Grilltråden
4196 svar till detta ämne
Postad 16 maj 2015 - 14:21
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
Ska grilla en fin oxfile (1kg) planen är rub med vitlök o andra kryddor, funderar på grill tiden dock och om jag ska köra den i folie?
temp (indirekt) runt 130c och köra den en timme?
Personligen tycker jag inte att en fin bit oxfilé behöver mer än nymalen svartpeppar/rosépeppar och salt, en innertemp på runt 55 grader.
Postad 16 maj 2015 - 15:15
K1M
-
K1M
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Hur är det med gasol, kan man byta till ett annat märke? tas de emot av vilka som helst, ex har jag AGA flaska just nu, men kan man lämna en Aga hos någon som säljer en annan?
Gasolfyllarna i Stockholm fyller på "alla" typer av tuber. De behöver inte vara tomma.
Postad 16 maj 2015 - 22:12
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Hur är det med gasol, kan man byta till ett annat märke? tas de emot av vilka som helst, ex har jag AGA flaska just nu, men kan man lämna en Aga hos någon som säljer en annan?
Lite klurig på hur länge gasolen räcker, har en 5 kg komposit, eller är den 6? vet faktiskt inte. Behändig storlek, men man vill inte råka ut för att det tar slut mitt i en bjudmiddag.
Jag som inte ens gillar Broccoli älskar grillad sådan. Jag kokar den knappt 2 minuter, sedan läggs den åt sidan. sedan tar man olja, hackar ner lite chili, och vitlök. Oljan sätter man på spisen och värmer i minst 10 minuter. den ska inte brynas eller brännas, utan mer "koka". smakerna från vitlöken och chillin blir riktigt nice i oljan.
Sedan penslas broccolin och antingen steks på grilljärn (så den får ränder) eller grillas ute. Sedan kan man droppa på lite mer olja innan servering. Mums.
Blev grillad rostas igår, tjocka skivor som blev fint rosa i mitten. Sweet Cayenne Bernaisesås, chipspotatis, och sallad till. Snabbt enkelt och mumsigt.
väldigt nöjd med min q3000.
Grillade på kolweber i torsdags.
Man lär sig något varje dag, jag körde mina broccoli i grillen ca. 20 min. Blev lagom färdiga, jag gillar inte överkokt.
Idag grillade jag hamburgare på mald entrecote, med en sallad med rostad majs, paprika , tomater blandat med en bönmix blev oxå mycket gott. Lyckades få hamburgaren perfekt, saftig och god. Kryddad med salt och peppar. Till efterrätt grillade vi ananas med lite råsocker på samt lite god vanilj glaså till.
Postad 17 maj 2015 - 22:48
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
Fan haft en bra helg grillade korv till lunch och kyckling senare till fredags myset!
Lördag blev det rester från fredag till lunch och sen grillade jag Lax på lördags kvällen.
Och idag blev det pizza till lunch dock på pizzerian och lite rester i kväll sen.
Postad 17 maj 2015 - 23:00
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Ska grilla en fin oxfile (1kg) planen är rub med vitlök o andra kryddor, funderar på grill tiden dock och om jag ska köra den i folie?
temp (indirekt) runt 130c och köra den en timme?
Vad blev det för öde för oxen?
Postad 18 maj 2015 - 09:18
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2 008 inlägg
Vad blev det för öde för oxen?
Det blev en rökig rub, körde oxen ca: en timme på 135c tills innertemp på 63c... ruben förstörde dock den (enligt mig själv, inte enligt frugan och gästerna) jag tyckte den blev alldeles för rökig i ytterområdena, väldigt likt pulled pork smaken som många älskar och jag avskyr! men innanmätet blev himmelskt 
Nästa gång blir det annan rub! (kanske viltlök och andra färska kryddor.)
Postad 18 maj 2015 - 09:21
Postad 18 maj 2015 - 09:31
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Det blev en rökig rub, körde oxen ca: en timme på 135c tills innertemp på 63c... ruben förstörde dock den (enligt mig själv, inte enligt frugan och gästerna) jag tyckte den blev alldeles för rökig i ytterområdena, väldigt likt pulled pork smaken som många älskar och jag avskyr! men innanmätet blev himmelskt 
Nästa gång blir det annan rub! (kanske viltlök och andra färska kryddor.)
