[Dagens bild] Tema: Natur & Landskap
Postad 05 December 2010 - 16:07
Postad 05 December 2010 - 21:52
Tack Micke!Mycket trevliga bilder GroKKen!
Nice, DA15 den var längesedan sist nu. Riktigt häftig bildISO 100, f/10, 1/125, 15mm
Min himmelbild från igår
_IGP0337.jpg 234.08K
0 Antal nerladdningarPentax K-5 +DA18-55
f8 | 1/125s | ISO 80
Postad 06 December 2010 - 06:13
TackDu ser, du kan ju när du bara vill...
Skitbra!
Den var på väg mot dörren så det var lika bra att gå ut med den.....stackarn....Nice, DA15 den var längesedan sist nu. Riktigt häftig bild
![]()
Min himmelbild från igår
Fin redigering på din bild.
IMGP0052.jpg 671.98K
0 Antal nerladdningarISO 100 @ f/10 @ 1/100 @ 15mm
Postad 06 December 2010 - 06:37
Det var så jag kände med min DA18-55Den var på väg mot dörren så det var lika bra att gå ut med den.....stackarn....
![]()
Fin redigering på din bild.
Ett träd
_IGP0351.jpg 361.62K
0 Antal nerladdningarPentax K-5 +DA18-55
f7.1 | 1/125s | ISO 80
Postad 07 December 2010 - 09:23
Från nån kväll i somras..
IMG_5714s.jpg 111.07K
0 Antal nerladdningar
Postad 07 December 2010 - 19:06
Snyggt GroKKen, gillar färgtonen starkt.
Från nån kväll i somras..IMG_5714s.jpg 111.07K 0 Antal nerladdningar
Gillar mättnaden i solnedgångens färg i bilden =)
Dagens favorit ur dagens 3 timmars fotorunda
DSC_1358.jpg 448.22K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Dreadlock, 11 December 2010 - 09:06.
Postad 07 December 2010 - 19:22
Ett träd
Trevliga bilder GroKKen. Din redigering är grymt fin tycker jag!Pentax K-5 +DA18-55
f7.1 | 1/160s | ISO 250
Härlig solnedgång, fina färger!Från nån kväll i somras..
Mycket stiligt!Dagens favorit ur dagens 3 timmars fotorunda
trääääd
IMGP0049.jpg 406.03K
0 Antal nerladdningar1/80 @ f/8 @ 15mm @ ISO 100
Redigerat av Mikael_R, 07 December 2010 - 19:23.
Postad 07 December 2010 - 20:42
Tack, har faktiskt inte gjort någonting angående mättnaden i efterbehandlingen. Kan dock vara så att jag använt en personlig inställning med ökad mättnad på kameran, kommer inte ihåg. Tack för kommentaren!Gillar mättnaden i solnedgångens färg i bilden =)
Dagens favorit ur dagens 3 timmars fotorunda
Snygg bild själv, gillar solen och ljuset på isen samt den blå himlen.
Tack Micke, snygg EB på din bild. Fint med ljuset på träden som skapar en kontrast mellan dem och himlen.Härlig solnedgång, fina färger!
trääääd
Redigerat av knobloch, 07 December 2010 - 20:42.
Postad 07 December 2010 - 21:14
Skickade in ovanstående bild till en tävling på Photohome för ett tag sedan, tror det fanns nån annons på Fotosidan som länkade till tävlingen med temat Älskade Stockholm. Såg precis att jag hade fått ett mail där man annonserade att tävligen var avslutad. Klickade mig in på deras hemsida och döm om min förvåning... http://www.photohome...-1?featured=489
IMG_7648s.jpg 473.27K 0 Antal nerladdningar
Canon Digital Ixus 60, 1/200 s, f/3,5, 8,46mm
Jaha, så nu ska man få hem en Pentax (vet dock ej vilken). Jag som kör Canon...
EDIT: Tack ni som gav feedback på bilden. Annars hade jag nog inte insett att den var så lyckad.
Redigerat av knobloch, 07 December 2010 - 21:19.
