinne, finns det någon kund/tittare som inte har kanaler man aldrig tittar på och som inte saknar någon kanal man vill ha
Redigerat av OMD28, 03 april 2015 - 08:51.
Postad 03 april 2015 - 08:49
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Vilket argument köper inte du? Du verkar endast bitter leta upp gnäll som icke telia kund
Jo men nu är det ju långt ifrån allt som visas gratis i play-tjänserna på nätet.
Det här med färdiga paketeringar av kanalbuketter är vansinne, finns det någon kund/tittare som inte har kanaler man aldrig tittar på och som inte saknar någon kanal man vill ha
Jag håller med att det är vansinne med kanalbuketter till konsumenterna men det är nog tyvärr ända sättet att finansiera innehållet. Dem måste helt enkelt kunna erbjuda reklamköparna en bredare publik för att ha råd med vissa programinköp.
De som tittar på Mythbusters får t.ex. helt enkelt vara med och sponsra inköpet av EM-kvalet även om de aldrig ens skulle fundera på att se det. De som köper reklamtid vill helt enkelt betala bättre om de vet med säkerhet att det kan nå både kanal5-tittare och Discovery-tittare. Det är hur många man förväntas nå som kostar pengar helt enkelt.
Redigerat av hugeman, 03 april 2015 - 08:55.
Postad 03 april 2015 - 08:57
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Exakt!
Tänk om man fick betala exakt för de kanaler man vill ha och inte behöva ha någon kanal man inte vill ha... men dit kommer vi aldrig...
Postad 03 april 2015 - 09:20
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Jo men nu är det ju långt ifrån allt som visas gratis i play-tjänserna på nätet.
Jag håller med att det är vansinne med kanalbuketter till konsumenterna men det är nog tyvärr ända sättet att finansiera innehållet. Dem måste helt enkelt kunna erbjuda reklamköparna en bredare publik för att ha råd med vissa programinköp.
De som tittar på Mythbusters får t.ex. helt enkelt vara med och sponsra inköpet av EM-kvalet även om de aldrig ens skulle fundera på att se det. De som köper reklamtid vill helt enkelt betala bättre om de vet med säkerhet att det kan nå både kanal5-tittare och Discovery-tittare. Det är hur många man förväntas nå som kostar pengar helt enkelt.
Jag tror att det bottnar i ett gammalt tänkande.
Med flexibilitet kan man nog nå en minst lika stor publik.
Om vi tar ditt exempel med Mythbusters på Discovery så finns det någ många som skulle vilja ha den kanalen och vara villiga att betala några tior för den men avstår eftersom det verkar kosta 299 kronor att få den och en hel hög med annat som man inte vill ha.
Jag tror att en total valfrihet med vettiga priser på ett par tior per kanal, kanske lite mer för reklamfria filmkanaler och direktsänd sport skulle leda till totalt sett fler tittare på attraktiva kanaler och så får väl mindre nischade kanaler som inte tillräckligt många vill se läggas.
Postad 03 april 2015 - 09:43
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Kanal 5 play har nog mer utbud än telia hade
Jag har tappat 10 kanaler jag kollade på mot 3 jag inte kollar på något alls vem är vinnaren?
Postad 03 april 2015 - 09:46
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Exakt!
Tänk om man fick betala exakt för de kanaler man vill ha och inte behöva ha någon kanal man inte vill ha... men dit kommer vi aldrig...
Jag tror att det bottnar i ett gammalt tänkande.
Med flexibilitet kan man nog nå en minst lika stor publik.
Om vi tar ditt exempel med Mythbusters på Discovery så finns det någ många som skulle vilja ha den kanalen och vara villiga att betala några tior för den men avstår eftersom det verkar kosta 299 kronor att få den och en hel hög med annat som man inte vill ha.
