Något nytt om uppdateringar - förutom att CH ska ge vidare information i mars om buggen?
Vill främst kunna redigera - och kanske få lite andra småbuggar fixade.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
10 relaterade trådar
Postad 27 February 2009 - 11:18
Hello friends. Long time... orkar inte läsa några hundra inlägg för att komma ikapp...
Något nytt om uppdateringar - förutom att CH ska ge vidare information i mars om buggen? Vill främst kunna redigera - och kanske få lite andra småbuggar fixade. Postad 27 February 2009 - 13:13
Det hände mig häromnatten med - jag var uppe "i annat ärende" och när jag passerade boxen vid 3-tiden hörde jag den "brumma" som om den vore igång. Jag har inga påminnelser inlagda så vitt jag vet! EDIT: Jag startade boxen (blå knapp) och stängde av den (röd knapp) igen - så tystnade den. Redigerat av Pjertan, 27 February 2009 - 13:15. Postad 27 February 2009 - 14:19
Samma här! Jag är ofta sömnlös och uppe och vandrar som ett spöke på natten... Ett par ggr har jag först hört - sedan med handen känt - det hända. Den ena gången var det 15 min mellan kl 00:15-00:30. Den andra gången vid 04-tiden (innan tidningen kom). Har också undrat vad som sker, men dragit slutsatsen att någon uppdatering skickats ut från ComHem via antennkabeln. Kan det vara så? Ska nog ringa ComHem och fråga...! Naturligtvis har jag hoppats att det är det efterlängtade fixen av 29-minutersbuggen som laddats in, men tyvärr inte (ännu i alla fall)... / Ulf Edit: Ringde tekniskt support. De hade aldrig hört talas om fenomenet var första kommentaren. I alla fall handlade det inte om utskick av uppdatering. Efter koll med kollega kom förklaringen att det även i stand-by går en svag ström i apparaten (även till hårddisken), vilket något värmer den och då och då kan göra att appparaten känner behov av kylning. Då startat fläkten. Detta händer alltså även i stand-by.... Så det man hör (och kan känna med handen) skulle alltså vara fläkten... (Själv misstänker jag nog ändå att hårddisken startar samtidigt som fläkten, så att det är både fläkt och hårddisk som snurrar i detta läge. Detta får kollas vid tillfälle om det är möjligt.) Redigerat av Unregistered7cd61031, 27 February 2009 - 14:47. Postad 27 February 2009 - 14:59 ehh, det borde inte vara mer än någon enstaka watt. Borde kunna kylas bort utan problem utan fläkt. Hårddisken borde inte alls vara strömsatt med ens en millivolt vid standby. Bara ett relä och IR-sensorn eller hur det nu fungerar. Kanske det där EU-fördraget om max standby-ström kanske inte är så dumt... Postad 27 February 2009 - 15:50
Håller med dig Monshi, men ville delge er andra ComHems (bort?-)förklaring.... / Ulf
Redigerat av Unregistered7cd61031, 27 February 2009 - 15:51. Postad 27 February 2009 - 17:43 Det supporten säger tror jag inte ett dugg på. Jag tror också att det är hårddisken som går igång. Tycker det låter mer än vanligt vid dessa tillfällen åtminstone inte mindre. Så varm kan den inte bli av att vara i standby-läge så att det ska låta som den "centrifugerar". Riktigt skumt! Postad 28 February 2009 - 10:44
Har jag missat någon knapp/inställning tro, eller går det inte att få boxen att direktinspela "oändligt" via en(1) knapptryckning? Dvs börja spela in och sedan göra så ända tills jag aktivt väljer att avsluta inspelningen.
