Nvidia Shield Android TV 4K
3007 svar till detta ämne
Postad 14 June 2017 - 17:19
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
min funkar fint, verkar vara nån hysteri med dessa hack/stutter/judder? än så länge har vi inte fått sett någon film på detta, inte för att jag inte tror att de inte finns där, men tror de är uppförstorat, och att det är nog betydligt mindre som har problem med detta än de som inte har det,,,, i forum nämns de bara problem oftast, så statistiken därifrån kan man inte gå på.
Jag börjar tro att många av dom som har dessa problem, har något annat i kedjan som inte är rätt/rätt inställt... men men
jag håller mig till 5.02 
Det är 24 sidor om problemet på Nvidias forum.
Fått som svar från Manuel representant från Nvidia att det är en bugg , problem de är medvetna om och jobbar på att lösa..
Har flera andra mediaspelare kopplade till samma utrustning där inte problemet existerar en htpc, rasberry pi, oppo och tvns inbyggda medispelare mm
Nvidian fungerade bra med en tidigare uppdatering..
Allt var bra med fw 2.1 kom tillbaka med 3.0 försvann med 3.3 kom tillbaka med 5.0.
Redigerat av jimjans, 14 June 2017 - 17:25.
Postad 14 June 2017 - 17:37
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
alltså, jag tror dig, dock vet jag hur ett "problem" kan förstoras i ett forum, läser man många sidor med ett gäng som har samma problem, kan de lätt förstoras till att de flesta har detta problemet.
de som jag har svårt att acceptera är väl, om det nu inte är ett hårdvarufel(vilket de inte kan vara), så varför har vissa inte alls detta problemet? om nu en del har detta problem som du beskriver, så antingen är de inte så tydligt att vi andra kan se det(fast de finns där), vilket kan vara så i vissa fall, dock vet jag att de finns de enheter som funkar som dom ska, är det tur? eller ser vi inte?
jag tror de har att göra med vilka övriga grejor som en del av problemet, men de menar jag, att just din enhet skulle kunna funka hos mig och tvärtom.
men visst vore det kul om Nvidia fixar buggen för de som ser det/lider av det.
vi får väl se, tycker ändå de verkar vara ganska omtalat problem och att inte Nvidia kan sätta fingret på att Netflix hackar verkar skummt, vi får väl se vad de kommer fram till, jag sätter pengar på att när nästa uppdatering kommer, så blir de ett annat problem eller så medför de likvärdiga problem med flytet på annat håll...
man får hitta den versionen som funkar, stick with it, om du inte måste byta av nån anledning..
frågan är om man kan gå tillbaks i versioner utan problem/risk?
Redigerat av hundrakg, 14 June 2017 - 17:39.
Postad 14 June 2017 - 17:45
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
alltså, jag tror dig, dock vet jag hur ett "problem" kan förstoras i ett forum, läser man många sidor med ett gäng som har samma problem, kan de lätt förstoras till att de flesta har detta problemet.
de som jag har svårt att acceptera är väl, om det nu inte är ett hårdvarufel(vilket de inte kan vara), så varför har vissa inte alls detta problemet? om nu en del har detta problem som du beskriver, så antingen är de inte så tydligt att vi andra kan se det(fast de finns där), vilket kan vara så i vissa fall, dock vet jag att de finns de enheter som funkar som dom ska trots att de inte ska, är det tur? eller ser vi inte?
jag tror de har att göra med vilka övriga grejor vi har till en del i alla fall, men de menar jag, att just din enhet skulle kunna funka hos mig och tvärtom.
men visst vore det kul om Nvidia fixar buggen för de som ser det/lider av det.
vi får väl se, tycker ändå de verkar vara ganska omtalat problem och att inte Nvidia kan sätta fingret på att Netflix hackar verkar skummt, vi får väl se vad de kommer fram till, jag sätter pengar på att när nästa uppdatering kommer, så blir de ett annat problem eller så medför de likvärdiga problem med flytet på annat håll...
man får hitta den versionen som funkar, stick with it, om du inte måste byta av nån anledning..
frågan är om man kan gå tillbaks i versioner utan problem/risk?
Har redan bytt spelare och provat på flera bildkällor med samma resultat.
Vi kan ju vara olika känsliga själv klarar jag inte av juddret som blir om man kollar på en film som är inspelad i 23.976hz och spelas upp i 60hz som du inte verkar ha några problem med.
Inte så stort problem för mig använder den mest som Plex server ändå och vill jag lösa det använder jag bara ett program som triggar processorn så den inte går ner i viloläge bara..