Jag tror att en total valfrihet med vettiga priser på ett par tior per kanal, kanske lite mer för reklamfria filmkanaler och direktsänd sport skulle leda till totalt sett fler tittare på attraktiva kanaler och så får väl mindre nischade kanaler som inte tillräckligt många vill se läggas.
Jag tror säkert vi kan komma dit så småningom, vi är ju redan en bit på vägen med olika mixa-paket och enskilda kanalköp hos vissa operatörer. Dock tenderar det att bli riktigt dyrt för slutkonsument när man lägger till några kanaler.
Dock kvarstår problemet för de som äger kanalerna, att kan dem inte garantera ett visst antal möjliga tittare vid en viss tidpunkt så vill du som köper reklamtiden inte betala. Det som kostar är tid på dygnet och antal möjliga tittare och det är inge kaffe-pengar det kostar direkt.
Detta gör att om dem inte kan sälja in ett paket till operatörerna utan ska tillåta att operatören säljer enstaka kanaler till slutkund så vill dem helt enkelt har mer betalt per kanal för att täcka förlusten av reklamintäkter.
För slutkunden låter detta som väldigt enkel matematik: Erbjud mig att köpa de kanalerna jag vill ha för några tio för f-n . Men när man blandar in kanal-ägare, operatörer, reklam-köpare och till råga på allt upphovsrätts-ägarna som vill vill sälja sitt innehåll till kanalerna så blir det en långt mer komplex ekvation.
Och det är någonstans här i denna soppan vi står mellan Telia och SBS. Båda vill tjäna pengar och det har inte varit något problem innan SBS insåg att man kan tjäna pengar utan att blanda in operatörerna 
Kanal 5 play har nog mer utbud än telia hade
Jag har tappat 10 kanaler jag kollade på mot 3 jag inte kollar på något alls vem är vinnaren?
Japp men kvarstår gör att premium-serier t.ex. kan du inte se utan att betala för dig på Kanal5 play.
Vem den verkliga vinnaren i detta blir lär du och jag aldrig få reda på. Det enda vi kommer att få veta och vet är att det är du och jag som konsument som kommer blir förloraren.
Postad 03 april 2015 - 09:52
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Jag tror säkert vi kan komma dit så småningom, vi är ju redan en bit på vägen med olika mixa-paket och enskilda kanalköp hos vissa operatörer. Dock tenderar det att bli riktigt dyrt för slutkonsument när man lägger till några kanaler.
Jag som mest är intresserad av sportkanalerna som Viasat , Cmore och TV4 sport och då helst i HD kommer alltid att få betala en djävulskt massa pengar.
Inte heller så underligt när man ser hur pengarna i sporten ser ut...
Postad 03 april 2015 - 09:54
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Dock kvarstår problemet för de som äger kanalerna, att kan dem inte garantera ett visst antal möjliga tittare vid en viss tidpunkt så vill du som köper reklamtiden inte betala. Det som kostar är tid på dygnet och antal möjliga tittare och det är inge kaffe-pengar det kostar direkt.
Detta gör att om dem inte kan sälja in ett paket till operatörerna utan ska tillåta att operatören säljer enstaka kanaler till slutkund så vill dem helt enkelt har mer betalt per kanal för att täcka förlusten av reklamintäkter.
För slutkunden låter detta som väldigt enkel matematik: Erbjud mig att köpa de kanalerna jag vill ha för några tio för f-n . Men när man blandar in kanal-ägare, operatörer, reklam-köpare och till råga på allt upphovsrätts-ägarna som vill vill sälja sitt innehåll till kanalerna så blir det en långt mer komplex ekvation.
.
Du har nog rätt till viss del, men då är ju de som köper reklam lite begränsade mellan öronen.
Effekten av reklam är ju antalet som sett reklamen inte antalet som kan se den men inte gjort det.
Postad 03 april 2015 - 10:27
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Ni som har Viasat Guld eller Silver och inte fått Kanal 5, kolla på kanalplats 65. Ni andra får givetvis också kolla, men det funkar troligen bara för kunder med Viasat Guld eller Silver.
Postad 03 april 2015 - 10:53
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Tror du på fullt allvar att Telia får din TV-licens? Du betalar TV-licens för att du har en TV (eller TV-mottagare som det står i lagtexten). De pengarna används till att finansiera SVT, SR och UR. Telia får inte en spänn av din TV-licens. Du kan läsa mer på http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/
Ja, din digitalbox räknas som TV-mottagare och du betalar licens för att du har en sådan, men du skulle betala för att du hade en sådan även om den kom från boxer eller viasat. Att den kommer från Telia gör inte att Telia får dina pengar. Regeringen har bestämt att du skall betala 144 kronor till, inte Telia.
Telia vill inte acceptera ett avtal som skulle höja konsumenternas kostnad orimligt mycket, men många är tydligen redo byta operatör till något annat få just det de nyss förlorat.
Nu tog du en mening ur mitt inlägg och svarar med något helt orelaterat. Vad vill du egentligen säga?
Telia vill behålla dig som kund. De tjänar pengar på att du är kund. Är vi överens om den förutsättningen?
Om de accepterar ett avtal där de måste betala 1000 spänn per kund till SBS kommer de vara tvungna att ta ut den kostnaden av kunden. Om kanalpaketet med SBS kanaler skulle kosta 1000 spänn i månaden, skulle du vilja betala det? Vi har tre alternativ 1) du biter ihop och betalar eftersom du bara måste se flugfisket som bara sänds på Eurosport2, 2) du konstaterar att det inte är värt 1000 spänn i månaden för flugfisket eller 3) du ser dig om efter andra leverantörer som (än så länge) har flugfisket till en lägre kostnad. Alternativ 1) är inte så bra för Telia eftersom de mesta av pengarna ändå går till SBS, medan alternativ 2) och 3) är ännu sämre då de tappar den inkomstkällan. Ur Telias synvinkel är det här en balansgång mellan ökade kostnader (hur mycket de måste betala till SBS) och minskade intäkter (om kanalpaketet blir för dyrt tappar de kunder och får in mindre pengar).
Jag håller med om att det hela kunde hanterats bättre och att en månads fritt HBO inte motsvarar att det stora kanalpaketet har urholkats och helt plötsligt blivit det halvstora kanalpaketet. Ja, Telia tappar kunder på det här, men de räknar med att saker och ting kommer bli som vanligt igen ganska snart. SBS har inte råd att vara utan 20% av sina tittare någon längre tid. De tappar då cirka 20% av sina reklamintäkter och det är mycket i en pressad bransch. I konflikten med Boxer tog det 18 timmar innan de hade enats om ett nytt avtal och boxer sände SBS kanaler igen.
Ska man dalta om kanal 5 9 11 när man kan se det gratis på webben i alla fall? Play tjänsten finns ju där helt gratis för alla så det argumentet köper jag inte
Folk tittar allt mindre på tablå-tv/linjär-tv utan föredrar att titta när de passar dem, snarare än när programmen sänds. Färre tittare ger lägre reklaminkomster och då måste företagen antingen höja priserna eller hitta andra sätt att dra in pengar på. Reality-TV där folk skall ringa/SMSa och betala för att rösta är helt genialiskt (Lås in folk i en lokal, ställ in sprit och filma Låga produktionskostnader och extrainkomster, jippi). Playtjänster är en annan möjlig väg att dra in mer pengar.
Har du kollat på kanal5play? Det är inte riktigt som svtplay (som för övrigt finansieras av din TV-licens) där allt är gratis. Här visar SBS reklam före, under och efter avsnitten du vill se på. Vill du se på vissa "exklusiva" program krävs det att du är premiummedlem (kostar bara 59 kronor i månaden) likaså om du vill se saker som är lite äldre. Tror du att SBS hellre vill att du tittar på deras inteheltgratis-webbsajt än på samma kanaler hos Telia? Efter SBS-boxer-konflikten i höstas försvann SBS-kanalerna ur Boxers play-utbud...