Jag stör mig då och då på att första trycket på rec innebär att inspelningsstoppet automatiskt sätts till aktuellt programs sluttid enligt RPG:n. Det är jättebra om det är ett litet program och det inte är några förseningar, men rätt jobbigt om det är en film på TV4 etc med Nyheterna emellan (då den bara spelar in fram till dessa börjar eftersom det ses som ett nytt program) eller en fotbollsmatch där det med lång övertid för skador etc gör att programmet drar över sin tänkta sluttid. I fallet med TV4-film måste man då trycka på rec igen direkt efter och klicka sig framåt hur lång tid det skall spelas in, vilket kan bli en massa klickande då dessa tidshopp struntar i RPG:n. Med Samsungs PVR, inte HD, innebar ett första tryck på rec att den spelade in så länge som användaren inte kom med nya direktiv. Detta tycker jag är ypperligt för sådana scenarion där man vill spela in kanske två program eller fler direkt efter varann på samma kanal, samtidigt som man sitter och tittar på ett annat längre program som började typ 5-10 minuter före det första programmet på inspelningskanalen. Det enda man behövde göra var att först med ett enkelt tryck starta inspelningen på inspelningskanalen tidigare (precis innan det programmet man skall se startar på den andra kanalen) och sedan bara hoppa över till den kanalen man skall följa direkt, för att när man anser att man fått allt inspelat som man vill stoppar inspelningen. Sedan när man skall titta på det får man hoppa fram de där 5-10 minuterna i början. Med denna box skulle ett sådant enstaka klick på rec 5-10 minuter innan första programmet startar innebära att allt man fick inspelat var just slutet på programmet som pågick innan det program man faktiskt är intresserad av. Denna box lämpar sig alltså inte till sådana som vill spela in lite mer obestämt utan att slaviskt följa RPG:n och som inte riktigt litar på den för alla sorters program/kanaler. Eller så har jag som sagt missat någon knapp/inställning. Förövrigt är jag lite förundrad över varför det inte finns någon information om upplösning på inspelat material när man trycker på infoknappen. Det borde väl vara enkelt fixat tycker jag. Postad 28 February 2009 - 12:11
Boxen spelar inte in med någon särkild upplösning som man kan välja eller ställa in. Den lagrar bara den dataström som kommer i antennkabeln rakt upp och ner för den kanal man valt. Från denna dataström kan man sedan själv ställa in/välja upplösning (på samma sätt som från direkt sändning). Ungefär så i alla fall... / Ulf Postad 28 February 2009 - 12:32
Det är detta jag menar att man tappar info om i det inspelade. När du tar info under direkt sändning så står det ju vad originalupplösningen är i form av 576/720/1080 och i/p och 4:3/16:9 så att du då som du säger kan ställa in boxen/tv:n rätt när du tittar just då. Denna info om originalupplösning finns inte kvar i det inspelade, så man vet inte hur man skall ställa in boxen/tv:n "mest korrekt" när man skall titta på det. Inte helt lätt att komma ihåg hur originalutsändningen i form av upplösning och bildformat var på ett program man spelade in för några veckor sedan. Är du med? Eller har jag missat något här med? :-D Redigerat av Unregisterede645e24b, 28 February 2009 - 12:32. Postad 28 February 2009 - 13:18
har du boxen på orginal så ställer den sig själv du behöver inte göra några sånna ändringar Postad 28 February 2009 - 14:40 Vilket vi alla vet att boxen inte alltid kommer ihåg som sin inställning. Och detta hjälper inte vad gäller bildformatet som det inte finns info om heller. Postad 28 February 2009 - 15:30
Jag är med! Det hade jag ingen aning om. Håller med om att även den infon väl borde sparas om den finns med i originalsändningen. Då sorteras alltså viss info från originalsändningen bort. Varför? Är det annan info som också sorterats bort tro.., konstigt..? / Ulf Postad 28 February 2009 - 16:10
Är det en teknisk begränsning eller en "spärr" från Com Hem/Humax som gör att man inte kan få in de så kallade analoga grundkanalerna och spela in dem också?