Postad 14 June 2017 - 18:06
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Kör en testfil, kan vara svårt att se i spelfilm men är å andra sidan inget problem längre om så är fallet. Spelas material inspelat i 23,976hz utan judde så märks der tydligt, svart bakgrund med vita bars som "sveper" över skärmen.
http://www.avsforum..../1620098?page=1
Postad 14 June 2017 - 18:58
Farzantic
-
Farzantic
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Inte så stort problem för mig använder den mest som Plex server ändå och vill jag lösa det använder jag bara ett program som triggar processorn så den inte går ner i viloläge bara..
Det är så skumt att mitt Kodi och Plex fungerar helt utan att den går ner i viloläget. Jag kör inget "extraprogram" för att undvika det. Jag säger inte emot att det kan vara ett känt problem, tycker bara att det är konstigt att jag inte har det.
Samma sak med refreshrate stutter, det dyker inte heller upp. Jag har verkligen letat och letat. Minsta stutter och jag brukar vilja kasta ut maskinen men nu ser jag verkligen ingenting sådant. Netflix ska jag undersöka mer, det har jag knappt kollat på än.
Postad 14 June 2017 - 19:04
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
lobo, de testfilerna verkar inte finnas mer, finns de fler man kan ladda ner?
i övrigt "kan" de vara så att mina ögon inte är känsliga alls, och att problemet finns för ALLA, men de tror jag inte, jag ser ingen skillnad på spiderman från netflix via Shielden eller min LG blurayspelare med samma spiderman blurayskiva, och ja, bägge enheterna är ställda i 24hz läget out....
men vore definitivt kul att testa en fil så man kan se om de funkar som de ska, eller om mina ögon inte ser det, så fram med länk, så testar jag..
Postad 14 June 2017 - 19:15
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
https://www.sendspace.com/file/5mvgsn
Finns en del på KODI Wiki oxå, http://kodi.wiki/view/Samples
Redigerat av lobo, 14 June 2017 - 19:17.
Postad 14 June 2017 - 19:21
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
https://www.avforums...r-test.1175436/
där finns de några vita bars som går tvärs över skärmen, duger de?
jag provar
Postad 14 June 2017 - 19:43
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
ladda ner den som heter faster.rar från sidan ovan, körde 23.976, men ser inget konstigt alls, de vita barsen flyter jämnt o fint över bilden,,,, hur ska de se ut om de inte funkar???
Postad 14 June 2017 - 20:38
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
kört lite filer nu, kör jag 23.976 så flyter strecken jämnt över skärmen, men visst så "småhackar" de i 23.976 tydligare än om man kör med 60hz, men de beror ju på frekvensen.
De viktiga är att strecken går i jämn hastighet utan stora hack, och de gör de i 23.976..
att strecken ska flyta som smör över bildskärmen kommer inte att ske då frekvensen bara är 24hz, i 60hz flyter de på bättre så klart, och i 120hz ännu bättre om man har en skärm som klarar det, det är som att spela spel på PC:n, när de går neråt 24hz så "juddrar" det också...
jag erkänner att jag har fel om nu testfilen i 24hz ska flyta på lika bra som den i 60hz, för då funkar de inte här, men om man ska få en suddig känsla i 24hz mot 60hz, då är de inget fel här..
Postad 14 June 2017 - 21:17
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
kört lite filer nu, kör jag 23.976 så flyter strecken jämnt över skärmen, men visst så "småhackar" de i 23.976 tydligare än om man kör med 60hz, men de beror ju på frekvensen.
De viktiga är att strecken går i jämn hastighet utan stora hack, och de gör de i 23.976..
att strecken ska flyta som smör över bildskärmen kommer inte att ske då frekvensen bara är 24hz, i 60hz flyter de på bättre så klart, och i 120hz ännu bättre om man har en skärm som klarar det, det är som att spela spel på PC:n, när de går neråt 24hz så "juddrar" det också...
jag erkänner att jag har fel om nu testfilen i 24hz ska flyta på lika bra som den i 60hz, för då funkar de inte här, men om man ska få en suddig känsla i 24hz mot 60hz, då är de inget fel här..
Kör du en film inspelad i 23.976hz och spelar upp den i det skall det upplevas mjukare än om du spelar upp samma film i 60hz..
Judder är småhack vet du hur en perfekt 23.976 bild skall se ut? Mest nyfiken så vi vet om vi pratat om samma sak.