Sitt still i båten, jag tror inte det tar lång tid innan du har tillgång till SBS kanaler igen.
Postad 03 april 2015 - 13:12
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Det är ju du som kund som betalar
Vad är du villig att betala för ett kanal paket?
Det jag hade innan och varför ska jag betala mer för något som är gratis på en webbsida inte kostar att registrera sig på? Och återigen det är Telia som prioriterar miljarder på fiber 4g wifi inte på ett tvpaket 10000 kunder vill ha är arga förlorat är beredda byta till annan operatör som har dessa mig inkluderat.
Postad 03 april 2015 - 13:29
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det jag hade innan och varför ska jag betala mer för något som är gratis på en webbsida inte kostar att registrera sig på? Och återigen det är Telia som prioriterar miljarder på fiber 4g wifi inte på ett tvpaket 10000 kunder vill ha är arga förlorat är beredda byta till annan operatör som har dessa mig inkluderat.
Du vill/kan verkligen inte förstå det som andra försöker förklara för dig här. För att få tillgång till de senaste avsnitten av populära serier på kanal 5 och 9 via play så måste du bli pemiumkund hos SBS och betala 59 kr/mån.
http://www.kanal5play.se/skaffapremium
Postad 03 april 2015 - 13:42
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Om du nu kan se det du vill på en webbsida gratis, varför gör du inte det då, istället för att gnälla här?
Redigerat av Bopper, 03 april 2015 - 13:42.
Postad 03 april 2015 - 13:47
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Du vill/kan verkligen inte förstå det som andra försöker förklara för dig här. För att få tillgång till de senaste avsnitten av populära serier på kanal 5 och 9 via play så måste du bli pemiumkund hos SBS och betala 59 kr/mån.
http://www.kanal5play.se/skaffapremium
Och det menar du Telia inte har råd med med play tjänsten men prioriterar miljarder på fiber du gnäller inte är relevant inte vill behålla sina kunder?
Men det gick ju bra höja min avgift play+ som jag inte bad om
Om du nu kan se det du vill på en webbsida gratis, varför gör du inte det då, istället för att gnälla här?
Det är väl du som gnäller
1) Inte är Telia kund
2) Inte förlorat 10 kanaler mot 3 du hade innan
Postad 03 april 2015 - 13:57
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Det är väl du som gnäller
1) Inte är Telia kund
2) Inte förlorat 10 kanaler mot 3 du hade innan
1. Jag gnäller inte, jag ställde en fråga.
2. Jag är Telia-kund (Bredband, TV och Telefoni).
3. Vet inte hur många kanaler jag förlorat, har inte räknat, men troligen 9 då, eftersom jag kan se Kanal5.
Postad 03 april 2015 - 14:01
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Och ni som försvarar Telia tagit bort 10 kanaler andra ska acceptera det
Vi vet nu Kanal 5 tappat 70000 av Telias 700000 kunder totalt
Säg dessa 70000 nu lämnar Telia till andra operatörer, Skulle Telia tjäna eller förlora på det inte betala mellanskillnaden behålla SBS Discovery och sina 70000 kunder som lämnat?
Postad 03 april 2015 - 14:32
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Tror du på fullt allvar att Telia får din TV-licens? Du betalar TV-licens för att du har en TV (eller TV-mottagare som det står i lagtexten). De pengarna används till att finansiera SVT, SR och UR. Telia får inte en spänn av din TV-licens. Du kan läsa mer på http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/
Ja, din digitalbox räknas som TV-mottagare och du betalar licens för att du har en sådan, men du skulle betala för att du hade en sådan även om den kom från boxer eller viasat. Att den kommer från Telia gör inte att Telia får dina pengar. Regeringen har bestämt att du skall betala 144 kronor till, inte Telia.