Hyreshuset jag bor i har Com Hem och dess grundutbud (TV6, TV8, TV4 Sport osv) som man kan ta del av helt utan digitalbox. Här kan man ju tycka att dessa kanaler (som man inte valt i sitt specifika digitalabonnemang) också borde kunna hittas av boxen för inspelning och inte bara för att direkt skickas vidare till antenn ut. Postad 28 February 2009 - 16:13 Det har väl inte funnits digitalboxar sedan CH's första modeller (exv Macab DCB-101 som jag strax skall pensionera) som har haft både digital och analog mottagare inbyggd, så det kan du glömma. Edit: Sedan att skitföretaget Comhem inte kan spegla de analoga kanalerna digitalt, fritt och okodat är irriterande. Varför skall man betala en gång till för kanalerna? Redigerat av hakanh65, 28 February 2009 - 16:25. Postad 28 February 2009 - 16:14
det är en digitalbox raktigenom. Ingen analog hybrid. Nej det går ej att spela in analoga kanaler med den.
Postad 28 February 2009 - 16:23 Det är teknisk begränsning. De så kallade analoga grundkanalerna är verkligen analoga. De omvandlas "före leverans" från digitala till analoga och kan alltså sedan inte läsas in i vår nya box. De första boxarna som fanns ("Sagem-gråsuggorna") hade både analog och digital mottagare i sig, men sådana tillverkas inte längre efter digital-TV-övergången år 2007. De analoga grundkanalerna finns så att hyresgäster utan digitalbox och med tjock-TV kan se på dessa, mot ett tillägg på hyran med 75:-/mån normalt. Detta är ett gammalt kollektivt avtal, som bara finns i gamla (befintliga) ComHem-hus. I nyproduktion har man inga analoga kanaler alls. De analoga kanalerna sänds parallellt på samma antennkabel även digitalt. Dessa får man betala för i digital form. Gör man inte det så blir de spärrade, precis som alla andra kanaler man inte betalar för (per styck eller som ingående i paket). / Ulf Edit: Oj, vad många svar det trillade in "samtidigt", MF... Flera hann före mig. Redigerat av Unregistered7cd61031, 28 February 2009 - 16:26. Postad 28 February 2009 - 16:26
Det är det där jag inte riktigt kan förstå som lekman inom området. Allt går ju i samma kabel. Samsas digitala och analoga signaler, eller är signalen som sådan samma (analog/digital) för båda och att det är just först i mottagaren en separation sker för att tolka det analogt eller digitalt?
Förvirrad. :-D Postad 28 February 2009 - 16:31
Digitala och analoga signaler samsas samtidigt i tråden.
....Så är det ju även med gamla telefonlinan (Telias kopparlina). Det gamla telefonpratet är analogt och ADSL-dataströmmen till datorn (modemet) är digital. De samsas samtidigt, men kan inte "läsa" varandra... / Ulf Redigerat av Unregistered7cd61031, 28 February 2009 - 16:31. Postad 28 February 2009 - 18:26
Då har man bokat upp sig på en box. 2600 landade priset på med 24m bindning. Jag e nöjd iaf.
Postad 28 February 2009 - 22:10
Var någonstans fick du denna deal? Kan vara intressant att besöka "rätt butik" för att få ett bra pris. Postad 01 March 2009 - 02:58
Jag märkte också detta fenomen och blev mycket förvånad, har inte sett alternativ vad gäller hur inspelningen avslutat, får kolla vidare. Det skulle suga ordentligt om man inte kan få den att spela in tills man själv väljer att stoppa, detta borde vara default alternativet. Postad 01 March 2009 - 09:22
Inhandlades på Siba. Men om sanningen ska fram så var det inte min skickliga köpslagning som ordnade priset. Jag känner en snubbe som jobbar där som fixade till priset lite. Men nån här hade ju fått ner den till 2200. Postad 01 March 2009 - 15:35
Har ett väldigt irriterande problem med missljud, en typ av surr som inte kommer från hårddisk utan från själva chassit som får någon typ av vibration. Låter som av bara h:ete. Försöker lägga suddgummin under och det hjälper ett tag men kommer ofta tillbaka efter någon dag. Har någon annan haft problemet och finns det någon lätt mer permanent lösning?