Citerar Thomas Ytterberg
"”Judder” är den ryckighet som uppstår när 24 bildrutor omvandlas till 60 Hz. Eftersom 24 och 60 inte går jämnt upp återges varannan bildruta tre gånger och de visas därmed olika lång tid. Denna 2:3-repetition skapar en ryckighet i bilden som man lätt känner igen vid rörelser, särskilt panoreringar. Kadensen är bruten, ungefär som att hela tiden trampa snabbare med högerfoten på cykeln."
Redigerat av jimjans, 14 June 2017 - 21:26.
Postad 14 June 2017 - 21:38
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
nu börjar de bli lite som om man hör skillnad på dts hd master och dts från samma inspelning, jag ser ingen skillnad på shielden och min lg blurayspelare när jag kör samma film i 23.976hz , bägge har output video i 23.976hz.... och ser jag ingen skillnad då, så måste de väl vara bra?
MEN, de kan ju vara så att det är min TV som sätter stopp i slutändan, för om man ska ha support för ÄKTA 24hz cinema så måste din TV stöda det, jag vet inte om min TV gör det.
så ska jag vara riktigt säker , så måste jag förflytta min shield till biorummet där jag har min samsung tv som jag "tror" stöder detta, och pröva att köra 23.976 filmer i shielden med både 23.976hz läget och 60hz läget och se om jag kan ana någon skillnad, men de kommer inte att ske pga av problem med att ta bort shielden där den sitter.
och i slutändan kommer vi tillbaka till en återvändsgränd igen, för mig funkar det, för jag ser ingen skillnad, även om nu buggen finns för mig också(vilket vi inte riktigt vet). Och det är de jag menar, hur många som klagar på judder och stutter vet med sig att hela källan igenom fixar äkta 23.976hz? det är de jag menar med att man måste veta de först, och man måste kunna se skillnaden..
Postad 14 June 2017 - 21:44
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
har du läst artikeln där de jämför 23.976 film i olika lägen, intressant läsning, ska se om jag hittar den, man får sig en tankeställare där....
trots mitt svammel ovan så försöker jag säga, ser de bra ut för dina ögon så kör på det, inte alla som gillar äkta 24hz stöd rakt igenom ändå......
intressant vore att veta, vad för tv har du?
Postad 15 June 2017 - 08:34
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Jimjans problem är väl enbart kopplat till att Shieldens Netflix-app spelar upp 24p material i 60Hz? Detta är ju faktiskt ett mindre bekymmer eftersom native Netfilx-appen på t ex Samsung TV funkar och då kan man ju köra via den istället.
I övrigt funkar ju Shielden extremt bra med olika Hz, upplösningar och ljudformat. T ex Plex (som jag själv kör) och även SPMC (Kodi) funkar mer eller mindre perfekt och då får man dessutom alla de avancerade ljudformaten (som Netflix inte har).
Postad 15 June 2017 - 09:01
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
jag tror han sa att i stort sett allt strular i 23.976, även kodi, spmc osv...
alltså han menar att Shielden i sig själv ej fixar att skicka 23.976hz oavsett app, om jag förstår rätt?
Postad 15 June 2017 - 13:53
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Jimjans problem är väl enbart kopplat till att Shieldens Netflix-app spelar upp 24p material i 60Hz? Detta är ju faktiskt ett mindre bekymmer eftersom native Netfilx-appen på t ex Samsung TV funkar och då kan man ju köra via den istället.
I övrigt funkar ju Shielden extremt bra med olika Hz, upplösningar och ljudformat. T ex Plex (som jag själv kör) och även SPMC (Kodi) funkar mer eller mindre perfekt och då får man dessutom alla de avancerade ljudformaten (som Netflix inte har).
Problem kommer när du ställer in shielden på 23.976 och spelar upp en film i Netflix, alltså mest krångel i Netflix men har även strulat i kodi och plex..
Visst kan du använda den inbyggda appen i Tv:n men projektorn har ingen tex..
Redigerat av jimjans, 15 June 2017 - 13:56.
Postad 15 June 2017 - 14:11
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Kör du en film inspelad i 23.976hz och spelar upp den i det skall det upplevas mjukare än om du spelar upp samma film i 60hz..
Judder är småhack vet du hur en perfekt 23.976 bild skall se ut? Mest nyfiken så vi vet om vi pratat om samma sak.