Nu tog du en mening ur mitt inlägg och svarar med något helt orelaterat. Vad vill du egentligen säga?
Telia vill behålla dig som kund. De tjänar pengar på att du är kund. Är vi överens om den förutsättningen?
Om de accepterar ett avtal där de måste betala 1000 spänn per kund till SBS kommer de vara tvungna att ta ut den kostnaden av kunden. Om kanalpaketet med SBS kanaler skulle kosta 1000 spänn i månaden, skulle du vilja betala det? Vi har tre alternativ 1) du biter ihop och betalar eftersom du bara måste se flugfisket som bara sänds på Eurosport2, 2) du konstaterar att det inte är värt 1000 spänn i månaden för flugfisket eller 3) du ser dig om efter andra leverantörer som (än så länge) har flugfisket till en lägre kostnad. Alternativ 1) är inte så bra för Telia eftersom de mesta av pengarna ändå går till SBS, medan alternativ 2) och 3) är ännu sämre då de tappar den inkomstkällan. Ur Telias synvinkel är det här en balansgång mellan ökade kostnader (hur mycket de måste betala till SBS) och minskade intäkter (om kanalpaketet blir för dyrt tappar de kunder och får in mindre pengar).
Jag håller med om att det hela kunde hanterats bättre och att en månads fritt HBO inte motsvarar att det stora kanalpaketet har urholkats och helt plötsligt blivit det halvstora kanalpaketet. Ja, Telia tappar kunder på det här, men de räknar med att saker och ting kommer bli som vanligt igen ganska snart. SBS har inte råd att vara utan 20% av sina tittare någon längre tid. De tappar då cirka 20% av sina reklamintäkter och det är mycket i en pressad bransch. I konflikten med Boxer tog det 18 timmar innan de hade enats om ett nytt avtal och boxer sände SBS kanaler igen.
Folk tittar allt mindre på tablå-tv/linjär-tv utan föredrar att titta när de passar dem, snarare än när programmen sänds. Färre tittare ger lägre reklaminkomster och då måste företagen antingen höja priserna eller hitta andra sätt att dra in pengar på. Reality-TV där folk skall ringa/SMSa och betala för att rösta är helt genialiskt (Lås in folk i en lokal, ställ in sprit och filma Låga produktionskostnader och extrainkomster, jippi). Playtjänster är en annan möjlig väg att dra in mer pengar.
Har du kollat på kanal5play? Det är inte riktigt som svtplay (som för övrigt finansieras av din TV-licens) där allt är gratis. Här visar SBS reklam före, under och efter avsnitten du vill se på. Vill du se på vissa "exklusiva" program krävs det att du är premiummedlem (kostar bara 59 kronor i månaden) likaså om du vill se saker som är lite äldre. Tror du att SBS hellre vill att du tittar på deras inteheltgratis-webbsajt än på samma kanaler hos Telia? Efter SBS-boxer-konflikten i höstas försvann SBS-kanalerna ur Boxers play-utbud...
Sitt still i båten, jag tror inte det tar lång tid innan du har tillgång till SBS kanaler igen.
1. 1000kr för flugfisket, du menar alternativen BBB och Comhem kostar 1000kr extra för de 10 kanalerna för SBS Discovery? Jag antar du ser dessa kanaler som skitkanaler enligt dig.
2. Telia tjänar inte på att ha en arg kund och inte om 10000 kunder hoppar av de inte får det de betalat för är vi överens här?
3. Är 59kr i månadsavgift något att bråka om inte behålla 10000 kunder förlorar mer?
Postad 03 april 2015 - 15:02
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
1. 1000kr för flugfisket, du menar alternativen BBB och Comhem kostar 1000kr extra för de 10 kanalerna för SBS Discovery? Jag antar du ser dessa kanaler som skitkanaler enligt dig.
2. Telia tjänar inte på att ha en arg kund och inte om 10000 kunder hoppar av de inte får det de betalat för är vi överens här?