Postad 07 December 2010 - 21:28
Postad 07 December 2010 - 21:33
Tackar. Ja, har knappt fattat det. Skickade in mest på skoj, tror dock det kostade ca 50kr att vara med men då skulle man få hem bilden utskriven så jag tänkte varför inte? Tror att det är en Pentax k-r (http://sthlm.fotomas...e.aspx?id=10236). Hmm, vill man hamna i Pentax-träsket?
Grattis! Personligen skulle jag sälja kameran och beställa något objektiv istället
Postad 07 December 2010 - 21:36
Hahaha... Tackar! Sitter faktiskt precis och kollar på Prisjakt efter objektiv som ligger i samma prisklass.Grattis! Personligen skulle jag sälja kameran och beställa något objektiv istället
Postad 07 December 2010 - 21:39
Tack, jag tyckte också den passa braSnyggt GroKKen, gillar färgtonen starkt.
Tack Mikael, kul att höra. Varit nere i en liten svacka med inte så mycket foto så det är kul att veta att man inte tappat bort allt i alla fallTrevliga bilder GroKKen. Din redigering är grymt fin tycker jag!
+1 var precis vad jag också tänkteTack Micke, snygg EB på din bild. Fint med ljuset på träden som skapar en kontrast mellan dem och himlen.
Wow, häftigt, stort Grattis!Jaha, så nu ska man få hem en Pentax (vet dock ej vilken). Jag som kör Canon...
EDIT: Tack ni som gav feedback på bilden. Annars hade jag nog inte insett att den var så lyckad.
Postad 07 December 2010 - 21:45
Postad 07 December 2010 - 22:18
Stort grattis!Skickade in ovanstående bild till en tävling på Photohome för ett tag sedan, tror det fanns nån annons på Fotosidan som länkade till tävlingen med temat Älskade Stockholm. Såg precis att jag hade fått ett mail där man annonserade att tävligen var avslutad. Klickade mig in på deras hemsida och döm om min förvåning... http://www.photohome...-1?featured=489
![]()
Jaha, så nu ska man få hem en Pentax (vet dock ej vilken). Jag som kör Canon...
Klart du ska ha en Pentax!!!
Jag skulle nästan tolka det där som ett tecken, det är någon som vill att du ska joina the dark side
"Come Lok, join the dark side"
Redigerat av Mikael_R, 07 December 2010 - 22:19.
Postad 07 December 2010 - 22:50
IMG_7648_3s.jpg 149.85K
0 Antal nerladdningar
Postad 07 December 2010 - 23:21
Postad 08 December 2010 - 06:44
Riktigt stort Grattis, bilden är riktigt bra, man ser vad mycket redigering gör för bilden. Din redigering med skärpa och färgsättning lyfte en ganska trist bild. Nä, jag tror inte den hade vunnit utan redigering. Jag börjar mer o mer tycka att det är OK att lämna den dokumentära och istället göra något kreativt, vilket också inkluderar redigering. Sedan så får det väl finnas gränser också för det, att flytta in objekt som inte finns i bilden är över gränsen att ta bort är OK (i alla fall enligt mina mått).Tack Overhard! Måste bara lägga upp originalet, innan EB, så att man kan se skillnaden. Hoppas det är ok även om jag redan fyllt min kvot för dagen i denna tråd. Jag hoppar över morgondagen. Undrar om den hade vunnit?
Postad 08 December 2010 - 09:10
Haha, "Grokken-aktigt".. Det tar jag som en komplimang. Jag vet, när man jämför bilderna så här så känns det som att den är jättemanipulerad. Men jag blev lite besviken på bilden som kom direkt ur kameran, sen så kanske slutversionen ser något snäpp bättre ut än verkligheten men lite konstnärlig frihet måste ju finnas.Jag hade aldrig kommit på att behandla bilden så Grokken-aktigt om det var jag. Det blev en väldigt stor skillnad.
Tack Que, håller fullständigt med i ditt resonemang.Riktigt stort Grattis, bilden är riktigt bra, man ser vad mycket redigering gör för bilden. Din redigering med skärpa och färgsättning lyfte en ganska trist bild. Nä, jag tror inte den hade vunnit utan redigering. Jag börjar mer o mer tycka att det är OK att lämna den dokumentära och istället göra något kreativt, vilket också inkluderar redigering. Sedan så får det väl finnas gränser också för det, att flytta in objekt som inte finns i bilden är över gränsen att ta bort är OK (i alla fall enligt mina mått).