Citerar Thomas Ytterberg
"”Judder” är den ryckighet som uppstår när 24 bildrutor omvandlas till 60 Hz. Eftersom 24 och 60 inte går jämnt upp återges varannan bildruta tre gånger och de visas därmed olika lång tid. Denna 2:3-repetition skapar en ryckighet i bilden som man lätt känner igen vid rörelser, särskilt panoreringar. Kadensen är bruten, ungefär som att hela tiden trampa snabbare med högerfoten på cykeln."
yepp, jag förstår, och fattar vart du vill komma, dock är de inte alla som tycker att ren 24hz bild som spelas upp rätt ser bäst ut, jag tycker personligen att 24hz som spelas upp i 59.40Hz kan se bättre ut i många panoreringar, en smaksak.
24hz uppspelat i 24Hz kommer alltid att ge en suddig släpande känsla även om varje bildruta kommer i fas.
Och med de vill jag åter säga: det är en smaksak, och beror på mycket annat hur vi upplever bilden, Visst kan de vara så att Shirlden inte spelar upp 24hz material rätt för en del, så är de inget som stör mig, då jag personligen tycker att 24hz i 59.40hz ser lika bra/dåligt ut... Dock måste jag säga, att jag tror ändå min shield v1 med 5.02 fixar 23.976 korrekt, då jag ej ser denna pulldown 3:2 som du menar med 3 bildrutor sen 2 osv,,,, de känns som de flyter jämnt suddigt, precis som de ska vara..
och jag tror ärligt att minst 50% inte ser skillnad.
Jag har kvar min shield på 59.40hz ut, de ger bäst bildupplevelse för mig på Netflix och Bluray iso filer i 23.976. även om skillnaden mot 23.976hz ut inte är så stor... smaksak.. läs artikeln där de pratar om just detta, ska se om jag hittar den så länkar jag..
sen KAN de vara så att detta syns tydligare i projektor av många anledningar, och är en fördel med äkta 24hz ut, de säger jag inget om, jag menar led tv när jag tycker mitt...
Redigerat av hundrakg, 15 June 2017 - 14:25.
Postad 15 June 2017 - 14:25
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
yepp, jag förstår, och fattar vart du vill komma, dock är de inte alla som tycker att ren 24hz bild som spelas upp rätt ser bäst ut, jag tycker personligen att 24hz som spelas upp i 60Hz kan se bättre ut i många panoreringar, en smaksak.
24hz uppspelat i 24Hz kommer alltid att ge en suddig släpande känsla även om varje bildruta kommer i fas.
Och med de vill jag åter säga: det är en smaksak, och beror på mycket annat hur vi upplever bilden, Visst kan de vara så att Shirlden inte spelar upp 24hz material rätt för en del, så är de inget som stör mig, då jag personligen tycker att 24hz i 60hz ser lika bra/dåligt ut... Dock måste jag säga, att jag tror ändå min shield v1 med 5.02 fixar 23.976 korrekt, då jag ej ser denna pulldown 3:2 som du menar med 3 bildrutor sen 2 osv,,,, de känns som de flyter jämnt suddigt, precis som de ska vara..
och jag tror ärligt inte att minst 50% inte ser skillnad.
Jag har kvar min shield på 59.40hz ut, de ger bäst bildupplevelse för mig på Netflix och Bluray iso filer i 23.976. även om skillnaden mot 23.976hz ut inte är så stor... smaksak.. läs artikeln där de pratar om just detta, ska se om jag hittar den så länkar jag..
sen KAN de vara så att detta syns tydligare i projektor av många anledningar, och är en fördel med äkta 24hz ut, de säger jag inget om, jag menar led tv när jag tycker mitt...
Ju större bild desto tydligare blir pulldown effekten när du kör 23.976hz i 60hz.
Möjligt att inte alla ser det eller tror att det skall se ut på detta sätt vad vet jag.
Men egentligen förstår jag inte vart du vill komma ?
Nvidia är medvetna om problemet och jobbar på en lösning sen om det inte är något problem för dig, jättebra.
Som jag förstått det är det att Shielden går ner i för låg cpu vila ibland och orsakar problemet finns lösningar för att gå runt det men skall ju inte behövas.
Problemet är ju inte att den gör 2:3 pulldown utan effekten som uppkommer påminner om det.
Postad 15 June 2017 - 14:35
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
sorry, skrev 60hz när jag menade 59.40hz så klart, så de blir rätt..
nää, jag vill inte komma någonstans alls, bara mest att problemet inte är så stort som de förstoras tycker jag.
Visst är det en smakfråga, för mig personligen och de som tycker som jag, och även de som ej ser nån skillnad, kommer en fix inte att vara till någon speciell hjälp.... och jag förstår att de kanske finns ett problem.
sen tycker jag du pratar lite mjukt runt problemet, vad är problemet?? att shielden inte fixar 23.976hz ut? eller att CPU:n gör att de blir problem med hackig bild, eller är dessa sammankopplade?