Ja, oxe ska man helst inte sabba med en massa lullull.
Den förtjänar möjligtvis lite örter och vitlök osv som du själv säger, så det blir nog bra.
Salt, peppar, lite ört och vitlökssmör som penslas på typ.
Timjan och/eller rosmarin brukar funka bra.
Grillade ryggbiff i helgen, blev riktigt bra Salt, peppar och lite grilloil som penslades på under grillning blev perfekt! Saknar bilder i tråden men glömde själv att ta bilder...så bättring på den fronten Pics or it didnt happen som man säger
387442221.jpg 29,74K
0 Antal nerladdningar

Redigerat av masse70, 18 maj 2015 - 09:43.
Postad 18 maj 2015 - 09:51
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
På Oxfilé ska man endast ha svartpeppar och salt, allt annat är att förstöra ett så fint kött
Postad 19 maj 2015 - 12:05
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Och peppra gör vi EFTER grillningen.
Postad 19 maj 2015 - 12:11
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Och peppra gör vi EFTER grillningen.
Ptja, tycker faktiskt det går alldeles utmärkt att göra det innan också.
Salt däremot skyndar ju på Maillard-effekten, så det är ju viktigt att ha på innan.
Postad 19 maj 2015 - 17:12
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Å en droppe habanero på varje sida av en fin entrecote fungerar bra med.. 
Postad 20 maj 2015 - 10:21
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Ptja, tycker faktiskt det går alldeles utmärkt att göra det innan också.
Salt däremot skyndar ju på Maillard-effekten, så det är ju viktigt att ha på innan.
Tycker man ska undvika att bränna pepparn.
Är det low and slow är det ingen fara men är det Entrecote som ska köras hett ett par minuter på varje sida bör man hålla sig till saltet.
Postad 23 maj 2015 - 13:27
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag märkte att jag gjort slut på 2 kg gasol på en månad. Efter en ny läcksökning märkte jag att det läckte mellan själva huvudventilen och kompositflaskan. Det läckte alltså genom gängorna i flaskmaterialet. Det gick inte att se direkt men efter ca 5 minuter så hade läcksprayen bildat en skumhög stor som en lillfingernagel ungefär. Det har alltså läckt konstant trots att ventilen varit stängd.
Jag fick en ny flaska från affären naturligtvis. Gasolflaskan är en Primagaz. Nu kommer jag att kolla upp läckor mer noggrant i fortsättningen.
Postad 23 maj 2015 - 19:29
Unregistered30643
-
Unregistered30643
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg

Några fina/goda bitar entrecote ifrån Almunge slakteri samt några speedwaykorvar ifrån Stensåkra även dom riktigt goda, sparrisarna vetifan vad dom kom ifrån smakade gott iaf 
Postad 23 maj 2015 - 20:14
mathias85
-
mathias85
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Beställde precis weber performer deluxe gbs 57 https://www.prisjakt....php?p=2900497. Kommer jag bli nöjd tror ni som verkar ha koll? Har tidigare en lite mer påkostad kinagrill av lite halvbra sort.
Postad 23 maj 2015 - 21:38
korpen
-
korpen
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Beställde precis weber performer deluxe gbs 57 https://www.prisjakt....php?p=2900497. Kommer jag bli nöjd tror ni som verkar ha koll? Har tidigare en lite mer påkostad kinagrill av lite halvbra sort.
Gillar du grilla med kol så tror jag du blir nöjd!
Jag är då nöjd med min!
Postad 23 maj 2015 - 21:41
mathias85
-
mathias85
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Gillar du grilla med kol så tror jag du blir nöjd!
Jag är då nöjd med min!
Kol/briketter är tanken, kanske ved nångång för att få upp temp. Hur lång tid tar det att tända med gasen? Från tändning till färdigt att grilla alltså?
Postad 23 maj 2015 - 21:50
korpen
-
korpen
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Kol/briketter är tanken, kanske ved nångång för att få upp temp. Hur lång tid tar det att tända med gasen? Från tändning till färdigt att grilla alltså?
Vet inte exakt men ca 30min + tror jag, och jag använder då kolhållarna.
Kör med weber cocosbriketterna.
Postad 23 maj 2015 - 21:51
mathias85
-
mathias85
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Vet inte exakt men ca 30min + tror jag, och jag använder då kolhållarna.
Kör med weber cocosbriketterna.