Postad 08 December 2010 - 09:19
Postad 08 December 2010 - 09:31
Just att den efter redigeringen fortfarande är trovärdig gör allt! Det hade ju varit möjligt att bilden var tagen genom ett tonat fönster och haft den färgsättning som du fått till. En överdift i redigering kan sänka en bild lika mycket som om den är rätt utförd ger det perfekta resultatet, vilket jag tycker du fått till
+1
Tycker det är en trovärdig (= inte överdriven) redigering som höjer bilden.
Postad 08 December 2010 - 09:37
Just att den efter redigeringen fortfarande är trovärdig gör allt! Det hade ju varit möjligt att bilden var tagen genom ett tonat fönster och haft den färgsättning som du fått till. En överdift i redigering kan sänka en bild lika mycket som om den är rätt utförd ger det perfekta resultatet, vilket jag tycker du fått till
+1
EDIT: Slänger in en bild också
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 08 December 2010 - 17:28.
Postad 08 December 2010 - 18:49
Pentax K-5 +DA18-55
f7.1 | 1/160s | ISO 250
Grov filmkänsla på den här bilden. Tycker det ser ut som att det är taget ur någon Narnia-film eller något.
Schysst efterbehandling!
Sen ett stort grattis till Knobloch såklart också!
Postad 09 December 2010 - 00:43
Grattis till segern och sug åt dig av berömmet, det är du värd. Verkligen skitskojj.Tack Overhard! Måste bara lägga upp originalet, innan EB, så att man kan se skillnaden. Hoppas det är ok även om jag redan fyllt min kvot för dagen i denna tråd. Jag hoppar över morgondagen. Undrar om den hade vunnit?
IMG_7648_3s.jpg 149.85K 0 Antal nerladdningar
Det som jag imponeras mest utav i dina bilder är din fenomenala "timing" att fånga dina nära och kära
precis i det rätta ögonblicket som "gör bilden". En liten gest är ibland allt som behövs, men ack så svårt (för en del
Tycker att redigeringen såg rätt så "snäll" ut trots allt (har sett värre saker). Att croppa bort ovesentliga detaljer hör väl till en fotografs vardag numera och kan lyfta en bild regält. Skärpa och kontrast är ju också smärre justeringar, men den där färgtoningen hade jag dock aldrig kommit på men det passade ju riktigt ypperligt just till denna vinnarbild.
Som sagt, det är ett verktyg men den som håller i verktyget gör den verkliga skillnaden.Jaha, så nu ska man få hem en Pentax (vet dock ej vilken). Jag som kör Canon...
Du får väl försöka vinna nåt annat märke med Pantaxen nästa gång.
Redigerat av Velodynamic, 09 December 2010 - 01:01.
Postad 09 December 2010 - 08:00
Grattis till segern och sug åt dig av berömmet, det är du värd. Verkligen skitskojj.
Det som jag imponeras mest utav i dina bilder är din fenomenala "timing" att fånga dina nära och kära
precis i det rätta ögonblicket som "gör bilden". En liten gest är ibland allt som behövs, men ack så svårt (för en del) att frysa på bild.
Tycker att redigeringen såg rätt så "snäll" ut trots allt (har sett värre saker). Att croppa bort ovesentliga detaljer hör väl till en fotografs vardag numera och kan lyfta en bild regält. Skärpa och kontrast är ju också smärre justeringar, men den där färgtoningen hade jag dock aldrig kommit på men det passade ju riktigt ypperligt just till denna vinnarbild.
+1
Exakt mina tankar, du måste ha sökaren klistrad mot ögat och alltid vara redo att trycka av antar jag eftersom du fångar så många bilder med härliga stunder som dessutom ägnats tanke åt komposition. Oj, det blev en lång mening...
Eller så har du bara väldigt mycket kvalitétstid inbakad i din vardag.