Postad 01 March 2009 - 18:59
När min box står i standby så varvar den upp vid en påminnelse (titta). En kärring som jag hade här i natt svär på att boxen varvade upp kl 04… konstigt tyckte jag men nu ser jag att automatiskt systemuppdatering är inställd på kl 04...
Postad 01 March 2009 - 19:15
Märkligt… jag kan se digitala TV1, TV2 och TV4 (endast dessa tre kanaler) utan att ha programkortet i boxen. Samma sak när jag provar med själva TV som har inbyggd DVB T/C. Min brf har bara det anolga grundutbudet och inte har det kommit info att dessa tre digitala kanaler ”frivisas”… Samma för er?
Postad 01 March 2009 - 21:19
Saxat från http://www.comhem.se...ews_090225.html :
"Uppdatering 2009-02-24 Humax arbetar med att ta fram en ny mjukvara. När Humax har en färdig version ska denna testas av Com Hem och även av Conax. Vi kan idag inte ge ett närmare besked om när en färdigtestad mjukvara kan vara klar. Ny information lämnas senast 2009-03-15." Ni är kanske en del som blir lite förväntansfulla nu? Postad 01 March 2009 - 21:23 Vem vet, CH kanske har kommit på bättre tankar och planerar att erbjuda de kanaler som redan sänds fritt i etern digitalt okodat? Domedagen är nära alltså... Postad 01 March 2009 - 21:24
Absolut men tyvärr kommer det ta ett "bra" tag innan vi får ta del av uppdateringen tror jag, Många instanser måste säga sitt tydligen. Mvh. Mats Postad 01 March 2009 - 21:42 Det finns ett begrepp som kallas "must-carry" och som innebär att man för att få distribuera TV över kabel måste skicka med just dessa kanaler "gratis". Det finns inget som säger om de måste skickas ut analogt eller digitalt, bara att det måste ske på något av sätten. Om man skickar ut kanalerna analogt till alla kan man ta extra betalt för dem i digitala form, men om man bara skickar ut digitalt ska dessa vara gratis. Ni kanske är i ett övergångsskede där det anaologa "must-carry:et" ska ersättas med digitalt. Enligt nya bestämmelser får operatören ta betalt även för "must-carry" vad gäller den del som ska täcka underhåll av kablar mm. Tidigare var det mer strikt att de som såg på kabel skulle ha samma chans som de som såg på TV med antenn på taket att se de svenska baskanalerna gratis.... Vi är inne i en tid av förändring, som nog innebär att "analoga grundutbudet" blir "digital grundutbud" och även att det då kan ändras vilka kanaler som skickas i detta baspaket. Det blir säkert nya förhandlingar mellan fastighetsägare/bostadrrättsföreningar och ComHem om vad som ska ingå och vad det ska kosta.... Och "must-carry" helt gratis kanske t o m försvinner helt... Här kan man läsa mer: http://www.rtvv.se/s...Nyheter/090205/ / Ulf Redigerat av Unregistered7cd61031, 01 March 2009 - 21:43. Postad 01 March 2009 - 22:03
varför inte knappa in på timer från en tid till så länge man vill spela in Postad 01 March 2009 - 23:16 Vet man exakt vilka program man vill se är det givetvis bra att knappa in timerinspelning i förväg istället. Men många gånger kan jag få för mig att spela in utan att just då veta om jag eventuellt vill spela in mer än aktuellt program på den kanalen. Sen är det inte varje gång man har tid i förväg att ställa in timer, dvs att man kanske kommer hem sent etc, och då är det enklare att bara sätta igång inspelning så man inte missar än mer istället för att fippla med en timer eller räkna ut hur lång tid jag måste sätta inspelningen på för att få med alla de programmen man tänkt sig. Postad 02 March 2009 - 00:02
Landskrona pionjär inom bredbands-tv
Landskrona är en av fyra kommuner i Sverige som kan stoltsera med konkurrens i tv-nätet. Inom den närmaste månaden kan 4 000 abonnenter bli aktuella för installation. Det innebär att fler kan välja vilka kanaler de vill betala för. http://hd.se/landskr...inom-bredbands/ Postad 02 March 2009 - 00:21
Tanken med det så kallade öppna tv-nätet är att konsumenten inte ska behöva låsa sig till en viss leverantör. I ett öppet tv-nät kan flera leverantörer samsas om samma kablar. Det innebär att man inte behöver köpa ny digitalbox för att byta kanalleverantör. En annan fördel är att tv-tittarna själva kan bestämma vilka tv-kanaler de vill betala för. Tiden då hyresvärden bestämde vilka kanaler hyresgästen skulle få se är förbi. Kul att någon tar ett intiativ för att bryta denna "stelbenta" lösning som bara finns att tillgå idag(beklagar att detta är lite OT). Mvh. Mats Postad 02 March 2009 - 08:15
Det är ju känt sedan tidigare att om man förinställer listan "Favorit" så händer det titt som tätt att boxen på egen hand byter till listan "TV". Nu har ett nytt favoritlist-fenomen uppstått på vår box. Först försvann SVT1 från "Favorit1" och måste läggas in igen. Ett tag senare försvann TV4 ur listan.
Någon som har samma erfarenhet? Bugg eller något annat? Redigerat av Mange36, 02 March 2009 - 08:16. Postad 02 March 2009 - 09:31
Exakt… första ”buggen” för mig. SVT1 och TV4 har försvunnit från min lista… tusan också, trodde att jag hade en buggfri box…
Postad 02 March 2009 - 09:43
Är det en bugg då? Kan det inte vara t.ex. så att Comhem ändrat något i nätet, frekvenser eller liknande?
Det mystiska med den här boxen är att alla förmodligen har samma programvara/firmware, men att vissa men inte alla drabbas av "buggar". Dessutom är det konstigt att t.ex. 29-minutersproblemet eller problemet med att boxen själv byter kanallista bara uppträder ibland. Om det är buggar i boxen borde det väl finnas någon slags logik och regelbundenhet? Eller? Postad 02 March 2009 - 10:47 Nä - ingen sån logik behöver finnas för att det ska kallas bugg. Detta är en "favorit" bland programmerare, om jag förstått det rätt. Vet man vad felet är är det liksom lättare att avhjälpa det än om man måste börja med att förstå när det uppstår!? Är det inte sånt som kallas för intermittenta fel? Någon teknikkunnig får förtydliga både stavning och innebörd, tror jag... Postad 02 March 2009 - 11:24 Ja, så är det. Att kunna reproducera felet kan ibland vara den allra svåraste uppgift. Det kan vara så att felet bara inträffar om man trycker på en viss knapp exakt samtidigt som något annat händer (t ex inspelningen börjar i bakgrunden). Det är ofta så att felet uppstår ofta för vanliga användare, men när man testar i "labbet" så händer det inte, på grund av att man inte kör som en normalanvändare när man testar i labbet. Då säger programmeraren "jag kan inte reproducera det", och användarna kan inte förstår det, eftersom enligt dem är det lätt att reproducera. Om man kan reproducera ett fel till 100% så är det viktigt att säger till hur man gör när man rapportera in felet. Postad 02 March 2009 - 12:20
Hähähä… normalanvändare...
Buggarna tycks i denna tråd vara då man inte gör något! Men jag gnäller inte, detta är den absolut bästa boxen (tror jag fortfarande i min enfald). Härliga menyer, bild och inspelningsmöjligheter. Redigerat av Seafront, 02 March 2009 - 12:25. Postad 02 March 2009 - 13:14
Tänkte beställa den här via dustin. Där står det under spec: "CA-modul medföljer: Nej".
Behöver man verkligen en CA-modul när man köper en box till comhem? Verkar ju konstigt isf.. Postad 02 March 2009 - 14:14 Har också kollat på Dustin Home: http://www.dustinhom...5010213322.aspx Ser inte ett skvatt om CA-modul i texten på sidan. Som jag tyder sidan så är det bara att köpa och sedan ringa Com Hem och paira deras kort mot boxen (som vanligt). Bra pris! Redigerat av Unregistered64f891a5, 02 March 2009 - 14:15. Postad 02 March 2009 - 14:22
Nu har jag forskat runt lite kring detta, och jag tror man blir tvungen att inhandla en ca-modul om ingen sådan medföljer. Jag har redan beställt boxen och tänkte åka förbi siba eller liknande o köpa ca-modulen som kostar ca 400:- tror jag. Postad 02 March 2009 - 14:36 Gör inte det. Burken innehåller redan Conax-avkodare och en kortläsare så du behöver inte CA-modul. Om man läser lite längre ner i specen så står det "Conax krypteringssystem (kortläsare)" som bekräftar detta. Alla som har köpt burken kan också bekräfta detta om du inte tror på det. Postad 02 March 2009 - 14:46
OK, tack för den infon!! Jag ska givetvis vänta med att köpa en ca-modul, blev dock lite förvirrad när det stod att ca-modul inte ingår på dustins specifikation.. Postad 02 March 2009 - 15:09 Ja det är lite förvirrande, speciellt som det aldrig brukar ingå någon CA-modul i apparaterna som har plats för det. Vitsen med det är förstås att man skall köpa en som passar den egna leverantören av betalkanaler. I det här fallet kan man inte ens stoppa in en CA-modul. Postad 02 March 2009 - 16:35 4300kr är kanske ett bra pris om man tänker inte binda upp sig, men om man ska spendera 4k på en box som bara fungerar med ComHem, har man förmodligen tänkt att har ComHem en längre stund, eller? Vad jag har förstått så får man boxen för under 3k om man binder upp sig i 2 år. Postad 02 March 2009 - 19:25
Såg i dag att Netonnet har ett specialerbjudande på boxen för 3790:- och då får man en Logitech fjärr värd 590:- med i paketet. Gäller vid 12 månaders bindning och de 3 första månaderna för 99:-/månad av Large paketet.
Postad 02 March 2009 - 19:34
Hej!
Jag har som en del andra här den "härliga" 29 minuters buggen på min box, ringde ComHem och de sa att en mjukvaruppdatering skulle komma ut "närmaste framtiden" och de inte bytte några boxar och sa att man skulle ha boxen på när man spelar in. Min fråga: Hur mycket ström drar boxen när den är på respektive standby, är det stor skillnad? Damen på ComHem supporten sa att hon hade hört någon som mätt och att det inte var så stor skillnad, och att standby läget drog mer, men hon kanske hade rökt på eller nåt.. Jag spelar in många program som börjar ca 17:00 och har ingen lust att ha boxen på hela dagarna och kvällen om det är en strömslukare. Mvh Postad 02 March 2009 - 19:49
Se under rubriken "12.3 Inspelning" på sidan 68 i manualen. Där står det exakt hur man gör. Det är bara att trycka på record (under inspelning) och sedan justera inspelningstiden med höger/vänsterpil. Postad 02 March 2009 - 19:58 Den drar 57 W enligt http://www.humaxdigi...00C_leaflet.pdf Någon med watt-mätare kanske kan mäta upp förbrukningen i stand-by-läge. I manualen står det "max 38 W" så det verkar vara lite oklart. Bäst att någon mäte med watt-mätare i båda lägen. Redigerat av hakanh65, 02 March 2009 - 20:03. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |