Panasonic Plasma 2012
5449 svar till detta ämne
Postad 20 August 2012 - 12:47
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag funderar på att köpa "TX-P50UT50Y" nu när den var så billig! 7990:-
För de flestas rum så tycker jag ST50 är klart mer prisvärd. UT tappar nämligen lätt kontrast (läs: bilden blir "blaskig") i ej helt ljuskontrollerade rum pga avsaknad av kontrastfilter. Hur är den i bilder per sekund? Är den riktigt rapp? Den har ju fruktansvärt bra responstid enligt komplett, men ser inget om bilder per sekund.
Ähm, du menar om rörelsehanteringen är bra? "Bilder per sekund" säger inget (och man kan ändå bara mata den med max 60 bilder/sekund ändå). Jo den funkar bra förutom att "50 Hz buggen" som fortfarande finns kvar och kan göra sig påmind ibland (egentligen ett resultat av att man kör i en [för] hög bilduppteringsfrekvens, ironiskt nog, med tanke på din fråga). Är lat och hänvisar till avforums: Of course, the P50ST50 isn't perfect and you can't expect a mass produced consumer product to be anything of the sort, but any issues were minor. There was still some occasional posterisation and the odd phosphor trail but that is just a limitation of the technology. The same goes for flicker which some people might notice but we only saw occasionally with bright static test patterns. However, the biggest problem with Panasonic plasmas over the last two years has been an issue that is often referred to as the 50Hz bug. The problem, which only manifests on 50Hz material and is therefore not just a limitation of plasma technology in general, is best described as breakup or fringing on the edges of moving objects. We have been able to identify this problem using a zone plate test at 60Hz, 50Hz and 24p and observing the edges of the moving circle. Whilst we could still see the problem on the P50ST50B when doing this test, with actual material it was far less obvious. In fact the majority of the time we didn't see it at all, but every now and then it would manifest around the edges of a moving object or camera pan. Now before everyone starts getting on their high horse, we generally didn't notice any problems with 50Hz material, unless we went looking for it, and it certainly didn't detract from the fantastic images being produced by the P50ST50B. With 60Hz material there was no sign of the bug. http://www.avforums....281/Review.htmlDock var strömförbrukningen väldigt hög, är detta vanligt för plasma?
Specad förbrukning brukar vara nån maxsiffra som inte är särskilt relevant. Men ja, en plasma drar mer än en lcd. Vet inte hur många tior det kan röra sig om på ett år, någon?
Redigerat av pacman, 20 August 2012 - 13:26.
Postad 20 August 2012 - 12:58
ErniE89
-
ErniE89
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
För de flestas rum så tycker jag ST50 är klart mer prisvärd. UT tappar nämligen lätt kontrast i ej helt ljuskontrollerade rum pga avsaknad av kontrastfilter.
Ähm, du menar om rörelsehanteringen är bra? "Bilder per sekund" säger inget (och man kan ändå bara mata den med max 60 bilder/sekund ändå).
Jo den funkar bra förutom att "50 Hz buggen" som fortfarande finns kvar och kan göra sig påmind ibland (egentligen ett resultat av att man kör i en [för] hög bilduppteringsfrekvens, ironiskt nog, med tanke på din fråga). Är lat och hänvisar till avforums:
http://www.avforums....281/Review.html
Specad förbrukning brukar vara nån maxsiffra som inte är särskilt relevant. Men ja, en plasma drar mer än en lcd. Vet inte hur många tior det kan röra sig om på ett år, någon? 
Okej det var en bra sammanfattad överblick ^^ Jo för att jag undrade över bilder per sekund är ju att jag annars har 120hz skärmar till datorn  Och tänkte därför om tv'n hade klarat det om man till ex spelar via datorn osv.  Annars får jag väl kika på en dyrare tv från till ex samsung med TruMotion 100hz? Får ta en kik till och se vad som blir bäst! Tack för snabbt svar!
Redigerat av ErniE89, 20 August 2012 - 13:04.
Postad 20 August 2012 - 13:09
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Finns ingen tv som klarar ta emot mer än 60 hz , trumotion är något helt annat. Det är skillnad på att ta emot och att sen visa i en annan uppdateringsfrekvens.
Så en LG med 800 hz cmr kan inte ta emot 800 b/ sek som exempel.
Postad 20 August 2012 - 13:17
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Erni>> Tip of the day: Strunta i Hz siffror, de har ändå inte den betydelse folk generellt tror att de har.
Det gör val av tv mkt enklare.
Redigerat av pacman, 20 August 2012 - 13:18.
Postad 20 August 2012 - 13:17
ErniE89
-
ErniE89
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Finns ingen tv som klarar ta emot mer än 60 hz , trumotion är något helt annat. Det är skillnad på att ta emot och att sen visa i en annan uppdateringsfrekvens. Så en LG med 800 hz cmr kan inte ta emot 800 b/ sek som exempel.
ErniE89>> Tip of the day: Strunta i Hz siffror, de har ändå inte den betydelse folk generellt tror att de har. Det gör val av tv mkt enklare.
Nu blev jag förvirrad  Men om jag nu vill ha en "rapp" tv vad skall man då kolla på :S (Damn you television!)
Redigerat av ErniE89, 20 August 2012 - 13:18.
Postad 20 August 2012 - 13:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Men om jag nu vill ha en "rapp" tv vad skall man då kolla på :S
Bilden kanske?  edit: I andra hand en bra recension, vilket du redan fått länk till.
Redigerat av pacman, 20 August 2012 - 13:19.
Postad 20 August 2012 - 13:19
ErniE89
-
ErniE89
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Bilden kanske? 
Ja jo xD men jag tänker mer så att det inte blir eftersläp och att den hänger med  Den tv'n jag har nu är liksom uråldrig, annars har jag bara 120Hz skärmar till datorn att jämföra med... :/
Redigerat av ErniE89, 20 August 2012 - 13:20.
Postad 20 August 2012 - 13:25
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ja för att kolla så att en tv inte har eftersläp och "inte hänger med" så får man kolla på dessa bild (efter att du sett över inställningarna). Att leta efter nån magisk siffra i en spec nånstans kommer inte ge dig nått.
Alternativt läsa en bra recension, har tv:n stora problem med rörelser (vilket inte är särskilt vanligt) så skriver de om det, jag lovar.
HDTVTest sa: "but any issues were minor" (vilket förmodligen oxå betyder att den har mindre problem än de datorskärmar du har att jämföra med)
Redigerat av pacman, 20 August 2012 - 13:25.
Postad 20 August 2012 - 13:33
ErniE89
-
ErniE89
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ja för att kolla så att en tv inte har eftersläp och "inte hänger med" så får man kolla på dessa bild (efter att du sett över inställningarna). Att leta efter nån magisk siffra i en spec nånstans kommer inte ge dig nått.
Alternativt läsa en bra recension, har tv:n stora problem med rörelser (vilket inte är särskilt vanligt) så skriver de om det, jag lovar. HDTVTest sa: "but any issues were minor" (vilket förmodligen oxå betyder att den har mindre problem än de datorskärmar du har att jämföra med)
Då får jag helt enkelt kolla runt! Tack för snabba svar! Kanske blir en sådan tv iallafall ^^ vi får se
Postad 20 August 2012 - 13:43
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Se upp med inställningar bara, oftast är det massa trams påslaget som ger eftersläp och annat otyg.
Och som sagt, för 9 personer av 10 så tror jag att ST är mer prisvärd än UT.
Postad 20 August 2012 - 14:47
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Lyd pacman, och se till att plocka upp fjärren när du är i en butik och kollar teveapparater. Röj runt som fan och slå av och slå på olika "förbättringsfunktioner" i bildmenyn.
Postad 20 August 2012 - 14:53
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
En liten undran, när en VT50 är avstängd, är bildytan då svart som ramen eller grå?
Postad 20 August 2012 - 15:20
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Utan att ha sett den så gissar jag på att den kommer se svart ut. Kanske mörkgrå. Är den ljusgrå så tittar du på en gammal plasma innan det blev populärt med antireflexfilter. Glaset på framsidan är genomskinligt och den gråa ytan du ser är fosforen. En del rätt gamla tjockteven hade inte heller filter och var rätt ljusgråa när solen lös på glaset. Eh...heter det inte "lyste" på glaset?
Jag antar att ingen plasmatillverkare idag vågar ha ett genomskinligt glas längre. Det kan se rätt "B" ut om man säger så. För mig spelar det ingen roll. Är bildkvaliteten bra så skiter jag i om glasytan ät grå när teven är avstängd.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 20 August 2012 - 15:23.