De finns ju de som inte ser dessa problem, eller rättare sagt inte har dessa problem, så tydligen gäller inte detta alla.
Sen säger du att Nvidia jobbar med att försöka få en återgivning av 24hz korrekt i månader? haha, nä nåt lurt är det ändå, inte skulle Nvidias tekniker behöva månader med att få rätt på en frekvens anser jag.
Om du kan vara snäll och förklara för de som inte hänger med riktigt(även jag kanske), vad problemet är exakt och vad det orsakar, så vore de bra. förklara den "effekten" du ser
Postad 15 June 2017 - 14:40
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
för som jag ser det hela: jag ser inget problem här hemma, fast jag borde, och jag är den som erkänner om jag har fel, säg bara vad jag ska se för "effekt"... för mig ser all KORREKT 24hz film dåligt ut i den bemärkelsen att panoreringar blir gröt... men tydligen är det nån annan effekt som inte har med 3:2 pulldown att göra? är det microstutter ibland du menar?
visa mig en video, länk till problemet, något så jag hänger med..
Postad 15 June 2017 - 14:41
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
sorry, skrev 60hz när jag menade 59.40hz så klart, så de blir rätt..
nää, jag vill inte komma någonstans alls, bara mest att problemet inte är så stort som de förstoras tycker jag.
Visst är det en smakfråga, för mig personligen och de som tycker som jag, och även de som ej ser nån skillnad, kommer en fix inte att vara till någon speciell hjälp.... och jag förstår att de kanske finns ett problem.
sen tycker jag du pratar lite mjukt runt problemet, vad är problemet?? att shielden inte fixar 23.976hz ut? eller att CPU:n gör att de blir problem med hackig bild, eller är dessa sammankopplade?
De finns ju de som inte ser dessa problem, eller rättare sagt inte har dessa problem, så tydligen gäller inte detta alla.
Sen säger du att Nvidia jobbar med att försöka få en återgivning av 24hz korrekt i månader? haha, nä nåt lurt är det ändå, inte skulle Nvidias tekniker behöva månader med att få rätt på en frekvens anser jag.
Om du kan vara snäll och förklara för de som inte hänger med riktigt(även jag kanske), vad problemet är exakt och vad det orsakar, så vore de bra. förklara den "effekten" du ser
De har ju behövt år för att fixa automatiskt refreshrate för de som tex har en HDMI 1.4 enhet efter en hdcp 2.2 förstärkare .. En forummedlem gjorde sin egen firmware som löste problemet.
Nu är jag inte hemma och vet inte hur tydligt det syns genom att spela in via en telefon .
Redigerat av jimjans, 15 June 2017 - 14:44.
Postad 15 June 2017 - 14:45
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
jo, men jag tror inte jag förstår vad problemet är, du pratar om 23.976 inte funkar och samtidigt att CPU ställer till problem. är dessa samma problem som ger samma effekt? och vad är det som ser dåligt ut? micostutter, eller är panoreringar ojämna, eller hackar bilden till ibland?
Postad 15 June 2017 - 14:55
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
jag är väldigt angelägen att se problemet, tror säkert de är ett problem, men jag ser inte de själv, och kanske behöver jag se det för att veta vad jag ska titta efter....
Microstutter vet jag vad det är, det syns direkt...
vanlig 24hz panorering ser grötig och jämnt hackig ut.
24 till 60hz gör att panoreringen blir lite mer ojämn, men faktiskt kan upplevas som bättre för en del.
något av dessa 3 kan de ju inte vara, så skulle verkligen vara intressant att se vad du menar..
filma så gott du kan, skriv gärna vart i filmen du upplever problemet, de borde ju synas....
Postad 15 June 2017 - 14:59
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
jo, men jag tror inte jag förstår vad problemet är, du pratar om 23.976 inte funkar och samtidigt att CPU ställer till problem. är dessa samma problem som ger samma effekt? och vad är det som ser dåligt ut? micostutter, eller är panoreringar ojämna, eller hackar bilden till ibland?
Det hackar till ibland blir som dubbla frames påminner lite om judder felet är intermittent använder jag ett program som tvingar cpun att ge resurser till Netflix och så att den inte går ner i viloläge så försvinner problemet..
Redigerat av jimjans, 15 June 2017 - 15:00.
Postad 15 June 2017 - 15:07
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
ok, fattar,,, filma gärna, borde ju synas tycker jag...... jag ser INTE de du beskriver, har många timmar med netflix, visst kan de ha varit något hack någon gång, men i en kedja från leverantören Netflix med trådlöst wifi som jag har det, så kan de ju bero många saker, att kräva 100% perfekt uppspelning utan ett enda hack i timmar är nog inget jag kräver.
Men hackar de till ofta, typ var 5:e minut i genomsnitt och är märkbart, då är de nåt annat...
Postad 15 June 2017 - 20:08
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
jag länkar ett klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=QkHiL9tt6e8
är det så du menar, 1.25 in i klippet?
Postad 16 June 2017 - 07:34
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Problem kommer när du ställer in shielden på 23.976 och spelar upp en film i Netflix, alltså mest krångel i Netflix men har även strulat i kodi och plex..
Visst kan du använda den inbyggda appen i Tv:n men projektorn har ingen tex..
Det verkar som du har flera olika problem. Jag kan bara uttala mig om att hur det går att spela upp 24p generellt. Jag har följande set-up:
Shield TV -> RX-A3050 -> UE78HU8505
Jag kör enbart Plex-klienten i Shielden (inte Plex-servern och detta kan ju ev påverka att Shielden inte blir överbelastad)
Shield inställd på 59.940Hz (rekommenderad inställning och det gör också att UIet flyter på bäst)
Plex-klienten inställd på frame rate switching: on
Allt material spelas upp i Plex perfekt, 24p, 25p, 60Hz, etc (inledningsscenen i filmen Cowboys vs Aliens är en lång landskapspanorering och där ser man tydligt om det är fel med 24p-uppspelninen). Så fort Plex ändrar bildfrekvens så pausas videon någon sekund för att HDMI-kedjan ska hinna synkas om i alla enheter. Detta funkar perfekt. Jag kör inte själv Kodi/SPMC men även där skall detta funka 100%.
Ovanstående bevisar att Shielden klarar av uppspelning på korrekt sätt när apparna är gjorda på rätt sätt.
Däremot kan jag konstatera att, med mina inställningar, både nuvarande Netflix-app och YouTube-app spelar upp 24p-material i 60Hz vilket inte är optimalt. Jag menar att detta är app-utvecklarnas fel. Givetvis borde också dessa appar switcha framerate automatiskt beroende på källmaterialet. Både Netflix och YouTube borde ha minst 10 ggr fler utvecklare och resurser än Plex så det är märkligt att detta inte skett.
Postad 16 June 2017 - 08:02
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Tycker det märkligt att utvecklarna för shielden inte lägger in auto HZ i själva shielden, så ALLT ändrar sig per automatik...
Sen kan jag tycka att shielden har mer "oroligt" flyt i bilden när det är 23.976, än vad mina BD spelare har, eller också Boxeen har mer "lugnt" "smooth" flyt... Kör kodi eller Plex då i shielden...
Postad 16 June 2017 - 09:08
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Det verkar som du har flera olika problem. Jag kan bara uttala mig om att hur det går att spela upp 24p generellt. Jag har följande set-up:
Shield TV -> RX-A3050 -> UE78HU8505
Jag kör enbart Plex-klienten i Shielden (inte Plex-servern och detta kan ju ev påverka att Shielden inte blir överbelastad)
Shield inställd på 59.940Hz (rekommenderad inställning och det gör också att UIet flyter på bäst)
Plex-klienten inställd på frame rate switching: on
Allt material spelas upp i Plex perfekt, 24p, 25p, 60Hz, etc (inledningsscenen i filmen Cowboys vs Aliens är en lång landskapspanorering och där ser man tydligt om det är fel med 24p-uppspelninen). Så fort Plex ändrar bildfrekvens så pausas videon någon sekund för att HDMI-kedjan ska hinna synkas om i alla enheter. Detta funkar perfekt. Jag kör inte själv Kodi/SPMC men även där skall detta funka 100%.
Ovanstående bevisar att Shielden klarar av uppspelning på korrekt sätt när apparna är gjorda på rätt sätt.
Däremot kan jag konstatera att, med mina inställningar, både nuvarande Netflix-app och YouTube-app spelar upp 24p-material i 60Hz vilket inte är optimalt. Jag menar att detta är app-utvecklarnas fel. Givetvis borde också dessa appar switcha framerate automatiskt beroende på källmaterialet. Både Netflix och YouTube borde ha minst 10 ggr fler utvecklare och resurser än Plex så det är märkligt att detta inte skett.
Klart det är nvidias fel till viss del att det inte fungerar med automatisk refreshrate i tex netflix, flera tv tillverkare har ju fixat det och det var ju faktiskt en funktion de lovade skulle komma när de släppte shielden.
Sen ett annat problem som jag trodde var borta med nya firmwaren.
Shielden slutar växla refreshrate automatiskt när den varit igång en längre tid.
Postad 16 June 2017 - 09:14
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
flytet borde vara samma om bägge enheterna (Shield och BD spelaren) är inställda på 24hz ut och allt i kedjan funkar som de ska, svårt att jämföra annars.
Överlag märker jag ingen större skillnad på Shielden i netflix, 23.976 eller 59.40 hz ut, ser ok ut.
Kodi med 23.976 flyter lika bra som min BD spelare vad jag kan se(är ingen expert dock).
jag kan förstå att de finns nåt problem, men nog inte alla som har detta
Postad 16 June 2017 - 09:19
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
jag länkar ett klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=QkHiL9tt6e8
är det så du menar, 1.25 in i klippet?
Påminner om det ja, men jag får det ofta ibland sen kan det gå några minuter utan problem så kommer det igen.
Men efter jag installerade cpuloop så funkat allt som det skall.
Information om cpu loop
"CPULoop is a service that generates some CPU load for the specified app.
This fixes the 23.976Hz stuttering issue in video apps like Netflix and Amazon Video introduced in Shield Experience Upgrade 5.0 for NVIDIA SHIELD TV 2015 & 2017.
"
flytet borde vara samma om bägge enheterna (Shield och BD spelaren) är inställda på 24hz ut och allt i kedjan funkar som de ska, svårt att jämföra annars.
Överlag märker jag ingen större skillnad på Shielden i netflix, 23.976 eller 59.40 hz ut, ser ok ut.
Kodi med 23.976 flyter lika bra som min BD spelare vad jag kan se(är ingen expert dock).
Netflix streamar sitt mesta material i 23,976 så det blir judder i 59.40hz för mig otittbart, och vill du att tvn skall göra en bra 3:2 pulldown skall du nog sätta shielden i 60hz.
Redigerat av jimjans, 16 June 2017 - 09:26.
Postad 16 June 2017 - 09:22
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
en fråga dock till de som vet: Kan man gå tillbaks i firmware (hyfsat enkelt) om man nu skulle ångra en högre uppdatering i framtiden?
Postad 16 June 2017 - 09:38
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
en fråga dock till de som vet: Kan man gå tillbaks i firmware (hyfsat enkelt) om man nu skulle ångra en högre uppdatering i framtiden?
Beror på vad du uppdaterar ifrån och till vilken du kan bricka enheten, vet att det var flera som gjorde detta när det gick tillbaka från nougat till marshmallow.
Postad 16 June 2017 - 09:38
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
tänkte om man går från 5.02 och högre, men ångrar sig
Postad 16 June 2017 - 09:42
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
tänkte om man går från 5.02 och högre, men ångrar sig
skall funka https://developer.nv...eld-open-source
Postad 16 June 2017 - 09:54
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Ja, alla källor är inställda på rätt hz... shielden får inte riktigt samma "smooth" flyt som BD spelarna eller Boxee... varför vet jag inte...
Postad 16 June 2017 - 11:39
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Tveksam om din tv kan visa 23.976hz riktigt då den kanske gör om det internt så du 3:2 pulldown för här är det som natt och dag om jag kör rätt refresh rate eller 59.4hz till och med min sambo märker skillnaden..
Postad 16 June 2017 - 12:10
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
kan vara så att min tv inte fixar äkte 24hz, men de sa jag innan också, så därför ser de ut som shield och BD spelare är lika bra/dåligt.... ska prova med min shield vid något tillfälle i mitt biorum, där får jag veta helt säkert.
Dock tycker jag det är så pass bra att jag inte stör mig på det, så de kvittar egentligen.. 
Postad 16 June 2017 - 12:13
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
jag använder min shield till enbart netflix 90% och resterande 10% kolla Kodi.... så jag håller mig till FW5.02 så länge de inte behövs nåt annat
Postad 16 June 2017 - 13:08
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
jag provade med testklipp nu, 60hz flyter fint, men 30hz ger en suddig känsla vid panoreringar, nästan som 23.976 ger, dock så flyter alla 3 jämnt utan hack. Om Tv:n inte hade klarat 23.976, borde jag inte märka nåt mer galet/fel med 23.976 mot 30hz då?
Tv:n är en 60 hz tv, och således klarar den 60 och 30hz galant, dock ser 30hz och 23.976hz ungefär samma ut, då kanske den klarar äkta 23.976?
Redigerat av hundrakg, 16 June 2017 - 13:09.
Postad 16 June 2017 - 13:10
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
jag provade med testklipp nu, 60hz flyter fint, men 30hz ger en suddig känsla vid panoreringar, nästan som 23.976 ger, dock så flyter alla 3 jämnt utan hack. Om Tv:n inte hade klarat 23.976, borde jag inte märka nåt mer galet/fel med 23.976 mot 30hz då?
Tv:n är en 60 hz tv, och således klarar den 60 och 30hz galant, dock ser 30hz och 23.976hz ungefär samma ut, då kanske den klarar äkta 23.976?
låter som det. du hade ju testbilder härhttp://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/1620098-mkv-h-264-motion-test-patterns-23-976-24-25-29-97-30-50-59-94-60hz.html#post27543473
Med hjälp av dessa ser du ju tydligt om din tv stöder det.
Redigerat av jimjans, 16 June 2017 - 13:16.
Postad 16 June 2017 - 13:16
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
om nu TV:n klarar äkta 24hz, då måste ju min Shield också funka som den ska, annars hade jag märkt hack och liknande, jag har ändå minst 10-15 timmars netflix tittande utan att minnas mig se några konstigheter..
oavsett, jag är nöjd, men vore kul om buggen fixades av Nvidia, och hoppas den inte medför nåt annat som strular, håller mig till 5.02 så länge de går... 
Redigerat av hundrakg, 16 June 2017 - 13:20.
Postad 16 June 2017 - 13:22
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
om nu TV:n klarar äkta 24hz, då måste ju min Shield också funka som den ska, annars hade jag märkt hack och liknande, jag har ändå minst 10-15 timmars netflix tittande utan att minnas mig se några konstigheter..
Det är ju fortfarande bara i 23,976hz läget det händer och för det andra kör vi olika firmware. Problemet finns för mig, men numera borta med det lilla programmet cpuload så jag är nöjd.
Bara hoppas buggen med att den inte ändrar refreshrate utan omstart när den stått på länge försvinner igen snart också..
Postad 02 July 2017 - 19:35
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Har en Shield v1 som jag styr med Harmony Hub.
Håller nu på att bygger ytterligare ett TV rum och har skaffat en Harmony Hub till och funderar på att skaffa en andra Shield.
Fungerar det fint med flera Shields hemma? Ingen risk att de blir konflikt med fjärrkontrollerna.
Försöker hitta massa argument till att jag inte behöver ytterligare en Shield (Netflix kan jag köra på PS3an osv...), men den är så himla smidigt så lutar nog mot en andra Shield, även om den kostar mer än både PS4a eller Xbox One S (har funderat på Xbox som mediaspelare då man får en UHD spelare på köpet, men tror inte den är lika smidigt som Shielden
Postad 02 July 2017 - 19:44
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Borde inte bli npt problem med fjärrarna då dom ju pairas med sin egen enhet.
Postad 03 July 2017 - 11:00
Mattison
-
Mattison
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Till e3henri, jag har 2st shield v1 och det är inga problem med fjärrkontrollerna och annat. Du pratar ju ihop dom varför sig så det är bara köra på. Shielden är otroligt smidig.
Postad 03 July 2017 - 11:21
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jo shielden är ju kalasfin. Lite surt bara att den ligger stilla på 2290 när jag betalde 1700 för min shield v1 (inkl fjärr) 2015
Redigerat av e3henri, 03 July 2017 - 11:21.
Postad 09 July 2017 - 11:18
rojo_98
-
rojo_98
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Dollarn har ju gått upp ganska kraftigt sen 2015 därav att priset är högre nu.
Postad 10 July 2017 - 22:18
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Dollarn har ju gått upp ganska kraftigt sen 2015 därav att priset är högre nu.
nja...ganska exakt samma dollarkurs 2015 som nu...2014 var den dock betydligt lägre
Postad 21 July 2017 - 17:04
Trhuster
-
Trhuster
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Har länge funderat på att uppgradera min Minix X8 mot en Shield. Verkligen stor skillnad på bilden jämför med Minix. Bättre färger, bättre svarta, bättre flyt. Väldigt nöjd med denna box än så länge iaf.
Lite surt att Telia Play+ appen inte finns på android tv. Funkar ju med sideload men fjärren funkar ju inte då. Går iaf att styra en muspekare med spelkontrollen och på så vis klara sig hjälpligt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|