3. Är 59kr i månadsavgift något att bråka om inte behålla 10000 kunder förlorar mer?
Inte för att Telia skulle betala 59 kr/mån för play-tjänsterna... Men om vi lever med tanken att dem skulle göra det och dem har 700 000 kunder så skulle det innebära 41,3 miljoner kr/mån... så ja det är nog nått att bråka om 
Postad 03 april 2015 - 15:30
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Ärligt talat, jag har svårt att förstå vad du vill ha sagt när inte dina meningar hänger ihop.
1) Nu tog jag flugfiske som ett exempel på ett specifikt intresse, skitkanaler var ditt ord, Jag skulle kunna valt formel 1 eller golf, men det var redan taget av andra kanaler. Jag tog siffran 1000 kronor ur luften för jag tyckte det var en summa som skulle göra kanalpaketet smärtsamt dyrt för de flesta. Det var bara ett överdrivet exempel på vad som skulle hända om Telia accepterade vilka villkor som helst från SBS. I det läget skulle du inte gnälla över att kanalerna tagits bort, då skulle du gnälla över att det blivit för dyrt.
2) Nej, Telia tjänar inte på att ha en arg kund. Jag är övertygad om att de ansvariga på Telia inte heller är nöjda med den nuvarande situationen. De skulle mycket hellre visa SBS 10 kanaler för den kostnad som de tidigare gjorde. Jag säger det igen, att de tog bort kanalerna beror på att Telia och SBS inte kunnat komma överens om de nya villkoren och Telia har inte längre rätt att sända kanalerna. Det handlar inte om att Telia ville blåsa dig som konsument. Det tjänar de inga pengar på.
Du är arg och säger att du vill ha de 10 kanalerna du hade, till samma pris som förut. Jag skulle tro att det är precis det Telia siktade på när de satte sig vid förhandlingsbordet, men SBS ville annorlunda. Vad skall Telia göra i detta läget? Förväntar du dig att Telia skall betala SBS mer pengar utan att ta ut samma summa av dig? Tror du Telia idkar välgörenhet och ger pengar till behövande?
3) Som hugeman påpekade, det handlar inte om 59 totalt utan 59 kronor per kund och det blir en slant...
Redigerat av dalle, 03 april 2015 - 15:34.
Postad 03 april 2015 - 15:31
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Inte för att Telia skulle betala 59 kr/mån för play-tjänsterna... Men om vi lever med tanken att dem skulle göra det och dem har 700 000 kunder så skulle det innebära 41,3 miljoner kr/mån... så ja det är nog nått att bråka om 
Och skulle Telia betala t ex 19 kr/mån för play-tjänsterna så är det ca 160 miljoner kr/år plus kostnaden för att ha kanalerna i vanliga linjär-TV utbudet...
Postad 03 april 2015 - 16:28
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Och skulle Telia betala t ex 19 kr/mån för play-tjänsterna så är det ca 160 miljoner kr/år plus kostnaden för att ha kanalerna i vanliga linjär-TV utbudet...
Betalar hellre 19kr månad för en tjänst en att tanka ner ett par 100 gb
Postad 03 april 2015 - 16:55
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Betalar hellre 19kr månad för en tjänst en att tanka ner ett par 100 gb
Förstår du själv vad du läser och skriver här?
Postad 03 april 2015 - 17:07
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Han trollar oss.
Redigerat av dalle, 03 april 2015 - 20:10.
Postad 03 april 2015 - 19:55
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Jag förstår fortfarande inte varför du tycker att Telia ska ta investeringspengar för infrastruktur och lägga dem på att sponsra inköpskostnader för licenser.
Tänk dig en ICA butik som har 9 miljoner i utgifter och 10 miljoner inkomster.
Efter några år har man skrapat ihop lite kapital som man vill lägga på att renovera butiken. Samtidigt så vill leverantörerna höja sina priser så utgifterna höjs till 11 miljoner.
Så vad gör man?
1. Höjer priserna så inkomsterna ökar och renoverar butiken.
2. Förhandlar stenhårt med leverantörerna, behåller utgifterna under 10 miljoner och renoverar
3. Eller ditt alternativ. Man tar pengarna man fått ihop till renoveringen och betalar leverantörerna utan att höja priserna, går med förlust och skippar renoveringen. Efter några år är man i konkurs.
I Telias fall så är det troligen ingen förlustaffär, men en minskad vinst.
Postad 03 april 2015 - 20:00
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Ingen kan vara så puckad som han verkar vara. Han trollar oss. Vi får helt enkelt be moderatorerna stänga den här tråden och hitta andra ämnen där vi kan försöka tala förvirrade forummedlemmar till rätta.
Håller med och jag går alltid på det.
Ska kanske ta bort inlägget ovan, man ska ju inte mata trollen sägs det. Och nu har jag lagt 15min av min fredagkväll på att argumentera mot nån som jag är helt ointresserad av haha.
Postad 03 april 2015 - 23:00
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Ja jäklar för "underhållningen"
Jag blir kallad "troll" för jag betalat 10 kanaler för Telia vet tydligen vad mitt intresse ligger i att se på vilka kanaler
De som kallar mig "troll" har själva trollat i denna tråd i flera år och klagat på precis ALLT annat än 10 borrtappade kanaler
Nej Telia vet inte bättre vad som ligger i ditt intresse. Men förhoppningvis ser dem var det barkar hän i framtiden för merparten av de andra 699 999 kunderna. Oftast skriver man långa avtal och därför blir detta avtalet för Telia väldigt viktigt att det "pekar" åt rätt håll (de andra operatörerna kommer att fira om Telia går segrande ur det här, annars kommer dem få samma problem när deras avtal går ut med SBS).
Sedan är det ju förhoppningsvis så att du inte har 10 borttappade kanaler för all framtid. Å andra sidan vet du ju inte hur ditt kanalpaket hade sett ut som Telia accepterat SBS krav rakt av.
Och nej de punkterna du tar upp ovan om t.ex. 4G utbyggnad är inte relevant. Det är ett helt annat affärsområde som också till största del får bekostas av dem som kommer att använda det. Och åter igen, att det kostar 59 kr för dig som privatperson och att du kan se endel program gratis på webben är inte relevant i en affärsuppgörelse mellan 2 företag. Skilj på B2C och B2B annars är det meningslöst att försöka ha en dialog.
Men jag tror vi alla mår bäst av att släppa detta nu och bara hoppas att Telia och SBS kommer överrens så fort som möjligt efter påsk vare sig det gäller pengar, paketering eller play-tjänster.
Postad 03 april 2015 - 23:23
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Nej Telia vet inte bättre vad som ligger i ditt intresse. Men förhoppningvis ser dem var det barkar hän i framtiden för merparten av de andra 699 999 kunderna. Oftast skriver man långa avtal och därför blir detta avtalet för Telia väldigt viktigt att det "pekar" åt rätt håll (de andra operatörerna kommer att fira om Telia går segrande ur det här, annars kommer dem få samma problem när deras avtal går ut med SBS).
Sedan är det ju förhoppningsvis så att du inte har 10 borttappade kanaler för all framtid. Å andra sidan vet du ju inte hur ditt kanalpaket hade sett ut som Telia accepterat SBS krav rakt av.
Och nej de punkterna du tar upp ovan om t.ex. 4G utbyggnad är inte relevant. Det är ett helt annat affärsområde som också till största del får bekostas av dem som kommer att använda det. Och åter igen, att det kostar 59 kr för dig som privatperson och att du kan se endel program gratis på webben är inte relevant i en affärsuppgörelse mellan 2 företag. Skilj på B2C och B2B annars är det meningslöst att försöka ha en dialog.
Men jag tror vi alla mår bäst av att släppa detta nu och bara hoppas att Telia och SBS kommer överrens så fort som möjligt efter påsk vare sig det gäller pengar, paketering eller play-tjänster.
Jo 4g utbyggnad är visst relevant och man går in på Telia facebook och ser reklam för miljarder men har inte råd inte vill köpa ett tv paket för miljoner som inte passar för att nu tappa 10000 kunder
Ja det är lätt för dig att "släppa"
Jag hade himla strul med byta från operatören innan till Telia och man ska göra samma sak om man ska byta igen
Lätt gnälla "troll" då när andra här troligtvis inte ser på dessa kanaler 10000 andra kunder gör
Postad 04 april 2015 - 00:59
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1 838 inlägg
Så, tog bort lite poster som inte har med tråden att göra. Skärpning tack!
Sen undrar jag om det verkligen inte finns något vettigt sätt att titta på HBO på boxen för via fjärren och videomenyn är det helt värdelöst.
Både långsamt och uselt GUI som gör att man måste scrolla film/serie för film/serie. 
Postad 04 april 2015 - 07:57
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Jo 4g utbyggnad är visst relevant och man går in på Telia facebook och ser reklam för miljarder men har inte råd inte vill köpa ett tv paket för miljoner som inte passar för att nu tappa 10000 kunder
Ja det är lätt för dig att "släppa"
Jag hade himla strul med byta från operatören innan till Telia och man ska göra samma sak om man ska byta igen
Lätt gnälla "troll" då när andra här troligtvis inte ser på dessa kanaler 10000 andra kunder gör
Men snälla du det handlar inte om att Telia inte har råd. Som jämförelse brukar Telia göra kvartalsvinster i storleksordningen 4-6 miljarder.
Postad 04 april 2015 - 07:59
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Så, tog bort lite poster som inte har med tråden att göra. Skärpning tack!
Sen undrar jag om det verkligen inte finns något vettigt sätt att titta på HBO på boxen för via fjärren och videomenyn är det helt värdelöst.
Både långsamt och uselt GUI som gör att man måste scrolla film/serie för film/serie. 
Gränssnittet är katastrofalt uselt jämfört med Netflix eller HBONordics websidor...
Det hjälps upp lite av att när du väl börjat titta på en serie dyker den upp i "din lista" eller vad det nu heter. Som tur är håller systemet koll på vilka avsnitt du sett, så genom att välja serien i "din lista" kommer du till rätt avsnitt. Men att hitta vilka serier du vill se, det är lite värre det. Du kanske kan registera dig för en 14 dagar-period på hbonordic.
Redigerat av dalle, 04 april 2015 - 08:00.
Postad 04 april 2015 - 09:27
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jag klagar på något som har försvunnit, jag kanske måste byta operatör Att du är upprörd över försvunna kanaler är förståeligt och berättigat. Ingen tycker detta är en bra situation, inte Telia heller som i mångt och mycket får bära hundhuvudet, men de har uppenbarligen bedömt att det är bättre i det långa loppet än att acceptera budet från SBS Discovery. Det betyder inte att kanalerna är borta för gott, skulle förvåna mig om de inte kommer tillbaks inom en någorlunda snar framtid. Men dina analyser av situationen saknar helt insikter och faktaunderbyggnad, bara osammanhängande resonemang fulla av motsägelser om sånt som på intet sätt påverkar läget. Naturligtvis kommer du att få mothugg på det. Ta reda på hur saker förhåller sig så kommer du finna att många är beredda att föra en meningsfull debatt med dig även om de inte har samma åsikter.
Redigerat av alfista, 04 april 2015 - 20:45.
Postad 04 april 2015 - 11:32
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Hoppas verkligen cmore eller viasat drar sig ut vid nästa förhandling Telia anser det är för dyrt för kunden
Trots allt
Det finns ju cmore play viaplay för ett par hundralappar bara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 708i Surround + Surround Back
Anton
2025-05-21 19:42:26
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|