Postad 20 August 2012 - 17:17
Johniie
-
Johniie
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nu håller jag på att breaka in tvn med materialet som ni tipsade om ovanför!  tack för det!
Vilken bildinställning kör ni med? Jag gillar "bio" eftersom den är så lik original 35mm som jag älskade att jobba med på Sergel. Så tråkigt att allt är digitaliserat, men jag äger faktiskt en gammal THX och Dolby vinjett i 35mm  fina grejer det!
THX läget är ju också heeelt AMAZING! <3
Postad 20 August 2012 - 17:38
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag hittar inte med vilket material vi rekommenderat en inkörning. Vilken postning syftar du på Johniie?
Postad 20 August 2012 - 17:46
Tissas
-
Tissas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag är så sjukt nöjd med min 55VT50. SVTs sändning igår av "Kidnappningen" var överjävligt bra på TVn.
Postad 20 August 2012 - 17:47
Johniie
-
Johniie
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Min 65ST50 buzzar inte nämnvärt och efter lite inkörning och pill med DVE visar den en mycket bra bild. Jag rekommenderar länken nedan för tips om plasma break in.
http://www.hometheat...ma-display.html Bilderna: http://www.eaprogram...akIn_Images.zip Jag vände ordning på bilderna för att gå från mörkare till ljusare. Jag inbillar mig att det kan ha hjälpt. Inga inbränningar eller ir hittills, ta i trä.
Jag upplever inte 65ST50 som ljusstrypt, eller som för reflekterande. Den e grym, och kommer bli bättre efter lite kalibrering ST50 kan verkligen visa väldigt vitt och kolsvart samtidigt.
Posta gärna fler kalibreringsresultat av europeiska modeller om ni hittar. Så kan vi se om dom har gett liknande inställningar. Finns säkert på typ franska tyska och danska hifi-sajter. Skål
Detta!  kör det när jag inte använder tvn.. och när jag är hemma så kollar jag på Blu-Ray filmer som är 1:85 eller 1:75, så man slipper de svarta widescreen sträcken!
Postad 20 August 2012 - 19:03
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Vid 1:85:1 ska strecken synas fast väldigt lite. Det är bara 1:78:1 som fyller ut bilden helt. Hur som helst är det bra att bilden fylls ut vid inkörning.
Postad 20 August 2012 - 19:41
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Var förbi Hi-Fi klubben idag och kollade lite närmare på en VT50. Det mesta var så klart riktigt bra, men det visste ni nog redan om från alla positiva recenssioner osv
Men vad som verkligen inte var bra var IR/inbränningar (svårt avgöra vad det var men jag antar IR), kunde utan problem läsa bokstäver från vad som måste varit en DVD meny när filmen visade en ljus bakgrund (har för mig de var typ en himmel). Något sådant har jag inte lyckats med på min ett par år gamla Pioneer 507 trots att jag sen rätt länge inte gör några som helst ansträngningar för att undvika IR/burn och kör HTPC med kontrastreglagen högt uppskruvade. Är det vissa exemplar som är värre än andra tro iom att vissa klagar på det men andra svär sig aldrig ha sett det?
Postad 21 August 2012 - 10:20
Johniie
-
Johniie
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag undrar fortfarande om någon vet hur man kollar hur länge TVn har gått.. Försökte kolla i enhets info eller system info, men hittade inget jag begrep mig på? Anyone? VT50
Postad 21 August 2012 - 10:22
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
Man måste oftast in i servicemenyn för att kunna se hur länge den gått.
Postad 21 August 2012 - 11:29
PavelNedved
-
PavelNedved
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Det här kan säkert vara ruggigt svårt att svara på, men är det nån som "vet" om ST50 kommer sjunka i pris snart? vet att den redan är grymt prisvärd men har, trots det, inte riktigt råd.
Postad 21 August 2012 - 12:06
Truckerhate
-
Truckerhate
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Det här kan säkert vara ruggigt svårt att svara på, men är det nån som "vet" om ST50 kommer sjunka i pris snart? vet att den redan är grymt prisvärd men har, trots det, inte riktigt råd.
Tv brukar sjunka lite i pris nu i september/ oktober. Komplett och någon annan har haft erbjudande om 55" för 12 900 kr och 65" för 22 000 kr så utrymmet för sänkningar finns
Postad 21 August 2012 - 12:23
Stass
-
Stass
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
En liten undran, när en VT50 är avstängd, är bildytan då svart som ramen eller grå?
Jag upplever i alla fall min som väldigt svart när den är avstängd. Den är riktigt snygg  Man måste oftast in i servicemenyn för att kunna se hur länge den gått.
Hur går man in i servicemenyn?
Postad 21 August 2012 - 12:35
Stass
-
Stass
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har en fråga till alla VT-ägare som har touch-fjärren. Funkar den bra för er? Jag har testat min några gånger, men jag tycker den är totalt oanvändbar pga att den laggar nåt jävulskt. Man drar med fingret några gånger utan att nåt händer, men sen börjar markören flippa runt efter ett tag. Finns det någon inställning nånstans för att få bättre respons? Har provat att ändra på känsligheten, men det hjälpte inget. Det kan ju vara fel på min fjärr. För övrigt tycker jag hela Viera connect är lite småsegt, men med vanliga fjärren funkar det ändå hyffsat.
Postad 21 August 2012 - 13:50
PavelNedved
-
PavelNedved
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
"Tv brukar sjunka lite i pris nu i september/ oktober. Komplett och någon annan har haft erbjudande om 55" för 12 900 kr och 65" för 22 000 kr så utrymmet för sänkningar finns"<---grymt! Men mer än några hundra, för 50tumsversionen, kan man inte förvänta sig va..?
Postad 21 August 2012 - 14:12
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1621 inlägg
50ST50 har varit nere i 9000:- redan och kommer säkert att finnas för det priset igen inom kort.
Postad 21 August 2012 - 15:05
PavelNedved
-
PavelNedved
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
"50ST50 har varit nere i 9000:- redan"<---var?
Postad 21 August 2012 - 15:09
Unregistered1130
-
Unregistered1130
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Inwarehouse.se för 3-4 veckor sedan
Postad 21 August 2012 - 15:14
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Jag har en fråga till alla VT-ägare som har touch-fjärren. Funkar den bra för er? Jag har testat min några gånger, men jag tycker den är totalt oanvändbar pga att den laggar nåt jävulskt. Man drar med fingret några gånger utan att nåt händer, men sen börjar markören flippa runt efter ett tag. Finns det någon inställning nånstans för att få bättre respons? Har provat att ändra på känsligheten, men det hjälpte inget. Det kan ju vara fel på min fjärr. För övrigt tycker jag hela Viera connect är lite småsegt, men med vanliga fjärren funkar det ändå hyffsat.
Tycker åxo att den är ganska onödig och kan hålla med lever sitt eget liv använder den inte. Däremot så tycker jag att Viera connect är riktigt bra jobbar snabbt bl,a viaplay appen funkar hur bra som helst
Postad 21 August 2012 - 19:33
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Men vad som verkligen inte var bra var IR/inbränningar (svårt avgöra vad det var men jag antar IR), kunde utan problem läsa bokstäver från vad som måste varit en DVD meny när filmen visade en ljus bakgrund (har för mig de var typ en himmel). Något sådant har jag inte lyckats med på min ett par år gamla Pioneer 507 trots att jag sen rätt länge inte gör några som helst ansträngningar för att undvika IR/burn och kör HTPC med kontrastreglagen högt uppskruvade. Är det vissa exemplar som är värre än andra tro iom att vissa klagar på det men andra svär sig aldrig ha sett det?
Det är ett större problem nu än tidigare års modeller vilket man kanske inte tänker på (vilket inte jag tänkte på heller). Därför har ju TV:n funktioner som skärmtvätt, pixelrotation och sidopanel. Med tanke på känsligheten bör dessa vara på. Skärmtvätten kan man ju ibland köra i förebyggande syfte och inte bara när loggor och så uppenbarar sig. TV:n kräver mer omvårdnad kan man säga. Det man har vunnit är positiva effekter såsom låg (läs- grym) svärta och ngt bättre rörelsehantering. Tyvärr tycker jag denna känslighet för statiska objekt såsom loggor och menyer har blivit ett tråkigt orosmoment. Det positiva är ju att det är sällan blir permanenta inbränninar. Om man har otur kan de komma fram och när man då upptäcker dem får man också vidta åtgärder. Min logga finns kvar men det är nu lite svårt att se den. Måste veta om att den finns för att jag ska kunna se den.
Redigerat av Unregistered6df60672, 21 August 2012 - 19:35.
Postad 21 August 2012 - 20:21
Redstar84
-
Redstar84
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Angående allt gnäll om Inbränningar, det vore intressant att veta om det blir stor skillnad om man bränner in tvn på korrekt sätt dom första 150 timmarna.
Jag personligen tänker bränna in tvn dom första 150 timmarna genom en bild slide som någon tipsade om tidigare i tråden.
Tänker låta tvn stå dygnet runt med den i 150 timmar...
Men visst är det trist att IR existerar 2012...
Som tur är kollar jag nästan bara på film... Men jag tycker det är skumt att ingen plasma tillverkare har någon funktion att smeta över tv loggor ??
borde ju vara väldigt enkelt med bild processor att göra det... går säkert göra det via någon extern enhet...men känns lite som för mkt krångel..
Postad 21 August 2012 - 20:35
Unregistered30319cf3
-
Unregistered30319cf3
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Angående allt gnäll om Inbränningar, det vore intressant att veta om det blir stor skillnad om man bränner in tvn på korrekt sätt dom första 150 timmarna. Jag personligen tänker bränna in tvn dom första 150 timmarna genom en bild slide som någon tipsade om tidigare i tråden. Tänker låta tvn stå dygnet runt med den i 150 timmar... Men visst är det trist att IR existerar 2012...
Som tur är kollar jag nästan bara på film... Men jag tycker det är skumt att ingen plasma tillverkare har någon funktion att smeta över tv loggor ?? borde ju vara väldigt enkelt med bild processor att göra det... går säkert göra det via någon extern enhet...men känns lite som för mkt krångel..
Jag har exakt samma fråga själv. Sen tror jag att om man letar så hittar man, hur kul är det att ha en TV och konstant leta efter fel liksom.
Postad 21 August 2012 - 20:56
talgehov
-
talgehov
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej imorgon får jag min leverans av en P50st50y :0). Jag kommer mest att kolla HD-filmer från datorn (macbook pro) till TVn och om jag då ska kalibrera med en DVE-skiva i blueray spelaren, kommer då bilden "dator -> TV" också att vara kalibrerad? Om inte hur kalibrerar jag detta på bästa sätt?
Postad 21 August 2012 - 22:08
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
En fråga som jag funderat på flera gånger, som väl kanske inte specifikt gäller Panasonic men i praktiken ändå gör det till stor del. Om det nu är så att problemen med IR/burn in är så pass stora som de verkar vara (även om det är svårt att veta exakt hur stora de är), och det nu hjälper med att "köra in dem", varför görs inte detta redan hos tillverkaren? Små vin- och whiskeyproducenter kan ju sägas göra samma sak under flera års tid. Att som kund behöva göra detta känns ju rätt absurt, speciellt som det är konsumentprodukter som säljs även till "vanligt folk" (som inte hänger här  ), som inte har en aning om att de behöver köras in och som antagligen drar på rätt rejält med kontrast osv. från dag 1 (mitt antagande, inte fakta)
Postad 21 August 2012 - 23:17
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Anledningen att man kör in en plasma panel är främst för att fosforn ska sätta sig och bla färgerna inte ska börja avvika efter en proffs kalibrering .
Postad 22 August 2012 - 01:44
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Jag upplever i alla fall min som väldigt svart när den är avstängd. Den är riktigt snygg 
OK. När jag sett den på bilder har jag fått för mig att den blir helt svart, men när jag sett den i verkligheten att det snarare var mörkgrått. Är det möjligtvis så att det behöver gå några minuter efter avstängning för att det ska bli riktigt svart? Skälet till frågan är att jag jämför med Sonys Monolith-design och där blir TV:n grymt snygg när den är avstängd, ser typ ut som en svart spegel, nästan som ett prydnadsföremål i sig. Med mörk bildyta borde detsamma kunna gälla även en VT50, som ju har rätt lik design.
Postad 22 August 2012 - 06:11
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Angående allt gnäll om Inbränningar, det vore intressant att veta om det blir stor skillnad om man bränner in tvn på korrekt sätt dom första 150 timmarna. Jag personligen tänker bränna in tvn dom första 150 timmarna genom en bild slide som någon tipsade om tidigare i tråden. Tänker låta tvn stå dygnet runt med den i 150 timmar... Men visst är det trist att IR existerar 2012...
Som tur är kollar jag nästan bara på film... Men jag tycker det är skumt att ingen plasma tillverkare har någon funktion att smeta över tv loggor ?? borde ju vara väldigt enkelt med bild processor att göra det... går säkert göra det via någon extern enhet...men känns lite som för mkt krångel..
Sluta att tramsa med inkörnings-dvd. Titta på vanlig teve med fullbild och undvik statiska logotyper i 150 timmar.
Postad 22 August 2012 - 06:16
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Hej imorgon får jag min leverans av en P50st50y :0). Jag kommer mest att kolla HD-filmer från datorn (macbook pro) till TVn och om jag då ska kalibrera med en DVE-skiva i blueray spelaren, kommer då bilden "dator -> TV" också att vara kalibrerad? Om inte hur kalibrerar jag detta på bästa sätt?
Kalibrera själv kräver att du köper kalibreringsutrustning som mäter färger och ljus. Är du beredd att slänga ut en tusenlapp eller två till? Det finns proffskalibrerare på forumet annars. OK. När jag sett den på bilder har jag fått för mig att den blir helt svart, men när jag sett den i verkligheten att det snarare var mörkgrått. Är det möjligtvis så att det behöver gå några minuter efter avstängning för att det ska bli riktigt svart? Skälet till frågan är att jag jämför med Sonys Monolith-design och där blir TV:n grymt snygg när den är avstängd, ser typ ut som en svart spegel, nästan som ett prydnadsföremål i sig. Med mörk bildyta borde detsamma kunna gälla även en VT50, som ju har rätt lik design.
Ibland lyser fosforen ett tag efter avstängning. Helt normalt. Det ser jag jämt på min gamla Panasonic Pv-60.
Postad 22 August 2012 - 07:28
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
En kalibrering(*) avser hela kedjan. Utför du en kalibrering där datorn inte ingår så kan naturligtvis inte den kedjan anses kalibrerad. BD DVE är lätt att jobba med så ett förslag på arbetsgång skulle kunna vara: 1) Kör BD DVE i BD-spelaren via ingång X i tv:n. Kör "True Cinema"-läget. Använd DVE för att se över inställningar i tv OCH spelare. 2) Skaffa AvsHD709 på nått lämpligt format (googla) som du kan spela upp i den filmspelare du har till macen. 3) Kör AvsHD709 i macen via ingång Y i tv:n. Kör "True Cinema"-läget, kopiera över de inställningar du kom fram till i (1). Använd sen AvsHD709 för att se över inställningar i tv OCH macen. Då har du gjort vad du kan för att få din setup att snurra så bra som möjligt (och därmed maximerat värdet på alla pengar du lagt ut) utan att ta till extern hjälp/hjälpmedel. Inte illa.  Bli inte förvånad om du inte behöver ändra så mkt, i motsats till vad folk tycks tro så är det BRA.  *(i detta fall i betydelsen, "justering mot testbilder efter ögats och hjärnans bästa förmåga". Tycker man kan kalla det "by eye kalibrering" utan att skämmas  )
Redigerat av pacman, 22 August 2012 - 07:44.
Postad 22 August 2012 - 08:45
Unregistered7d10783f
-
Unregistered7d10783f
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har en P50ST50 och har laddat ner Viera remote för Iphone. Appen hittar snabbt tv:n och det går att byta kanal, titta på bilder och surfa men hur jag än gör får jag inte upp tangentbordet när använder Youtube appen.
Är det någon som har råkat ut för liknande? Finns det någon fix?
Postad 22 August 2012 - 12:24
Unregistered1130
-
Unregistered1130
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Nu ber jag om ursäkt för mitt tjat men efter två exemplar med hög buzzing på en ST50 är jag nyfiken på om någon upplever en helt "buzz-fri" ST50 vid vitare scener?
Tänkte mest om det är "lönt" att jaga efter en med så låg buzzing som möjligt.
Postad 22 August 2012 - 13:14
atari_soldier
-
atari_soldier
-
Amatör
-
-
61 inlägg
nu har jag inte ALLS hängt med i den här tråden eller så, så förlåt om jag frågar samma frågor som andra redan ställt.
st50 vs. vt50? en ENORM prisskillnad. är det värt extrapengarna för storebrorsan?
vad är dom stora skillnaderna?
jag sitter nu på en nästan 3 år gammal g10 och tycker svärtan börjar bli lite väl grå (kanske är inbillning)
tror ni det hade värt 10k för en uppdatering till st50?
Redigerat av atari_soldier, 22 August 2012 - 13:18.
Postad 22 August 2012 - 13:21
Unregistered1130
-
Unregistered1130
-
Amatör
-
-
97 inlägg
atari: De flesta är ganska eniga att bildmässigt så är ST50 mest "bang-for-the-buck". VT50 har väl lite bättre design och fler bildlägen out-of-the-box dock.
Postad 22 August 2012 - 13:23
Stass
-
Stass
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
nu har jag inte ALLS hängt med i den här tråden eller så, så förlåt om jag frågar samma frågor som andra redan ställt.
st50 vs. vt50? en ENORM prisskillnad. är det värt extrapengarna för storebrorsan? vad är dom stora skillnaderna?
jag sitter nu på en nästan 3 år gammal g10 och tycker svärtan börjar bli lite väl grå (kanske är inbillning) tror ni det hade värt 10k för en uppdatering till st50?
Jag har ingen erfarenhet av ST50, men jag är i alla fall toknöjd med min VT50  . Så den kan jag starkt rekommendera. För min del räckte det med 50", så när VT50 var nere i 15 papp var det bara att slå till.
Postad 22 August 2012 - 13:31
Unregistered1130
-
Unregistered1130
-
Amatör
-
-
97 inlägg
När var det VT50 var nere i 15 000kr och i vilken butik?
Postad 22 August 2012 - 22:14
atari_soldier
-
atari_soldier
-
Amatör
-
-
61 inlägg
atari: De flesta är ganska eniga att bildmässigt så är ST50 mest "bang-for-the-buck". VT50 har väl lite bättre design och fler bildlägen out-of-the-box dock.
hur rättfärdigar man då prisskillnaden? bättre design och thx-läge kan ju inte va värt nästan 8.000kr extra? måste ju vara någonting mer som skiljer?
Postad 23 August 2012 - 02:42
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
För den som är intresserad finns här ett mkt utförligt test som jämfört ST50/VT50 med Samsungs E8005. http://translate.goo...-51e8000&page=6
Postad 23 August 2012 - 07:57
Unregistered30319cf3
-
Unregistered30319cf3
-
Amatör
-
-
55 inlägg
hur rättfärdigar man då prisskillnaden? bättre design och thx-läge kan ju inte va värt nästan 8.000kr extra? måste ju vara någonting mer som skiljer?
- Bättre AR (anti-reflection)-filter så du får bättre svärta och färger i dagsljus.
- Dedikerat 24p-läge så du slipper konvertering till 50p eller 60p när du tittar på film.
- Fler nyanser av grått (24576 vs 12288).
- THX-läge så att du inte direkt behöver kalibrera (kan spara dig ett par tusenlappar ifall du vill proffskalibrera den).
- Dual-core-processor så att menyer och smart-funktionerna inte laggar lika mycket.
Det kan vara svårt att berättiga 8k mer för VT50, om det inte vore för att den var så jävla mycket snyggare skulle jag nog köpa ST50 istället
Postad 23 August 2012 - 08:24
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
- Bättre AR (anti-reflection)-filter så du får bättre svärta och färger i dagsljus.
- Dedikerat 24p-läge så du slipper konvertering till 50p eller 60p när du tittar på film.
- Fler nyanser av grått (24576 vs 12288).
- THX-läge så att du inte direkt behöver kalibrera (kan spara dig ett par tusenlappar ifall du vill proffskalibrera den).
- Dual-core-processor så att menyer och smart-funktionerna inte laggar lika mycket.
Det kan vara svårt att berättiga 8k mer för VT50, om det inte vore för att den var så jävla mycket snyggare skulle jag nog köpa ST50 istället 
Bra sammanfattning xager, men det finns fler skillnader: Se jämförelseT ex har VT50 följande: - 3D-glasögon
- DVB-S/S2-tuner
- Stöd för ISF-kalibrering (misstänker att detta betyder att kalibreringsverktygen kan skriva direkt i TV:ns bildregister)
- Bluetooth
- Multitasking (möjligt pga processorn är dual core)
- Annan/snabbare paneldrivning (borde ge bättre rörelseskärpa)
Är det värt 8000-10000 högre pris? Det är upp till var och en att avgöra.
Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 23 August 2012 - 08:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|