Ok. Tack
Postad 24 maj 2015 - 08:32
Postad 24 maj 2015 - 12:57
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4 194 inlägg
Om man (som jag) har en weber klotgrill utan termometer, kan man köpa en och sätta i locket?
Redigerat av MrSpokk, 24 maj 2015 - 12:58.
Postad 24 maj 2015 - 13:33
Unregistered30643
-
Unregistered30643
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Om man (som jag) har en weber klotgrill utan termometer, kan man köpa en och sätta i locket?
Det finns ju termometrar som reservdel, så det borde ju funka. Googla på weber termometer så får du kanske napp..
Postad 24 maj 2015 - 13:36
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Är väl bara borra lämpligt hål och köpa en som reservdel?
http://www.grillbuti...ber-Termometrar
Postad 24 maj 2015 - 18:18
korpen
-
korpen
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Jepp, gjorde det på en go anywhere.
Redigerat av korpen, 24 maj 2015 - 20:33.
Postad 24 maj 2015 - 19:20
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2 495 inlägg
Blev en Weber Spirit Original E-310 idag (4995, Harald Nyborg) som komplement till vår Weber-kolis.
Måste säga att det var en fröjd att sätta ihop, numrerade skruvpåsar och allt.
Lite smått bitter över att regulator ingick, så då måste jag åka och lämna tillbaka den jag körde runt halva stan för att hitta.
Och lite lite bitter över att en 10 flaska inte fick plats under. Men 5 kändes fel att köpa rent ekonomiskt, så den får stå vid sidan om 
Nu ska bara manualen plöjas igenom nån kväll och sen får det bli premiär.
Postad 24 maj 2015 - 20:56
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Du ska inte ha gasoltuben någon annanstans än bredvid ändå.
Om minnet inte sviker så är det som så att jänkarna har en "lättare" gasblandning vilket gör att eventuella läckor pyser ut. Skulle din tub läcka riskerar det att samlas inne i skåpet vilket är mer än lovligt farligt.
I övrigt säger jag grattis till köpet! Man känner att det är ett kvalitetsbygge.
Postad 25 maj 2015 - 20:50
-SH-
-
-SH-
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Och lite lite bitter över att en 10 flaska inte fick plats under. Men 5 kändes fel att köpa rent ekonomiskt, så den får stå vid sidan om 
Du ska inte ha gasoltuben någon annanstans än bredvid ändå.
Om minnet inte sviker så är det som så att jänkarna har en "lättare" gasblandning vilket gör att eventuella läckor pyser ut. Skulle din tub läcka riskerar det att samlas inne i skåpet vilket är mer än lovligt farligt.
Vet inte hur det är med gasens tyngd men det finns en annan aspekt på detta med gasolflaska under grillen. Om man får en fettbrand i grillen kan brinnande fett droppa ner under grillen och det i sin tur kan leda till hål på regulatorns slang. Chefens bror råkade ut för det, gick dock bra - var bara uteplatsen med tillhörande tak som förstördes. Plus grillen, fast det var bara en Landmann... 
Locket är emaljerat och kanske lite lurigt att borra i. Kan snart återkomma med en rapport från min far som ska genomföra en sådan uppgradering på sin grill. Köpte en termometer till honom från Lindar'n.se - de hade bäst pris när jag letade.
Postad 25 maj 2015 - 22:03
-SH-
-
-SH-
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Läs mitt svar på samma fråga ang avbränning lite högre upp i tråden.
Vad gäller röklådan, hade du den på gallret?
För det funkar inte bra, jag brukar lägga min direkt på brännarna i ena kortsidan.
Samt se till att blötlägga dom ordentligt.
Har nu skaffat en röklåda och testat en gång i min Q300. Blev inget vidare. Tror jag blötlade för kort tid (ca 15 min) då klockan redan var sen och jag ivrig att testa nya leksaken... Lade lådan på under gallret på höger sida, direkt på brännarna och tände grillen. När den sedan var het brann mina rökspån för fullt i röklådan. Fail.
Hängde allt på mitt bristande tålamod med blötläggningen? Eller har vi olika röklådor som beter sig olika? Kör med Webers egen.
Postad 30 maj 2015 - 13:56
korpen
-
korpen
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Testa BBQ Guru Party Q för konstant temperatur.
Håller på och jobbar upp till 100 grader, ska röka några körvar och en salta biten. 
Röker med lite al chunks...
När det börjar närma sig 100 grader så duttar den med fläkten försiktigt upp till rätt temperatur. Så här långt så gör den sitt jobb.
Postad 30 maj 2015 - 18:11
korpen
-
korpen
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Resultat efter ca 3tim...
Rökt chilikorv, salsiccia och salta bit.
Postad 31 maj 2015 - 17:00
korpen
-
korpen
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Postad 31 maj 2015 - 17:16
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Såg supergott ut! Har nu skaffat en röklåda och testat en gång i min Q300. Blev inget vidare. Tror jag blötlade för kort tid (ca 15 min) då klockan redan var sen och jag ivrig att testa nya leksaken... Lade lådan på under gallret på höger sida, direkt på brännarna och tände grillen. När den sedan var het brann mina rökspån för fullt i röklådan. Fail.
Hängde allt på mitt bristande tålamod med blötläggningen? Eller har vi olika röklådor som beter sig olika? Kör med Webers egen.
Svårt att säga men skulle tro att du blötlagt för kort tid.
Postad 02 juni 2015 - 12:10
K1M
-
K1M
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Någon som provat det här? Funkar det?
https://www.youtube.com/watch?v=Hiokw-t4Avw
https://www.youtube.com/watch?v=_ermYtAvuZU
Redigerat av K1M, 02 juni 2015 - 12:12.
Postad 02 juni 2015 - 12:13
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Någon som provat det här? Funkar det?
Wow, detta var nåt helt nytt och skall genast testas!
Redigerat av masse70, 02 juni 2015 - 12:14.
Postad 02 juni 2015 - 12:38
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Hmm...råstekt potatis i en gjutjärnspanna brukar vara svårt att få till pga att stärkelsen bränner fast i botten. Så funkar detta tro...?
Postad 02 juni 2015 - 13:13
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1 078 inlägg
Intressant utbud att beställa hem
http://gourmetdirekt.gourmetli.com
Postad 02 juni 2015 - 15:30
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
http://www.electrowo...SLETTER_2015W23
Rätt bra pris på q3000 nu för dem som önskar handla en.
Postad 02 juni 2015 - 16:53
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Äsch, nu har Kötthallen bommat i Sundbyberg, problem med hyresvärden så de söker iaf ny lokal.
Varför kan inte de bra ställena bara få existera? :}
Får köpa lådor via nätet härnast!!!
Postad 04 juni 2015 - 18:24
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Hejsan alla grillmästare !
Detta är en av mina stora passion... Och köpte därefter en lägenhet på bottenplan med 30m2 uteplats för att kunna utföra detta underbara mästerverk. Men nu har de blivit massa tjafs med styrelsen och de har förbjudit grillning med kol/gasol på hela föreningens mark 
Var på ett möte nu i veckan där en motion var att skaffa en gemensam grillplats på gården. Men de vart helt nedröstat... Har grillat lite ändå och blivit hotats med vräkning (bostadrätt, vilket kommer bli sjukt svårt isf... men ändå) Detta tar ju bort tjusningen med grillningen tyvärr...
Vad kan man göra? Trivs så himla bra annars, men vill nu nästa titta på något nytt pga detta :/
En bild på de 
Wagyu entrecôte, bästa jag har haft på grillen
entrecote.jpg 691,44K
4 Antal nerladdningar
Redigerat av Timpolanen, 04 juni 2015 - 18:29.
Postad 04 juni 2015 - 18:41
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Var nog bland det sjukaste jag hört? Klart du måste få grilla på din uteplats 
Postad 04 juni 2015 - 18:54
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Var nog bland det sjukaste jag hört? Klart du måste få grilla på din uteplats 
Nja, om föreningen har denna regel i sina stadgar blir det svårt att få rätt dessvärre.
Sen kan jag tycker det är rätt sjukt att ha denna regel, iaf om man har en egen uteplats längst ner och inte en balkong.
Postad 04 juni 2015 - 19:07
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Troligen är det så att det rör sig om "rättvisa" men även att grannar ovanför störs av oset som kommer in i lgh. Och som Masse säger är det inte mycket man kan göra om det är genomröstat på årsmöte eller står i stadgarna.
Om du inte rättar dig efter stadgar och ordningsregler kan du absolut bli uppsagd från en brf, framför allt om du inte skärper dig efter tillsägelse.
Sedan håller jag till fullo med att det är sjukt. Har själv tjafsat på årsmöten om detta och fick vid ena tillfället genom rökförbud i området. DÅ kan du snacka om det blev ramaskri och diskriminering och annat skit :/
Postad 04 juni 2015 - 19:12
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Här är förresten en intressant länk i frågan.
http://www.borattupp...gning-vrakning/
Postad 04 juni 2015 - 19:12
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Dock brukar de flesta godkänna elgrillar, men imo kan man lika gärna skippa grillning helt då.
Postad 05 juni 2015 - 07:00
-SH-
-
-SH-
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Detta är en av mina stora passion... Och köpte därefter en lägenhet på bottenplan med 30m2 uteplats för att kunna utföra detta underbara mästerverk. Men nu har de blivit massa tjafs med styrelsen och de har förbjudit grillning med kol/gasol på hela föreningens mark 
Var på ett möte nu i veckan där en motion var att skaffa en gemensam grillplats på gården. Men de vart helt nedröstat... Har grillat lite ändå och blivit hotats med vräkning (bostadrätt, vilket kommer bli sjukt svårt isf... men ändå) Detta tar ju bort tjusningen med grillningen tyvärr...
Vad kan man göra? Trivs så himla bra annars, men vill nu nästa titta på något nytt pga detta :/
Trist läge. Skulle tro att det bästa (bortsett från att flytta) är att engagera sig i föreningen. Sikta på en plats i styrelsen eller åtminstone som suppleant. Ligg lågt med grillandet - är ju trist att bli hotad med tvångsförsäljning pga frekventa brott mot föreningens ordningsregler.
Försök ta reda på vad förbjudet beror på, kanske osar det mycket uppåt? Isf borde även rökförbud på balkonger/uteplatser vara aktuellt för annars håller ju inte resonemanget. Beror det på brandrisk? Försök få gasolgrillar godkända.
Innan vi flyttade till villa hade jag turen att bo i en förening där flera i styrelsen gärna grillade lite (japp, jag satt med där några år också). Vi tillät el- och gasolgrillar på balkonger och uteplatser. Ville någon köra med kol fick de ställa upp grillen på gården. Sunt förnuft gällde också - grilla inte sådant som osar väldigt mycket. Körde själv några färska korvar en gång - de rök så det kändes som att jag fyllde hela gården. Körde aldrig mer sådana korvar.
Lycka till!
Postad 05 juni 2015 - 14:36
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Wagyu entrecôte, bästa jag har haft på grillen
Fy **** vad gott det ser ut.
Sorgligt att höra om din situation.
Att man som förening ogillar grillning på balkong är väl en sak men på uteplats? Jovisst kan man känna rökdoft men...
Infiltrera styrelsen. Det är nog ditt enda hopp ifall du inte vill flytta.
Redigerat av Sambuccashake, 05 juni 2015 - 14:37.
Postad 09 juni 2015 - 18:12
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Bidde en Q3000 från Bauhaus och en PC5 från Rusta.
Ni som kör PC5, hur länge brukar de räcka? Idag tog vår slut, som tur var vid "urbränningen", vilket känns väldigt kort tid. Vi har grillat i snitt 2ggr/vecka under denna månad med 10min förvärmning och ca 5 min efter. Lite längre än så borde den väl ändå räcka?
Postad 10 juni 2015 - 21:13
Metalmartin
-
Metalmartin
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
https://youtu.be/EZlp15g8olg
Denna verkar ju skön även det känns lite tv shop 
Redigerat av Metalmartin, 10 juni 2015 - 21:13.
Postad 10 juni 2015 - 21:33
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Ni som kör PC5, hur länge brukar de räcka? Idag tog vår slut, som tur var vid "urbränningen", vilket känns väldigt kort tid. Vi har grillat i snitt 2ggr/vecka under denna månad med 10min förvärmning och ca 5 min efter. Lite längre än så borde den väl ändå räcka?
Well, vi kör alltid med PC10or, och en sån brukar för det mesta räcka en hel "säsong" och då brukar jag alltid börja med förbränning och även lite efterbränning.
Men det är ju rätt många variabler i den ekvationen, hur ofta, hur länge man grillar samt hur länge man för eller efterbränner osv...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|