Postad 09 December 2010 - 16:30
Min timing ligger nog mycket i att jag alltid kör på serietagning när jag tar bilder, i alla fall på barn. Så det är egentligen inte så hög andel av bilderna som blir lyckade, mycket hamnar i papperskorgen. Om det nu är en K-r på väg hem så lär än mer hamna i papperskorgen då den nästan tar dubbelt så många bilder per sek än min 450D. Tror dock jag fortsätter köra Canon då det känns meckigt att börja byta ut all utrustning (har inte så mycket än förstås, men ändå).För att samtidigt svara på Overhards kommentar så stämmer det nog att när jag väl plockar fram kameran så är den nog ganska klistrad mot ögat, något av ett handikapp i sociala sammanhang.
Även ett tack till Manord för gratulationen.
Postad 09 December 2010 - 17:12
DSC_1579.jpg 157.08K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Dreadlock, 11 December 2010 - 09:03.
Postad 09 December 2010 - 18:21
Tack så mycket, vi kan väl dela på vinsten då... du får äran och jag får kameranTack för de fina orden Velo, det värmer. Angående färgtonen så tror jag faktiskt att jag fick inspirationen från GroKKens bild som lades in lite tidigare i denna tråd (Inlägg #2001, sid 67), jag hade för mig att det var någon bild innan i tråden som jag gillade blåtonen i och det måste vara den. Så Overhard var ganska mitt i prick när han kallade redigeringen GroKKen-aktig. Stort tack GroKKen!
Postad 09 December 2010 - 19:22
Hahaha... haha.. hehehe.. eehh...nej!Tack så mycket, vi kan väl dela på vinsten då... du får äran och jag får kameran
![]()
![]()
EDIT:Men jag kan skicka över en bild på kameran.
Redigerat av knobloch, 09 December 2010 - 19:23.
Postad 10 December 2010 - 08:31
Haha nej det är alldeles för mycket. Du får ju gärna ta en bild på den och lägga upp den här på forumetHahaha... haha.. hehehe.. eehh...nej!
EDIT:Men jag kan skicka över en bild på kameran.
Tack ManordGrov filmkänsla på den här bilden. Tycker det ser ut som att det är taget ur någon Narnia-film eller något.
Schysst efterbehandling!
Redigerat av GroKKen, 10 December 2010 - 08:32.
Postad 10 December 2010 - 16:17
DSC_1609.jpg 128.21K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Dreadlock, 11 December 2010 - 08:57.
Postad 11 December 2010 - 16:00
vallen är nog minst 1-1,5m från taknocken
sn_tak.jpg 213.88K
0 Antal nerladdningar
sn_.jpg 436.37K
0 Antal nerladdningar
Postad 11 December 2010 - 18:36
Fotot är förövrigt taget i London.
_DSC0016_3_mindre.jpg 1.86MB
0 Antal nerladdningarEdit: läste reglerna, och har laddat upp en mindre bild
Redigerat av madsen92, 12 December 2010 - 13:05.
Postad 11 December 2010 - 20:55
Konverter x2 på Nikkor's 85mm makro glugg
DSC_1665.jpg 660.91K 0 Antal nerladdningar
Riktigt fin bild, gillar skärpan skarpt(heh)!
Postad 11 December 2010 - 21:51
Snygga bilder notimetochill, ska ta och testa lite med mitt 85'a och Kenko 1,4X som jag har
Postad 11 December 2010 - 22:12
Snyggt madsen inte för mycket, kanske kunde man ta till lite mer skärpa
Snygga bilder notimetochill, ska ta och testa lite med mitt 85'a och Kenko 1,4X som jag har
Ja gör det
Postad 12 December 2010 - 11:16
Det där med mer skärpa kanske stämmer efter att bilden minskats ner så att längsidan är 1280px (Madsen se första inlägget för regler för bildstorlek).Snyggt madsen inte för mycket, kanske kunde man ta till lite mer skärpa
...
Och här en simpelpel bild i brist på annat...
_DSC5057.jpg 576.27K
0 Antal nerladdningar
Postad 12 December 2010 - 14:36
....men ack så tilltalande!Och här en simpelpel bild i brist på annat...
Postad 12 December 2010 - 21:46
+1verkligen mysiga färger!
En annan isbild från samma tillfälle som den förra
_IGP0465.jpg 379.7K
0 Antal nerladdningarPentax K-5 +DA40 Ltd
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
586 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna